Mpcc Bull 2022 Tråd 2
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
18.08.2022 kl 10:31
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
På nytt ble forrige tråd fra 1.10.21 overbelastet med 1.458.062 leserklikk og 7.349 innlegg. Den brakte oss fra kr 21,20 til kr 27,75 pluss et utbytte på kr 3,95. Antall aksjonærer i Nordnet har økt fra 11.798 til 13.351
Link tråd 1: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, Link tråd 2: .https://finansavisen.no/forum/thread/140708/view
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Presentation 19.5.2022: https://www.mpc-container.com/files/Documents/Financial_reports/Presentations/MPCC_Q1_2022_Earnings-Call.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link tråd 1: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, Link tråd 2: .https://finansavisen.no/forum/thread/140708/view
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Presentation 19.5.2022: https://www.mpc-container.com/files/Documents/Financial_reports/Presentations/MPCC_Q1_2022_Earnings-Call.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Redigert 24.05.2022 kl 12:28
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
28.06.2022 kl 15:42
9245
VOLEON CAPITAL MANAGEMENT LP har. redusert sin short med vel 200.000 aksjer.
Scarface69
28.06.2022 kl 15:50
9260
Hvis dette er helt som forventet, hvordan kan det ha deg at du selv valgte å kjøpe deg inn i utgangspunktet, for så å selge med tap? Hvis det allikevel var som forventet slik du sier, så kjøpte du deg inn til tross for dette? Sier jo litt om strategiene dine dette, eller snarere mangel på sådanne
Meget interessant! Når først shorterne begynner å redusere sine posisjoner, kan det gå raskt oppover, med selvforsterkende kraft!
I morgen er det utbyttedag, kanskje først torsdag for Nordnetere. Det kan også føre til kursstigninger etter hvert som utbyttene blir replassert i aksjer.
I morgen er det utbyttedag, kanskje først torsdag for Nordnetere. Det kan også føre til kursstigninger etter hvert som utbyttene blir replassert i aksjer.
LPGfan
28.06.2022 kl 18:48
9301
Så la oss runde av og si 40kr i utbytte på 4 år da. Så 100 % avkastning ..selv om aksjen går til 0,00 kr. Og det vil jo aldri skje, for da blir jo utbytteavkastningn i 2025 astronomisk. Soo..det er en underliggende forklaring som jeg fortsatt mener ikke er belyst. Det er noe markedet ser, som må være underkommunisert. Nekter å tro at "markedet tar feil" er hovedargumentet på dagens aksjekurs.
Redigert 28.06.2022 kl 18:56
Du må logge inn for å svare
DividendYield skrev Er det ikke på tide med admins årlige 3 mnd pausing av shortinbulk?
Jeg hadde forventet godord, men her vanker det pryl,
Det er snålt, 99 man har ropt på oppgang i snart et år og en mann har advart, den ene enkle mannen fikk rett.
Tåler du ikke høre sennheter bør du gå på et annet forum eller kutte ut børs
Det er snålt, 99 man har ropt på oppgang i snart et år og en mann har advart, den ene enkle mannen fikk rett.
Tåler du ikke høre sennheter bør du gå på et annet forum eller kutte ut børs
Redigert 28.06.2022 kl 19:08
Du må logge inn for å svare
durrrrant
28.06.2022 kl 20:11
9040
Ukens Banchero (25)
Vessel's Name Built TEUs TEU@14 Gear Account Period (mos) Rates ($)
Seaspan Kobe 2011 4520 3210 no Fixed to ZIM 60 m $43,000/d
Songa Leopard 2010 1795 1312 yes Fixed to Feedertech 18 m $55,000/d
Padian 3 1998 1032 920 no Fixed to X-Press 12 m $41,500/d
Atlantic Pioneer 2008 724 424 no Fixed to SITC 3 - 5 m $30,000/d
Vessel's Name Built TEUs TEU@14 Gear Account Period (mos) Rates ($)
Seaspan Kobe 2011 4520 3210 no Fixed to ZIM 60 m $43,000/d
Songa Leopard 2010 1795 1312 yes Fixed to Feedertech 18 m $55,000/d
Padian 3 1998 1032 920 no Fixed to X-Press 12 m $41,500/d
Atlantic Pioneer 2008 724 424 no Fixed to SITC 3 - 5 m $30,000/d
DividendYield
28.06.2022 kl 20:51
8927
Hadde jeg hørt på deg i stedet for kbkrist ville jeg ikke kjøpt da kursen var mellom 5 og 6, og dermed gått glipp av ett sjusiffret beløp.
Shortinbulk advarte på kr 5, etter det har vi mottatt mer enn det i utbytte, så langt.
Shortinbulk advarte på kr 5, etter det har vi mottatt mer enn det i utbytte, så langt.
Redigert 28.06.2022 kl 20:54
Du må logge inn for å svare
Trøndersmolten
28.06.2022 kl 21:20
8868
Seaspan Kobe, 4520 TEU til solide 43000 $/dag på en 5-års avtale med Zim er jo helt fantastisk 📈 👌
Vi snakker ca 5x break even over 60 mnd.
Rimer heller dårlig med konklusjonen til dommedagsprofeten vår m.fl. om at feeder rederiene er over toppen i denne supersyklusen..eller hurr 😅
Vi snakker ca 5x break even over 60 mnd.
Rimer heller dårlig med konklusjonen til dommedagsprofeten vår m.fl. om at feeder rederiene er over toppen i denne supersyklusen..eller hurr 😅
Redigert 28.06.2022 kl 21:23
Du må logge inn for å svare
DividendYield
28.06.2022 kl 22:26
8638
Ratene er fortsatt fantastiske, som tidligere nevnt er det noen som snart vil få seg en «wake up call»
jadden
29.06.2022 kl 07:53
7805
DN skriver om status for produksjon og uttransport av varer fra Kina. Produksjonen sliter med å komme i gang. Det er mye mer lagerbygging rundt forbi nå enn tidligere. Congestion ved Kinesiske havner er fortsatt reell, og vil trolig fortsette utover. Hvilken vei containerfraktratene tar oppi dette er ikke godt å si, men lagerbygging er neppe positivt.
sgrevskott
29.06.2022 kl 07:54
7806
Men nå skal det jo sies at det overskuddet er basert på at alle skip på utgående kontrakter fornyer kontraktene til dagens rater. Hvordan ser dette ut hvis vi har dagens rater frem til nyttår (og greier å forward fixe si frem til mars 2023), så en dropp på 50% på på alle kontrakter fra mars 2023-des23, og så en videre nedgang til -70% fra dagens kurs? Jeg sier ikke at dette MÅ skje, men det er endel av risikoen som aksjeprisen nå priser inn. Skulle dagens kontrakter fortsatt i all evighet ville vi vært svært feilpriset, men hvordan ser det ut om markedet får en korreksjon nedover? Jeg personlig mener vi er underpriset pr i dag, ettersom vi har 1.4 milliarder $ i backlog, med gjeld ca lik skrap prisen på skipene. Med betydlig oppside i aksjepris om vi får inn spes AS Emma og gjerne et par av 2800TEU skipene i mars/april nesteår på gode rater/lange kontrakter. Nedsiden ser jeg på som lav om man har tid til å sitte det ut, da kontraktert revenue allerede er 50% høyere enn verdien på selskapet.
drammen
29.06.2022 kl 08:03
7745
Da er utbytte kommet inn på aksjehandelkonto i Sbanken. Foreløpig ikke inne på ASK konto. Utbyttet er kr 1,5951.
Ha en fin middag dato og co. Er på ferie og får ikke deltatt, men får ta meg en bedre middag der jeg selv er.
Ha en fin middag dato og co. Er på ferie og får ikke deltatt, men får ta meg en bedre middag der jeg selv er.
freetexx
29.06.2022 kl 08:04
7802
Ja og hva skjer når proppen løsner og de overfylte lagrene skal ut til kunde samtidig?
Kbkristi
29.06.2022 kl 08:05
7795
Av og til bør man kanskje ta et tilbakeblikk for å forstå det fundamentale i aksjen vi eier.
Jeg har satt opp ratene fra New ConTex fra ett år siden, sammenliknet med i dag.
New ConTex 29.6.21: 1.716
New ConTex 28.6.22: 3.311. Det er en økning på 93% i løpet av ett år.
12 mnd, Prosentvis økning, Rater i dag, Rater for 1 år siden
1 100 70% $34 746 $20 388
1 700 87% $57 546 $30 796
2 500 102% $75 768 $37 473
2 700 106% $83 623 $40 586
3 500 104% $93 280 $45 740
24 mnd. .Prosentvis økning, Rater i dag, Rater for 1 år siden
2 500 74% $56 182 $32 345
2 700 70% $60 732 $35 700
3 500 69% $68 980 $40 898
Kursen på Mpcc derimot, har jo slett ikke gjenspeilt denne formidable inntektsøkningen. Vi står på samme nivå som begynnelsen av juli i fjor.
Det er jo ikke lenger tvil om at vi er inne i en supersyklus. Spørsmålet er jo heller om hvor lenge denne syklusen vil vare.
Generelt innen shipping, så varer en syklus gjerne 7.-10 år. Vi har vel snart gjort unna 2 av disse åra.
Våre kontrakter går 3-5-7 år fram i tid.
Med de rater som Durrrant ga oss i går kveld, så er disse helt i tråd med New ConTex.
Zim tegner ikke en 5 års kontrakt på fantastiske $ 43.000 pr dag om de venter snarlig fall.
Og da var utbytte på konto i Nordea. :)
Jeg har satt opp ratene fra New ConTex fra ett år siden, sammenliknet med i dag.
New ConTex 29.6.21: 1.716
New ConTex 28.6.22: 3.311. Det er en økning på 93% i løpet av ett år.
12 mnd, Prosentvis økning, Rater i dag, Rater for 1 år siden
1 100 70% $34 746 $20 388
1 700 87% $57 546 $30 796
2 500 102% $75 768 $37 473
2 700 106% $83 623 $40 586
3 500 104% $93 280 $45 740
24 mnd. .Prosentvis økning, Rater i dag, Rater for 1 år siden
2 500 74% $56 182 $32 345
2 700 70% $60 732 $35 700
3 500 69% $68 980 $40 898
Kursen på Mpcc derimot, har jo slett ikke gjenspeilt denne formidable inntektsøkningen. Vi står på samme nivå som begynnelsen av juli i fjor.
Det er jo ikke lenger tvil om at vi er inne i en supersyklus. Spørsmålet er jo heller om hvor lenge denne syklusen vil vare.
Generelt innen shipping, så varer en syklus gjerne 7.-10 år. Vi har vel snart gjort unna 2 av disse åra.
Våre kontrakter går 3-5-7 år fram i tid.
Med de rater som Durrrant ga oss i går kveld, så er disse helt i tråd med New ConTex.
Zim tegner ikke en 5 års kontrakt på fantastiske $ 43.000 pr dag om de venter snarlig fall.
Og da var utbytte på konto i Nordea. :)
sgrevskott
29.06.2022 kl 08:06
7791
Ser man på Q1 rapporten ser man at følgende tall på adjusted net profit:
Based on current marked rates (42425 USD/day): 2022: 374, 2023: 457, 2024: 578, 2025: 649, Sum net adjusted profit: = 1958 million $
Based on contracts + historical averages (14901 USD/day): 2022: 360, 2023: 359, 2024: 317, 2025: 189: Sum net adjusted profit: 1225 million $.
Company valuation today: 913 million $
Personlig forventer jeg profitt et sted i mellom disse forcastene. Hvor positiv/negativ hver enkelt ønsker å være får man jo bestemme selv. Men man skal huske på at selv i 2026 har vi 2 skip allerede fixet på 70k/day (nybyggene), som gir en omsetning på 51 mil $, mot driftskostnader på alle skip pr år på ca 80mill USD (20m Q1 2022)
Based on current marked rates (42425 USD/day): 2022: 374, 2023: 457, 2024: 578, 2025: 649, Sum net adjusted profit: = 1958 million $
Based on contracts + historical averages (14901 USD/day): 2022: 360, 2023: 359, 2024: 317, 2025: 189: Sum net adjusted profit: 1225 million $.
Company valuation today: 913 million $
Personlig forventer jeg profitt et sted i mellom disse forcastene. Hvor positiv/negativ hver enkelt ønsker å være får man jo bestemme selv. Men man skal huske på at selv i 2026 har vi 2 skip allerede fixet på 70k/day (nybyggene), som gir en omsetning på 51 mil $, mot driftskostnader på alle skip pr år på ca 80mill USD (20m Q1 2022)
Kbkristi
29.06.2022 kl 08:20
7683
Utbytte er på konto i Nordea ASK konto.
Har ikke fått transaksjonsutskrift enda, men utbetalingen ser ut å stemme med kr 1,5951.
Har ikke fått transaksjonsutskrift enda, men utbetalingen ser ut å stemme med kr 1,5951.
Redigert 29.06.2022 kl 08:21
Du må logge inn for å svare
investorK
29.06.2022 kl 09:15
7279
Og ingenting på Sbanken ASK konto enda........ og vi venter..... og venter.... og kursen stiger.....
Det her er på grensen til kriminelt.
Det her er på grensen til kriminelt.
PSI- Investor
29.06.2022 kl 09:19
7265
Har også fått utbyttet, både på vanlig og ASK
Deilig å se summen i en tid med litt frustrasjon over kursen! Det er akkurat som om det blir mer reelt når pengene står der...
Og også fint å tenke på at om mindre enn et par måneders tid, 18. august, får vi vite hva neste sum vil bli
Og sånn vil det fortsette kvartal etter kvartal
Deilig å se summen i en tid med litt frustrasjon over kursen! Det er akkurat som om det blir mer reelt når pengene står der...
Og også fint å tenke på at om mindre enn et par måneders tid, 18. august, får vi vite hva neste sum vil bli
Og sånn vil det fortsette kvartal etter kvartal
Diry72
29.06.2022 kl 09:21
7246
Kursen stiger for så å bli kjørt ned igjen. Sånn går nå dagan.. Litt overrasket over at den ikke har gått ytterligere ned.
Kbkristi
29.06.2022 kl 09:32
7180
Hehee, Grattis, litt mer moro når lottogevinsten kommer rett på konto´n .
Da har vi passert inngangen bare i utbytte fra tråd 1 :)
Da har vi passert inngangen bare i utbytte fra tråd 1 :)
PSI- Investor
29.06.2022 kl 09:40
7125
Takk i lige måde! Takk for tråd og tips!
Ja mitt første kjøp var vel ca 4,96. Startet litt pent, ,men økte på etter noen få dager.
Og var for rask i januar 21 med å sikre aksjer til 6,50 før de raste til 4,90 igjen.
Så ble det å spise is for harde livet en stund da, og det er jeg jo glad for nå!
Dagens utbetaling blir ca 7% av kursen (svinger jo litt da)
Ja mitt første kjøp var vel ca 4,96. Startet litt pent, ,men økte på etter noen få dager.
Og var for rask i januar 21 med å sikre aksjer til 6,50 før de raste til 4,90 igjen.
Så ble det å spise is for harde livet en stund da, og det er jeg jo glad for nå!
Dagens utbetaling blir ca 7% av kursen (svinger jo litt da)
Redigert 29.06.2022 kl 09:43
Du må logge inn for å svare
kodenavn
29.06.2022 kl 10:35
6858
Dagens utbetaling blir ca 7% av kursen
Annuallisert er det 28 % utbytte !
Vis meg ET selskap på Oslo Børs som matcher dette
Og i tillegg prises selskapet til en kjemperabatt på skipsverdiene.
Markedet sover.
Annuallisert er det 28 % utbytte !
Vis meg ET selskap på Oslo Børs som matcher dette
Og i tillegg prises selskapet til en kjemperabatt på skipsverdiene.
Markedet sover.
Jeg mottok en VPS-melding i dag om at utbyttet var overført den 28. juni. Så langt er pengene ikke på kontoen til Nordnet.
Det var én her inne som undersøkte det ved forrige utbetaling, hvorpå Nordnet hadde en underlig forklaring på den forsinkede utbetalingen. Det er noe kjeltringaktig å forsinke slike utbetalinger ved å sko seg på andres penger. Om selskapet har for liten kapasitet til å ta seg av det, skal ikke være kundens problem.
Skjerp dere, Nordnet! Fondsselskapet har vel 14.000 kunder bare med MPC-aksjer!
Det var én her inne som undersøkte det ved forrige utbetaling, hvorpå Nordnet hadde en underlig forklaring på den forsinkede utbetalingen. Det er noe kjeltringaktig å forsinke slike utbetalinger ved å sko seg på andres penger. Om selskapet har for liten kapasitet til å ta seg av det, skal ikke være kundens problem.
Skjerp dere, Nordnet! Fondsselskapet har vel 14.000 kunder bare med MPC-aksjer!
Redigert 29.06.2022 kl 11:09
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
29.06.2022 kl 11:15
6716
La markedet sove.
Vi nyter godt av en lav kurs. Det hadde ikke vært like moro å reinvestert utbytte om kursen hadde ligget på 70 kroner.
Utbytte i kroner ville ha vært likt, uansett om kursen hadde vært kr 50 eller kr 20.
De som sitter i aksjen, skjønner også etterhvert verdien av å beholde aksjen og motta utbytte.
Dvs, de fleste skjønner det selvsagt, men noen må nok lære.
Dette vil gjenta seg hvert kvartal i flere år.
Vi nyter godt av en lav kurs. Det hadde ikke vært like moro å reinvestert utbytte om kursen hadde ligget på 70 kroner.
Utbytte i kroner ville ha vært likt, uansett om kursen hadde vært kr 50 eller kr 20.
De som sitter i aksjen, skjønner også etterhvert verdien av å beholde aksjen og motta utbytte.
Dvs, de fleste skjønner det selvsagt, men noen må nok lære.
Dette vil gjenta seg hvert kvartal i flere år.
Kbkristi
29.06.2022 kl 11:22
6748
Antall aksjonærer med Nordnetkonto er nå 15.062.
Har selv en konto der, men har flyttet mesteparten av pengene over til Nordea.
Nettopp pga at man taper titusenvis på at de beholder pengene en dag ekstra.
Dessuten er kurtasjen mye dyrere i Nordnet.
Det er jo drittsurt for NN-kunder å måtte løpe etter hver gang utbytte kommer.
Har selv en konto der, men har flyttet mesteparten av pengene over til Nordea.
Nettopp pga at man taper titusenvis på at de beholder pengene en dag ekstra.
Dessuten er kurtasjen mye dyrere i Nordnet.
Det er jo drittsurt for NN-kunder å måtte løpe etter hver gang utbytte kommer.
investorK
29.06.2022 kl 13:03
6266
Her mangler det fortsatt utbytte, klokken tikker...
Lukter det snart økokrim, Sbanken?
Lukter det snart økokrim, Sbanken?
Hei, er det noen som kan forklare årsak til så store variasjoner på utbetalingstidspunkt?
Har selv aksjene i en ASK konto i Sbanken men har fortsatt ikke mottatt utbyttet !
Har selv aksjene i en ASK konto i Sbanken men har fortsatt ikke mottatt utbyttet !
Jeg foreslår at de som ikke har mottatt sitt utbytte, kontakter megler og etterspør.
Det gjelder særlig de som har mottatt VPS-melding om at utbytte ble utbetalt i går den 28. juni. For da er utbytte åpenbart holdt tilbake med hensikt, uansett begrunnelse fra megler. Manglende kapasitet er i denne forbindelse ikke et holdbart argument. For man vet lang tid i forveien at pengene skal utbetales, og det er meglers plikt å sørge for at utbytte utbetales til rett tid.
Det gjelder særlig de som har mottatt VPS-melding om at utbytte ble utbetalt i går den 28. juni. For da er utbytte åpenbart holdt tilbake med hensikt, uansett begrunnelse fra megler. Manglende kapasitet er i denne forbindelse ikke et holdbart argument. For man vet lang tid i forveien at pengene skal utbetales, og det er meglers plikt å sørge for at utbytte utbetales til rett tid.
Forklaringen hos Nordnet i dag er at Nordnet er en depotbank og at det derfor tar fra 0-2 dager å videreføre utbytte til kundene. Det gjelder alle utbytter i alle børsnoterte selskaper.
Forklaringen, som jeg ikke aksepterer, er spesielt underlig i disse dager som alt går med lynets hastighet. Om man da overfører utbytte i dag eller i morgen til kundens depotkonto, skjer jo det med en gang og ikke med en dag eller tos forsinkelse.
Så da gjenstår det faktum at dette skjer bevisst for å beholde pengene lengst mulig. At man bruker tid på transaksjonene, er ikke en holdbar forklaring lenger siden alt nå skjer i sanntid.
Som jeg har meddelt Nordnet, mottar en kunde i dag sitt utbytte en dag eller to senere enn andre kunder i andre meglerhus, man mottar ikke renter på depotkontoen og man må betale høyere kurtasje hos Nordnet enn hos flere andre meglere. Dessuten mister man muligheten til å kjøpe MPC-aksjer før disse eventuelt stiger i kurs. Alt dette innebærer tap av tusenvis av kroner hvert år.
Da gjenstår spørsmålet om man bør fortsette som kunde i Nordnet? For har man egentlig noen andre fordeler der enn andre steder?
Etter min mening; nei!
Forklaringen, som jeg ikke aksepterer, er spesielt underlig i disse dager som alt går med lynets hastighet. Om man da overfører utbytte i dag eller i morgen til kundens depotkonto, skjer jo det med en gang og ikke med en dag eller tos forsinkelse.
Så da gjenstår det faktum at dette skjer bevisst for å beholde pengene lengst mulig. At man bruker tid på transaksjonene, er ikke en holdbar forklaring lenger siden alt nå skjer i sanntid.
Som jeg har meddelt Nordnet, mottar en kunde i dag sitt utbytte en dag eller to senere enn andre kunder i andre meglerhus, man mottar ikke renter på depotkontoen og man må betale høyere kurtasje hos Nordnet enn hos flere andre meglere. Dessuten mister man muligheten til å kjøpe MPC-aksjer før disse eventuelt stiger i kurs. Alt dette innebærer tap av tusenvis av kroner hvert år.
Da gjenstår spørsmålet om man bør fortsette som kunde i Nordnet? For har man egentlig noen andre fordeler der enn andre steder?
Etter min mening; nei!
Redigert 29.06.2022 kl 14:02
Du må logge inn for å svare
JHoffa
29.06.2022 kl 14:35
5940
Her er en liten oppdatering på frakt situasjonen i kina og Europa.
2022 har også i år vært preget av pandemi og nedstengninger, og da spesielt har flere nedstengninger i Kina forårsaket store utfordringer med leveranser av varer til havnene og fra havnene og til Europa. Selv om de fleste områder nå er delvis åpnet, er det fortsatt begrensninger på bevegelser, noe som spesielt rammer sjåfører som skal krysse de forskjellige områdene som har strengere restriksjoner.
Det er store opphopninger av last i Shanghai og Ningbo spesielt, og det beregnes per 28/6 at ca 500.000 containere ikke har blitt skipet som planlagt. Det må derfor forventes fortsatt forsinkelser ut fra Kinesiske havner de nærmeste ukene ++ fortsatt.
Ordre plassert hos Kinesiske leverandører har i andre kvartal sunket med mellom 20-30%, så vi forventer nedgang i volumene totalt sett, noe som sannsynligvis gradvis vil påvirke fraktnivåene i nedadgående retning.
Havnesituasjonen i Europa, spesielt transitthavnene i Rotterdam, Bremerhaven, Antwerpen og Hamburg har fortsatt store problemer med driften.
Situasjonen er nå kritisk ! Det er fundamental mangel på personell som forhindrer terminalene å operere på full kapasitet.
I tillegg er det pågående arbeidskonflikter, lang ventetid for lossing av oversjøbåter og følgelig vanskeligheter med lasting av feederbåter til Norske havner. Store forsinkelser på derfor fortsatt påregnes her ! Vi forventer minst 2-3 uker forsinkelser i transitthavn for øyeblikket !
2022 har også i år vært preget av pandemi og nedstengninger, og da spesielt har flere nedstengninger i Kina forårsaket store utfordringer med leveranser av varer til havnene og fra havnene og til Europa. Selv om de fleste områder nå er delvis åpnet, er det fortsatt begrensninger på bevegelser, noe som spesielt rammer sjåfører som skal krysse de forskjellige områdene som har strengere restriksjoner.
Det er store opphopninger av last i Shanghai og Ningbo spesielt, og det beregnes per 28/6 at ca 500.000 containere ikke har blitt skipet som planlagt. Det må derfor forventes fortsatt forsinkelser ut fra Kinesiske havner de nærmeste ukene ++ fortsatt.
Ordre plassert hos Kinesiske leverandører har i andre kvartal sunket med mellom 20-30%, så vi forventer nedgang i volumene totalt sett, noe som sannsynligvis gradvis vil påvirke fraktnivåene i nedadgående retning.
Havnesituasjonen i Europa, spesielt transitthavnene i Rotterdam, Bremerhaven, Antwerpen og Hamburg har fortsatt store problemer med driften.
Situasjonen er nå kritisk ! Det er fundamental mangel på personell som forhindrer terminalene å operere på full kapasitet.
I tillegg er det pågående arbeidskonflikter, lang ventetid for lossing av oversjøbåter og følgelig vanskeligheter med lasting av feederbåter til Norske havner. Store forsinkelser på derfor fortsatt påregnes her ! Vi forventer minst 2-3 uker forsinkelser i transitthavn for øyeblikket !
Tusen takk, JHoffa!
Vil konklusjonen da være at alle forsinkelsene så langt fører til opphoping av feedere i havnene både i Kina og Europa og derav høye/høyere rater i de neste månedene?
Vil konklusjonen da være at alle forsinkelsene så langt fører til opphoping av feedere i havnene både i Kina og Europa og derav høye/høyere rater i de neste månedene?
PSI- Investor
29.06.2022 kl 15:44
5598
Det der høres jo greit ut.
Ingen eller i alle fall liten fare for kontraktsbrudd. Våre kunder bader i penger
Ingen eller i alle fall liten fare for kontraktsbrudd. Våre kunder bader i penger
hectorgonzales
29.06.2022 kl 18:38
5069
Interessant artikkel om tilgang til nye skip:
https://www.freightwaves.com/news/container-ship-building-spree-is-not-over-yet-new-orders-still-rising
Det kan se ut som kontrahering av nye skip fortsetter. Nå skal det sies at nye miljøkrav setter fart i utskiftingen til mer effektiv og miljøvennlig flåte. Det blir spennende å se hva som skjer med 20 år gamle skip - blir de skrapet? En ny trend iflg artikkelen er at Linerne eier mer selv istedet for å leie. Man kan jo forstå det med dagens leiepriser - at de har en større andel egen-eide skip og leier inn f.eks 30-40% av behovet.
Nå ser vi sinnsyke rater på leiekontraktene for nye skip (nærmest nedbetalt etter 3-7 år). Så hva gjør dere med utbytte? Reinvesterer i MPC bygger opp krigskasse?
https://www.freightwaves.com/news/container-ship-building-spree-is-not-over-yet-new-orders-still-rising
Det kan se ut som kontrahering av nye skip fortsetter. Nå skal det sies at nye miljøkrav setter fart i utskiftingen til mer effektiv og miljøvennlig flåte. Det blir spennende å se hva som skjer med 20 år gamle skip - blir de skrapet? En ny trend iflg artikkelen er at Linerne eier mer selv istedet for å leie. Man kan jo forstå det med dagens leiepriser - at de har en større andel egen-eide skip og leier inn f.eks 30-40% av behovet.
Nå ser vi sinnsyke rater på leiekontraktene for nye skip (nærmest nedbetalt etter 3-7 år). Så hva gjør dere med utbytte? Reinvesterer i MPC bygger opp krigskasse?