Mpcc Bull 2022 Tråd 2

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
18.08.2022 kl 10:31
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Kbkristi
MPCC 11.04.2022 kl 12:31 688754

På nytt ble forrige tråd fra 1.10.21 overbelastet med 1.458.062 leserklikk og 7.349 innlegg. Den brakte oss fra kr 21,20 til kr 27,75 pluss et utbytte på kr 3,95. Antall aksjonærer i Nordnet har økt fra 11.798 til 13.351
Link tråd 1: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, Link tråd 2: .https://finansavisen.no/forum/thread/140708/view
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Presentation 19.5.2022: https://www.mpc-container.com/files/Documents/Financial_reports/Presentations/MPCC_Q1_2022_Earnings-Call.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Redigert 24.05.2022 kl 12:28 Du må logge inn for å svare
JackMorten
18.06.2022 kl 07:59 11622

Jeg bor i Taiwan hvor jeg startet opp et firma for 3 år siden...

Og i løpet av de 6 årene jeg har bodd i Asia har jeg opplevd en eksplosjon av virksomheter som flytter FRA Kina TIL Vietnam og Taiwan, og i noe mindre grad til Thailand, Singapore og Indonesia...

En av mine beste venner, en australier drev tidligere 2 separate fabrikker i Kina, men flyttet til Taiwan på grunn av store kostnadsøkninger hvert eneste år samt store problemer med korrupsjonen og maktmissbruket den fører til i Kina. Nå driver han en flipperspill fabrikk i Kaohsiung syd på Taiwan og lovpriser Taiwan for klare regler og tilnærmet ingen korrupsjon. Å drive fabrikk har blitt gøy igjen i følge han selv...

Poenget mitt er at selv om mye produksjon flyttes ut av Kina, flyttes mesteparten internt rund i Asia som igjen vil øke etterspørrselen etter feedere siden de store shipping havnene består mens frakten ditt blir gjort av skip i stedet for via lastebiler som i Mainland Kina...

Vietnameserne hater Kineserne (Jeg har vært i Vietnam flere ganger på fabrikkbesøk) og de prøver og begrense trafikken på landegrensen mellom Kina og Vietnam...
Redigert 18.06.2022 kl 08:02 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
18.06.2022 kl 08:35 11702

Takk for interessant innlegg!
Slettet bruker
18.06.2022 kl 08:40 11684

Bli spennende å se om denne kan falle under støtte 20 kr next uke.
På papiret ser det slik ut.
Redigert 18.06.2022 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.06.2022 kl 08:54 11817

Ser et tall trykkleif der, Longs, men det er fort gjort! 30,- var vel det du mente.
he he ;-))
Redigert 18.06.2022 kl 09:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.06.2022 kl 09:10 11781

Veldig kult, JackMorten. Takk!

Som verden venner seg av russisk olje og gass, så venner verden også av seg kinesisk produksjons avhengigheten.

Såklart vietnamesere hater Kina med den krigshistorien og krangling over territorier. Og vietnamesere må aldri undervurderes på noen som helst plan.

Som 'sidenote' og litt morsomt; jeg har vært en martial artist i min tid, kinesisk (kungfu). Eldste sønnen min drev med vietnamesisk Qwan Ki Do . Vi pleide å trene sammen. Jeg hadde ikke sjans mot han. Qwan Ki Do er helt rått, de er brutale i konkurranse.
Redigert 18.06.2022 kl 09:37 Du må logge inn for å svare
jensee
18.06.2022 kl 10:14 11651

Det ville jo være kult, da runder vi 50% utbytte på MPCC i år:-) Håper det forblir en hemmelighet lenge, så de som vet kan akkumulere billige aksjer i lang tid i stedet for å forville pengene sine inn i andre haussede lav dividende selskap.
Redigert 18.06.2022 kl 21:12 Du må logge inn for å svare
SuperSeven
18.06.2022 kl 17:47 11160

Verden skal ut av dette inflasjonshelvete og da finnes det to verktøy som fungerer:
1) Ta fra folk pengene sine (opp med rentene).
2) Sikre markedene tilstrekkelig med varer.

Nummer 1 er vi godt igang med, det neste blir å sikre markedene med nok varer slik at etterspørselen blir dekket uten at prisene på i været. I USA er logistikkproblemene helt åpenbare. I dagens USA får man nesten ikke prutene på varene. Årsaken er rett og slett fordi de ikke klarer å back-fylle lagrene med varer (da er det bare dumt å senke prisene for å få til en handel).
Og det er #2 at våre kjære container-skip kommer inn i bildet. Løsningen ved siden av økte renter blir å få varene frem til markedene i større omfang, slik at ikke etterspørselen blir langt større enn tilbudssiden.
velkjent
18.06.2022 kl 18:29 11330

Godt du ikke er finansminister.
På an igjen
18.06.2022 kl 18:39 11328

Tror jeg kan forstå hva du mener men 1: Renteheving gjør det dyrere å låne penger - man blir ikke så fristet til å låne dyrt. 2: Frakt av gods avhenger av etterspørselen for frakt - om Walmart ønsker å sikre seg mye varer fremover så er de villig til å betale for det. Alt er et regnestykke når alt kommer til alt. Vi som har MPCC i vår portefølje vet dette. God helg
SuperSeven
18.06.2022 kl 23:57 10903

Det er tro det eller ei akkurat hva som skjer nå. Rentene blir satt opp for å få ned forbruket som påvirker prisveksten. Neste steg blir å få varer nok tilgjengelig.
Redigert 18.06.2022 kl 23:59 Du må logge inn for å svare
coronet
19.06.2022 kl 00:48 10843

Hei Pentad og takk for sist til deg og alle som var på Sola-treffet. Har vært stille fra meg en periode men følger med.
De aktuelle dagene orkanen Alex herjet over Mexico og Florida, ser det ut for meg som vi ikke hadde noen MPCC- skip i orkanområdet. Vi får følge med når neste orkan nærmer seg.

Lenge siden jeg hadde en oppdatering fra dokkinger og verkstedopphold for våre skip:
"AS NORA" som ankom verkstedet i Dubai allerede 5.april ligger fremdeles ved verkstedet - over 10 uker etter ankomst. Hun er satt opp på CMA CGM sine nettsider med lasting Jebel Ali (Dubai) 29.-30.juni i sitt tidligere ruteopplegg til Nhava Sheva / Mundra i India og videre til Kenya og Tanzania før retur til Dubai.
"SEVILLIA" som ankom verksted i Jiangyin ved Shanghai 15.april avgikk verkstedet 28.mai til Singapore og innsatt i ny rute for ny charterer Samudera 2.juni. Trafikerer direkte rute i Malaccastredet mellom Singapore og Penang, og iflg Schedule er dette fast opplegg ihvertfall fram til oktober 2022.
"AS SICILIA" som ankom verkstedet i Pasir Gudang, Malaysia 20.april fikk også langt verkstedopphold og avgikk verkstedet 14.juni. Lastet i Singapore 15-16.juni og i Port Klang 17-18.juni for Nhava Sheva / Mundra i India i sitt gamle ruteopplegg for Feedertech.
"AS FIORELLA" ankom verkstedet i Tuzla, Tyrkia 21.mai etter noen dager til ankers. Hun hadde for overfarten fra Caribbean til Tyrkia egen chart for CMA CGM og startet dette chart i Kingston, Jamaica 21.april med lasting i Honduras og Guatemala for Nemrut (Aliaga) Tyrkia, hvor hun var utlosset 16.mai. Returen fra Tyrkia er satt til avgang fra Aliaga-området 30.juni via Barcelona til Caucedo(Dominikanske Republikk) og Kingston. Planlagt tilbakelevering til Cosco er satt til 19.juli iflg CMA CGM sin "Vessel Schedule".
"AS CONSTANTINA" ankom verkstedet i Tuzla omlag 3.juni. Cosco er optimistisk og har satt opp fartøyet med lasting i Pireus 25-26.juni for Felixstowe, Rotterdam, Hamburg, Antwerpen før retur til Indre Middelhav.
Neste fartøy som skal på verksted er nok "NORDSPRING" som er på vei fra Singapore til Jebel Ali. Charterer Hapag-Lloyd har ikke satt opp noe videre Schedule etter utlossing 20.juni så da er det trolig verksted i Persiske Gulf. Mon tro om hun blir omdøpt til "AS Nadia" i løpet av verkstedoppholdet?

Et annet fartøy som har ligget lenge stille, og som har vært en del omsnakket på forumet er:
"AS EMMA" som har ligget til kai i Algeciras, Spania fra ca.19.mai til 9.juni. Det har i følge klasseselskapet - Korean Register - vært gjennomført klassearbeider, Lastet i Tanger og Algeciras 10-12.juni for Pointe Noire i Congo med ETA 23.juni.


Redigert 19.06.2022 kl 09:36 Du må logge inn for å svare
coronet
19.06.2022 kl 03:22 10733

Velkommen tilbake til gamlelandet. Nå må du ta deg tid til noen fine båtturer med Viknes'en.
Har laget en oversikt over hvilke båter som har anløpt amerikanske havner i mai/juni, så kan du kose deg med dette i en lun vik.

USWC - Asia:
"AS SERENA" Går i rute for Shanghai Jin Jiang - ca 6 ukers rundturer - mellom Los Angeles og følgende kinesiske havner Shanghai, Qingdao og Wenzhou. Siste anløp av Los Angeles var 22-24.mai. Lå,på drift til havs en ukes tid før ankomst. Er nå på retur til Los Angeles med ETA 2.juli.
"AS SERAFINA" - I samme rute for Shanghai Jin Jiang. Hun hadde ved siste anløp av Los Angeles 28-29.mai kun 3 døgn på drift før de kom til kai. Kom til Shanghai igår uten noe nevneverdig venting på kaiplass. Hun har forøvrig chart som utgår i juli 2022 i følge "Fleet Overview". Får følge med litt ekstra om det blir ny retur til LA.
"AS CARLOTTA" - Pasha Group - Avgikk Cai Mep (Saigon/ Ho Chi Minh City) 17.mai for Seattle. ble liggende 1 uke til ankers før hun kom til kai. Avgikk 24.mai med ETA Cai Mep 27.juni.
"CARPATHIA" - Pasha Group - For å gå litt tilbake så losset hun siste gang for Wan Hai Lines i Port Klang 23.mai. Lå deretter ankret Port Klang og Singapore til 31.mai. Ankom Laem Chabang (Bangkok) 2.juni, så charten ble trolig startet 1.juni. Lastet også i Cai Mep før overfarten til Seattle med ETA idag 19.juni.

Når det gjelder forsinkelser i kinesiske havner er det kun i Qingdao som jeg erfarer opptil 4 døgns ankring eller fartsreduksjon underveis. Dette gjelder også fartøy i regionale ruter.

USEC:
På østkysten er det mer regional feeder-trafikk i faste ruter. Lite venting for fartøy i de karibiske ruter, mens fartøy i oversjøiske ruter får ofte noen dager til ankers:
"AS FABRIZIA" (King Ocean) - 2 ukers rundturer fra Port Everglades (Fort Lauderdale) til Aruba/Willemstad og Cartagena / Barranquilla i Colombia.
"AS FILIPPA" (CMA CGM) - ca 3 ukers rundturer fra Port Newark (New Jersey) til Kingston, Jamaica og Rio Haina / Caucedo(Dominikanske Republikk) av og til Puerto Rico og Newfoundland i Canada.
"AS FLORETTA" (Crowley) - 2 ukers rundturer fra Port Everglades og Jacksonville til Moin (Costa Rica) og Manzanillo (Panama).
"AS LAETITIA" (King Ocean) - Tur 1: ca12 dagers tur fra Port Everglades til Dominica og Colombia.
- Tur 2: Dette er en eksotisk reise på ca 16 dager fra Port Everglades og innom en mengde småøyer: St. Maarten, St. Kitts, Dominica,
St. Lucia, St. Vincent, Barbados, Grenada og Trinidad.
"AS PAULINE" (Seaboard) - 3 ukers rundturer fra New York og Eddystone (Philadelphia) til Rio Haina - Kingston - Moin og Manzanillio.
"AS PETRA" (Seaboard) - samme som "AS PAULINE".
"AS SABRINA" (Seaboard) - 2 ukers rundturer fra Miami og Savannah til Kingston - Barranquilla, Cartagena, Santa Marta i Colombia og Rio Haina.
"AS SAVANNA" (Seaboard) Samme som "AS SABRINA".
"AS SAMANTA" (Seaboard) - 1 ukes rundtur fra Miami til Dominikanske Republikk (Puerto Plata og Rio Haina).

I tillegg har vi hatt følgende oversjøiske reiser:
"AS CLEOPATRA" (Hapag-Lloyd) - Startet 6 ukers rundturer 23.mai fra Port Newark (New Jersey) via Norfolk og Savannah til Indre Middelhav (Tyrkia og Egypt). Fartøyet oppsatt i denne rute i følge Schedule ihvertfall ut september 2022.
"AS SARA" (Maersk) I chart fra 13.mars, startet i Ningbo, China en reise via flere havner i Østen og vestover gjennom Suezkanalen til Port Newark hvor hun ankom 6.mai etter 1 uke til ankers utenfor New York. Dette var en enkeltreise da den nå er i full gang med fart fra Tanger/Algeciras til Vest Afrika.

Dette blir totalt 15 båter i fart på USA.

Vil også nevne at "AS LAETITIA" har jeg nå funnet bekreftelse på at hun hadde tekniske problemer fra ca 16.april til 6.mai. Befant seg da i Bahamas-området og lå mye på drift og til ankers først i området rundt Freeport. Var til kai i Nassau fra 29.april til 6.mai da de kunne fortsette reisen.

Svartehavet:
Vil også nevne at "STADT DRESDEN" (Cosco) har vært på ny tur i Svartehavet til Constanta (Romania). Ankret fra 11.juni i 4 døgn før anløpet og avgikk kai 18.juni. Ligger i skrivende stund og drifter nord for Istanbul for gjennomseiling av stredet til containerhavnen Ambarli like syd for byen.
Redigert 19.06.2022 kl 15:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.06.2022 kl 06:08 10716

Tusen takk, coronet! For et fantastisk og grundig arbeid du gjør.
AS LAETITIA har litt av en luksus rute. Kanskje ikke så 'tilfeldig' at hun lå på drift i Bahamas? he he

Så da er vi tidlig i sesongen og såvidt forbi A i orkan-bokstavene.
Alltid spennende å følge med på. Skal ikke mye landfall til for å skape svære havn trøbbel og forsinkelser i, for eks, Jamaica. Egentlig er det nok å bli slått med litt 'dirty side' av stormen.
Slettet bruker
19.06.2022 kl 08:55 10602

Folk trenger ikke varer/ forbruks varer når folk ikke har penger.
Punkt 1 riktig
Punkt 2 feil

Det skjer ikke i dag, men det skjer på litt sikt, det er derfor folk selger aksjer, det er derfor børsene stuper, det er derfor container shipping blir shortet.
Et slikt bilde i kombinasjon med en rekord stor ordre bok og du får et shipping segment som er helt på tryne.
Redigert 19.06.2022 kl 09:01 Du må logge inn for å svare
Struts
19.06.2022 kl 10:44 10447

Ja, Coronet er vel forumets beste detektiv!

Må innrømme at jeg ikke helt husker om det ble referert fra Seasures ukerapport på fredag. Uansett, det var få slutninger, så for ordens skyld:

=Padian 4= Feedermax 1032 Iwagi Zosen 2002 - SITC - 1 yr USD 41000
=Charo B= Feedermax 749 Sietas 1996 - Hapag Lloyd - 6 mths EUR 17700
Trigem
19.06.2022 kl 10:53 10464

Ja vi får håpe det Stilongs. Jeg er klar til å kjøpe til godt under NAV. Hvilket papir refererer du til?
Kbkristi
19.06.2022 kl 10:59 10461

Tusen takk for 2 flotte grundige innlegg, Coronet.
Skjønner at det ligger masse timers arbeid bak en slik oppdatering til oss.
15 av 65 skip går innom Usa. Det viser jo at andre regioner er vel så viktig for oss.
Den som vil, ser jo at våre skipsruter er mangfoldige og skipene er i fullt arbeid døgnet rundt, med unntak av teknisk vedlikehold.
Men det er jo noe alle skip må gjennomføre.
Så må de som ikke vil forstå, bare tro at verdens handel nå stopper opp.
velkjent
19.06.2022 kl 12:45 10241

Basert på Helg11s regneark og med 1Q/22, som basis, har jeg sett litt på kontantutviklingen for MPCC de neste kvartalene.
Overskuddene inkl.avskrivninger viser $567M minus (Div. 75% 340 og nedbet. av rentebærende gjeld 80) gir $142M. Lånet vil være nedbetalt pr. 30.6.23 og kontantene vil være på ca. 200M, langt mer enn hva de to nye skipene vil koste i 2024. Så hva skal pengene brukes til om det ikke kjøpes flere skip eller deles ut ekstraordinært utbytte? Regner ledelsen med så dårlige tider etter hvert at den må bygge opp en større pengebinge enn selv den onkel Skrue badet i?
NB! Ikke øremerket cash på ca. 70M kommer i tillegg.
Redigert 19.06.2022 kl 12:54 Du må logge inn for å svare
coronet
19.06.2022 kl 16:20 9791

Det er egentlig ganske fantastisk at man kan sitte hjemme i stua å følge hele verdens handelsflåte minutt for minutt over hele verden så lenge de er innenfor rekkevidde til en AIS-mottaker. Kjøper man satelittabonnement gjelder det også oversjøiske seilaser og anløp av bortgjemte "tjuvplasser". Foreløbig så benytter jeg kun gratisabonnement for å følge MPCC-fartøyene. Dette var utenkelig for de som var hjemme den gangen jeg reiste til sjøs.

I tillegg til de MPCC-fartøy som trafikerer amerikanske havner har vi:
4 fartøy (AS ANGELINA, AS FELICIA, AS FLORIANA, AS PAULINA) som har ruteopplegg i Caribbean som ikke involverer amerikanske havner.
2 fartøy (AS PALINA, AS PETRONIA) har et oversjøisk ruteopplegg mellom Vest Europa og Caribbean. Fram til årsskiftet 2021-22 anløp de Charleston (South Carolina) men det ble forandret til anløp av mexicanske havner som Vera Cruz, Altamira og Progreso. Faste anløp også i Belize, Costa Rica, Panama og Colombia.
1 fartøy AS CARELIA er nå på sin første reise i et 6-ukers ruteopplegg fra vestlige Middelhav til Caribbean og videre til havner i Ecuador og Peru før returreisen. Har akkurat utpassert Panamakanalen på vei til Peru.

1 fartøy AS PATRIA har gått siden september på et 2 ukers ruteopplegg fra Cartagena gjennom Panamakanalen til sydamerilkanske stillehavshavner. Men dette opplegget avsluttes idag ved at hun akkurat nå har avgått Guayaquil (Ecuador) for Shanghai med ETA 9.juli. Skal inn på et chart for KMTC (Korean Maritime Transport Containers) til 70000 US$/dag første året, mye bedre enn dagens rate som var kun på 14500 US$/dag.

Vil tilslutt nevne AS FIORELLA som akkurat nå befinner seg på verksted i Tyrkia, trolig vil gjenoppta sitt ruteopplegg fra Houston til Caribbean når hun tilbakeleveres COSCO i midten av juli.
Redigert 19.06.2022 kl 21:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.06.2022 kl 17:11 9796

MPCC flåten minutt for minutt. Herlig!
SuperSeven
19.06.2022 kl 22:05 9151

Du må forstå at inflasjonen ikke alene skyldes at folk har for mye penger mellom fingrene. Inflasjonstallene er f.eks styrt av økte energipriser og prisene på energi er ikke et resultat av at folk har for mye penger, men et resultat av underskudd i markedene.

Det vi ser i dag kan fort være et resultat av 1) Korona (folk har spart penger og bruker penger på andre ting enn på restaurantbesøk og ferier. 2) Utfordringer innen global logistikk.

Du vil ganske sikkert se at de økte prisene vi ser på verdensmarkedet i dag vil avta raskt når produksjon- og distribusjonsnettverkene er "oppe å kjører" igjen. Og her vil kontainerfrakt spille en viktig rolle. Skal prisgaloppen stoppes må markedet ha tilgang på flere varer, så enkelt er det egentlig.
Kbkristi
20.06.2022 kl 05:39 8646

Det er herlig å ha deg på teamet, Coronet. Du klarer å visualisere at skipene våre jobber døgnet rundt.
Veldig kjekt å se at AS Patria endelig er ferdig med den dårlige kontrakten, og oppnår nå hele $ 70.000 pr dag.
Det er slett ikke værst for et skip bygget i 2006. Da jeg startet mitt regneark, gikk hun på $ 10.250 pr dag.
Dette skipet er jo aller høyeste grad med på å bygge opp en "større pengebinge" enn den onkel Skrue badet i, som Velkjent så flott har studert.
Neste år er vi gjeldsfrie, og det blir uhyre spennende å se hvordan kapitalen skal jobbe videre.
Når det en gang kommer splitter nye, dyre skip på vannet, så er jo disse avhengig av forholdsvis høye rater for å generere overskudd.
Da sitter Mpcc med uhorvelig mye cash. Kanskje vi kan få kjøpt nye skip til halve prisen?
Ratene vil jo normaliseres etterhvert, og hvem står bedre forberedt enn et rederi uten gjeld?
På an igjen
20.06.2022 kl 05:49 8675

God morgen. Den reduserte gjelden betyr vel for oss aksjonærer at det kommer til å bli utbetalt et økende utbytte hvert kvartal. Å bestille nybygg nå er det vel ingen som tenker seg er det beste nå når nybyggprisene er så høye mm man er garantert ekstra gode TC? Konkurransemessig har MPCC et fortrinn iht de andre rederiene.
Redigert 20.06.2022 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
20.06.2022 kl 06:41 8642

Jeg har noen aksjer på en vanlig aksjekonto med lav inngangsverdi. Denne kontoen tør jeg ikke røre, da det blir formidabelt med skatt.
Det jeg lurer på, hvis jeg låner ut disse aksjene til shorting, vil det da regnes som om jeg har realisert de, og dermed skattelegges?
Struts
20.06.2022 kl 06:49 8641

Skjer litt på K&S-siden også. Følgende rapportert i en ukerapport mottatt over helgen:

CMA CGM feature as lead buyers in the container field, eclipsing MSC, at least for this week. Purchases by CMA CGM encompass the following four vessels:

They are paying US$ 75 million each for “ZIM CONSTANZA” (4,250 TEU, 50,106 tdw, Built Jiangsu Newyangzi 2010, 32.25m beam, MAN-B&W) and “ZIM TARRAGONA” (2010). The vessels were purchased by the sellers for US$ 70 million each – but that
was in 2007 as NB resales . . .

Also sold to CMA CGM, Tsakos’ “IRENES RAINBOW” (2,824 TEU, 39,382 tdw, Built 2006 Hyundai Mipo, MAN-B&W – next ss 4/2026, dd 6/2024) – price US$ 45 million and Mandarin Shipping’s “MOUNT KELLETT” (1,730 TEU, 23,367 dwt, Built 2017 Zhejiang Oua, cranes 2 x 45 tons, MAN-B&W) in the low US$ 40 millions; this vessel was already on a a CMA CGM timecharter.

MSC have purchased “LYON II” and “PARIS II” – (6,627 TEU, 77,946 dwt, Built Hanjin
2001, Beam 40.3m, B&W – both ss due in 2026) for an undisclosed price.

Og på N/B-siden:

Cont 1,800 TEU – Reefer specialists Seatrade have ordered four reefer CVs from
Huanghai for delivery 3Q 2023, price tba

Det er (som vanlig) en del kontrakter i de større segmentene (over 7,000 TEU), men de tar jeg ikke med.

PS. Prisene referert over indikerer et ganske stort minus i verdier (i det minste for ZIM skipene, noe mindre for eksempelvis Tsakos' enhet), verdier vi satt i februar for tilsvarende årgang/størrelse var $ 95 og 52.5 mill...
Redigert 20.06.2022 kl 07:01 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
20.06.2022 kl 07:06 8606

Skal vi da sette vår AS Emma til $ 75 mill og våre 2.824 TEU skip til $ 45 mill, Struts?
Struts
20.06.2022 kl 07:30 8551

Vel, føler selv at det er litt tidlig (lite empiri). Men enhver kan kanskje gjøre seg sine egne refleksjoner,
Kbkristi
20.06.2022 kl 07:45 8657

Vel, jeg gjorde det i mitt regneark. Det morsomme var at verdiene økte fra kr 51,41 til kr 55,56 pr aksje.
Dette skyldtes alene at kursen på $ var kr 8,95 18.februar, mot nå kr 9,96.
Nå forandret jeg kun de skip på 2.824 TEU samt AS Emma.
Slettet bruker
20.06.2022 kl 09:31 8595

Måtte innom en rask tur for å titte. Hva er det jeg ser? Grønne tall på en mandag? he he :-)
Helg11
20.06.2022 kl 09:50 8751

Fra Pareto i dag:
MPCC: 2 – 3 month TC at USD 62,000/day as rates remain firm
• Fixtures in the container market are scarce as open ships remain limited and
the demand picture has become more uncertain. Volumes are only marginally
above 2019 levels, but we are going into high season and congestion still
persists (36% of the fleet is in port vs. 31.5% on average in 2016 – 19) – with
the few fixtures that are being done still at fantastic levels
• Last week, MPC reportedly fixed the 1,700 TEU ‘AS Serafina’ (2010 built) for 2
– 3 months at USD 62,000/day. Assuming three months, this should equal
some USD ~5m in EBITDA. We expected a 3Y TC at USD 35k/day but have
seen other fixtures in line with our estimates. ‘Green Ace’ (1,700 TEU) was
fixed on a 2Y TC at USD 49,000/day, while the 2,800 TEU ‘Windswept’ got a
3Y TC at USD 47,000/day (we were expecting USD 42,000/day)
• With a large orderbook (~30% of the fleet) starting to arrive from next year,
shaky demand prospects and the inevitable unwinding of congestion at some
point – we favor container players with backlog. MPC generates EPS adj. of
NOK 18 and NOK 27 in 2022 – 23 and 2022 – 24, respectively – with ~90% and
~80% of the periods fixed. 75% of this is paid as dividend, and we thus see the
company able to pay out NOK ~20 per share over the next three years (~90%
of market cap.) – with ~80% of the period fixed
Slettet bruker
20.06.2022 kl 10:05 8849

Gull.
Lenge siden vi har hatt et skikkelig rally, blir det i dag?
Kbkristi
20.06.2022 kl 10:25 8754

Kjempe. AS Serafina løfter utbytte med 4 øre. Jeg hadde den på $ 35 k etter utløp av nåværende kontrakt.
PSI- Investor
20.06.2022 kl 11:26 8437

Nå er jeg på 1940m over havet. Bilen er parkert på 1850.
Endelig stiger kursen!
Så det var noe fra Pareto og gode slutninger, det KAN jo ha bidratt litt selvsagt, helt utenkelig er det ikke men…
Kbkristi
20.06.2022 kl 11:56 8409

Det er nok apostlenes hester som må til da 😂
Slettet bruker
20.06.2022 kl 13:20 8037

Gode ting fra Pareto her, Helg11😎som oss ser de vel konturene av den massive utbyttemaskinen selskapet har posisjonert seg til å bli de neste årene👌de trenger likevel å nyansere containerbegrepet sitt og også se Mpcc som den relativt unike storaktør de er innen feeders/intraregionale ruter...et segment som forøvrig ikke har 30% nykontrahering til markedet om få år, og som i tillegg vil se økt etterspørsel i takt med de mange nye rutene som opprettes for å demme opp for sårbarheten i supplychain.
Slettet bruker
20.06.2022 kl 23:03 6727

Hadde jeg vært medlem av styret i MPCC , så kunne jeg fint ha funnet på å foreslå å kjøpe tilbake aksjer nå like etter kommende utbytte. Dette har styret allerede fullmakt til å avgjøre, så hvorfor ikke? Så klart er det argumenter for eller i mot tilbakekjøp, men bare tanken på at dette vil kunne være en mulighet ved kommende utbytter, kan om mulig demme opp for investorer sine evt. ønsker om å vekte seg ned/selge seg ut like før/etter dato for utbytte.
Selskapet har sikkert også noen velvalgte ord og noen gode nyheter dem kan spe på med i etterkant.

Ikke et favorittforslag blant kortsiktige tradere dette her kanskje, men det får så være..:-)
Redigert 20.06.2022 kl 23:34 Du må logge inn for å svare
JTC
21.06.2022 kl 00:25 6561

Generelt lite glad i tilbakekjøp og setter større pris på utbytte heller. Da kan jeg selv bestemme hva overskuddet skal brukes til, og om jeg vil reinvestere eller drikke opp penga er helt opp til meg. Kurspleie er ikke nødvendig med solid drift og godt resultat. Da vil aksjekursen holde seg bra uansett, så enkelt:)