Klimabløffen

kristianfj
KLIMA 08.11.2024 kl 13:33 4945

Der var han valgt inn. Donald Trump. Folket fikk sin vilje. Elon Musk og X gjorde at folk var informert og ikke misledet av "main stream media".Jeg er skuffet over Finansavsien og Trygve Hegnar som har hatt skylapper og ikke sett dette komme.

Donald Trump har flere ganger påpekt at "klimakrisen" er en såkalt hoax. Det er bare å glemme at USA vil kaste penger etter denne subsidieavhengige industrien med Donald Trump som president.

Fortsatt har vi mange grønne aksjer med høye markedsverdier og ingen /liten inntjening på Oslo Børs.

DENNE BOBLEN VIL SPREKKE. SPESIELT NÅ SOM LANGE RENTER ER PÅ VEI OPP: TRUMP VIL AVSLØRE LØGNEN OG KORRUPSONEN SOM ER HER;
Redigert 08.11.2024 kl 13:34 Du må logge inn for å svare
Lord B
10.11.2024 kl 17:43 915

I prosent så er prosentandelen CO2 i atmosfæren på jorden 0,04%. Hvilken relevans har din sammenligning? Avstand til sola er nok det som bestemmer temperaturen på planetene som sirkler rundt jorda. Hva er greia med å sammenligne 0,04% med 98% ?
JosefK
10.11.2024 kl 17:39 916

I stand corrected i at jeg hoppet over dioksid i gassformen. Det er litt short-hand i og med mobil telefon.

Ellers skjønner jeg ikke hva du hisser deg opp for. For jeg skjønner alt det du sier. Jeg er heller ikke uenig at å redusere oljebruken er fornuftig. Men ikke på grunn av karbon (eller karbondioksid). Reduser det på grunn av lokal forurensing og start med det som monner. For eksempel shipping, som bruker det mest grisete av petroleumsprodukter.

Jeg går ut fra du som kjemiker har fått med deg hva et batteri inneholder. Mener du det er fornuftig å bruke opp lageret av Litium, kobolt, kopper og andre mineraler bare for at du skal føle deg miljøvennlig? Jeg tør ikke tenke på batteri gørret som kommer til å hope seg opp. For ikke å snakke om ødeleggelsen av unike hanitat som litium sjøene i Latin-Amerika.
Fluefiskeren
10.11.2024 kl 17:36 916

Vi skal være glade at det ikke er høyere. På vår naboplanet Venus er det 98 % CO2 i atmosfæren og temperaturen på overflaten er 470 grader.
Lord B
10.11.2024 kl 17:19 935

Pr. 2387 liter i atmosfæren er det 1 liter CO2. Hvis isolasjons verdien av CO2 er så fantastisk, hvorfor kan vi ikke isolere våre hus med CO2? Noe som ikke stemmer med all denne ''forskningen''.
kristianfj
10.11.2024 kl 17:08 940

Å skrive noe som ikke passer med klima narrivativet vil et leksikon ikke gjøre. Nesten all forskning på klima er finansiert av klimaorganisasjoner, og som vi vet kommer forskere stort sett alltid fram til et resultat som passer godt med oppdragsgiver som betaler.

Vi kan ikke spå været skikkelig to uker fram, og glem å vite om jorden kommer til å øke i temperatur om 25 år. Endringer i sola har mye mer å si for varmen på jorda enn CO2. Historisk har det vært krise på jorda med istider og kaldere klima, og det kan like godt skje det som varmere klima.

For noen år siden hadde vi osonlaget som var på vei til å forsvinne, og tusenvis av folk jobbet med det. Hva skjedde med den diskusjonen? Og hva kommer til å skje med klimadiskusjonen om noen år? Den vil forsvinne. Akkurat som osonlag problemet. Så finner de på noe nytt. På barne tv om osonlaget sa de at det kunne skade osonlaget å åpne hermetikkbokser. Nå sier de at det skader klima å spise kjøtt. Det er like tåpelig.
Redigert 10.11.2024 kl 17:15 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
10.11.2024 kl 17:02 917

Du har studert dette i detalj, men snakker om karbon når du mener karbondioksyd. Du avslører deg på det. Karbon inngår i en rekke produkter. Til og med i stål. Og i diamanter for den saks skyld uten at det er en klimagass. Som kjemiker får jeg fjatt når du ikke forstår at CO2 ikke bare består av karbon. Ta en titt på formelen.

Du bør også lese litt om karbonkretsløpet. Det vi gjør nå er å ta i bruk fossilt brennstoff som inneholder karbon og som har vært ute av dette kretsløpet i millioner av år. Ikke rart CO2 - innholdet i atmosfæren øker. Og C02 er en klimagass som kjent. Den slipper gjennom solstråling med kort bølgelengde mens varmestråling fra jorda stort sett blir tatt opp og også reflektert tilbake igjen.

Les og lær:

https://snl.no/drivhusgasser

For ordens skyld: Ingen har betalt Store Norske Leksikon for å lyve om dette som man har kjent til i minst hundre år.

kristianfj
10.11.2024 kl 16:55 923

Det må være det tåpeligste navnet noensinne på et poltisik prosjekt. Tror det heller økte inflasjonen. Trump kommer til å kutte alle slike tåpelige grønne prosjekter, som ikke er annet enn å kaste bort penger slik at mannen på gaten må betale for det. Nå som vesten også har brukt enormt med penger på kriger i Ukraina og Midt Østen så tror jeg heller ikke EU har råd til å kaste penger etter disse ulønnsomme prosjektene.

Grønne aksjer hadde sin toppi 2021. En av tidenes bobler på Oslo Børs. Green.com kalte mange det. Alle ville ha en del av kaka og det dukket opp mange nye grønne selskaper på Oslo Børs. Disse har falt betydelig siden det, men de er fortsatt alt for høyt verdsatt. Slike bobler kollapser alltid. Matematikken vinner til slutt som Spetalen sier, og jeg tror Trump sin store valgseier i USA vil være en utløsende faktor.
Redigert 10.11.2024 kl 17:04 Du må logge inn for å svare
kristianfj
10.11.2024 kl 16:21 948

https://x.com/wideawake_media/status/1855580131252678933

Trump sier her på dagens pressekonferanse at Green New Scam blir terminert. Noen som virkelig tror at EU vil holde på med dette alene og bli utkonkurrert av USA, Russland og Kina?

De grønne boblene vil kollapse på Oslo Børs og slikt som dette kan utløse det. Det hadde vært interessant å høre fra noen grønne investorerer hvorfor de ennå har disse aksjene.
Redigert 10.11.2024 kl 16:22 Du må logge inn for å svare
JosefK
10.11.2024 kl 16:09 947

La oss nå ha en ting klart: det er ingen som er anti klima. Jeg har studert det i detalj siden jeg gikk i barnehagen og er først i køen i til å erkjenne at det endrer seg. Men det stopper når forklaringen er at det er karbon som er skylden. Det finnes nemlig ikke bevis for det. Og når de presses så vil alle forskere innrømme at modeller aldri kan bevise det. Allikevel går de rundt og snakker om modellene sine som den største selvfølge. Modellene kan nemlig vise at karbon øker som følge at klimaet endrer seg. Det er umulig å si noe om kausalitet. Og når man har 0,4% menneskeskapt karbon i atmosfæren kontra 96,6% naturlig, så finner jeg det merkelig om den lille «fisen» vi står for er det som utgjør klimaendringer. Og det burde du også gjøre om du er rasjonell.

Når du snakker om forurensing, gjør det helt klart at du snakker om lokal forurensing. Karbon er svært lite reaktivt i sin rene form. Oppløst i vann er det lett syrlig og det kan bli et problem for fisk. Men det er svært sjelden det er et problem. Og så har vi plantene som er helt avhengig av karbon for å leve. I det hele tatt er vi alle avhengig av det og da jeg gikk på skolen, tegnet vi kretsløp og karbon var vår venn. Det du burde bekymre deg over er utslipp av svovel, noe du også finner i eksos. I gamle dager ble det også tilsatt bly i bensin, men det er det heldigvis slutt med.

Den såkalte globale forurensingen, der karbon er den store stygge ulven er bunk. Mer karbon-=mer mat for planter og en grønnere klode. Les linkene du finner i denne tråden og bekymre deg mindre over karbon men det er helt greit å verne faunaen mot lokal forurensing. Plant et tre og brenn det med god samvittighet en gang i framtiden.

Og hør nå på denne mannen som sier så mye fornuftig at jeg burde holde kjeft: https://m.youtube.com/watch?v=2H0OxmF7fak

rockpus
10.11.2024 kl 14:27 992

Nå synes jeg du viser alt for liten respekt for den enorme kunnskap og kompetanse som klimaskeptikerne utviser i denne tråden! Dette er jo personer som overgår all verdens forskere og som dokumenterer at alt det disse forskerne påstår er kjøpt og betalt og fullstendig falskt! Er det ikke deilig at vi nå kan puste lettet ut? Det blir som med Covid. Også der viste disse forumeksperter at de overgikk all verdens helsemyndigheter i kunnskap..
Man blir nok mye klokere av å lese her, enn man kan bli på et universitet!
*JBJB
10.11.2024 kl 12:44 1029

Hei Jonas/folkens:))

Og..det som er like "stupid" er å ¨fornekte at 10 milliarder mennesker har mer innvirkning på atmosfæren enn 7 milliarder, Jonas - men elefanten i rommet er hellig, vettu - ZnageZz...

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
JonasKr
10.11.2024 kl 10:39 1102

Det jeg ikke forstår med anti-klimakrisefolket er at man hvertfall ikke er et snev av bekymret.

Uten å ha peiling i det hele tatt er det intuitivt sett hvertfall ikke utenkelig at en milliard biler, kullkraftverk, fly og skip, som spyr ut eksos, kan ha en negativ innvirkning på atmosfæren?

Jeg sier ikke at klimafolket ikke overdriver, og at det finnes sikkert masse folk som ønsker å utnytte folks klimaangst. Men å fornekte at alle utslippene er problematiske fremstår som like stupid.
jadden
10.11.2024 kl 10:12 1111

Kent Andersen må selvsagt med i en ekte klimatråd, her servert uten mur, god fornøyelse!

https://www.document.no/2024/11/09/hvordan-ble-vestlige-kapitalister-omdannet-til-gronne-klimaaktivister/
*JBJB
10.11.2024 kl 08:56 1160

Hei watch/folkens:))

Og...hehehe, snakk og å dumme seg ut på høylys dag, folkens - her har vi nok en som går i den samme fella som resten av venstresiden med fordummende retorikk og vas om President-elect - etter at Trump også vant Arizona og dermed samtlige vippestater er mantraet fra denne gjengen fortsatt at det kun er kvite menn uten utdannelse som stemmer Trump - ZnageZz...

Marketwatch
"Det er klart Kamala vinner valget, men media later som at er så jevnt og at Trump til og med leder i flere vippestater."
https://www.finansavisen.no/forum/thread/168066/view/6222159?legacy=0

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
JosefK
10.11.2024 kl 08:38 1171

Kam du ikke heller bare bevise at iatrogenisk oppvarming er reelt? Hver gang jeg krangler med chat gpt så må selv kunstig intelligens medgi at modeller er omtrent like bra eller dårlig som det du stapper inn i dem.

Case in point: covid 19 ble også modellert og vi skulle daue som fluer var påstanden. Men når det kom til stykket så var 4% mortality rate alt for mye. ~0,2 % viste det seg når man la real-World data til grunn. Eller omtrent som sesong influensa, som også er dødelig. Modell svindelen kostet Ola og Kari flere hundre milliarder og regjeringen tviholdt på modellene sine to the bitter end.

Nå forventer jeg du har ugjendrivelige bevis og slutter å fable om off topic nonsense.
Marketwatch
09.11.2024 kl 23:49 1285

Det går rykter om at Trump også skal vedta at jorden er flat. Han sier at alle kan se dette med egne øyne. At enkelte sier at de har bildebevis på at jorden er rund, hevder Trump må tilskrives fake news, og at det er noen som tjener penger på å hevde dette. Make America White Again kan ikke akseptere at skolebarn lærer at jorden er rund, og vil pålegge at dette fjernes fra lærebøkene. Ifølge Musk er jorden flat når Trump hevder det, og vil bruke X til å fremme dette synet.
nima
09.11.2024 kl 20:32 1363

Jeg ønsker å robbe dere, hilsen staten å SV - AP -H send penger til oss vi ønsker å svindle dere med klimahysteriet, ha ha send penger
Cartr
09.11.2024 kl 15:46 1437

Se deg selv i speilet, og du som mange andre lukker øynene for fakta som viser en annen sannhet. Du kan begynne med kommentarene mine på forrige side. Den om istidens temperaturer og hvor normalt det er at det blir varmere når sola blir sterkere igjen, eller at antall skobranner er redusert og de fleste er påtent av mennesker, eller at færre dør av naturkatastrofer enda vi er 7 milliarder flere mennesker og mange av disse er bosatt i utsatte områder.

Profitt får store byggfirma til å bygge i flomutsatte områder, leirrasområder, etc, etc. Eller sjekk faktasiden Our World in Data og se at ekstremværet ikke øker, bare medias overskrifter. Klimapsykose blir det når alt blir kalt ekstremvær. Vi brukte andre ord på lignende vær før... Slik skremmer man vettet av folk og spesielt barn... klimapsykologene kommer...

Men du kommer ikke en gang til å se på dem. De er godt dokumentert, men "ingen er så blind som den som med vilje ikke vil se", heter et ordtak. De er fanget av medias stadig økende og mer enveis ekkokammer...

SOLA MER AKTIV ENN PÅ 8 000 ÅR
(Forskning.no)De siste 70 åra har Sola hatt den lengste og mest intense perioden med solflekkaktivitet på 8 000 år. Hva har dette å si for klimaet?
https://www.forskning.no/stjerner-klima/sola-mer-aktiv-enn-pa-8-000-ar/1050037

Samtidig har magnetskjoldet som skal beskytte oss mot den ekstra sterke sola blitt svekket med ca 10 prosent siden 1850
https://www.dagbladet.no/nyheter/disse-skal-finne-ut-hvorfor-jordas-magnetfelt-synker/61829186

HELE UNIVERSET SER UT TIL Å VARMES OPP - En sterkere sol enn på 8000 år og det ser faktisk ut til at hele universet oppvarmes og stikk i strid med hva man forventer av et ekspanderende univers som burde bli kaldere og kaldere. Mars, triton, Pluto og Jupiter m.fl viser alle "global oppvarming". Forskere fra Nasa sier at temperaturen på Mars har steget med omtrent 0,5 C siden 1970-tallet https://www.thetimes.co.uk/article/climate-change-hits-mars-qw79j9xt0zx

• ENTIRE SOLAR SYSTEM IS HEATING UP! SCIENTISTS BLAME SOLAR WARMING https://www.space.news/2015-10-06-entire-solar-system-is-heating-up-scientists-blame-solar-warming.html
• UNIVERSE IS GETTING HOTTER AND HOTTER AS IT EXPANDS - (Sciencealert november 2020) https://www.sciencealert.com/the-universe-is-getting-hotter-and-hotter-new-study-finds
• THE UNIVERSE IS GETTING HOT, HOT, HOT, A NEW STUDY SUGGESTS - (Sciencedaily 2020) https://www.sciencedaily.com/releases/2020/11/201110133132.htm

Da er det bare å ta fram kalkulatoren og begynne å regne folkens. Atmosfæren inneholder 0,04 % karbondioksid og man antar at det menneskeskapte utgjør 4 prosent av de 0,04 prosent. Ufattelig små marginer og hva er feilmarginene her? https://no.wikipedia.org/wiki/Jordens_atmosfære

Vi snakker om fire prosent av 0,04 prosent CO2 og hvordan vet vi hvor mye av temperaturen som har økt på 150 år ikke er naturlig? 
Bør vi investere over 500.000 milliarder for å forsøke å holde temperaturen nede. 300.000 milliarder på grønn teknologi frem til 2050 og 200.000 milliarder på andre ting. 

Og med når varmen stiger frigjøres CO2. Det er normalt fordi det er CO2 som gjør at knoppene spretter ut og trær og natur blir grønnere om våren

JORDEN BLIR FAKTISK GRØNNERE

Menneskeskapte CO2-utslipp får mesteparten av æren for å få plantene til å spire og gro. Dette i følge en studie i Nature Climate Change som viser til satellittbilder og målinger fra de siste 33 årene. Hele 70 prosent av denne sårt tiltrengte veksten tilskrives menneskenes utslipp av CO2. Mellom 25 og 50 prosent av jordas plantedekte landområder har blitt betydelig grønnere de siste 33 årene viser studien. https://forskning.no/klima-planteverden/verden-blir-gronnere/423263

De siste tyve årene har 36 prosent av Afrika blitt grønnere, mens skogen har vært på tilbakegang i bare 11 prosent av kontinentet. https://www.minervanett.no/afrika-blir-gronnere/
NRK kunne for en stund siden melde at selv Sahara blir raskere frodig. https://www.nrk.no/viten/sahara-blir-raskere-frodig-1.14364714

Kornavlingene er firedoblet siden 1969 (Husker dere krigsoverskriftene den tørre sommeren 2018???)

• Mot tidenes beste kornhøst på Østlandet – NRK 25. aug. 2020
• I fjor tørket kornavlingen – i år er bøndene værvinnere – Aftenposten 8. juli 2019
• Rekordstor kornavling – Rbnett 24.09.2017
• Rekord for verdenskornet – Norsk landbruk.no 02.09.2016

HØYERE KORNAVLING ENN VENTET I 2022
Prognosene for forventet avling har økt med 59 000 tonn siden september, og avlingen ser ut til å bli 20 prosent over gjennomsnittet for de siste fem årene. Det skriver Felleskjøpet 16 november 2022: Landbruks-direktoratet anslår også gode avlinger globalt i 2023. https://www.landbruksdirektoratet.no/nb/nyhetsrom/nyhetsarkiv/anslar-gode-avlinger-globalt-i-2023

Så vi kan takke økningen i CO2 for at jorden blir grønnere og at 8 milliarder mennesker får mat, stikk i strid med det klimaalarmistene "Spådde" - en brunsvidd klode ved årtuseskiftet...
Redigert 09.11.2024 kl 16:00 Du må logge inn for å svare
*JBJB
09.11.2024 kl 15:03 1460

Hei pus:))

Og...alle dere med økonomiske interesser i den grønne galskapen og sugerør ned i skattekista mener milliardsvindelen er god butikk og at "havet stiger" vettu, pus - intet nytt under solen...ZnageZz...

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
Redigert 09.11.2024 kl 15:06 Du må logge inn for å svare
JosefK
09.11.2024 kl 14:59 1465

Problemet er at det er en graf som ikke sier noen ting. Den bare assosieres med klima. Evidensen for en kausal forbindelse er ikke-eksisterende. Når jeg krangler som værst med chat gpt, må også den kunstige intelligensen innrømme at modeller ikke kan bevise kausalitet. Det man ser kan like godt være revers kausalitet eller noe helt annet.

Begrep som «global forurensing» er et språklig virkemiddel for å vekke følelser. Karbon er nok det minst reaktive stoffet man kjenner til. Alt liv er avhengig av karbon. Begrepet vil innebære at også DU er forurensing. Hvilket degraderer folk til et problem. Det er et farlig spill politikerne lefler med. I usa endte det med at satan sjøl, Trump vant valget etter å ha blitt hengt ut som kriminell, kalt navn som Hitler, fascist, blitt skutt på og forsøkt skutt. Dette bare illustrerer hvor fanatisk kultusen rundt disse woke sakene har blitt.

rockpus
09.11.2024 kl 14:52 1470

Beundrer deg for at du orker å bruke tid på den gjengen som dominerer i tråder som dette! Dette er personer som har bestemt seg for å tro på sin egen mer behagelige sannhet, totalt uavhengig av hvor mange vitenskapelige bevis man måtte legge frem.
jadden
09.11.2024 kl 13:42 1511

Det finnes mye god litteratur og dokumentasjon på klimabløffen, det som er uforståelig er at dette får pågå år etter år, og enorme beløp sløses og kastes bort i rent tøv. Jeg legger link til en god og opplysende artikkel skrevet av Eirik H. Devold med overskrift " Debatt: - CO2-utslippene er ufarlige

https://www.bing.com/search?q=eirik+devold+Debatt%3A+co2-utslippene+er+uforklarlige&form=ANNTH1&refig=84f70674b772466c9d00f03b4e70741f&pc=U531
JosefK
09.11.2024 kl 13:14 1526

Du, jeg vil ikke ha formening om hva du bør shorte. Jeg ga meg i Nel for fire år siden med en million i gevinst. Men da som long. 🤗
Troll_Leff
09.11.2024 kl 13:01 1545

Fluefiskeren er sikkert like hjernevasket og påvirket som sekten i «under guds øyne» Helt utrolig ar folk blir hjernevasket på denne klimabløffen. Flotte grafer kan nesten hvem som helst lage til, bare de får godt nok betalt. Organisert økonomisk kriminalitet satt i system som har spredd seg som ildbi tørt gress hvor flere og flere i barneskolen blir hjernevasket til å tro på. Dette er svært farlig utvikling, og ikke rart det blir krig i verden.
Fluefiskeren
09.11.2024 kl 09:43 1619

425,6 ppm er rett svar. Så kan du jo åpne denne og se hva som skjer. Du bør også komme opp med en troverdig forklaring på denne økningen.

https://www.energiogklima.no/klimavakten/co2-i-atmosfaeren

Capslock
09.11.2024 kl 09:35 1700

Klimaendringer skjedde også før den industrielle tiden og har alltid eksistert, det er bare slike som deg som lager et problem og konstruerer et scenario at det er mennesker som nekter for at atmosfæren er dynamisk. Kjære deg fluefisker; atmosfæren er ikke statisk og hvor mye du enn prøver å lyge at andre "tror" at det ikke eksisterer klimaendringer så få det heller være ditt problem. Og spør man andre av dine meningsfeller om de vet hvor mange % co2 det er i atmosfæren i forhold til alle gassene så er svaret i løse luften siden de ikke vet. Og jeg mistenker at selv du ikke vet.
Capslock
09.11.2024 kl 09:23 1727

Ingen av klimamodellene fra IPCC ble etablert har stemt med virkeligheten gjennom tidene. Og så nevner du enkelt tilfeller av værhendelser, det er klima det er snakk om.
Professor Ole Henrik Ellestad som er redaktør hos www.klimarealistene.com kommenterer og korrigerer norsk media vedrørende den ensidige propagandaen fra NRK, VG, DB osv som blir matet av skattefinansierte Cisero. Direktøren i det statlige propaganda apparatet for spredning av klima løgn er den gamle SV dronningen Kristin Halvorsen.
*JBJB
09.11.2024 kl 09:02 1760

Hei folkens:))

Og...som tidligere postulert vil den grønne galskapen føre verden inn i alle finanskrisers mor, folkens - en rekke såkalte grønne bedrifter er tuftet på aktivisme og håp om sugerør ned i vanlige folks skattelommer - politikere uten kontakt med den virkelige verden heier på luftslottene og har malt seg inn i det grønne hjørnet - de er ansvarlig for at en rekke bedrifter world wide allerede er i lånebrudd - read our lips - skrekk og gru...ZnageZz...

https://www.finansavisen.no/finans/2024/10/17/8193692/northvolt-naermer-seg-redningspakke-pa-300-millioner-dollar

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
kristianfj
09.11.2024 kl 07:17 1834

Hvilken grønn aksje er best og lettest å shorte? Jeg vil tro at NEL er åpenbar selv om kursen har falt mye. Markedsverdi på 6,2 mrd. kr og taper masse penger pr. kvartal.

https://aksjenorge.no/aktuelt/2021/08/04/10green/ Masse grønne aksjer. Skal bli interessant å se når folk trekker ut pengene fra såkalte grønne fond.

JosefK
08.11.2024 kl 22:50 1978

Det er ikke udugelighet, det er en plan. Agenda 2030 heter den og den ligger på Internett.
kristianfj
08.11.2024 kl 22:08 2029

Det hele er bare en gigantisk bløff full av korrupsjon. Hvis de hadde vært interessert i å redusere CO2 utslipp hadde de i stor skala bygd atomkraft.

Så nå har vi Trump inne der de kontrollerer senatet, kongressen og Det Hvite Hus. Noe av det første han vil gjøre er å kansellere de tåpelige klimaavtalene, og da vil det falle som et papirhus.

Hvor mange grønne selskaper uten overskudd finnes på Oslo Børs? Noen som har telt? Etter en rask opptelling kom jeg fram til i overkant av 30. Det er jo vilt.
Redigert 08.11.2024 kl 22:13 Du må logge inn for å svare
Cartr
08.11.2024 kl 21:10 2076

Yepp!

KLIMAREGNING PÅ NÆR 500.000 MILLIARDER
Det viser seg nemlig at man også har kommet fram til at man hvert år frem til 2050 må investeres 8500 milliarder kroner i grønn energiteknologi om vi vil at den globale oppvarmingen skal flate ut. Tilsammen 300.000 milliarder kroner fram til 2050! https://www.aftenposten.no/norge/i/qEmo/En-gronn-verden-er-mulig%E2%80%93men-prisen-er-enorm

Så er det en annen på ca 200.000 milliarder og som handler om andre ting. https://e24.no/makro-og-politikk/klimatrusselen/ny-rapport-klimaendringene-kan-koste-200-000-milliarder-kroner/23652952 , men dette er noenlunde gamle tall. Det er værre i dag.... Skremslene har økt betraktelig.

Handelen med klimakvoter har blitt big business, og kvotene selges på egne børser. Milliardærer og gigantselskaper jakter på kvoteprofitt, og akkurat som på børsen vil hausing og skremsler sende CO2 prisen til vers… https://www.bt.no/nyheter/innenriks/i/rz4pa/Milliardarer-og-gigantselskaper-jakter-pa-kvoteprofitt
Redigert 08.11.2024 kl 21:11 Du må logge inn for å svare
nima
08.11.2024 kl 21:02 2092

Skal de klare å flå folket så må det komme mere å mere skremselspropaganda. Folket påføres kjemperegninger for politikerne sin udugelighet
Cartr
08.11.2024 kl 20:59 2107

Det ble en feil i linken om den lille istid, og umulig å rette i kommentaren så jeg legger den ut her:

DEN LILLE ISTID VAR GLOBAL
Denne studien er fra et team av britiske forskere ved tre forskjellige britiske universiteter og de sier at den lille istid var et globalt fenomen. https://www.sciencedaily.com/releases/2014/11/141119204521.htm
Dataene viser at de mest ekstreme kalde fasene av den lille istiden – på midten av 1400-tallet og deretter igjen på begynnelsen av 1700-tallet – var synkrone i Europa og Sør-Amerika. I Argentinske Tierra del Fuego finner man torvmyrer med nøyaktig samme mønster som europeiske myrer. https://www.sciencedaily.com/releases/2014/11/141119204521.htm

Dokumentasjon viser at tyrkisk reisende beskrev hvordan egypterne hadde begynt å gå med pels om vinteren på 1670-tallet. I Kina var vintrene i perioden 1650–80 de kaldeste på 2000 år. Bosporosstredet mellom Europa og Asia frøs til, slik at innbyggerne i Konstantinopel (Istanbul) kunne spasere over isen fra det ene kontinentet til det andre. https://www.aftenposteninnsikt.no/viten/1600-tallets-klimakrise

Solaktiviteten avtok i tre ulike faser: Ca. 1460–1550, 1645–1715 og 1790–1830.

I alpene knuste fremrykkende isbreer landsbyer i Sveits, Østerrike og Frankrike. Isbreene økte kraftig også i Norge. Nedsmelting av Svartisen var et internasjonalt tema i Juli 1950. https://trove.nla.gov.au/newspaper/article/131134372 Da ble verden informert om en nedsmelting så hurtig at hele isbreen vil være forsvunnet om 50 år. Sytti år senere er Svartisen fremdeles Norges nest største isbre. Den dekker et areal på om lag 370 kvadratkilometer.  Flere av dagens isbreer på den nordlige halvkule fantes ikke før den lille istid. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0277379121000901

Men så begynte det å bli varmere igjen og gradvis trekker breene seg tilbake.

MIDDELALDERENS VARMEPERIODE VAR MINST LIKE VARM SOM I DAG
Under de lekkede epostene man kaller Climategate kommer det frem at Keith Briffa og flere andre var uenig i hockeygrafen da han mente middelalderens varmeperiode var minst like varm som i dag. Noen mente til og med at MWP var varmere enn dagens temperaturer. http://appinsys.com/GlobalWarming/UnprecedentedWarming.htm

Det finnes også en vitneforklaring til US Senate som viser at klimaforskerne arbeidet hardt med å jukstere temperaturen slik at den passet med CO2 økningen.

«Jeg mottok en forbløffende e-post fra en stor forsker innen klimaendringer. Han sa: "Vi må kvitte oss med middelalderens varmeperiode." - Dr. David Deming vitner for US senate https://www.epw.senate.gov/public/index.cfm/hearings?Id=BFE4D91D-802A-23AD-4306-B4121BF7ECED&Statement_id=361256C4-11DC-4E5D-8D1D-9FEDF082D081

Dere kan lese mer om epostene, MWP og hockeystick jukset her. http://appinsys.com/GlobalWarming/UnprecedentedWarming.htm
Redigert 08.11.2024 kl 21:04 Du må logge inn for å svare
Cartr
08.11.2024 kl 20:40 2136

Da mangler vi ordet "Solfornekter" og realisme... Se litt dypere enn overskrifter og ingresser

KLIMA – MEDIENE SPILLER PÅ FRYKT
Det er en kynisme i mediene og en del av forretningsmodellen deres. De må rope høyere for å nå fram i støyen, og kan kontinuerlig endre tittel og ingress for å fange leserne, sier Ole Jacob Madsen er professor i psykologi til NRK. https://www.nrk.no/norge/1014-farevarsler-i-fjor-_-psykologiprofessor-kritisk-til-medienes-handtering-1.16702443

VI MÅ SKAPE FRYKT
Det var det Al Gore sa til meg første gang vi snakket sammen om hvordan man skal lære folk om klimaendringene.» Det sa Hans Rosling, den svenske legen og statistikeren som skapte «Gapminders». https://www.nordnorskdebatt.no/parisavtalen-og-norsk-klimapolitikk/o/5-124-229583#am-comments

Gore ville bruke «Gapminders» til å lage det verst tenkelige fremtidsbildet, hvis CO2-utslippene fortsatte å øke. Hans Rosling døde dessverre, men rakk å svare nei til forespørselen.

Det forhindrer ikke klimaforskere og media fra å bruke samme taktikk.

Samtidig viser en undersøkelse fra analysefirmaet Chartbeat at BARE ÉN AV TI LESER HELE ARTIKKELEN. 55 prosent av gjestene på en nettside blir der i under 15 sekunder før de fortsetter videre.

Forbes.com viser til en studie som sier at hele 59 prosent av oss som deler artikler på sosiale medier ikke en gang har lest artikkelen. Det er overskriften og ingressen som skaper inntrykket og oveskriftens makt bør ikke undervurderes. https://www.forbes.com/sites/jaysondemers/2016/08/08/59-percent-of-you-will-share-this-article-without-even-reading-it/

Noe Media burde tenke på når de overdriver heading og ingress for å skape klikk, men mest sjokkert er jeg over NRK, spesielt om klima. De fleste artiklene gir feil inntrykk om du leser langt nede i artikkelen, og mange artikler er faktisk feil. https://verstat.no/category/kritisk-blikk/
Redigert 08.11.2024 kl 20:42 Du må logge inn for å svare
*JBJB
08.11.2024 kl 20:39 2138

Hei folkens:))

Og...som tidligere postulert vil alle finanskrisers mor som lurer i Parisavtalen bli utløst av den samfunnsskadelige grønne galskapen, folkens - read our lips - skrekk og gru...ZnageZz....

REF: Tysk økonomisk krise!

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
Cartr
08.11.2024 kl 20:33 2149

Det er ingen som benekter temperaturøkning fra den lille istid til i dag, men temperaturøkningen er i hovedsak naturlig.

DEN LILLE ISTID VAR GLOBAL (årene 1550-1850)
Denne studien er fra et team av britiske forskere ved tre forskjellige britiske universiteter og de sier at den lille istid var et globalt fenomen. https://www.sciencedaily.com/releases/2014/11/141119204521.htmDataene viser at de mest ekstreme kalde fasene av den lille istiden – på midten av 1400-tallet og deretter igjen på begynnelsen av 1700-tallet – var synkrone i Europa og Sør-Amerika. I Argentinske Tierra del Fuego finner man torvmyrer med nøyaktig samme mønster som europeiske myrer. https://www.sciencedaily.com/releases/2014/11/141119204521.htm

I løpet av denne epoken, ofte kjent som den lille istiden, falt temperaturene med så mye som to grader Celsius, eller 3,6 grader Fahrenheit, i følge The New Yorker og den tyskfødte historikeren Philipp Bloom. https://www.newyorker.com/magazine/2019/04/01/how-the-little-ice-age-changed-history

- En studie viser at det var isbreøkning i New Zealands fjeller og temperaturene var kaldere enn normalt. https://www.researchgate.net/publication/236878045_The_Little_Ice_Age_climate_of_New_Zealand_reconstructed_from_Southern_Alps_cirque_glaciers_A_synoptic_type_approach
- Klimaet i Sør Afrika var i deler av den lille istiden 1,4 grader lavere enn i dag. https://www.nature.com/articles/srep01767
- Data fra Rosshavet, Antarktis, indikerer at overflatetemperaturer var – 2 °C kaldere under LIA. Økninger i isbreer var lik den nordlige halvkule. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/s0012821x11002925
- Her er en lignende studie av Antarktis. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0277379121004029
- En annen studie fra Rosshavet i Antarktis viser et fall i temperatur på – 2 grader i forhold til i dag. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0012821X11002925
- Studie viser isbreutbredelse i Andesfjellene i Sør Amerika https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0031018209001345
- I Mexico gulfen falt temperaturen med 2-3 grader. https://phys.org/news/2010-02-marine-scientist-ice-age-effect.html
- I følge det danske nasjonalmuseet var gennemsnitstemperaturen omkring 1,5 grader lavere enn i dag, men det står ingen ting om det bare gjaldt Danmark. https://natmus.dk/historisk-viden/temaer/klima-i-historien/den-lille-istid-og-industrialiseringen/
- Finland hadde et fall i temperatur på nesten 2 grader i forhold til dagens.
- I Zürich området finner jeg også et fall i gjennomsnittstemperaturen på 2 grader.

Det finnes også en rekke data som viser at Egypt, Kina og Japan var sterkt rammet. I følge Encyclopædia Brittannica falt den gjennomsnittelige vintertemperaturen i Japan med 3,5 grader.

En annen studie av International Arctic Research Center ved University of Alaska Fairbanks «Is the Earth still recovering from the Little Ice Age”? viser at det med stor sannsynlighet har vært en linær økning av temperatur fra rundt 1800 tallet. http://www.wright.edu/~guy.vandegrift/climateblog/s06/akasofu.LIAge.pdf

Det har blitt konkludert fra den totale gjenfrysingen av store innsjøer i Kina at gjennomsnitts-temperaturen der mellom 1470 og 1850 må ha vært én grad kaldere enn på slutten av det tjuende århundre.

I alpene knuste fremrykkende isbreer landsbyer i Sveits, Østerrike og Frankrike. Isbreene økte kraftig også i Norge, men så ble det varmere igjen. Fra år 1900 til 1952 ble isbreene i Norge og Alaska halvert, og så ble det en nedkjølingsperiode til 1979 og varmen begynte å stige igjen. https://www.nytimes.com/1978/01/05/archives/international-team-of-specialists-finds-no-end-in-sight-to-30year.html

OPPVARMINGEN AV ARKTIS BEGYNTE ALLEREDE FOR 100 ÅR SIDEN

En nyere studie viser at oppvarmingen av Arktis begynte allerede for 100 år siden. Det overrasket forskerne, men til forskernes forsvar bør man legge til at forskerne selv innrømmer at resultatene deres avslører en mulig feil i klimamodellene, og fordi de ikke reproduserer denne tidlige oppvarmingen på begynnelsen av forrige århundre. https://weather.com/en-IN/india/science/news/2021-12-08-arctic-ocean-warming-since-beginning-of-20th-century

Klimaalarmismen har foregått like lenge

- I 1922 – Arktis varmes opp – isfjell smelter og selen forsvinner. https://www.snopes.com/fact-check/warm-welcome/
- I 1925 kunne forskere bekreftet det faktum at oppvarmingen i de arktiske områdene rundt Spitzbergen steg med omtrent en grad hvert annet år. https://trove-nla-gov-au.translate.goog/newspaper/article/69638689?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=no&_x_tr_hl=no
- 1937 – Oppvarmingen av det arktiske klimaet smelter isbreer og hever havnivået, sier forsker. En mystisk oppvarming av klimaet manifesterer seg sakte i Arktis og medfører et «alvorlig internasjonalt problem,» – Dr. Hans Ahlmann, svensk geofysiker. – (New York Times, 30. mai 1937)
- I 1938 kunne man lese I Haugesund Avis at de klimatiske forhold i Arktis nærmet seg bronsealderen. Ingen is nord for Svalbard så langt kikkerten rekker. Professor Helland Hansen uttalte seg om usedvanlige forhold nordpå.
- I desember 1939 kunne man lese om frykten for de smeltende isbreene over Grønland og muligheten for en katastrofisk kollaps. https://www.newspapers.com/image/89276088/?terms=greenland+glaciers+catastrophic+ahlmann
- I 1947 var man bekymret for et «Arktisk fenomen» og på grunn av varmere klima. De så seriøse endringer og meldte at temperaturen hadde økt med 10 grader Farenheit siden år 1900. https://trove.nla.gov.au/newspaper/article/46315410/3810285
I 1960 New Scientist: (se nederst i andre kolonne) «Ishavet vil være åpent hele året før slutten av det tjuende århundre.» https://books.google.com/books?id=yJjFw4bzRi0C&pg=PA1453&dq=global+warming&hl=en&ei=_vZbTfq4F5OCsQPI5vyxCg&sa=X&oi=book_result&c

I 1923 var man bekymret for bresmeltningen i «Glacier National Park» og spådde den isfri innen 1948. Siden dengang har man stadig forflyttet dette årstallet. Først til til året 1961, videre til år 2002, og så til 2020, men igjen uteble nedsmeltingen, og nå har man utsatte det til 2044.

Omentrent det samme har vi hørt om et isfritt Arktis som ser ut til å være utsatt til 2054.

Vi får så mye feilinformasjon i dag at det gjør helt vondt. Pickery fra tvilsomme målestasjoner er ikke uvanlig og selv Meterologisk institutt bruker 130 svartelistede målestasjoner. https://www.nrk.no/norge/bruker-data-fra-svartelistede-vaerstasjoner_-krever-at-meteorologisk-institutt-rydder-opp-1.14640016