Mpcc Bull 2022 Tråd 2
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
18.08.2022 kl 10:31
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
På nytt ble forrige tråd fra 1.10.21 overbelastet med 1.458.062 leserklikk og 7.349 innlegg. Den brakte oss fra kr 21,20 til kr 27,75 pluss et utbytte på kr 3,95. Antall aksjonærer i Nordnet har økt fra 11.798 til 13.351
Link tråd 1: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, Link tråd 2: .https://finansavisen.no/forum/thread/140708/view
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Presentation 19.5.2022: https://www.mpc-container.com/files/Documents/Financial_reports/Presentations/MPCC_Q1_2022_Earnings-Call.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link tråd 1: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, Link tråd 2: .https://finansavisen.no/forum/thread/140708/view
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Presentation 19.5.2022: https://www.mpc-container.com/files/Documents/Financial_reports/Presentations/MPCC_Q1_2022_Earnings-Call.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Redigert 24.05.2022 kl 12:28
Du må logge inn for å svare
Londonmannen
18.07.2022 kl 20:10
8685
Vil henvise deg til Helg11 sitt regnesrk, som forøvrig treffer veldig bra mhp regnskapstallene. Da vil du se at MPCC allerede er en utbyttemaskin og at størrelsen på utbyttene vil stige i kvartalene som kommer.
Velkommen ombord og lykke til!
Velkommen ombord og lykke til!
Voleon har siden fredag tapt ca. 4 mill på shortposisjonen sin i MPCC. (Ligger nå 16,22 mill i pluss)
Totalt tap vedr. shortposisjoner i Norge har i samme tidsperiode økt fra -35,9 mill til -48,48mill NOK
https://shortnordic.com/history_player.php?player=VOLEON%20CAPITAL%20MANAGEMENT%20LP&land=norway
Totalt tap vedr. shortposisjoner i Norge har i samme tidsperiode økt fra -35,9 mill til -48,48mill NOK
https://shortnordic.com/history_player.php?player=VOLEON%20CAPITAL%20MANAGEMENT%20LP&land=norway
Redigert 18.07.2022 kl 20:11
Du må logge inn for å svare
Her er grunnen for COSCO`s kraftige oppgang i går. Leverte nok eit rekordsterkt resultat.
https://container-news.com/coscos-net-profit-skyrockets-by-over-74/
Mulig delt før, salg av 3.534 TEU i markedet = 55 MUSD.
https://splash247.com/global-feeder-shipping-adds-to-fleet-with-panamax-acquisition/
https://container-news.com/coscos-net-profit-skyrockets-by-over-74/
Mulig delt før, salg av 3.534 TEU i markedet = 55 MUSD.
https://splash247.com/global-feeder-shipping-adds-to-fleet-with-panamax-acquisition/
Redigert 19.07.2022 kl 07:58
Du må logge inn for å svare
Nirvana
19.07.2022 kl 09:18
7135
Har sannsynligvis ikke fulgt godt nok med, men hvor finner jeg Helg11 sitt regneark? Takker for svar.
Londonmannen
19.07.2022 kl 09:28
7151
I regnearket finner du oppsett for årene 2022, 23, 24 og 25. Der finner du blant annet beregnet EPS hvert år. Selskapet har en utbyuttepolitikk der 75% av EPS blir utbetalt i utbytte. Du kan derfor ta 75% av EPS, dividere resultatet på 4 og derved få et anslag over hvor stort utbyttet blir pr aksje pr kvartal.Selskapet utbetaler utbytte hvert kvartal.
Merk at regnearket blir automatisk oppdatert med den til enhver tid gjeldende dollarkurs.
Merk også at regnearket gir anslag over utbytte som kommer av driften. I tillegg kan man ikke utelukke at det blir utbetalt flere ekstraordinære utbytter dersom selskapet selger noen av sine skip.
Tror nok du vil finne tallen meget interessante.
Merk at regnearket blir automatisk oppdatert med den til enhver tid gjeldende dollarkurs.
Merk også at regnearket gir anslag over utbytte som kommer av driften. I tillegg kan man ikke utelukke at det blir utbetalt flere ekstraordinære utbytter dersom selskapet selger noen av sine skip.
Tror nok du vil finne tallen meget interessante.
Nirvana
19.07.2022 kl 09:40
7108
Takker alle for infoen. Dette ser meget interessant ut. Ingjen takk.
Nå Longshitinbulk….. kommer det noen dokumentasjon på «den ekstreme flåteveksten..» du påstår kommer? Eller er strategien bare å vente ut spørsmålet?
Studenten86
19.07.2022 kl 12:06
6713
Det er vel noe Sissener hadde som grunnlag til sin short i Maersk. Men hvor mye det er som er innen mpcc sin båtstørrelse, og når de ventes ferdigstilt er noe annet. Mener å huske det var i større klasser mye nybygg lå mot. Nå er jeg lite oppdatert, og på jobb, så graver ikke frem lenker å vise til. Det er et relevant moment å holde blikk til, og fra hva jeg har registrert, lenge til det blir særskilt utfordrende for mpcc.
velkjent
19.07.2022 kl 12:33
6577
Pr. 1.5.22 ble det oppgitt at feederflåten (100-3000TEU) var på 3157 skip med samlet TEU på 4463..Ordreboken var på 358 skip med 670TEU, som fordelte seg med leveranser på 194 TEU i 2022, 300 i 2023 og 176 i 2024.
PSI- Investor
19.07.2022 kl 12:57
6447
Så temmelig nøyaktig 15% av eksisterende flåte da hvis man regner teu. Det er vel ikke akkurat ekstremt og spesielt ikke hvis man tenker på hvor gamle mange av skipene er.
Dessuten på redusert fart for de fleste neste år pga utslippskrav.
Fremdeles spent på å høre hvor forsinket leveransene blir. Altså av skipene.
Talte opp antall containere på et tog som passerte oss langs E6. 17 stk. ikke så mye å få angst for.
Feriemessig så kom vi frem til rorbua i Kabelvåg i går. Fikk nr 13. selvsagt.
Ligger fantastisk flott til helt i vannkanten slik rorbuer skal.
Så var det samlet flokk til butikken hvor viktige avgjørelser skulle tas.
Hva slags toalettpapir skal vi gå for. Hvilket oppvaskmiddel.
Husket plutselig hvorfor jeg pleier å handle alene…
Det førte selvsagt til at vi kom til kassa 20:02.
Nå er det faktisk helt nydelig vær. 14 grader og strålende sol. Vikaren har nok kommet på plass!
Dessuten på redusert fart for de fleste neste år pga utslippskrav.
Fremdeles spent på å høre hvor forsinket leveransene blir. Altså av skipene.
Talte opp antall containere på et tog som passerte oss langs E6. 17 stk. ikke så mye å få angst for.
Feriemessig så kom vi frem til rorbua i Kabelvåg i går. Fikk nr 13. selvsagt.
Ligger fantastisk flott til helt i vannkanten slik rorbuer skal.
Så var det samlet flokk til butikken hvor viktige avgjørelser skulle tas.
Hva slags toalettpapir skal vi gå for. Hvilket oppvaskmiddel.
Husket plutselig hvorfor jeg pleier å handle alene…
Det førte selvsagt til at vi kom til kassa 20:02.
Nå er det faktisk helt nydelig vær. 14 grader og strålende sol. Vikaren har nok kommet på plass!
Redigert 19.07.2022 kl 13:25
Du må logge inn for å svare
AlanS
19.07.2022 kl 13:17
6398
Her er en god og fersk oversikt over utviklingen i containersektor laget av Danish Ship Finance - https://www.shipfinance.dk/media/2209/shipping-market-review-may-2022.pdf
se plansjer 20 - 26.
plansje 23 SUMMARY: CONTAINER MARKET OUTLOOK
THE SMALLEST VESSELS ARE BEST POSITIONED
In the Feeder and 3-5,999 teu segments, the inflow of new vessels seems manageable, while the outlook for intra-regional trade provides some tailwind. We expect earnings and vessel prices to normalise as the scale of logistical disruptions and port congestion decreases. In our view, these fleets seem to be best positioned to handle the impending shift in market dynamics that will soon hit the Container market.
Plansje 24
Huge capacity expansion lies ahead
...BUT SMALL VESSELS IN THE FLEET ARE CONTRIBUTING TOO
Unlike the last decade, the 3-7,999 teu fleet is set to grow markedly in the coming years. Some 960,000 teu is expected to be delivered in 2023 and 2024. Furthermore, in the Feeder segment the orderbook represents 13% of the fleet. For both fleets, scrapping of older vessels could limit the net growth in capacity...
Plansje 25 CONTAINER DEMAND OUTLOOK
SEVERAL POSITIVE DRIVERS FOR INTRA-REGIONAL TRADE
In the coming years, we expect intra-regional trade to grow to the tune of 3-4% annually. The Chinese zero-tolerance policy on Covid-19 is likely to continue to result in lockdowns and cause Container trade to be diverted, boosting regional trade in Asia. In the long term, several new policies in the US and the EU aim to strengthen regional autonomy within strategic industries, which paves the way for solid growth in intra-regional Container trade.
Besides the Feeder vessels, 85-90% of the 3-7,999 teu fleet operates on intra-regional trades.
se plansjer 20 - 26.
plansje 23 SUMMARY: CONTAINER MARKET OUTLOOK
THE SMALLEST VESSELS ARE BEST POSITIONED
In the Feeder and 3-5,999 teu segments, the inflow of new vessels seems manageable, while the outlook for intra-regional trade provides some tailwind. We expect earnings and vessel prices to normalise as the scale of logistical disruptions and port congestion decreases. In our view, these fleets seem to be best positioned to handle the impending shift in market dynamics that will soon hit the Container market.
Plansje 24
Huge capacity expansion lies ahead
...BUT SMALL VESSELS IN THE FLEET ARE CONTRIBUTING TOO
Unlike the last decade, the 3-7,999 teu fleet is set to grow markedly in the coming years. Some 960,000 teu is expected to be delivered in 2023 and 2024. Furthermore, in the Feeder segment the orderbook represents 13% of the fleet. For both fleets, scrapping of older vessels could limit the net growth in capacity...
Plansje 25 CONTAINER DEMAND OUTLOOK
SEVERAL POSITIVE DRIVERS FOR INTRA-REGIONAL TRADE
In the coming years, we expect intra-regional trade to grow to the tune of 3-4% annually. The Chinese zero-tolerance policy on Covid-19 is likely to continue to result in lockdowns and cause Container trade to be diverted, boosting regional trade in Asia. In the long term, several new policies in the US and the EU aim to strengthen regional autonomy within strategic industries, which paves the way for solid growth in intra-regional Container trade.
Besides the Feeder vessels, 85-90% of the 3-7,999 teu fleet operates on intra-regional trades.
Redigert 19.07.2022 kl 13:17
Du må logge inn for å svare
Synes du virkelig tar ansvaret og vikarjobben nordover seriøst, Psi👌 Her i Molde våknet man også til sol og varmt i dag, dog med en anelse hangover etter en fuktig og fin Moldejazzkveld med Kbkristi & Co. Nyt Kabelvåg & Lofoten - der er det fint!😎
Denne virker å gi et godt bilde på ordrebok i segmentet og generelt bekrefter den også at CEO Baack & styret i Mpcc lenge har hatt god oversikt og ditto strategi for veien fremover👍
Så gøy at du fikk møte Kbkristi og fruen, Route69. :-) Jeg får låne bobil til Odda Blues Festival og tenkte at jeg skulle prøve å få dem med på bobiltreff!
velkjent
19.07.2022 kl 15:19
6066
Ble litt inspirert av alle reiseberetningene med bobil, land og strand, og tok frem igjen John Steinbecks "Travels with Charley. In seach of America" fra 1962.
Steinbeck fikk forlaget til å bygge og utruste en liten lastebil hvor det ble satt et hus på planet. I prinsippet var dette et første forsøk på å lage en bobil, og oppmerksomhet vakte den på 7000km-turen rundt USA. Charley var en stor puddel og bilen fikk navnet Rocinante etter hesten til Don Quixote.
Steinbeck fikk forlaget til å bygge og utruste en liten lastebil hvor det ble satt et hus på planet. I prinsippet var dette et første forsøk på å lage en bobil, og oppmerksomhet vakte den på 7000km-turen rundt USA. Charley var en stor puddel og bilen fikk navnet Rocinante etter hesten til Don Quixote.
Fantastisk :-) Jeg har ikke hørt Steinbeck navn på mange år
Redigert 19.07.2022 kl 16:08
Du må logge inn for å svare
Merci 2021
19.07.2022 kl 16:07
6044
Jeg trodde at dette var en tråd om MPCC,men det er visst et sted mellom,Ein stad der ingen kunne bu,, eller hvor mange hjul en har på bobilen,eller om en liker,jazz,blues eller Lofoten.Bruk heller tiden deres på reiseskildringer på NRK.
Redigert 19.07.2022 kl 16:08
Du må logge inn for å svare
Merci 2021
19.07.2022 kl 16:20
6063
Skyter ikke på deg,men nå er det jo veldig interresant å se om shorterene gir opp,om det er gode nyheter på gang,om d er skips-salg på gang.For meg ser det ut til at shorterene er begynt å dekke seg inn nå,pga.de klarer ikke å holde kursen tilbake,,
Container fortsetter oppover i USA i dag også, til tross for ein meget sterk dag i går. Noko er på gang!
PSI- Investor
19.07.2022 kl 17:49
5640
Du får nok bare leve med det eller hoppe over.
Vi i MPCC Bulls som har skrevet her i halvannet år vi skriver om akkurat hva vi vil.
Kanskje har du fått med deg at vi også har hatt to fine treff og at det arrangeres utbyttemiddager.
Så blues- og jazzfestival samt bobiltreff er absolutt innafor! Høres trivelig ut også!
Aksjen sluttet på dagens høy, det er jo aldri feil.
Og dagen har ellers vært fin, 14-16 grader og sol, strandtur med boblejakke.
Men jeg badet. To ganger helt under på den fantastiske Rørvikstranda ved Henningsvær. Skal ikke skryte på meg svømmetak, ei heller skal jeg påstå at det var deilig vann. Det var rett og slett dritkaldt! Men fin dag!
Vi i MPCC Bulls som har skrevet her i halvannet år vi skriver om akkurat hva vi vil.
Kanskje har du fått med deg at vi også har hatt to fine treff og at det arrangeres utbyttemiddager.
Så blues- og jazzfestival samt bobiltreff er absolutt innafor! Høres trivelig ut også!
Aksjen sluttet på dagens høy, det er jo aldri feil.
Og dagen har ellers vært fin, 14-16 grader og sol, strandtur med boblejakke.
Men jeg badet. To ganger helt under på den fantastiske Rørvikstranda ved Henningsvær. Skal ikke skryte på meg svømmetak, ei heller skal jeg påstå at det var deilig vann. Det var rett og slett dritkaldt! Men fin dag!
gandhi-21
19.07.2022 kl 17:50
5676
Ser ut som om kjøp på Mpcc under kr 20 alltid betaler seg. I år var jeg sikker på at jeg skulle følge utsagnet « sell in May and go away", gjorde ikke det selvfølgelig, og ble med på seilasen ned i bølgedalen 😊
Merci 2021
19.07.2022 kl 18:13
5617
Latterlig svar ,utrolig tåpelig.Jeg har vært medreder siden kr4.86 - 2020
Redigert 19.07.2022 kl 18:21
Du må logge inn for å svare
Illuminatus
19.07.2022 kl 18:14
5644
Nå er har mange av de faste skribentene brukt svært mye tid og energi på å formidle kunnskap og drøfter caset i over halvannet år. Det er også krydret med både reiseskildringer, nasjonalromantikk, litteraturhistorie og mer hverdagslige kuriositeter. Totalt har det gjort dette og forrige fora til sannsynligvis det beste i FA sin historie.
Så blir tråden for lite nyttig for deg så må du gjerne finne andre informasjonskanaler, og la oss være i fred; kom i alle fall ikke med kritikk til de største bidragsyterne.
Så blir tråden for lite nyttig for deg så må du gjerne finne andre informasjonskanaler, og la oss være i fred; kom i alle fall ikke med kritikk til de største bidragsyterne.
Hahaha! Eg gjekk inn på 0.20 kr i 1998. Latterlig svar ,utrolig tåpelig.
he he :-) Jeg var inne på 3-tallet første gangen i 2020, men da hadde jeg ingen bobil til låns som jeg kunne snakke om, så.... 🤷♀️ here we are.
durrrrant
19.07.2022 kl 19:53
5487
Ukens (28) Banchero
Vessel's Name Built TEUs TEU@14 Gear account Period (mos) Rates ($)
Hansa Steinburg 2010 1740 1295 no Fixed to Vasi 3 m $70,000/d
Espoir 2011 1436 1054 no Fixed to CMA CGM 12 - 14 m $42,000/d
Jaggu ikke dårlig!
Vessel's Name Built TEUs TEU@14 Gear account Period (mos) Rates ($)
Hansa Steinburg 2010 1740 1295 no Fixed to Vasi 3 m $70,000/d
Espoir 2011 1436 1054 no Fixed to CMA CGM 12 - 14 m $42,000/d
Jaggu ikke dårlig!
DividendYield
19.07.2022 kl 20:10
5392
Definitivt ikke dårlig, men tar gjerne noen mpcc skip med nye tre årskontrakter🤑
Londonmannen
19.07.2022 kl 20:29
5340
Nei, slett ikke dårlig. Spent på hvilke ratenivå MPCC vil oppnå på de få skipene som skal ha nye kontrakter i 2022. Jeg tror ikke tallene som kommer vil bidra til å trekke ned EPS. Tydeligvis et særdeles hett marked som ledelsen i MPCC har vist de evner å utnytte til beste for selskapets aksjonærer.
Ja, tiden vil vise. Min spådom er at det kommer flere salg innen nyttår, som går direkte tilbake til oss aksjonærer i form av utbytter. Første skipet som skulle inn på kontrakt er allerede solgt med levering i September, så får en spekulere litt rundt resten.
drammen
19.07.2022 kl 21:29
5378
Interessant at Ocean Yield kjøper opp containerskip tilsvarende de MOCC har bestilt. Aldri forstått at Aker/Røkke valgte å selge OY, som var en utbytte-maskin de lux. Kan det være at OY snuser på MPCC ? Derav de mange innsidekjøpene. OY har en veldig dyktig ledelse som foruten å kunne shipping evner å lese regneark og vurdere verdier. Alt over er ren spekulasjon :-). Noen her med kunnskap om hvilke muskler OY besitter i forhold til et oppkjøp ?
DividendYield
19.07.2022 kl 21:35
5357
Det var vel Aker BP som overtok denne posisjonen i akersystemet?
Jeg var aksjonær i OYI en god stund og kan skrive under på at de utbyttene vi mottar i MPC er i en helt annen liga!
Jeg var aksjonær i OYI en god stund og kan skrive under på at de utbyttene vi mottar i MPC er i en helt annen liga!
Vel, Merci, her er det regelrett du som fremstår latterlig....og om du også har vært med siden 2020, har du bidratt tåpelig lite. Denne tråden er, som flere påpeker, kjent for å være godt over snittet raus & saklig, med mange dyktige og interesserte speidere som vil hverandre vel. Om takhøyden her inne kjennes så utålelig stor, så står du jo veldig fritt til å vurdere å lage din egen tråd. I mellomtiden kan du google fremmedord som "toleranse" og "respekt".
Trøndersmolten
19.07.2022 kl 22:07
5208
Sier litt når Mintzmyer går ut med at han aldri har vært mer bull på noen shipping aksjer enn nettopp feeder-rederiene akkurat nå…han kan tross alt skilte med godt over 900% verdistigning på sine investeringer innen shipping siste 7 år;
J Mintzmyer
@mintzmyer
·
5h
Love you, Cody, but I completely disagree. I am more bullish on #energy and #shipping than at any time since mid-2020, and last week I was more bullish on *selective* #shipping like $DAC $GSL than at any time in my entire career.
Ps! Matson legger frem tall/kommer med en markedsoppdatering over dammen i kveld -
de har også en god del feeder container i sin flåte..
J Mintzmyer
@mintzmyer
·
5h
Love you, Cody, but I completely disagree. I am more bullish on #energy and #shipping than at any time since mid-2020, and last week I was more bullish on *selective* #shipping like $DAC $GSL than at any time in my entire career.
Ps! Matson legger frem tall/kommer med en markedsoppdatering over dammen i kveld -
de har også en god del feeder container i sin flåte..
Redigert 19.07.2022 kl 22:16
Du må logge inn for å svare
Mintz er interessant å følge. Han fremstår dyktig og har stor kapasitet, og backer som regel sine synspunkter med høflig kunnskap og erfaring. Fikk godt inntrykk av han i siste podcast med Vonheim. Han er tett på containermarkedet, og vurderer mpcc & peers som sterkt underpriset, og med stor oppside👍
Redigert 19.07.2022 kl 22:32
Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
19.07.2022 kl 22:52
5130
Jøss ja det er moro, da er det ikke rart kursene går opp om dagen!
Og uansett betryggende for oss at han er så positiv! For da er det ikke uten grunn.
Tittet på regnearket nå. Dollaren er blitt en god del rimeligere enn sist, nå 9,91
Estimert overskudd i regnearket pr aksje er akkurat nå:
2022: 10,97
2023: 12,66
2024: 14,69
2025: 15,82
Totalt kr 54,14 i denne fireårsperioden.
En nabo her fra Sveits har leid båt og dro ut for å fiske med sine tre sønner.
Så kom han innom og lurte på om vi ville ha. Ferdig renset til og med! Kjempegodt!
Og uansett betryggende for oss at han er så positiv! For da er det ikke uten grunn.
Tittet på regnearket nå. Dollaren er blitt en god del rimeligere enn sist, nå 9,91
Estimert overskudd i regnearket pr aksje er akkurat nå:
2022: 10,97
2023: 12,66
2024: 14,69
2025: 15,82
Totalt kr 54,14 i denne fireårsperioden.
En nabo her fra Sveits har leid båt og dro ut for å fiske med sine tre sønner.
Så kom han innom og lurte på om vi ville ha. Ferdig renset til og med! Kjempegodt!