Mpcc Bull 2022 Tråd 2
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
18.08.2022 kl 10:31
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
På nytt ble forrige tråd fra 1.10.21 overbelastet med 1.458.062 leserklikk og 7.349 innlegg. Den brakte oss fra kr 21,20 til kr 27,75 pluss et utbytte på kr 3,95. Antall aksjonærer i Nordnet har økt fra 11.798 til 13.351
Link tråd 1: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, Link tråd 2: .https://finansavisen.no/forum/thread/140708/view
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Presentation 19.5.2022: https://www.mpc-container.com/files/Documents/Financial_reports/Presentations/MPCC_Q1_2022_Earnings-Call.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link tråd 1: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, Link tråd 2: .https://finansavisen.no/forum/thread/140708/view
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Presentation 19.5.2022: https://www.mpc-container.com/files/Documents/Financial_reports/Presentations/MPCC_Q1_2022_Earnings-Call.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Redigert 24.05.2022 kl 12:28
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
30.04.2022 kl 08:43
12531
Helt enig London. Glem de daglige svingningene, om ikke nettopp disse er inntektskilden. En god trader kan tjene mye.
I dagens FA står en fin artikkel om 2020 Bulkers. Selskapet blir rost opp i skyene om hvor bra det er.
Jeg har fulgt de med et halvt øye like lenge som Mpcc, uten å ha hatt aksjer der. Aksjekursen lå sen-høsten 2020 på ca kr 60, har de betalt kr 35 i utbytte.
Ergo har aksjonærene som har vært langsiktig fått igjen vel halvparten av investeringen.
2020 Bulkers har 8 skip, med cash break even på $ 14.900. 2 av skipene er sluttet til rater på $ 31.640, pluss noe for skrubber, ut året.
Klart det er bra, og det trigger meg til å sammenlikne vårt eget Mpcc :)
Sen-høsten 2020, da jeg opprettet tråd 1, kostet 1 aksje i Mpcc ca kr 5. Siden da har vi mottatt kr 4 fra selskapet.
Med utbytte som kommer i juni... vel, da passer vi kr 5 :) Og hele tiden er vi blitt fortalt av besserwissere at vi står på kanten av stupet.
Vi har 65 skip med en cash break even under $ 8.500. Snittrater for Q3 og framover vil ligge på mer enn $ 29.000.
Våre snittrater øker nå kraftig framover. I følge mitt eget regneark får jeg nå følgende:
Mars: $ 24.148
April: $25.172
Mai: $27.299
Juni: $ 28.877
Juli: $ 29.330 osv...
Jeg kan nevne noen skip, AS Nora har $ 40.000 pr dag, AS Nadia går på $ 61.000, AS Carolina $44.700 osv...
Kona mottok arv denne uka, og den ble investert i Mpcc til vel kr 28.
Blodrøde dager vil komme, men de er umulig å forutse i forveien. Likedan med de hypergrønne dagene.
Men det som går an å forutse, er inntjeningen til Mpcc. Derfor regneark.
Men verdenskrig og meteornedslag er ikke innbakt i noen regneark, men da betyr vel ikke verdslige verdier mest.
Så får jeg se om kona blir i humør til å lage middag til meg de neste årene :)
I dagens FA står en fin artikkel om 2020 Bulkers. Selskapet blir rost opp i skyene om hvor bra det er.
Jeg har fulgt de med et halvt øye like lenge som Mpcc, uten å ha hatt aksjer der. Aksjekursen lå sen-høsten 2020 på ca kr 60, har de betalt kr 35 i utbytte.
Ergo har aksjonærene som har vært langsiktig fått igjen vel halvparten av investeringen.
2020 Bulkers har 8 skip, med cash break even på $ 14.900. 2 av skipene er sluttet til rater på $ 31.640, pluss noe for skrubber, ut året.
Klart det er bra, og det trigger meg til å sammenlikne vårt eget Mpcc :)
Sen-høsten 2020, da jeg opprettet tråd 1, kostet 1 aksje i Mpcc ca kr 5. Siden da har vi mottatt kr 4 fra selskapet.
Med utbytte som kommer i juni... vel, da passer vi kr 5 :) Og hele tiden er vi blitt fortalt av besserwissere at vi står på kanten av stupet.
Vi har 65 skip med en cash break even under $ 8.500. Snittrater for Q3 og framover vil ligge på mer enn $ 29.000.
Våre snittrater øker nå kraftig framover. I følge mitt eget regneark får jeg nå følgende:
Mars: $ 24.148
April: $25.172
Mai: $27.299
Juni: $ 28.877
Juli: $ 29.330 osv...
Jeg kan nevne noen skip, AS Nora har $ 40.000 pr dag, AS Nadia går på $ 61.000, AS Carolina $44.700 osv...
Kona mottok arv denne uka, og den ble investert i Mpcc til vel kr 28.
Blodrøde dager vil komme, men de er umulig å forutse i forveien. Likedan med de hypergrønne dagene.
Men det som går an å forutse, er inntjeningen til Mpcc. Derfor regneark.
Men verdenskrig og meteornedslag er ikke innbakt i noen regneark, men da betyr vel ikke verdslige verdier mest.
Så får jeg se om kona blir i humør til å lage middag til meg de neste årene :)
2020 Bulkers er bra det, men jeg (heller) ser ingen grunn for å gå over bekken etter vann...
Jeg tror middagen er sikret i noen år til, Kbkristi. Både økonomisk og fordi kona vil smile fra øre til øre over avkastningen. :-)
Jeg har for øvrig sendt en mail.
Jeg tror middagen er sikret i noen år til, Kbkristi. Både økonomisk og fordi kona vil smile fra øre til øre over avkastningen. :-)
Jeg har for øvrig sendt en mail.
Kbkristi
30.04.2022 kl 12:07
12301
Mine snittrater trenger nødvendigvis ikke stemme med andre sine regneark, da jeg har satt DD månedsinntekter til 0 for å være litt konservativ.
Det er også litt tvil om når de enkelte skip har vært eller skal i DD. Vi kan kanskje finne ut av det etterhvert, men det er konf-helg på Møre, så jeg har ikke tid nå.
Fortsatt god helg alle sammen :)
Det er også litt tvil om når de enkelte skip har vært eller skal i DD. Vi kan kanskje finne ut av det etterhvert, men det er konf-helg på Møre, så jeg har ikke tid nå.
Fortsatt god helg alle sammen :)
Trøndersmolten
30.04.2022 kl 16:49
12387
Abritasjetrategien fungerer innenfor alle bransjer i prinsippet men trolig best i shipping som jo er ekstrem volatil. Kjørte mye swingtrades i lng og lpg gjennom 2020. Utover i 2021 gikk jeg mer og mer over på container hvor det jo som kjent svinger heftigst for tiden 😅
Struts
01.05.2022 kl 08:28
11823
Ja, LNG/LPG har (og er fremdeles antagelig) sikkert vært bra for trading. Med krig og slikt (dessverre) kunne det også vært fornuftig å se på det igjen nå (fraktmønsteret blir jo endret under slike omstendigheter). Men selv har jeg ikke kapasitet til å sette meg så godt inn i det markedet som jeg føler er nødvendig. For meg har MPCC vært en eventyrlig reise. Og ser ikke bort fra at den kunne vært enda bedre dersom jeg hadde vært så tålmodig som mange dyktige her har vært. Men tålmodighet er heller ikke min sterke side.
2020 Bulkers har og er, om ikke eventyrlig, så i det minste en pågående fin reise for meg. Lett (i den grad noe er lett) å trade, sikker mht utbytte. Og så finner jeg HAUTO og WAWI interessante, den første kommer jo på hovedlisten i morgen (med q1 resultater 05.05.22). Og om det vil innvirke positivt på aksjekursen gjenstår selvfølgelig å se, men hovedlisten innebærer ofte (alltid?) at de store fondene kommer inn. Og som for MPCC, så er det ikke så dumt å ha fond som eksempelvis Folketrygdfondet på lag. Når det gjelder MPCC så håper jeg selvfølgelig at deres reise fortsetter både opp og frem - utbytter får dere helt sikkert! Når det gjelder skipsverdier, så er det en stund siden jeg ga mine estimater for samme (mener det var 19.02.22). Samme er deretter ikke oppjustert (den ene eller andre vei), ikke fordi jeg ikke lenger forsøker å følge med på det, men har bare ikke funnet grunnlag. Som kjent er det minimalt (om noen) salg av 2nd hand enheter i "vårt" segment for tiden. Er taket nådd på verdisiden? Jeg vet i hvert fall ikke. Har verdivurdert MPCC-flåten en haug med ganger siden mars i fjor (tror jeg det var), og nesten hver eneste gang har jeg blitt positivt overrasket over hvor raskt og mye verdiene har økt.
Ellers ønskes de som skal treffes i Stavanger en fin tur, og håper dere slår ut håret skikkelig - det være seg med Farris, Lettøl (øh, nuvel), Aass, Cognac eller andre eliksirer! Ha en fin mai måned!
PS. Skulle nok ikke skrevet det med ingen salg, for ikke før jeg nevnte det så fikk jeg inn en ukerapport som bla rapporterer M/V =LANGENESS= 1,402 TEU Blt 2006 Shandong 2/40 ts cranes for $ 23 mill. Det er vel litt under hva vi har anslått eksempelvis =AS ROBERTA= 1,440/2006 til ($ 24.5 mill), uten at det nylig rapporterte ENE salget sier så voldsomt mye.
2020 Bulkers har og er, om ikke eventyrlig, så i det minste en pågående fin reise for meg. Lett (i den grad noe er lett) å trade, sikker mht utbytte. Og så finner jeg HAUTO og WAWI interessante, den første kommer jo på hovedlisten i morgen (med q1 resultater 05.05.22). Og om det vil innvirke positivt på aksjekursen gjenstår selvfølgelig å se, men hovedlisten innebærer ofte (alltid?) at de store fondene kommer inn. Og som for MPCC, så er det ikke så dumt å ha fond som eksempelvis Folketrygdfondet på lag. Når det gjelder MPCC så håper jeg selvfølgelig at deres reise fortsetter både opp og frem - utbytter får dere helt sikkert! Når det gjelder skipsverdier, så er det en stund siden jeg ga mine estimater for samme (mener det var 19.02.22). Samme er deretter ikke oppjustert (den ene eller andre vei), ikke fordi jeg ikke lenger forsøker å følge med på det, men har bare ikke funnet grunnlag. Som kjent er det minimalt (om noen) salg av 2nd hand enheter i "vårt" segment for tiden. Er taket nådd på verdisiden? Jeg vet i hvert fall ikke. Har verdivurdert MPCC-flåten en haug med ganger siden mars i fjor (tror jeg det var), og nesten hver eneste gang har jeg blitt positivt overrasket over hvor raskt og mye verdiene har økt.
Ellers ønskes de som skal treffes i Stavanger en fin tur, og håper dere slår ut håret skikkelig - det være seg med Farris, Lettøl (øh, nuvel), Aass, Cognac eller andre eliksirer! Ha en fin mai måned!
PS. Skulle nok ikke skrevet det med ingen salg, for ikke før jeg nevnte det så fikk jeg inn en ukerapport som bla rapporterer M/V =LANGENESS= 1,402 TEU Blt 2006 Shandong 2/40 ts cranes for $ 23 mill. Det er vel litt under hva vi har anslått eksempelvis =AS ROBERTA= 1,440/2006 til ($ 24.5 mill), uten at det nylig rapporterte ENE salget sier så voldsomt mye.
Redigert 01.05.2022 kl 10:53
Du må logge inn for å svare
sol invest
01.05.2022 kl 11:28
11561
Er ikke så sikker på det. Av 5 containerselskap var det bare ESEA som gikk ned på børsen i USA: - 2,9
Ellers: ZIM: +0,22
DAC: +1,10
CMRE: +1,49
GSL: +3,19
Det er ofte MPCC følger disse, men det har jo mange ganger skjedd motsatt: at markedet i USA (og Norge) bykser oppover, så går MPCC ned.
Vi får se.
Ellers: ZIM: +0,22
DAC: +1,10
CMRE: +1,49
GSL: +3,19
Det er ofte MPCC følger disse, men det har jo mange ganger skjedd motsatt: at markedet i USA (og Norge) bykser oppover, så går MPCC ned.
Vi får se.
Jeg har alltid trodd at ESEA var ren tørrbulk, men nå ser jeg at de er i feeder også. :-) Satser på at mpcc klarer seg fint i morgen uansett hva ellers skjer.
Londonmannen
01.05.2022 kl 22:03
11056
Er forberedt på at morgendagen generelt blir rød. Starter nok i Asia i løpet natten og fortsetter i Europa i morgen. At MPCC skulle bli uberørt tror jeg ikke. Vi må ikke glemme at mange fond er investert i MPCC. Når kundene deres begynner å få kalde føtter og trekker midler ut av fondene, så ,å fondene skaff nødvendig likviditet enten de liker det eller ei. Og dersom de må ut i markedet å selge aksjer, som de normalt ikke ville gjort på røde dager, ja da er det nærliggende å tro at de kan velge aksjer som ikke opplever svalestup fra åpningen av. Derfor kan det bli et salgspress på kvalitetsaksjer såsom MPC. Og når da småaksjonærene servant kursutviklingen går i rødt kan det nok være noen som velger å selge seg ned/ut av MPCC.
Slike dager bør man derfor skalke lukene, holde seg borte fra PCen og finne på noe nyttig å gjøre utendørs. Er man derimot i den heldige posisjon at man sitter på tørt krutt kan det være gunstig å følge med og slå til dersom kursen får et uventet stygt fall. Vi vet jo tross alt at utbyttene kommer og at eventuelt kursfall i MPC ikke er rasjonelt og at kursen vil ta seg opp igjen.
Lykke til!
Slike dager bør man derfor skalke lukene, holde seg borte fra PCen og finne på noe nyttig å gjøre utendørs. Er man derimot i den heldige posisjon at man sitter på tørt krutt kan det være gunstig å følge med og slå til dersom kursen får et uventet stygt fall. Vi vet jo tross alt at utbyttene kommer og at eventuelt kursfall i MPC ikke er rasjonelt og at kursen vil ta seg opp igjen.
Lykke til!
faustri
02.05.2022 kl 08:51
10414
NASDAQ er ned over 18% siden toppen for 5-6 måneder siden.
Leser noen mener penger ikke er så viktig hvis en virkelig krise inntreffer, godt poeng.
Men lurer likevel på hva dere mener trolig vil skje med MPCC i virkelig nedgangstid, noen tror det kan komme til høsten.
Leser noen mener penger ikke er så viktig hvis en virkelig krise inntreffer, godt poeng.
Men lurer likevel på hva dere mener trolig vil skje med MPCC i virkelig nedgangstid, noen tror det kan komme til høsten.
For å si det enkelt og ærlig:
MPC og Ernst fortjener ikke å falle i det hele tatt.
MPC er børsens kanskje beste utbytteaksje i år, den er superbillig basert på flere faktorer, ikke minst PE, som jeg baserer meg på.
(Edit: I øyeblikket er PE i MPC på 2,6 - (skriver to komma seks)! for 2022-budsjettet i Helg11s regneark).
Men faller børsen, vil vel også MPC falle, men kanskje bare litt. Fordi man minst hver tredje måned vil dele ut et høyere og høyere utbytte.
MPC og Ernst fortjener ikke å falle i det hele tatt.
MPC er børsens kanskje beste utbytteaksje i år, den er superbillig basert på flere faktorer, ikke minst PE, som jeg baserer meg på.
(Edit: I øyeblikket er PE i MPC på 2,6 - (skriver to komma seks)! for 2022-budsjettet i Helg11s regneark).
Men faller børsen, vil vel også MPC falle, men kanskje bare litt. Fordi man minst hver tredje måned vil dele ut et høyere og høyere utbytte.
Redigert 02.05.2022 kl 11:13
Du må logge inn for å svare
Mousehunt
02.05.2022 kl 16:27
9099
Nok en dag til å fylle opp. Idag røyk bitcoin til fordel for påfyll MPCC. Jeg baserer meg på en diskontert verdi av de neste 4 års estimerte innbytte som triggerpunkt for inngang.
Rest 2022: 7,93-1*0,92 = 6,37
2023: 9*0,92^2 = 7,62
2024: 9,66*0,92^3 = 7,52
2025: 10,27*0,92^4 = 7,35
6,37+7,62+7,52+7,35 = 28,86kr EPS for disse 4 årene. Bruker da diskonteringsrate på 8%
Nå falt den et stykke under, så da kjøpte jeg mer. Om nåverdien av utbyttene er større enn selskapsverdien så kommer jo skrap/salg på toppen av dette og peker retning underpriset aksje.
Personlig er strategien min å fortsette å toppe opp under 28,86kr og reinvestere utbyttene ut 2022 og første halvdel 2023. Skulle fremtiden være satt og se lys ut videre så blir det fort reinvestering enda lenger frem i tid.
Rest 2022: 7,93-1*0,92 = 6,37
2023: 9*0,92^2 = 7,62
2024: 9,66*0,92^3 = 7,52
2025: 10,27*0,92^4 = 7,35
6,37+7,62+7,52+7,35 = 28,86kr EPS for disse 4 årene. Bruker da diskonteringsrate på 8%
Nå falt den et stykke under, så da kjøpte jeg mer. Om nåverdien av utbyttene er større enn selskapsverdien så kommer jo skrap/salg på toppen av dette og peker retning underpriset aksje.
Personlig er strategien min å fortsette å toppe opp under 28,86kr og reinvestere utbyttene ut 2022 og første halvdel 2023. Skulle fremtiden være satt og se lys ut videre så blir det fort reinvestering enda lenger frem i tid.
Redigert 02.05.2022 kl 17:04
Du må logge inn for å svare
DividendYield
02.05.2022 kl 16:47
9041
Konklusjonen din om å kjøpe er jeg ganske sikker på er riktig, men grunnlaget ditt virker å være feil! Vet ikke hvor du har hentet disse tallene dine fra, men MPC prises langt under NAV. EPS er også estimert langt høyere.
Det er folk på denne tråden som er langt bedre enn meg på å forklare dette, men jeg vil anbefale deg å se nærmere på regnearkene som er klistret øverst på siden. Disse er pålitelige og baserer seg i stor grad på allerede inngåtte kontrakter.
Det er folk på denne tråden som er langt bedre enn meg på å forklare dette, men jeg vil anbefale deg å se nærmere på regnearkene som er klistret øverst på siden. Disse er pålitelige og baserer seg i stor grad på allerede inngåtte kontrakter.
Mousehunt
02.05.2022 kl 17:04
8973
Det er regnearkene jeg har brukt som grunnlag.
2022 DPS satt til 7.93 (-1kr allerede kjent)
2023 DPS satt til 9.01
2024 DPS 9.67
2025 DPS 10.28
Nav er jo bare toppen av kransekaka og kommer utover utbyttene. Jeg kjøpte første MPCC på 13, så har fulgt selskapet en stund, og begge trådene siden.
Feil i forrige innlegg: Ikke NAV - den er mye høyere enn kursen. Skulle formulere noe om nåverdien av utbyttene, ikke NAV.
2022 DPS satt til 7.93 (-1kr allerede kjent)
2023 DPS satt til 9.01
2024 DPS 9.67
2025 DPS 10.28
Nav er jo bare toppen av kransekaka og kommer utover utbyttene. Jeg kjøpte første MPCC på 13, så har fulgt selskapet en stund, og begge trådene siden.
Feil i forrige innlegg: Ikke NAV - den er mye høyere enn kursen. Skulle formulere noe om nåverdien av utbyttene, ikke NAV.
velkjent
02.05.2022 kl 17:10
9030
Tror ikke jeg vil satse på din strategi. Kunne jo risikere å bli sittende med det antallet jeg allerede har.
DividendYield
02.05.2022 kl 17:27
8969
Ok, da forstår jeg og er enda mer sikker på at konklusjonen din er riktig😎
Tullekopp
02.05.2022 kl 18:08
8828
Gjennomsnittlige rater - utgifter = ca.15000$
Kurs $ ca. 9,40
Antall container skip 65
Antall dager 90
Ut fra dette kom jeg fram til følgende: 15000* 65*9,4*90 = ca. Kr.825 mil.
Fortjeneste pr aksje ca. Kr. 825:444 = ca. Kr. 1,85
Utbytte 1 kvartal 75% er ca. Kr 1,4
Muligens utbetaling for salg kr.0,30
Samlet utbetaling muligens kr. 1,7
Er jeg heilt på bærtur så kom gjerne med korrigering.
Kurs $ ca. 9,40
Antall container skip 65
Antall dager 90
Ut fra dette kom jeg fram til følgende: 15000* 65*9,4*90 = ca. Kr.825 mil.
Fortjeneste pr aksje ca. Kr. 825:444 = ca. Kr. 1,85
Utbytte 1 kvartal 75% er ca. Kr 1,4
Muligens utbetaling for salg kr.0,30
Samlet utbetaling muligens kr. 1,7
Er jeg heilt på bærtur så kom gjerne med korrigering.
Ikaros200
03.05.2022 kl 10:01
7621
Dollaren har i det siste styrket seg en god del mot kronen. Ettersom selskapet har sine inntekter i dollar innebærer dette i realiteten at de tjener flere kroner enn hva er tilfellet for bare noen få måneder siden. Dersom man skal sammenligne dagens kurs med kursen for noen måneder siden og ta hensyn til den dollarstyrking som har skjedd er i realiteten dagens kurs på 27 det samme som rundt 25kr for et par mnd siden. Blir spennende å se hvordan dollarkursen holder seg fremover - og når markedet evt tar innover seg at dette i realiteten hever resultatestimatene i kroner med 7/8/9 %....
velkjent
03.05.2022 kl 10:11
13865
På bærtur er du selvsagt ikke, Men jeg regner med litt høyere enn deg, kr.1,50 grunnet noe lavere driftskost og renteutgifter sammenlignet med 4Q/21.
Raggebass
03.05.2022 kl 10:13
13911
Det snakkes mye om dollarkursen her. Slik jeg har skjønt det tjener selskapet penger i dollar, har dollar stående på konto og vi får utbyttet betalt i dollar. Det vil si at det bare er dollarkursen på utbetalingsdagen som har noe å si for hvor mye vi faktisk får i utbytte (NOK) på konto. Noen som kan bekrefte dette?
På an igjen
03.05.2022 kl 10:14
13929
Lettet litt på FLNG beholdningen da jeg kom frem til at MPCC kommer til å gi et bedre utbytte for Q! i % enn FLNG. 1/27.2= 0.0368 vs 7/272= 0.0257 som er 43% høyere utbytte. Det kan komme overraskelser som at FLNG komme til å stige etter at jeg gjorde det, det er ikke uvanlig at kursen stiger etter at jeg har solgt men med varslet økende utbytter fremover så holder jeg på hva jeg regnet meg frem til. Uansett gode rederier å ha investert i om en liker utbytter og kursstigning.
velkjent
03.05.2022 kl 10:26
14212
Utbetalingen av "kapital" i februar var i NOK, i mars i $ og hva den vil bli som utbytte for 1Q/22, vet vel ingen p.t, men trolig i $ ettersom selskapet har aksjonærer fra forskj. land.
NetromK
03.05.2022 kl 16:02
13481
Frisk opning i USA i dag med ZIm no + 6,5%. Danaos og Global Ship Lease opp >4%.
jadden
03.05.2022 kl 17:10
13698
Aksjen er i skvis både opp og ned for tiden av krefter som virker hver sin vei. Ratene ser ut til å flate ut og med antydning til å bikke nedover. Mot dette jobber kvartalsrapportene som pga av sikrede kontrakter vil hi økning i fortjeneste kvartal for kvartal til minst langt inn i 2023. Aksjen er i tillegg understøttet av solide utbytter. Så spørs det hvilke krefter som gir sterkest influence på kursen, det kan bli en del stabilt sideleie. Kursen er forøvrig samme som for ti måneder siden når vi ser bort fra utbyttene.
Bsci
04.05.2022 kl 09:01
13019
Ser at Folketrygdfondet nå er rykket opp til 5 plass over de største eierne med 3,13%
De rykker vel forbi og opp på 4 plass en av de nærmeste dager.
De rykker vel forbi og opp på 4 plass en av de nærmeste dager.
runnor
04.05.2022 kl 09:05
13535
De ligger på fjerde plass meiner eg :-)
4. FOLKETRYGDFONDET - KONTO #12 15 408 375 3,47%
4. FOLKETRYGDFONDET - KONTO #12 15 408 375 3,47%
Carrera
04.05.2022 kl 10:19
13247
velkjent
04.05.2022 kl 10:29
13238
Lurer på hva FA vil skrive når den skal sammenligne MPCC-resultatet for 1Q/21 med ditto for 1Q/22, en økning fra 4 til over 90M $ på driften?
Ja, interessant spørsmål.
Se her fra slutten av Maersk-meldingen:
"I 2022 er det ventet levering av 211 nye containerskip, mens det i 2023 er ventet levering av 328 stykker, ifølge analysebyrået VesselsValue.
– Det er en klar risiko for overkapasitet i markedet i 2023 når mange av disse skipene leveres, og enda tydeligere risiko dersom forsyningstrøbbelet er forbi da, sa Simon Heaney, som jobber med det maritime analysebyrået Drewrys dekning av containermarkedet, til E24 tidligere i år."
Selv her skiller man ikke mellom linere, eller typiske Maersk-skip, og våre mindre feedere.
Da er det viktig for Baack og co å poengtere denne forskjellen i neste presentasjon. Det kan ha svært mye å si for markedets oppfatning av fremtiden for containerskip.
Se her fra slutten av Maersk-meldingen:
"I 2022 er det ventet levering av 211 nye containerskip, mens det i 2023 er ventet levering av 328 stykker, ifølge analysebyrået VesselsValue.
– Det er en klar risiko for overkapasitet i markedet i 2023 når mange av disse skipene leveres, og enda tydeligere risiko dersom forsyningstrøbbelet er forbi da, sa Simon Heaney, som jobber med det maritime analysebyrået Drewrys dekning av containermarkedet, til E24 tidligere i år."
Selv her skiller man ikke mellom linere, eller typiske Maersk-skip, og våre mindre feedere.
Da er det viktig for Baack og co å poengtere denne forskjellen i neste presentasjon. Det kan ha svært mye å si for markedets oppfatning av fremtiden for containerskip.
Klumsen
04.05.2022 kl 13:57
13204
Det er klart at sett utenfra med skylapper og ironimodus på; 550Stk Everstuck i markedet vil nok hjelpe.
DividendYield
04.05.2022 kl 21:44
12592
Ny sterk dag i USA, zim og dac opp 3-4 %, kanskje det endelig drypper noe oppgang på oss nordboere også i morgen?
Redigert 04.05.2022 kl 21:46
Du må logge inn for å svare
Londonmannen
04.05.2022 kl 22:00
12558
Hvorfor er jeg ikke overrasket? De såkalte finansjournalistene i FA har tydeligvis ikke tid til å sette seg inn i et segment før de begynner å skrive og trekke bastante konklusjoner. Erasmus Montanus, latinsk for Rasmus Berg som var hans egentlige navn på dansk, foprsøkte også å gjøre seg mer betydningsfull enn det han egentlig var. Jeg har på følelsen at disse lakaiene i FA kaster seg over enhver oppgave de kan få for om mulig skape et inntrykk av aty de er bedre enn det de egentlig er.
Faktum er at de gang på gang driter seg loddrett ut gjennom det mølet de evner å servere. Og det gjelder ikke bare innen containersegmentet. Vi finner de samme gravernede feil innen andre områder. Og gang på gang slippe slike sloppy skrevne artikler gjennom redaktørens sløve blikk.
Ja, det er blitt konttrshert en mengde containerskip, spesielt i segmentet av store containerskip. Men dersom man evner å splitte opp containersegmentet, så viøl man raskt kunne se at situasjonen er langt sunnere blant feederne. Dette er noe CEO MPCC gang på gang har påpekt. I tillegg er det forhold innen markedet som vil bidra til at balansen mellom nehov og etterspørsel er langt sunnere bølant feedere enn blant de større skipene. Blant feederne ser vi stadig nye ruter bli etablert for å unngå de problemene man opplever i de store havnene som betjener de største skipene. I 2023 vil slowstreaming også trekke ut tonnasje i form av at det vil ta langt flere skip å betjene dagens ruter med skip på slowsteaming enn når skipene går med normal transittfart.
Men det er ikke vanskelig å se av mange av investorene i containerskipmarkedet slett ikke skjønner det segmentet de er investert i. For aksjekursen er i dag nesten på samme nivå som den var for knapt et år siden. I mellom tiden har MPCC fått flere skip over på betydelig bedre kontrakter. I dag formelig soper rederiet inn penger, noe som blir klart for alle den 19 mai. Selskapet har omstrukturert finansieringen og fått ned finanskostnadene. Selskapet har også nedbetalt betydelig med gjeld. Og selskapet har i løpet av det siste året kjøpt og solgt en mengde med skip med betydelig overskudd.
Men 19 mai får vi nok en leksjon i hvoredan et rederi skal drives til beste for aksjonærene. Det er bare å glede seg!
Faktum er at de gang på gang driter seg loddrett ut gjennom det mølet de evner å servere. Og det gjelder ikke bare innen containersegmentet. Vi finner de samme gravernede feil innen andre områder. Og gang på gang slippe slike sloppy skrevne artikler gjennom redaktørens sløve blikk.
Ja, det er blitt konttrshert en mengde containerskip, spesielt i segmentet av store containerskip. Men dersom man evner å splitte opp containersegmentet, så viøl man raskt kunne se at situasjonen er langt sunnere blant feederne. Dette er noe CEO MPCC gang på gang har påpekt. I tillegg er det forhold innen markedet som vil bidra til at balansen mellom nehov og etterspørsel er langt sunnere bølant feedere enn blant de større skipene. Blant feederne ser vi stadig nye ruter bli etablert for å unngå de problemene man opplever i de store havnene som betjener de største skipene. I 2023 vil slowstreaming også trekke ut tonnasje i form av at det vil ta langt flere skip å betjene dagens ruter med skip på slowsteaming enn når skipene går med normal transittfart.
Men det er ikke vanskelig å se av mange av investorene i containerskipmarkedet slett ikke skjønner det segmentet de er investert i. For aksjekursen er i dag nesten på samme nivå som den var for knapt et år siden. I mellom tiden har MPCC fått flere skip over på betydelig bedre kontrakter. I dag formelig soper rederiet inn penger, noe som blir klart for alle den 19 mai. Selskapet har omstrukturert finansieringen og fått ned finanskostnadene. Selskapet har også nedbetalt betydelig med gjeld. Og selskapet har i løpet av det siste året kjøpt og solgt en mengde med skip med betydelig overskudd.
Men 19 mai får vi nok en leksjon i hvoredan et rederi skal drives til beste for aksjonærene. Det er bare å glede seg!
Londonmannen
05.05.2022 kl 08:21
12353
Så slår en ny analytiker til og eksponerer sine manglende kunnskaper og evne til logisk tenkning.
På side 36 i FA er det et børsintervju med Shippinganalytiker Håvard Sjursen Lie. I dette intervjuet maner han til forsiktighet med containermarkedet, ettersom det er bestilt mange skip som skal leveres over de neste årene,
OK, nok en shippinganalytiker som tydeligvis ikke evner å skille feedere fra større containerskip. Men han er i godt selskap med en del andre finansjournalister og analytikere.
Videre skrives det at en av analytikeren sin yndlinger i tørrbulksegmentet er Belships. Rajonale? Jo, Belships nyter godt av det sterke supramax/ultramaxmarkedet og har sluttet ut enm stpor andel av sine skip for 1-2 år på høye rater!!
Du verden! 1-2 år på høye rater! Da bli man en yndling i shippinganalytiker Lie sin verden. Hva skal vi da si om MPCC? Nei, i containersegmentet er det bestilt så mange skip må vite. Tror ikke denne shippinganalytikerne er klar over hvordan flåten til MPCC er sluttet de nærmeste årene. Watch up! You are in for å big surprice 19 May!
På side 36 i FA er det et børsintervju med Shippinganalytiker Håvard Sjursen Lie. I dette intervjuet maner han til forsiktighet med containermarkedet, ettersom det er bestilt mange skip som skal leveres over de neste årene,
OK, nok en shippinganalytiker som tydeligvis ikke evner å skille feedere fra større containerskip. Men han er i godt selskap med en del andre finansjournalister og analytikere.
Videre skrives det at en av analytikeren sin yndlinger i tørrbulksegmentet er Belships. Rajonale? Jo, Belships nyter godt av det sterke supramax/ultramaxmarkedet og har sluttet ut enm stpor andel av sine skip for 1-2 år på høye rater!!
Du verden! 1-2 år på høye rater! Da bli man en yndling i shippinganalytiker Lie sin verden. Hva skal vi da si om MPCC? Nei, i containersegmentet er det bestilt så mange skip må vite. Tror ikke denne shippinganalytikerne er klar over hvordan flåten til MPCC er sluttet de nærmeste årene. Watch up! You are in for å big surprice 19 May!
Kbkristi
05.05.2022 kl 09:20
12107
Vet ikke om jeg skal være misfornøyd med kursen. Her nede vet vi at det er valuta bak hver ei krone. Utbyttene kommer uansett hva den daglige kursen er.
Jeg ville vært mye mer nervøs om kursen hadde ligget på 90 kroner. Da kan fallhøyden bli stor.
På nåværende kurs er det fortsatt attraktivt å akkumulere, og det vil gi en formidabel rente.
Traderne får jo sin utløsning ved at kursen går fra kr 28,11 til kr 27,39 på 9 minutter.
Og det skal bli veldig spennende å se hva som blir presentert den 19. mai.
Er det i tråd med regnearkene, så må det vel bli overskrifter i finanspressen :)
Jeg ville vært mye mer nervøs om kursen hadde ligget på 90 kroner. Da kan fallhøyden bli stor.
På nåværende kurs er det fortsatt attraktivt å akkumulere, og det vil gi en formidabel rente.
Traderne får jo sin utløsning ved at kursen går fra kr 28,11 til kr 27,39 på 9 minutter.
Og det skal bli veldig spennende å se hva som blir presentert den 19. mai.
Er det i tråd med regnearkene, så må det vel bli overskrifter i finanspressen :)
Londonmannen
05.05.2022 kl 09:28
12212
Jeg eer ikke misfornøyd med kursen. Men fra dette nivået og med selskapets verdier og kontraktsmasse blir det merkelig når såkalte shippinganalytikere nærmest går ut med en advarende pekefinger. Kjære vene, MPC vil ligge på topp etter 2022 over hvilke selskaper som har betalt ut mest i utybytte. Og ikke nok med det, neste år vil utbyttene bli enda større! Da er det lov å bli en smule irritert på såkalte shippinganalytikere som tydeligvis ikke aner hva det er de snakker om. Men betalt skal de ha! Verden vil bedras!
Om analytikere hadde vært så gode til å spå markedene som de vil ha det til så hadde de ikke hatt deling/salg av analysene sine som levebrød.
velkjent
05.05.2022 kl 10:07
12144
Det virker som om MPCC er holdt i stramme "tøyler" for tiden, og en kan spekulere om grunnene. Min heller i retning av at noen store avventer nytt nedsalg, om ikke før så den 24.9. eller deromkring og satser på nye NOK 25. Ved sammenligning med kursstigningen for bulk, der det trolig er attraktiv avkastning, som driver kursen, burde det samme gjelde for container-selskap, og såvidt jeg har forstått, er det bare MPCC, som holdes igjen.
Takk for godt innlegg, Londonmannen!
Siden sammenligningen med resten av containerbransjen halter nesten hver gang Finansavisen skriver om store containerskip, er vel redaktøren den eneste som kan rette opp disse fadesene fra journalistene og analytikerene.
Siden Finansavisen blir lest av mange investorer, vil en henvendelse til redaktøren kanskje bidra til å rette opp feilene i fremitden, og ikke minst fokusere på at journalistene stiller de rette spørsmålene.
Kanskje du vil ta deg tid til det, Londonmannen, som åpenbart behersker emnet.
Siden sammenligningen med resten av containerbransjen halter nesten hver gang Finansavisen skriver om store containerskip, er vel redaktøren den eneste som kan rette opp disse fadesene fra journalistene og analytikerene.
Siden Finansavisen blir lest av mange investorer, vil en henvendelse til redaktøren kanskje bidra til å rette opp feilene i fremitden, og ikke minst fokusere på at journalistene stiller de rette spørsmålene.
Kanskje du vil ta deg tid til det, Londonmannen, som åpenbart behersker emnet.
Purdey
05.05.2022 kl 11:48
11829
Er det tilfeldig at det kommer nå rett før q1?
Også er det jo rart at fa skriver så svakt om mpcc når fasiten er rett under nesen deres i kraft av dette forumet som har disse regnearkene. Vi får sende de på link til denne analytikern.
Også er det jo rart at fa skriver så svakt om mpcc når fasiten er rett under nesen deres i kraft av dette forumet som har disse regnearkene. Vi får sende de på link til denne analytikern.
Mitt syn er at flere analytikere og aviser/analytikere har ligget etter nesten hele tiden siden kursen begynte å bevege seg oppover høsten 2020.
Det har gitt store overraskelser underveis, med tilsvarende brå oppganger og brå nedganger, men det ser ikke ut til å virke på holdningene. Det er som om noen tar feil medisin eller heller den ut i vasken rett før eller etter utbruddet.
Det hjelper f.eks. ikke med Viagra mot forstoppelse.... (Ja, ja, gudene vet, kanskje det gjør det)!
Det har gitt store overraskelser underveis, med tilsvarende brå oppganger og brå nedganger, men det ser ikke ut til å virke på holdningene. Det er som om noen tar feil medisin eller heller den ut i vasken rett før eller etter utbruddet.
Det hjelper f.eks. ikke med Viagra mot forstoppelse.... (Ja, ja, gudene vet, kanskje det gjør det)!
Redigert 06.05.2022 kl 10:32
Du må logge inn for å svare
Carrera
05.05.2022 kl 21:23
11484
Dette var engang den mest leste,og kommenterte tråden - Akkja,det var tider det....
Purdey
05.05.2022 kl 21:42
11450
Slettet brukerskrev Flott Kbkristi, du tar aldri helt ferie, selv når du har ferie. :-)
Hva er det egentlig å diskutere? Vi har x antall skip. Nesten alle er på kontraker langt frem i tid. Ergo inntjeningen er fenomenal og oversiktlig igjennom denne tråden. Alt er unddr kontroll bortsett fra kursen som ......
shipnrig
05.05.2022 kl 22:20
11329
Ja det er vel egentlig bare å slappe av å nyte reisen (som sjefen kbkristi har nevnt). Kursen løfter seg når de store innser de kvartalsvise økningene (med solide utbytter!) fremover.
NetromK
06.05.2022 kl 08:20
10772
Vert spennande om me får ein "kjøpsdupp" i dag eller korleis utviklinga vert, både for MPCC og Ernst Russ.
Zim klarte å stige i går på blodraud børs over there. "Lessors" holdt seg ikkje like godt, men kollapsa på ingen måte. For nær alle selskapa er kvartalsrapportar nære.
Og dollaren har no lagt seg heilt opp på over 9,5, fint for oss som skal ha utbytte i NOK. Har også vore fint med valutahedge i USA og Euro selskapa siste par veker (for eigen del).
Zim klarte å stige i går på blodraud børs over there. "Lessors" holdt seg ikkje like godt, men kollapsa på ingen måte. For nær alle selskapa er kvartalsrapportar nære.
Og dollaren har no lagt seg heilt opp på over 9,5, fint for oss som skal ha utbytte i NOK. Har også vore fint med valutahedge i USA og Euro selskapa siste par veker (for eigen del).
Londonmannen
06.05.2022 kl 08:27
10740
Du skal ha veldig god råd og kjenne selskapet dårlig dersom et skrell som var forventet i USA, skal være rasjonale for å selge MPC. Ingen ting har endret seg i MPC. 19 mai vil enhver som har øyner se at selskapet formelig soper inn penger. Samt at de fortsetter sin rause utbyttepolitikk. Men lykke til! Vi vet av erfaring at svært mange sliter med å tenke rasjonelt når børsene i verden stuper. Slik er det bare.
Kbkristi
06.05.2022 kl 08:36
10805
Børsen åpner nok i rødt. En kjøpsdupp er nok riktig vinkling, NetromK :)
"Investeringsdirektør Robert Næss i Nordea Markets mener mye av usikkerheten vi ser i markedet, og særlig i USA torsdag, handler om bedriftenes inntjening."
Vi har jo ofte gjort det bra på røde dager, da det bør være liten tvil om Mpcc´s inntjening.
Får inderlig håpe at ledelsen bruker en av disse dagene til å sikre vekslingskursen på norske kroner.
Dollaren står i skrivende stund i 9,52. Det ville gjort susen på utbytte som kommer. Ved siste utbetaling lå vel kursen rundt kr 8,64, så her snakker vi om 10% ++
Det blir spennende å se hva de får til. Kun 13 dager igjen til fasit foreligger.
"Investeringsdirektør Robert Næss i Nordea Markets mener mye av usikkerheten vi ser i markedet, og særlig i USA torsdag, handler om bedriftenes inntjening."
Vi har jo ofte gjort det bra på røde dager, da det bør være liten tvil om Mpcc´s inntjening.
Får inderlig håpe at ledelsen bruker en av disse dagene til å sikre vekslingskursen på norske kroner.
Dollaren står i skrivende stund i 9,52. Det ville gjort susen på utbytte som kommer. Ved siste utbetaling lå vel kursen rundt kr 8,64, så her snakker vi om 10% ++
Det blir spennende å se hva de får til. Kun 13 dager igjen til fasit foreligger.