Mpcc Bull 2022 Tråd 2
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
18.08.2022 kl 10:31
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
På nytt ble forrige tråd fra 1.10.21 overbelastet med 1.458.062 leserklikk og 7.349 innlegg. Den brakte oss fra kr 21,20 til kr 27,75 pluss et utbytte på kr 3,95. Antall aksjonærer i Nordnet har økt fra 11.798 til 13.351
Link tråd 1: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, Link tråd 2: .https://finansavisen.no/forum/thread/140708/view
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Presentation 19.5.2022: https://www.mpc-container.com/files/Documents/Financial_reports/Presentations/MPCC_Q1_2022_Earnings-Call.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link tråd 1: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, Link tråd 2: .https://finansavisen.no/forum/thread/140708/view
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Presentation 19.5.2022: https://www.mpc-container.com/files/Documents/Financial_reports/Presentations/MPCC_Q1_2022_Earnings-Call.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Redigert 24.05.2022 kl 12:28
Du må logge inn for å svare
Grand Stone
10.08.2022 kl 12:57
8211
Og, inntjeningen til MPCC vil gå opp så lenge nye kontrakter er høyere enn gamle kontrakter. I og med kontraktene som går ut nå stort sett er inngått for lenge siden, lenge før ratene gikk til himmels, så vil nye kontrakter stort sett være bedre enn de gamle i ganske lang tid fremover. For eksempel As Emma har en kontrakt på 13500$ per dag, mens det er estimert vi får over 60 000$ per dag for en 3års kontrakt. Ratene har veldig mye å gå på før vi er nede i 13500$ per dag.
Absolutt. Gode poeng, Grand Stone!
https://splash247.com/liner-shipping-on-course-to-smash-last-years-record-profits/
«Demand normalisation and unwinding of congestion might take place slower than expected, which present upsides to container shipping profitability in 2H22. Going forward, we argue that after years of consolidation and formation of mega shipping alliances, the shipping lines have learnt the capacity discipline and while there might still be volatility in freight rates, the rock-bottom level of freight rates seen in the past decade might no longer persist in the future,” the report from HSBC predicted.»
«Demand normalisation and unwinding of congestion might take place slower than expected, which present upsides to container shipping profitability in 2H22. Going forward, we argue that after years of consolidation and formation of mega shipping alliances, the shipping lines have learnt the capacity discipline and while there might still be volatility in freight rates, the rock-bottom level of freight rates seen in the past decade might no longer persist in the future,” the report from HSBC predicted.»
Har siste uke generelt ikke fått kommet innpå tråden, får feilmelding/kapasitet på Finansavisen's server.
Det føles jo litt som å ikke få besøke familien....på grensen til uutholdelig😅
Flere som opplever samme?
Det føles jo litt som å ikke få besøke familien....på grensen til uutholdelig😅
Flere som opplever samme?
Kbkristi
10.08.2022 kl 15:00
7913
Får det av og til, men det varer sjelden mer enn 10-20 minutter.
Skjønner abstinensen ja, Route69.
Ligger fortsatt godt parkert ved Schleswig Hafen i 27 grader og koser oss :)
Skjønner abstinensen ja, Route69.
Ligger fortsatt godt parkert ved Schleswig Hafen i 27 grader og koser oss :)
Jeg har fått det noen ganger, men generelt ikke noe stort problem. Det er fint å sitte på forumet og lese betraktninger gjort av folket :)
Bra at den amerikanske inflasjonen klokket inn under forventet. Det kan skape grobunn for litt «roligere» tider framover (kanskje)… 😅
Redigert 10.08.2022 kl 15:08
Du må logge inn for å svare
Hyggelig å vite at du befinner deg i sør, Kbkristi!
Da ligger det an til kursstigning når du og fruen setter kursen nordover, i tråd med tidligere erfaringer!!
Det er vel fra nå av vi forventer en oppgang, noen dager før resultatfremleggelsen.
P.S. Forresten, du har ikke hørt noe fra Struts i det siste? Jeg savner hans utlegninger om både Ibsen og andre..... Kjenner jeg ham rett følger han med MPC med et skråblikk og gjerne også som aksjonær igjen.
NetromK
10.08.2022 kl 16:29
8298
Tørre elvar i Europa skapar utfordring:
https://www.bloomberg.com/news/features/2022-08-10/europe-s-low-water-levels-threaten-rhine-river-hit-80b-trade-lifeline?sref=DLVyDcXJ
Eg veit ikkje kor stor skip som går i disse elvane normalt, og kva som er situasjonen no, men kan fort auke presse på alt pressa havner om meir transport må på land der det alt er kork med containere, i tillegg til streik ein del plassar i Europa.
Elles, Struts ser ut til å ha ein pause frå FF:
Struts
Antall innlegg: 3916
Siste innlogging: 11.07.2022 kl 12:14
https://www.bloomberg.com/news/features/2022-08-10/europe-s-low-water-levels-threaten-rhine-river-hit-80b-trade-lifeline?sref=DLVyDcXJ
Eg veit ikkje kor stor skip som går i disse elvane normalt, og kva som er situasjonen no, men kan fort auke presse på alt pressa havner om meir transport må på land der det alt er kork med containere, i tillegg til streik ein del plassar i Europa.
Elles, Struts ser ut til å ha ein pause frå FF:
Struts
Antall innlegg: 3916
Siste innlogging: 11.07.2022 kl 12:14
Kbkristi
10.08.2022 kl 16:42
8306
Ja, Struts han savnes. Får håpe han bare har tatt en lang ferie.
Ellers lå vi i Rudesheim ved Rhinen for et par måneder siden. Så ingen elvebåter med containere, men det dundret lange tog forbi fullastet med containere flere ganger i timen.
Ellers lå vi i Rudesheim ved Rhinen for et par måneder siden. Så ingen elvebåter med containere, men det dundret lange tog forbi fullastet med containere flere ganger i timen.
Angående containertog: For en del år siden overnattet jeg på et hotell noen hundre meter fra en jernbanebro av stål over Moselelven i Koblenz. Det ble dårlig søvn den natten. Stadig eviglange tog gjennom natten slik jeg husker det. Sikkert blitt værre og nå når vannet i Rhinen synker kan enda mer bli sendt med tog, og påfølgende propp i systemet.
Redigert 10.08.2022 kl 17:36
Du må logge inn for å svare
DividendYield
10.08.2022 kl 21:30
7684
Siste tall (fra Q1 MPCC) er det vel ventet en 5-6 % økning i behov innen feeder og etter hva jeg har fått med meg så begynner ikke linerne å gå tom for cash med det første. Da har jeg ikke en gang nevnt IMO2023 og skraping som er blitt utsatt i flere år. Men er resesjon/stagflasjon kan virke i motsatt retning. Det skal bli spennende å følge med. Jeg velger å holde på aksjene mine!
Kbkristi
10.08.2022 kl 22:54
7393
Det gjør du rett i. Folk kan velge om å sitte i en aksje som gir 4% med god medieomtale eller å gå for gull med 18% og ingen omtale 😂
Merkelig nok så må vi fortsatt holde dette mellom oss.
Merkelig nok så må vi fortsatt holde dette mellom oss.
Kbkristi
10.08.2022 kl 23:40
7270
Morgendagen blir spennede.
Euroseas økte med 5,99% og afterhours gikk de ytterligere 5,58%.
Vi må ligge stille og akkumulere.
Etterhvert finner markedet ut det samme som vi har visst i 2 år :)
Euroseas økte med 5,99% og afterhours gikk de ytterligere 5,58%.
Vi må ligge stille og akkumulere.
Etterhvert finner markedet ut det samme som vi har visst i 2 år :)
Jeg har vært inne på temaet før, men det er klart at så lenge selskapet tjener penger sånn ca. som i dag og der selskapet derved står ved dagens utbyttepolitikk, så vil dette være en aksje som har veldig lav risiko. Den kvartalsvise oppsiden i forbindelse med å reinvestere høye utbytter ved lav akjekurs, er utvilsomt med på å motvirke at kursen går i kjelleren. Dette forutsett de nevnte kriterier, men disse kriteriene får vi jo fortløpende bekreftelser på..
Synest faktisk det er veldig rart at ikke analytikerne og finansavisene fremhever dette, men det later til at dem ikke har tatt innover seg dette, samt kontraktenes varigheter. Det kan virke som at de nærmest bruker «klipp og lim» - metoden fra utdatert historie vedr shipping.
Markedet biter jo til en viss grad på, men før eller siden vil det gå opp et lys! Da blir det slutt på billige aksjer..
Jeg mener det er mange faktorer som nå underbygger en supersyklus i shipping. For øyeblikket er det mye usikkerhet med hensyn til renter, krig og resesjon, og gud hver hva, men det hele bare bidrar til å bremse det som skal til for at ratene innen shipping på lang sikt skal gå ned. I tillegg har vi fremtidige miljøkrav som i dag virker til å bli umulige å innfri. Alt dette bidrar til at antall nybygg ikke blir slik analytikerne tror så lenge de kun forholder seg til den nevnte «klipp og lim» - metoden.
Før eller siden går det nok opp et lys, men jeg tror nok kanskje at vi rekker å reinvestere utbyttene våre et par ganger til.
Kanskje blir det litt flaut å innrømme at en gjeng »amatører» og et regneark viste seg å overgå «finansproffene»
Kanskje blir det aldri strødd konfetti over MPCC selv om MPCC står øverst på pallen, men hvem bryr seg? Jeg bryr meg IKKE..:-)
Synest faktisk det er veldig rart at ikke analytikerne og finansavisene fremhever dette, men det later til at dem ikke har tatt innover seg dette, samt kontraktenes varigheter. Det kan virke som at de nærmest bruker «klipp og lim» - metoden fra utdatert historie vedr shipping.
Markedet biter jo til en viss grad på, men før eller siden vil det gå opp et lys! Da blir det slutt på billige aksjer..
Jeg mener det er mange faktorer som nå underbygger en supersyklus i shipping. For øyeblikket er det mye usikkerhet med hensyn til renter, krig og resesjon, og gud hver hva, men det hele bare bidrar til å bremse det som skal til for at ratene innen shipping på lang sikt skal gå ned. I tillegg har vi fremtidige miljøkrav som i dag virker til å bli umulige å innfri. Alt dette bidrar til at antall nybygg ikke blir slik analytikerne tror så lenge de kun forholder seg til den nevnte «klipp og lim» - metoden.
Før eller siden går det nok opp et lys, men jeg tror nok kanskje at vi rekker å reinvestere utbyttene våre et par ganger til.
Kanskje blir det litt flaut å innrømme at en gjeng »amatører» og et regneark viste seg å overgå «finansproffene»
Kanskje blir det aldri strødd konfetti over MPCC selv om MPCC står øverst på pallen, men hvem bryr seg? Jeg bryr meg IKKE..:-)
Kbkristi
11.08.2022 kl 00:17
7234
Du setter fingern på mye viktig. Ekspertisen feiget oss ned, mens vi 5 doblet kursen. Nå står vi foran en velfortjent økning. Q2 vil gi oss $ 0,15 i utbytte og de påfølgene utbytter vil ligge på $0,18 - 0,19 pr kvartal.
Så da får vi se om kursen skal til kr 18, eller helt ned i Kr 5.
enhver får bruke sin egen kalkulator.
Noen solgte meg faktisk 2777 aksjer i dag til 23,01
Man blir stadig forundret over hvor gavmilde folk er.
Men det er jo bra en gammel pensjonist kan feriere stadig i bobil på Mpcc’s lykketall.
Så da får vi se om kursen skal til kr 18, eller helt ned i Kr 5.
enhver får bruke sin egen kalkulator.
Noen solgte meg faktisk 2777 aksjer i dag til 23,01
Man blir stadig forundret over hvor gavmilde folk er.
Men det er jo bra en gammel pensjonist kan feriere stadig i bobil på Mpcc’s lykketall.
Takk det samme!
Så klart, om dommedag slår til, så kan Finansavisens berømte TA gå troll i ord, men før den tid så har jeg mest tro på naturlovene og enkel matematikk. Da kommer ikke MPCC ned i 5 kr. Dette er faktisk helt umulig så lenge selskapet, vedvarende utbetaler høye kvartalsvise utbytter.
Så klart, om dommedag slår til, så kan Finansavisens berømte TA gå troll i ord, men før den tid så har jeg mest tro på naturlovene og enkel matematikk. Da kommer ikke MPCC ned i 5 kr. Dette er faktisk helt umulig så lenge selskapet, vedvarende utbetaler høye kvartalsvise utbytter.
Sparefant
11.08.2022 kl 07:52
6977
Grønt over hele Containerlinja i USA i går kveld etter at inflasjonstallet ble bedre enn fryktet og Wall Street hadde sitt påfølgende lettelses rally. Grønne futures på container også i dag, så det kan bli en god dag for MPCC og Mærsk i dag :) Kun 5 handelsdager igjen til Q2 rapporten!
NetromK
11.08.2022 kl 10:30
6733
Forsåvidt alt kjent, men greit med bekrefting på at det ikkje vert betalingsproblem for linere med det fyrste:
https://splash247.com/long-term-rates-propel-liners-towards-historic-highs
https://splash247.com/long-term-rates-propel-liners-towards-historic-highs
Fendi80
11.08.2022 kl 13:51
6256
Noen som har en god forklaring på hvorfor i alle dager MPCC er rød nå?
Solide grønne tall på andre siden, lavere inflasjon, solid dag generelt på OSB og Nasdaq steg nesten 3% i går.
Utrolig at MPCC ikke følger etter.
Solide grønne tall på andre siden, lavere inflasjon, solid dag generelt på OSB og Nasdaq steg nesten 3% i går.
Utrolig at MPCC ikke følger etter.
NetromK
11.08.2022 kl 14:13
6207
Tippar ein del hoppar mellom sektorar og t.d mot teknologi etter sterk stigning i USA i går. Evt. spring etter andre shippingsegment som tank som har sterkare utvikling for tida kursmessig. Ein del selger nok då litt i den litt trauste travaren som kursmessig står ganske stille i håp om hopp opp andre stader.
Har forøvrig vore noko beskjedent volum dei siste veker samanlikna me siste året. Omsetjinga held seg høgare for amerikanske "lessors", men er også der ned frå toppane i april. Er rart containerselskapa som er sopass ned frå toppane kursmessig med no sterkare backlog enn før ikkje går meir opp når økonomien mogleg går litt mindre i feil retning (inflasjon).
Har forøvrig vore noko beskjedent volum dei siste veker samanlikna me siste året. Omsetjinga held seg høgare for amerikanske "lessors", men er også der ned frå toppane i april. Er rart containerselskapa som er sopass ned frå toppane kursmessig med no sterkare backlog enn før ikkje går meir opp når økonomien mogleg går litt mindre i feil retning (inflasjon).
LPGfan
11.08.2022 kl 14:24
6357
God forklaring vet jeg ikke om noen har, men ser man på enkeltdager har denne levd helt uavhengig av OSE og kontainermarkedet forøvrig . MEN siste måned/oppgang fra bunn på 18-tallet, så har den ganske lik utvikling som resten av container aksjene. Deler frustrasjonen over hvor lang tid det tar å ta ut potensial i kursen, og kanskje det aldri skjer heller.
SuperSeven
11.08.2022 kl 14:26
6373
Lars Jensen, sjef for konsulentselskapet Vespucci Maritime:
Inntjeningen i spotmarkedet har falt noe gjennom året, ratene i markedet for faste, lengre kontrakter på samme tid har steget.
Den siste tiden har flere av rederiene sikret lengre kontrakter for skipene sine.
– Vi ser for øyeblikket de første tegnene i markedet på lettelse i ratene på noen handelsruter. Men vi forventer fortsatt et sterkt andre halvår, sier Jansen, som også understreker i en presentasjon at spotratene fortsatt er på et høyt nivå.
Inntjeningen i spotmarkedet har falt noe gjennom året, ratene i markedet for faste, lengre kontrakter på samme tid har steget.
Den siste tiden har flere av rederiene sikret lengre kontrakter for skipene sine.
– Vi ser for øyeblikket de første tegnene i markedet på lettelse i ratene på noen handelsruter. Men vi forventer fortsatt et sterkt andre halvår, sier Jansen, som også understreker i en presentasjon at spotratene fortsatt er på et høyt nivå.
jodelmann
11.08.2022 kl 14:29
6380
Helt uforståelig for meg også at kursen ligger der den gjør. Hapag-Lloyd med rekordresultat der de tjente 85 milliarder på et halvt år. Lite trolig at disse aktørene får betalingsproblemer med det første. I tillegg øker Hapag-Lloyd forventningene til resten av året med 70-80% i forhold til hva som tidligere er guidet. Skjønner ingenting jeg når jeg ser kursen til Mpcc.
Sparefant
11.08.2022 kl 14:35
6483
Ikke lett og si, MPCC pleier falle litt midt på dagen for å ta seg opp igjen på ettermiddagen. Kan være noe overreaksjon etter at New Contex falt 0,8% selv om de ratene der fortsatt er på rekordhøye nivåer. Det viktigste er at MPCC fortsatt soper inn mer og mer penger hver mnd fremover, så får vi heller kjøpe flere aksjer med utbytte som blir fastsatt i forbindelse med Q2 rapport neste uke. Direkteavkastningen vi har her i dette selskapet er ihvertfall ingenting å klage på :-)
Trøndersmolten
11.08.2022 kl 14:37
6613
Hapaq-Lloyd trades ned på spådom om lavere spotrater på kontainerfrakt i 2023. Kan være det som bremser Mpcc i dag?
Får se om ikke det blir litt mer fart når USA åpner om en knapp time 👌
Får se om ikke det blir litt mer fart når USA åpner om en knapp time 👌
gandhi-21
11.08.2022 kl 14:41
7601
Pengen søker mot olje i dag. Et godt tidspunkt nå på slutten av dagen å ta vekte seg litt ned fra olje, ta gevinst, og over til MPCC.
Tror det er Kahoot rallyet folk kaster seg på og selger bl.a. MPCC.
velkjent
11.08.2022 kl 15:20
7681
Selger MPCC? Omsetningen der er jo lavere enn noensinne, så den er i ventemodus.
runnor
11.08.2022 kl 16:06
7777
Viss man ser på siste tids aksjonær lister så er det samme mønster som man hadde for noen mnd siden div us banker som er høyt oppe både på kjøper å selger listen.
Virker som det er noen som ikke vil at den skal stige for mye salgspresset øker når den kommer over 24.
Virker som det er noen som ikke vil at den skal stige for mye salgspresset øker når den kommer over 24.
Ja, nettopp, hvis du er shorter, så ønsker du jo ikke at kursen skal stige for mye. Da kan det være kjekt å ha en megler som presser prisen ned, etter at du har shortet. Kommer det en negativ nyhet, presses kursen ytterligere, og så shorter man igjen. På den måten bidrar man noen ganger til en kunstig lav kurs.
Men blir de fundamentale nyhetene bedre enn forventet, slik som nå den 18.08., vil shorterne rive seg i håret. Med dertil ubehagelig flass og håravfall.....
Men blir de fundamentale nyhetene bedre enn forventet, slik som nå den 18.08., vil shorterne rive seg i håret. Med dertil ubehagelig flass og håravfall.....
Q2-resultatene og 18.08 nærmer seg, i mellomtiden er det alltid litt nyheter å hente.
https://container-news.com/port-of-long-beach-records-busiest-july-ever/
https://container-news.com/port-of-long-beach-records-busiest-july-ever/
shipnrig
11.08.2022 kl 18:50
7651
Höegh Autoliners slipper q2 ebitda på 99mill dollar og utbytte på 0,079 dollar, stiger 9 %. MPCC q1 ebitda 137 mill dollar, og utbytte på 0,13 dollar.
Redigert 11.08.2022 kl 21:06
Du må logge inn for å svare
shipnrig
11.08.2022 kl 20:04
7588
Jeg synes bare det var en interessant sammenligning, når vi vet at q2 blir enda bedre enn q1. Blir spennende å se hvordan det blir tatt imot.
drammen
12.08.2022 kl 09:04
6658
Oslo, 12 August 2022 - MPC Container Ships ASA (the "Company") will be releasing its second quarter 2022 report prior to market opening on Thursday 18 August 2022. The Company will host a webcast for the presentation of the Q2 2022 results commencing on Thursday 18 August 2022 at 15:00 hours CEST / 09:00 hours EDT. The presentation will be made available on the Company's webpage (https://www.mpc -container.com/en/financial-reports/) from 12:00 hours CET / 06:00 hours EDT. There will be a Q&A session after the presentation. The event is being streamed. It is recommended that you listen via your computer speakers. Please note that for optimal viewing, it is recommended not to use VPN, but instead to connect directly to the internet. Please disable pop-up blockers in order to view the content in its entirety. The live webcast can be accessed through the following link: https://edge.media-server.com/mmc/p/87hcdkp7 Alternatively, participants may participate in the earnings call by using the following link: https://register.vevent.com/register/BI3f9c87e3df4d4ff694516be0904fd620 Following the earnings call, a post-call recording of the webcast will be made available on the Company's webpage (https://www.mpc-container.com/en/financial -reports/). For further queries, please contact: ir@mpc-container.com About MPC Container Ships ASA: MPC Container Ships ASA (ticker code "MPCC") is a leading container tonnage provider with a focus on the feeder segment between small and mid-size containerships. Its main activity is to own and operate a portfolio of container ships serving intra-regional trade lanes on fixed-rate charters.
HA tar av i dag også. Blir spennende å se om noen analytikere rykker ut med nye kursmål i forbindelse med MPCC sine tall.