PEN - The final countdown

Fluefiskeren
PEN 23.06.2022 kl 19:11 205715

Forrige tråd stengt grunnet for mange innlegg. Åpner derfor en ny. Trådtittelen henspeiler til boringen av PEN sin mest spennende brønn noensinne. Vi snakker om Gazania-1 i Sør-Afrika. Forventet spud primo september. Vi teller også ned til minst dobling av produksjon på Dussafu i slutten av året eller tidlig på nyåret. Heller ikke å forglemme nye letebrønn(er) på Dussafu. Alt en stund frem i tid, men dette går fort.
Redigert 24.06.2022 kl 13:28 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
04.07.2022 kl 11:20 2189

Spørsmålet er hva som skjer etter at avtalen er 100 % i boks. Når skal vi tippe aksjene er på konto? Tar nok litt tid det også. Det blir jo midt i verste ferietiden. Jeg trenger ikke utbyttet nå, og det regner jeg med at de aller fleste heller ikke er. Det er jo ikke snakk om store beløp.

Ellers er det ganske godt driv i kursen i dag. Etter å ha endt på 26-tallet på fredag ser 28-tallet ut til å være innen rekkevidde.
Trond.heim
04.07.2022 kl 11:17 2193

Denne oppdatering og anbefaling av Africa Energy corp. er relatert til deres aktivitet i sørafrika, med Gazania brønnen som første trigger.
Forventer derfor tilsvarende fokus og fornyet anbefaling av PEN når det nærmer seg oppstart av brønnen.
Dette kan vise seg å være et svært gunstig kjøpstidspunkt i PEN aksjen.
Det er verdt å merke seg at topp 20 har økt betydelig i denne perioden kursen har falt.
bmw5
04.07.2022 kl 11:13 2198

Med Pnor aksjer i porteføljen blir det mange penger om man selger de så raskt som mulig, eller man venter til de fleste har solgt for kanskje en større gevinst, for Pnor er ikke en dårlig aksje, men derimot ledelsen kan man si mye om.
Fluefiskeren
04.07.2022 kl 11:10 2194

De lovte vel ingen ting, men de anga en «innen» dato og da burde de være temmelig sikre. Ellers hadde de skutt long stop date mer enn 15 dager inn i juli. Denne gangen tror jeg absolutt det kommer innen oppgitt dato. Hvis ikke gjør de seg til narr.

« PetroNor and Panoro have been working diligently to complete the transaction and have made good progress. Most CP's have been satisfied or waived and the companies are initiating the final steps towards completion.
PetroNor expects conclusion of the outstanding matters and the subsequent closing with Panoro to commence within 14 days. As a consequence, Panoro and PetroNor have agreed to extend the long stop date under the SPA from 30 June 2022 to 15 July 2022.»

bmw5
04.07.2022 kl 10:51 2222

Dersom Pnor holder hva de lovte, bør X dato informasjon komme før fredag den 15tende. En utsettelse til vil bety at Pnor er et tulleselskap man ikke kan stole på. Vell, vi får håpe at det ordner seg denne gangen,
Slettet bruker
04.07.2022 kl 09:28 2309

Africa Energy Corp - Stars aligning & Significant news flow ahead
Update
Africa Energy is down yoy (vs peers up >50%) despite commodity prices advancing, which we believe is caused by lack of news flow. This will change imminently driven by drilling of the Gazania prospect (SEK 2.5-3.0/share potential if successful) and upcoming catalysts on the development of the vast discovered resources at Block 11B/12B. In addition, we think the market has overlooked the increased strategic value of Africa Energy’s portfolio as energy security and gas exposure (increasingly seen as an enabler for energy transition) are becoming key themes in the industry. We think the stock can double over the next months and reiterate BUY/TP SEK 4.50.
Fluefiskeren
03.07.2022 kl 10:43 2593

Jeg har lest den, men tror ikke jeg la den ut. Har lagt ut andre videoer med CEO Gil Holzman på tråden som kun omhandler Gazania. Han er morsom å høre på, men føler vet det vi trenger å vite pr. nå.

Han har bekrefte:

Spud i begynnelsen av september

Estimat for brønnen: 349 mmbbl

COS: 60 %

Så får vi bare vente på at riggen begynner å bevege seg i Nordsjøen. Skal man greie spud-målet må den snart begynne å gjøre det.

d12m
03.07.2022 kl 10:13 2613

Helt enig. På $100 tjenes det hauger av kronasjer. Trenger ikke bli for grådig
E Desperados
02.07.2022 kl 15:38 2837

Tar heller 100$ de neste 5 årene enn 380$ i vinter. For det tror jeg ingen er tjent med på lang sikt.
Fluefiskeren
02.07.2022 kl 14:13 2896

« JPMorgan ser oljen i 380 dollar fatet ved verste utfall
En reduksjon på 5 millioner fat fra Russland kan tar globale oljepriser til astronomiske nivå på 380 dollar fatet, skriver analytiker»

https://finansavisen.no/nyheter/olje/2022/07/02/7893224/jpmorgan-ser-astronomiske-380-dollar-fatet-i-verste-fall

Fluefiskeren
01.07.2022 kl 21:27 3147

Hvor hoppet du henne? Jeg hoppet på Rena.

Rå opplevelse ja. Fra 12 000 fot og 56 sekunder fritt fall.
Redigert 01.07.2022 kl 21:28 Du må logge inn for å svare
JUICEitUP
01.07.2022 kl 21:25 3150

He he he, kul gig. Har hoppet i fallskjerm selv, men uten filming. Husker det likevel som om det var i går. Sannsynligvis det kuleste jeg har gjort.noen gang.
Fluefiskeren
01.07.2022 kl 19:53 3217

Har et litt spesielt forhold til den låta. Jeg hoppet fallskjerm og hadde med en fotograf som filmet hele hoppet. Han klippet litt og la på den låta på videoen. Den kjøpte seg selvsagt og tar den fram ved store anledninger. 😏
E Desperados
01.07.2022 kl 19:08 3251

Man kan jo se på selskapets egne estimater på FCF ved 65 og 85 $ fatet i Q4-rapporten. Ved 85$/fatet så snakker vi altså om 37,5kr/aksje innen 2025. Så kan man sikkert trekke fra litt pga inflasjon, men så er jammen meg ikke oljeprisen 85$ heller ;) Kommer definitivt til å selge mye av porteføljen som ikke er olje om man kan prøve å bunnfiske PEN på 27kr fremover.
Slettet bruker
01.07.2022 kl 18:50 3266

Det er denne gangen ( 24.06 ) en svært stor økning blandt de 20 største aksjonærene. Selv om denne er en uke gammel ( sammenlignet med forrige 30.05 ), kan det tyde på at det er småaksjonærene som selger.

https://www.panoroenergy.com/investors/share-information/shareholders/
Fluefiskeren
01.07.2022 kl 17:39 3331

Det blir alltid mye synsing og følelser når vurderer hvordan selskaper vårt har utviklet seg over siste måned sammenlignet med andre oljeselskaper. Her har jeg sett på seks av dem.

https://www.msn.com/nb-no/okonomi/aksjeopplysninger/fi-btrvnm?duration=Ytd&comps=alt89c%2Cb115w7%2Calsyww%2Cc57sz2%2Calspjc

OPS…. Det ble hittil i år det gitt. Her er siste måned.

https://www.msn.com/nb-no/okonomi/aksjeopplysninger/fi-btrvnm?duration=1M1H&comps=alt89c%2Cb115w7%2Calsyww%2Cc57sz2%2Calspjc
Redigert 01.07.2022 kl 17:43 Du må logge inn for å svare
40something
01.07.2022 kl 17:26 3345

Ikke les mine betraktninger bokstavelig. Men 25%er vel omtrent fra toppen av. Nå har jeg ikke telling nok men en antakelse er vel at volum fra nedgang 8 juni gjennom 3 uker er ca 300milj nnok. Jeg tviler at oppgangen eller rekylen grejer seg med det volumet. Man kan også anta at flere av de som har solgt ikke kommer tilbake i det første. Men jeg kan ha feil. Det ser bare så umulig ut. Jeg syns og at det er kjipt av vi må bruke positive triggere kun for å komme tilbake til kurs 35ish. Da vil den synke på nytt inntil neste trigger. Selskapet drar inn mer enn de bruker, så hvorfor mcap skal være en måler for at selgere vil ut men få kjøpere vil inn blir en dyster tankegang. Er markedet redd for at investeringer vil ta for lang tid før oljen er en commodity. Jeg tror ikke det blir resesjon, bare litt tilbakeholden utvikling fremover. Oljelagrene som kastes ut nå vil jo ta slutt. Og a tenke seg at verden skal leve av kun gass er en utopi. Tyskland begynner å bruke kull nå og det koster co-kvoter. Jeg tror at verden ikke kommer til å prioritere klimamål hvis det blir energiskvis. Hvis man er bekymret for energiforsyningen i vinter så burde man kanskje ikke fokusere så mye på alle flyreisene som så mange må ha.

Jeg badet i Glomma i går og det slippes på med vann som vore vårflom. Det er en sur oppgave for staten å forklare hvorfor vi ikke sparer til vinteren. Med andre ord så vil onkel skrue heller ha penger i kisten enn å la naturresurser ligge til det blir krise.
JUICEitUP
01.07.2022 kl 17:23 3315

Litt farlig tittel på tråden FF. Skjønner at den var myntet på Gazania og kanskje PNOR utbytte, men lytter du til sangen til Europe så er ikke den spesielt lystelig. Vi får bare håpe at ikke krakk-nissen får fingeren på the final countdown knappen :-)

Slik jeg vurdere situasjonen er det livsfarlig å drive med bunnfiske nå. Det er så mange indikatorer som begynner å bli lyserøde at jeg ikke tør røre en eneste aksje. Varelagrene i USA begynner å hope seg opp, hovedsaklig på grunn av lavt salg, det meldes om tilnærmet ansettelsesstopp hos META i første omgang, men resten av FAANG gjengen kommer sikkert etter. Spesielt Netflix har allrede fått brutal medfart. Det er også flere som mener at USA sin BNP faktisk er ned i q2 vs. offisielle tall som viser vekst. Og i sivet lurer en desperat FED som har sagt i klartekst at de gir blaffen i markedet i jakten på å kvele inflasjonen. Hørte på en analytiker i dag som sa at hvis FED bare antyder en noe hissigere linje enn det som det legges and til nå kommer krakket umiddelbart. Vi balanserer allerede på kanten, mente han.

PEN er vel ned ca. 23% fra toppen nå. Det er korreksjonstall, men ikke krakk tall. Begynner etterspørselen å falle faller også oljeprisen. Da går det straka vegen. Du sa at vi aldri ville se 16 tallet igjen FF. Til det sier jeg aldri si aldri. Er det sannsynlig at vi kommer dit - nei, er det umulig- nei. Vi vet alle av erfaring at blir det krakk blir det mye mer brutalt enn vi kan forestille oss før krakket er et faktum. Dessverre sitter jeg fortsatt med 1/3 av opprinnelig post som jeg ikke kvittet meg med ved forrige salg og de kommer jeg til å sitte med for på tross av at det er mye penger for meg har jeg råd til å tape de. Samtidig ser jeg det omtrent som umulig at PEN går konk så temmelig sikker på at jeg får igjen pengene, det tar bare lenger tid. Samtidig sitter jeg klar med tørt krutt, men det brukes ikke nå. Tror vi skal betydelig mer ned. Når børsene får panikk og stuper 5% i slengen så begynner vi å komme i et modus hvor det begynner å bli interessant å følge med. Da er ofte bunnen ikke så fryktelig langt unna. Så får vi se om krakk-nissen finner knappen eller ikke.
.
Fluefiskeren
01.07.2022 kl 17:02 3335

Nå skremte du meg. Kom akkurat hjem og leser at PEN har synket 25 %. Heldigvis gjaldt ikke dagen i dag selv om også den var dårlig. 3,86 på en blå oljedag er jo elendig. «Trøsten « får være at vi ikke er alene.
E Desperados
01.07.2022 kl 16:56 3275

Tok 5000 nye aksjer på 27.00 nå på slutten. Farlig å si den ikke skal lengre ned, men denne kursen gir ikke særlig mening.
Rek2
01.07.2022 kl 16:38 3269

Hva går det av PEN???
Skal vi under 20?
Ser jo ut til at det kastes ut aksjer i panikk!!
Slettet bruker
01.07.2022 kl 16:35 3274

Det er naturligvis ikke "alle som skal ut". Men det kan godt være at en del har tapt mye på tech og "grønne" og derfor må sikre seg mot tvangsmidler.
40something
01.07.2022 kl 16:22 3294

25% ned nå. Dette ser ikke bra ut. Brent synker ikke like mye og inntjening er gjennomsnittlig ikke uforandret. Men når alle skal ut så finnes det ingen stige. Det kastes ut aksjer om enn ikke så mange.
40something
01.07.2022 kl 14:16 2696

Nå er jo brent opp en del i dag. Leker dog med tanken om at uansett om brent går i 120 så vil pen stå på stede hvil. Vi har jo ingen Lifting hvilket er i stort det som muliggjør nedsalget.
40something
01.07.2022 kl 13:10 2758

Det skal ikke utelukkes at det kommer en rekyl etterhvert i Pen også. Det må jo være grenser. Dussafu er historie. Siste nedgang er frykt over resesjon og da ligger smaselskaper tynt an. Nå er jo ikke BWE og PEN små men likviditetsmessig så er de et stykke unna.
Fluefiskeren
01.07.2022 kl 12:18 2825

Ja. I litt lengre løp er det jo ikke tvil om det. Det spørs bare hvor stort salgspress det blir der når vi får PNOR aksjer. I såfall blir det nok kortvarig.
E Desperados
01.07.2022 kl 12:09 2839

Det er vel ingen tvil om at ved dagens energipriser så er oppsiden størst for PNOR på den handelen, så det er vel ikke så rart at det er den som går mest/vil gå mest når dette endelig er i boks.
Fluefiskeren
01.07.2022 kl 11:58 2863

Trøsten min får være PNOR som endelig er tilbake på emisjonskurs. Også høyere enn den var da korrupsjonssaken kom, men så er da også oljeprisen steget markant i mellomtiden. Det kan virke som gårsdagens melding ble bedre mottatt der enn i PEN.
Fluefiskeren
01.07.2022 kl 11:52 2875

Det er to oljeaksjer som er spesielt svake for tiden, og jeg sitter i de begge. PEN og BWE. Det hjalp ikke for sistnevnte å komme med en bra melding som var etterlengtet. Det eneste de har sammen er Gabon. Det er derfor kanskje naturlig å tenke på den svært skuffende produksjonen fra Dussafu og Tortue som en årsak. Produksjonen herfra startet med 12 000 bopd fra to brønner for flere år siden. . I Q1 var den 11 600 bopd enda det nå produseres fra 6 brønner. Rigtignok var det en periode hvor Adolo var nedstengt for vedlikehold (12dager). Dussafu er enda mer viktig for BWE enn PEN og har falt mest.

Det er bare å håpe at ting går seg til og at produksjonen når nærmere 20 000 bopd når kompressoren kommer. Men når kommer den? I Q4 ble det vel antydet, men så er det blitt ytret at det vil ta enda lengre tid. Også utbyggingen av Hibiscus/Ruche kan bli skjøvet litt ut i fremtiden. Markedet liker ikke slik usikkerhet og nesten halvert produksjon i forhold til forventet er skuffende. Spesielt mhp den oljeprisen som har vært.

Jeg er nøktern. Derfor innstiller jeg meg på at både kompressor og first oil H/R først kommer i Q4. Så får jeg heller bli positivt overrasket hvis det kommer på slutten av året. Usikkerheten om hvorvidt målene blir nådd stemmer overens. Antyding om forsinkelsene kom på BWE sin Q1 presentasjon i slutten av mai. PEN hadde sin topp etter det så det er mulig jeg er på villspor.

En annen grunn til at vi har lagget litt er nok at vi har null gassproduksjon. Det har jo de fleste selskaper. Gassprisen har jo helt Wild West.

Men oljeprisen holder seg og forsinkelser betyr ikke at oljen blir borte. Den kommer jo.

BWE spår at totalt 30 000 bopd nås i 2023 og 40 000 bopd i 2024 så potensialet er jo der så absolutt. Og OPEX må forventes å gå kraftig ned i takt med økende produksjon. Men altså aller først Gazania-1. Det blir veldig spennende og tiden fram til begynnelsen av september går fort (spud) og resultat i månedskiftet i slutten av september eller begynnelsen av oktober. Her har det faktisk gått raskere enn stipulert (når man først kom i gang). Hadde håpet på kurs 30- 32 i tiden fram til Gazania-1, men det ser ikke slik ut i øyeblikket. Ting kan dog snu fort. Det har vi sett før.

E Desperados
01.07.2022 kl 11:02 2908

Cash is king. Blir reprising når man melder om utbytte vil jeg anta. Litt lettere å regne på, og gjør at folk ikke selger ut på slike nivåer som idag.
bmw5
01.07.2022 kl 10:59 2906

I dette kvartalet (Q3) kommer Pen til å tjene formidabelt med penger og av den grunn kan vi få et utsagn fra Hamilton om utbytte. Spennende blir det åkke som.
40something
01.07.2022 kl 10:53 2905

7,5 nok opp til der vi var blir en tøff oppgave. Synd at liftinger skal brukes til å gjenreise kursen.
bmw5
01.07.2022 kl 10:23 2946

Vell, vi får stole på at Pnor holder hva de nå har proklamert og at det blir satt en x dato. Juli kan bli en fin måned med flere liftinger. Vi ser også at topp 20 har økt med over 3%, meget bra.
40something
01.07.2022 kl 10:01 2978

Men hitinntil så er det mindre de selskapene på OSE som straffes, og først og fremst så er det at mange selger seg ut og plasserer seg i de større som har en mer stabil kurs. Vi ser også at exdividend dato drar ned kursen igjen. Vi savner alle disse fondene i fossilt. De er fortsatt igjen i de selskapene som også produserer gass, som er legitimt for fond.
Foreigner
01.07.2022 kl 09:52 3004

I have said it for few years now, investing in oil companies is not like it used to be. The only way to create price stability and create basis for the pricing is to have clear dividend policy. PEN does not have one . Just repeating that intention is to pay dividends. Market is tired of this🤷 If they eventually will create clarity on their dividend policy things will change
40something
01.07.2022 kl 09:21 3046

Finnes det i det hele tatt noen tekniske nivåer som kan brukes i PEN som støtte?
40something
01.07.2022 kl 09:05 3068

1500 aksjer greier å flytte ordrebilde 50 øre. Vi har per i dag ingen kjøperrekker som klarer å holde verdiene oppe.
Jajaja
01.07.2022 kl 08:18 3129

Etter gårdagens børsmelding etter stengetid, kanskje litt oppgang i dag?