Mpcc Bull 2022 Tråd 2

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
18.08.2022 kl 10:31
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Kbkristi
MPCC 11.04.2022 kl 12:31 730833

På nytt ble forrige tråd fra 1.10.21 overbelastet med 1.458.062 leserklikk og 7.349 innlegg. Den brakte oss fra kr 21,20 til kr 27,75 pluss et utbytte på kr 3,95. Antall aksjonærer i Nordnet har økt fra 11.798 til 13.351
Link tråd 1: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, Link tråd 2: .https://finansavisen.no/forum/thread/140708/view
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Presentation 19.5.2022: https://www.mpc-container.com/files/Documents/Financial_reports/Presentations/MPCC_Q1_2022_Earnings-Call.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Redigert 24.05.2022 kl 12:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.06.2022 kl 11:48 6716

Antallet Nordnet aksjonærer fortsetter å øke, 14.932 rederer er ombord.
PSI- Investor
23.06.2022 kl 11:51 6964

Ja altså det siste der, jeg synes ofte det er vanskelig å kjøpe når det ser alt for billig ut for da blir man jo usikker pussig nok.
Og det samme den andre veien, når kursen virker høy da kan det være vanskelig å selge fordi man vil ha mer...
Litt rart det der!
Men det er vel derfor jeg stort sett velger å være langsiktig sikkert, altså fordi jeg ikke har de egenskapene som trengs for å klare å trade så mye.

I MPCC velger jeg å tro at ledelsen klarer å sikre god avkastning for oss aksjonærene. De har vært meget dyktige hittil.
Hadde vært fint med en oppdatering fra dem snart!
Slettet bruker
23.06.2022 kl 12:14 6976

Nordnet kjøper? Det er en trigger, knegg knegg.

Vent et par uker og dere kan fråtse i aksjer på 18, om dere vil

Nå faller spot ratene, første tegn på at toppen er forbi og at det nå vil bli en lang og seig nedover bakke.
Neste sommer når alle ny skipene går på vannet vil det kanseleres lange kontrakter osv, noen går over ende osv, nye lange kontrakter vil bli inngått på elendige rater og panikken vil være total, dette er shipping syklusens naturlige gang.
Dette er reprise av Drybulk 2008, Mpcc dummet seg ut når de kjøpte skip av Arne B

En ser det selvfølgelig ikke nå, slikt tar tid og effekten slår ikke inn over natten, men det kommer, en lang nedadgående spiral
Mpcc vil gå opp og ned underveis, benytt oppturene til å selge.
Redigert 23.06.2022 kl 12:22 Du må logge inn for å svare
NetromK
23.06.2022 kl 12:17 6950

Vert interessant å fylgje med på kva som skjer vedrørande dette. Men så står kanskje litt auka fraktbehov for tur siste halvår no når ein skal ha (rett type) varer til hausten og jul.
Og i tillegg, artikkelen gjeld linerer, og dei har endå veldig gode marginal på å betale sine leigeprisar sjølv om det evt. skulle måtte reforhandle.
Og 2: utleigeselskapa har fått relativt dårlege rater på kontrakter dei inngjekk før alt skaut til værs, og dei vil neppe lempe på disse no når linerene mister litt av sine marginer.
Mykje nye skip vil komme på sjøen om nokre år, så spørst det om ein har fått betra infrastrukturen på land då, og korleis kjøpekrasft utviklar seg.
Eg lurar også litt på i det korte bilete om flyplasskaos rundtom i verda og avlyste turar gjer at folk endå ein haust/ei tid kjem til å handle meir sjølv om kjøpekraft er under press. Det hjelper også på kjøpekrafta med uroen no i den forstand av oljepris og andre energi og råvareprisar faller tilbake på resesjonsfrykten.
Kanskje vil frykten for resesjon delvis motverke enorme rentestigningar, tida vil vise.
jensee
23.06.2022 kl 12:28 6987

Noe som er litt interessant mtp. dine påstander og forkjærlighet for bulk, Blystad er fortsatt 3 største aksjonær i MPCC, posten har stått urørt det siste 3/4 året til tross for dine dommedagsprofetier, bulk selger han seg derimot ned i.
DividendYield
23.06.2022 kl 12:37 6970

Shortinbulk er bitter for at han solgte seg ut av mpcc på kr. 5. Altså han solgte seg ut for en sum som er mindre enn det vi har fått i utbytte så langt i år.
NetromK
23.06.2022 kl 12:49 6936

Der er jo også interessant at langtidskontraktene er såpass mykje mykje høgare enn for eit år sidan, nesten 2,5 gonger høgare faktisk.
Dette gjer vel at linere tjenar minst like mykje no som for eit år sidan sjølv om spotratene er ned.
Og, ved reforhandling må evt. summane langt langt ned for at linere ikkje skal kunne betale utleigarar.
Kbkristi
23.06.2022 kl 13:03 6879

Klart Longsit er bitter. Selv om han backtrader og forandrer sin inngangsverdi fra kr 26,50 til kr 23, så ender det med tap.
Men med så mye løgn, er det ikke lett å huske hva man har løyet om.

Longsitinbulk
I går kl 14:56
Jeg vil fortsatt gi dere råd og vink på vegen, slipper ikke unna så lett.
Ja selvfølgelig ble det brukt penger på ned sitting og hele fadesen ende med 30/ øre tap Pr aksje, ikke tenk så mye på det, tapt er tapt, skal klare meg, men at jeg var en tosk som i det hele tok i papiret, ja den skal dere få.
Dessuten, Er særdeles dårlig rente, når aksjen daglig faller det samme som 3 måneders dividende, ikke lett å forstå, men slik er det når rederne har ødelagt eget marked.
Faktisk blir renten langt lavere en i bank, bank renten som trolig sen vinters vil nærme seg 4%
Prisene på disse baljene og ratene kommer til å stupe når vi når en korsvei, sistemann slukker da lyset.
Kan vi se en børsmelding etter dagens slutt om en stor eier som vil selge stor blokk med aksjer?
I morgen skal vi se hva som skjer
Redigert i går kl 15:07

Longsitinbulk
08.06.2022 kl 10:09
Følger Gogl hvor cape ratene stuper, mens Container ratene stiger.
Ligger på støtten 25,5 nå, dobler posisjonen og snitter til 26

Longsitinbulk
07.06.2022 kl 09:16
Fra min side, kun en teknisk trad dette her.
Aksjen ligger i en lengre vendings formasjon som egentlig har pågått siden januar.
Hvor nedre støtte nivå er 26 kroner og motstands nivå er 30-32 kroner.
Aksjen er i ferd med å bryte opp, slik Drybulk aksjene gjør, de har en tendens til å følge hverandre disse aksjene i grove trekk.
Jeg tror oddsene for 30/30+ er langt større en 26 kroner i slutten av måneden hvor selskapet lemper ut drøye 6% dividende
Redigert 07.06.2022 kl 09:17

Longsitinbulk
03.06.2022 kl 15:43
Jeg shorter ikke, i dag har jeg handlet Mpcc på 26,5
Aksjen er i ferd med å lage en vending.
Jeg vil ha med meg oppgangen som kommer i forkant av dividendet
Redigert 03.06.2022 kl 15:47
Slettet bruker
23.06.2022 kl 13:04 6875

Ja, det er påfallende hvor mange nye røster som føler for å ytre sin ekspertise når kursen vender sørover en periode. Jeg tenker både Baack & Blystad ser bedre enn de fleste av oss innen container. Det er lite kapasitet i spotmarkedet, nivået er fortsatt skyhøyt og kundene(linerselskapene)formelig vasser i penger etter enorme marginer de siste år. Mange bunner må falle ut av markedet over en lengre tidsperiode før noen i praksis får gå fra/reforhandle. Uavhengig av kursen skal Mpcc fortsette å tjene penger som gress på inngåtte lange kontrakter, og man snakker i ulike fora om at markedet skal finne «the new normal» iht rater og kontraktslengder. Man skal heller ikke bli overrasket om Baack henter frem sin fullmakt for tilbakekjøp på et visst nivå - og han har også vist at selskapet er gode på «asset play». I mellomtiden er det flere som mener det er gull i «gamle holker» de neste årene;

https://www.hellenicshippingnews.com/old-is-gold-sky-high-cost-of-ageing-ships-sounds-inflation-sos/
Slettet bruker
23.06.2022 kl 13:12 6817

For å snakke om noe annet enn Longsitinbulk, hva tenker folket om skipssalg / tilbakekjøp. Vil ikke dette være attraktivt for aksjonærene på lang sikt.

Skipssalg reduserer risiko, men henter ut oppside som kan benyttes til utbytte / nedkvittering av gjeld. Eksponeringen hva gjelder antall skip som er på utgående kan med fordel reduseres ved skipssalg..?

Tilbakekjøp av aksjer med påfølgende sletting ville jeg satt pris på nå. De nivåene vi ser nå er jo greit nivå for tilbakekjøp?

Hva tenker folk om dette der vi er nå?
hectorgonzales
23.06.2022 kl 13:27 6719

KBKristus - hvis en kjøper til kr 21 - hvor mye estimert utbytte (avkastning) får en etter Q2, Q3 og Q4?
#gidderikkeregneutselv
Slettet bruker
23.06.2022 kl 13:28 6742

Skipssalg av de eldste båtene er jeg 100% for. Spesielt om de får greit betalt for dem. Nedbetaling av gjeld er også kjempefint i mitt hode. Det reduserer risiko.

I dag faller det pga ex. utbytte, men MPCC har falt alt for mye i mitt hode.
PSI- Investor
23.06.2022 kl 13:40 6727

Altså slik situasjonen er akkurat nå, i teorien, så kunne de nå selge en drøy tredel av flåten og så bruke pengene til å kjøpe tilbake absolutt alle aksjene. Det kan jo ikke være negativt om de f eks selger 10% av flåten og kjøper tilbake 30% av aksjene.
Det ville altså gi 10% lavere overskudd i rene kr, men så ville det da etterpå være bare 70% av aksjene igjen å fordele overskuddet på.

Uansett så tror jeg nok at CB følger meget tett med på hva som lønner seg for selskapet og aksjonærene til enhver tid. Slik at vi selv ikke trenger å være så bekymret selv om kursen er ned i perioder.

Og ja, ellers, det er enkelte det ikke er noe vits i å kommentere fordi historiene endres hele tiden og dessuten kommer det ting som overhodet ikke er sant. Det kan sikkert forvirre de som er usikre når det kommer slik massiv støy. F eks utsagn om at ratene stuper, altså ratene som vi i MPCC forholder oss til de har jo steget jevnt ut trutt i flere uker nå. De aktørene som leier skip av MPCC lever med svingninger i rater for selve containerne hele tiden, og det er mulig at de er ned for noen ruter, men som vi så i går, fra India er de nettopp satt opp.
Siden markedet hele tiden leter etter negative nyheter så påvirker slikt også der det ikke skal påvirke, men det får vi bare leve med. Sånn er det bare. De som er flinke og selger på den minste antydning til negativitet tjener mange ganger på det ved at de kan få lavere inngang, men på den annen side så vet man jo ikke det før det er for sent da. Et selskap som prises til 10% mindre enn det vil ha i overskudd de neste to år kan like godt fyke oppover på en dårlig dag. For prisingen er jo merkelig og MÅ jo være helt feil.
Slettet bruker
23.06.2022 kl 13:41 6820

Utbyttet i Nkr ble 1,5951 kr. :-)

Fikk infoen fra IR. Sendte en melding og spurte om vi kunne forvente en oppdatering ifm overgang til nytt kvartal.
Han kan selvsagt ikke si det, men sa at oppdatering kommer når det anses vesentlig/hensiktsmessig, og ikke bare for å melde «business as usual».
Så da kan vi vel i alle fall tenke «no news is good news», og det er, i alle fall for mange av oss, som forventet.
PSI- Investor
23.06.2022 kl 13:45 6838

Jøss så bra, takk! 1,5951 da har vi altså 5,5451 så langt i år, det er jaggu ikke dårlig for et selskap man kan kjøpe for 20,47 akkurat nå. Og da har vi altså ikke fått for q2 enda engang!
Redigert 23.06.2022 kl 13:58 Du må logge inn for å svare
velkjent
23.06.2022 kl 13:56 6754

Jeg har fått NOK 5,55/aksje!
PSI- Investor
23.06.2022 kl 13:58 6762

He he ja det ble så store tall at jeg bommet med 50 øre gitt, får rette det, takk!

Regnet mot en kurs på 20,50 blir det avkastning på 27% så langt. Så skal vi altså ha for 3 kvartaler til, selv om vi nok ikke rekker å få mer enn to av dem utbetalt i år. Samlet sett grovt sett ca 3,50. I så fall blir det totalt 44% regnet mot kurs 20,50.
Redigert 23.06.2022 kl 14:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.06.2022 kl 14:29 6583

Veldig bra. Takk for informasjon.

Det hadde ikkje skadet om det kommer nokon nyheter fra tid til annen. Etter mitt syn er det litt å gå på målt opp mot andre. «No news is good news» trenger nødvendigvis ikkje være veldig positivt m.t.p kurspleie og omtalen ut i omverden. En må huske på at det er ikkje alle som følger container shipping like tett som gruppa her og leser ein berre nyhetsbildet i VG og E24 for tida… så nja….

Voleon Cap. har på nytt økt shorten. 2.36% av aksjene er shortet.
Redigert 23.06.2022 kl 14:33 Du må logge inn for å svare
velkjent
23.06.2022 kl 14:30 6597

Jeg ligger nok over NOK 4 for de to neste utbyttene, fordelt på slutten av sept. og desember. Ser at FLEX er tilnærmet børsvinner i dag med informasjonen om avtaleforlengelse. Der betales det nå 75c/kv., tilsvarende ca, NOK 30/år, altså ca. 12% pa. MPCC ligger altså nesten 4 ganger høyere og blir solgt ned!
Redigert 23.06.2022 kl 14:32 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
23.06.2022 kl 15:19 6338

Jeg får for
Q2: kr 1,44, $= kr 9,50, Prosent av kr 21: 6,84%
Q3: kr 1,71 , $= kr 9,50 Prosent av kr 21: 8,12%
Q4: kr 1,75, $= kr 9,00 Prosent av kr 21: 8,36%
Nå regner jeg en mye høyere break even, så dette bør være minimums-tall. Q1 inneholdt endel engangskostnader, så jeg får se om break even kan justeres ned.
For Q1 bruker jeg $ 11.400, Men dette skal da dekke alle utgifter, slik at det blir enkelt for meg selv å komme fram til et resultat.
Så får vi se om noen år, om vi kommer i ligaen til Telenor, som gir 6% pr år, noe som fortsatt er bedre enn banken :)
Slettet bruker
23.06.2022 kl 15:33 6313

Slett ikke uenig i at det kunne gjort seg med noen beroligende ord fra ledelsen, men samtidig setter jeg pris på at deres fokus er å drifte selskapet til beste for oss aksjonærer, fremfor å ha fokus på aksjonærers «psykiske velbefinnende» i turbulente tider :-).

Vi aksjonærer må ta våre valg på bakgrunn av tilgjengelig info, ut fra hva den enkelte gidder å lete frem…, og tolke den etter beste evne. Det vil alltid komme forskjellig informasjon, være seg her på forumet…, eller fra forskjellige «faglige» gratis eller betalbare kilder. Informasjonen kan være tilsynelatende motstridende, uten at den ene eller andre nødvendigvis er feil. Informasjonen om synkende fraktrater fra Kina til USA, samtidig som rater fra India går opp, er et slikt eksempel. Ved slike tilfeller gjelder det å vite hva som er viktigst for MPCC. For å vite det, eller i alle fall ha et godt grunnlag å vurdere det på, bør en nok bruke litt tid og energi på andre kilder enn E24 og VG. Hva den enkelte velger å gjøre er en annen sak… :-)
Redigert 23.06.2022 kl 15:35 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
23.06.2022 kl 15:35 6303

Flott sjekket Dato. Det er bedre enn $-kursen på 9,77 da de kunngjorde utbyttet. Nå blir det vel ca kr 9,91 pr dollar.
Slettet bruker
23.06.2022 kl 15:42 6325

Kloke ord.

New Contex fortsetter oppover nok ein gang, i motsetning til kva ein skulle få inntrykk av.
https://www.vhbs.de/index.php?id=28
hectorgonzales
23.06.2022 kl 16:04 6220

Takk Kbkristi!

Det er veldig greit å ha ca 4,90 i estimert utbytte de neste 3 kvartalene. Så spørs det om folk har tolmodighet... det er vel det problemet de fleste av oss har - tolmodighet til å ha krutt i bakhånd når det kommer nedturer.
Merci 2021
23.06.2022 kl 16:09 6178

Jeg har undret over dette lenge: når er vekslingsdato ? bestemmer selskapet dette selv ? eller er d veksling på ex-dato ? det kan forsåvidt stemme tror jeg..men record date er i morgen ..så !!
JTC
23.06.2022 kl 16:17 6182

Vi er på en nedtur. Spørsmålet er jo om det har bunnet ut nå eller ikke. Jeg fikk handlet mer i dag under kr 20. Shorterne har allerede tjent mye og når shortealgoritmene skrues av (og/eller når noen større begynner å plukke aksjene til shortealgoritmene) og inndekningen starter så kan det gå fort opp og. Markedet generelt kommer nok til å være ruskete fremover,i løpet av sommeren ihvertfall, men grådigheten setter inn på et tidspunkt når gode selskap er veldig billig:)
NetromK
23.06.2022 kl 17:13 5932

Eit spørsmål no må vere om investorar ikkje trur dei lange kontraktene er verdt "papiret dei er skrivet på".
Med backloggen til MPCC, GSL, DAC og ESEA er prisinga knapt til å tru.

Spotrater er fallande, men ikkje dårlege endå for linere.
Og sidan delen lange kontrakter har auka betydeleg og til klart høgare pris enn før bør ikkje dei tjene dårlegare no enn for eit år sidan.
Så med mindre inngåtte avtalar vert kraftig endra for linere eller spotrater går heilt i kjellaren brått så er det lang tid til dei slit med å betale for seg.
Byrjar det verte kraftig endring i alt inngåtte kontrakter for linere og dei skyv dette vidare mot "lessors" kan det verte usikkert mtp verdsetjing.

Flytrafikken er over pre-covid nivåer no, og det med til dels til stive prisar, så folk kan ikkje ha mista heilt kjøpekrafta endå. Vert spennande å sjå korleis handel utviklar seg utover i Q3 og Q4 som pleier vere høgsesong for containerfrakt.

Nokre selskap har nok falle ein del også fordi dollarkursen har styrka seg så mykje, og dei som då kjøper frakt må betale endå meir i lokal valuta.

Elles på bear- sida har råvareprisar falt ein god del i det seinare, og med det skrapprisane ganske mykje også. Dette slår inn i verdsetjing av flåte fram i tid når kontrakter utløper. Men, dei fleste meglarhus har estimat som har lagt godt under det skrapprisane er rapportert til på det høgaste.

Ny raud dag i USA ser det ut til, og lessors ser ut til å verte straffa hardast, noko merkeleg.
Slettet bruker
23.06.2022 kl 18:45 5594

Når jeg fikk se den artikkelen on reforhandling av kontrakter skjønte jeg att når noe er for godt til å være sant så er det IKKE det. Husker Solstad og terminering av kontrakt på Maximus!
Jeg solgt alt, og går muligens inn på en lavere kurs med betydelig mindre kapital!
Redigert 23.06.2022 kl 18:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.06.2022 kl 22:36 6875

Litt smartere en snittet på denne tråden du.
En må for al del eller ikke undervurdere den gruppen som stadig øker veddemålet mot Mpcc, de er ingen dum stuter de må dere tro, det er ikke tatt ut av løse luften når de shorter et papir som Mpcc, selv om skribentene på HO stadig klør seg i hue og ikke skjønner noen verdens ting av salgene.
Om ikke lenge er Mpcc et av Oslos mest shortede papir, vent skal vi se.
Redigert 23.06.2022 kl 22:41 Du må logge inn for å svare
På an igjen
23.06.2022 kl 22:56 6804

Cointainer er gull å ha på les MPCC her kommer det solide utbytter, 89% på 3 år muligens mer. Det er noen på FLNG forumuet - les Longstinbulk som ikke vil a et saklig forum så overse eller blokk ham

Slettet bruker
23.06.2022 kl 22:56 6827

Jeg kom inn i selskapet litt for sent, og det er forskjell på å kjøpe for kr 5 og kr 26.
Fikk en litt dårlig følelse og velger å se an litt. Får et brukbart utbytte, men kursfallet er betydelig større.
Slettet bruker
23.06.2022 kl 23:01 6978

De er ihvertfall Longsitingbulk som har mest rett til no.
Slettet bruker
23.06.2022 kl 23:30 6843

Tja, dersom vi ruller tilbake i tid, så har vel Longtidsbulken vår tapt mange penger på å være kortsiktig i MPCC. Fremtiden kan by på så mye rart, men jeg ville ikke stolt et sekund på bastante meninger verken slik eller sånn, og spesielt ikke fra Longtidsbulken, ettersom hans agenda kun er å mele sin egen kake. Se nå bare på alt han har for seg i diverse forum, hehe.. Ganske utrolig, men slik er det visst.. Gamle rever vet dette og har konkludert med dette i lang tid, men kanskje ikke alle nykommere har fått tid til å sjekke dette godt nok..?

Sunn fornuft og egne vurderinger er det viktigste.

Selv har jeg sett Bør Børson, sikkert 30 ganger, minst.. Husker dere Solen og Månen? Longtidsbulken minner meg litt om en nyere variant av nettop, SOLEN og MÅNEN.. 🤣
Slettet bruker
23.06.2022 kl 23:41 6894

Forstår ikke helt skepsisen her. Er ny i forumet her og leser innleggene med stor interesse. For meg virker det opplagt at dette er et selskap med rbust økonomi, og et markedsperspektiv med begrenset nedside. Hvor kommer alle disse dommedagsprofetiene fra? Jeg har satset en god pott på denne aksjen !
Slettet bruker
23.06.2022 kl 23:43 6874

Vel, jeg hadde planer om å være langsiktig, men det har jeg ikke råd til😎
Har tapt hundrevis av tusen!
Trøndersmolten
23.06.2022 kl 23:46 6861

Mintzmyer og hans analytikerstab er stålbull på feeder-rederierne - ikke umulig at de har bortimot like stor innsikt i shipping som Longs…de kan slå i bordet med dryge 900% verdistigning på sine aksjepics innen shippingsektoren siste 7 år - betviler at Longs er helt på linje 🤔
Slettet bruker
23.06.2022 kl 23:48 6891

Longs har faktisk vært lenger i gamet enn det!
Men for all del kan jeg finne på å kjøpe, men til en lavere inngang.
Redigert 23.06.2022 kl 23:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.06.2022 kl 23:57 6901

Huff,.. du er ikke alene om dèt, men det kommer veldig an på hvilket perspektiv vi ser dette i. Uansett, så sier jeg ikke at du gjør feil i å selge deg ut, absolutt ikke. Dette er hver og en sin beslutning og ta. Og ikke minst er det alltid risikovurderinger som må tas.

Budskapet mitt er bare at «SOLEN og MÅNEN» ikke er til å stole på. Objektiv info er det som gjelder!
NetromK
24.06.2022 kl 07:27 6397

Nei, dei ratene har holde seg godt, endå i alle fall. Men faller spotrater og inntjening til linere, eller det ganske brått er fleire skip tilgjengeleg for leige enn venta i dagens marknad kan dei komme til å fall relativt fort. No ser det ikkje ut som det skjer før stor andel nye skip evt. kjem på marknaden om 1-2 år evt.
NetromK
24.06.2022 kl 07:34 6517

Skepsis frå mi side er fordi kursen har falt frå over 30 til under 20 på det som bør vere fundamentalt gode utsikter til inntjening.
Det er satt meir shortposisjonar. Insidere har ikkje meldt kjøp. Topp 50 reduserar behaldning. Selskapa i USA har same utvikling.
Må vere minst ein grunn til at ein faller heilt ned til denne prisinga til tross for så enorm backlog, derav noko skepsis.

Men, eg har endå ikkje solgt, og sitt ikkje med tap. Mange av topp 50 har ikkje redusert på ei stund, spesielt topp 5-10.
Utbytta kjem som annonsert. No er kursen så låg at utbytta for 2022 og 23 aleine vil vere omtrent på storleik med aksjekursen, og mykje av 2024-25 er booka, og faktisk ein del i 2026-27 så lenge kontraktene held. Det er veldig motstridande data om handel og fraktbehov på sjøen. 2023 skal farten skrus ned for å spare pengar mtp. miljøkrav. Me er i lågsesong og ting kan endre seg mykje utover hausten. Kursmåla er langt over dagens kurs.

For eigen del er eg altså meir positiv enn negativ endå, sidan eg framleis sitt med aksjane. Men, å ikkje vise noko skepsis kan vere skummelt på børs.

Forøvrig var kursen nede på 18,64 i oktober 2021 og over 30 i januar 2022 igjen. Dog med litt meir positive utsikter for verdsøkonomien enn no.
Redigert 24.06.2022 kl 08:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.06.2022 kl 08:39 6247

Det snur snart nå. Nordnet aksjonærer i MPCC har økt til 14.979 rederer. God helg! ⚓️⛵️
Kbkristi
24.06.2022 kl 08:45 6278

Selvfølgelig skal man ha skepsis til alt på børs. Det er mange selskap, og de fleste holder kortene tett til brystet.
Jeg var med på overkontraheringen i 2008-09 i bulk. Det var ei forferdelig historie.
Den gang ble det bestilt 3.000 nye bulkskip.
Selvfølgelig tok det rotta på markedet, når det falt sammen med Lehman Brothers 15. sept 2008 og andre kriser samtidig.
I bulk er det vanskelig å regne seg til mer enn ett kvartal av gangen. I bulk kan ratene falle 10-20-30% i løpet av natten. Det så vi da demningen i Brasil brast.
Fra 2008 og de neste 10-11 åra var de verste siden Steinalderen, sa Herman Billund, sjæf Gogl dengang, nå sjæf 2020 Bulkers.

Kanskje vi trenger denne oppvekkeren nå. Det er vel derfor Hapag-Lloyds toppsjef Rolf Habben Jansen advarer mot overkapasitet i linere.
Der ligger ordreboken på 25% av den globale flåten. Så det er nok nødvendig å helle litt kaldt vann i blodet på Liner-rederne før det tar helt av.
I feeder er vi bedre stilt. Baack snakket vel om 6%. En opptelling for et par uker siden ga oss vel omlag 105 skip under bestilling av nye skip i feedersegmentet.
Mange av disse skipene er nødvendige for å ta unna behovet for frakt framover.
Mpcc´s inntjening varierer ikke etter daglige svingninger i containe-ratene. Vi leier ut skip til Liner-rederier som skal frakte containere videre fra hub-er til de mindre havnene.
Våre kontrakter går over flere år, og Mpcc´s rater er oversiktlig. Derfor går det an å se flere kvartaler / år fram i tid.
Men på børs skiller man ikke elefant fra mus. Et dyr er et dyr.
Enhver er sin egen lykkes smed, og må ta sine egne valg.
Redigert 24.06.2022 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.06.2022 kl 09:20 6010

Sunn skepsis er bra, og bare å forholde seg til at børsdyret ikke skiller klint & hvete i containers, på tross av fundamentale forhold. Her forøvrig en fersk kommentar på markedet under 8000teu:

"The order book for ships smaller than 6,000 TEU has also increased significantly. However, order books for this segment remain relatively smaller than their share of the current fleet. Also, the order books in these segments remain smaller than the share of ships older than 20 years."

https://www.hellenicshippingnews.com/boost-in-orders-for-ships-below-8000-teu-drives-order-book-to-17-3-of-fleet/
Redigert 24.06.2022 kl 09:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.06.2022 kl 09:29 6005

Vil dere ikke høre så vil dere ikke høre,
Kbkristi
24.06.2022 kl 09:37 5889

Takker. Det tar et par år før alle disse er på vannet, og da er flere blitt 25 år gamle.
Andelen nybestillinger er under andelen som er mer enn 20 år. Altså er det nødvendig med nye skip.
Men det gjenstår å se om andelen øker betraktelig framover.

The order book for ships smaller than 6,000 TEU has also increased significantly. However, order books for this segment remain relatively smaller than their share of the current fleet. Also, the order books in these segments remain smaller than the share of ships older than 20 years.
The supply of ships smaller than 6,000 TEU may therefore still decrease in the coming years, possibly in actual numbers and certainly as a share of the fleet. The older ships are always prime demolition candidates and going forward, even more so. These ships are more likely to encounter difficulties meeting EEXI and CII targets and therefore could see elevated demolition rates.
Slettet bruker
24.06.2022 kl 09:39 6235

Muligens dumt spørsmål her. Hvis man hadde aksjer på ex-dividend dagen, og selger aksjer etter dette, får man fortsatt utbytte da? Eller må man ha aksjer på utbetalingsdagen?
Kbkristi
24.06.2022 kl 09:41 6215

Blir helt rørt over din empati og omtanke for vår økonomi, longs :)
Jeg skjønner at du virkelig har en stor omtanke for hvordan vi bruker pengene.
Nå får jeg ikke låne av kona. Hun skal kjøpe selv nå. På 18 tallet :)