Mpcc Bull 2022 Tråd 2

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
18.08.2022 kl 10:31
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Kbkristi
MPCC 11.04.2022 kl 12:31 724467

På nytt ble forrige tråd fra 1.10.21 overbelastet med 1.458.062 leserklikk og 7.349 innlegg. Den brakte oss fra kr 21,20 til kr 27,75 pluss et utbytte på kr 3,95. Antall aksjonærer i Nordnet har økt fra 11.798 til 13.351
Link tråd 1: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, Link tråd 2: .https://finansavisen.no/forum/thread/140708/view
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Presentation 19.5.2022: https://www.mpc-container.com/files/Documents/Financial_reports/Presentations/MPCC_Q1_2022_Earnings-Call.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Redigert 24.05.2022 kl 12:28 Du må logge inn for å svare
jadden
13.07.2022 kl 21:43 5219

Stusser litt på denne, det er ikke en bekreftelse på de seneste dagers insidekjøp samlet?
Null
13.07.2022 kl 21:26 5338

MPCC: Mandatory notification of Trade by closely associated party of a primary insider
13.7.2022 21:13 • Oslo Børs •
Kopier link
MPC Container Ships ASA ("MPCC" or "The Company", Oslo Børs Ticker: MPCC) has
been notified that these transactions have been completed today, 13 July 2022,

by closely associated party of a primary insider in MPCC:

Ferrostaal GmbH, associated party and closely associated persons of, among

others, members of the Board of Directors of MPCC, has on 13 July 2022, bought

763,264 shares in MPC Container Ships ASA at an average share price of NOK

21.24.

The information included in this announcement is such that the Company is

required to disclose in accordance with the EU Market Abuse Regulation (MAR) and

is publicly disclosed in accordance with MAR and section 5-12 of the Norwegian
Slettet bruker
13.07.2022 kl 21:21 5372

Breaking News👌Da har Ferrostaal kjøpt nye 763 264 stk aksjer, til kurs 21,24💪herlig!
Redigert 13.07.2022 kl 21:23 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
13.07.2022 kl 17:54 5980

19 skip på totalt 16.000 teu da er det altså kun feedere som ble skrapet i 2021 og det er jo bra!
Slettet bruker
13.07.2022 kl 17:05 6104

Containership demolition sales drop to zero in first-half 2022

Alphaliner via Twitter;

"For the first time in years the number of fully cellular container vessels sold for demolition in the first half of 2022 dropped to zero. The highly remunerative #charter & #freight markets, which have prompted NOOs and operators to keep trading their older vessels and steer clear of the recycling scene despite attractive #demolition prices.

The demolition misery observed in the first half of 2022 follows on from already particularly poor recycling figures recorded in 2021 when only nineteen #vessels for a total capacity of 16,500 teu reached the scrapping beaches. Alphaliner expects that #containership demolition sales will remain particularly subdued in the second half of 2022.

The principal reasons for the lack of demolition sales are the continued boiling hot charter and #freight markets where vessel #owners and liner #operators alike can achieve extraordinary profits by trading their ships, particularly the older, free-of-debt units."
jadden
13.07.2022 kl 17:05 6045

Ved kontraheringen av de to første skipene meldte selskapet at kontraheringen ikke ville influere på fremtidig guidet utbyttepolitikk. Ved den siste kontraheringen ble det kun sagt at det ikke skulle innvirke på guiding for 22 og 23.
Dessuten tar du ikke med eventuelle nye skipskontraheringer i høst og 2023 som inngår som en del av mitt ressonnement. Men stopper vi med disse 4 nye skipene har du tilnærmet rett, men det var ikke min forutsetning. Det vil være meget urealistisk å seile videre med de gamle skipene samtidig som det skrives fraktkontrakter for nybyggene 17 år frem i tid.
Slettet bruker
13.07.2022 kl 16:51 6086

Bak betalingsmur på Shippingwatch, men heading forteller det vi trenger å vite:

"Port workers to commence 48-hour walkout in Germany"

"The longest port strike in Germany in over 40 years stands to paralyze a range of major harbors for 48 hours starting Thursday. A wage dispute is the cause of the strike, which will be the third one within a few weeks."

velkjent
13.07.2022 kl 16:51 6028

Du kan umulig ha regnet før du skriver. Årlig avskrivning på flåten pluss tilbakeholdt overskudd gir et cash-overskudd på ca. 100 mill. $. Men fra dette kommer nedbetaling av lån på ca. 80 mill.$ pa, om det kreves eller ønskes. Så blir de fleste skip delvis lånefinansiert uten at jeg vet hvor stor del denne gang, men det gamle lånet er nedbetalt i andre halvår 2023 og de ny skipene skal ikke leveres før nærmere et år senere. Dessuten kommer overkuddene til å øke både i 2023 og sannsynligvis i 2024. Jeg ser ingen grunn til at ikke "utbyttene" skal fortsette som lovet.
jadden
13.07.2022 kl 16:21 6124

Ja Mæstern, backtrading er en finurlig og populær sport på forumet. Jeg husker etter siste blokksalg på kr 25 ble selger etter en tid mobbet på tråden fordi han burde angivelig ha slitt av seg sine siste hårstrå som kunne fine på å selge for en slik pris. Ser vi hva som er skjedd i ettertid fremstår salget som genialt, jeg tror mange hadde solgt i dag for kr 25.
Selv har jeg fulgt nedturen og kontoen er flere millioner slankere de siste månedene.
Melding om skipssalg er interessant, spørsmålet er hvor mye som tilfaller oss aksjonærer denne gangen og ved fremtidige salg. Det er ikke opplagt at salgsgevinst utelukkende blir utbetalt til aksjonærene. Selskapet har endret strategi ( selv om noen er uenig i det)og satt i gang bestillinger på nybygg. Dette blir gjort meget safe med årelange kontraktsdekninger. Men som Struts skriver, det krever en del avdrag før levering. Ved siste kontrahering meldte selskapet at det ikke skulle innvirke utbyttekapasiteten i 2022 og 2023. Men det ble ikke sagt noe om senere før overlevering.
Når det nå er igangsatt flåteutskiftning må vi regne med at den 25% av fortjenesten som selskapet beholder neppe er stor nok til å dekke alle kommende avdrag ved fornyelsen. Det blir mao en reduksjon av utbytteevnen i forhold til slik vi opplever det nå. Hiutil i år er det bestillt 4 nye fartøyer. Dersom det bestilles ytterligere 2-3 skip vil det utgjøre ca 10% av flåten i år, og fortsetter vi i samme takt er hele flåten skiftet ut på ca 6-7 år. Da skal mye selges, gjennomsnitt flåtealder hos Mpcc er ca 15 år. Hvis dette er fremtidsscenarioet vil Mpcc om noen fremstå som et helt annet selskap enn det som gjaldt ved stiftelsen. Det må også vektlegges at markedet er i ferd med et paradigmeskifte i den forstand at spitmarkedet er nærmest historie, nå er det lange og flerårlige kontrakter som gjelder. Med de nye utsiktene og en ny og moderne flåte vil dagens kursnivå være historie, trolig også meglerhusene sine.

Mestærn
13.07.2022 kl 14:56 6502

Har dette blitt en backtrading skryte side der vi forteller når vi kjøpte og kjøpte dippen nå?
Hyggelig om dere også forteller når dere bommer da..
Slettet bruker
13.07.2022 kl 14:53 6454

Berre å ta livet med ro. Det vil som du sier regne både på den ene og den andre. Tar helg, er tross alt onsdag. Hold kursen stødig og stabiliteten god - så kommer me i havn om 3-4-5 år.

https://container-news.com/us-ports-achieve-container-import-record-in-may-2022/
sol invest
13.07.2022 kl 14:48 6488

Da var kanskje dollarkursen 9 kr? Dvs 350 mill NOK. Med 10 kr antar jeg du kan regne selv😊. Veldig bra. Mye positive nyheter nå.
freetexx
13.07.2022 kl 14:48 6442

Solgte på 21,42. Inne igjen nå
Kbkristi
13.07.2022 kl 14:16 6507

Og ser man på innsidekjøpene, så skal det nok regne ikke bare på presten:)
Kbkristi
13.07.2022 kl 13:58 6602

Salget utgjør vel ca 6,6 cent pr aksje, så spørs det vel hvordan pengene skal brukes.
Redigert 13.07.2022 kl 13:59 Du må logge inn for å svare
Konate
13.07.2022 kl 13:49 6659

Hvor mye vil salget på AS SERAFINA gi oss i et ekstraordinært utbytte. Noen som har noen estimater på det?
Struts
13.07.2022 kl 13:42 6673

Jeg håper du får rett! Og særlig dersom det med kontraheringer ikke går utover utbyttet! Nå er det imidlertid slik (som alltid) at for nybygningskontrakter må det innbetales visse beløp frem til levering av skipene (vet ikke hvilke betingelser MPCC har inngått, men la oss si fire-fem avdrag frem til og med levering), og før det betaler selvfølgelig ikke befrakter en $ (eller krone) i hyre. Men det har muligens endret seg siden jeg surret rundt i bransjen. Så da håper jeg at salg/proveny fra salg av eldre skip går til ekstraordinære utbytter og ikke så mye avdrag (kontraktsinngåelse/stål/kjøl osv frem til siste betaling ved overlevering) til nybygg.

Men ett virker sikkert, ledelsen (med innsidere) syntes særs positive til skiftet mot nybygg! Det blir spennende å høre hva Baack har å melde ved neste guiding!
Redigert 13.07.2022 kl 13:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.07.2022 kl 13:24 6742

Det er nok riktig at det er alle innsidekjøpene som driver kursen, med rette. Så vil det bli nok ein flott bonus for alle som sitter «long» om eit par måneder. Men MPCC-ledelsen er inne på rett spor, uten tvil.
Slutter nye skip på lukrative avtaler (2x7 + 2x15 år), bestiller så nye miljøvennlige skip - uten at det går utover utbyttekapasiteten. Så selger ein gamle skip på utadgående kontrakt til enorme summer og deler ut ekstraordinære utbytter. Lukter lottogevinst av dette på sikt, så er ikkje rart innsidekjøpene hagler.
Redigert 13.07.2022 kl 13:28 Du må logge inn for å svare
Struts
13.07.2022 kl 11:46 7299

At =AS SERAFINA= skal være solgt virker klokt fra ledelsens tidligere strategi (og dersom rapporten korrekt, dog ingen grunn til å betvile det). Prisen er ned fra siste evaluering ($ 38.9 mill), men det er nesten som forventet (de noe større enhetene har også hatt en nedgang, eksempelvis ble søster til =AS CYPRIA= 2,824/06 solgt forrige måned for $ 45 mill (ref verdier i februar på $ 52.5 mill). Tror kanskje det som driver kursen mest i dag er gårsdagens innsidekjøp, den var jo ganske imponerende. Så selv om flåteverdien nå går ned (la oss si med rundt $ 200 mill?), så blir den med dagens $-kurs vel ikke så stor dersom man regner i $-NOK-kursen siste tiden. Og det er vel de fleste gjør når man eksempelvis tenker på utbytte...
Redigert 13.07.2022 kl 11:58 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
13.07.2022 kl 11:45 7311

Takk for link, støtter så absolutt de streikende he he, synes de bør holde ut en god stund
Slettet bruker
13.07.2022 kl 11:25 7453

Ja, veldig tilfredsstillende med et skipssalg nå og således et flott ekstrautbytte på oss etter levering i september👌har ståltro på Baack & Co og deres teft iht både attraktive nykontraheringer for fremtiden, samt aksjonærvennlig asset play for den aldrende del av flåten.

Som andre utenlandsferierende fikk jeg ellers i fm kansellering på familiens hjemreise med SAS fra Spania i morgen….det tar jeg som det kommer med et bredt MPCC-smil i dag😃
Slettet bruker
13.07.2022 kl 11:24 7426

.... på svært lukrative 7- & 15-års kontrakter... :-)
Slettet bruker
13.07.2022 kl 11:20 7352

Virker som en fremtidsrettet og god strategi å selge gamle baljer for eventyrpriser og klargjøre for det grønne skiftet med moderne nybygg.
Slettet bruker
13.07.2022 kl 11:08 7451

Viktig å holde hode klart, så minner om kursmålene som foreligger:

Pareto: 38 kr
DNB: 35 kr
Arctic: 37 kr
Clarkson: 40 kr
Fearnley: 37 kr

Så om det er rette tidspunktet og selge på 21,- kr - får bli opp til den enkelte.
På an igjen
13.07.2022 kl 11:00 7421

Når insidere kjøper er det bare å følge med kursen som jeg trodde skulle nå 21.50 er nådd. Innen 5 uker er nok kursen 26 for nyheter vil komme på løpende bånd fremover.
Kbkristi
13.07.2022 kl 10:58 7340

Nok en godnyhet.
Glad jeg ikke selger straks jeg har ei krone i gevinst :)
Slettet bruker
13.07.2022 kl 10:48 7232

Takk for den Pjalder, veldig god nyhet! Selskapet kunne helt sikkert fått en god rate ved videre utleie, men her har de altså kommet til at salg, totalt sett, var en bedre løsning. Jeg stoler fortsatt på at selskapet vet hva de driver med, og tar i mot et ekstra utbytte med et smil. :-)
Slettet bruker
13.07.2022 kl 10:32 7251

Kanskje ser me også konturene av at alle skipene til MPCC som går av chart i året som kommer, blir solgt? Og utbyttene økes tilsvarende for oss rederer? Tiden vil vise. Men kan raskt komme eit ekstrautbytte på 0.4-0.6 kr/aksje for dette ene salget. Hold stø kurs i mellomtiden.
Redigert 13.07.2022 kl 10:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.07.2022 kl 10:27 7223

Føler meg relativt sikker på at dette skipssalget ikkje blir det siste og at flere salg blir annonsert innen kort tid. M.t.p 6-7 innsidekjøp de siste dagene, det siste i går på over 500.000 aksjer - besitter innsiden planer og tanker om tiden som kommer, så ikkje allmuen besitter.
Redigert 13.07.2022 kl 10:28 Du må logge inn for å svare
Pjalder
13.07.2022 kl 10:23 7219

Ser fra den ukentlige markedsrapporten til Bancosta at AS Serafina er solgt for 33m usd.
CNT AS Serafina 1700teu 2010 CSBC Taiwan CMA 33 delivery September

Blir nok noe ekstraordinært utbytte/tilbakekjøp i september når overleveringa er unnagjort. Kan vell regne med en 30m USD, rett i underkant av 7 cent per aksje.
https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2022/07/Bancosta-Weekly-2022-27.pdf
kodenavn
13.07.2022 kl 10:14 7235

Eller: Let profit run
Slettet bruker
13.07.2022 kl 10:11 7211

Selg det som selges kan, når du har gevinst
kodenavn
13.07.2022 kl 09:40 7366

Med dagens helt utrolig lave aksjekurs, bør selskapet kjøpe tilbake egne aksjer.
Bedre investering finnes ikke.
Da skulle vi fått se short-dekning.
Slettet bruker
13.07.2022 kl 09:28 7463

Fersk innsikt i hvilke utfordringer skipseiere står foran i møtet med nært forestående miljøkrav fra 2023, et emne vi jo har diskutert litt.

Container har i snitt den eldste flåten, pt. ca 14 år.
Skal man velge slowsteaming og bli mindre effektiv - eller ta kostnad ved å montere utslippsreduserende teknologi?

“They’re basically being told to either improve the ship or slow down,”

Svært mange vil nok velge å redusere fart på eldre skip som nærmer seg recycling, og dette vil jo raskt påvirke kapasitet og likeledes opprettholde/øke ratenivå, frem til et skjæringspunkt der ny kapasitet gjør seg gjeldende fra 2024/2025.

https://www.hellenicshippingnews.com/ships-get-older-and-slower-as-emissions-rules-bite/
kodenavn
13.07.2022 kl 09:25 7466

Ta ut 6-mndr-chartet, og se på cash flow og utbytter.
Nå er det kjøp, og ikke salg.