Mpcc Bull 2022 Tråd 2

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
18.08.2022 kl 10:31
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Kbkristi
MPCC 11.04.2022 kl 12:31 739219

På nytt ble forrige tråd fra 1.10.21 overbelastet med 1.458.062 leserklikk og 7.349 innlegg. Den brakte oss fra kr 21,20 til kr 27,75 pluss et utbytte på kr 3,95. Antall aksjonærer i Nordnet har økt fra 11.798 til 13.351
Link tråd 1: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, Link tråd 2: .https://finansavisen.no/forum/thread/140708/view
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Presentation 19.5.2022: https://www.mpc-container.com/files/Documents/Financial_reports/Presentations/MPCC_Q1_2022_Earnings-Call.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Redigert 24.05.2022 kl 12:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.06.2022 kl 11:33 13281

Javisst, Hector😎man er selvsagt sin egen lykkes smed i dette gamet. Selv tenker jeg Longshit kjeder seg litt….så han kan jo lese denne ferske statusrapporten på temperaturen i markedet før han setter nye, velfunderte shortposisjoner i container;

https://splash247.com/growing-congestion-poses-threat-as-peak-season-gets-underway/
hectorgonzales
03.06.2022 kl 09:36 13695

Longestinbulk må bare shorte. Men kontraktene som går over lang lang tid (dette er en helt annen verden enn bulk). Det er jo et regnestykke som vi alle er klar over. Men når vi har svært høye inntekter til og med 2025 så må det jo være det beste segmentet innen shipping nå om dagen. Men vi får se om Longest kommer med konkrete anbefalinger - jeg har ikke oversikt over LNG markedet bl.a. som kan være i samme situasjon som container var i 2021. LNG har vel samme problem som containerhavnene - de har ikke kapasitet til å ta imot alt som kommer til kai og dermed kan det oppstå kø-dannelser for å losse gassen.
velkjent
03.06.2022 kl 08:46 13901

De store oljeselskapene betaler nå utbytter på 8-10% av kursen pa. Skulle MPCC gjort det samme burde kursen vært over 80.
Bsci
03.06.2022 kl 08:38 13893

Dnb burde da ifølge egne vurderinger satt et kursmål på i overkant av kr 40,-.
De skriver at de får en netto underliggende verdi på kr 57,- pr aksje.
Videre refererer de til en 30% gjennomsnittlig rabatt for perioden 2010-2019. Det blir i tilfelle kr 39,90, men siden de er så opptatt av historiske tall er det kanskje kulerammen det svikter med.
Tar vi med at ingen selskaper i dette segment, betalte utbytte på 24-25% perioden 2010-2019, så taler jo alt for at kursmål burde ligge vesentlig høyere enn 35,-.
Ingen hadde vel heller, i nevnte periode, en slik forutsigbarhet i kommende inntekter.
Det er jo lov og være konservativ, men mener de vurderinger som ligges til grunn er på tryne.
Merkelig at det i Shipping skal være så mye fokus på historiske fakta og at andre selskaper som brenner penger prises etter tro og håp til vanvittige selskapsverdier.


Slettet bruker
03.06.2022 kl 08:34 13919

Kursmålet virker fortsatt litt random ja, men jeg liker at de endelig fremhever størrelsen på utbyttene fremover. Kanskje det får noen til å våkne fra dvalen.
velkjent
03.06.2022 kl 08:06 14021

Jeg synes de 35 pr.aksje mer likner på "tenk på et tall". Sammenlikner med en rabatt på 30% i en periode da slike rederier ikke tjente penger. Hvorfor skal det gis rabatt når fremtiden er såvidt transparent? Husker da DnB hjalp Cambi på børs til NOK 16 og fremtiden var nærmest uendelig høy. I stedet ble det det omvendt. Jeg bruker DnB, men må bare le av spådommene deres. Forøvrig knuser min portis DnBs.
Slettet bruker
03.06.2022 kl 08:03 13949

Du taler nok for døve ører. Longsit fremstår fortsatt som et lite nett-troll på tråden her med ujevne mellomrom. Dette på tross av utallige forsøk på voksenopplæring iht å backe sine synspunkter med eks en faktareferanse el to. Mitt tips er å ignorere og scrolle forbi....
Slettet bruker
03.06.2022 kl 08:01 13938

Takk for deling. Positivt at DNB også ser ein større oppside i selskapet vårt.

"Basert på gårsdagens sluttkurs venter vi i tillegg en annualisert direkteavkastning på rundt 24-25% gjennom neste årene og har en kjøpsanbefaling på MPC Container Ships med et kursmål på NOK 35 pr aksje."
Slettet bruker
03.06.2022 kl 07:44 13953

Fra DNBs daglige epost-oppdatering:

"Hvis vi tar utgangspunkt i neddiskontert verdi av en samlet EBITDA på USD 1.4 mrd i selskapets allerede eksisterende langsiktige kontrakter og tillegg legger til en forventet teoretisk skrapverdi av flåten ved utgangen av 2026 får vi for MPC Container Ships en estimert verdi på NOK 26.7 pr aksje. Kursen stengte i går på NOK 26.51 pr aksje. Selskapet har imidlertid fortsatt ledig fartøykapasitet frem mot 2026, og også utover det, og legger vi til estimert fremtidig EBITDA-inntjening fra denne delen av flåten og samtidig tar hensyn til skipsverdiene reflektert i nylige salg av fartøy får vi en samlet estimert netto underliggende verdi på NOK 57 pr aksje. Dette betyr at verdsettelsen i markedet slik vi ser det innebærer en rabatt på over 50% i forhold til netto underliggende verdi. Ser vi på tilsvarende rabatt gjennom perioden 2010-2019 så lå denne i gjennomsnitt på rundt 30%. Basert på gårsdagens sluttkurs venter vi i tillegg en annualisert direkteavkastning på rundt 24-25% gjennom neste årene og har en kjøpsanbefaling på MPC Container Ships med et kursmål på NOK 35 pr aksje."

Ser ut som lyset endelig er i ferd med å gå opp for dem. Dette er en latterlig billig aksje. Kanskje den billigste av samtlige på Oslo Børs for tiden.
Siv
03.06.2022 kl 07:44 13958

Kan du ikke heller forklare hvorfor du ikke har troen på container, istedenfor å bare lage støy på denne tråden?
Slettet bruker
02.06.2022 kl 22:39 14458

Det tror jeg å, det vil smelle i container, like før det smeller ned
Redigert 02.06.2022 kl 22:41 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
02.06.2022 kl 22:37 14129

Nye rater igjen i dag. Ikke så veldig stort utslag så jeg skriver bare totalsum.
Med samme dollarkurs som i går, 9,37, løftes estimert overskudd pr aksje for 2022-2025 fra 50,17 til 50,53
Ikke så store økningen men i alle fall rett vei!
Redigert 02.06.2022 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
DividendYield
02.06.2022 kl 17:28 14737

Nok en dag med oppgang i statene. Kanskje det smitter over på Oslo børs om det skulle fortsette?

Tror det er like før det smeller i container. Håper jeg får fylt på litt mer før det skjer!
Trøndersmolten
02.06.2022 kl 16:37 14738

…og ratene er allerede på opptur flere uker før peak season
- irrgrønt over hele linja i dag også 📈👍
https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Slettet bruker
02.06.2022 kl 15:15 14566


Ja, nettopp, og dersom ratene fortsetter å stige, har vel Baack skutt gullfuglen - igjen - ved å vente med å inngå alle kontraktene.

I say no more!
PSI- Investor
02.06.2022 kl 14:00 14797

Takk for fin artikkel!
Det står noe om fulle lagre mot slutten.
Det var jo en annen artikkel her en dag som også nevnte dette.
Men at lagrene var fulle av varer som i stor grad mangler etterspørsel.
At det er andre varer som selger bedre for tiden, og at disse fremdeles må fraktes.
Denne lille detaljen kan kanskje være med og avgjøre hvilken vei det tipper?
Uansett skal vi nå gjennom en høysesong med sterk etterspørsel etter feedere som sikkert kommer til å få gode kontrakter!
Slettet bruker
02.06.2022 kl 13:18 14723

Mener de traff dønn på bånn ifjor høst. Rundt 18,6kr
ZinoDK
02.06.2022 kl 13:11 14641

Container FBX
01 Jun 2022
FBX Index: Balancing on the tip of a sword

As we are nearing the traditional peak season in container shipping, the key question is how supply, demand, freight rates and congestion will play out this year.

The problem is that global economical and geopolitical forces have created an environment of extremely high uncertainty, with two different scenarios vying for the “honor” to be the baseline scenario. One is almost a repeat of the problems in 2021 and the other is a swift downwards slide in rate levels and the emergence of a rate war, especially in the Pacific.

Looking at the hard data known at the end of May, the odds favor the 2021 déjà vu scenario.

Despite having been in the low season for a few months in terms of demand, there are still significant congestion problems in many ports and terminals, especially in Europe and North America. If these congestion problems cannot be resolved in the low season, what will happen during the peak?

Whilst year-on-year demand growth shows a weak development, a more nuanced context, including market data, paints an opposing picture. Global container volumes declined 1.8% in the first quarter (Q1) 2022 compared to same period a year ago.

However, comparing to Q1 2019 before the pandemic, volume has grown 5.6% equal to an annual growth rate of 1.8%. But the growth has not been uniformly distributed – in fact it has been quite polarized, particularly withimports into North America growing at a very high level. Lopsided growth leads to larger trade imbalances, which leads to a need to move more empty containers. This increases the demand for vessel capacity beyond what can be seen purely from the traditional demand for cargo movements. There has also been a slight trend whereby containers are shipped 64 nautical miles longer on average in Q1 2022 than three years ago.

If the increasing imbalances and sailing distances are taken into account, then the demand for container vessel slots has increased 12.2% in Q1 2022 compared to Q1 2019 – equal to an average growth rate of 3.9% annually.

If the increasing imbalances and sailing distances are taken into account, then the demand for container vessel slots has increased 12.2% in Q1 2022 compared to Q1 2019 – equal to an average growth rate of 3.9% annually.

In other words, demand has been fairly strong.

At the same time, congestion continues to delay vessels, which reduces the available fleet. The latest data from April shows that 10.5% of the global vessel fleet remains de facto unavailable.

The expected Shanghai reopening might well lead to a minor surge of cargo, while the continuing two month delay of the supply chain compared to pre-pandemic conditions is likely to prompt an early start to peak season.

As a result, these factors point to a near-term scenario of capacity shortages and rapidly rising spot rates – not unlike what we saw in 2021.

However, there is an opposing scenario that has grown in likelihood over the past month.

The continuing high levels of inflation and surging energy prices are reducing the consumers’ ability to purchase goods. Add to this a consumer sentiment, which is on one hand influenced by concern for the future driven by the Russia/Ukraine war, as well as a gradual shift away from goods and onto services in a reversal back to pre-pandemic normality, then the scene is set for a sudden reduction in consumer sales.

The continuing high levels of inflation and surging energy prices are reducing the consumers’ ability to purchase goods. Add to this a consumer sentiment, which is on one hand influenced by concern for the future driven by the Russia/Ukraine war, as well as a gradual shift away from goods and onto services in a reversal back to pre-pandemic normality, then the scene is set for a sudden reduction in consumer sales.

‎Hvis en sådan reduktion sker, fører det til en situation, hvor lagrene allerede er rekordhøje, da forsyningskæden er to måneder længere end normalt, hvilket gør det udfordrende for importørerne at reagere rettidigt. Det mest sandsynlige resultat af dette scenarie vil være en pludselig lageroverskridelse og en hurtig reduktion af ordrer på nye varer, hvilket får containerefterspørgslen ud af Asien til at styrtdykke.‎

‎Skulle efterspørgslen styrtdykke, vil rederier reagere med blanke afgange.‎ These are likely to be somewhat effective in stemming a rapid rate decline on the Asia-Europe trade as the alliances operate more than 95% of the operated capacity. However, on the Pacific trade, non-alliance services operate more than 30% of the capacity to the US West Coast and more than 10% to the US East Coast.

Should demand plummet, carriers will respond with blank sailings. These are likely to be somewhat effective in stemming a rapid rate decline on the Asia-Europe trade as the alliances operate more than 95% of the operated capacity. However, on the Pacific trade, non-alliance services operate more than 30% of the capacity to the US West Coast and more than 10% to the US East Coast. This means that the ability to stem a rate decline, especially to the US West Coast, is impeded. In fact it is quite likely that in a declining rate situation, the smaller non-alliance carriers will become quite aggressive in attracting cargo in order to fill their expensive chartered vessels.

All in all, this means the market is faced with two very different scenarios and current fundamental market data does not provide a clear guidance as to which side of the line the odds will eventually favor.
Redigert 02.06.2022 kl 13:12 Du må logge inn for å svare
Dan123
02.06.2022 kl 13:02 14598

Har vel ikke gått så jævlig bra med den shorten til nå mener jeg å ha sett.. Shortet ikke de på rundt 20,-?
Slettet bruker
02.06.2022 kl 12:51 14643

Jeg liker deg bedre på NAS tråden, Longs. Vi trenger deg der heller ;-)) he he
Slettet bruker
02.06.2022 kl 12:30 8475

Du får spørre hvorfor PDT Partner velger å shorte, kanskje ser de noe annet en det Nordnet gjør
Purdey
02.06.2022 kl 12:05 8539

Njææ. 2020 bulker har ikke gått mer enn 10% og der har utbyttene stupt. Greit nok at vi var på 27kr for ett år siden også men med de siste kommrnde utbytte er jo kursen 32 isj.

Ja det er litt kjipt at kursen sitter fast. Men utbyttene kommer og med inngang godt under 20 er det en fin plass å ha sparepenger.
Slettet bruker
02.06.2022 kl 11:54 8555

Ja
Jeg har forventninger om at kursen slippes litt løs og beveger seg oppover når vi nærmer oss utbytte datoene. Får se om den stemmer med realiteten.

i mai måned:
"Aksjene som ble mest nettokjøpt i perioden var Norwegian, Salmar og MPC Container Ships"

https://finansavisen.no/nyheter/finans/2022/06/02/7876607/dnb-markets-nervost-marked-smainvestorene-selger?internal_source=sistenytt
Slettet bruker
02.06.2022 kl 11:43 8549

Er ikke andre en Nordnet som kjøper denne på disse kursene, en ber jo bokstavlig talt om å tape penger når ordreboken er som nu.
Men lykke til i ørkenen skal du selvsagt få.
Slettet bruker
02.06.2022 kl 11:39 8560

Du stiller spørsmål som jeg tror de fleste av oss er opptatt av, Pentad, nemlig hva som blir kursdrivere!

For min del har jeg en enkel, kanskje for enkel, forklaring, men likevel:

Økende rater og jevn utbetaling av utbytte.

Jeg liker å se det store bildet. Og det forteller meg at kursendringene har vært vanskelig å forklare, opp- og nedgangene har kommet uten gode grunner, især nedgangene. Derfor tror jeg bevegelsene skyldes større aktører som bevisst har senket kursen og ditto økt den.

For vel syv måneder siden, nærmere bestemt 11.10.21, falt kursen til kr. 18,66, fra kr. 27,00. Hvorfor? Fordi noen trodde at ratene ville falle eller fordi noen styrte kursen? Det siste.

Den 28.03.22 hadde kursen steget til kr. 31,45, altså cirka 70 % i løpet av fem måneder. I tillegg delte selskapet ut kapital til sine aksjonærer.

I dag er kursen under kr. 27, men vi skal snart motta utbytte.

Jeg tror noen kjører kursen og velger å tro at vi tar oss igjen om ikke alt for lenge når de som kjøper opp til lave kurser er mette.
Redigert 02.06.2022 kl 11:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.06.2022 kl 11:01 8700

@Coronet, er du der ute? :-)
Nå er orkansesongen begynt og det er alltid litt 'skrekkelig' spennende.
Mtp din presentasjon i Stavanger der du viste oss mpcc rutene i Caribbean, blir det interessant å se hvordan sesongen blir og om vi får noen større orkan landfall i nærheten av noen havn.
Jeg har vært på nok mange skip i orkansesongen gjennom de traktene å vite at det styres fint unna på havet. Det er derfor jeg nevner havn. Tenker spesielt på Jamaica, Florida, Houston, osv
Slettet bruker
02.06.2022 kl 10:47 8034

17% - tygg på den.

Hos Nordnet øker antallet aksjonærer i MPCC stadig.
14.126 personer har investert i utbyttemaskinen i skrivende stund.
PSI- Investor
02.06.2022 kl 10:40 7615

Takk!
De er åpenbart redde for streik ja!
Må innrømme at det er ikke jeg he he
Slettet bruker
02.06.2022 kl 10:31 6860

Advarte ikke du når kursen lå rundt 20 ifjor høst??? Kursen er nå rundt 27 og det er betalt ut 4kr i utbytte - you do the math
Slettet bruker
02.06.2022 kl 10:18 6320

Yellen uttaler seg om mulig nærstående longshoremen streik i slutten av denne måned
(ved minuttmark 2:38)

https://www.msn.com/en-us/money/news/treasury-sec-janet-yellen-inflation-is-way-too-high-a-big-burden-on-american-households/vi-AAXXzbo?ocid=uxbndlbing&category=foryou
Redigert 02.06.2022 kl 10:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.06.2022 kl 10:02 6077

Nå er det snart et år siden jeg kommenterte på Mpcc tråden, og advarte, til mang en Struts store forargelse.

Resultatet så langt er at aksjen ca er uendret på et år, mens andre shipping segment som drybulk, som jeg anbefalte kjøpe har eksplodert.
Det er bortkastet tid og energi på børs å sitte i dette caset og det vil ende med tårer.

Dette markedet er allerede ihjel bygget.
Rater og verdier vil begynne å falle, container er over topp syklus.
De som sitter her å venter på vesentlig høyere aksje kurs, vil vente forgjeves.
Jo lengre klokken tikker og ukene går, er vi nærere levering

Vent til havnekøene løses, så vil dette trolig stupe.
Container er ikke noe å ha pengene i, flere sitter bare å venter på den gode ´ short´ anledningen.
Redigert 02.06.2022 kl 10:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.06.2022 kl 09:58 6097

Også europeiske havner er presset i supplychain, allerede før peak season som starter om få uker nå;
(enkel registrering av e-post for nyhetsbrev gir tilgang til artikkel)

https://theloadstar.com/north-european-box-ports-at-capacity-even-before-peak-season-starts/
PSI- Investor
02.06.2022 kl 09:16 6248

Innlegget mitt var nok skrevet etter teorien om at 'på seg selv kjenner man andre'. Den stemmer noen ganger...
Selvsagt har mange vært meget bevisst på hva man satser på og når.
Og det er ingen tvil om at de som har sett på oljemarkedet en stund allerede nå kan har gjort gode penger der!

Selv var jeg innom IOX tre ganger, og fikk gevinst på det.
Så har jeg åpenbart satset mest på flaksen, for da jeg begynte å lese om selskapet etterpå da tenkte jeg at dette selskapet her det er ikke noe for meg.

Hva som skal trigge MPCC videre det kan man jo nesten lure på.
Alt ligger til rette for mye høyere kurs, og alt av slutninger og rater er kjent i markedet. Likevel virker det som om markedet ikke tror noe på det.
Så som du har vært inne på er det kanskje rett og slett markedspsykologien som må endre seg.
Selv om vi jo åpenbart fremdeles stadig får flere aksjonærer da.
Så det er ikke helt gitt at det er noe feil med den heller.
I bulk der går jo kursene opp og ned med daglige rate- og FFA- svingninger.
Det kan være så enkelt som at ratene en periode har vært ned.
Men NÅ har de jo snudd opp igjen da.
Så kanskje er det som Londonmannen er inne på at vi må vente til selskapet kvartal etter kvartal har presentert stadig høyere resultat og utbytte for at folket skal slutte å gi bort aksjene?
Triggere som vil komme er jo flere slutninger som sikrer 2024 og 2025 i større grad. Men også det er jo på et vis allerede kjent, det MÅ jo komme.
Den som kan komme som en god overraskelse er hva de siste 25% av overskuddet skal benyttes til.
De skal vel neppe bare sitte på en større og større pengesekk.
Kanskje kjøpe en borrerigg...
Kbkristi
02.06.2022 kl 08:52 6393

Hei igjen. Vi ruller fortsatt gjennom Europa. Etter Kroatia gikk turen tilbake gjennom Slovenia og Østerrike ned til Bad Tølz og Fussen i Bayern. Nå er vi ved Heidelberg og kjører til Rudesheim i dag.
Det er så mye som skjer på tur at aksjer har kommet i andre rekke, vel vitene om at investeringen er så trygg som den kan bli på en børs.
Supert at DividendYield plukket opp den flotte rapporten om Danaos.
Det burde jo gitt megaoverskrifter i finanspressen at et norsk listet selskap gjør det så bra.
17% av markedsverdien av selskapet er / vil bli utbetalt til aksjonærene bare i løpet av første halvår i år!
Det skulle vært moro å ha visst hvilke andre selskaper på Oslo børs som har gjort noe tilsvarende.
Jeg regner med at f.eks amerikanske fond setter opp en oversikt over hvilke av sine investeringer som gir best avkastning gjennom et kvartal.
Og da kan det jo skje at flere porteføljeforvaltere våkner og må gå mann av huse :)
Vi er kanskje heldige med at kursen ikke har steget til himmels enda.
Det har jo gitt anledning for flere til å bli med på eventyret til fortsatt en lav pris.
Etter alle solemerker, så har noen veldig gode kvartaler og år foran oss.
Tvi-tvi.
Mata
02.06.2022 kl 08:39 6408

MPCC var den klart mest kjøpte aksjen på Nordnet i mai, og etterhvert så vil vel en del sikre gevinst i olje og råvare aksjer som har gått mye i det siste. Vil tro mange da ser til aksjer med gode utbytter når pengene skal omplasseres i litt usikre tider på børsen.
Londonmannen
02.06.2022 kl 06:18 6695

Et par forhold som trolig bidrar ril at vi ligger der vi ligger.

For det første er det gjerne slik at den enkelte investor ikke følger mer enn en håndfull, toppen ti aksjer om gangen. Noen færre, andre flere. Følgelig er der fortsatt mange der ute som ennå ikke har fått med seg hvilke fantastisk fremtid MPCC går inn i. Og selv om det skrives i media om utbyttene ifm kvartalsregnskapene, så er det trolig glemt like fort som det er lest. Men MPCC har kun vært i utbyttesituasjon siden slutten av januar 2022. Kunnskapen om MPCC som utbyttemaskin vil nok bedre seg i tiden som kommer.

For det andre har MOCC hatt en eventyrlig oppgang siden 2020 og en del har valgt å ta gevinst og satse på nye hester. At media med jevne mellomrom serverer fake news om overkontrahering og at containersegmentet har toppet ut, har også bidratt til at en del har solgt seg ut/ned.

For det tredje har den geopolitiske situasjonen og økende inflasjon gjort mange skeptiske til investeringer i aksjemarkedet og de har derved redusert sin eksponering.

For det fjerde har det skjedd og skjer en sektorrotasjon mot oljerelaterte aksjer som har vært utbombet de siste årene. Her har nok enndel tatt ut kapital fra sin MPCC investering og satt i oljen.

For det femte er det mange nye investorer i markedet som dessverre ennå ikke har skjønt arven direkteavkastning i aksjemarkedet på 20-30% er særdeles godt og langt mer enn det de proffe evner å oppnå år etter år. Men det kan du altså klare i MPCC i 2022, 23, 24 og trolig i 25 og 26!
Slettet bruker
02.06.2022 kl 02:00 6816

Er det bare flaks, eller har mange utnyttet bunnen bra i markedet utifra bevisste tanker om nettopp det? Og etterhvert andre sykluser pga geopolitiske 'events'?
mpcc tjener bra og det er ingen grunn til å hoppe av, men andre selskaper også tjener penger.

Jeg vil påstå at de fleste av oss er enige om at nedside risikoen i mpcc er minimalt. Dag etter dag, gjentas linker og info som bekrefter det.
Bottomline er at kontraktene er bevis i seg selv. Punktum.
'Transparent' inntjening i flere år fremover, noe markedet er nå informert om.

Så investerings tryggheten er på plass, sålangt som det lar seg være.
Risikoen er liten, per nå. Så finnes det flere forklaringer og meninger om hvorfor kursen er på dette nivået.
Jojo, vi forstår at store aksjonærer synes at det er helt greit med lav kurs pga utbytter og utbytter som skal reinvesteres. Helt forståelig.
Det blir diskutert mye rundt det.

Men, et spørsmål...så lenge 'markedet' mener at vi foreløpig skal være på dette nivået.

Hva blir kursdrivere oppover når inntjeningen er såpass spikret og kjent? Noen som er villige til å legge tanker på bordet?

hectorgonzales
01.06.2022 kl 23:18 7086

Interessant artikkel men heller ikke uventet. Det er jo vanvittig med tomcontainere i USA som skal til østen og ingen vil betale for frakt av tomme containere. Da legger man på prisen på containere med last. Jeg vil tro noe er i emming her om at Linerne frykter pålegg om å laste skipene fulle (fylle de opp med tomcontainere som ingen vil betale for). Når ratene på containerskip i utgangspunktet er ekstremt høye så må man hente pengene en plass (om man fortsatt skal ha samme inntjening).

Se opp for "blank sailings" for å holde ruten. Blank saililngs vil si å rutte anløp til bestemte havner på enkelte rundturer.
Slettet bruker
01.06.2022 kl 21:31 7108

Reell reåpning etter lockdown vil ta tid/møter mange utfordringer fremover, og vil trolig først være effektiv når Kina permanent har forlatt sin zero-covid strategi. Interessant nok for vårt segment estimeres nå antall ventende/forsinkede containere til ca 500.000 stk. Isåfall en dobling av de rundt 260k rapportert til markedet tidligere;

https://splash247.com/plenty-of-hurdles-ahead-for-shanghai-as-restrictions-eased/
Redigert 01.06.2022 kl 21:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.06.2022 kl 17:47 7464

Det hadde smak fugl av et tilbakekjøpsprogram frem mot Q2-tallene, men det er kanskje lite sannsynlig....
Slettet bruker
01.06.2022 kl 17:38 7360

Long-term contracted ocean freight rates set ‘staggering’ new records
Se https://splash247.com/long-term-contracted-ocean-freight-rates-set-staggering-new-records/
I motsetning til spot-ratene for container-frakt som har svekket seg en del siden toppen (mange grunner il det, bl.a. at det er lavsesong), så har kontraktsratene for container-frakt steget kraftig sist måned.
Vet ikke hvordan man skal tolke det, men kan være at importører allerede ønsker å ha sikret seg før toppsesongen starter. Uansett neppe noe ulempe for MPCC at MPCC's kunder fortsatt vil tjene enormt med penger i år.
PS. Disse ratene må ikke forveksles med time charter-ratene som er de ratene MPCC får for utleie av skipene, men det vet dere jo fra før ;)
Slettet bruker
01.06.2022 kl 17:31 7391

Meget godt spørsmål, DividendYield!

Etter min mening bør både ledelsen og vi gjenta til det kjedsommelige hva som forventes av utbytteutbetalinger i fremtiden. For det er det som teller nå, og med Baacks løfte, som vi stoler 100% på, er de konkrete forventningene om solide utbytter i flere år fremover. Som de facto er spikret i form av flere klare løfter.

Mottoet er: MPC har sikret langsiktige kontrakter til skyhøye rater for store deler av flåten og forventer økte rater på de resterende kontraktene som man med vilje har ventet med å inngå for å oppnå enda høyere rater. I tillegg er det planlagt stadig høyere utbytte enn i dag i flere år fremover. I takt med økte rater.

Når det blir bedre kjent, og ikke bare hva som er utbetalt, kan vi regne med enda større interesse.

Det sier jo endel at småsparerne i MPC har vært de ivrigste kjøperne i mai.

At større investorer selger, er helt naturlig da mange av dem har klare "korrigeringsprogrammer" som de er forpliktet til å følge.

Mange har regler om at en aksje som har steget f.eks. 10 prosent, skal nedtones, og tilsvarende økes i antall dersom kursen har falt.

Formue (tidligere Formuesforvaltning) som forvalter noen milliarder kroner, blant annet midler for kongefamilien og Nobelstiftelsen, benytter et slikt opplegg. Man sikrer en viss prosent økning ved å bytte ut de aksjene som har steget endel og øker antall aksjer hos de som har falt i kurs. Gjør du det hele tiden, beholder du en viss prosentvis økning i åresvis uten å ta for stor risiko. Veldig bra opplegg, men på den måten får man sjelden de helt store gevinstene.
Slettet bruker
01.06.2022 kl 17:30 7383

Ja, men man må melde inn shortposisjoner fra 0,2% til Finanstilsynet, og så er det posisjoner større eller lik 0,5% som offentliggjøres.
DividendYield
01.06.2022 kl 17:04 7414

https://seekingalpha.com/article/4515339-danaos-post-q1-earnings-raising-fair-value-estimate?fbclid=IwAR2N57Ix9_Tat-cOsnhLLzse4ndZAewrKB2Jc99VrXbbs1stjKk3YDJB5eU

MintZen er ute med en ny bullanalyse av Danaos, masse snadder der som vanlig og relevant for MPCC.

"In contrast to Danaos, MPC Container Ships (OTCPK:MPZZF) (Oslo: MPCC) has been the most aggressive with shareholder returns over the past year, which has resulted in the distribution of a total of NOK 5.5 in dividends (which represent 17% of the company’s current market cap). Global Ship Lease (GSL) has been the second highest returner with $15M in repurchases since last September along with a current dividend yield of 6.7%."

Hvorfor går ikke utbytteglade amerikanere mann av huse for å sikre seg denne juvelen?
Kaga
01.06.2022 kl 16:19 7609

Da er PDT Partners å se i short registeret igjen, med 2 265 966 aksjer (0,51%) . Posisjons dato 31/5

Etter å ha gått under 0,5% den 8. mars. Hvor mye under 0,5% får vi ikke vite. Kanskje var de helt ute, kanskje har de bare ligget rett under 0,5%

0,5% er vel grensen for at det er offentlig tilgengelig informasjon, eller? Har man en mindre short posisjon enn 0,5% blir det ikke listet noe sted? Hvis jeg har forstått det rett?
Redigert 01.06.2022 kl 16:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.06.2022 kl 15:58 7696

"Kjøpte MPC for 131 mill.
I mai var shippingselskapet MPC Container Ships kjøpsfavoritten blant småsparerne, som kjøpte aksjer i selskapet for over 131 millioner kroner."

https://e24.no/boers-og-finans/i/L5zjr9/smaasparere-storselger-aksjer-under-boersuro
Slettet bruker
01.06.2022 kl 15:47 7716

MPCC kommer til å få ein fin reise utover i Juni, fram mot utbytte, i tillegg holder alle container- og rateindexer på å snu oppover etter åpninga i Shanghail/Kina. Så det er berre å finne fram solsenga og slappe fullstendig av. (Min spådom)
Slettet bruker
01.06.2022 kl 14:09 8037


He-he, ja , det skulle ikke forundre meg. Bare ikke noen lurer MPC, da blir det hett om øra deres!

Manipulering, f.eks. her på denne tråden, blir lett oppdaget, men kjøp og salg i grupper etter nærmere avtale for å få kursen på bestemte nivåer, er ikke en ukjent fremgangsmåte....