Mpcc Bull 2022 Tråd 2
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
18.08.2022 kl 10:31
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
På nytt ble forrige tråd fra 1.10.21 overbelastet med 1.458.062 leserklikk og 7.349 innlegg. Den brakte oss fra kr 21,20 til kr 27,75 pluss et utbytte på kr 3,95. Antall aksjonærer i Nordnet har økt fra 11.798 til 13.351
Link tråd 1: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, Link tråd 2: .https://finansavisen.no/forum/thread/140708/view
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Presentation 19.5.2022: https://www.mpc-container.com/files/Documents/Financial_reports/Presentations/MPCC_Q1_2022_Earnings-Call.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link tråd 1: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, Link tråd 2: .https://finansavisen.no/forum/thread/140708/view
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Presentation 19.5.2022: https://www.mpc-container.com/files/Documents/Financial_reports/Presentations/MPCC_Q1_2022_Earnings-Call.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Redigert 24.05.2022 kl 12:28
Du må logge inn for å svare
Londonmannen
19.07.2022 kl 20:29
5426
Nei, slett ikke dårlig. Spent på hvilke ratenivå MPCC vil oppnå på de få skipene som skal ha nye kontrakter i 2022. Jeg tror ikke tallene som kommer vil bidra til å trekke ned EPS. Tydeligvis et særdeles hett marked som ledelsen i MPCC har vist de evner å utnytte til beste for selskapets aksjonærer.
Ja, tiden vil vise. Min spådom er at det kommer flere salg innen nyttår, som går direkte tilbake til oss aksjonærer i form av utbytter. Første skipet som skulle inn på kontrakt er allerede solgt med levering i September, så får en spekulere litt rundt resten.
drammen
19.07.2022 kl 21:29
5464
Interessant at Ocean Yield kjøper opp containerskip tilsvarende de MOCC har bestilt. Aldri forstått at Aker/Røkke valgte å selge OY, som var en utbytte-maskin de lux. Kan det være at OY snuser på MPCC ? Derav de mange innsidekjøpene. OY har en veldig dyktig ledelse som foruten å kunne shipping evner å lese regneark og vurdere verdier. Alt over er ren spekulasjon :-). Noen her med kunnskap om hvilke muskler OY besitter i forhold til et oppkjøp ?
DividendYield
19.07.2022 kl 21:35
5443
Det var vel Aker BP som overtok denne posisjonen i akersystemet?
Jeg var aksjonær i OYI en god stund og kan skrive under på at de utbyttene vi mottar i MPC er i en helt annen liga!
Jeg var aksjonær i OYI en god stund og kan skrive under på at de utbyttene vi mottar i MPC er i en helt annen liga!
Vel, Merci, her er det regelrett du som fremstår latterlig....og om du også har vært med siden 2020, har du bidratt tåpelig lite. Denne tråden er, som flere påpeker, kjent for å være godt over snittet raus & saklig, med mange dyktige og interesserte speidere som vil hverandre vel. Om takhøyden her inne kjennes så utålelig stor, så står du jo veldig fritt til å vurdere å lage din egen tråd. I mellomtiden kan du google fremmedord som "toleranse" og "respekt".
Trøndersmolten
19.07.2022 kl 22:07
5294
Sier litt når Mintzmyer går ut med at han aldri har vært mer bull på noen shipping aksjer enn nettopp feeder-rederiene akkurat nå…han kan tross alt skilte med godt over 900% verdistigning på sine investeringer innen shipping siste 7 år;
J Mintzmyer
@mintzmyer
·
5h
Love you, Cody, but I completely disagree. I am more bullish on #energy and #shipping than at any time since mid-2020, and last week I was more bullish on *selective* #shipping like $DAC $GSL than at any time in my entire career.
Ps! Matson legger frem tall/kommer med en markedsoppdatering over dammen i kveld -
de har også en god del feeder container i sin flåte..
J Mintzmyer
@mintzmyer
·
5h
Love you, Cody, but I completely disagree. I am more bullish on #energy and #shipping than at any time since mid-2020, and last week I was more bullish on *selective* #shipping like $DAC $GSL than at any time in my entire career.
Ps! Matson legger frem tall/kommer med en markedsoppdatering over dammen i kveld -
de har også en god del feeder container i sin flåte..
Redigert 19.07.2022 kl 22:16
Du må logge inn for å svare
Mintz er interessant å følge. Han fremstår dyktig og har stor kapasitet, og backer som regel sine synspunkter med høflig kunnskap og erfaring. Fikk godt inntrykk av han i siste podcast med Vonheim. Han er tett på containermarkedet, og vurderer mpcc & peers som sterkt underpriset, og med stor oppside👍
Redigert 19.07.2022 kl 22:32
Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
19.07.2022 kl 22:52
5216
Jøss ja det er moro, da er det ikke rart kursene går opp om dagen!
Og uansett betryggende for oss at han er så positiv! For da er det ikke uten grunn.
Tittet på regnearket nå. Dollaren er blitt en god del rimeligere enn sist, nå 9,91
Estimert overskudd i regnearket pr aksje er akkurat nå:
2022: 10,97
2023: 12,66
2024: 14,69
2025: 15,82
Totalt kr 54,14 i denne fireårsperioden.
En nabo her fra Sveits har leid båt og dro ut for å fiske med sine tre sønner.
Så kom han innom og lurte på om vi ville ha. Ferdig renset til og med! Kjempegodt!
Og uansett betryggende for oss at han er så positiv! For da er det ikke uten grunn.
Tittet på regnearket nå. Dollaren er blitt en god del rimeligere enn sist, nå 9,91
Estimert overskudd i regnearket pr aksje er akkurat nå:
2022: 10,97
2023: 12,66
2024: 14,69
2025: 15,82
Totalt kr 54,14 i denne fireårsperioden.
En nabo her fra Sveits har leid båt og dro ut for å fiske med sine tre sønner.
Så kom han innom og lurte på om vi ville ha. Ferdig renset til og med! Kjempegodt!
Mintz siste der:
Matson $MATX prelim guide out for Q2-22. Absolute blowout!
✅All-time record EPS & FCF
✅$9.31-$9.42 EPS (+152% y/y)
✅1.6M shares repurchased ($86 avg)
✅Net debt free
No official ‘fair value estimate’ on VIE (I’m long), likely worth at least $120.
Matson $MATX prelim guide out for Q2-22. Absolute blowout!
✅All-time record EPS & FCF
✅$9.31-$9.42 EPS (+152% y/y)
✅1.6M shares repurchased ($86 avg)
✅Net debt free
No official ‘fair value estimate’ on VIE (I’m long), likely worth at least $120.
Helt fantastisk forum.
Jobber mye så bidragene blir så som så, men følger med og følger linker og info som legges ut med stor iver.
Kan jo bli avhengig jo... :-)
At takhøyden er stor krydrer bare det hele.
Skal forresten sende 8 cont. med fisk til Japan i morgen. Ut med feeder.
Har vært usikkerhet for eksportørene når de har fått ut varer i cont. med opptil 2-3 uker på å få bekreftet booking.
Samskip har bl.a skyldt på forsinka feedere.....!!
Tips til dere på bobil/campingtur og ett fantastisk moskitomiddel...... Centaura...fås på apoteket.
Insektsspray til hund, hest og menneske...rene hestekuren. Råd fra en kollega på bobilferie til Lyngen i fjor.
Setter kurs med bil mot Finnmark med avgang fra Møre til helga. Teltet lagt i takboksen på Sport Turismoen som etter hvert skal betales ned av utbyttene i MPCC.
God sommer.
Jobber mye så bidragene blir så som så, men følger med og følger linker og info som legges ut med stor iver.
Kan jo bli avhengig jo... :-)
At takhøyden er stor krydrer bare det hele.
Skal forresten sende 8 cont. med fisk til Japan i morgen. Ut med feeder.
Har vært usikkerhet for eksportørene når de har fått ut varer i cont. med opptil 2-3 uker på å få bekreftet booking.
Samskip har bl.a skyldt på forsinka feedere.....!!
Tips til dere på bobil/campingtur og ett fantastisk moskitomiddel...... Centaura...fås på apoteket.
Insektsspray til hund, hest og menneske...rene hestekuren. Råd fra en kollega på bobilferie til Lyngen i fjor.
Setter kurs med bil mot Finnmark med avgang fra Møre til helga. Teltet lagt i takboksen på Sport Turismoen som etter hvert skal betales ned av utbyttene i MPCC.
God sommer.
Kanskje ikke det mest spennende å følge med på, men mest som en liten funfact da det er lov å kose seg litt når det butter i litt i mot hos shorterne våre.
Og det er vel ingen overraskelse at Voleon har tapt litt i dag også. Ca. 3 mill i minus siden i går.
https://shortnordic.com/history_player.php?player=VOLEON%20CAPITAL%20MANAGEMENT%20LP&land=norway
Og det er vel ingen overraskelse at Voleon har tapt litt i dag også. Ca. 3 mill i minus siden i går.
https://shortnordic.com/history_player.php?player=VOLEON%20CAPITAL%20MANAGEMENT%20LP&land=norway
Redigert 19.07.2022 kl 23:28
Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
19.07.2022 kl 23:31
7960
Takk! Alltid moro å få info direkte fra deltagere i markedet ‘vi’ opererer i!
Nå skal vi se midnattssol. Enkelte er litt irritert over at det ble så sent før vi skulle dra dit det er mulig å se det…
Nå skal vi se midnattssol. Enkelte er litt irritert over at det ble så sent før vi skulle dra dit det er mulig å se det…
Londonmannen
19.07.2022 kl 23:38
8139
Hørt om amerikaneren som kom med hurtigruten til Tromsø og spurte: «Hey, where is The midnight-sun?» Den lokale tromsøværingen pekte mot solen og svarte «there it is», hvorpå amerikaneren svarte» no, that is the ordinary one!»
Nyt midnattssolen!
Nyt midnattssolen!
Lippstokk
19.07.2022 kl 23:47
8089
Å shorte mpcc nå med rekordstore innsidekjøp på lavt 20 tall, da vil du garantert få svi fremover. Bedre kjøps signal finnes ikke👍
Centaura. Skrev det ned, takk :-)
Mintzmyer er en person en bør lytte til innen shipping. Så når han sier at han aldri har vore mer bull på container - er det meget positivt. Container fikk nok en meget sterk dag i USA i går kveld, 3-7% oppgang. Matson steg 6,22% - syns det var nokon som nevnte tallslipp, har ikkje sjekket.. Kraftig oppgang i Asia også gjennom natten, så ikkje stå igjen på kaien når MPCC-skuta går nordover. Kanskje aksjen er på vei oppover mot konsensus hos meglerstanden, på over 35 kr/aksje - tiden vil vise. 1 mnd. til nye tall fra CB. God sommerdag til alle! ☀️
Redigert 20.07.2022 kl 07:44
Du må logge inn for å svare
Londonmannen
20.07.2022 kl 08:05
8003
Med den sterke oppgangen vi har sett i USA og Asia over natten, vil det være realistisk å tro at vi kommer over kr25,- i løpet av dagen? Kursen har jo blitt trykket veldig ned av shortere og andre som har trodd på «ekspertene» sine dommedagsprofetier for containersegmentet. Men verdien på kontraktene som inngås viser jo en helt annen virkelighet.
Mr Jinx
20.07.2022 kl 08:15
8205
Investtech:
"MPC Container Ships endte på 23.49 kroner etter en oppgang på 4.2 prosent. Dette var den tiende dag på rad aksjen steg. Teknisk ser det derimot ikke så bra ut. Aksjen anses teknisk svakt negativ på mellomlang sikt"
"MPC Container Ships endte på 23.49 kroner etter en oppgang på 4.2 prosent. Dette var den tiende dag på rad aksjen steg. Teknisk ser det derimot ikke så bra ut. Aksjen anses teknisk svakt negativ på mellomlang sikt"
PSI- Investor
20.07.2022 kl 08:18
8430
Det er jo lov å håpe!
Ligger nå an til å åpne på 23,55 men det er jo litt tidlig.
Takk for hyggelige tilbakemeldinger fra flere de siste dagene! Ingen nevnt ingen glemt!
Supre forhold for midnattssol i går, det var vakkert! Strengt tatt er det ikke midnattssol her nå men vi sto høyt i terrenget og sola var så vidt borte en liten stund fra akkurat kl 01. Mørkt blir det jo overhodet ikke.
Ha en fin børs- og sommerdag alle!
Har så super utsikt fra hodeputa mi her i senga også, burde sove med øynene åpne og bare ta inn vakker natur hele natta
Ligger nå an til å åpne på 23,55 men det er jo litt tidlig.
Takk for hyggelige tilbakemeldinger fra flere de siste dagene! Ingen nevnt ingen glemt!
Supre forhold for midnattssol i går, det var vakkert! Strengt tatt er det ikke midnattssol her nå men vi sto høyt i terrenget og sola var så vidt borte en liten stund fra akkurat kl 01. Mørkt blir det jo overhodet ikke.
Ha en fin børs- og sommerdag alle!
Har så super utsikt fra hodeputa mi her i senga også, burde sove med øynene åpne og bare ta inn vakker natur hele natta
Londonmannen
20.07.2022 kl 08:47
8538
Rapporter som denne viser med all tydelighet at ledelsen i MPCC og dem som beslutter å slutte feedere til stadig høyere rater og lengre kontrakter, har et langt mer realistisk syn på utviklingen fremover enn besserwissere innen norsk investormiljø og såkalte finansjournalister i FA, som unisont har dømt næringen nord og ned.
Jeg er overbevist om at regnearket til Helg11 vil ligge betydelig nærmere fasit enn de vurderingene vi hører fra mang en dommedagsprofet.
Og derfor er dagens prising av utbyttekjempen MPCC latterlig lav. Her er nok oppsiden betydelig i månedene som kommer.
Jeg er overbevist om at regnearket til Helg11 vil ligge betydelig nærmere fasit enn de vurderingene vi hører fra mang en dommedagsprofet.
Og derfor er dagens prising av utbyttekjempen MPCC latterlig lav. Her er nok oppsiden betydelig i månedene som kommer.
Ja, Gud forby om det blir slutt på de artige anekdotene her inne, PSI. Aksjenyheter om MPC og analyser krydret med hyggelige beretninger fra hverdagen er noe eget med denne tråden. Så nei, ikke stans med det. Og dette er samtidig en etterlysning til Struts. Noe nytt om Ibsen?
Redigert 20.07.2022 kl 09:13
Du må logge inn for å svare
Matson($MATX)leverte foreløpige Q2-tall sent i går kveld….en «absolute blowout» ifølge Mintz - med ATH og en EPS på +152% y/y💥💪
Redigert 20.07.2022 kl 09:16
Du må logge inn for å svare
Ja, tviler ikkje på tallene. Ser Mærsk har snudd trenden også, så investorer verden over ser potensialet i container, dagens prising tatt i betraktning.
Alltid interessant med rapport fra noen med containerskoene på, Tigern34 - og høyst enig i din opplevelse av forumet her.
Generelt er det vel grei mangel på tonnasje i feedermarkedet, og konkurranse om å få «slots» for sine forsendelser innenfor den tidslinje man trenger. Nord-Europa har jo fått sin del av «congestion» også denne forsommeren, med bl.a havnearbeidere i streik for arbeidsvilkår under press også på vår side av verden.
Centaur hestekur er notert - i Finnmark er jo gjerne myggen på størrelse med nyfødte føll. Lett misunnelig på din roadtrip og eminente kjøretøyvalg til helgen!
Ikke i tvil om at doningen relativt raskt kan nedbetales via Mpcc - henter selv ny Bmw suv hos forhandler i dag - betalt i sin helhet for utbyttet fra Q1.
God sommer & god tur til Finnmark!😎
Generelt er det vel grei mangel på tonnasje i feedermarkedet, og konkurranse om å få «slots» for sine forsendelser innenfor den tidslinje man trenger. Nord-Europa har jo fått sin del av «congestion» også denne forsommeren, med bl.a havnearbeidere i streik for arbeidsvilkår under press også på vår side av verden.
Centaur hestekur er notert - i Finnmark er jo gjerne myggen på størrelse med nyfødte føll. Lett misunnelig på din roadtrip og eminente kjøretøyvalg til helgen!
Ikke i tvil om at doningen relativt raskt kan nedbetales via Mpcc - henter selv ny Bmw suv hos forhandler i dag - betalt i sin helhet for utbyttet fra Q1.
God sommer & god tur til Finnmark!😎
Ja, selv om folk opplever høyere priser og dårligere råd - så fylles gjerne containerne likevel av da litt mindre kostbare varer …. som må fraktes likevel. Lavere etterspørsel i % fra varehandel er således ikke direkte overførbart med tilsvarende mindre etterspørsel på frakt av gods. Blir ellers spennende å se hvordan årets peak season utspiller seg i månedene som kommer.
Det rapporteres om en anelse bedre tider for «scrappers», men generelt er det så lukrativt for skipseiere å la sine gamle baljer seile, at skraptonnasje er vanskelig å oppdrive;
https://www.hellenicshippingnews.com/demolition-market-on-the-mend/
Batteridrift som motorisering innen container eller frakt generelt er jeg usikker på om er fremtiden. Såvel praktisk som miljømessig er ikke dette bærekraftig, selv om batterier omtales som den nye oljen. Råvarene til denne industrien p.t består av ulike sjeldne mineraler/knappe ressurser, og utvinnelsen/produksjon foregår gjerne med fossil energi, som bør inn i miljøregnskapet. Effektivitet vs infrastruktur er også et stykke frem evt;
https://splash247.com/shipping-shown-pathway-to-battery-powered-future/
Det rapporteres om en anelse bedre tider for «scrappers», men generelt er det så lukrativt for skipseiere å la sine gamle baljer seile, at skraptonnasje er vanskelig å oppdrive;
https://www.hellenicshippingnews.com/demolition-market-on-the-mend/
Batteridrift som motorisering innen container eller frakt generelt er jeg usikker på om er fremtiden. Såvel praktisk som miljømessig er ikke dette bærekraftig, selv om batterier omtales som den nye oljen. Råvarene til denne industrien p.t består av ulike sjeldne mineraler/knappe ressurser, og utvinnelsen/produksjon foregår gjerne med fossil energi, som bør inn i miljøregnskapet. Effektivitet vs infrastruktur er også et stykke frem evt;
https://splash247.com/shipping-shown-pathway-to-battery-powered-future/
Grand Stone
20.07.2022 kl 10:55
8431
Batteri kan nok fungere for mye, også innen skipsfart, men jeg tror nok kontainer er nok det segmentet som kanskje er vanskeligst å gjøre noe med.
https://corvusenergy.com/segments/merchant/
https://corvusenergy.com/segments/merchant/
PSI- Investor
20.07.2022 kl 10:56
8448
Gratulerer med ny bil! Det blir moro!
Jeg vet ikke hvordan det er med containerskip og batteridrift.
Men han Thomas Hyland Eriksen han skrev i en bok en gang at dersom man bygger en boligblokk høy nok så vil det til slutt bare bli plass til heisene. Noe sier meg at batterier til et digert skip som skal gå over lange avstander vil møte en lignende problematikk.
Og så vil det vel måtte være egne atomkraftverk i de største havnene dersom alle skipene skulle lades?
Jeg vet ikke hvordan det er med containerskip og batteridrift.
Men han Thomas Hyland Eriksen han skrev i en bok en gang at dersom man bygger en boligblokk høy nok så vil det til slutt bare bli plass til heisene. Noe sier meg at batterier til et digert skip som skal gå over lange avstander vil møte en lignende problematikk.
Og så vil det vel måtte være egne atomkraftverk i de største havnene dersom alle skipene skulle lades?
Det er interessant det du skriver om batterier. Jeg har gjort meg noen tanker om dette. Vi befinner oss i en fase 2,3 eller 4, hvem vet, men det begynner å haste noe ganske utrolig. Vi ser det rundt i verden, med økte temperaturer og annet skitt. Da jeg var i India for tre og fire år siden, kunne jeg lese i en indisk avis at byen Chennai hadde igjen kun vann til en ukes forbruk. Chennai het frem til 1996 Madras og har i dag cirka 4,5 millioner innbyggere. Heldigvis begynte det å regne dagen etter artikkelen stod på trykk….
Men den fasen vi er i nå, gir ikke nødvendigvis de rette svarene på miljø og bærekraft. Derimot ser vi mer og mer av, det jeg vil kalle, miljøkorrekthet, som motstykke til politisk korrekthet.
Det jeg sikter til er at at flere og flere angivelig seriøse aktører innen alle bransjer klynger seg til de siste oppfinnelsene, kjøper disse og utbasunerer sine «siste skrik» for å være miljøkorrekte. Og det er egentlig ikke noe galt i dette. Vi har sett det også med MPC som har lagt inn ordre på skip med LNG-basert motorisering, om det er det det heter.
Det er svært mange som befinner seg i en «letefase» hvor poenget er å finne frem til den optimale løsningen. Og med så mange dyktige personer og hjerner rundt i verden, vil det forundre meg om vi ikke en eller annen en dag står der med løsningen. (Ikke å forveksle med Die Loesung!) For tiden er det i Norge et betydelig løft for å igangsette batteriproduksjon. Det skal jo mye til om det vil lykkes, men noe må man bare forsøke. For det haster, og kommer du på noe glupt, så er det bare å meddele det til oss her på tråden. Jeg blir gjerne med fra starten av, især børsnoteringen…..
Edit: Oljefondet, Børsen og finansbransjen generelt skyr selskaper som ikke er miljøbevisste. Enten har du gjort noen tiltak som synes å gi effekter, eller så er du ute, ganske enkelt. Det er en trend som ikke lar seg stanse. Etter hvert vil det nok likevel bli stilt større og større krav til hva tiltakene består i. Det vil i flere og flere land bli gitt bøter dersom du ikke iverksetter tiltak mot ikkebærekraftig virksomhet. Siden et dårlig klima berører oss alle, vil det ikke forundre meg om det blir etablert en internasjonal domstol, a la den vi i dag har i Haag, som kun skal befatte seg med syndebukkene innen klimaforurensning. Men det er bare en løs tanke.
Men den fasen vi er i nå, gir ikke nødvendigvis de rette svarene på miljø og bærekraft. Derimot ser vi mer og mer av, det jeg vil kalle, miljøkorrekthet, som motstykke til politisk korrekthet.
Det jeg sikter til er at at flere og flere angivelig seriøse aktører innen alle bransjer klynger seg til de siste oppfinnelsene, kjøper disse og utbasunerer sine «siste skrik» for å være miljøkorrekte. Og det er egentlig ikke noe galt i dette. Vi har sett det også med MPC som har lagt inn ordre på skip med LNG-basert motorisering, om det er det det heter.
Det er svært mange som befinner seg i en «letefase» hvor poenget er å finne frem til den optimale løsningen. Og med så mange dyktige personer og hjerner rundt i verden, vil det forundre meg om vi ikke en eller annen en dag står der med løsningen. (Ikke å forveksle med Die Loesung!) For tiden er det i Norge et betydelig løft for å igangsette batteriproduksjon. Det skal jo mye til om det vil lykkes, men noe må man bare forsøke. For det haster, og kommer du på noe glupt, så er det bare å meddele det til oss her på tråden. Jeg blir gjerne med fra starten av, især børsnoteringen…..
Edit: Oljefondet, Børsen og finansbransjen generelt skyr selskaper som ikke er miljøbevisste. Enten har du gjort noen tiltak som synes å gi effekter, eller så er du ute, ganske enkelt. Det er en trend som ikke lar seg stanse. Etter hvert vil det nok likevel bli stilt større og større krav til hva tiltakene består i. Det vil i flere og flere land bli gitt bøter dersom du ikke iverksetter tiltak mot ikkebærekraftig virksomhet. Siden et dårlig klima berører oss alle, vil det ikke forundre meg om det blir etablert en internasjonal domstol, a la den vi i dag har i Haag, som kun skal befatte seg med syndebukkene innen klimaforurensning. Men det er bare en løs tanke.
Redigert 20.07.2022 kl 11:26
Du må logge inn for å svare
Ammoniakk (NH3) kan være løsningen i fremtiden pga mye hydrogen pr. komprimert liter. Det jobber Maersk og Yara med for øyeblikket og jeg håper/regner med at de nye motorene også kan gå på NH3. https://scandasia.com/keppel-maersk-and-yara-to-develop-ammonia-as-ship-fuel-in-singapore/
velkjent
20.07.2022 kl 11:31
8273
Hvis du har for mye penger å kaste bort, finnes det da flust med (grønne) alternativ på OSE; ingen grunn til å vente på flere.. Men poenget er at det er energimangel i verden med tilsvarende høye priser, mye takket være en satsing på løsninger, som ikke er såkalt bærekraftige og utfasing av de billige. Alt er politikerskapt og forefinnes stort sett i "vesten", mens "østen" sitter og venter på å kunne overta. Jeg vet ikke hvor mye dyrere LNG-drift er i forhold til diesel, men det er leierne som skal betale og Elkem tjener pt. godt-så lenge det varer.
Det er enkelt å kun kritisere tiltakene, uten å ha et fullgodt alternativ å komme med. Jeg tror det var smart av MPC å bestille de nye skipene da de er gode alternativer til dagens skip. Dessuten fungerer næringslivet slik at man må ha noen positive tiltak å vise til, ellers er man ute.
Politikerforakt er det nok av, og det hjelper ikke å skylde på politikere da det ikke gir noen løsning.
Jeg tror verden er tjent med at så mange som mulig forsøker seg, til man finner en optimal løsni;g. Ellers er de neste generasjonene fortapt. Det vil bli endel tapere av økonomisk karakter på grunn av dette, men hva så?
Politikerforakt er det nok av, og det hjelper ikke å skylde på politikere da det ikke gir noen løsning.
Jeg tror verden er tjent med at så mange som mulig forsøker seg, til man finner en optimal løsni;g. Ellers er de neste generasjonene fortapt. Det vil bli endel tapere av økonomisk karakter på grunn av dette, men hva så?
Stokksje
20.07.2022 kl 12:14
8191
Favorittisen til Sissener er Båtis. https://e24.no/boers-og-finans/i/Or4kxl/disse-to-aksjene-ville-sissener-satset-paa-i-dag
Jeg skal også kose meg med Båtis i dag.
Jeg skal også kose meg med Båtis i dag.
Enig! Det kan virke som om noen forventer at den perfekte løsningen skal komme over natten, men det er ikke sånn utviklingen fungerer.
Noen kommer opp med en ide, noen andre videreforedler ideen. Man kan jo bare se på bilene. De kom ikke rullende ut på veien fullt utstyrt med airbag og ABS for 120 år siden, men folk har kommet på forbedringer til produktet underveis slik at vi i dag kan nyte godt av noenlunde sikre kjøretøy. På samme måten tror jeg nok det grønne skiftet også vil komme fremover. Akkurat nå sitter noen av de flinkeste folkene verden har og jobber med neste generasjons batterier som vil ta oss nærmere målet enn dagens. Dette er selvsagt ikke noe de mest ihuga kvartalskapitalistene har tid til å vente på så derfor vil det tvinge seg frem pisk- og gulrotordninger fra verdens regjeringer.
For å forsøke å få dette innenfor topic igjen, så ser vi jo dette skje i sanntid med bestillingene av nybygg. MPCC velger her å være i forkant av reguleringene som slle vet kommer der fremme et sted. De som ikke henger med fremover nå blir sittende igjen på brygga som Kodak gjorde da de digitale kameraene kom for fullt.
Noen kommer opp med en ide, noen andre videreforedler ideen. Man kan jo bare se på bilene. De kom ikke rullende ut på veien fullt utstyrt med airbag og ABS for 120 år siden, men folk har kommet på forbedringer til produktet underveis slik at vi i dag kan nyte godt av noenlunde sikre kjøretøy. På samme måten tror jeg nok det grønne skiftet også vil komme fremover. Akkurat nå sitter noen av de flinkeste folkene verden har og jobber med neste generasjons batterier som vil ta oss nærmere målet enn dagens. Dette er selvsagt ikke noe de mest ihuga kvartalskapitalistene har tid til å vente på så derfor vil det tvinge seg frem pisk- og gulrotordninger fra verdens regjeringer.
For å forsøke å få dette innenfor topic igjen, så ser vi jo dette skje i sanntid med bestillingene av nybygg. MPCC velger her å være i forkant av reguleringene som slle vet kommer der fremme et sted. De som ikke henger med fremover nå blir sittende igjen på brygga som Kodak gjorde da de digitale kameraene kom for fullt.
velkjent
20.07.2022 kl 12:28
8157
Alternativene finnes da! Kjernekraft og kullfyrte kraftverk med fullgod rensing har tilnærmet null miljøeffekt. Sol-og vind kan aldri bli annet enn dyrere og tildels mer miljøødeleggende alternativ.. Men for de som slavisk følger FN/Klimapanelets politikk (våre politikere) om å bedre økonomien i f.eks. Kina på bekostning av Vesten, så vær så god!
Økt CO2 (hvis det har en nevneverdig klimaeffekt) vil være resultatet om velstandsutviklingen FN ønsker skulle finne sted, men da kan det se ut til at klimahypotesen ikke betyr noe. Skulle ønske folk flest ikke lot seg lure av klimapropagandaen, som minner om Orwells "1984", der "big brother" bombet egne lands barnehager og skoler, for å innbille folk at det var krig.
Økt CO2 (hvis det har en nevneverdig klimaeffekt) vil være resultatet om velstandsutviklingen FN ønsker skulle finne sted, men da kan det se ut til at klimahypotesen ikke betyr noe. Skulle ønske folk flest ikke lot seg lure av klimapropagandaen, som minner om Orwells "1984", der "big brother" bombet egne lands barnehager og skoler, for å innbille folk at det var krig.
Hva gjelder CO2-rensing så kan jeg ikke være mer enig. Olje, kull m.m. er fullgode løsninger forutsatt CO2-fangst. Av den grunn vil jeg "hausse" Aker Carbon (ACC), og ikke minst den langt rimeligere CO2 Capsol (CAPSL), da begge disse er norske børsnoterte selskaper i en kommende megasyklus. Kanskje til og med sideproduktet til fabrikkrensing (utslipp over 100K tonn pr. år), altså de små og innovative containerbaserte løsningene fra Capsol kan kobles til utslippspunktene på MPCC`s båter i nær fremtid. Det hadde vært vinn-vinn for de som sitter i begge selskap :)
Holder på MPCC uansett for min del. Dette vil være en utbyttegenrator de kommende 10 kvartalene, og antageligvis også videre frem.
Holder på MPCC uansett for min del. Dette vil være en utbyttegenrator de kommende 10 kvartalene, og antageligvis også videre frem.
Grand Stone
20.07.2022 kl 14:06
7833
Det skal da sies at pris per mwh så er sol billigere enn kull. Og sol har forsatt mye potensiale for forbedringer, det har ikke varmekraftverk.
velkjent
20.07.2022 kl 14:29
7828
Har vært RECsi-aksjonær siden 2003, så jeg har lært litt om hvor "lønnsomt" det er. Men det er klart at så lenge Kina pøser på med kullkraft for å produsere solcellepanel eller halvfabrikata (wafer),for eksport til Vesten og ødelegge konkurranseevnen der, blir det "billig". Men når solen ikke skinner, må det kobles til alternativer, vanligvis kull-eller atomkraft, og skal en holde slikt i reserve, blir ikke energien billig.
Når det gjelder carbonfangst og lagring, er dette bare riktig om klimahypotesen er riktig, noe en god del forskere er svært skeptiske til. CO2 er tross alt "planteføde", der vann og CO2 omformes til sukker- planteføde, noe tilsetning av CO2 i drivhus beviser. I disse tider, der maten blir dyr grunnet energikostnadene og de "fattige" svelter, virker det sykt å bruke midler for å fange CO2 for å "gjemme" den. Samtidig produserer Yara store mengder CO2 industrielt til ymse formål, bl. a. i Aass pilsner, så hvor seriøs er egentlig klimapolitikken? De som kan litt historie, både politisk og geologisk, vet at propagandaen, som politikerne driver i dag ikke er holdbar for annet enn egen karriære.
Når det gjelder carbonfangst og lagring, er dette bare riktig om klimahypotesen er riktig, noe en god del forskere er svært skeptiske til. CO2 er tross alt "planteføde", der vann og CO2 omformes til sukker- planteføde, noe tilsetning av CO2 i drivhus beviser. I disse tider, der maten blir dyr grunnet energikostnadene og de "fattige" svelter, virker det sykt å bruke midler for å fange CO2 for å "gjemme" den. Samtidig produserer Yara store mengder CO2 industrielt til ymse formål, bl. a. i Aass pilsner, så hvor seriøs er egentlig klimapolitikken? De som kan litt historie, både politisk og geologisk, vet at propagandaen, som politikerne driver i dag ikke er holdbar for annet enn egen karriære.
Kbkristi
20.07.2022 kl 14:31
8227
Gratulerer med ny bil Route69.
Takker for laget. Vi har hatt 2 flotte dager på jassfestivalen.
All kred til Molde by :)
Takker for laget. Vi har hatt 2 flotte dager på jassfestivalen.
All kred til Molde by :)
PSI- Investor
20.07.2022 kl 15:33
7948
Så lav vannstand i Rhinen skaper ytterligere problemer for skipstrafikken.
Akkurat den ser jeg ikke som så positiv da det jo skaper mange andre problemer enn bare forsinkelser.
Men det er nå relevant for oss uansett vil jeg tro
https://finansavisen.no/nyheter/transport/2022/07/20/7902635/hetebolgen-i-europa-senker-vannstanden-i-rhinen-til-kritisk-lave-nivaer?internal_source=sistenytt
Når det gjelder det som er diskutert rundt klima og miljø i dag så synes jeg man skulle forske litt på om aktuelle klimatiltak faktisk har effekt totalt sett i stedet for å bare sette igang og så håpe det beste.
Så må man da regne på hele pakka fra a til å og gjøre reelle sammenligninger.
Ja kanskje er det f eks mindre ressurskrevende å innstallere rensing på eksisterende kullkraftverk enn å erstatte dem med vindmøller?
Myggmiddel er innkjøpt.Takk Tiger’n!
Akkurat den ser jeg ikke som så positiv da det jo skaper mange andre problemer enn bare forsinkelser.
Men det er nå relevant for oss uansett vil jeg tro
https://finansavisen.no/nyheter/transport/2022/07/20/7902635/hetebolgen-i-europa-senker-vannstanden-i-rhinen-til-kritisk-lave-nivaer?internal_source=sistenytt
Når det gjelder det som er diskutert rundt klima og miljø i dag så synes jeg man skulle forske litt på om aktuelle klimatiltak faktisk har effekt totalt sett i stedet for å bare sette igang og så håpe det beste.
Så må man da regne på hele pakka fra a til å og gjøre reelle sammenligninger.
Ja kanskje er det f eks mindre ressurskrevende å innstallere rensing på eksisterende kullkraftverk enn å erstatte dem med vindmøller?
Myggmiddel er innkjøpt.Takk Tiger’n!
Redigert 20.07.2022 kl 15:45
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
20.07.2022 kl 16:23
7964
Vi lå jo tidligere i sommer i Rudesheim ved Rhinen. Så ikke mye skip med containere, men det gikk godstog med containere i ett sett.
Sparefant
20.07.2022 kl 16:48
7931
Litt merkelig kursutvikling i dag, med hele minus - 3,02 %. I MPCC!
Merkelig fordi oppgangen og optimismen i US Container ser ut til å fortsette, i skrivende stund: DAC +1,62% GSL + 1,84% ZIM + 3,13%
Mærsk vipper i dette øyeblikk også over i grønt. Her kan det virke som noen sover i timen....
Merkelig fordi oppgangen og optimismen i US Container ser ut til å fortsette, i skrivende stund: DAC +1,62% GSL + 1,84% ZIM + 3,13%
Mærsk vipper i dette øyeblikk også over i grønt. Her kan det virke som noen sover i timen....
Stokksje
20.07.2022 kl 16:48
8395
Scarface69 skrev Vet du hvilke to aksjer det er snakk om?
Fra artikkelen med Sissener– Du får 100.000 i hånden, hva bruker du pengene på utenom egne selskaper?
– Jeg hadde satt de i aksjemarkedet. Ikke i indeks, det er ikke for meg. Det er for feiginger. Jeg hadde nok satt halvparten i Storebrand og den andre halvparten i Nordic Semiconductor.
– Jeg hadde satt de i aksjemarkedet. Ikke i indeks, det er ikke for meg. Det er for feiginger. Jeg hadde nok satt halvparten i Storebrand og den andre halvparten i Nordic Semiconductor.
Bearwizard
20.07.2022 kl 17:34
9264
freetexx skrev 😂😂 Foreløpig følger Mpc spådommen fra finansavisen perfekt
Hmmm, du et kanskje en av dem som tror at 5000 m vinnes etter den første runden på 400 m?
Mathias124
20.07.2022 kl 18:18
9793
er det bare meg som tenker at en lav kurs på høy inntjening er positivt for oss som kjøper? Jeg vil heller kjøpe aksjer på 22kr enn 35kr når inntjeningen i selskapet er lik på begge :)