DOF - starter året med solid pluss!
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
27.10.2022 kl 21:24
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Da er det bare å vente i spenning på kvartalene som kommer ! Utrolig at det fremdeles kjøres hardt på nedskrivninger I et marked med betydelig økning av skipsverdier
Redigert 19.10.2022 kl 22:08
Du må logge inn for å svare
Helt enig, forslaget blir som dagens VG snakk i dag og i morgo glemt om en uke i tid. Ikke noe sammenligning men noe i den retningen. Gir bare ingen F vits å nevne og ta tall ifra en global krise tid, der skip låg i opplag,lav rate lite aktivitet innen sektoren. Dette har bare noen å gjøre av tilstanden da avtalen ble startet som er under covid, og før krigen. Er du halvvegs blir alt du har gjort bortkastet når ting snur og da gjennomfører en og ser utfallet. covid ble får ikke så lenge stabil og den dag i dag er vi på rett spor uten covid og stor etterspørsel etter skip og drift. Og derfor skal dette bli plassert i fortid og ikke i fremtid, vi stemmer imot dette forslaget til vi aksjonærer får et bedre et med litt mere basert på dagens utsikt uten å snu ryggen og se på alt det marerittet vi har hatt. Forslaget er basert ifra de verste årene og det er bare ikke riktig å gjøre, man kan ikke se fram heller men ta et møte i midten.
Redigert 01.07.2022 kl 21:48
Du må logge inn for å svare
tobben
01.07.2022 kl 21:42
5419
Ja, vi får se etterhvert :-) For egen del håper jeg vi blir liggende på dagens kursnivå hele juli :-)
AlanS
01.07.2022 kl 21:51
5422
Gjeldskonvertering er enten en kriseløsning for å hjelpe selskapet gjennom krevende tider eller et kupp der gamle eiere skvises ut.
Bunnen i bransjen er passert og selskapets økonomi er i bedring. Dermed handler forslaget om å ta oppsiden fra dagens aksjonærer. Jeg vil ikke spekulere om hvordan Møgster vil redde sin andel. Trodde at diskrikt offshore med lokal tilknytning var mer enn bare ord. Hildes påstander om høsting var også bare et blaff.
Bunnen i bransjen er passert og selskapets økonomi er i bedring. Dermed handler forslaget om å ta oppsiden fra dagens aksjonærer. Jeg vil ikke spekulere om hvordan Møgster vil redde sin andel. Trodde at diskrikt offshore med lokal tilknytning var mer enn bare ord. Hildes påstander om høsting var også bare et blaff.
Redigert 01.07.2022 kl 21:52
Du må logge inn for å svare
tobben
01.07.2022 kl 22:00
5514
Møgster var vel omtrent forpliktet til å støtte avtalen så lenge det var han som startet prosessen ? Han er jo en smarting , så det er vel oss andre han stoler på for å komme videre på nytt spor ?
gbulk
01.07.2022 kl 22:05
5550
La oss håpe at DOF Sub ikke har fast pris på dette oppdrag men mere at cost
syvert1
01.07.2022 kl 22:25
5564
Det er nettopp i slike tider rissikoen øker med tanke på kost overskridelser, forsinkelser, erstatnings krav.
Ser Skandi Hera står DofSubsea 7/7 mulig det er denne jobben. Så ser eg det kommer noen AHTS Inn 7/7 blant annet Siem Ruby og en annen Siem. AHTS.
Her må de nok over 2 mill/døgn, håper de ikke er inkludert i kontrakten og at de brukte rater fra 2019 når de ga bud. Da kan de vel minst tape 10 mill på dette prosjektet... 😂 De mener vel Siem sine skip ikke er noe verdt i dagens marked, ikke de heller.
Ser Skandi Hera står DofSubsea 7/7 mulig det er denne jobben. Så ser eg det kommer noen AHTS Inn 7/7 blant annet Siem Ruby og en annen Siem. AHTS.
Her må de nok over 2 mill/døgn, håper de ikke er inkludert i kontrakten og at de brukte rater fra 2019 når de ga bud. Da kan de vel minst tape 10 mill på dette prosjektet... 😂 De mener vel Siem sine skip ikke er noe verdt i dagens marked, ikke de heller.
Redigert 02.07.2022 kl 08:45
Du må logge inn for å svare
syvert1
01.07.2022 kl 22:57
5539
Disse reglene er viktig å kjenne til da Dof siden 2015 har skrevet ca. 10 mrd impairment. Det kan ikke være noen tvil. om at kontantstrømmen fra noen skip er vesentlig bedre en i 2019. Her burde en kanskje tatt kontakt med både meglere og Finanstilsynet.
https://www.grantthornton.global/en/insights/articles/IFRS-ias-36/ifrs-Reversing-impairment-losses/
Når det gjelder verdi taket "ciling" tolker eg det slik at avskrivingene skal taes med. Dof operer med 30 års avskriving og restverdi på skipet 0,00. Pr. år blir det da
1/30 eller 3,3%.. På 7 år ble det da avskrevet 23,3 % av verdien i 2015. Men er markeds verdien ved salg høyere skal eiendelene skrives opp til denne vedien da regnskaps loven slår fast at en bokført eiendel aldri skal settes lavere en markedsverdien.
Når det gjelder konkurenten Soff har de valgt nedskriving 20 år da de fleste av Deres skip selges ved denne alder. De sier da at 50% av nybygg verdien er rest verdi. Avskrivingen blir da 2,5% pr. år.
Uansett er avskrivningene i resultat regnskapet ført under posten Depresiation, så impairment som følge av nedgang i kontant strømmer fra hvert skip er en annen post. Da impairment påvirker resultatet tilsvarende som overføres til ballanse regnskapet vil det også påvirke E. K negativt, mens tilbakeskriving vil ha positiv innvirkning på E. K.
Ut fra IFRS 36 er det rimelig sikkert at Dof må tilbakeskrive disse 10 mrd + da det er ingen ting som tyder på at kontant strømmer fra disse skipene ikke skal bedres fra 2Q 2019 nivå (bunnen på krisen). En ser nå at ratene har økt i spotten samt mye høyere utnyttelses grad og det er utenkelig at skipene til Dof ikke skal få bedre rater når ratene i spot har økt ca:
PSV 2019 Q2. 50 000./ 50%, 2022 Q2. 250 000 / 85%
AHTS. 2019 Q2 150 000/ 40%, 2022 Q2 2000000/ 85%
Driftsinntekt = rate x antall døgn operativ pr. år ( utnyttelses grad).
EBITDA = Driftsinntekter - Driftskostnader
( Dof la tilgrunn 2,7 mrd i finansierings prospectet og tar ikke i betraktning forbedring av rater / utnyttelses grad).
https://www.grantthornton.global/en/insights/articles/IFRS-ias-36/ifrs-Reversing-impairment-losses/
Når det gjelder verdi taket "ciling" tolker eg det slik at avskrivingene skal taes med. Dof operer med 30 års avskriving og restverdi på skipet 0,00. Pr. år blir det da
1/30 eller 3,3%.. På 7 år ble det da avskrevet 23,3 % av verdien i 2015. Men er markeds verdien ved salg høyere skal eiendelene skrives opp til denne vedien da regnskaps loven slår fast at en bokført eiendel aldri skal settes lavere en markedsverdien.
Når det gjelder konkurenten Soff har de valgt nedskriving 20 år da de fleste av Deres skip selges ved denne alder. De sier da at 50% av nybygg verdien er rest verdi. Avskrivingen blir da 2,5% pr. år.
Uansett er avskrivningene i resultat regnskapet ført under posten Depresiation, så impairment som følge av nedgang i kontant strømmer fra hvert skip er en annen post. Da impairment påvirker resultatet tilsvarende som overføres til ballanse regnskapet vil det også påvirke E. K negativt, mens tilbakeskriving vil ha positiv innvirkning på E. K.
Ut fra IFRS 36 er det rimelig sikkert at Dof må tilbakeskrive disse 10 mrd + da det er ingen ting som tyder på at kontant strømmer fra disse skipene ikke skal bedres fra 2Q 2019 nivå (bunnen på krisen). En ser nå at ratene har økt i spotten samt mye høyere utnyttelses grad og det er utenkelig at skipene til Dof ikke skal få bedre rater når ratene i spot har økt ca:
PSV 2019 Q2. 50 000./ 50%, 2022 Q2. 250 000 / 85%
AHTS. 2019 Q2 150 000/ 40%, 2022 Q2 2000000/ 85%
Driftsinntekt = rate x antall døgn operativ pr. år ( utnyttelses grad).
EBITDA = Driftsinntekter - Driftskostnader
( Dof la tilgrunn 2,7 mrd i finansierings prospectet og tar ikke i betraktning forbedring av rater / utnyttelses grad).
Redigert 02.07.2022 kl 09:46
Du må logge inn for å svare
AlanS
02.07.2022 kl 11:50
5323
https://finansavisen.no/nyheter/olje/2022/07/02/7893224/jpmorgan-ser-astronomiske-380-dollar-fatet-i-verste-fall?internal_source=sistenytt
JPMorgan ser oljen i 380 dollar fatet ved verste utfall
Globale oljepriser kan nå astronomiske nivå på 380 dollar fatet dersom amerikanske og europeiske sanksjoner får Russland til å gjengjelde med en reduksjon i råoljeproduksjon, skriver analytiker hos JPMorgen Chase & Co.
G7 legger frem mekanismer og sanksjoner for å stanse krigstoget til Vladmir Putin i Ukraina. Likevel trekker analytikeren frem at Moskva sin sterke posisjon gjør at landet har mulighet til å redusere produksjonen av råolje med 5 millioner fat uten å gjøre signifikant skade på økonomien.
«Det er sannsynlig at Russland kan gjengjelde sanksjonene med å redusere produksjonen. Dette er da et verktøy for å overføre smerte på vesten», skriver analytikeren. For store deler av resten av verden, vil en slik reduksjon kunne være katastrofal, skriver Bloomberg.
Analytikeren skriver at en reduksjon på 3 millioner fat daglig kan drive Londons råoljepris opp til 190 dollar fatet. Reduksjonen på 5 millioner fat daglig kan bety et astronomisk pris på 380 dollar fatet.
JPMorgan ser oljen i 380 dollar fatet ved verste utfall
Globale oljepriser kan nå astronomiske nivå på 380 dollar fatet dersom amerikanske og europeiske sanksjoner får Russland til å gjengjelde med en reduksjon i råoljeproduksjon, skriver analytiker hos JPMorgen Chase & Co.
G7 legger frem mekanismer og sanksjoner for å stanse krigstoget til Vladmir Putin i Ukraina. Likevel trekker analytikeren frem at Moskva sin sterke posisjon gjør at landet har mulighet til å redusere produksjonen av råolje med 5 millioner fat uten å gjøre signifikant skade på økonomien.
«Det er sannsynlig at Russland kan gjengjelde sanksjonene med å redusere produksjonen. Dette er da et verktøy for å overføre smerte på vesten», skriver analytikeren. For store deler av resten av verden, vil en slik reduksjon kunne være katastrofal, skriver Bloomberg.
Analytikeren skriver at en reduksjon på 3 millioner fat daglig kan drive Londons råoljepris opp til 190 dollar fatet. Reduksjonen på 5 millioner fat daglig kan bety et astronomisk pris på 380 dollar fatet.
syvert1
02.07.2022 kl 16:36
5168
Har sett litt på årsregnskapet 2021 og prøvd å sett hva EBITDA kan bli i 2022, 2023.
Tar først utgangspunkt i segment rapporting, inntekter, antall skip. og utnyttelses grad.
Beregner da gjennom snitts rater, 2021 i parantes.
PSV 132850 ( 146 434), utnyttelsesgrad 69% ( 71%)
AHTS 255373 ( 319249), 81% (71%)
Subsea 690278 ( 771 693), 80% (70%)
EBITDA 2077 (2105)
Dagens rater PSV 250000, AHTS 2 000 000 i spotten.
Øker ratene PSV 20%, AHTS 30%, Subsea 30%
samt utnyttelses graden 10 %
Nye rater PSV 144 928 ( + 9,09%)
AHTS 301804 ( +18,18%)
Subsea 690278 ( +18,18%)
Opex er økt 5% da 2021 var preget av covid kostnader)
Ny EBITDA blir da 4812,55 mrd.
Vi vet alle hva ratene nå er og de siste ratene Dof fikk i Brasil på gamle AHTS fra 2009 var over 600 000 nok.
I det fremlagde forslaget er Dof EBITDA 2,7 mrd.
Tar først utgangspunkt i segment rapporting, inntekter, antall skip. og utnyttelses grad.
Beregner da gjennom snitts rater, 2021 i parantes.
PSV 132850 ( 146 434), utnyttelsesgrad 69% ( 71%)
AHTS 255373 ( 319249), 81% (71%)
Subsea 690278 ( 771 693), 80% (70%)
EBITDA 2077 (2105)
Dagens rater PSV 250000, AHTS 2 000 000 i spotten.
Øker ratene PSV 20%, AHTS 30%, Subsea 30%
samt utnyttelses graden 10 %
Nye rater PSV 144 928 ( + 9,09%)
AHTS 301804 ( +18,18%)
Subsea 690278 ( +18,18%)
Opex er økt 5% da 2021 var preget av covid kostnader)
Ny EBITDA blir da 4812,55 mrd.
Vi vet alle hva ratene nå er og de siste ratene Dof fikk i Brasil på gamle AHTS fra 2009 var over 600 000 nok.
I det fremlagde forslaget er Dof EBITDA 2,7 mrd.
Redigert 02.07.2022 kl 16:45
Du må logge inn for å svare
AlanS
02.07.2022 kl 16:54
5182
Flott. Det er bare å stemme ned forslaget og be kreditorene til å bruke kalkulator og fornuftige forutsetninger.
Dofulf
02.07.2022 kl 17:06
5180
Hvilket årstall er det du beregner for.Synest EBITDA er veldig høy snitt 1200 pr kvartal. Jeg har kanskje 900 pr kvartal i år dvs 3600 2022.
Forutsetninger: 80% av revenue fra Subsea included Subsea Division
15 % fra AHTS segment and 5 % from PSVs. Antal skip 55.
Segment rate skip days utilisering revenue Z margin EBITDA
PSV 165 000 11 365 85 % 563 103 750 Z 26 % 146 406 975
AHTS 300 000 15 365 86 % 1 412 550 000 Z 35 % 494 392 500
SUBSEA 850 000 29 365 90 % 8 097 525 000 Z 37 % 2 996 084 250
Total 10 073 178 750 Z 3 636 883 725
Forutsetninger: 80% av revenue fra Subsea included Subsea Division
15 % fra AHTS segment and 5 % from PSVs. Antal skip 55.
Segment rate skip days utilisering revenue Z margin EBITDA
PSV 165 000 11 365 85 % 563 103 750 Z 26 % 146 406 975
AHTS 300 000 15 365 86 % 1 412 550 000 Z 35 % 494 392 500
SUBSEA 850 000 29 365 90 % 8 097 525 000 Z 37 % 2 996 084 250
Total 10 073 178 750 Z 3 636 883 725
Redigert 02.07.2022 kl 17:57
Du må logge inn for å svare
Flott syvert1 :-))
syvert1
02.07.2022 kl 17:55
5139
Hei det er tatt utgangspunkt i 2021 årsrapporten. Ser for meg dette kan allerede være en realitet siste halvår 2022 eller 2023. Det eg har prøvd å regne på er hvilken påvirkning markedsutviklingen vil ha for Dof de nærmeste årene. En må huske at ratene og utnyttelsen kommer opp fra svært lave krise nivåer. En inntekts økning på 20-30% er ikke mye om både rater og utnyttelses grad øker, det kan faktisk bli langt mer. Eg har ikke oversikt over kontraktene til disse skipene og når et antall skip kommer over på nye bedre betalte kontrakter. Så er det opsjonene som vi ikke vet om har noen link til oljepris. Håper de snart melder en ny opsjon er utløst og raten. Dette burde kanskje CFO kunne svare på. Om bunnpunktet var Juli 2019 vil de vel ha 3 år d. v. s Juli 2022 og deretter evnt 2-3 år med oppsjon. Anntar når mer en 50% av flåten kommer over på nye kontrakter vil det gi betydelig økning i EBITDA, kontant strøm. Så har jo Dof noen båter i spotten, noen på kortere kontrakter.
1,2
PSV
Segment 2022 2021
Operating Revenue 554,4 462
net gain on sale of tang, assets 31 31
Opex 404,25 385
EBITDA 181,15 108
Depresion 113 113
Impairment 0 96
EBIT 68,15 -101
Utilization 76 % 69 %
Antalldøgn 273 248
Inntekt Pr. båt 40 33
Rate (Nok) 144928 132850
9,09 %
1,3
AHTS
2022 2021
1452,1 1117
50 0
657,3 626
844,8 491
216 216
0 68
628,8 207
89 % 81 %
321 292
97 74
301804 255373
18,18 %
1,3
Subsea
2022 2021
7753,2 5964
78 78
4044,6 3852
3786,6 2190
1005 1005
0 346
2781,6 839
88 % 80 %
317 288
258 199
815783 690278
18,18 %
total
2022 2021
9759,7 7543
159 109
5106,15 4863
4812,55 2789
1334 1334
0 510
3478,55 945
84 % 77 %
304 276
132 102
420838 359500
1,2
PSV
Segment 2022 2021
Operating Revenue 554,4 462
net gain on sale of tang, assets 31 31
Opex 404,25 385
EBITDA 181,15 108
Depresion 113 113
Impairment 0 96
EBIT 68,15 -101
Utilization 76 % 69 %
Antalldøgn 273 248
Inntekt Pr. båt 40 33
Rate (Nok) 144928 132850
9,09 %
1,3
AHTS
2022 2021
1452,1 1117
50 0
657,3 626
844,8 491
216 216
0 68
628,8 207
89 % 81 %
321 292
97 74
301804 255373
18,18 %
1,3
Subsea
2022 2021
7753,2 5964
78 78
4044,6 3852
3786,6 2190
1005 1005
0 346
2781,6 839
88 % 80 %
317 288
258 199
815783 690278
18,18 %
total
2022 2021
9759,7 7543
159 109
5106,15 4863
4812,55 2789
1334 1334
0 510
3478,55 945
84 % 77 %
304 276
132 102
420838 359500
Redigert 02.07.2022 kl 18:47
Du må logge inn for å svare
Dofulf
02.07.2022 kl 18:17
5124
Hei Syvert1
Takk for greit svar,Alan S har helt sikkert en oversikt over kontraktenes lengde for hvert skip. Greit å ha i et excelark. Fra Q3 har DOF 3 skip i spotten.AHTSene Skandi Hera,,Skandi Iceman og PSVen Skandi Captain (UK), I tillegg er PSVene Skandi Barra og Caledonia tatt ut av spotten for arbeide i Guyana..
Takk for greit svar,Alan S har helt sikkert en oversikt over kontraktenes lengde for hvert skip. Greit å ha i et excelark. Fra Q3 har DOF 3 skip i spotten.AHTSene Skandi Hera,,Skandi Iceman og PSVen Skandi Captain (UK), I tillegg er PSVene Skandi Barra og Caledonia tatt ut av spotten for arbeide i Guyana..
Redigert 02.07.2022 kl 18:23
Du må logge inn for å svare
syvert1
02.07.2022 kl 19:33
5090
Hei Dofulf, Iceman er vel opptatt med vindmøllene flere mnd fremover. Kontrakten ble vel inngått før ratene virkelig tok av.
Det store spørsmålet dersom spot ratene holder seg på 250 - 300 k for PSV og over 2 mill for AHTS er, hva kan en forvente av rater på 3+2 års kontrakter. De siste i Brazil var 600 000 +. Break even er vel gjerne nå 100k for PSV og 300k for AHTS.
La oss si 200k pr dag for PSV bør gi en EBITDA på 100k x360 dager = 36 mill pr. psv.
For AHTS med rate 1,5 mill pr dag
360 x 1,2 = 432 mill pr. år
Subsea flåten har nok enda høgre rater. 4 mrd i EBITDA er da 10 AHTS kontrakter. Ikke lenge før Dof sin gjeld kan betales på 2-3 år.
Det store spørsmålet dersom spot ratene holder seg på 250 - 300 k for PSV og over 2 mill for AHTS er, hva kan en forvente av rater på 3+2 års kontrakter. De siste i Brazil var 600 000 +. Break even er vel gjerne nå 100k for PSV og 300k for AHTS.
La oss si 200k pr dag for PSV bør gi en EBITDA på 100k x360 dager = 36 mill pr. psv.
For AHTS med rate 1,5 mill pr dag
360 x 1,2 = 432 mill pr. år
Subsea flåten har nok enda høgre rater. 4 mrd i EBITDA er da 10 AHTS kontrakter. Ikke lenge før Dof sin gjeld kan betales på 2-3 år.
Redigert 02.07.2022 kl 19:34
Du må logge inn for å svare
syvert1
02.07.2022 kl 19:40
5156
Beviser vel bare at revisorer er vanlige folk det også som lar seg bestikke...
https://finansavisen.no/nyheter/finans/2022/06/28/7890243/far-milliardbot-etter-juks
https://finansavisen.no/nyheter/finans/2022/06/28/7890243/far-milliardbot-etter-juks
syvert1
02.07.2022 kl 19:46
5214
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/07/01/7892553/spar-shipping-har-kvittet-seg-med-all-gjeld
Dof kan jo bli det neste, hvem vet... 😀
Dof kan jo bli det neste, hvem vet... 😀
Redigert 03.07.2022 kl 00:28
Du må logge inn for å svare
AlanS
02.07.2022 kl 19:53
5215
gbulk skrev Skandi Skansen i spot eller kontrakt?
Skandi Skansen dukker opp i spotten av og til, spesielt når rater er gode:-)
Westshore.no
Date Charterer Scope Rate
23.06 ConocoPhillips Norway Prelay + R/M TO Norge inc. ROV, D/D NOK 2300000
10.03 Shell UK R/M Ocean Endeavor, D/D 14 RNR
01.11 Apache UK Prelay Ocean Patriot, D/D GBP 36000
Westshore.no
Date Charterer Scope Rate
23.06 ConocoPhillips Norway Prelay + R/M TO Norge inc. ROV, D/D NOK 2300000
10.03 Shell UK R/M Ocean Endeavor, D/D 14 RNR
01.11 Apache UK Prelay Ocean Patriot, D/D GBP 36000
Dofulf
02.07.2022 kl 20:02
5196
gbulk skrev Skandi Skansen i spot eller kontrakt?
Er dedikert til Haywind Tampen til 1Q2023 men vi ser jo den er innom Spotten
Offshore OBS
02.07.2022 kl 23:30
5063
Alan S
Du bidrar meg svært mye tallmateriale mm som er meget relevant.
Problemet er at makta har blitt enig basert på historiske tall.
Derfor er det nytteløst grave opp mer. Ja DOF er et selskap med fremtid, men det er reel kamp nå om store verdier,
Mitt råd til deg er at du kontakter minoritetsgruppa som har meldt 34 prosent. Og at det legges opp til kamp votering i EGF august om nytt styre. Der bør energien legges, ikke mer bevis for at DOF er et betalingsdyktig selskap . Det budskapet napper ikke Nåværende makta på.
Du bidrar meg svært mye tallmateriale mm som er meget relevant.
Problemet er at makta har blitt enig basert på historiske tall.
Derfor er det nytteløst grave opp mer. Ja DOF er et selskap med fremtid, men det er reel kamp nå om store verdier,
Mitt råd til deg er at du kontakter minoritetsgruppa som har meldt 34 prosent. Og at det legges opp til kamp votering i EGF august om nytt styre. Der bør energien legges, ikke mer bevis for at DOF er et betalingsdyktig selskap . Det budskapet napper ikke Nåværende makta på.
Jo, men ikke legg alt trykk på han, må nå være flere å presset mot forslaget. AlanS har en stor rolle å fylle men trenger ikke være alene om det. Hvem som helst kan være behjelpelig her. Ganske enkelt å gi ifra fakkelen og la andre ta jobben, skal vi stå sammen må vi kjempe sammen på all slags måter vi kan bidra. Er. Ingen vits til å akseptere dette forslaget, vi blir helt kjørt over om dette går. Vi mister oppside og vi mister alt, som vi hadde akseptert i covid tilstand men ikke dagens. Hadde det vært covid hadde ingen her hatt noe aksje i selskapet, det de andre og forslaget lever på og ønsker videre retting som er begravd i covid tiden. Forslaget er basert på det som ikke hører heime på noen vis. Men er det forslaget vi desverre fikk, ingen burde egentlig blir altfår overrasket men er der vi kan stå og slåss imot. Lett å gi opp vanskelig å kjempe men vi må kjempe, går det kons vei ser vi enorm potensiale derfor må vi stå sammen. Stor applaus får de som står bak aksjonærer og kjemper for seg selv og oss som sitter i bakgrunn å ser hva som skjer mens andre jobber. Syns det er feil, kjemper en får alle skal alle kjempe får en der ingen blir glemt. AlanS kan faen ikke kjempe får en hel flokk som sitter i bakgrunn, hvorfor skal han gidde det mens vi sitt i stolen? Helt seriøst… man med 2 hender han også. blir dette tilfelle fortjener han og de andre en par tusenlapper ifra alle oss. Blir dete helt crazy ifra alle eller gir eg noe mening? Tenker mere realt istedenfor lommeboka, sett mer pris på folk enn penger i dette tilfelle ikke alt handler om det, er desverre der verden er i dag eg lever gjerne lenger bak i tid der folk brydde seg om folk. Ikke rart eg høres ut som en idiot siden vi er i 2022 ikke 1990
Redigert 03.07.2022 kl 01:29
Du må logge inn for å svare
AlanS
03.07.2022 kl 11:13
4841
Offshore OBS,
Helt med deg i at det er stemmeretter som teller nå. Det er også greit å melde seg inn minoritetsgruppen for å synligjøre sin intensjon til å stemme mot forslaget. Det er helt frivillig og uforpliktende å være med i gruppen. Mer om minoritetsgruppen https://dofmg.blogspot.com/ og om registrering https://dofmg.blogspot.com/p/registrering.html
Forslaget er uhensiktsmessig og kan stoppes om småaksjonærer sier nei.
Helt med deg i at det er stemmeretter som teller nå. Det er også greit å melde seg inn minoritetsgruppen for å synligjøre sin intensjon til å stemme mot forslaget. Det er helt frivillig og uforpliktende å være med i gruppen. Mer om minoritetsgruppen https://dofmg.blogspot.com/ og om registrering https://dofmg.blogspot.com/p/registrering.html
Forslaget er uhensiktsmessig og kan stoppes om småaksjonærer sier nei.
AlanS
03.07.2022 kl 14:07
4815
Leting og feltutvikling skal trappes. Produserende felt trenger vedlikehold og oppgradering.
https://www.rystadenergy.com/newsevents/news/press-releases/total-recoverable-oil-worldwide-is-now-9-lower-than-last-year-threatening-global-energy-security/
Following publication of BP’s annual Statistical Review, each year Rystad Energy releases our own analysis of the global energy landscape to provide an independent, data-based comparison and evaluation. Continuing the trend from previous years, Rystad Energy’s 2022 review shows a sizeable drop in recoverable oil resources in what could deal a major blow to global energy security.
According to Rystad Energy analysis, global recoverable oil now totals an estimated 1,572 billion barrels, a drop of almost 9% since last year and 152 billion fewer barrels than 2021’s total. Recoverable oil corresponds to the industry term “remaining technically recoverable crude oil and lease condensate”, i.e. expected volumes including fields, discoveries and risked future discoveries.
...
How long can proven reserves last?
Rystad Energy’s updated report includes revisions for proven reserves. Here, we apply a consistent set of conservative probabilities, as opposed to official reporting by authorities which are considered less consistent. This year we found significant differences between OPEC and non-OPEC members in the longevity of proven reserves. All OPEC countries have proven reserves that are expected to last over 10 years, ranging from Iraq with just over 10 years to more than 14 years in Saudi Arabia. In non-OPEC member countries, Mexico ranks last among individual countries with fewer than five years of proven reserves, whereas Canada’s reserves are projected to last almost 20 years.
https://www.rystadenergy.com/newsevents/news/press-releases/total-recoverable-oil-worldwide-is-now-9-lower-than-last-year-threatening-global-energy-security/
Following publication of BP’s annual Statistical Review, each year Rystad Energy releases our own analysis of the global energy landscape to provide an independent, data-based comparison and evaluation. Continuing the trend from previous years, Rystad Energy’s 2022 review shows a sizeable drop in recoverable oil resources in what could deal a major blow to global energy security.
According to Rystad Energy analysis, global recoverable oil now totals an estimated 1,572 billion barrels, a drop of almost 9% since last year and 152 billion fewer barrels than 2021’s total. Recoverable oil corresponds to the industry term “remaining technically recoverable crude oil and lease condensate”, i.e. expected volumes including fields, discoveries and risked future discoveries.
...
How long can proven reserves last?
Rystad Energy’s updated report includes revisions for proven reserves. Here, we apply a consistent set of conservative probabilities, as opposed to official reporting by authorities which are considered less consistent. This year we found significant differences between OPEC and non-OPEC members in the longevity of proven reserves. All OPEC countries have proven reserves that are expected to last over 10 years, ranging from Iraq with just over 10 years to more than 14 years in Saudi Arabia. In non-OPEC member countries, Mexico ranks last among individual countries with fewer than five years of proven reserves, whereas Canada’s reserves are projected to last almost 20 years.
syvert1
03.07.2022 kl 14:28
4801
Har nå gått gjennom Dof sine kontrakter så langt i 2022, intrykket er at de fleste AHTS, PSV går på 3+2 års kontrakter, mens en betydelig del av Subsea flåten knyttes til prosjekter med varighet alt fra 1 mnd til flere år.
Ser for meg i gjennomsnitt er flåten til Dof utleigd 2-3 år i snitt. Om vi sier det er lite å endre m. h. t oppsjoner er det naturlig å annta at 20% av Dof sin flåte får ta del i oppgangen, bedre rater i 2022. Legger en til at subsea har noe kortere syklus, og at prosjektene almerede drar nytte av oppgangen er det nok naturlig med nærmere 30%.
Dette betyr ved utgangen av 2023 vil 60% av flåten være på helt andre rater. Vi vet raten har økt mer en 100% og det betyr 20% til Dof x 1,10 ( økt utnyttelses grad). 22 - 25% økning inkl. slump kontrakter. I 2023 vil ytterligere 20% + av flåten komme over på nye kontrakter og utnyttelsen vil holde seg høy. Da blir EBITDA minst 5 mrd med de ratene vi nå ser og som vil øke. Dette er nesten det dobbelte av det selskapet har lagt frem 2,7 mrd.
Ser for meg i gjennomsnitt er flåten til Dof utleigd 2-3 år i snitt. Om vi sier det er lite å endre m. h. t oppsjoner er det naturlig å annta at 20% av Dof sin flåte får ta del i oppgangen, bedre rater i 2022. Legger en til at subsea har noe kortere syklus, og at prosjektene almerede drar nytte av oppgangen er det nok naturlig med nærmere 30%.
Dette betyr ved utgangen av 2023 vil 60% av flåten være på helt andre rater. Vi vet raten har økt mer en 100% og det betyr 20% til Dof x 1,10 ( økt utnyttelses grad). 22 - 25% økning inkl. slump kontrakter. I 2023 vil ytterligere 20% + av flåten komme over på nye kontrakter og utnyttelsen vil holde seg høy. Da blir EBITDA minst 5 mrd med de ratene vi nå ser og som vil øke. Dette er nesten det dobbelte av det selskapet har lagt frem 2,7 mrd.
AlanS
03.07.2022 kl 20:31
4573
syevert1,
Bra at du prøver å vurdere oppsiden. Allikevel er det viktig å bruke fornuftige forutsetninger.
- DOFCON JV er et interessant case som kan være misvisende. Fra februar 2022 er alle skip i jobb og inntekter er fastsatt. Selskapet står på egne bein og betjener sin egen gjeld og betaler skatt. Det er egentlig kontantstrømmen fra DOFCON JV til DOF systemet som teller, samt verdien som tilfaller DOF. I følge årsregnskapet 2021 fikk DOF 265 mill fra JV og liknende (side 54 Share of net profit of joint ventures and associates). Det meste fra DOFCON JV. I Q1 2022 fikk DOF 102 mill fra JV (side 12) eller 100% mer enn i Q1 2021. Nordea opererte med cr 175 mill i FCF på kvartalsbasis. Dermed er det en betydelig oppside når det gjelden kontantstrømmen fra DOFCON JV til DOF Subsea og resten av DOF systemet selv om inntekter i DOFCON JV blir stabile. Dette har stor betydning for betjening av gjelden.
- PSV segmentet: 8 av 11 skip er på lange kontrakter, 2 i Guyana, og 1 vil trolig gå i spot. Greit å ha det i hode at Skandi Africa alene drar inn omtrent like mye som hele PSV flåte.
- AHTS - er et spennende segment å følge med. Her ligger gjennomsnittlige rater litt over 300k, men nye kontrakter er rundt USD 60k. Har kan vi dobling av inntekter og en solid økning i ENITDA.
- Prosjekt avdelingen er krevende å vurdere men EBITDA margin er vanligvis sterkere i Q2 og Q3 enn i Q1. Kan ha noe å gjøre med mobilisering og vedlikehold.
Ellers, bra jobbet!
Bra at du prøver å vurdere oppsiden. Allikevel er det viktig å bruke fornuftige forutsetninger.
- DOFCON JV er et interessant case som kan være misvisende. Fra februar 2022 er alle skip i jobb og inntekter er fastsatt. Selskapet står på egne bein og betjener sin egen gjeld og betaler skatt. Det er egentlig kontantstrømmen fra DOFCON JV til DOF systemet som teller, samt verdien som tilfaller DOF. I følge årsregnskapet 2021 fikk DOF 265 mill fra JV og liknende (side 54 Share of net profit of joint ventures and associates). Det meste fra DOFCON JV. I Q1 2022 fikk DOF 102 mill fra JV (side 12) eller 100% mer enn i Q1 2021. Nordea opererte med cr 175 mill i FCF på kvartalsbasis. Dermed er det en betydelig oppside når det gjelden kontantstrømmen fra DOFCON JV til DOF Subsea og resten av DOF systemet selv om inntekter i DOFCON JV blir stabile. Dette har stor betydning for betjening av gjelden.
- PSV segmentet: 8 av 11 skip er på lange kontrakter, 2 i Guyana, og 1 vil trolig gå i spot. Greit å ha det i hode at Skandi Africa alene drar inn omtrent like mye som hele PSV flåte.
- AHTS - er et spennende segment å følge med. Her ligger gjennomsnittlige rater litt over 300k, men nye kontrakter er rundt USD 60k. Har kan vi dobling av inntekter og en solid økning i ENITDA.
- Prosjekt avdelingen er krevende å vurdere men EBITDA margin er vanligvis sterkere i Q2 og Q3 enn i Q1. Kan ha noe å gjøre med mobilisering og vedlikehold.
Ellers, bra jobbet!
tobben
03.07.2022 kl 21:21
4549
Kan fort komme noen som legger et bud på bordet. Blir jo ganske enkelt om man bare har fått dannet et mest mulig pessimistisk bilde i forkant. Q2 viser vei tenker jeg :-))
Kanskje vi skulle laget en egen tråd som omhandler minoritetsgruppen/Arbeidsgruppen? Slike at linker og dokumenter kommer godt synlig. Jeg setter stor pris på tallene du kommer med rundt båtene/spot/kontrakt, derfor kanskje fint å separere disse 2 temaene?
AlanS
04.07.2022 kl 00:06
4369
Offshore OBS er helt rett i at våre stemmeretter betyr mer enn fakta og innsikt.
syvert1
04.07.2022 kl 00:20
4360
Har ikke all verdens oversikt enda men de har vel nå 12 PSV og etter det eg kan se vil ca. 50% Aukra, Barra, Caledonia, Captain, Kvitsøy, Mongstad snart ha rater som er bygget på rater etter krisen.
Vi får håpe contraktene med Conoco Phillips 5+3x3 som ble inngått Juli 2019 (krisens bunnpunkt) for Hugen, Marly, Nova har regulerings mekanismer relatert til oljepris, marked ellers dekker nok ikke disse kontraktene utgiftene til bunkers.
Når det gjelder Barra, Caledonia kan ikke se at nye kontrakter er meldt. Om det er i Guyana og hjelper til med FPSO skulle vel den jobben sluttføres i 2022?.
Vet selfølgelig at PSV kun står for en liten del av Dof Group sin inntjening. Noen mener at Dof er bundet mange år frem i tid av kontrakter inngått under krisen, kan ikke se det er tilfelle i særlig stor grad. Utviklingen i EBITDA vil gi svar på mye.
Ser nå at det ser bra ut for AHTS båtene i Brazil Urca, Paraty, Iguacu, Flumense, Angra vil vel alle få doblet ratene fra 4Q 2022 over 600 000 kr/døgn. I tilegg har de Hera, Iceman i spotten.
Mulig da 4Q blir like sterk som Q3... 😀
Vi får håpe contraktene med Conoco Phillips 5+3x3 som ble inngått Juli 2019 (krisens bunnpunkt) for Hugen, Marly, Nova har regulerings mekanismer relatert til oljepris, marked ellers dekker nok ikke disse kontraktene utgiftene til bunkers.
Når det gjelder Barra, Caledonia kan ikke se at nye kontrakter er meldt. Om det er i Guyana og hjelper til med FPSO skulle vel den jobben sluttføres i 2022?.
Vet selfølgelig at PSV kun står for en liten del av Dof Group sin inntjening. Noen mener at Dof er bundet mange år frem i tid av kontrakter inngått under krisen, kan ikke se det er tilfelle i særlig stor grad. Utviklingen i EBITDA vil gi svar på mye.
Ser nå at det ser bra ut for AHTS båtene i Brazil Urca, Paraty, Iguacu, Flumense, Angra vil vel alle få doblet ratene fra 4Q 2022 over 600 000 kr/døgn. I tilegg har de Hera, Iceman i spotten.
Mulig da 4Q blir like sterk som Q3... 😀
Redigert 04.07.2022 kl 02:22
Du må logge inn for å svare
Offshore OBS
04.07.2022 kl 00:52
4327
Allan S
Viktig info om DOFCON. Men alt dette vet Møgster.
Likevel har han signert 4+ prosent.
Håper dette bare er et mellomspill, der han kalkulerer med nedstemming!!!
Viktig info om DOFCON. Men alt dette vet Møgster.
Likevel har han signert 4+ prosent.
Håper dette bare er et mellomspill, der han kalkulerer med nedstemming!!!
tobben
04.07.2022 kl 08:19
4139
Etter mitt syn har mye av den negative omtalen kunnet finne sted så lenge rater og skipsverdier har vært på et lavmål. Nå har vi på utrolig kort tid havnet i en situasjon hvor båter tar av i verdi og er lett omsetlige . Hvor realistisk er en konkurs i en slik situasjon ? Da er plutselig noen få båtsalg nok til å innfri «prekær gjeld» . Møgster har startet disse forhandlingene, og er vel nærmest forpliktet til å være positiv til en løsning som legges frem ? Det fine med å få dette forslaget på bordet , er muligheten til å se på forutsetningene som er lagt til grunn :-))
Redigert 04.07.2022 kl 08:28
Du må logge inn for å svare
AlanS
04.07.2022 kl 12:15
3875
Her er en liste over skip for salg. https://horizonship.com/ship-category/offshore-supply-vessels-for-sale/
Mye interessant der. Noen få eksempler på relevante skip:
11378 80m DP2 PSV Platform Supply Vessel 2015 - 2 Available 262' DP2 Non US $10,000,000
11186 79m Platform Supply Vessel PSV 2008 - DWT 3698 259' 3698 DNV Non US EU $12,000,000
10841 82m Anchor Handling Tug Supply Vessel 2003 - DWT 3694 269' 3694 DNV Non US EU $8,500,000
10796 91m Multi Service Support Vessel 2002 DP2 Diving ROV Subsea Work 299' ABS DP2 Non US South America $19,500,000 - detaljer https://horizonship.com/pdf/91m%20Multi%20Service%20Support%20Vessel%202002%20DP2%20Diving%20ROV%20Subsea%20Work.pdf
Mye interessant der. Noen få eksempler på relevante skip:
11378 80m DP2 PSV Platform Supply Vessel 2015 - 2 Available 262' DP2 Non US $10,000,000
11186 79m Platform Supply Vessel PSV 2008 - DWT 3698 259' 3698 DNV Non US EU $12,000,000
10841 82m Anchor Handling Tug Supply Vessel 2003 - DWT 3694 269' 3694 DNV Non US EU $8,500,000
10796 91m Multi Service Support Vessel 2002 DP2 Diving ROV Subsea Work 299' ABS DP2 Non US South America $19,500,000 - detaljer https://horizonship.com/pdf/91m%20Multi%20Service%20Support%20Vessel%202002%20DP2%20Diving%20ROV%20Subsea%20Work.pdf
Redigert 04.07.2022 kl 12:18
Du må logge inn for å svare
syvert1
04.07.2022 kl 13:01
3800
Ser ut som markedsverdien som skal være lik bokført verdi øker betydelig nå. Regner med Norskan sine skip er skrevet betydelig ned, fra Q4 er det grunnlage for å skrive disse verdiene kraftig opp da kontant strømmen fra skipene som nå får rater 600k - 650 k vil øke med ca. 100%.Samme gjelder alle skip som opererer i spot markedet.
CFO har nevnt at skip går av lengre kontrakter og får nye rater med dårligere betingelser. Dette gjelder etter mitt syn kun et fåtall av Dof sine skip. Et kan være den nye kontrakten til Skandi Africa.
https://www.offshore-energy.biz/contract-extended-for-dofs-high-end-subsea-vessel-until-2024/
Ser denne gikk inn på en 5 års kontrakt +2 års oppsjon i 2015. Den nye kontrakten er inngått i 2022, i en tid med svært høy utnyttelse i markedet, og det er få skip tilgjengelig i dette segmentet. Kan aldri tenke meg at EBITDA av denne kontrakten er mye dårligere en den som ble inngått i 2015 + 7 år med inflasjon.
Etter å ha gått gjennom de fleste kontrakts meldinger for Dof sine skip og analysert situasjonen inkl. de spotten opererer i spotten ser dette meget bra ut.
En betydelig faktor er at kunder betaler ikke for skip som går på lange kontrakter når disse ligger til kai og halve mannskapet har covid. Dof bærer også alle kostnader i forbindelse med pandemi som for det meste føres som driftsutgifter i resultatbudsjettet og påvirker EBITDA negativt. Som følge av dette vil også utnyttelsesgrad øke i tillegg til rater.
EBITDA Q2, Q3, Q4 samt Q1 2023 vil nok gi en god indikasjon på betalingsevne men tror 2023 blir noe bedre da aktiviteten vil fortsette å øke noe Dof Subsea vil få en viss inntektsvekst fra da EBITDA fra prosjekter vil øke og antall prosjekter. Slik det ser ut kan Dof EBITDA/ kontant strøm ligge på 4-5 mrd, men det kan bli en god del høyere 6 mrd ca.
Da er mitt spørsmål har et selskap som kan betale 1 mrd + i kvartalet ned på en gjeld på ca. 20 mrd. behov for konvertering. Dersom det vil vise seg riktig har kontant strømmen fra de fleste skip som var grunnlag for impairment har aldri vært høyere, selv ikke i 2014, 2015.
Er ikke det da riktig å be Finanstilsynet om at de ser på impairment om ikke Dof selv klarer å tilbakeføre 10 mrd + i ballansen?
CFO har nevnt at skip går av lengre kontrakter og får nye rater med dårligere betingelser. Dette gjelder etter mitt syn kun et fåtall av Dof sine skip. Et kan være den nye kontrakten til Skandi Africa.
https://www.offshore-energy.biz/contract-extended-for-dofs-high-end-subsea-vessel-until-2024/
Ser denne gikk inn på en 5 års kontrakt +2 års oppsjon i 2015. Den nye kontrakten er inngått i 2022, i en tid med svært høy utnyttelse i markedet, og det er få skip tilgjengelig i dette segmentet. Kan aldri tenke meg at EBITDA av denne kontrakten er mye dårligere en den som ble inngått i 2015 + 7 år med inflasjon.
Etter å ha gått gjennom de fleste kontrakts meldinger for Dof sine skip og analysert situasjonen inkl. de spotten opererer i spotten ser dette meget bra ut.
En betydelig faktor er at kunder betaler ikke for skip som går på lange kontrakter når disse ligger til kai og halve mannskapet har covid. Dof bærer også alle kostnader i forbindelse med pandemi som for det meste føres som driftsutgifter i resultatbudsjettet og påvirker EBITDA negativt. Som følge av dette vil også utnyttelsesgrad øke i tillegg til rater.
EBITDA Q2, Q3, Q4 samt Q1 2023 vil nok gi en god indikasjon på betalingsevne men tror 2023 blir noe bedre da aktiviteten vil fortsette å øke noe Dof Subsea vil få en viss inntektsvekst fra da EBITDA fra prosjekter vil øke og antall prosjekter. Slik det ser ut kan Dof EBITDA/ kontant strøm ligge på 4-5 mrd, men det kan bli en god del høyere 6 mrd ca.
Da er mitt spørsmål har et selskap som kan betale 1 mrd + i kvartalet ned på en gjeld på ca. 20 mrd. behov for konvertering. Dersom det vil vise seg riktig har kontant strømmen fra de fleste skip som var grunnlag for impairment har aldri vært høyere, selv ikke i 2014, 2015.
Er ikke det da riktig å be Finanstilsynet om at de ser på impairment om ikke Dof selv klarer å tilbakeføre 10 mrd + i ballansen?
tobben
04.07.2022 kl 13:40
3757
Mange gode poeng Syvert1 :-)) Omsetningen har omtrent tørket inn, så det kan tyde på at stadig flere ser det samme som deg :-))
suspekt
04.07.2022 kl 13:45
3766
Noen skriveføre må sende et brev til finanstilsynet, så må Hilde og Mons få noen E-mails, helst fra gruppa.
syvert1
04.07.2022 kl 16:13
3592
Ser Soff fikk en kontrakt 30.06 for Nordmand clipper + en 1 års opsjon på et annet fartøy
https://www.offshore-energy.biz/solstad-to-bank-over-54-million-from-new-vessel-contracts/
Verdi er oppgitt til 540 mill. Nok, varihet 460 dager firm + 480 opsjon. Dagrate om begge skipene taes med er 659k pr dag, kun Nordman clipper 1174k pr. dag.
Noen som vet hvordan rateutviklingen på disse skipene er, kan ikke finne tidligere kontrakter for dette skipet.
https://www.offshore-energy.biz/solstad-to-bank-over-54-million-from-new-vessel-contracts/
Verdi er oppgitt til 540 mill. Nok, varihet 460 dager firm + 480 opsjon. Dagrate om begge skipene taes med er 659k pr dag, kun Nordman clipper 1174k pr. dag.
Noen som vet hvordan rateutviklingen på disse skipene er, kan ikke finne tidligere kontrakter for dette skipet.
Dofulf
04.07.2022 kl 16:21
3589
syvert1
04.07.2022 kl 18:03
3495
Ser man det, raten har økt 64,3% siden 11. Februar. Denne økningen går for det meste rett på EBITDA. Dette kommer til å bli bra, ingen fare for at ikke obligasjonseierne skal få tilbake lån og renter.
I tillegg betyr dette at de fleste av Dof Subsea sine skip må skrives tilbake impairment da kontantstrømmene nå øker. Da blir E. K 4-6 mrd minst i første omgang.
I tillegg betyr dette at de fleste av Dof Subsea sine skip må skrives tilbake impairment da kontantstrømmene nå øker. Da blir E. K 4-6 mrd minst i første omgang.
Redigert 04.07.2022 kl 18:07
Du må logge inn for å svare
AlanS
04.07.2022 kl 23:13
3203
Lesestoff fra Seabrokers - seabreeze juni 2022 - NORTH SEA AHTS RATES TAKE OFF- https://www.seabrokers.no/wp-content/uploads/seabreeze.pdf
REMARKABLE MONTH FOR AHTS OWNERS
AHTS owners in the North Sea have certainly been making hay while the sun has been shining, with fixture rates reaching remarkable levels. The average spot fixture rate even surpassed the GBP 100,000 mark in June - and by a significant margin as well. For large vessels (>22,000 bhp), the average fixture rate was GBP 121,231 (NOK 1.45 million). For small-medium vessels (<22,000 bhp), the monthly average came in even higher at GBP 122,485 (NOK 1.47 million), with all owners seizing the opportunity to ramp up rates (see p.6-7).
The highest fixture rates came in north of GBP 190,000 in the UK, and NOK 2.7 million in Norway. The last time fixture rates were anywhere near those levels was back in 2008. This is certainly the most favourable trading conditions that North Sea AHTS owners have experienced for a very long time.
REMARKABLE MONTH FOR AHTS OWNERS
AHTS owners in the North Sea have certainly been making hay while the sun has been shining, with fixture rates reaching remarkable levels. The average spot fixture rate even surpassed the GBP 100,000 mark in June - and by a significant margin as well. For large vessels (>22,000 bhp), the average fixture rate was GBP 121,231 (NOK 1.45 million). For small-medium vessels (<22,000 bhp), the monthly average came in even higher at GBP 122,485 (NOK 1.47 million), with all owners seizing the opportunity to ramp up rates (see p.6-7).
The highest fixture rates came in north of GBP 190,000 in the UK, and NOK 2.7 million in Norway. The last time fixture rates were anywhere near those levels was back in 2008. This is certainly the most favourable trading conditions that North Sea AHTS owners have experienced for a very long time.
Redigert 04.07.2022 kl 23:43
Du må logge inn for å svare