Mpcc Bull 2022 Tråd 2
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
18.08.2022 kl 10:31
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
På nytt ble forrige tråd fra 1.10.21 overbelastet med 1.458.062 leserklikk og 7.349 innlegg. Den brakte oss fra kr 21,20 til kr 27,75 pluss et utbytte på kr 3,95. Antall aksjonærer i Nordnet har økt fra 11.798 til 13.351
Link tråd 1: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, Link tråd 2: .https://finansavisen.no/forum/thread/140708/view
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Presentation 19.5.2022: https://www.mpc-container.com/files/Documents/Financial_reports/Presentations/MPCC_Q1_2022_Earnings-Call.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link tråd 1: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, Link tråd 2: .https://finansavisen.no/forum/thread/140708/view
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Presentation 19.5.2022: https://www.mpc-container.com/files/Documents/Financial_reports/Presentations/MPCC_Q1_2022_Earnings-Call.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Redigert 24.05.2022 kl 12:28
Du må logge inn for å svare
Kloke ord. Har ingen problemer å antyde at det er for lite handling i ledelsen i det siste, etter mitt syn. Det hjelper fint lite å få utbetalt 6-7 kroner i utbytte det neste året, dersom kursen står i 15 kroner neste sommer - noko som eg frykter kan bli ein realitet, makrobildet tatt i betraktning. Det er heilt tydelig at MPCC styres av det «store bildet» og det generelle containermarkedet i større grad enn ønsket, dessverre. Er det nokon som har tatt seg tid til å legge inn pre-covid rater på alt av nye kontrakter f.o.m 2023 og sjekket kva EPS ein kommer ut med i 2023-2024-2025? Har tatt halvveis ferie, så gidder ikkje styre med slikt om dagen. ⛵️🏖
Nordnet: 15.241 aksjonærer. Litt ned siste dagene.
Nordnet: 15.241 aksjonærer. Litt ned siste dagene.
Redigert 27.07.2022 kl 08:06
Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
26.07.2022 kl 23:26
7238
Jeg skulle gjerne hatt kursen på 70,- det er det ingen tvil om. Selv i overkant av 30 hadde vært topp.
Det er rett og slett mye morsommere med grei kurs enn med kurs man sliter med å forstå fordi den fremstår så latterlig lav. ikke at jeg skal selge. Men på 30 ville ikke et eventuelt akutt behov for salg vært så smertefullt.
Pentad har brukt sine argumenter noen måneder nå og jeg må innrømme at jeg som vanlig bare blir mer og mer enig.
Når kursen etter så lang tid ikke går mer enn et kort blaff over 30 og så ned hit igjen, hva skal til for å få den varig til et mer ‘normalt’ nivå?
‘Alt’ er kjent.
Overskudd pr aksje pr år, skipspriser, kontrakter. Svært store insidekjøp.
Hva slags nyhet kan slå de eksisterende fakta ned i støvlene og sende kursen dit den burde vært allerede? Når de eksisterende forholdene er så gode som de er.
Jeg vet igrunnen ikke hva det skulle være. Dessverre.
At de har solgt 10% av skipene og gjort avtale om å kjøpe 25% av aksjene med pengene kanskje, men slikt tror jeg egentlig ikke på.
Ledelsen har gjort en glimrende jobb så langt, og skapt store verdier for oss. De vil sikkert komme med flere gode grep.
Skulle bare ønske at markedet satte større pris på dem!
Grovt sett, slik det ser ut nå får man hele kursen i utbytter på 10 kvartaler.
Få andre selskap kan skilte med det.
Men når det ikke gir kursløft, hva skal da til?
Og blir det plutselig en endring på dette nå når vi daglig fores med artikler og meninger om fallende containermarked, reelt eller ikke.
Så hvorfor er det et problem med litt lav og kanskje synkende kurs dersom man uansett får alt tilbake på relativt kort tid?
Det ene er valgfrihet. Man må ‘ gi bort’ verdier hvis man brått skulle få behov for penger.
Det andre er faren ved å reinvestere utbyttet.
Og det siste burde ikke være farlig. Kursen er jo så lav.
Men de som solgte på 28 i fjor sommer de har fremdeles gjort det like godt som vi som ble værende. Et helt år uten avkastning.
Pengene burde stått i noe annet enn tidenes utbyttemaskin hele dette året faktisk. Og det er litt skremmende.
For nå er det dessverre så få som tror at de gode tidene fremdeles ligger foran oss.
Og da kan det fremdeles, kanskje, ta en del kvartaler før man totalt sett sitter med en fornuftig totalsum av utbytter pluss salgssum.
Og det å vente er ikke for alle, uansett om man venter på noe godt eller ikke.
Det er rett og slett mye morsommere med grei kurs enn med kurs man sliter med å forstå fordi den fremstår så latterlig lav. ikke at jeg skal selge. Men på 30 ville ikke et eventuelt akutt behov for salg vært så smertefullt.
Pentad har brukt sine argumenter noen måneder nå og jeg må innrømme at jeg som vanlig bare blir mer og mer enig.
Når kursen etter så lang tid ikke går mer enn et kort blaff over 30 og så ned hit igjen, hva skal til for å få den varig til et mer ‘normalt’ nivå?
‘Alt’ er kjent.
Overskudd pr aksje pr år, skipspriser, kontrakter. Svært store insidekjøp.
Hva slags nyhet kan slå de eksisterende fakta ned i støvlene og sende kursen dit den burde vært allerede? Når de eksisterende forholdene er så gode som de er.
Jeg vet igrunnen ikke hva det skulle være. Dessverre.
At de har solgt 10% av skipene og gjort avtale om å kjøpe 25% av aksjene med pengene kanskje, men slikt tror jeg egentlig ikke på.
Ledelsen har gjort en glimrende jobb så langt, og skapt store verdier for oss. De vil sikkert komme med flere gode grep.
Skulle bare ønske at markedet satte større pris på dem!
Grovt sett, slik det ser ut nå får man hele kursen i utbytter på 10 kvartaler.
Få andre selskap kan skilte med det.
Men når det ikke gir kursløft, hva skal da til?
Og blir det plutselig en endring på dette nå når vi daglig fores med artikler og meninger om fallende containermarked, reelt eller ikke.
Så hvorfor er det et problem med litt lav og kanskje synkende kurs dersom man uansett får alt tilbake på relativt kort tid?
Det ene er valgfrihet. Man må ‘ gi bort’ verdier hvis man brått skulle få behov for penger.
Det andre er faren ved å reinvestere utbyttet.
Og det siste burde ikke være farlig. Kursen er jo så lav.
Men de som solgte på 28 i fjor sommer de har fremdeles gjort det like godt som vi som ble værende. Et helt år uten avkastning.
Pengene burde stått i noe annet enn tidenes utbyttemaskin hele dette året faktisk. Og det er litt skremmende.
For nå er det dessverre så få som tror at de gode tidene fremdeles ligger foran oss.
Og da kan det fremdeles, kanskje, ta en del kvartaler før man totalt sett sitter med en fornuftig totalsum av utbytter pluss salgssum.
Og det å vente er ikke for alle, uansett om man venter på noe godt eller ikke.
DividendYield
26.07.2022 kl 22:35
7328
Herlig med fortsatt 3 årskontrakter, håper MPc får låst inn resten av flåten på lengre kontrakter, utenom de som skal selges. Det er bedre enn $75000 noen måneder.
velkjent
26.07.2022 kl 20:23
7485
Den som har skrevet om container-markedet må være politiker eller tilnærmet forvirret. Maken til selvmotsigelsr er det sjelden å lese. Hvilken rolle spiller Banchero i dette?
durrrrant
26.07.2022 kl 19:56
7478
Ukens (29) Banchero
FIXTURES:
Vessel's Name Built TEUs TEU@14 Gear account Period (mos) Rates ($)
Songa Cheetah 2008 1118 700 yes Fixed to Swire Shipping 33 - 36 m $27,000/d
BF Carp 2009 990 621 no Fixed to Sinokor 6 - 8 m $37,000/d
CONTAINER MARKET
Spot rates declined and seems more and more difficult to explain only with seasonality: issues that could impact rates in a number of key regions include Ukraine, potential labour unrest in the US and Europe and ongoing bottlenecks slowing supply chains. Slowing demand has driven container freight rates lower on a weekly basis over the last four months and high inflation is eroding confidence that volumes will stage much of a comeback. The overall dynamic of container shipping market remains strong as the market remains in a tight shortage. However, early data indicates a peak in container shipping and a contraction is likely to follow. Over the coming months, analysts expect charter rates to follow the direction of freight rates as vessel demand contracts from extreme highs. Although carriers have proven that they can deploy strategies to uphold profits despite lower volumes, as evident from Q1 results, container shipping stocks have certainly taken a hit. While the container market has definitely turned, the winding down of high rates and carrier profits will likely take some time, with no significant loosening likely until the second half of 2023.
FIXTURES:
Vessel's Name Built TEUs TEU@14 Gear account Period (mos) Rates ($)
Songa Cheetah 2008 1118 700 yes Fixed to Swire Shipping 33 - 36 m $27,000/d
BF Carp 2009 990 621 no Fixed to Sinokor 6 - 8 m $37,000/d
CONTAINER MARKET
Spot rates declined and seems more and more difficult to explain only with seasonality: issues that could impact rates in a number of key regions include Ukraine, potential labour unrest in the US and Europe and ongoing bottlenecks slowing supply chains. Slowing demand has driven container freight rates lower on a weekly basis over the last four months and high inflation is eroding confidence that volumes will stage much of a comeback. The overall dynamic of container shipping market remains strong as the market remains in a tight shortage. However, early data indicates a peak in container shipping and a contraction is likely to follow. Over the coming months, analysts expect charter rates to follow the direction of freight rates as vessel demand contracts from extreme highs. Although carriers have proven that they can deploy strategies to uphold profits despite lower volumes, as evident from Q1 results, container shipping stocks have certainly taken a hit. While the container market has definitely turned, the winding down of high rates and carrier profits will likely take some time, with no significant loosening likely until the second half of 2023.
velkjent
26.07.2022 kl 19:19
7356
Med en lock-up på 180 dager, kan vel ikke Spike selge seg ned til 5% før 21.9. (om jeg teller dager, ikke 24., som forøvrig er en lørdag.) Ex-dato for MPCC vil sikkert også bli i samme uke. At Spike tar gevinst er greit nok, men ikke "forståelig" for meg, med mindre Spike har rotet seg borti noe de trenger penger til å dekke, for hvor kan en ellers oppnå en rimelig sikker avkastning på 30-40% pa?
Redigert 26.07.2022 kl 19:20
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
26.07.2022 kl 17:50
7436
Star Spike er jo et britisk investeringsselskap. Første notering jeg gjorde av dem var 10.7.20. Da eide de 25,41% av selskapet.
Nå er de under 10% og kan vel selge uten å flagge inntil de faller under 5%.
De har jo vært med på emisjonen til 1 krone, så det er vel forståelig at de tar gevinst.
Men flott å få det på bordet, så vi forstår hva som skjer.
Nå er de under 10% og kan vel selge uten å flagge inntil de faller under 5%.
De har jo vært med på emisjonen til 1 krone, så det er vel forståelig at de tar gevinst.
Men flott å få det på bordet, så vi forstår hva som skjer.
velkjent
26.07.2022 kl 17:14
7529
Trøndersmolten skrev Hele 20 poeng eller 0,56% 😅
Når det pt meldes om så få slutninger, lurer jeg på hvor påliteleig statistikken er.
Trøndersmolten
26.07.2022 kl 17:09
7499
Slettet brukerskrev New Contex er ned. https://www.vhbs.de/index.php?id=28
Hele 20 poeng eller 0,56% 😅
velkjent
26.07.2022 kl 17:08
7358
Kbkristi skrev Har du link til lock-up-en velkjent?
Nei, tok ikke kopi av meldingen, bare noterte datoen for hvor lenge den ville vare. Nedsalget falt sammen med x-dato for de 11c den 24.3. og om tidsplanen vedvarer, blir det vel ny x-data for 2Q-utbetalingen ca 23-24. 9. Om det blir flere nedsalg, vil være ren gjetning, men min mening om det er at slikt ikke burde være tillatt. Aksjeeiere burde selvsagt ha lov til å selge når det var ønskelig og uten restriksjoner, som i praksis holder selskapets markedsverdi i en tvangstrøye.
Redigert 26.07.2022 kl 17:09
Du må logge inn for å svare
En av de irriterende måkene, velkjent (24.9.22) huff..
Så er det det at vi har ingen garanti for pose og sekk. Eller, vi har jo tildels hatt det i reprising opp til 20,- (sommer/tidlig høst 2021).
Vi har ingen garanti for kursstigning med stabilisering på høyere kurs, og vi har vel ikke garanti for at et selskap ikke endrer sitt utbytte policy frem i tid (?).
Jeg sa til mine nærmeste for et år siden at veien til 20,- var nokså lett, men at 20-30,- kom til å bli meget ruglete og tar tid. Det har vel ikke vært noen 'black swan event' men jeg mener at det var flere irriterende måker (spesielt sommer/høst 2021) som har tatt litt av momentum ut av aksjen.
Nå sitter vi i markedsfrykt (og, ja....sommerferie) selv om kontraktene og rater er gode. Det har vært tildels skift til tjenester, folk har kanskje brukt mer penger på ferier. Produkter koster vel noe mer, folk må prioritere kanskje litt anerledes og i større befolkninger enn i dette landet. Folk tenker sitt om inflasjonen når de ser økte priser på produkter, regardless av hovedårsaken til inflasjonen. Container shipping er ikke helt uskyldig i bidraget.
Men, uansett....
Momentum. En aksje må ha momentum.
Markedet sier at mpcc skal ligge på disse priser inntil videre. Da må vi bare være fornøyde med utbyttene og kanskje heller 'diversify' porteføljene noe hvis man vil noe annet.
Vi har ingen garanti for kursstigning med stabilisering på høyere kurs, og vi har vel ikke garanti for at et selskap ikke endrer sitt utbytte policy frem i tid (?).
Jeg sa til mine nærmeste for et år siden at veien til 20,- var nokså lett, men at 20-30,- kom til å bli meget ruglete og tar tid. Det har vel ikke vært noen 'black swan event' men jeg mener at det var flere irriterende måker (spesielt sommer/høst 2021) som har tatt litt av momentum ut av aksjen.
Nå sitter vi i markedsfrykt (og, ja....sommerferie) selv om kontraktene og rater er gode. Det har vært tildels skift til tjenester, folk har kanskje brukt mer penger på ferier. Produkter koster vel noe mer, folk må prioritere kanskje litt anerledes og i større befolkninger enn i dette landet. Folk tenker sitt om inflasjonen når de ser økte priser på produkter, regardless av hovedårsaken til inflasjonen. Container shipping er ikke helt uskyldig i bidraget.
Men, uansett....
Momentum. En aksje må ha momentum.
Markedet sier at mpcc skal ligge på disse priser inntil videre. Da må vi bare være fornøyde med utbyttene og kanskje heller 'diversify' porteføljene noe hvis man vil noe annet.
velkjent
26.07.2022 kl 15:16
7158
Det du peker på burde vært normalen, ikke den lave kursen vi har nå, som strider mot alt jeg kan om investeringsteori. All investering innebærer en viss risiko, men når ekspertisen anbefaler å investere i finanssektoren når rentene økes, synes den å ha glemt Lehman B-konkurs og ditto store nedskrivninger på lån i norske banker.
Selv om fraktmarkedet kan være volatilt, er ratene for MPCC relativt godt sikret rent tidsmessig,altså lav risiko, og veid opp mot den inntjeningen, som forventes, blir kursen/prisen på investeringen i forhold til utbyttene/fortjenesten temmelig uforståelig, noe også kursantydningene nærmere 40-tallet sier litt om.
Eneste mulige årsak jeg kan tenke meg er at MPCCs aksjer kan bli gjenstand for nytt nedsalg til "avtalt" lav kurs. Lock-up-en varer til den 24.9.22.
Selv om fraktmarkedet kan være volatilt, er ratene for MPCC relativt godt sikret rent tidsmessig,altså lav risiko, og veid opp mot den inntjeningen, som forventes, blir kursen/prisen på investeringen i forhold til utbyttene/fortjenesten temmelig uforståelig, noe også kursantydningene nærmere 40-tallet sier litt om.
Eneste mulige årsak jeg kan tenke meg er at MPCCs aksjer kan bli gjenstand for nytt nedsalg til "avtalt" lav kurs. Lock-up-en varer til den 24.9.22.
Kbkristi
26.07.2022 kl 14:23
6956
Det er jo veldig mange fordeler med at kursen holder seg f.eks på 22 kroner mot f.eks på 70 kroner.
Utbytte i kroner vil bli det samme, men prosentvis avkastning blir enorm på lav kurs.
Skatt blir også mye mindre ved lav kurs.
For ikke å snakke om nedsiderisikoen om aksjen hadde stått i 70.
Så hva ville folk ha gjort om man visste at utbyttene ble kr 7,50 pr år og kursen har holdt seg på kr 22 de neste 5 år?
Etter 5 år er vi fortsatt medeiere i mange skip.
Utbytte i kroner vil bli det samme, men prosentvis avkastning blir enorm på lav kurs.
Skatt blir også mye mindre ved lav kurs.
For ikke å snakke om nedsiderisikoen om aksjen hadde stått i 70.
Så hva ville folk ha gjort om man visste at utbyttene ble kr 7,50 pr år og kursen har holdt seg på kr 22 de neste 5 år?
Etter 5 år er vi fortsatt medeiere i mange skip.
Jo, men jeg leser gjentatte ganger at folk ikke er opptatt av kurs, helst utbyttene. Jeg har også lest at det er greit at kursen holder seg lav slik at man får kjøpt opp flere aksjer med utbyttene. Så er det noe å være skuffet over? Noe upopulært ja, men jeg har spurt flere ganger om hva blir kursdrivende fremover med kjente kontrakter og inntjeningstall. Svarene jeg får vender fokuset ofte tilbake til utbyttene. Veldig mye er meget 'transparent' i flere år fremover. Mye er priset inn, mener jeg, men tenker at kursen styrker seg noe igjen når inflasjonsfrykten roer seg, rent markedspsykologisk. Og den vil nok stige igjen. Jeg blir overrasket om den ikke gjør det, kun på den siste faktoren jeg nevner.
Et aspekt er risk-off sentiment i markedet for tiden.
Så er det heller ikke rart at folk omvekter litt til energi aksjer. Det er spennende tider i energi med mye oppside og noe redusert risiko. Like spennende var det i mpcc i de dagene da syklusen begynte oppsvingen.
Et aspekt er risk-off sentiment i markedet for tiden.
Så er det heller ikke rart at folk omvekter litt til energi aksjer. Det er spennende tider i energi med mye oppside og noe redusert risiko. Like spennende var det i mpcc i de dagene da syklusen begynte oppsvingen.
Redigert 26.07.2022 kl 13:45
Du må logge inn for å svare
velkjent skrev Synes likevel at MPCC nå tar vel lang ferie!
Er jo opp ca. 13% siste måned. Tolmodighet er en dyd, sies det…
velkjent
26.07.2022 kl 12:51
6909
Slettet brukerskrev Godt poeng på en tirsdag, Kbkristi👍
Synes likevel at MPCC nå tar vel lang ferie!
Godt poeng på en tirsdag, Kbkristi👍
Er vel strengt tatt flere grunner til at Vår Energi og andre oljeselskaper stiger om dagen. Med den gale mannen som styrer Russland, kan olje- og gassprisen nå rekordnivåer inn mot vinteren - noko mange har innsett i det siste. Men, nok om det. Er som du sier ferietid, så også i MPCC-aksjen om dagen. Og litt ferie har alle godt av… 🏖⛵️
Redigert 26.07.2022 kl 12:39
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
26.07.2022 kl 11:45
7110
Det er vel ferietid. Men ta en titt på Vår Energi. Den stiger friskt etter at aksjonærene skal få en krone i utbytte.
Der må du nå betale kr 38,45 pr aksje, mens vi kan vente oss bortimot kr 1,50 i utbytte for bare kr 22,60 pr aksje.
Der må du nå betale kr 38,45 pr aksje, mens vi kan vente oss bortimot kr 1,50 i utbytte for bare kr 22,60 pr aksje.
Redigert 26.07.2022 kl 11:46
Du må logge inn for å svare
velkjent
26.07.2022 kl 11:27
7181
Hva er det som er attraktivt?
Hittil i dag virker den temmelig illikvid, men insiderne har kanskje ikke våknet?
Hittil i dag virker den temmelig illikvid, men insiderne har kanskje ikke våknet?
Fendi80
26.07.2022 kl 11:18
7199
Er MEGABULL på MPCC, men er det noen som har sett litt på Himalaya Shipping?
Et nytt selskap innen shipping. Flere store innsidehandler om dagen, og selskapet har gått ut med at det vil bli fine utbytter til aksjonærene.
Kun priset til 1,7 mrd. Kan ikke se noen andre shippingselskap er priset så lavt?
De har ikke båter på vannet enda, men alt av finansiering er i orden, samt kontrakter. Båtene kommer på løpende bånd fra 2023, hva vil kursen da stå i?
Et nytt selskap innen shipping. Flere store innsidehandler om dagen, og selskapet har gått ut med at det vil bli fine utbytter til aksjonærene.
Kun priset til 1,7 mrd. Kan ikke se noen andre shippingselskap er priset så lavt?
De har ikke båter på vannet enda, men alt av finansiering er i orden, samt kontrakter. Båtene kommer på løpende bånd fra 2023, hva vil kursen da stå i?
Jeg forsto det også slik, toftos, og nevnte det for noen dager siden.
toftos
26.07.2022 kl 10:37
7361
Var snakk om at de 3,5 mill aksjene som de solgte 15 Juli var utlån til shorting, så sikkert noen av de som ble levert tilbake
Ha-ha, man er ikke eldre enn man føler seg!
Er det lenge siden Folketrygdfondet kjøpte opp 150.000 aksjer? Skjedde det etter det siste, store kjøpet for en måned eller to siden?
Uansett er det viktig at noen av de store investorene kommer inn, for de har mange og dyktige analytikere.
Er det lenge siden Folketrygdfondet kjøpte opp 150.000 aksjer? Skjedde det etter det siste, store kjøpet for en måned eller to siden?
Uansett er det viktig at noen av de store investorene kommer inn, for de har mange og dyktige analytikere.
PSI- Investor
25.07.2022 kl 22:53
8223
Hørte det ble nevnt at Folketrygdfondet har kjøpt ytterligere 150.000 aksjer, håper det stemmer, det er jo positivt!
Tenkte å spare dere for flere reisebrev, men så må det visst komme ett til kjenner jeg.
Kan absolutt anbefale Lofoten! Lite folk der i år, de er nesten på grensen til bekymret. Vakkert selvsagt! Vill natur. Og havørn som ikke har noen naturlige fiender og intet å frykte. En kom båten så nær at den touchet staken den satt på.
Og den billigstrømmen, den funker i alle fall godt i sånne strømgjerder som enkelte steder sperrer sauene inne. Og hvis man er dum nok til å ta seg over kan man erfare at fjellstøvler har meget stor kapasitet til å samle opp sauemøkk.
En trøst kan være at mye av det løsner av seg selv mot pedalsettet i bilen.
Men det jeg skulle fortelle om, altså jeg ble så provosert langs veien i dag.
Når jeg kjører bil føler jeg meg minst like ung og dum som jeg var da jeg var 25, og jeg synes jeg kjører like godt fremdeles.
Men langs veien så lyser det plutselig opp fra et skilt ‘over 60’
Og det er sterkt provoserende synes jeg, for jeg har fremdeles noen måneder igjen før jeg runder 60.
Så mener de at jeg kjører som en gubbe da?
Jeg tro til og kjørte så inspirert som jeg bare klarte med bilen full av voksne damer, for den karakteristikken der vil jeg ikke ha på meg.
Men det gikk ikke bedre, neste skilt lyste opp med samme tekst! Over 60.
Pokker
Etter en god stund og hard kjøring klarte jeg å komme ned til ‘over 40’
Men jeg syntes egentlig jeg hadde fortjent å få ‘ ca 25-30’
Tenkte å spare dere for flere reisebrev, men så må det visst komme ett til kjenner jeg.
Kan absolutt anbefale Lofoten! Lite folk der i år, de er nesten på grensen til bekymret. Vakkert selvsagt! Vill natur. Og havørn som ikke har noen naturlige fiender og intet å frykte. En kom båten så nær at den touchet staken den satt på.
Og den billigstrømmen, den funker i alle fall godt i sånne strømgjerder som enkelte steder sperrer sauene inne. Og hvis man er dum nok til å ta seg over kan man erfare at fjellstøvler har meget stor kapasitet til å samle opp sauemøkk.
En trøst kan være at mye av det løsner av seg selv mot pedalsettet i bilen.
Men det jeg skulle fortelle om, altså jeg ble så provosert langs veien i dag.
Når jeg kjører bil føler jeg meg minst like ung og dum som jeg var da jeg var 25, og jeg synes jeg kjører like godt fremdeles.
Men langs veien så lyser det plutselig opp fra et skilt ‘over 60’
Og det er sterkt provoserende synes jeg, for jeg har fremdeles noen måneder igjen før jeg runder 60.
Så mener de at jeg kjører som en gubbe da?
Jeg tro til og kjørte så inspirert som jeg bare klarte med bilen full av voksne damer, for den karakteristikken der vil jeg ikke ha på meg.
Men det gikk ikke bedre, neste skilt lyste opp med samme tekst! Over 60.
Pokker
Etter en god stund og hard kjøring klarte jeg å komme ned til ‘over 40’
Men jeg syntes egentlig jeg hadde fortjent å få ‘ ca 25-30’
Redigert 25.07.2022 kl 22:55
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
25.07.2022 kl 21:53
8402
I og med at de ikke har kunngjort noe til nå, så må de jo fortelle oss hvordan de skal bruke pengene.
Vi har jo tidligere fått beskjed om at salgsgevinster går tilbake til eiere.
Men nå har vi jo noen skip som skal finansieres, så vi skal ikke selge skinnet osv.
Hvis salget medfører riktighet, så vil vi nok få beskjed senest den 18.august.
Vi har jo tidligere fått beskjed om at salgsgevinster går tilbake til eiere.
Men nå har vi jo noen skip som skal finansieres, så vi skal ikke selge skinnet osv.
Hvis salget medfører riktighet, så vil vi nok få beskjed senest den 18.august.
Det finnes ikke noe info rundt denne utbetalingen pr i dag? Vil det også komme 18. august?
Londonmannen
25.07.2022 kl 20:16
8713
Med de problemene vi har sett i de havnene som betjener de største skipene, så vil det nok bli etablert flere direkteruter som betjenes av de største feederne.
Jeg er ikke nevneverdig bekymret for MPCC og andre feederrederier med den utviklingen vi nå ser; økende antall feederruter, moderat tilførsel av feedere og nye reguleringer i 2023 som pålegger slow-steaming av store deler av flåten.
Den berømmelige toppen som har vært forskyver frem i tid siden vinteren 2020 ligger nok fortsatt et stykke inn fremtiden. Noe ratenivået og lengden på nye kontrakter vitner tydelig om.
Så kan man jo saktens bli frustrert over at kursen synes å bli liggende på et uønsket lavt nivå. Men hvorfor bekymre seg over dette med tanke på de rause utbyttene som blir oss til del i de kommende årene?
Jeg er ikke nevneverdig bekymret for MPCC og andre feederrederier med den utviklingen vi nå ser; økende antall feederruter, moderat tilførsel av feedere og nye reguleringer i 2023 som pålegger slow-steaming av store deler av flåten.
Den berømmelige toppen som har vært forskyver frem i tid siden vinteren 2020 ligger nok fortsatt et stykke inn fremtiden. Noe ratenivået og lengden på nye kontrakter vitner tydelig om.
Så kan man jo saktens bli frustrert over at kursen synes å bli liggende på et uønsket lavt nivå. Men hvorfor bekymre seg over dette med tanke på de rause utbyttene som blir oss til del i de kommende årene?
Kbkristi
25.07.2022 kl 18:41
8938
At bunnen allerede er passert, vil man jo ikke vite før en god stund etter den er passert.
Derfor kan det jo være like greit å være long, og fokusere på utbytter.
Er man fornøyd med utbyttene, er det jo greit. De som mener en kan tjene bedre på trading, må jo selvfølgelig gjøre det :)
Nye feeder-ruter blir man jo ikke lei av å lese om. Det styrker jo vårt segment.
Derfor kan det jo være like greit å være long, og fokusere på utbytter.
Er man fornøyd med utbyttene, er det jo greit. De som mener en kan tjene bedre på trading, må jo selvfølgelig gjøre det :)
Nye feeder-ruter blir man jo ikke lei av å lese om. Det styrker jo vårt segment.
Interessant om historiske bunner, Kbkristi - det blir spennende å se hva som blir fasit for markedet denne gang.
Det opprettes ellers stadig nye ruter for å gi supplychain økt reliabilitet, og feeders er attraktive størrelser iht.
Denne nye ruten Kina-Skotland vil eks nær halvere leveringstid, da den kutter å anløpe europeiske flaskehalser;
https://www.hellenicshippingnews.com/first-ever-direct-china-to-scotland-shipping-route-launched/
Det opprettes ellers stadig nye ruter for å gi supplychain økt reliabilitet, og feeders er attraktive størrelser iht.
Denne nye ruten Kina-Skotland vil eks nær halvere leveringstid, da den kutter å anløpe europeiske flaskehalser;
https://www.hellenicshippingnews.com/first-ever-direct-china-to-scotland-shipping-route-launched/
Fin artikkel, atdn👍tar gjerne imot info fra CB omkring et par skipssalg fremover🤞
Vi ser jo flust av «doomsayers» når spotratene naturlig nok faller fra ath…da er det viktig å vite at bildet er nyansert, og at eks. skipseiere som Mpcc ikke er like utsatt;
«Shipowners have, in general, held out for charter parties with a duration of two years or more, so they will initially be insulated from the fall in daily hire rates.»
https://theloadstar.com/gloomy-outlook-for-container-freight-market-as-rates-continue-to-fall/
Vi ser jo flust av «doomsayers» når spotratene naturlig nok faller fra ath…da er det viktig å vite at bildet er nyansert, og at eks. skipseiere som Mpcc ikke er like utsatt;
«Shipowners have, in general, held out for charter parties with a duration of two years or more, so they will initially be insulated from the fall in daily hire rates.»
https://theloadstar.com/gloomy-outlook-for-container-freight-market-as-rates-continue-to-fall/
Trøndersmolten
25.07.2022 kl 15:56
9406
Brygger nå fort opp til ny ratepeak under peak season frem mot jul:
https://www.tradewindsnews.com/containerships/container-ship-port-congestion-hits-new-record-says-clarksons/2-1-1265991
https://www.tradewindsnews.com/containerships/container-ship-port-congestion-hits-new-record-says-clarksons/2-1-1265991
atdnshinc
25.07.2022 kl 11:12
10089
https://splash247.com/startling-amount-of-boxships-changing-hands-confounds-the-doomsayers/
Many analysts have been suggesting container shipping’s boom period is coming to a close, pointing to myriad freight indices that have been in retreat for months. However, no one seems to have told tonnage hungry boxline operators who continue to snap up ships in high volumes and at incredible prices.
There is a “startling” amount of secondhand containership business at the moment, according to a new report from brokers Braemar.
Braemar reports in its latest weekly container shipping report on speculation that a fleet of up to six vessels all with deliveries next year sized between 2,500 and 7,000 teu have been sold to a major Europe-based liner company.
Mediterranean Shipping Co (MSC), which has bought more than 200 secondhand ships in the last 24 months, is tipped to have bought a pair of 9,400 teu ships, while CMA CGM has paid a firm $75m for a nine-year-old, Chinese built, 3,756 teu ship called Cap Capricorn, a vessel that would have cost less than one-third of the price when brand new in 2013.
Feeder ships also continue to change hands with Vietnamese interests snapping up the 14-year-old, 1,708 teu A Roku for $30m.
“All deals mentioned are transactions at still astonishingly high levels, so for all the talk of freight rates falling, interest rates rising and life generally about to become more difficult, the liner operators see something others cannot,” Braemar stated, going on to suggest that with prices at these levels more sellers may appear in the coming weeks.
Many analysts have been suggesting container shipping’s boom period is coming to a close, pointing to myriad freight indices that have been in retreat for months. However, no one seems to have told tonnage hungry boxline operators who continue to snap up ships in high volumes and at incredible prices.
There is a “startling” amount of secondhand containership business at the moment, according to a new report from brokers Braemar.
Braemar reports in its latest weekly container shipping report on speculation that a fleet of up to six vessels all with deliveries next year sized between 2,500 and 7,000 teu have been sold to a major Europe-based liner company.
Mediterranean Shipping Co (MSC), which has bought more than 200 secondhand ships in the last 24 months, is tipped to have bought a pair of 9,400 teu ships, while CMA CGM has paid a firm $75m for a nine-year-old, Chinese built, 3,756 teu ship called Cap Capricorn, a vessel that would have cost less than one-third of the price when brand new in 2013.
Feeder ships also continue to change hands with Vietnamese interests snapping up the 14-year-old, 1,708 teu A Roku for $30m.
“All deals mentioned are transactions at still astonishingly high levels, so for all the talk of freight rates falling, interest rates rising and life generally about to become more difficult, the liner operators see something others cannot,” Braemar stated, going on to suggest that with prices at these levels more sellers may appear in the coming weeks.
Kbkristi
25.07.2022 kl 10:46
10162
Limer inn en generell markedskommentar, da Mpcc ikke har falt pga dårlige tall, men pga et dårlig marked.
Kan markedene allerede ha bunnet ut?
I et fallende marked kommer det ofte flere «bear market rallies», før markedene faller videre. Er rekylen vi har sett siden midten av juni nok en falsk start, eller er det bunnen for denne gang?
Artikkel skrevet av Delphi-forvalter Tian Tollefsen
Jeg har tidligere skrevet i Finansavisen at aksjemarkedet historisk pleier å stige når inflasjonsveksten topper ut. Noe uventet gjelder dette også når veksten her i verden bremser opp. Fremover venter vi riktignok fortsatt på en topp i inflasjonsveksten i USA.
Samtidig har vi i den seneste tiden sett et kraftig fall i råvarepriser, og handelsstanden er i ferd med å kutte priser for å prøve å kvitte seg med proppfulle varelagre. Stadig flere kommer også med resesjonsspådommer, som i så fall skulle tilsi at den amerikanske konsumprisveksten på 9,1 prosent i juni kanskje var toppen for denne gang.
Markedets reaksjon på de overraskende høye inflasjonstallene for juni var også annerledes enn det vi har sett tidligere i år. De lange rentene holdt seg flate, og ikke minst holdt vekstaksjer stand mot verdiaksjene. Kanskje markedet prøver å fortelle oss noe? Det var jo tross alt høy inflasjon og stigende renter som punkterte markedet, så da er det jo fristende å tegne opp et scenario der markedet bunner på en topp i inflasjonen og de lange rentene, drevet av vekst og kvalitetsaksjer.
Det store spørsmålet er hvordan forbruket til konsumenten vil se ut, med en sliten lommebok etter en svært etterlengtet ferie. Det er all grunn til å tro at økonomien og tilhørende makroøkonomiske indikatorer vil fortsette å bremse ned. Men må markedene falle av den grunn? Vi har studert syklusene i alle innkjøpssjefsindeksers mor, den amerikanske «ISM manufacturing PMI», siden 1950-tallet. Der teller vi 32 lokale bunner gjennom perioden.
ARTIKKELFORFATTER: Delphi-forvalter Tian Tollefsen. FOTO: IVAN KVERME
I snitt ser vi at markedet, målt gjennom S&P 500, bunner cirka to måneder før ISM bunner ut. I 66 prosent av tilfellene bunner aksjemarkedet ut før ISM. Måler vi fra og med 1975, øker dette til 75 prosent. Ser vi kun på de 21 tilfellene der markedet bunner ut før ISM bunner ut, bunner markedet i snitt rundt fem måneder før ISM. Ja, vi forventer at forbruk vil bremse og at fundamental økonomi vil falle, men markedet pleier å ligge i forkant, og vi kan se at markedet stiger, selv om ISM fortsetter å falle.
Ser man på grafen under, der 0 er tidspunktet ISM bunner ut, ser man tydelig at markedet i snitt starter på sin stigning før ISM bunner. Ser man kun på snittet av de 21 ISM-bunnene der markedet bunner først, kommer bunnen mye tidligere.
Ser vi på samme tidsserie, ser det også ut til at det i snitt tar litt i overkant av 18 måneder for at ISM skal gå fra topp til bunn, med høyeste verdi på 26 måneder fra topp til bunn. I denne syklusen ble toppen nådd i mars 2021, og vi er nå omtrent 16 måneder inn i ISM-nedsyklusen. Legger man til de to til fem månedene markedet i snitt bunner, er vi absolutt innenfor rekkevidde.
Det er vanskelig å tro på dette akkurat nå, men jeg tegner bare opp et bilde der dette er et plausibelt scenario. Ser man på indikatorer for sentiment og posisjonering, kan det virke som om de fleste allerede er godt posisjonert for at det blir tøft fremover, hvilket er en viktig ingrediens for at markedet skal stige.
Faktisk viser flere sentimentindikatorer, for eksempel Bank of Americas Bull vs. Bear-indeks, at investorsentimentet nå er på de mest pessimistiske nivåene vi pleier å se.
https://finansavisen.no/nyheter/kommentar/2022/07/24/7903665/kan-markedene-allerede-ha-bunnet-ut
Kan markedene allerede ha bunnet ut?
I et fallende marked kommer det ofte flere «bear market rallies», før markedene faller videre. Er rekylen vi har sett siden midten av juni nok en falsk start, eller er det bunnen for denne gang?
Artikkel skrevet av Delphi-forvalter Tian Tollefsen
Jeg har tidligere skrevet i Finansavisen at aksjemarkedet historisk pleier å stige når inflasjonsveksten topper ut. Noe uventet gjelder dette også når veksten her i verden bremser opp. Fremover venter vi riktignok fortsatt på en topp i inflasjonsveksten i USA.
Samtidig har vi i den seneste tiden sett et kraftig fall i råvarepriser, og handelsstanden er i ferd med å kutte priser for å prøve å kvitte seg med proppfulle varelagre. Stadig flere kommer også med resesjonsspådommer, som i så fall skulle tilsi at den amerikanske konsumprisveksten på 9,1 prosent i juni kanskje var toppen for denne gang.
Markedets reaksjon på de overraskende høye inflasjonstallene for juni var også annerledes enn det vi har sett tidligere i år. De lange rentene holdt seg flate, og ikke minst holdt vekstaksjer stand mot verdiaksjene. Kanskje markedet prøver å fortelle oss noe? Det var jo tross alt høy inflasjon og stigende renter som punkterte markedet, så da er det jo fristende å tegne opp et scenario der markedet bunner på en topp i inflasjonen og de lange rentene, drevet av vekst og kvalitetsaksjer.
Det store spørsmålet er hvordan forbruket til konsumenten vil se ut, med en sliten lommebok etter en svært etterlengtet ferie. Det er all grunn til å tro at økonomien og tilhørende makroøkonomiske indikatorer vil fortsette å bremse ned. Men må markedene falle av den grunn? Vi har studert syklusene i alle innkjøpssjefsindeksers mor, den amerikanske «ISM manufacturing PMI», siden 1950-tallet. Der teller vi 32 lokale bunner gjennom perioden.
ARTIKKELFORFATTER: Delphi-forvalter Tian Tollefsen. FOTO: IVAN KVERME
I snitt ser vi at markedet, målt gjennom S&P 500, bunner cirka to måneder før ISM bunner ut. I 66 prosent av tilfellene bunner aksjemarkedet ut før ISM. Måler vi fra og med 1975, øker dette til 75 prosent. Ser vi kun på de 21 tilfellene der markedet bunner ut før ISM bunner ut, bunner markedet i snitt rundt fem måneder før ISM. Ja, vi forventer at forbruk vil bremse og at fundamental økonomi vil falle, men markedet pleier å ligge i forkant, og vi kan se at markedet stiger, selv om ISM fortsetter å falle.
Ser man på grafen under, der 0 er tidspunktet ISM bunner ut, ser man tydelig at markedet i snitt starter på sin stigning før ISM bunner. Ser man kun på snittet av de 21 ISM-bunnene der markedet bunner først, kommer bunnen mye tidligere.
Ser vi på samme tidsserie, ser det også ut til at det i snitt tar litt i overkant av 18 måneder for at ISM skal gå fra topp til bunn, med høyeste verdi på 26 måneder fra topp til bunn. I denne syklusen ble toppen nådd i mars 2021, og vi er nå omtrent 16 måneder inn i ISM-nedsyklusen. Legger man til de to til fem månedene markedet i snitt bunner, er vi absolutt innenfor rekkevidde.
Det er vanskelig å tro på dette akkurat nå, men jeg tegner bare opp et bilde der dette er et plausibelt scenario. Ser man på indikatorer for sentiment og posisjonering, kan det virke som om de fleste allerede er godt posisjonert for at det blir tøft fremover, hvilket er en viktig ingrediens for at markedet skal stige.
Faktisk viser flere sentimentindikatorer, for eksempel Bank of Americas Bull vs. Bear-indeks, at investorsentimentet nå er på de mest pessimistiske nivåene vi pleier å se.
https://finansavisen.no/nyheter/kommentar/2022/07/24/7903665/kan-markedene-allerede-ha-bunnet-ut