Mpcc Bull 2022 Tråd 2
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
18.08.2022 kl 10:31
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
På nytt ble forrige tråd fra 1.10.21 overbelastet med 1.458.062 leserklikk og 7.349 innlegg. Den brakte oss fra kr 21,20 til kr 27,75 pluss et utbytte på kr 3,95. Antall aksjonærer i Nordnet har økt fra 11.798 til 13.351
Link tråd 1: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, Link tråd 2: .https://finansavisen.no/forum/thread/140708/view
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Presentation 19.5.2022: https://www.mpc-container.com/files/Documents/Financial_reports/Presentations/MPCC_Q1_2022_Earnings-Call.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link tråd 1: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, Link tråd 2: .https://finansavisen.no/forum/thread/140708/view
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Presentation 19.5.2022: https://www.mpc-container.com/files/Documents/Financial_reports/Presentations/MPCC_Q1_2022_Earnings-Call.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Redigert 24.05.2022 kl 12:28
Du må logge inn for å svare
Med dei siste innleggene og tallene som fremkommer, tar eg trygt helg - lastet til ripa. God helg, kanskje det blir ein ankerdram! 👍
Før du entrer ripa, kan det være greit å vite at MPC har en støtte på kr. 23,70. Kursen er over den i skrivende stund, og holder den stand ut dagen, er det en klar styrke.
Skip og hoi, VolumOpp!
jodelmann
10.06.2022 kl 13:06
9022
Veldig enig i det du skriver om å spre risiko. Jeg vet at jeg er alt for tungt lastet i MPC i forhold til det å spre risiko (ca 70% av porteføljen i MPC). Har tidligere selv også opplevd "en smell" med hensyn til det å ikke spre risikoen godt nok. Har likevel en voldsom tro på dette selskapet og fremtidsutsiktene. Det er grunnen til denne konsentrasjonen på det ene selskapet. Har også opplevd å ha aksjer i DNB tidlig på 90-tallet da staten bare nullet ut alt. Rene tyveriet fra den norske stat den gang. Det skal ikke være enkelt. God helg til alle medredere.
På an igjen
10.06.2022 kl 13:24
9464
Ser at MPCC er i stigende trend for øyeblikket det er stigende pris på høyt volum, kan det være et tegn på at shorterne er i ferd med å dekke seg inn ? Det er ikke lett å time markedet men jeg er all inn etter mitt siste kjøp i går på 24.52. Vet av erfaring at det ikke er lurt men man får leve med de valgene man tar. Hadde en dyr erfaring med min investering i Seadrill i 2007-2009. Ble nullskatteyter i 2 år etter den lærdommen. I MPCC sitt tilfelle så kan det ikke sammenlignes da Seadrill var nedsyltet i gjeld og mer eksponert for ras i dårlige tider noe MPCC ikke er så her sitter jeg trygt. Er og tungt inne i FLNG som har rast de siste 4 dagene men tar det med et trekk på skuldrene da det er et godt drevet rederi men i en annen bransje. God helg medredere
Merci 2021
10.06.2022 kl 13:35
9418
Enig med du,det ser ut til at Melonenene har slått av treningsapparatene sine for helgen.Tendensen vi har sett i det siste ,kan være justering av kapitalbeslutning,men jeg tror mest på at de rister ut smånervøse investorer og det kan være tungt ,(er selv offer,som de fleste langsiktige) og ser verdien falle med ,5 mill.MEN kyniske aktører har vi alle steder på børsen,samme hva man tror så har VI ingen venner på børs.Vi var i ca 20.-i fjor og kan kanskje komme tilbake dit nå også.Verdiene i selskapet og inntjeningen er vi garantert,ja,det svir nå,men etter fall kommer knall.God helg til alle tålmodige
SuperSeven
10.06.2022 kl 13:41
9381
2022: 10,73 i overskudd skulle bety 8,05 i utbytte... Vi har fått 1,5 for Q1. Det betyr i snitt 2,2 for Q2, Q3 og Q4. Hvor sikre er vi på disse tallene?
PSI- Investor
10.06.2022 kl 13:50
9370
Det har i alle fall stemt veldig godt hittil.
Husk det er en stigende trend, så større og større for hvert kvartal
Husk det er en stigende trend, så større og større for hvert kvartal
karve
10.06.2022 kl 14:01
9298
Hoppet inn i denne aksjen i dag, lest lite. er det slik at de utbetaler utbytte kvartalsvis ?. Leste 1,27 for Q1 et sted, 1,50 er nevnt i denne gruppen, Hva er riktig +. Takker for svar.
jadden
10.06.2022 kl 14:08
9250
USD 0,13 for drift + USD 0,03 for skipssalg = 0,16 *9,6 = NOK 1,536 per aksje
For drift betales kvartalsvis, er økende utover i 2022 og også i 2023
For drift betales kvartalsvis, er økende utover i 2022 og også i 2023
Redigert 10.06.2022 kl 14:09
Du må logge inn for å svare
Merci 2021
10.06.2022 kl 15:13
8940
Algoritmerytterene holder stand ,forklar hvorfor aksjen skal gå fra kr 23.2 til deretter å stige til kr 24.34 på 3-4 timer ,for deretter å gå til kr 23.51.Ikke la dere lure ..HAR DET SKJEDD NOE ,NEI...IKKE SELG ,AKKUMULER
Merci 2021
10.06.2022 kl 15:29
8937
Det heter frykt,og har ingenting med MPCC å gjøre.Mye nervøse skvettehøns for tiden,JA vi har deflasjon,økte renter,bla bla bla.Faste kontrakter påvirkes ikke,sitt rolig i containeren
Trøndersmolten
10.06.2022 kl 15:57
8906
3-6% opp for de minste feederne - Harpex stiger videre og enda er vi vel dryge måneden unna starten på høysesongen 🚀📈
https://www.harperpetersen.com/harpex
https://www.harperpetersen.com/harpex
NetromK
10.06.2022 kl 16:48
8931
Kan sjå ut som Ocean Yield kjøper eit av dei 4 skipa til MPC Capital (Ikkje MPC Containerships) som har kontrakt med ZIM.
https://splash247.com/ocean-yield-buys-methanol-ready-boxship-newbuild/
https://splash247.com/ocean-yield-buys-methanol-ready-boxship-newbuild/
Redigert 10.06.2022 kl 16:52
Du må logge inn for å svare
velkjent
10.06.2022 kl 16:50
8944
Minner om at fredag den 11.juni 2021 stoppet kursen på NOK 19,84. Legges 4 NOK til dagens kurs har den steget med ca. 40% siste året. (noe som selvsagt er altfor lite)
Patron72
10.06.2022 kl 17:25
8819
Jeg kan forklare(tror jeg)
Mener bastant aksjen hadde et oppsving i 2 tiden og gikk over 24 kr.
Så kom inflasjonstallene kl 14.30 som snudde premarket i usa dønn ned. Da snudde også mpc kursen ned.
Mener bastant aksjen hadde et oppsving i 2 tiden og gikk over 24 kr.
Så kom inflasjonstallene kl 14.30 som snudde premarket i usa dønn ned. Da snudde også mpc kursen ned.
DividendYield
10.06.2022 kl 17:43
8736
Ja, da ble det et nytt påfyll 23,42. Hadde ikke trodd jeg skulle kjøpe til den prisen igjen. Kan jo lure på som er i veien med selgeren? Til den prisen regner jeg med direkteavkastningen er 35%+. Det er nesten ikke til å tro. ASK, langsiktige kontrakter, ratene er på vei oppover igjen, og Ernst stiger for andre dag på rad!
På an igjen
10.06.2022 kl 18:47
8526
Jeg tror det utløses av at noen sitter stopp/loss på slike nivåer når det kommer sure meldinger om inflasjon og renteøkninger. Vær glad du får at du fikk gjort nok et godt kjøp. God helg
Svar
10.06.2022 kl 20:20
8278
Hei SuperSeven,
Min tanke er at i FA forums regneark ut 2025 baseres på fremtidig inntekt og utbytte på dagens TCE.
Det kan faktisk stemme, men den kan være høyere, men sannsynligvis lavere.
Jeg har benyttet samme modell men rabattert som følger på TCE:
Q3 22 5%
Q4 22 10 %
2023 50%
2024/25 70%
Jeg benytter EPS basert på adjusted NP og ikke på CF det vil si ca 15-20% lavere EPS enn FA forum..
Da kommer jeg frem til følgende scenario ut 2025 gitt at restverdi i 2025 er 12 kroner (kan være lavere eller høyere).
En fortjeneste på 15 kroner –men benytter man dagens TCE helt ut vil man kunne legge til 10 kr
Venstre kolonne er utbytte basert på mine antagelser – dette vil si 4,71 kroner i utbytte ut 2022 basert på dagens dollar kurs
-23,60 MCAP
3,00 Q4 2021
0,98 Q4 2021
1,53 Q1 2022
1,45 Q2 2022
1,59 Q3 2022
1,67 Q4 2022
1,66 Q1 2023
1,69 Q2 2023
1,67 Q3 2023
1,65 Q4 2023
1,71 Q1 2024
1,73 Q2 2024
1,55 Q3 2024
1,35 Q4 2024
3,35 2025
12 Restverdi
14,98 Gevinst
Hvem vet - hva tror dere - ønsker kommentar.
Derfor er det kjedelig å selge nå, selv om markedet priser aksjen under Secured Netprofit.
Min tanke er at i FA forums regneark ut 2025 baseres på fremtidig inntekt og utbytte på dagens TCE.
Det kan faktisk stemme, men den kan være høyere, men sannsynligvis lavere.
Jeg har benyttet samme modell men rabattert som følger på TCE:
Q3 22 5%
Q4 22 10 %
2023 50%
2024/25 70%
Jeg benytter EPS basert på adjusted NP og ikke på CF det vil si ca 15-20% lavere EPS enn FA forum..
Da kommer jeg frem til følgende scenario ut 2025 gitt at restverdi i 2025 er 12 kroner (kan være lavere eller høyere).
En fortjeneste på 15 kroner –men benytter man dagens TCE helt ut vil man kunne legge til 10 kr
Venstre kolonne er utbytte basert på mine antagelser – dette vil si 4,71 kroner i utbytte ut 2022 basert på dagens dollar kurs
-23,60 MCAP
3,00 Q4 2021
0,98 Q4 2021
1,53 Q1 2022
1,45 Q2 2022
1,59 Q3 2022
1,67 Q4 2022
1,66 Q1 2023
1,69 Q2 2023
1,67 Q3 2023
1,65 Q4 2023
1,71 Q1 2024
1,73 Q2 2024
1,55 Q3 2024
1,35 Q4 2024
3,35 2025
12 Restverdi
14,98 Gevinst
Hvem vet - hva tror dere - ønsker kommentar.
Derfor er det kjedelig å selge nå, selv om markedet priser aksjen under Secured Netprofit.
JonnyMoney
10.06.2022 kl 20:33
8232
Er det noen tekniske genier som kan komme med noen betryggende ord ala. "sist den var på slike RSI-nivåer så gikk den 100% de neste 6 mnd" eller er PSI-nivået nå kun negativt og bevis på negativt momentum?
PSI- Investor
10.06.2022 kl 22:20
7898
He he PSI- nivået er det vel kun jeg som påvirker sikkert, beklager hvis det er negativt!
Struts
11.06.2022 kl 07:27
7356
Interessant! Ja, det er nok ett av MPC Capitals skip (4+2) som ble kontrahert i oktober i fjor. Det var vel opsjonene som gikk til MPCC. Ellers fra Seasures ukerapport i går er flg slutninger rapportert:
=Xin An= Handy 1800 Huanghai Shipbuilding 2022 - ZIM - 3 yrs USD 44000
=Bal Peace= Handy 1618 Evergreen 2002 - Wan Hai Lines - 1 yr USD 59000
=Asiatic Reunion= Feedermax 1049 Dae Sun 2008 - TS Lines - 3 mths USD 50000
=Xin An= Handy 1800 Huanghai Shipbuilding 2022 - ZIM - 3 yrs USD 44000
=Bal Peace= Handy 1618 Evergreen 2002 - Wan Hai Lines - 1 yr USD 59000
=Asiatic Reunion= Feedermax 1049 Dae Sun 2008 - TS Lines - 3 mths USD 50000
carpe
11.06.2022 kl 08:48
7284
Fundamentalt er en ting, teknisk for de som kikker på det en annen. Aksjen brøt ned gjennom støtten på 25.31 i en hode-og-skulderformasjon og utløste et salgssignal på økende volum.
jadden
11.06.2022 kl 09:05
7247
FA skriver i dag om comebackaksjene, og der er MPCC med, en grei oppsummering, men de bomme rpå utbytteprosenten som er 75 % og ikke 25%, det burde de kunne rette opp i artikkelen:
All time high
Hvis du fikk med deg containerforliset på børsen for sent og ble med MPC Container Ships mot kursens bunn, var det likevel fortsatt håp. Men da måtte du godta at kortene ble stokket om, og tørre å satse mer. I juli 2020 gjennomførte MPC en emisjon for å hente sårt tiltrengt kapital.
Eksisterende aksjonærer ble vannet ut da 260 millioner nye aksjer ble trykket opp, til én krone stykket. Det hindret ikke aksjen i å fortsette fallet til avgrunnen på 1,9 kroner i august 2020. Men da startet også oppturen.
– Emisjonen sammenfalt omtrent med at containermarkedet bunnet ut og begynte å stige, og ble villere og villere. I tiden frem til nå har vi sett all time high på egentlig alt i container, sier Lars Østereng, analytiker i Arctic Securities.
Han har kjøpsanbefaling og tror aksjen skal opp i 37 kroner, fra dagens 25.
– MPC har lange kontrakter og visibilitet på inntjeningen. Inneværende år er så og si 100 prosent dekket inn allerede, og med en utbyttepolitikk på 25 prosent av netto profitt ser det veldig bra ut.
All time high
Hvis du fikk med deg containerforliset på børsen for sent og ble med MPC Container Ships mot kursens bunn, var det likevel fortsatt håp. Men da måtte du godta at kortene ble stokket om, og tørre å satse mer. I juli 2020 gjennomførte MPC en emisjon for å hente sårt tiltrengt kapital.
Eksisterende aksjonærer ble vannet ut da 260 millioner nye aksjer ble trykket opp, til én krone stykket. Det hindret ikke aksjen i å fortsette fallet til avgrunnen på 1,9 kroner i august 2020. Men da startet også oppturen.
– Emisjonen sammenfalt omtrent med at containermarkedet bunnet ut og begynte å stige, og ble villere og villere. I tiden frem til nå har vi sett all time high på egentlig alt i container, sier Lars Østereng, analytiker i Arctic Securities.
Han har kjøpsanbefaling og tror aksjen skal opp i 37 kroner, fra dagens 25.
– MPC har lange kontrakter og visibilitet på inntjeningen. Inneværende år er så og si 100 prosent dekket inn allerede, og med en utbyttepolitikk på 25 prosent av netto profitt ser det veldig bra ut.
Knallsterke feederslutninger det der, Struts! 💪😎
Diry72
11.06.2022 kl 11:22
6986
Som noen i denne tråden tidligere sa, så står the bank of New York Mellon for en god del av tradingen og nedgangen. Er det noen som kan se om de har kjøpt seg opp i løpet av uken, og hvilke andre store aktører som har kjøpt seg opp?
carpe skrev Dagens kurs er faktisk 23.60 og ikke 25.
Det var en god dag for oss som kunne kjøpe litt ekstra.
Hva som skjer på først kommende (blå)mandag vet ingen med sikkerhet
Hva som skjer på først kommende (blå)mandag vet ingen med sikkerhet
Struts
11.06.2022 kl 11:45
11832
Følger ørlite med på hva de forskjellige gjør (riktignok bare i selskaper jeg selv har noen aksjer i). Og ja, Melonbanken har kjøpt og solgt en haug med aksjer i det siste. Når jeg tenker meg om med de tre grå jeg har igjen i min Aass Pilsner-infiserte knott, så har de faktisk handlet, hamstret og dumpet aksjer siden jeg første gang startet å handle i aksjen (og sikkert i lang tid før det også). Og det må vel være, eh, en eller annen gang i 2020. Nok om det, men Bank of NY Mellon ser jeg først og fremst på som en depot-bank (noe ala Nordnet), som har aksjene registrert hos seg på det tidspunkt kundene selger/kjøper.
Når det er sagt, så stod den amerikanske Melonen for både kjøp og salg av aksjer i MPCC i går (tall fra VPS hentet fra Tekinvestor, minner om at det er 2 børsdagers forsinkelse, så da handler foretatt onsdag). Mest salg, den største posten var på 2.7 mill aksjer, de har også en post med minus 363' og en tredje med minus 63'. På kjøpssiden har de handlet en post på 270' og en annen på 104', samt en tredje på 71' aksjer.
Blant de postene jeg finner mest interessante på kjøpssiden er Verdipapirfondet Storebrand med + 405' (de har også en annen konto som har handlet inn 246'), The Northern Trust Co (London) pluss 399', SEB opp 394K. Og så er det (nær sagt som vanlig) en haug andre banker som har kjøpt. DNB Markets kjøper (pussig nok) 99' aksjer...
På salgssiden finner man igjen Northern Trust som selger hhv 713' og 144' aksjer, så in facto i minus totalt. Brown Brothers Harriman lemper ut 109' aksjer, DNB Markets har forresten også en salgspost på 29' aksjer...
PS. Route69: Ja, det er ikke ille!
Når det er sagt, så stod den amerikanske Melonen for både kjøp og salg av aksjer i MPCC i går (tall fra VPS hentet fra Tekinvestor, minner om at det er 2 børsdagers forsinkelse, så da handler foretatt onsdag). Mest salg, den største posten var på 2.7 mill aksjer, de har også en post med minus 363' og en tredje med minus 63'. På kjøpssiden har de handlet en post på 270' og en annen på 104', samt en tredje på 71' aksjer.
Blant de postene jeg finner mest interessante på kjøpssiden er Verdipapirfondet Storebrand med + 405' (de har også en annen konto som har handlet inn 246'), The Northern Trust Co (London) pluss 399', SEB opp 394K. Og så er det (nær sagt som vanlig) en haug andre banker som har kjøpt. DNB Markets kjøper (pussig nok) 99' aksjer...
På salgssiden finner man igjen Northern Trust som selger hhv 713' og 144' aksjer, så in facto i minus totalt. Brown Brothers Harriman lemper ut 109' aksjer, DNB Markets har forresten også en salgspost på 29' aksjer...
PS. Route69: Ja, det er ikke ille!
Redigert 11.06.2022 kl 12:57
Du må logge inn for å svare
jadden
11.06.2022 kl 17:43
11097
Mata skrev Står 75% utbytte i papirutgaven
Ja, vi får håpe at flere leser papirutgaven. Utbytteprosenten for børsens beste utbytteaksje burde vært kjent av de fleste, selv om det ikke virker sånn. Ett annet poeng er at NOK mot USD har per i dag steget til kr 9,70 som betyr utbytte på kr 1,55 i NOK. Nå vet ikke jeg når vekslingsdato er, men for 2 uker siden var utbyttet nede i 1,50 NOK.
For de mer tradingorienterte gir MPCC utbyttene muligheter til mellomtrading mellom utbytteutbetalingene, regner med at mange benytter seg av den muligheten og ikke bare de store amerikanske grønnsakbankene.
For de mer tradingorienterte gir MPCC utbyttene muligheter til mellomtrading mellom utbytteutbetalingene, regner med at mange benytter seg av den muligheten og ikke bare de store amerikanske grønnsakbankene.
velkjent
11.06.2022 kl 18:15
11021
Har tre selskap, som til sammen står for ca. 80% av verdien i porteføljen og er jamstore. Etter kursfallet i MPCC denne uken vurderer jeg å selge meg ned i et av disse tre og reinvestere i MPCC. Et selskap, som bare betaler 3-5% utbytte pa, fortjener ikke den rekordhøye kursen. Har riktignok en inngangsverdi på bare 10% av kursen pt, men synes det er naturlig at investorer bytter om når det lønner seg. Tilsynelatende skjer dette i for liten grad og mange "forelsker" seg i selskap, som har vært lenge i porteføljen.
Redigert 11.06.2022 kl 18:19
Du må logge inn for å svare
https://www.hellenicshippingnews.com/port-of-long-beach-has-second-busiest-month-on-record/
«A cargo influx is anticipated as pandemic-induced shutdowns are lifted in China. Strong income gains and a large savings cushion are anticipated to support consumer spending this year, despite the ongoing risks of inflation, the war in Ukraine and the recent lockdown in China.»
«A cargo influx is anticipated as pandemic-induced shutdowns are lifted in China. Strong income gains and a large savings cushion are anticipated to support consumer spending this year, despite the ongoing risks of inflation, the war in Ukraine and the recent lockdown in China.»
jadden
12.06.2022 kl 08:39
10190
Hydrogen og ammoniakk er av norske politikere lansert som drivstoffet som skal overta etter olje og gass for framdrift av skip. Om dette blir fremtiden er heller tvilsomt, nedenfor ligger link til en kronikk av NTNU-professor Jan Emblemsvåg i Ålesund. Når dette regnes på faller hele korthuset. Eksemplet han velger gjelder de store containerskipene, regnestykket blir ikke anderledes ved feederne, men det må skaleres.
Når vi skriver 2023 og de nye IMO-kravene skal innfases står vi kun tilbake med redusert fart som eneste løsningen for å redusere utslipp, om dette er nok for helt å innfri kravene er lite trolig. Konsekvensen av mindre fart er flere fartøyer for å frakte samme mengde containere. Dette er med å opprettholde den kraftige etterspørselen etter containerfrakt de kommende årene.
Link til kronikken her: https://www.smp.no/meninger/kronikk/i/8QK9qE/groenn-skipsfart-vi-maa-tenke-nytt
Finansavisen skriver om samme tema, det gjelder bærekraftige børsnoteringer. Vi trenger 20 000 fyllestasjoner, og de har tro på hydrogen, karbonlagring og gjenvinning av plast. Nei, det de har tro på er statlige subsidier som skal melkes inn til fiaskoene avdekkes. Oljefondet kan få ben å gå på når dette skal realiseres sammen med havvindmøller, snakker vi om et nytt Jernverk i Mo i Rana? Fast subsidiepost på alle statsbudsjett på 1950 og 1960-tallet, så det er bare å rydde plass til en ny utsgiftskonto.
Her kan du lese om de som jakter statlige subsidier og kaller det bærekraftige børsnoteringer ( hold dere heller til MPCC):
https://finansavisen.no/lordag/reportasje/2022/06/10/7879662/ocean-geoloop-waste-plastic-upcycling-og-hyon-er-baerekraftige-selskaper-som-har-gatt-pa-bors-sa-langt-i-2022
Når vi skriver 2023 og de nye IMO-kravene skal innfases står vi kun tilbake med redusert fart som eneste løsningen for å redusere utslipp, om dette er nok for helt å innfri kravene er lite trolig. Konsekvensen av mindre fart er flere fartøyer for å frakte samme mengde containere. Dette er med å opprettholde den kraftige etterspørselen etter containerfrakt de kommende årene.
Link til kronikken her: https://www.smp.no/meninger/kronikk/i/8QK9qE/groenn-skipsfart-vi-maa-tenke-nytt
Finansavisen skriver om samme tema, det gjelder bærekraftige børsnoteringer. Vi trenger 20 000 fyllestasjoner, og de har tro på hydrogen, karbonlagring og gjenvinning av plast. Nei, det de har tro på er statlige subsidier som skal melkes inn til fiaskoene avdekkes. Oljefondet kan få ben å gå på når dette skal realiseres sammen med havvindmøller, snakker vi om et nytt Jernverk i Mo i Rana? Fast subsidiepost på alle statsbudsjett på 1950 og 1960-tallet, så det er bare å rydde plass til en ny utsgiftskonto.
Her kan du lese om de som jakter statlige subsidier og kaller det bærekraftige børsnoteringer ( hold dere heller til MPCC):
https://finansavisen.no/lordag/reportasje/2022/06/10/7879662/ocean-geoloop-waste-plastic-upcycling-og-hyon-er-baerekraftige-selskaper-som-har-gatt-pa-bors-sa-langt-i-2022
Denne kan vel være en Fin plass å ankre opp nå frem over, selv om ikke alle trenger love den evig troskap. Det ser ut for at det kan bli skikkelig stygt i USA ! Er det nå det rakner på det nivået vi er blitt advart om i 2-3 år? Skal USA etter hvert ta inn over seg den EXTTEME rente smellen som har rettning rett mot dem? Hvor mange nanosekund tar det fra det rakner i USA til Europa senkes ? Ser på en del forskjellige papirer så er det skribenter med fantastisk kjennskap til den aktuelle bransjen, men det hjelper av og til lite når hele bildet rakner eller noen store aktører som lever etter jungel loven kommer på banen evt forlater banen. Det skrives mye her om utbytter i 2024 og gode avtaler langt frem i tid. Jeg har ikke sittet rundt bordet når disse er banket gjennom men ser jo ellers i livet at ting blir trukket tilbake/ kansellert ? Sikkert noen her som kan si at det ikke er mulig på disse avtalene . Det hadde jo vært beroligende. Vi ser jo nå at varehandelen mest sannsynlig skal ned i ett sort hull, da tenker kanskje jeg slik helt grovt at kanskje ikke så mange Europris og xxl plastikk ting skal fraktes rundt på de 7 hav men hva vet jeg , de må kanskje bare ta i mot uansett og stue det på lager?Tror som sagt ikke denne er den verste å sitte i men vet ikke om jeg biter på lovnad om utbytter i 2024,
Mousehunt
12.06.2022 kl 15:02
9491
"Hei igjen,
Det er veldig lite rom for at kontrakten kan sies opp til ulempe for en av partene, det må i så fall utløse en «Force Majeure» klausul, les gjerne mer om denne klausulen i en typisk BIMCO kontrakt for 2022. Da dette er ingen enkel klausul å benytte seg av, da det gjerne må bevises at en av motpartene er hindret i å utføre sine plikter. Dette er dessverre mer «advokatmat», men det er greit å vite at denne klausulen har ikke blitt benyttet som følge av pandemien eller invasjonen av Ukraina for MPCC flåten.
Når det gjelder endring, så kan dette skje dersom begge parter er villige til å gå fra nåværende charterparty og inngå en ny en som er av interesse for begge parter. F.eks så har selskapet inngått nye kontrakter med høyere rater og lengre varighet på ny kontrakt, før eksisterende kontrakt utløper. Spørsmålet som er mer interessant er motpartrisikoen, om charterer kan opprettholde sine forpliktelser for å unngå konkursbo. Dette er selvsagt noe vi holder et øye med og demper risikoen ved å diversifisere kundeporteføljen og krever en høy rate i starten av en konkrakt der det lar seg gjøre. Det er verdt å nevne her at top 10 liner selskaper er netto gjeldsfri og sunne balanser, og hvilke motparter selskapet er eksponert mot er også oppgitt i Fleet Employment Overview.
Best regards / Med vennlig hilsen
MPC Container Ships ASA
Investor Relations"
Det er veldig lite rom for at kontrakten kan sies opp til ulempe for en av partene, det må i så fall utløse en «Force Majeure» klausul, les gjerne mer om denne klausulen i en typisk BIMCO kontrakt for 2022. Da dette er ingen enkel klausul å benytte seg av, da det gjerne må bevises at en av motpartene er hindret i å utføre sine plikter. Dette er dessverre mer «advokatmat», men det er greit å vite at denne klausulen har ikke blitt benyttet som følge av pandemien eller invasjonen av Ukraina for MPCC flåten.
Når det gjelder endring, så kan dette skje dersom begge parter er villige til å gå fra nåværende charterparty og inngå en ny en som er av interesse for begge parter. F.eks så har selskapet inngått nye kontrakter med høyere rater og lengre varighet på ny kontrakt, før eksisterende kontrakt utløper. Spørsmålet som er mer interessant er motpartrisikoen, om charterer kan opprettholde sine forpliktelser for å unngå konkursbo. Dette er selvsagt noe vi holder et øye med og demper risikoen ved å diversifisere kundeporteføljen og krever en høy rate i starten av en konkrakt der det lar seg gjøre. Det er verdt å nevne her at top 10 liner selskaper er netto gjeldsfri og sunne balanser, og hvilke motparter selskapet er eksponert mot er også oppgitt i Fleet Employment Overview.
Best regards / Med vennlig hilsen
MPC Container Ships ASA
Investor Relations"
«Normalt» vil det være klokt å diversifisere porteføljen. Men MPC har vel strengt tatt ikke vært et normalt selskap på børsen de siste par årene…. Dersom noen av oss her inne hadde fordelt investeringene på flere selskaper, unntatt kanskje Ernst, ville vår avkastning ha vært betydelig lavere i dag.
Jeg har derfor overlatt slike tanker til professorer, lærere, gode venner og andre såkalte velmente personer…. Selv har jeg fulgt egne regnestykker, og ikke minst helg11 og Kbkristi, og latt kursen falle etter store oppganger. Fordi jeg har vært overbevist om at kursen etter hvert skal til nye høyder. Og det har skjedd gang på gang. Det tror jeg nå også idet utregninger viser at både MPC og Ernst er latterlig lavt prissatt.
Jeg har derfor overlatt slike tanker til professorer, lærere, gode venner og andre såkalte velmente personer…. Selv har jeg fulgt egne regnestykker, og ikke minst helg11 og Kbkristi, og latt kursen falle etter store oppganger. Fordi jeg har vært overbevist om at kursen etter hvert skal til nye høyder. Og det har skjedd gang på gang. Det tror jeg nå også idet utregninger viser at både MPC og Ernst er latterlig lavt prissatt.
Redigert 12.06.2022 kl 15:22
Du må logge inn for å svare
De mange usikre forhold i verden, økonomisk og ellers, gir grobunn for mange "hva hvis" spørsmål, forståelig nok. Det å satse penger i aksjer er uansett for et veddemål å regne, og nå er vel "oddsene" langt mer usikre enn på lenge. En hver må vurdere sin egen risikovilje, og det er i mine øyne høyst forståelig om noen velger å sette seg på sidelinjen, også fra MPCC, tross svært gode og "sikre" utsikter. Sikre i gåseøyne fordi ingenting er selvsagt helt sikkert. Selv om inntektene for 2022 og 2023 er så godt som i boks, er det jo umulig å vite med absolutt sikkerhet om noe kan inntreffe som kan forhindre utbytter. Jeg tror det vil måtte være noe så alvorlig at det i seg selv gir en risk/reward vurdering som kommer positivt ut for meg. Ser man i et lengre perspektiv blir det selvsagt ytterligere usikkert, særlig ift størrelse på inntekt og utbytte.
Har man først valgt å investere i MPCC, eller vurderer å gjøre det, håper jeg det er på grunnlag av at man har satt seg inn i caset og fester lit til at ledelsen leverer på hva de har lovet, så sant de kan selvsagt. Har man dette som grunnlag, tenker jeg det er natulig å se til hva selskapet selv sier ift mulige inntekter ved forskjellige markeds scenarier.
I siste presentasjon har de satt opp to scenarier mot hverandre, for årene 2022-25. Det beste tar utgangspunkt i dagens ratenivå, til og med 2025, og det andre tar utgangspunkt i at ratene faller tilbake til siste tiårs snitt, fra nå. Det første snittet er 42 425$ pr dag, og det andre er på 14 901$. Det beste scenariet vil kunne gi et utbytte på ca 32 kr, for årene 2022-25 (ordinære utbytter), og det dårligste vil kunne gi totalt ca 19,5 kr i utbytte, begge med dollarkurs 9,5. Med det dårligste alternativet vil en få tilbake ca 82% av innsatsen dersom en kjøper/kjøpte på fredagens sluttkurs. Utbytte for 22-23 vil alene utgjøre ca 11,5 kr med det dårligste alternativet.
Verdt risken?
Har man først valgt å investere i MPCC, eller vurderer å gjøre det, håper jeg det er på grunnlag av at man har satt seg inn i caset og fester lit til at ledelsen leverer på hva de har lovet, så sant de kan selvsagt. Har man dette som grunnlag, tenker jeg det er natulig å se til hva selskapet selv sier ift mulige inntekter ved forskjellige markeds scenarier.
I siste presentasjon har de satt opp to scenarier mot hverandre, for årene 2022-25. Det beste tar utgangspunkt i dagens ratenivå, til og med 2025, og det andre tar utgangspunkt i at ratene faller tilbake til siste tiårs snitt, fra nå. Det første snittet er 42 425$ pr dag, og det andre er på 14 901$. Det beste scenariet vil kunne gi et utbytte på ca 32 kr, for årene 2022-25 (ordinære utbytter), og det dårligste vil kunne gi totalt ca 19,5 kr i utbytte, begge med dollarkurs 9,5. Med det dårligste alternativet vil en få tilbake ca 82% av innsatsen dersom en kjøper/kjøpte på fredagens sluttkurs. Utbytte for 22-23 vil alene utgjøre ca 11,5 kr med det dårligste alternativet.
Verdt risken?
Godt at du er litt mer balansert enn meg, dato! Jeg blir veldig ivrig og kanskje i overkant positiv hver gang jeg skriver om MPC. Men det skyldes kun de gode utsiktene.
Men jeg kan ikke unnlate å si at du faktisk ender på omtrent det samme synspunktet som meg, bare at du har pakket det inn i et litt penere innpakningspapir.....Det er jo liten tvil om at selv dine mest negative tall gir en meget god avkastning i 2022 og 2023, bare ikke så bra som vi tror idag. Mens du bruker gråpapir, har jeg tatt i bruk gullpapiret!
Men jeg kan ikke unnlate å si at du faktisk ender på omtrent det samme synspunktet som meg, bare at du har pakket det inn i et litt penere innpakningspapir.....Det er jo liten tvil om at selv dine mest negative tall gir en meget god avkastning i 2022 og 2023, bare ikke så bra som vi tror idag. Mens du bruker gråpapir, har jeg tatt i bruk gullpapiret!
SuperSeven
12.06.2022 kl 21:34
8515
Noen som har en god oversikt over nye containerskip (store og feedere) som kommer ut i markedet de neste årene? Hadde vært interessant å se prosentvis vekst i forhold til i dag.
Struts
13.06.2022 kl 07:47
7561
Vel, skal ikke påstå oversikten er god, men i det følgende jeg har notert meg i år av nybygg (se også merknad) i "vårt" segment. De store enhetene fører jeg IKKE statistikk over, men det er massivt i forhold til de mindre. Uansett, for hva det er verdt:
Nybygg av Containerfeedere (samt enheter fra 6,000 TEU og nedover) rapportert kontrahert i inneværende år (pluss noen få resalg av tidligere kontraheringer).
I det følgende gjengis mine egne notater (hentet fra diverse - og i mine øyne - troverdige kilder), og vil for all del ikke påstå at samme gjengir det komplette bildet. Og kontraheringer av de aller minste enhetene går ofte under «radaren». Og som vanlig (nær sagt); «All dets wog, given in good faith, but without any guarantee whatsoever in respect to completeness or accuracy». Datoer anført er da jeg mottok rapportene. Kilder er anonymisert (med unntak av børsmeldte), og erstattet med ...:
6 x 6,000 TEU 6,000 TEU – CMB/Delphis has exercised options for six C/Vs of 6.000 TEU at Qingdao Yangfan for delivery in 2025, bringing the order to a total of twelve. Last week there was talk that the first six were under sale negotiaions to CMA-CGM at ca. US$ 78 million each, this hasn’t been substantiated; the initial contract price is believed to be a shade below US$ 50 million each (iht ..... 04.03.22 + ..... 08.03.22)
2 x NB 5,500 TEU Del HJ Shipbuilding (ex Hanjin) Korea (Hull SN00278 og 279) jan&feb 2024 $ 72.2 m fxd 7 yrs to ZIM $ 70,000 yr 1+2, $ 45,000 yr 3 and £ 21,500 yr 4-7 (MPCC 31.03.22, dette er antagelig 2 av skipene til MPC rapportert kontrahert oktober 2021, sies også at skrapverdi er $ 10 mill basis $ 450 per ldt som innebærer LDT på 22,222). Nevner også at en av enhetene til MPC Capital er sannsynligvis rapportert resolgt til Ocean Yield incl T/C til ZIM.
2 x NB 3,000 TEU Del China 2023 Methanol ready, EEDI 3 $ 40.5 M Denmark (..... 08.03.22)
2 x NB 3,000 TEU Del Penglai Jinglu end 2023 Methanol ready $ 40 m Celsius Shipping, Danmark (.... 12.03.22 + .... 11.04.22 som sier 2 x opsjoner erklært for 2024 dely) Dette er sannsynligvis de samme kontraktene.
2 x NB 3,000 TEU Del Japan 2024 unknown price to Taiwan (.... 24.05.22)
6+4 NB 2,900 TEU Del Fujian Mawei del late 2023 to end 2024 EEDI phase 3, Tier III, conventionally fuelled $ 42m Eastern Pacific (..... 20.03.22 + ..... 21.03.22 som sier levering 2024-25 + ..... 22.03.22)
4 x NB 2,800 TEU Del CSBC, Taiwan 2023 unknown price accnt SCBC (..... 17.01.22)
2 x NB 2,800 TEU Del Hyundai Mipo q4 2023 + q1 2024 $ 42.5 m Euroseas (..... 05.02.22)
4 x NB 2,800 TEU Del Hyundai Mipo within 6-2024 unknown price Tsakos (..... 05.22)
4 x NB 2,800 TEU Hyundai Mipo is to build four for delivery SH 2024, Sinokor is the buyer, price US$ 43.5 million per vessel (..... 04.03.22 + ..... 08.03.22)
4 x NB 2,800 TEU Del Hyundai Mipo 2024 $ 45.5 m Capital Maritime (..... 12.03.22 + ..... 15.03.22 som sier pris $ 45.6m)
2 x NB 2,800 TEU Del Hyundai Mipo del 4q 2024 Euroseas declares options $ 86 m each (.... 22.05.22, prisen er nokbare tull, pris antagelig det halve)
2 x NB 2,700 Dely CSSC Huangpu 2023 unknown price CU Lines China, Edi phase 3, AMP (..... 15.02.22 + ..... 20.02.22)
4 x NB 2,500 Teu del Hyundai Mipo 2023 $ 40 mill each Sinokor (..... 14.01.22 + ..... 17.01.22 med pris $ 39 m + ..... 18.01.22 sier pris $ 42 m og opsjon 8 skip til)
2 x NB 2,500 TEU Del Zhoushan 2024 $ 38 m Star Ocean Marine China (..... 08.03.22 + ..... 08.03.22 + ..... 12.03.22 som sier $ 35.5 m hver)
2 X NB 2,400 TEU Del 2024 Yangzijang exc $ 40 m Sinolines, China (..... 03.01.22+ ..... 10.01.22)
4 x Resale Yangfan (hull CV18H-VG01+vg02+vg03 x 2) 1,868 TEU gless del end 2022/early 2023 $ 44.5 m each CMA CGM (..... 15.02.22 + ..... 20.02.22 + ..... 21.02.22)
NB 3 X 1,800 TEU Del Hyundai Mipo by Oct 2023 $ 32 m Capital Maritime (..... 07.01.22 + ..... 10.01.22)
NB 1 X 1,800 TEU Del Huanghai China 2023 $ 32.6 m Loctec Ergonomic (..... 31.01.22 + ..... 12.02.22)
2 x NB RESALES 1,800 TEU Del Jiangsu Yangzijang 6 & 8 2022 (Hull nos YZJ2015-2076 + 2075) $ low 40’s Taiwan (..... 14.01.22 + ..... 14.01.22)
2 x NB 1,800 TEU Del Penglai Zhongbai 2q 2024 $ 27 m MTT Malaysia (..... 08.03.22 + ..... 20.03.22)
2 x NB 1,800 TEU Del Hyundai Mipo 2024 $ 34 m Eastern Pacific Spore (..... 22.03.22)
3 x NB 1,800 TEU Del Hyundai Mipo 2024 LNG fuelled $ 34 m Euroseas Greece (..... 22.03.22 + ..... 27.03 som skriver pris $ 34.6 m for både disse og de til East Pac basis levering 23/24)
4+2 NB 1,800 TEU Del Fujian Maiwai 2023 $ 30 m MSC Switzerland (.... 03.05.22)
10 NB 1,800 TEU Del Huanghai 2024 rundt $ 30 m SITC, China (.... 03.05.22 + .... 06.05.22 med pris)
4 x NB 1,800 TEU Del Hyundai Mipo 2024 $ 32.2 m Pan Ocean (.... 07.06.22)
4 x NB 1,100 TEU Del Wuchang 2023 $ 23 m each CA Shipping (.... 27.05.22)
2 x NB (Individual deals) 1,000 TEU Dely Japan 2023 unknown price domestic Buyers (..... 10.01.22)
2 x NB 1,000 TEU Dely Daesun 2024 $ 22 m Cosmoship Man Greece (..... 14.01.22)
2 x NB 1,000 TEU Daesun 2024 $ 22 m Namsung Shipping (..... 14.01.22 + ..... 18.01.22)
2 X NB 1,000 TEU Hyundai Mipo for a/c Sinokor, price US$ 25.5 million per vessel, deliveries early 2024 (..... 04.03.22 + ..... 08.03.22)
2 x NB 700 TEU Del Cosco HI 2023 unknown price Cosco China (..... 08.03.22 + ..... 28.03.22 + ..... 29.03.22 som sier pris $ 18.24 m e/b og kontrahert mot T/C til Shanghai Pan-Asia)
Nybygg av Containerfeedere (samt enheter fra 6,000 TEU og nedover) rapportert kontrahert i inneværende år (pluss noen få resalg av tidligere kontraheringer).
I det følgende gjengis mine egne notater (hentet fra diverse - og i mine øyne - troverdige kilder), og vil for all del ikke påstå at samme gjengir det komplette bildet. Og kontraheringer av de aller minste enhetene går ofte under «radaren». Og som vanlig (nær sagt); «All dets wog, given in good faith, but without any guarantee whatsoever in respect to completeness or accuracy». Datoer anført er da jeg mottok rapportene. Kilder er anonymisert (med unntak av børsmeldte), og erstattet med ...:
6 x 6,000 TEU 6,000 TEU – CMB/Delphis has exercised options for six C/Vs of 6.000 TEU at Qingdao Yangfan for delivery in 2025, bringing the order to a total of twelve. Last week there was talk that the first six were under sale negotiaions to CMA-CGM at ca. US$ 78 million each, this hasn’t been substantiated; the initial contract price is believed to be a shade below US$ 50 million each (iht ..... 04.03.22 + ..... 08.03.22)
2 x NB 5,500 TEU Del HJ Shipbuilding (ex Hanjin) Korea (Hull SN00278 og 279) jan&feb 2024 $ 72.2 m fxd 7 yrs to ZIM $ 70,000 yr 1+2, $ 45,000 yr 3 and £ 21,500 yr 4-7 (MPCC 31.03.22, dette er antagelig 2 av skipene til MPC rapportert kontrahert oktober 2021, sies også at skrapverdi er $ 10 mill basis $ 450 per ldt som innebærer LDT på 22,222). Nevner også at en av enhetene til MPC Capital er sannsynligvis rapportert resolgt til Ocean Yield incl T/C til ZIM.
2 x NB 3,000 TEU Del China 2023 Methanol ready, EEDI 3 $ 40.5 M Denmark (..... 08.03.22)
2 x NB 3,000 TEU Del Penglai Jinglu end 2023 Methanol ready $ 40 m Celsius Shipping, Danmark (.... 12.03.22 + .... 11.04.22 som sier 2 x opsjoner erklært for 2024 dely) Dette er sannsynligvis de samme kontraktene.
2 x NB 3,000 TEU Del Japan 2024 unknown price to Taiwan (.... 24.05.22)
6+4 NB 2,900 TEU Del Fujian Mawei del late 2023 to end 2024 EEDI phase 3, Tier III, conventionally fuelled $ 42m Eastern Pacific (..... 20.03.22 + ..... 21.03.22 som sier levering 2024-25 + ..... 22.03.22)
4 x NB 2,800 TEU Del CSBC, Taiwan 2023 unknown price accnt SCBC (..... 17.01.22)
2 x NB 2,800 TEU Del Hyundai Mipo q4 2023 + q1 2024 $ 42.5 m Euroseas (..... 05.02.22)
4 x NB 2,800 TEU Del Hyundai Mipo within 6-2024 unknown price Tsakos (..... 05.22)
4 x NB 2,800 TEU Hyundai Mipo is to build four for delivery SH 2024, Sinokor is the buyer, price US$ 43.5 million per vessel (..... 04.03.22 + ..... 08.03.22)
4 x NB 2,800 TEU Del Hyundai Mipo 2024 $ 45.5 m Capital Maritime (..... 12.03.22 + ..... 15.03.22 som sier pris $ 45.6m)
2 x NB 2,800 TEU Del Hyundai Mipo del 4q 2024 Euroseas declares options $ 86 m each (.... 22.05.22, prisen er nokbare tull, pris antagelig det halve)
2 x NB 2,700 Dely CSSC Huangpu 2023 unknown price CU Lines China, Edi phase 3, AMP (..... 15.02.22 + ..... 20.02.22)
4 x NB 2,500 Teu del Hyundai Mipo 2023 $ 40 mill each Sinokor (..... 14.01.22 + ..... 17.01.22 med pris $ 39 m + ..... 18.01.22 sier pris $ 42 m og opsjon 8 skip til)
2 x NB 2,500 TEU Del Zhoushan 2024 $ 38 m Star Ocean Marine China (..... 08.03.22 + ..... 08.03.22 + ..... 12.03.22 som sier $ 35.5 m hver)
2 X NB 2,400 TEU Del 2024 Yangzijang exc $ 40 m Sinolines, China (..... 03.01.22+ ..... 10.01.22)
4 x Resale Yangfan (hull CV18H-VG01+vg02+vg03 x 2) 1,868 TEU gless del end 2022/early 2023 $ 44.5 m each CMA CGM (..... 15.02.22 + ..... 20.02.22 + ..... 21.02.22)
NB 3 X 1,800 TEU Del Hyundai Mipo by Oct 2023 $ 32 m Capital Maritime (..... 07.01.22 + ..... 10.01.22)
NB 1 X 1,800 TEU Del Huanghai China 2023 $ 32.6 m Loctec Ergonomic (..... 31.01.22 + ..... 12.02.22)
2 x NB RESALES 1,800 TEU Del Jiangsu Yangzijang 6 & 8 2022 (Hull nos YZJ2015-2076 + 2075) $ low 40’s Taiwan (..... 14.01.22 + ..... 14.01.22)
2 x NB 1,800 TEU Del Penglai Zhongbai 2q 2024 $ 27 m MTT Malaysia (..... 08.03.22 + ..... 20.03.22)
2 x NB 1,800 TEU Del Hyundai Mipo 2024 $ 34 m Eastern Pacific Spore (..... 22.03.22)
3 x NB 1,800 TEU Del Hyundai Mipo 2024 LNG fuelled $ 34 m Euroseas Greece (..... 22.03.22 + ..... 27.03 som skriver pris $ 34.6 m for både disse og de til East Pac basis levering 23/24)
4+2 NB 1,800 TEU Del Fujian Maiwai 2023 $ 30 m MSC Switzerland (.... 03.05.22)
10 NB 1,800 TEU Del Huanghai 2024 rundt $ 30 m SITC, China (.... 03.05.22 + .... 06.05.22 med pris)
4 x NB 1,800 TEU Del Hyundai Mipo 2024 $ 32.2 m Pan Ocean (.... 07.06.22)
4 x NB 1,100 TEU Del Wuchang 2023 $ 23 m each CA Shipping (.... 27.05.22)
2 x NB (Individual deals) 1,000 TEU Dely Japan 2023 unknown price domestic Buyers (..... 10.01.22)
2 x NB 1,000 TEU Dely Daesun 2024 $ 22 m Cosmoship Man Greece (..... 14.01.22)
2 x NB 1,000 TEU Daesun 2024 $ 22 m Namsung Shipping (..... 14.01.22 + ..... 18.01.22)
2 X NB 1,000 TEU Hyundai Mipo for a/c Sinokor, price US$ 25.5 million per vessel, deliveries early 2024 (..... 04.03.22 + ..... 08.03.22)
2 x NB 700 TEU Del Cosco HI 2023 unknown price Cosco China (..... 08.03.22 + ..... 28.03.22 + ..... 29.03.22 som sier pris $ 18.24 m e/b og kontrahert mot T/C til Shanghai Pan-Asia)
Redigert 13.06.2022 kl 07:48
Du må logge inn for å svare
hectorgonzales
13.06.2022 kl 07:57
7519
Ernst Russ har en rapport der dette er bra beskrevet - https://www.ernst-russ.de/de/news/investors-quarterly.html
Den er riktig nok på tysk og vi gikk gjennom denne på MPC treffet. Rapporten tar ikke hensyn til utfasing av gammel tonnasje noe som også er beskrevet.
Den er riktig nok på tysk og vi gikk gjennom denne på MPC treffet. Rapporten tar ikke hensyn til utfasing av gammel tonnasje noe som også er beskrevet.
PSI- Investor
13.06.2022 kl 08:00
7511
Takk!
Dette er altså bare i år, mens det ble bestilt en god del i fjor også?
Tror forøvrig dette blir en glimrende dag å kjøre tur for og hente inn enda en Mazda MX5 og ellers gi helt blaffen i børsen.
Positivt at dollarkursen øker, håper det fortsetter til vekslingskursen for utbyttet er avgjort!
Dette er altså bare i år, mens det ble bestilt en god del i fjor også?
Tror forøvrig dette blir en glimrende dag å kjøre tur for og hente inn enda en Mazda MX5 og ellers gi helt blaffen i børsen.
Positivt at dollarkursen øker, håper det fortsetter til vekslingskursen for utbyttet er avgjort!
Redigert 13.06.2022 kl 08:01
Du må logge inn for å svare
Hva bringer dagen oss i dag, har vi nådd en smertegrense eller er den klar for ytterlig nedgang? Det må vel være en grense hvor lavt den kan gå med tanke på inntektene!
NetromK
13.06.2022 kl 08:25
7369
12.06.22 - DHL trur ikkje situasjonen skal bråsnu:
https://gcaptain.com/dhl-warns-supply-chain-wont-recover-pre-covid-days-2023/?fbclid=IwAR3z_IyOXQyvagHX04mxY-L--JiTHXh88OFhSITA1rnvuBnz1IlQmZ6xeMo
Elles kryp dollaren opp igjen, og utbytta i NOK stig.
https://gcaptain.com/dhl-warns-supply-chain-wont-recover-pre-covid-days-2023/?fbclid=IwAR3z_IyOXQyvagHX04mxY-L--JiTHXh88OFhSITA1rnvuBnz1IlQmZ6xeMo
Elles kryp dollaren opp igjen, og utbytta i NOK stig.
Kbkristi
13.06.2022 kl 08:25
7508
Ja, da var ferien over etter å ha loffet rundt i Europa i en måned og 3 dager. Kursen har ikke hatt godt av det. Den stod i kr 24,60 da jeg klappet igjen laptoppen og nå er den på kr 23,60.
Men jeg ser at vi har fått mange nye aksjonær. For vel en mnd siden hadde vi 13.419 og på fredag var det notert 14.669 aksjonærer med Mpcc i porteføljen hos Nordnet. Det er jo en økning på 1.304, så det betyr jo at folk er våkne.
Det kom også ut en artikkel i FA i går kveld om hvilke shippingaksjer man burde ha i porteføljen. Det eneste de klarte å lire av seg ang container, var at det var eneste sektor med overkontrahering. Og heller ikke her klarer de å skille liner og feeder.
Dommedag vil i denne omgang ikke komme i morgen men i 2024, kanskje allerede i 23. Men her nevnes heller ikke feeder.
Heldigvis har vi våre egne regneark, hvor vi selv kan se når inntektene ikke lenger vil gi et positivt bidrag til økonomien.
Men her er vel våre aksjonærer todelt i strategi.
Noen er her for å høste utbytte, som er så sikkert som det kan få blitt på et børsnotert selskap. Mens andre skal slå den avkastningen ved å selge på topp og kjøpe på bunn.
Personlig går jeg for det første alternativet, og derfor tar jeg de daglige svingningene på ei krone med stor ro.
Men det gir jo store muligheter for gode tradere, og gir en levende børs.
Ønsker alle en fin børsdag, selv om det ikke ser ut til at blir en, med så mye rødt både i Usa og Østen.
Og 10 dager igjen til Ex-dag.
Ser at Struts har lagt ut en kjempe oversikt mens jeg knotet på dette innlegget.
Tusen takk for oversikten Struts.
Masse skip, og de er dyre. Disse skal vi konkurrere mot med våre egne gjeldsfrie skip.
Skal disse nye skip tjene penger, så skal ikke ratene til bunns.
Eller skal vi se for oss at Mpcc har kapital til å kjøpe nybygg til halve prisen om ett par år?
Men jeg ser at vi har fått mange nye aksjonær. For vel en mnd siden hadde vi 13.419 og på fredag var det notert 14.669 aksjonærer med Mpcc i porteføljen hos Nordnet. Det er jo en økning på 1.304, så det betyr jo at folk er våkne.
Det kom også ut en artikkel i FA i går kveld om hvilke shippingaksjer man burde ha i porteføljen. Det eneste de klarte å lire av seg ang container, var at det var eneste sektor med overkontrahering. Og heller ikke her klarer de å skille liner og feeder.
Dommedag vil i denne omgang ikke komme i morgen men i 2024, kanskje allerede i 23. Men her nevnes heller ikke feeder.
Heldigvis har vi våre egne regneark, hvor vi selv kan se når inntektene ikke lenger vil gi et positivt bidrag til økonomien.
Men her er vel våre aksjonærer todelt i strategi.
Noen er her for å høste utbytte, som er så sikkert som det kan få blitt på et børsnotert selskap. Mens andre skal slå den avkastningen ved å selge på topp og kjøpe på bunn.
Personlig går jeg for det første alternativet, og derfor tar jeg de daglige svingningene på ei krone med stor ro.
Men det gir jo store muligheter for gode tradere, og gir en levende børs.
Ønsker alle en fin børsdag, selv om det ikke ser ut til at blir en, med så mye rødt både i Usa og Østen.
Og 10 dager igjen til Ex-dag.
Ser at Struts har lagt ut en kjempe oversikt mens jeg knotet på dette innlegget.
Tusen takk for oversikten Struts.
Masse skip, og de er dyre. Disse skal vi konkurrere mot med våre egne gjeldsfrie skip.
Skal disse nye skip tjene penger, så skal ikke ratene til bunns.
Eller skal vi se for oss at Mpcc har kapital til å kjøpe nybygg til halve prisen om ett par år?
Kbkristi
13.06.2022 kl 08:35
7543
Det var vel ca 105 skip, Struts. Hvor stor er verdensflåten av mindre skip, har du noenlunde oversikt?