Mpcc Bull 2022 Tråd 2
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
18.08.2022 kl 10:31
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
På nytt ble forrige tråd fra 1.10.21 overbelastet med 1.458.062 leserklikk og 7.349 innlegg. Den brakte oss fra kr 21,20 til kr 27,75 pluss et utbytte på kr 3,95. Antall aksjonærer i Nordnet har økt fra 11.798 til 13.351
Link tråd 1: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, Link tråd 2: .https://finansavisen.no/forum/thread/140708/view
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Presentation 19.5.2022: https://www.mpc-container.com/files/Documents/Financial_reports/Presentations/MPCC_Q1_2022_Earnings-Call.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link tråd 1: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, Link tråd 2: .https://finansavisen.no/forum/thread/140708/view
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Presentation 19.5.2022: https://www.mpc-container.com/files/Documents/Financial_reports/Presentations/MPCC_Q1_2022_Earnings-Call.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Redigert 24.05.2022 kl 12:28
Du må logge inn for å svare
Struts
11.06.2022 kl 11:45
11770
Følger ørlite med på hva de forskjellige gjør (riktignok bare i selskaper jeg selv har noen aksjer i). Og ja, Melonbanken har kjøpt og solgt en haug med aksjer i det siste. Når jeg tenker meg om med de tre grå jeg har igjen i min Aass Pilsner-infiserte knott, så har de faktisk handlet, hamstret og dumpet aksjer siden jeg første gang startet å handle i aksjen (og sikkert i lang tid før det også). Og det må vel være, eh, en eller annen gang i 2020. Nok om det, men Bank of NY Mellon ser jeg først og fremst på som en depot-bank (noe ala Nordnet), som har aksjene registrert hos seg på det tidspunkt kundene selger/kjøper.
Når det er sagt, så stod den amerikanske Melonen for både kjøp og salg av aksjer i MPCC i går (tall fra VPS hentet fra Tekinvestor, minner om at det er 2 børsdagers forsinkelse, så da handler foretatt onsdag). Mest salg, den største posten var på 2.7 mill aksjer, de har også en post med minus 363' og en tredje med minus 63'. På kjøpssiden har de handlet en post på 270' og en annen på 104', samt en tredje på 71' aksjer.
Blant de postene jeg finner mest interessante på kjøpssiden er Verdipapirfondet Storebrand med + 405' (de har også en annen konto som har handlet inn 246'), The Northern Trust Co (London) pluss 399', SEB opp 394K. Og så er det (nær sagt som vanlig) en haug andre banker som har kjøpt. DNB Markets kjøper (pussig nok) 99' aksjer...
På salgssiden finner man igjen Northern Trust som selger hhv 713' og 144' aksjer, så in facto i minus totalt. Brown Brothers Harriman lemper ut 109' aksjer, DNB Markets har forresten også en salgspost på 29' aksjer...
PS. Route69: Ja, det er ikke ille!
Når det er sagt, så stod den amerikanske Melonen for både kjøp og salg av aksjer i MPCC i går (tall fra VPS hentet fra Tekinvestor, minner om at det er 2 børsdagers forsinkelse, så da handler foretatt onsdag). Mest salg, den største posten var på 2.7 mill aksjer, de har også en post med minus 363' og en tredje med minus 63'. På kjøpssiden har de handlet en post på 270' og en annen på 104', samt en tredje på 71' aksjer.
Blant de postene jeg finner mest interessante på kjøpssiden er Verdipapirfondet Storebrand med + 405' (de har også en annen konto som har handlet inn 246'), The Northern Trust Co (London) pluss 399', SEB opp 394K. Og så er det (nær sagt som vanlig) en haug andre banker som har kjøpt. DNB Markets kjøper (pussig nok) 99' aksjer...
På salgssiden finner man igjen Northern Trust som selger hhv 713' og 144' aksjer, så in facto i minus totalt. Brown Brothers Harriman lemper ut 109' aksjer, DNB Markets har forresten også en salgspost på 29' aksjer...
PS. Route69: Ja, det er ikke ille!
Redigert 11.06.2022 kl 12:57
Du må logge inn for å svare
jadden
11.06.2022 kl 17:43
11035
Mata skrev Står 75% utbytte i papirutgaven
Ja, vi får håpe at flere leser papirutgaven. Utbytteprosenten for børsens beste utbytteaksje burde vært kjent av de fleste, selv om det ikke virker sånn. Ett annet poeng er at NOK mot USD har per i dag steget til kr 9,70 som betyr utbytte på kr 1,55 i NOK. Nå vet ikke jeg når vekslingsdato er, men for 2 uker siden var utbyttet nede i 1,50 NOK.
For de mer tradingorienterte gir MPCC utbyttene muligheter til mellomtrading mellom utbytteutbetalingene, regner med at mange benytter seg av den muligheten og ikke bare de store amerikanske grønnsakbankene.
For de mer tradingorienterte gir MPCC utbyttene muligheter til mellomtrading mellom utbytteutbetalingene, regner med at mange benytter seg av den muligheten og ikke bare de store amerikanske grønnsakbankene.
velkjent
11.06.2022 kl 18:15
10959
Har tre selskap, som til sammen står for ca. 80% av verdien i porteføljen og er jamstore. Etter kursfallet i MPCC denne uken vurderer jeg å selge meg ned i et av disse tre og reinvestere i MPCC. Et selskap, som bare betaler 3-5% utbytte pa, fortjener ikke den rekordhøye kursen. Har riktignok en inngangsverdi på bare 10% av kursen pt, men synes det er naturlig at investorer bytter om når det lønner seg. Tilsynelatende skjer dette i for liten grad og mange "forelsker" seg i selskap, som har vært lenge i porteføljen.
Redigert 11.06.2022 kl 18:19
Du må logge inn for å svare
https://www.hellenicshippingnews.com/port-of-long-beach-has-second-busiest-month-on-record/
«A cargo influx is anticipated as pandemic-induced shutdowns are lifted in China. Strong income gains and a large savings cushion are anticipated to support consumer spending this year, despite the ongoing risks of inflation, the war in Ukraine and the recent lockdown in China.»
«A cargo influx is anticipated as pandemic-induced shutdowns are lifted in China. Strong income gains and a large savings cushion are anticipated to support consumer spending this year, despite the ongoing risks of inflation, the war in Ukraine and the recent lockdown in China.»
jadden
12.06.2022 kl 08:39
10128
Hydrogen og ammoniakk er av norske politikere lansert som drivstoffet som skal overta etter olje og gass for framdrift av skip. Om dette blir fremtiden er heller tvilsomt, nedenfor ligger link til en kronikk av NTNU-professor Jan Emblemsvåg i Ålesund. Når dette regnes på faller hele korthuset. Eksemplet han velger gjelder de store containerskipene, regnestykket blir ikke anderledes ved feederne, men det må skaleres.
Når vi skriver 2023 og de nye IMO-kravene skal innfases står vi kun tilbake med redusert fart som eneste løsningen for å redusere utslipp, om dette er nok for helt å innfri kravene er lite trolig. Konsekvensen av mindre fart er flere fartøyer for å frakte samme mengde containere. Dette er med å opprettholde den kraftige etterspørselen etter containerfrakt de kommende årene.
Link til kronikken her: https://www.smp.no/meninger/kronikk/i/8QK9qE/groenn-skipsfart-vi-maa-tenke-nytt
Finansavisen skriver om samme tema, det gjelder bærekraftige børsnoteringer. Vi trenger 20 000 fyllestasjoner, og de har tro på hydrogen, karbonlagring og gjenvinning av plast. Nei, det de har tro på er statlige subsidier som skal melkes inn til fiaskoene avdekkes. Oljefondet kan få ben å gå på når dette skal realiseres sammen med havvindmøller, snakker vi om et nytt Jernverk i Mo i Rana? Fast subsidiepost på alle statsbudsjett på 1950 og 1960-tallet, så det er bare å rydde plass til en ny utsgiftskonto.
Her kan du lese om de som jakter statlige subsidier og kaller det bærekraftige børsnoteringer ( hold dere heller til MPCC):
https://finansavisen.no/lordag/reportasje/2022/06/10/7879662/ocean-geoloop-waste-plastic-upcycling-og-hyon-er-baerekraftige-selskaper-som-har-gatt-pa-bors-sa-langt-i-2022
Når vi skriver 2023 og de nye IMO-kravene skal innfases står vi kun tilbake med redusert fart som eneste løsningen for å redusere utslipp, om dette er nok for helt å innfri kravene er lite trolig. Konsekvensen av mindre fart er flere fartøyer for å frakte samme mengde containere. Dette er med å opprettholde den kraftige etterspørselen etter containerfrakt de kommende årene.
Link til kronikken her: https://www.smp.no/meninger/kronikk/i/8QK9qE/groenn-skipsfart-vi-maa-tenke-nytt
Finansavisen skriver om samme tema, det gjelder bærekraftige børsnoteringer. Vi trenger 20 000 fyllestasjoner, og de har tro på hydrogen, karbonlagring og gjenvinning av plast. Nei, det de har tro på er statlige subsidier som skal melkes inn til fiaskoene avdekkes. Oljefondet kan få ben å gå på når dette skal realiseres sammen med havvindmøller, snakker vi om et nytt Jernverk i Mo i Rana? Fast subsidiepost på alle statsbudsjett på 1950 og 1960-tallet, så det er bare å rydde plass til en ny utsgiftskonto.
Her kan du lese om de som jakter statlige subsidier og kaller det bærekraftige børsnoteringer ( hold dere heller til MPCC):
https://finansavisen.no/lordag/reportasje/2022/06/10/7879662/ocean-geoloop-waste-plastic-upcycling-og-hyon-er-baerekraftige-selskaper-som-har-gatt-pa-bors-sa-langt-i-2022
Denne kan vel være en Fin plass å ankre opp nå frem over, selv om ikke alle trenger love den evig troskap. Det ser ut for at det kan bli skikkelig stygt i USA ! Er det nå det rakner på det nivået vi er blitt advart om i 2-3 år? Skal USA etter hvert ta inn over seg den EXTTEME rente smellen som har rettning rett mot dem? Hvor mange nanosekund tar det fra det rakner i USA til Europa senkes ? Ser på en del forskjellige papirer så er det skribenter med fantastisk kjennskap til den aktuelle bransjen, men det hjelper av og til lite når hele bildet rakner eller noen store aktører som lever etter jungel loven kommer på banen evt forlater banen. Det skrives mye her om utbytter i 2024 og gode avtaler langt frem i tid. Jeg har ikke sittet rundt bordet når disse er banket gjennom men ser jo ellers i livet at ting blir trukket tilbake/ kansellert ? Sikkert noen her som kan si at det ikke er mulig på disse avtalene . Det hadde jo vært beroligende. Vi ser jo nå at varehandelen mest sannsynlig skal ned i ett sort hull, da tenker kanskje jeg slik helt grovt at kanskje ikke så mange Europris og xxl plastikk ting skal fraktes rundt på de 7 hav men hva vet jeg , de må kanskje bare ta i mot uansett og stue det på lager?Tror som sagt ikke denne er den verste å sitte i men vet ikke om jeg biter på lovnad om utbytter i 2024,
Mousehunt
12.06.2022 kl 15:02
9429
"Hei igjen,
Det er veldig lite rom for at kontrakten kan sies opp til ulempe for en av partene, det må i så fall utløse en «Force Majeure» klausul, les gjerne mer om denne klausulen i en typisk BIMCO kontrakt for 2022. Da dette er ingen enkel klausul å benytte seg av, da det gjerne må bevises at en av motpartene er hindret i å utføre sine plikter. Dette er dessverre mer «advokatmat», men det er greit å vite at denne klausulen har ikke blitt benyttet som følge av pandemien eller invasjonen av Ukraina for MPCC flåten.
Når det gjelder endring, så kan dette skje dersom begge parter er villige til å gå fra nåværende charterparty og inngå en ny en som er av interesse for begge parter. F.eks så har selskapet inngått nye kontrakter med høyere rater og lengre varighet på ny kontrakt, før eksisterende kontrakt utløper. Spørsmålet som er mer interessant er motpartrisikoen, om charterer kan opprettholde sine forpliktelser for å unngå konkursbo. Dette er selvsagt noe vi holder et øye med og demper risikoen ved å diversifisere kundeporteføljen og krever en høy rate i starten av en konkrakt der det lar seg gjøre. Det er verdt å nevne her at top 10 liner selskaper er netto gjeldsfri og sunne balanser, og hvilke motparter selskapet er eksponert mot er også oppgitt i Fleet Employment Overview.
Best regards / Med vennlig hilsen
MPC Container Ships ASA
Investor Relations"
Det er veldig lite rom for at kontrakten kan sies opp til ulempe for en av partene, det må i så fall utløse en «Force Majeure» klausul, les gjerne mer om denne klausulen i en typisk BIMCO kontrakt for 2022. Da dette er ingen enkel klausul å benytte seg av, da det gjerne må bevises at en av motpartene er hindret i å utføre sine plikter. Dette er dessverre mer «advokatmat», men det er greit å vite at denne klausulen har ikke blitt benyttet som følge av pandemien eller invasjonen av Ukraina for MPCC flåten.
Når det gjelder endring, så kan dette skje dersom begge parter er villige til å gå fra nåværende charterparty og inngå en ny en som er av interesse for begge parter. F.eks så har selskapet inngått nye kontrakter med høyere rater og lengre varighet på ny kontrakt, før eksisterende kontrakt utløper. Spørsmålet som er mer interessant er motpartrisikoen, om charterer kan opprettholde sine forpliktelser for å unngå konkursbo. Dette er selvsagt noe vi holder et øye med og demper risikoen ved å diversifisere kundeporteføljen og krever en høy rate i starten av en konkrakt der det lar seg gjøre. Det er verdt å nevne her at top 10 liner selskaper er netto gjeldsfri og sunne balanser, og hvilke motparter selskapet er eksponert mot er også oppgitt i Fleet Employment Overview.
Best regards / Med vennlig hilsen
MPC Container Ships ASA
Investor Relations"
«Normalt» vil det være klokt å diversifisere porteføljen. Men MPC har vel strengt tatt ikke vært et normalt selskap på børsen de siste par årene…. Dersom noen av oss her inne hadde fordelt investeringene på flere selskaper, unntatt kanskje Ernst, ville vår avkastning ha vært betydelig lavere i dag.
Jeg har derfor overlatt slike tanker til professorer, lærere, gode venner og andre såkalte velmente personer…. Selv har jeg fulgt egne regnestykker, og ikke minst helg11 og Kbkristi, og latt kursen falle etter store oppganger. Fordi jeg har vært overbevist om at kursen etter hvert skal til nye høyder. Og det har skjedd gang på gang. Det tror jeg nå også idet utregninger viser at både MPC og Ernst er latterlig lavt prissatt.
Jeg har derfor overlatt slike tanker til professorer, lærere, gode venner og andre såkalte velmente personer…. Selv har jeg fulgt egne regnestykker, og ikke minst helg11 og Kbkristi, og latt kursen falle etter store oppganger. Fordi jeg har vært overbevist om at kursen etter hvert skal til nye høyder. Og det har skjedd gang på gang. Det tror jeg nå også idet utregninger viser at både MPC og Ernst er latterlig lavt prissatt.
Redigert 12.06.2022 kl 15:22
Du må logge inn for å svare
De mange usikre forhold i verden, økonomisk og ellers, gir grobunn for mange "hva hvis" spørsmål, forståelig nok. Det å satse penger i aksjer er uansett for et veddemål å regne, og nå er vel "oddsene" langt mer usikre enn på lenge. En hver må vurdere sin egen risikovilje, og det er i mine øyne høyst forståelig om noen velger å sette seg på sidelinjen, også fra MPCC, tross svært gode og "sikre" utsikter. Sikre i gåseøyne fordi ingenting er selvsagt helt sikkert. Selv om inntektene for 2022 og 2023 er så godt som i boks, er det jo umulig å vite med absolutt sikkerhet om noe kan inntreffe som kan forhindre utbytter. Jeg tror det vil måtte være noe så alvorlig at det i seg selv gir en risk/reward vurdering som kommer positivt ut for meg. Ser man i et lengre perspektiv blir det selvsagt ytterligere usikkert, særlig ift størrelse på inntekt og utbytte.
Har man først valgt å investere i MPCC, eller vurderer å gjøre det, håper jeg det er på grunnlag av at man har satt seg inn i caset og fester lit til at ledelsen leverer på hva de har lovet, så sant de kan selvsagt. Har man dette som grunnlag, tenker jeg det er natulig å se til hva selskapet selv sier ift mulige inntekter ved forskjellige markeds scenarier.
I siste presentasjon har de satt opp to scenarier mot hverandre, for årene 2022-25. Det beste tar utgangspunkt i dagens ratenivå, til og med 2025, og det andre tar utgangspunkt i at ratene faller tilbake til siste tiårs snitt, fra nå. Det første snittet er 42 425$ pr dag, og det andre er på 14 901$. Det beste scenariet vil kunne gi et utbytte på ca 32 kr, for årene 2022-25 (ordinære utbytter), og det dårligste vil kunne gi totalt ca 19,5 kr i utbytte, begge med dollarkurs 9,5. Med det dårligste alternativet vil en få tilbake ca 82% av innsatsen dersom en kjøper/kjøpte på fredagens sluttkurs. Utbytte for 22-23 vil alene utgjøre ca 11,5 kr med det dårligste alternativet.
Verdt risken?
Har man først valgt å investere i MPCC, eller vurderer å gjøre det, håper jeg det er på grunnlag av at man har satt seg inn i caset og fester lit til at ledelsen leverer på hva de har lovet, så sant de kan selvsagt. Har man dette som grunnlag, tenker jeg det er natulig å se til hva selskapet selv sier ift mulige inntekter ved forskjellige markeds scenarier.
I siste presentasjon har de satt opp to scenarier mot hverandre, for årene 2022-25. Det beste tar utgangspunkt i dagens ratenivå, til og med 2025, og det andre tar utgangspunkt i at ratene faller tilbake til siste tiårs snitt, fra nå. Det første snittet er 42 425$ pr dag, og det andre er på 14 901$. Det beste scenariet vil kunne gi et utbytte på ca 32 kr, for årene 2022-25 (ordinære utbytter), og det dårligste vil kunne gi totalt ca 19,5 kr i utbytte, begge med dollarkurs 9,5. Med det dårligste alternativet vil en få tilbake ca 82% av innsatsen dersom en kjøper/kjøpte på fredagens sluttkurs. Utbytte for 22-23 vil alene utgjøre ca 11,5 kr med det dårligste alternativet.
Verdt risken?
Godt at du er litt mer balansert enn meg, dato! Jeg blir veldig ivrig og kanskje i overkant positiv hver gang jeg skriver om MPC. Men det skyldes kun de gode utsiktene.
Men jeg kan ikke unnlate å si at du faktisk ender på omtrent det samme synspunktet som meg, bare at du har pakket det inn i et litt penere innpakningspapir.....Det er jo liten tvil om at selv dine mest negative tall gir en meget god avkastning i 2022 og 2023, bare ikke så bra som vi tror idag. Mens du bruker gråpapir, har jeg tatt i bruk gullpapiret!
Men jeg kan ikke unnlate å si at du faktisk ender på omtrent det samme synspunktet som meg, bare at du har pakket det inn i et litt penere innpakningspapir.....Det er jo liten tvil om at selv dine mest negative tall gir en meget god avkastning i 2022 og 2023, bare ikke så bra som vi tror idag. Mens du bruker gråpapir, har jeg tatt i bruk gullpapiret!
SuperSeven
12.06.2022 kl 21:34
8453
Noen som har en god oversikt over nye containerskip (store og feedere) som kommer ut i markedet de neste årene? Hadde vært interessant å se prosentvis vekst i forhold til i dag.
Struts
13.06.2022 kl 07:47
7499
Vel, skal ikke påstå oversikten er god, men i det følgende jeg har notert meg i år av nybygg (se også merknad) i "vårt" segment. De store enhetene fører jeg IKKE statistikk over, men det er massivt i forhold til de mindre. Uansett, for hva det er verdt:
Nybygg av Containerfeedere (samt enheter fra 6,000 TEU og nedover) rapportert kontrahert i inneværende år (pluss noen få resalg av tidligere kontraheringer).
I det følgende gjengis mine egne notater (hentet fra diverse - og i mine øyne - troverdige kilder), og vil for all del ikke påstå at samme gjengir det komplette bildet. Og kontraheringer av de aller minste enhetene går ofte under «radaren». Og som vanlig (nær sagt); «All dets wog, given in good faith, but without any guarantee whatsoever in respect to completeness or accuracy». Datoer anført er da jeg mottok rapportene. Kilder er anonymisert (med unntak av børsmeldte), og erstattet med ...:
6 x 6,000 TEU 6,000 TEU – CMB/Delphis has exercised options for six C/Vs of 6.000 TEU at Qingdao Yangfan for delivery in 2025, bringing the order to a total of twelve. Last week there was talk that the first six were under sale negotiaions to CMA-CGM at ca. US$ 78 million each, this hasn’t been substantiated; the initial contract price is believed to be a shade below US$ 50 million each (iht ..... 04.03.22 + ..... 08.03.22)
2 x NB 5,500 TEU Del HJ Shipbuilding (ex Hanjin) Korea (Hull SN00278 og 279) jan&feb 2024 $ 72.2 m fxd 7 yrs to ZIM $ 70,000 yr 1+2, $ 45,000 yr 3 and £ 21,500 yr 4-7 (MPCC 31.03.22, dette er antagelig 2 av skipene til MPC rapportert kontrahert oktober 2021, sies også at skrapverdi er $ 10 mill basis $ 450 per ldt som innebærer LDT på 22,222). Nevner også at en av enhetene til MPC Capital er sannsynligvis rapportert resolgt til Ocean Yield incl T/C til ZIM.
2 x NB 3,000 TEU Del China 2023 Methanol ready, EEDI 3 $ 40.5 M Denmark (..... 08.03.22)
2 x NB 3,000 TEU Del Penglai Jinglu end 2023 Methanol ready $ 40 m Celsius Shipping, Danmark (.... 12.03.22 + .... 11.04.22 som sier 2 x opsjoner erklært for 2024 dely) Dette er sannsynligvis de samme kontraktene.
2 x NB 3,000 TEU Del Japan 2024 unknown price to Taiwan (.... 24.05.22)
6+4 NB 2,900 TEU Del Fujian Mawei del late 2023 to end 2024 EEDI phase 3, Tier III, conventionally fuelled $ 42m Eastern Pacific (..... 20.03.22 + ..... 21.03.22 som sier levering 2024-25 + ..... 22.03.22)
4 x NB 2,800 TEU Del CSBC, Taiwan 2023 unknown price accnt SCBC (..... 17.01.22)
2 x NB 2,800 TEU Del Hyundai Mipo q4 2023 + q1 2024 $ 42.5 m Euroseas (..... 05.02.22)
4 x NB 2,800 TEU Del Hyundai Mipo within 6-2024 unknown price Tsakos (..... 05.22)
4 x NB 2,800 TEU Hyundai Mipo is to build four for delivery SH 2024, Sinokor is the buyer, price US$ 43.5 million per vessel (..... 04.03.22 + ..... 08.03.22)
4 x NB 2,800 TEU Del Hyundai Mipo 2024 $ 45.5 m Capital Maritime (..... 12.03.22 + ..... 15.03.22 som sier pris $ 45.6m)
2 x NB 2,800 TEU Del Hyundai Mipo del 4q 2024 Euroseas declares options $ 86 m each (.... 22.05.22, prisen er nokbare tull, pris antagelig det halve)
2 x NB 2,700 Dely CSSC Huangpu 2023 unknown price CU Lines China, Edi phase 3, AMP (..... 15.02.22 + ..... 20.02.22)
4 x NB 2,500 Teu del Hyundai Mipo 2023 $ 40 mill each Sinokor (..... 14.01.22 + ..... 17.01.22 med pris $ 39 m + ..... 18.01.22 sier pris $ 42 m og opsjon 8 skip til)
2 x NB 2,500 TEU Del Zhoushan 2024 $ 38 m Star Ocean Marine China (..... 08.03.22 + ..... 08.03.22 + ..... 12.03.22 som sier $ 35.5 m hver)
2 X NB 2,400 TEU Del 2024 Yangzijang exc $ 40 m Sinolines, China (..... 03.01.22+ ..... 10.01.22)
4 x Resale Yangfan (hull CV18H-VG01+vg02+vg03 x 2) 1,868 TEU gless del end 2022/early 2023 $ 44.5 m each CMA CGM (..... 15.02.22 + ..... 20.02.22 + ..... 21.02.22)
NB 3 X 1,800 TEU Del Hyundai Mipo by Oct 2023 $ 32 m Capital Maritime (..... 07.01.22 + ..... 10.01.22)
NB 1 X 1,800 TEU Del Huanghai China 2023 $ 32.6 m Loctec Ergonomic (..... 31.01.22 + ..... 12.02.22)
2 x NB RESALES 1,800 TEU Del Jiangsu Yangzijang 6 & 8 2022 (Hull nos YZJ2015-2076 + 2075) $ low 40’s Taiwan (..... 14.01.22 + ..... 14.01.22)
2 x NB 1,800 TEU Del Penglai Zhongbai 2q 2024 $ 27 m MTT Malaysia (..... 08.03.22 + ..... 20.03.22)
2 x NB 1,800 TEU Del Hyundai Mipo 2024 $ 34 m Eastern Pacific Spore (..... 22.03.22)
3 x NB 1,800 TEU Del Hyundai Mipo 2024 LNG fuelled $ 34 m Euroseas Greece (..... 22.03.22 + ..... 27.03 som skriver pris $ 34.6 m for både disse og de til East Pac basis levering 23/24)
4+2 NB 1,800 TEU Del Fujian Maiwai 2023 $ 30 m MSC Switzerland (.... 03.05.22)
10 NB 1,800 TEU Del Huanghai 2024 rundt $ 30 m SITC, China (.... 03.05.22 + .... 06.05.22 med pris)
4 x NB 1,800 TEU Del Hyundai Mipo 2024 $ 32.2 m Pan Ocean (.... 07.06.22)
4 x NB 1,100 TEU Del Wuchang 2023 $ 23 m each CA Shipping (.... 27.05.22)
2 x NB (Individual deals) 1,000 TEU Dely Japan 2023 unknown price domestic Buyers (..... 10.01.22)
2 x NB 1,000 TEU Dely Daesun 2024 $ 22 m Cosmoship Man Greece (..... 14.01.22)
2 x NB 1,000 TEU Daesun 2024 $ 22 m Namsung Shipping (..... 14.01.22 + ..... 18.01.22)
2 X NB 1,000 TEU Hyundai Mipo for a/c Sinokor, price US$ 25.5 million per vessel, deliveries early 2024 (..... 04.03.22 + ..... 08.03.22)
2 x NB 700 TEU Del Cosco HI 2023 unknown price Cosco China (..... 08.03.22 + ..... 28.03.22 + ..... 29.03.22 som sier pris $ 18.24 m e/b og kontrahert mot T/C til Shanghai Pan-Asia)
Nybygg av Containerfeedere (samt enheter fra 6,000 TEU og nedover) rapportert kontrahert i inneværende år (pluss noen få resalg av tidligere kontraheringer).
I det følgende gjengis mine egne notater (hentet fra diverse - og i mine øyne - troverdige kilder), og vil for all del ikke påstå at samme gjengir det komplette bildet. Og kontraheringer av de aller minste enhetene går ofte under «radaren». Og som vanlig (nær sagt); «All dets wog, given in good faith, but without any guarantee whatsoever in respect to completeness or accuracy». Datoer anført er da jeg mottok rapportene. Kilder er anonymisert (med unntak av børsmeldte), og erstattet med ...:
6 x 6,000 TEU 6,000 TEU – CMB/Delphis has exercised options for six C/Vs of 6.000 TEU at Qingdao Yangfan for delivery in 2025, bringing the order to a total of twelve. Last week there was talk that the first six were under sale negotiaions to CMA-CGM at ca. US$ 78 million each, this hasn’t been substantiated; the initial contract price is believed to be a shade below US$ 50 million each (iht ..... 04.03.22 + ..... 08.03.22)
2 x NB 5,500 TEU Del HJ Shipbuilding (ex Hanjin) Korea (Hull SN00278 og 279) jan&feb 2024 $ 72.2 m fxd 7 yrs to ZIM $ 70,000 yr 1+2, $ 45,000 yr 3 and £ 21,500 yr 4-7 (MPCC 31.03.22, dette er antagelig 2 av skipene til MPC rapportert kontrahert oktober 2021, sies også at skrapverdi er $ 10 mill basis $ 450 per ldt som innebærer LDT på 22,222). Nevner også at en av enhetene til MPC Capital er sannsynligvis rapportert resolgt til Ocean Yield incl T/C til ZIM.
2 x NB 3,000 TEU Del China 2023 Methanol ready, EEDI 3 $ 40.5 M Denmark (..... 08.03.22)
2 x NB 3,000 TEU Del Penglai Jinglu end 2023 Methanol ready $ 40 m Celsius Shipping, Danmark (.... 12.03.22 + .... 11.04.22 som sier 2 x opsjoner erklært for 2024 dely) Dette er sannsynligvis de samme kontraktene.
2 x NB 3,000 TEU Del Japan 2024 unknown price to Taiwan (.... 24.05.22)
6+4 NB 2,900 TEU Del Fujian Mawei del late 2023 to end 2024 EEDI phase 3, Tier III, conventionally fuelled $ 42m Eastern Pacific (..... 20.03.22 + ..... 21.03.22 som sier levering 2024-25 + ..... 22.03.22)
4 x NB 2,800 TEU Del CSBC, Taiwan 2023 unknown price accnt SCBC (..... 17.01.22)
2 x NB 2,800 TEU Del Hyundai Mipo q4 2023 + q1 2024 $ 42.5 m Euroseas (..... 05.02.22)
4 x NB 2,800 TEU Del Hyundai Mipo within 6-2024 unknown price Tsakos (..... 05.22)
4 x NB 2,800 TEU Hyundai Mipo is to build four for delivery SH 2024, Sinokor is the buyer, price US$ 43.5 million per vessel (..... 04.03.22 + ..... 08.03.22)
4 x NB 2,800 TEU Del Hyundai Mipo 2024 $ 45.5 m Capital Maritime (..... 12.03.22 + ..... 15.03.22 som sier pris $ 45.6m)
2 x NB 2,800 TEU Del Hyundai Mipo del 4q 2024 Euroseas declares options $ 86 m each (.... 22.05.22, prisen er nokbare tull, pris antagelig det halve)
2 x NB 2,700 Dely CSSC Huangpu 2023 unknown price CU Lines China, Edi phase 3, AMP (..... 15.02.22 + ..... 20.02.22)
4 x NB 2,500 Teu del Hyundai Mipo 2023 $ 40 mill each Sinokor (..... 14.01.22 + ..... 17.01.22 med pris $ 39 m + ..... 18.01.22 sier pris $ 42 m og opsjon 8 skip til)
2 x NB 2,500 TEU Del Zhoushan 2024 $ 38 m Star Ocean Marine China (..... 08.03.22 + ..... 08.03.22 + ..... 12.03.22 som sier $ 35.5 m hver)
2 X NB 2,400 TEU Del 2024 Yangzijang exc $ 40 m Sinolines, China (..... 03.01.22+ ..... 10.01.22)
4 x Resale Yangfan (hull CV18H-VG01+vg02+vg03 x 2) 1,868 TEU gless del end 2022/early 2023 $ 44.5 m each CMA CGM (..... 15.02.22 + ..... 20.02.22 + ..... 21.02.22)
NB 3 X 1,800 TEU Del Hyundai Mipo by Oct 2023 $ 32 m Capital Maritime (..... 07.01.22 + ..... 10.01.22)
NB 1 X 1,800 TEU Del Huanghai China 2023 $ 32.6 m Loctec Ergonomic (..... 31.01.22 + ..... 12.02.22)
2 x NB RESALES 1,800 TEU Del Jiangsu Yangzijang 6 & 8 2022 (Hull nos YZJ2015-2076 + 2075) $ low 40’s Taiwan (..... 14.01.22 + ..... 14.01.22)
2 x NB 1,800 TEU Del Penglai Zhongbai 2q 2024 $ 27 m MTT Malaysia (..... 08.03.22 + ..... 20.03.22)
2 x NB 1,800 TEU Del Hyundai Mipo 2024 $ 34 m Eastern Pacific Spore (..... 22.03.22)
3 x NB 1,800 TEU Del Hyundai Mipo 2024 LNG fuelled $ 34 m Euroseas Greece (..... 22.03.22 + ..... 27.03 som skriver pris $ 34.6 m for både disse og de til East Pac basis levering 23/24)
4+2 NB 1,800 TEU Del Fujian Maiwai 2023 $ 30 m MSC Switzerland (.... 03.05.22)
10 NB 1,800 TEU Del Huanghai 2024 rundt $ 30 m SITC, China (.... 03.05.22 + .... 06.05.22 med pris)
4 x NB 1,800 TEU Del Hyundai Mipo 2024 $ 32.2 m Pan Ocean (.... 07.06.22)
4 x NB 1,100 TEU Del Wuchang 2023 $ 23 m each CA Shipping (.... 27.05.22)
2 x NB (Individual deals) 1,000 TEU Dely Japan 2023 unknown price domestic Buyers (..... 10.01.22)
2 x NB 1,000 TEU Dely Daesun 2024 $ 22 m Cosmoship Man Greece (..... 14.01.22)
2 x NB 1,000 TEU Daesun 2024 $ 22 m Namsung Shipping (..... 14.01.22 + ..... 18.01.22)
2 X NB 1,000 TEU Hyundai Mipo for a/c Sinokor, price US$ 25.5 million per vessel, deliveries early 2024 (..... 04.03.22 + ..... 08.03.22)
2 x NB 700 TEU Del Cosco HI 2023 unknown price Cosco China (..... 08.03.22 + ..... 28.03.22 + ..... 29.03.22 som sier pris $ 18.24 m e/b og kontrahert mot T/C til Shanghai Pan-Asia)
Redigert 13.06.2022 kl 07:48
Du må logge inn for å svare
hectorgonzales
13.06.2022 kl 07:57
7457
Ernst Russ har en rapport der dette er bra beskrevet - https://www.ernst-russ.de/de/news/investors-quarterly.html
Den er riktig nok på tysk og vi gikk gjennom denne på MPC treffet. Rapporten tar ikke hensyn til utfasing av gammel tonnasje noe som også er beskrevet.
Den er riktig nok på tysk og vi gikk gjennom denne på MPC treffet. Rapporten tar ikke hensyn til utfasing av gammel tonnasje noe som også er beskrevet.
PSI- Investor
13.06.2022 kl 08:00
7449
Takk!
Dette er altså bare i år, mens det ble bestilt en god del i fjor også?
Tror forøvrig dette blir en glimrende dag å kjøre tur for og hente inn enda en Mazda MX5 og ellers gi helt blaffen i børsen.
Positivt at dollarkursen øker, håper det fortsetter til vekslingskursen for utbyttet er avgjort!
Dette er altså bare i år, mens det ble bestilt en god del i fjor også?
Tror forøvrig dette blir en glimrende dag å kjøre tur for og hente inn enda en Mazda MX5 og ellers gi helt blaffen i børsen.
Positivt at dollarkursen øker, håper det fortsetter til vekslingskursen for utbyttet er avgjort!
Redigert 13.06.2022 kl 08:01
Du må logge inn for å svare
Hva bringer dagen oss i dag, har vi nådd en smertegrense eller er den klar for ytterlig nedgang? Det må vel være en grense hvor lavt den kan gå med tanke på inntektene!
NetromK
13.06.2022 kl 08:25
7307
12.06.22 - DHL trur ikkje situasjonen skal bråsnu:
https://gcaptain.com/dhl-warns-supply-chain-wont-recover-pre-covid-days-2023/?fbclid=IwAR3z_IyOXQyvagHX04mxY-L--JiTHXh88OFhSITA1rnvuBnz1IlQmZ6xeMo
Elles kryp dollaren opp igjen, og utbytta i NOK stig.
https://gcaptain.com/dhl-warns-supply-chain-wont-recover-pre-covid-days-2023/?fbclid=IwAR3z_IyOXQyvagHX04mxY-L--JiTHXh88OFhSITA1rnvuBnz1IlQmZ6xeMo
Elles kryp dollaren opp igjen, og utbytta i NOK stig.
Kbkristi
13.06.2022 kl 08:25
7446
Ja, da var ferien over etter å ha loffet rundt i Europa i en måned og 3 dager. Kursen har ikke hatt godt av det. Den stod i kr 24,60 da jeg klappet igjen laptoppen og nå er den på kr 23,60.
Men jeg ser at vi har fått mange nye aksjonær. For vel en mnd siden hadde vi 13.419 og på fredag var det notert 14.669 aksjonærer med Mpcc i porteføljen hos Nordnet. Det er jo en økning på 1.304, så det betyr jo at folk er våkne.
Det kom også ut en artikkel i FA i går kveld om hvilke shippingaksjer man burde ha i porteføljen. Det eneste de klarte å lire av seg ang container, var at det var eneste sektor med overkontrahering. Og heller ikke her klarer de å skille liner og feeder.
Dommedag vil i denne omgang ikke komme i morgen men i 2024, kanskje allerede i 23. Men her nevnes heller ikke feeder.
Heldigvis har vi våre egne regneark, hvor vi selv kan se når inntektene ikke lenger vil gi et positivt bidrag til økonomien.
Men her er vel våre aksjonærer todelt i strategi.
Noen er her for å høste utbytte, som er så sikkert som det kan få blitt på et børsnotert selskap. Mens andre skal slå den avkastningen ved å selge på topp og kjøpe på bunn.
Personlig går jeg for det første alternativet, og derfor tar jeg de daglige svingningene på ei krone med stor ro.
Men det gir jo store muligheter for gode tradere, og gir en levende børs.
Ønsker alle en fin børsdag, selv om det ikke ser ut til at blir en, med så mye rødt både i Usa og Østen.
Og 10 dager igjen til Ex-dag.
Ser at Struts har lagt ut en kjempe oversikt mens jeg knotet på dette innlegget.
Tusen takk for oversikten Struts.
Masse skip, og de er dyre. Disse skal vi konkurrere mot med våre egne gjeldsfrie skip.
Skal disse nye skip tjene penger, så skal ikke ratene til bunns.
Eller skal vi se for oss at Mpcc har kapital til å kjøpe nybygg til halve prisen om ett par år?
Men jeg ser at vi har fått mange nye aksjonær. For vel en mnd siden hadde vi 13.419 og på fredag var det notert 14.669 aksjonærer med Mpcc i porteføljen hos Nordnet. Det er jo en økning på 1.304, så det betyr jo at folk er våkne.
Det kom også ut en artikkel i FA i går kveld om hvilke shippingaksjer man burde ha i porteføljen. Det eneste de klarte å lire av seg ang container, var at det var eneste sektor med overkontrahering. Og heller ikke her klarer de å skille liner og feeder.
Dommedag vil i denne omgang ikke komme i morgen men i 2024, kanskje allerede i 23. Men her nevnes heller ikke feeder.
Heldigvis har vi våre egne regneark, hvor vi selv kan se når inntektene ikke lenger vil gi et positivt bidrag til økonomien.
Men her er vel våre aksjonærer todelt i strategi.
Noen er her for å høste utbytte, som er så sikkert som det kan få blitt på et børsnotert selskap. Mens andre skal slå den avkastningen ved å selge på topp og kjøpe på bunn.
Personlig går jeg for det første alternativet, og derfor tar jeg de daglige svingningene på ei krone med stor ro.
Men det gir jo store muligheter for gode tradere, og gir en levende børs.
Ønsker alle en fin børsdag, selv om det ikke ser ut til at blir en, med så mye rødt både i Usa og Østen.
Og 10 dager igjen til Ex-dag.
Ser at Struts har lagt ut en kjempe oversikt mens jeg knotet på dette innlegget.
Tusen takk for oversikten Struts.
Masse skip, og de er dyre. Disse skal vi konkurrere mot med våre egne gjeldsfrie skip.
Skal disse nye skip tjene penger, så skal ikke ratene til bunns.
Eller skal vi se for oss at Mpcc har kapital til å kjøpe nybygg til halve prisen om ett par år?
Kbkristi
13.06.2022 kl 08:35
7481
Det var vel ca 105 skip, Struts. Hvor stor er verdensflåten av mindre skip, har du noenlunde oversikt?
Struts
13.06.2022 kl 08:41
7536
Beklageligvis, men det står kanskje i linken til Hector?
PSI. Ja, en del kontraheringer også i fjor, men ikke så mange som i år (mitt inntrykk).
PSI. Ja, en del kontraheringer også i fjor, men ikke så mange som i år (mitt inntrykk).
durrrrant
13.06.2022 kl 09:07
7304
"U.S. Ports Remain at Near-Record Volume as Demand Continues"
https://nrf.com/media-center/press-releases/us-ports-remain-near-record-volume-demand-continues-and-west-coast
"June is also forecast at 2.31 million TEU, up 7.5 percent year over year, which would leave May and June tied for the third-highest volume.
July is forecast at 2.3 million TEU, up 4.8 percent from last year; August at 2.28 million TEU, up 0.2 percent; September at 2.13 million TEU, down 0.4 percent, and October also at 2.13 million TEU, down 3.8 percent.
The first six months of 2022 are expected to total 13.5 million TEU, up 5.3 percent year over year. Imports for all of 2021 totaled 25.8 million TEU, a 17.4 percent increase over 2020’s previous annual record of 22 million TEU."
https://nrf.com/media-center/press-releases/us-ports-remain-near-record-volume-demand-continues-and-west-coast
"June is also forecast at 2.31 million TEU, up 7.5 percent year over year, which would leave May and June tied for the third-highest volume.
July is forecast at 2.3 million TEU, up 4.8 percent from last year; August at 2.28 million TEU, up 0.2 percent; September at 2.13 million TEU, down 0.4 percent, and October also at 2.13 million TEU, down 3.8 percent.
The first six months of 2022 are expected to total 13.5 million TEU, up 5.3 percent year over year. Imports for all of 2021 totaled 25.8 million TEU, a 17.4 percent increase over 2020’s previous annual record of 22 million TEU."
Hehe, prøver bare å ha på meg "mørke nok" briller i et forsøk på å se fremover, men det er ikke så lett :-). Selv et helt brutalt og plutselig, og tror jeg mange fagfolk vil si - helt usannsynlig, fall tilbake til 10 års snitt, gir et totalt sett fantastisk utbytte de neste fire årene.
Redigert 13.06.2022 kl 09:38
Du må logge inn for å svare
SuperSeven
13.06.2022 kl 09:39
7115
Er veldig interessant å ha oversikt over endringene år of år i total TEU for større skip og Feeder segmentet. Ser man en større vekst i kapapsiteten for større containerskip enn for feedere, ja så vil jo bildet være fordelaktiv for MPCC.
NetromK
13.06.2022 kl 10:49
6636
Usikker om denne er delt her før,. publisert 10.06.22
https://www.drewry.co.uk/news/north-europe-ports-productivity-under-pressure-due-to-higher-exchanges
https://www.drewry.co.uk/news/north-europe-ports-productivity-under-pressure-due-to-higher-exchanges
Ja, snart utgjere kvartals utbytte 15% av kursen… 👍😇
Det var ein liten spøk på ein rød dag.. 😅
Kbkristi
13.06.2022 kl 11:09
7033
Slettet brukerskrev Ja, snart utgjere kvartals utbytte 15% av kursen… 👍😇
Man finner jo villige selgere på hvert eneste nivå. Lånte feriepengene nettopp av kona. Begynner å tro åt de vil presse kursen ned under kr 20, for å utløse et ras av stopp losser, før det snur. Skal man tro på at en kjøpsordre på 19,75 vil slå inn i løpet av en dag eller to????
Takk igjen, nå skal ikke jeg pynte brura eller kaka mer enn nødvendig, men vil kun forsøksvis nøkternt påpeke visse tidligere opp- og nedganger:
Den 30. juni 2021 nådde kursen en foreløpig topp med kr. 28,00. Bare noen dager senere, den 8. juli 2021, var kursen falt til kr. 19,66. Det var et fall på 29,8%.
Den 17. september 2021 var kursen kr. 25,25, noen dager senere, 14. oktober 2021, var kursen falt til kr. 18,64.
Den 4. april 2022 var kursen nådd kr. 32,25. Bare vel to måneder senere, idag den 13. juni 2022, er kursen i øyeblikket falt til kr. 22,83.
Tilsvarende oppganger har vi hatt flere av, men jeg vil bare vise til én av flere:
Den 15. oktober 2021 var kursen falt til kr. 18,66, og altså den 4. april 2022 hadde kursen steget til kr. 32,25. Det er en oppgang på 72,8 %.
Hva viser dette?
Etter min mening er selskapet utsatt for usedvanlig mange tradere og shortere som tyner ut alt som er av blod i selskapet.
Samtidig viser det store bildet en oppadgående trend som hittil ikke har sviktet. Hvis eller når det hele snur, skal vi videre forbi kr. 32 og kan lett ende mot og etter hvert kanskje også over kr. 40. Det viser både tekniske og fundamentale analyser.
Folkens: Da kursen var på det laveste i dag, hadde vi en PE for året 2022 på 2 blank! Og helgs11s regneark viser at PE for 2024 er på 1,50. Er det naturlig? Nei, ikke i en objektiv sammenligning med andre selskaper. Man har i dag selskaper på børsen som går med underskudd og har PE på langt over 20, likevel vises det stor interesse. I MPC er vi nok belemret med analytikere som ikke har sett at feedere er i en unik posisjon og vil være det i flere år.
Den 30. juni 2021 nådde kursen en foreløpig topp med kr. 28,00. Bare noen dager senere, den 8. juli 2021, var kursen falt til kr. 19,66. Det var et fall på 29,8%.
Den 17. september 2021 var kursen kr. 25,25, noen dager senere, 14. oktober 2021, var kursen falt til kr. 18,64.
Den 4. april 2022 var kursen nådd kr. 32,25. Bare vel to måneder senere, idag den 13. juni 2022, er kursen i øyeblikket falt til kr. 22,83.
Tilsvarende oppganger har vi hatt flere av, men jeg vil bare vise til én av flere:
Den 15. oktober 2021 var kursen falt til kr. 18,66, og altså den 4. april 2022 hadde kursen steget til kr. 32,25. Det er en oppgang på 72,8 %.
Hva viser dette?
Etter min mening er selskapet utsatt for usedvanlig mange tradere og shortere som tyner ut alt som er av blod i selskapet.
Samtidig viser det store bildet en oppadgående trend som hittil ikke har sviktet. Hvis eller når det hele snur, skal vi videre forbi kr. 32 og kan lett ende mot og etter hvert kanskje også over kr. 40. Det viser både tekniske og fundamentale analyser.
Folkens: Da kursen var på det laveste i dag, hadde vi en PE for året 2022 på 2 blank! Og helgs11s regneark viser at PE for 2024 er på 1,50. Er det naturlig? Nei, ikke i en objektiv sammenligning med andre selskaper. Man har i dag selskaper på børsen som går med underskudd og har PE på langt over 20, likevel vises det stor interesse. I MPC er vi nok belemret med analytikere som ikke har sett at feedere er i en unik posisjon og vil være det i flere år.
Redigert 13.06.2022 kl 11:15
Du må logge inn for å svare
Fornuftige ord. Ein handler snart denne aksjen gratis, verdiene i selskapet og kontrakter inngått, tatt i betraktning.
Alle indexer har vendt oppover på nytt. I sist veke ble det stigning i New Contex, Harpex, Shanghai C.F.I og China C.F.I bl.a. Markedet skriker etter tonnasje. Kva media skriver, bryr meg fint lite.
https://en.sse.net.cn/indices/ccfinew.jsp
Alle indexer har vendt oppover på nytt. I sist veke ble det stigning i New Contex, Harpex, Shanghai C.F.I og China C.F.I bl.a. Markedet skriker etter tonnasje. Kva media skriver, bryr meg fint lite.
https://en.sse.net.cn/indices/ccfinew.jsp
Tiden vil vise. Men ser ein på ordredybden, holder selgermassen på å tørke inn. Med utbyttene som kommer de neste årene, vil det alltid være begrenset nedside i en aksje. Men om den er på 22 kr eller 19 kr, vites ikkje. Men den kommer opp igjen p.g.a utbyttene som venter, og om eg skulle satt hus og kjærring - så tipper eg det kommer tilbakekjøp av aksjer også om trenden fortsetter. Nokon som veit ca. beholdningen i cash, uten å gå inn i materien?
Redigert 13.06.2022 kl 11:38
Du må logge inn for å svare
Bra påpekt Argus! Jeg er helt enig, aksjen skyves opp og ned av de som sitter med ressurser til å gjøre slikt! De samme som presser den ned, vil ha interesse av å skyve den opp igjen også, så det gjelder antagelig bare å ha tålmodighet og (pistasj)is i magen :-). Det spørs bare hvor mye mer "juling" vi skal få først. Ikke helt utenkelig at Kbkristi får napp på sine 19,75...
19,75 er en fin kjøpspris, Kbkristi
Jeg er med på den, jeg også. ;-)
(hadde vært fint med 17,- også )
Jeg er med på den, jeg også. ;-)
(hadde vært fint med 17,- også )
Redigert 13.06.2022 kl 12:11
Du må logge inn for å svare
Kanskje var 22,- eit god kjøp også!
Tror vi har bunnet ut for denne gang idag.
Tiden vil vise men salgsviljen er ikke så stor lenger ser det ut til :)
Tiden vil vise men salgsviljen er ikke så stor lenger ser det ut til :)
NetromK
13.06.2022 kl 13:06
7026
Nybyggprisane held seg på veldig høgt nivå (store skip i aktuell artikkel).
13.06.22: https://splash247.com/boxship-newbuild-prices-break-records/
13.06.22: https://splash247.com/boxship-newbuild-prices-break-records/
Golden Channel
13.06.2022 kl 13:20
6950
Slettet brukerskrev Kanskje var 22,- eit god kjøp også!
Litt opp før ned igjen dessverre 😖samme som fredag tenker jeg, lite rasjonelt dette, men lite å gjøre med det