Mpcc Bull 2022 TrÄd 2
Denne trÄden er stengt for nye innlegg.
18.08.2022 kl 10:31
Automatisk lukket grunnet trÄdens stÞrrelse. (Beklager.)
PÄ nytt ble forrige trÄd fra 1.10.21 overbelastet med 1.458.062 leserklikk og 7.349 innlegg. Den brakte oss fra kr 21,20 til kr 27,75 pluss et utbytte pÄ kr 3,95. Antall aksjonÊrer i Nordnet har Þkt fra 11.798 til 13.351
Link trÄd 1: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, Link trÄd 2: .https://finansavisen.no/forum/thread/140708/view
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Presentation 19.5.2022: https://www.mpc-container.com/files/Documents/Financial_reports/Presentations/MPCC_Q1_2022_Earnings-Call.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link trÄd 1: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, Link trÄd 2: .https://finansavisen.no/forum/thread/140708/view
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Presentation 19.5.2022: https://www.mpc-container.com/files/Documents/Financial_reports/Presentations/MPCC_Q1_2022_Earnings-Call.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Redigert 24.05.2022 kl 12:28
Du mÄ logge inn for Ä svare
Spent pÄ hvor mye Kongslie nedgraderer LINK ogsÄ?
Nedgraderer med 6 kroner og aksjen faller bare 1.
Snart kommer det nok enda en nedgradering, osv osv i takt med skute leveringer fra verftene som er overlesset med nybygg
Snart kommer det nok enda en nedgradering, osv osv i takt med skute leveringer fra verftene som er overlesset med nybygg
ZinoDK
16.08.2022 kl 12:05
4109
Hvem bruger DNB til noget bortset fra FA. ?
4. april 2022 sÊtter DNB kursmÄlet til Nok 35. Blot 4 mÄneder efter foretager de en nedjustering pÄ 17%.
Hvad er sket siden 4/4-2022 som berettiger til denne nedjustering - nÄr de dengang havde gode kontrakter - som argument. ?
"DNB Markets hĂžyner i kursrakett
Meglerhuset jekker opp kursmÄlet i MPC Container Ships etter flere kjempekontrakter.
Publisert 4. april 2022 kl. 10.36
DNB Markets reagerer med Ä oppjustere kursmÄlet fra 32,30 til 35 kroner, og opprettholder sin kjÞpsanbefaling, gÄr det ifÞlge TDN Direkt frem av en analyse publisert mandag."
4. april 2022 sÊtter DNB kursmÄlet til Nok 35. Blot 4 mÄneder efter foretager de en nedjustering pÄ 17%.
Hvad er sket siden 4/4-2022 som berettiger til denne nedjustering - nÄr de dengang havde gode kontrakter - som argument. ?
"DNB Markets hĂžyner i kursrakett
Meglerhuset jekker opp kursmÄlet i MPC Container Ships etter flere kjempekontrakter.
Publisert 4. april 2022 kl. 10.36
DNB Markets reagerer med Ä oppjustere kursmÄlet fra 32,30 til 35 kroner, og opprettholder sin kjÞpsanbefaling, gÄr det ifÞlge TDN Direkt frem av en analyse publisert mandag."
Jeg mÄ Êrlig innrÞmme at jeg ikke forstÄr begrunnelsen fra DNB for Ä nedjustere kursmÄlet. Er det noen som kan forklare det hele eller har DNB tatt feil igjen objektivt sett?
MPCC: DNB MARKETS NEDJUSTERER KURSMĂ L TIL 29,1 (35), GJENTAR KJĂP
16.8.2022 10:50 âą TDN Finans âą
Oslo (Infront TDN Direkt): DNB Markets nedjusterer kursmÄlet pÄ MPC Container Ships til 29,1 kroner pr aksje, fra tidligere 35 kroner, og gjentar en kjÞpsanbefaling, ifÞlge en oppdatering fra meglerhuset tirsdag.
"De nylige nybyggordrene avviker fra MPCCs strategi om Ä fokusere pÄ direkte aksjonÊravkastning, etter vÄrt syn. Som et resultat av dette har vi tatt en mer forsiktig tilnÊrming til Ä verdsette selskapets ordrebok ettersom omdirigering av kontantstrÞm til langsiktige investeringer betyr at en enkel kontantstrÞmbasert verdsettelse er mindre relevant", skriver meglerhuset.
Junaid Razak finans@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 22 00 11 55
MPCC: DNB MARKETS NEDJUSTERER KURSMĂ L TIL 29,1 (35), GJENTAR KJĂP
16.8.2022 10:50 âą TDN Finans âą
Oslo (Infront TDN Direkt): DNB Markets nedjusterer kursmÄlet pÄ MPC Container Ships til 29,1 kroner pr aksje, fra tidligere 35 kroner, og gjentar en kjÞpsanbefaling, ifÞlge en oppdatering fra meglerhuset tirsdag.
"De nylige nybyggordrene avviker fra MPCCs strategi om Ä fokusere pÄ direkte aksjonÊravkastning, etter vÄrt syn. Som et resultat av dette har vi tatt en mer forsiktig tilnÊrming til Ä verdsette selskapets ordrebok ettersom omdirigering av kontantstrÞm til langsiktige investeringer betyr at en enkel kontantstrÞmbasert verdsettelse er mindre relevant", skriver meglerhuset.
Junaid Razak finans@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 22 00 11 55
Redigert 16.08.2022 kl 11:58
Jeg fÄr vel ta med at Ernst Russ AG la frem oppdaterte og hÞyere estimater i dag. Kursen har steget med 10% sÄ langt pÄ hÞyere volum enn vanlig!
DividendYield
16.08.2022 kl 11:44
4275
Sikkert flere Ärsaker, mentenker ogsÄ det er shorting pÄ gang. Det kan ogsÄ forklare den hÞye omsetningen og FF sin reduserte posisjon .
toftos
16.08.2022 kl 11:36
4108
Men hvorfor skal Mpcc ned pÄ dÄrlige tÞrrbulk rater ? De fleste tÞrrbulk selskap er opp i dag, sÄ den forstod eg ikke
Kaga
16.08.2022 kl 11:29
4048
Short dekkes muligens inn?
NĂ„r short dekkes inn KJĂPES aksjer, noe som ikke pleier Ă„ presse aksjeprisen nedover...
SelvfÞlgelig kan det hende noen som er short benytter sjansen til Ä dekke (kjÞpe) inn litt nÄ, men vi lurer vel alle mer pÄ hvem som SELGER. Som forsÄvidt kan vÊre noen som Þker en shortposisjon eller annen aktÞr som setter en ny short.
NĂ„r short dekkes inn KJĂPES aksjer, noe som ikke pleier Ă„ presse aksjeprisen nedover...
SelvfÞlgelig kan det hende noen som er short benytter sjansen til Ä dekke (kjÞpe) inn litt nÄ, men vi lurer vel alle mer pÄ hvem som SELGER. Som forsÄvidt kan vÊre noen som Þker en shortposisjon eller annen aktÞr som setter en ny short.
Redigert 16.08.2022 kl 11:50
PSI- Investor
16.08.2022 kl 11:26
3965
Tja capesizeratene i kina stuper 19% fra allerede svÊrt lave nivÄer til 6.000 dollar dagen, noen tenker kanskje at shipping er shipping?
Det har tidligere ogsÄ sett ut som om det har vÊrt salgspress nÄr disse ratene har gÄtt ned.
Markedet elsker dÄrlige nyheter, det er litt slitsomt i disse tider da det jo er en del av dem.
MPCC skal jo likevel om bare to dager presentere sitt hittil beste kvartal noen gang, og det skal de jo fortsette med kvartal for kvartal i minst halvannet Ă„r til.
Se pÄ Ernst Russ trÄden nÄ, hvor de bekrefter en helt sinnsyk utvikling i inntekter sett i forhold til 2021.
Det har tidligere ogsÄ sett ut som om det har vÊrt salgspress nÄr disse ratene har gÄtt ned.
Markedet elsker dÄrlige nyheter, det er litt slitsomt i disse tider da det jo er en del av dem.
MPCC skal jo likevel om bare to dager presentere sitt hittil beste kvartal noen gang, og det skal de jo fortsette med kvartal for kvartal i minst halvannet Ă„r til.
Se pÄ Ernst Russ trÄden nÄ, hvor de bekrefter en helt sinnsyk utvikling i inntekter sett i forhold til 2021.
Her tas det gevinst etter oppgangen siste periode. Ingen sjokk knyttet til det da det jo har skjedd jevnt siste 12-16 mnd.
Noen smÄsparere kaster seg ogsÄ pÄ nedssalget.
Short dekkes muligens inn (selv om jeg tror de sitter med laange briller), men i all hovedsak tror jeg dette er gevinstsikring av hĂŠrskaren av dagtradere i denne aksjen. Dumper i dag, og kjĂžper i dipp fĂžr oppgangen 18.8
Noen smÄsparere kaster seg ogsÄ pÄ nedssalget.
Short dekkes muligens inn (selv om jeg tror de sitter med laange briller), men i all hovedsak tror jeg dette er gevinstsikring av hĂŠrskaren av dagtradere i denne aksjen. Dumper i dag, og kjĂžper i dipp fĂžr oppgangen 18.8
NetromK
16.08.2022 kl 11:23
3900
Eg trur
1. DNB si nedgradering av kursmÄl frÄ 35 til 29,1 spelar mest inn pÄ kursen i dag. Dei likar visst ikkje bestilling av nybygg.
Kan sjÄ ut som dei ikkje har fÄtt med seg at dei kjem med kontrakter som betalar ned skipa og vel sÄ det.
2. DÄrleg stemning i container i USA i gÄr smittar litt her i dag.
Men, akkurat no stÄr ZIM 1% i pluss igjen i pre-market.
3. Nokon blandar MPCC og MPCES. SÄg faktisk tilfelle av dette pÄ Shareville.Omsetjinar i MPCES er langt under MPCC, sÄ
dette spelar nok i sÄ fall marginalt inn.
1. DNB si nedgradering av kursmÄl frÄ 35 til 29,1 spelar mest inn pÄ kursen i dag. Dei likar visst ikkje bestilling av nybygg.
Kan sjÄ ut som dei ikkje har fÄtt med seg at dei kjem med kontrakter som betalar ned skipa og vel sÄ det.
2. DÄrleg stemning i container i USA i gÄr smittar litt her i dag.
Men, akkurat no stÄr ZIM 1% i pluss igjen i pre-market.
3. Nokon blandar MPCC og MPCES. SÄg faktisk tilfelle av dette pÄ Shareville.Omsetjinar i MPCES er langt under MPCC, sÄ
dette spelar nok i sÄ fall marginalt inn.
Redigert 16.08.2022 kl 11:28
Komme meg inn?
Det er vel verden enkleste ting det, kan hende under 20 kr
Det er vel verden enkleste ting det, kan hende under 20 kr
PSI- Investor
16.08.2022 kl 10:46
4306
Det du sier pÄ slutten der er jo sant, og fort Ä glemme nÄr alle skal snakke om hvor vanskelig det ser ut fremover for alt mulig.
En gang skal det snu til lysere utsikter igjen, og MPCC som har sikret inntekter i Ärevis bÞr komme seg godt gjennom denne tiden hvor ting skal snakkes ned sÄ mye som mulig. Og da vÊre klare for nye gode tider ogsÄ etterpÄ.
I forhold til inflasjon/ stagflasjon og det pÄstÄtte behovet for renteÞkninger er det jo ogsÄ positivt at oljeprisen har sunket temmelig mye fra toppen, og en god del prosenter bare de siste dagene. Selv bensin og diesel har kostet pÄ 18- tallet de siste dagene her hjemme, og det er jo ned 30% fra toppen pÄ 27 for kort tid siden. Antar at det er lignende prisutvikling i mange land, og at det hjelper godt pÄ inflasjonsberegningene.
NÄr man regner inflasjon mot ett Är bakover i tid er det jo fremdeles hÞye tall sikkert, men hvis man ser pÄ mot forrige mÄned bÞr det begynne Ä roe seg snart.
En gang skal det snu til lysere utsikter igjen, og MPCC som har sikret inntekter i Ärevis bÞr komme seg godt gjennom denne tiden hvor ting skal snakkes ned sÄ mye som mulig. Og da vÊre klare for nye gode tider ogsÄ etterpÄ.
I forhold til inflasjon/ stagflasjon og det pÄstÄtte behovet for renteÞkninger er det jo ogsÄ positivt at oljeprisen har sunket temmelig mye fra toppen, og en god del prosenter bare de siste dagene. Selv bensin og diesel har kostet pÄ 18- tallet de siste dagene her hjemme, og det er jo ned 30% fra toppen pÄ 27 for kort tid siden. Antar at det er lignende prisutvikling i mange land, og at det hjelper godt pÄ inflasjonsberegningene.
NÄr man regner inflasjon mot ett Är bakover i tid er det jo fremdeles hÞye tall sikkert, men hvis man ser pÄ mot forrige mÄned bÞr det begynne Ä roe seg snart.
Slettet brukerskrev Ja der traff han bra
Traff like bra som at han ikke kan dokumentere den "ekstreme flÄteveksten" han pÄstÄr kommer. Long lÞkrull inbulk har null troverdighet.
toftos
16.08.2022 kl 10:44
4273
Sant nok, men under hele oppgangen har det vÊrt veldig lav omsetning, samtidig som det stadig har blitt flere nordnet aksjonÊrer. SÄ eg tror heller at det no er noen store som ser sitt til Ä dumpe, ikke oss smÄsparere
At det er en del som sikrer gevinst fra en aksje som har hatt 30% oppgang pÄ 1,5 mÄned er ikke spesielt dramatisk i min bok.
Sparefant
16.08.2022 kl 10:32
4356
Det er bare Ä gratulere til de og meg selv som fÄr kjÞpt mer i MPCC til under kr 23 det hadde jeg ikke trodd nÄ rett fÞr Q2. MPCC er nÄ massivt oversolgt.
Kursnedgangen de siste henger ikke pÄ greip, pÄ tross av at det gamle "trollet" Longstinbulk prÞver Ä skremme folk til Ä selge som vanlig med hans Ad dundas retorikk. Man kan ta litt tempen pÄ Container markedet igjennom bl.a feks MÊrsk og den er opp over prosenten i dag. Det er mange krefter som forsÞker og dra ned denne aksjen, som vel aldri har tjent mer penger enn akkurat nÄ. Akkurat nÄ er det shortene som jubler over Ä kunne dekke seg inn pÄ dagens kursnivÄ.
SÄ en liten spekulasjon fra min side, er det sÄ mange uerfarne smÄsparere her i denne aksjen at det kan tenkes at MPC Energy som i dag er en av de stÞrste taperne pÄ bÞrsen i dag, forbindes med vÄr egen MPCC ?
Kursnedgangen de siste henger ikke pÄ greip, pÄ tross av at det gamle "trollet" Longstinbulk prÞver Ä skremme folk til Ä selge som vanlig med hans Ad dundas retorikk. Man kan ta litt tempen pÄ Container markedet igjennom bl.a feks MÊrsk og den er opp over prosenten i dag. Det er mange krefter som forsÞker og dra ned denne aksjen, som vel aldri har tjent mer penger enn akkurat nÄ. Akkurat nÄ er det shortene som jubler over Ä kunne dekke seg inn pÄ dagens kursnivÄ.
SÄ en liten spekulasjon fra min side, er det sÄ mange uerfarne smÄsparere her i denne aksjen at det kan tenkes at MPC Energy som i dag er en av de stÞrste taperne pÄ bÞrsen i dag, forbindes med vÄr egen MPCC ?
MPCC: In line with cons. ahead of Q2 â backlog to shine during uncertainty
âą Freight rates have steadily declined for Liners, but TC-rates have remained remarkably strong â though durations have come down. Inflation and rising interest rates are putting a dent in demand while fleet growth will be 5%+ y/y back-to-back. Momentum has shifted and we favor owners with backlog
âą MPC has booked up 2022, with 83% / 54% / 17% of 2023 / 24 /25 fixed as well. The result is an EBITDA backlog of USD 1.4bn (vs. EV of USD 1.2bn), equal to fixed earnings of USD ~1bn. 75% of this will be paid out, leaving limited residual risk at the current share price. We remain in line with consensus ahead of Q2 â expecting EBITDA / EPS / DPS of USD 110m / 0.20 / 0.15 -PAS
âą Freight rates have steadily declined for Liners, but TC-rates have remained remarkably strong â though durations have come down. Inflation and rising interest rates are putting a dent in demand while fleet growth will be 5%+ y/y back-to-back. Momentum has shifted and we favor owners with backlog
âą MPC has booked up 2022, with 83% / 54% / 17% of 2023 / 24 /25 fixed as well. The result is an EBITDA backlog of USD 1.4bn (vs. EV of USD 1.2bn), equal to fixed earnings of USD ~1bn. 75% of this will be paid out, leaving limited residual risk at the current share price. We remain in line with consensus ahead of Q2 â expecting EBITDA / EPS / DPS of USD 110m / 0.20 / 0.15 -PAS
toftos
16.08.2022 kl 10:29
4346
Men at kursen er ned 8% pÄ hÞy omsetning de siste 2 dagene er ikke et godt tegn, trenger gode tall og noen gode nyheter om markedet fremover/nye kontrakter om man skal hente inn dette fallet pÄ torsdag
Ja der traff han bra
kodenavn
16.08.2022 kl 10:05
4691
Kommer du deg ikke inn Longst ?
Du kan komme med mer tullprat, og hÄpe at noen lettlurte selger, men jeg tviler pÄ det.
Tallene snakker for seg selv.
Du finner ikke bedre kjÞp pÄ Oslo BÞrs.
Du kan komme med mer tullprat, og hÄpe at noen lettlurte selger, men jeg tviler pÄ det.
Tallene snakker for seg selv.
Du finner ikke bedre kjÞp pÄ Oslo BÞrs.
VĂŠr forsiktige i container, om et Ă„r ligger det i grĂžfta
Noen som har hĂžrt om hode skulder formasjon fĂžr?
Med HĂžyre skulder lavere en venstre?
Der aktie vender ned fra 25, der kursmÄl ned justeres, der ordreboken er ekstrem hÞy og hvor rater begynner Ä gli ned.
Noen som har hĂžrt om hode skulder formasjon fĂžr?
Med HĂžyre skulder lavere en venstre?
Der aktie vender ned fra 25, der kursmÄl ned justeres, der ordreboken er ekstrem hÞy og hvor rater begynner Ä gli ned.
Redigert 16.08.2022 kl 09:59
NÄ er kursen sÄ bra at junior pÄ 2 Är skal fÄ seg 1000 aksjer i MPC sÄ kan han ta litt del i dette prosjektet. Vi dytter ogsÄ de aksjene i skuffen.
Scarface69
16.08.2022 kl 09:49
4852
Like forventet som himmelferden i Link Mobil som du nettopp spÄdde? Sier du at den skal ned er det et kraftig kjÞpssignal Longstinbulk
Ikke bra dette her ikke bra, men helt som forventet,
kodenavn
16.08.2022 kl 09:41
4965
Ja, mye rart som kommer fra analytikere.
P/E 3
P/DPS(Pris/Utbytte) 4
P/NAV 0,44
P/E 3
P/DPS(Pris/Utbytte) 4
P/NAV 0,44
Det Ä forstÄ matten bak kursen er enklere enn Ä forstÄ handlemÞnsteret til aksjonÊrene som selger unna. Jeg har sittet i mange selskap de siste 20 Är, men svingningene i MPCC har vÊrt av de pussigste sÄ langt. Jeg har lagt aksjene i skuffen, ser frem til 35,-+ i utbytte i relativt nÊr fremtid, og en kurs (mellom 18,- og 60,-) som i det siste har vist seg Ä lytte mere til makro / short / roboter enn matte.
Slik jeg ser selskapet er selskapet derisket i lang tid fremover pÄ lange kontrakter / lav gjeldsbase. Deriskingen i MPCC er i mine Þyne sÄpass lang at innen den er ute er det stor sannsynlighet for en ny boom-periode for linerne (altsÄ MPCC`s kunder). Det vil komme ett lettelsesrally etter Ukraina / Taiwan / resesjon / stagflasjon.
Slik jeg ser selskapet er selskapet derisket i lang tid fremover pÄ lange kontrakter / lav gjeldsbase. Deriskingen i MPCC er i mine Þyne sÄpass lang at innen den er ute er det stor sannsynlighet for en ny boom-periode for linerne (altsÄ MPCC`s kunder). Det vil komme ett lettelsesrally etter Ukraina / Taiwan / resesjon / stagflasjon.
Jubalong2020
16.08.2022 kl 09:32
5049
NĂ„r analytikeren i DNB «does the math» basert pĂ„ disse tallene kommer han fram til at target price tas ned fra 35 til 29âŠ
Her blir det nok Ă„ reinvestere utbytte. Det skal godt gjĂžres Ă„ finne en bedre direkteavkastning.
kodenavn
16.08.2022 kl 09:21
5106
Dnb i dag:
We estimate a current NAV of NOK54/share, which reflects today's quoted asset values, our valuation of MPCC's current charter backlog, capex for newbuilds and the dividend paid during Q2.
Utbytte 6.- i Ă„ret.
NAV 54.-
Kurs 24.-
Do the math
We estimate a current NAV of NOK54/share, which reflects today's quoted asset values, our valuation of MPCC's current charter backlog, capex for newbuilds and the dividend paid during Q2.
Utbytte 6.- i Ă„ret.
NAV 54.-
Kurs 24.-
Do the math
PSI- Investor
16.08.2022 kl 09:18
5127
https://www.hellenicshippingnews.com/hapag-lloyd-ceo-us-consumer-still-holding-up-demand-not-collapsing/
According to CFO Mark Frese, âCurrently, markets are talking intensively about weakening demand. But despite all the bad news, demand remained robust in the reporting period [Q2].â
Commenting on import demand as of today, halfway through Q3, Habben Jansen said: âWe see U.S. demand holding up, whereas certainly in Europe and some other places thereâs probably more nervousness and uncertainty. We donât see demand falling off a cliff â anywhere.
According to CFO Mark Frese, âCurrently, markets are talking intensively about weakening demand. But despite all the bad news, demand remained robust in the reporting period [Q2].â
Commenting on import demand as of today, halfway through Q3, Habben Jansen said: âWe see U.S. demand holding up, whereas certainly in Europe and some other places thereâs probably more nervousness and uncertainty. We donât see demand falling off a cliff â anywhere.
Tigerberget skrev Blir spennende til TorsdagâŠ..
Resultat og utbytte som ikke svarer til skyhÞye forventninger er kanskje ikke sÄ spennende.? Ikke vet jeg hva som kommer Torsdag men virker som noen ikke kan komme seg ut fort nok.
Studenten86
16.08.2022 kl 08:13
5505
De bruker Ä kalle tilbake fÞr f. Eks generalforsamling for stemmeretten, utlÄn vil fremstÄ som nedsalg pÄ listene.
Bsci
16.08.2022 kl 07:36
5649
Dette stemmer vel ikke?
Du skriver de har gÄtt fra 3,4% eierandel til 2,7%.
De eier jo stadig aksjene, selv om de lÄner de ut ?
Du skriver de har gÄtt fra 3,4% eierandel til 2,7%.
De eier jo stadig aksjene, selv om de lÄner de ut ?
Ein heller mager dag og det ser ut som det gĂ„r i samme lestâen over dammen i kveld. Blir spennende pĂ„ torsdag, tid for Q2 - og sammenligning med regneark. đ
Godt observert đ