Diskusjon spotmarkedet Nordsjøen (tråd 2)
Oppretter en egen tråd for dette da jeg ser det kommer mye innlegg om spotmarkedet i de andre trådene for disse selskapene
Først-3 nyttige linker:
Westshore- http://westshore.no/
Hagland Spot- https://www.hagland.com/rg-hagland-shipbrokers/offshore/spotlist/?page=fixtures
Clakson- https://offshore.clarksons.com/
Først-3 nyttige linker:
Westshore- http://westshore.no/
Hagland Spot- https://www.hagland.com/rg-hagland-shipbrokers/offshore/spotlist/?page=fixtures
Clakson- https://offshore.clarksons.com/
Redigert 21.01.2021 kl 08:51
Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
10.10.2019 kl 12:00
4755
ja det blir spennende å se hva ratene kommer opp i nå
Redigert 21.01.2021 kl 05:55
Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
10.10.2019 kl 13:46
4700
Der forsvant Skandi Bergen, Siem Ruby og to Viking båter til 20.000GBP, og kun to ledige i Aberdeen. De siste ledige i Norge forsvinner nok også raskt nå.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55
Du må logge inn for å svare
Straight flush
10.10.2019 kl 13:47
4682
20.000 £ er ingen jubelrate. Bare bytte penger i beste tilfelle. Vinteren ser ut til å ha kommet tidlig.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55
Du må logge inn for å svare
Met1976
10.10.2019 kl 13:59
4670
Det er fortsatt 4 bestillinger og knapt en ledig båt neste 2-3 dagene.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55
Du må logge inn for å svare
danmark1
10.10.2019 kl 15:30
4653
Det bliver interessant at se, hvor mange længere kontrakter, der kommer i hus nu. Der skal ikke mange flere fartøjer til, der forlader Nordsøen, før det bliver stramt.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55
Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
10.10.2019 kl 15:35
4647
Drott og Prosper forlater vel Nordsjøen rett over nyttår. Så neste år ser slett ikke ille ut. Men det er på tide.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55
Du må logge inn for å svare
Met1976
14.10.2019 kl 11:50
4403
Litt skuffet over at det ikke kom høyere enn 275K/dag nå men kommer det et flytt til blir det stramt-mye båter ute nå men de fleste er inne igjen i løpet av 2-3 dager.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55
Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
14.10.2019 kl 11:53
4427
Synes egentlig det er overraskende at det er såpass stramt marked, vi er snart i November, og vinteren er her. Det blir vel lagt en del PSVer i opplag over vinteren men når det gjelder AHTSer tipper jeg de fleste blir liggende i spotten. Kanskje DOF tar ut en
Redigert 21.01.2021 kl 05:55
Du må logge inn for å svare
Met1976
14.10.2019 kl 12:01
4426
Har muligens litt med vær å gjøre, var vel litt vind for litt tilbake og da utsettes det lille som er av jobber fort litt slik at det hoper seg bittelitt. Er kun 26 AHTS i spotten nå, var nesten 40 i vår.
Er for mange PSVer ser det ut til ja, men endel av disse, bla 2 fra SOFF på norsk side går straks ut på lengre kontrakter. Er ca 20 flere PSVer nå enn før sommeren så noe må skje.
Er for mange PSVer ser det ut til ja, men endel av disse, bla 2 fra SOFF på norsk side går straks ut på lengre kontrakter. Er ca 20 flere PSVer nå enn før sommeren så noe må skje.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55
Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
15.10.2019 kl 09:39
4310
Jeg ser Normand Ferking er på vei tilbake i spotten i November. Ser ikke ut som Equinor da skal ha den lenger. Det er vel den eneste AHTSen i Norge som har gått på full term-kontrakt. De vil kanskje skaffe seg en nyere og sterkere en nå. Vil tippe det blir mye dyrere med term-kontrakt nå enn på mange år. Mange AHTSer forsvinner fra norge og Drott og Prosper er allerede tatt. Mon tro om de sikrer seg Skandi Iceman eller Horizon Arctic.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55
Du må logge inn for å svare
Met1976
17.10.2019 kl 07:34
4225
Der måtte Taqa betale dyrt for sinn flyttejobb, 4 båter til rundt 500k/dag- fin jobb for Viking/Siem som har to båter der hver.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55
Du må logge inn for å svare
Hjelpalaus
17.10.2019 kl 09:24
4181
Og der kom det inn bestilling på 2 til med oppstart lørdag. Såvidt jeg ser er det bare 3 båter som kan være aktuell. Her blir det 50-60000£.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55
Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
17.10.2019 kl 09:26
4123
Det kan se ut som BOKA-båtene får noen gode penger til helga der.
Redigert 21.01.2021 kl 04:30
Du må logge inn for å svare
Met1976
17.10.2019 kl 10:31
4082
Ja dersom Chairn ikke kan vente en dag eller to blir det kanonrater. I norge er det jo stramt en stund uansett men på Uk side løsner det litt over helga.
Redigert 21.01.2021 kl 04:30
Du må logge inn for å svare
Met1976
18.10.2019 kl 12:19
3987
Skandi Vega fortsetter 6mnd til for Equinor og skal da ut av spotlisten igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 04:30
Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
18.10.2019 kl 13:20
3971
Den har rammekontrakt og er sikret et visst antall dager i året, men har jo stort sett vært opptatt i hele år med Equinor så den fortsetter nok med det gjennom vinteren. Kan hende den dukker opp noen ganger innimellom i spotten som den har gjort før. Spent på hva som skjer med Ferking, er vel på tide å bytte ut den med en sterkere en.
Redigert 21.01.2021 kl 04:30
Du må logge inn for å svare
Met1976
18.10.2019 kl 13:44
3963
Normand Prosper skal til østersjøen en måned+ dvs at den stort sett e rute av spotten til den skal til Sør Afrika-en av de største og mest populære AHTSene forsvinner(igjen) altså, Drott er snart tilbake riktignok som "erstatning" men den skal også til Sør Afrika i januar.
Redigert 21.01.2021 kl 04:30
Du må logge inn for å svare
hifidude
18.10.2019 kl 13:46
3958
Mener Siem skal legge to AHTS i vinteropplag. Usikker på hvilke, kommer tilbake på det.
Redigert 21.01.2021 kl 04:30
Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
18.10.2019 kl 14:45
3925
De har allerede lagt en i opplag. Pearl krevde klassing, så den ble lagt i opplag. Og hele bunten blir 10 år nå, så det gjelder vel alle. De legger nok en til i opplag ja. Siem driver rimelig fornuftig egentlig, virker til å være flinke.
Redigert 21.01.2021 kl 04:30
Du må logge inn for å svare
danmark1
18.10.2019 kl 14:48
3919
Nu begynder det at ligne noget :-)
Redigert 21.01.2021 kl 04:30
Du må logge inn for å svare
danmark1
18.10.2019 kl 16:21
6397
Der skal høje rater til, for at få aktiveret skibene igen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:51
Du må logge inn for å svare
Jackpot99
21.10.2019 kl 10:20
6189
Raten for Prosper og Drott for Total er oppgitt til 40.000 USD . Det alene redder nok ikke SOFF , men allikevel en ok rate?
Redigert 21.01.2021 kl 08:51
Du må logge inn for å svare
Met1976
21.10.2019 kl 10:22
6207
Det er fin rate for en lengre jobb med to båter, blir greit pluss av det.
Ellers er det fortsatt litt travelt for AHTS i nordsjøen og med 3-4 jobber ute er et håp om ok rater fremover, men mye båter som komme rinn mot slutten av uka så mer jobb trengs.
På PSV-fronten er det krise igjen, altfor mye båter i spotten og ratene dekker knapt driften.
Ellers er det fortsatt litt travelt for AHTS i nordsjøen og med 3-4 jobber ute er et håp om ok rater fremover, men mye båter som komme rinn mot slutten av uka så mer jobb trengs.
På PSV-fronten er det krise igjen, altfor mye båter i spotten og ratene dekker knapt driften.
Redigert 21.01.2021 kl 08:51
Du må logge inn for å svare
danmark1
21.10.2019 kl 10:33
6197
Der er ikke krise i PSV bare fordi belægningen falder tilbage en stund. Billedet er, at flere af de gamle lægges til kaj og ikke bliver klassificeret igen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:51
Du må logge inn for å svare
Hoff@
21.10.2019 kl 11:59
6154
DK1 du forstår ikke så mye tror jeg angående spotten, nå har det kommet inn masse båter som ligger klare for oppdrag – dette er nyere operative båter. De gamle båtene du snakker mm ligger i opplagsbøyene.
men krise er det ikke, det er en naturlig stille periode på denne tiden av året
men krise er det ikke, det er en naturlig stille periode på denne tiden av året
Redigert 21.01.2021 kl 08:51
Du må logge inn for å svare
Met1976
21.10.2019 kl 12:03
6152
Ratemessig er det krise, situasjonsmessig er det jo som forventet. Det e rover 70 PSVer i spotten i Nordsjøen nå, det er 2--25 mer enn det var i sommer. Når aktiviteten da samtidig går ned er jeg redd vi får rater under 100k/dag store deler av vinteren. Det betyr endel for selskapene som jo hovedsaklig har betraktelig flere PSVer enn AHTSer i spotten.
Redigert 21.01.2021 kl 08:51
Du må logge inn for å svare
Met1976
21.10.2019 kl 13:51
6106
3 AHTS ut for Well 24.10 med rater på 500k/dag, veldig bra- broderlig delt mellom SOFF, Havila og Island Offshore. En ny AHTS i bestilling-ser ikke verst ut for AHTS i det korte bildet nå, i SOFF har de tatt seg sammen etter å ha plukket mye dårlige jobber en periode, nå drar de godt inn med de store populære båtene sine.
Redigert 21.01.2021 kl 08:51
Du må logge inn for å svare
danmark1
22.10.2019 kl 10:15
5945
Som jeg forstod på udtalelser fra Møgster, er flåden ved at nå en alder, hvor flere , hvad han kalder gamle skibe, må ud. DOF har dog den yngste flåde og god belægning, så de klarer sig bedre nok end de fleste.
Redigert 21.01.2021 kl 08:51
Du må logge inn for å svare
Met1976
24.10.2019 kl 08:39
5710
Fortsatt meget stramt på AHTS siden, kun 2 av de litt mindre båtene ledig på britisk side og spesielt på norsk side er det stramt til neste uke. Ligger utlysning på 2 AHTS nå og ratene vil nok holde seg bra om det kommer litt mer jobb i løpet av denne uken. Mange båter går nå på rater over 500k/dagen og drar inn greit me cash.
Redigert 21.01.2021 kl 08:51
Du må logge inn for å svare
danmark1
24.10.2019 kl 11:09
5655
Sidste 650.000
Redigert 21.01.2021 kl 08:51
Du må logge inn for å svare
Met1976
24.10.2019 kl 11:13
5683
Fint hvis du bruker mer enn 5 sekunder på innleggene dine siden vi som er interessert i temaet går og sjekker når det kommer nye innlegg.
Siste er forøvrig ikke 650 000 men 65 000 altså en rate de taper penger på.
Siste er forøvrig ikke 650 000 men 65 000 altså en rate de taper penger på.
Redigert 21.01.2021 kl 08:51
Du må logge inn for å svare
danmark1
24.10.2019 kl 11:25
5671
Ja, ok jeg ser det nu på Westshore. Det var en PSV. Sorry.
Redigert 21.01.2021 kl 08:51
Du må logge inn for å svare
Met1976
24.10.2019 kl 14:43
5634
Njord Viking tar AHTS jobben for Equinor til pene 750k/dag :-D
Litt typisk det der- Viking båtene er mindre og ikke så populære men innimellom smeller de til med kjemperater fordi de rett og slett blir hyret sist når det ikke er andre ledige ...
Litt typisk det der- Viking båtene er mindre og ikke så populære men innimellom smeller de til med kjemperater fordi de rett og slett blir hyret sist når det ikke er andre ledige ...
Redigert 21.01.2021 kl 08:51
Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
24.10.2019 kl 16:05
5597
Ja, de små båtene dems får som regel de beste ratene. De er flinke i Viking
Redigert 21.01.2021 kl 08:51
Du må logge inn for å svare
Met1976
25.10.2019 kl 07:27
5482
Njao men jeg syns de ligger veldig mye til kai også altså, ikke sikker på de drar inn mer enn de som går på litt lavere rater men har mye mer utetid? Før hadde Westshore en sånn "mest brukt båt" oversikt og det var båter som KL Salt/Sandefjord, Prosper, Drott som dominerte den listen ganske klart husker jeg.
men enig i at Viking er flinke, får mye ut av de båtene som egentlig er "for små" til mye av jobbene.
men enig i at Viking er flinke, får mye ut av de båtene som egentlig er "for små" til mye av jobbene.
Redigert 21.01.2021 kl 08:51
Du må logge inn for å svare
Met1976
25.10.2019 kl 08:13
5469
Dette er gode nyheter-jeg la spesielt merke til denne:
"– Flere av båtene som ligger på kontrakt har ennå ikke fått satt i gang med riggflyttingen de var tiltenkt siden dårlig vær med sterk vind har utsatt oppdragene. I stedet for å slutte båtene inn på nye kontrakter senere, beholder befrakterne dem på hyre i frykt for at andre befraktere skal sikre seg dem. Dette bidrar til et stigende marked med svært gode rateutsikter for rederne, sier Blystad."
jeg satt akkurat og kikket på Westshore og lurte på hvorofr så mange av båtene ikke kom til kai før langt uti neste uke-det forklarer saken. Fint for SOFF f.eks som har flere båter på rater rundt 500k/dag som ligger på vent nå :-D
"– Flere av båtene som ligger på kontrakt har ennå ikke fått satt i gang med riggflyttingen de var tiltenkt siden dårlig vær med sterk vind har utsatt oppdragene. I stedet for å slutte båtene inn på nye kontrakter senere, beholder befrakterne dem på hyre i frykt for at andre befraktere skal sikre seg dem. Dette bidrar til et stigende marked med svært gode rateutsikter for rederne, sier Blystad."
jeg satt akkurat og kikket på Westshore og lurte på hvorofr så mange av båtene ikke kom til kai før langt uti neste uke-det forklarer saken. Fint for SOFF f.eks som har flere båter på rater rundt 500k/dag som ligger på vent nå :-D
Redigert 21.01.2021 kl 08:51
Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
25.10.2019 kl 13:51
5385
Nå kjøper Viking de to siste båtene siem bestilte for årevis siden: https://sysla.no/maritim/siem-avbestiller-supplyskip/
De får dem nok rimelig billig, ingen andre har jo penger til å kjøpe de.
De får dem nok rimelig billig, ingen andre har jo penger til å kjøpe de.
Redigert 21.01.2021 kl 08:51
Du må logge inn for å svare
Esso
28.10.2019 kl 11:54
5152
Opp 12%. Noen som har formening om hvorfor?
Redigert 21.01.2021 kl 08:51
Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
28.10.2019 kl 12:04
5150
Dof går 30%. Nå er dette en tråd om spotten, men ser ut til at det har lekket ut noe info om refinansieringa til selskapene. Hvertfall til dof, soff går vel bare pga dof.
Redigert 21.01.2021 kl 08:51
Du må logge inn for å svare
mber
28.10.2019 kl 12:30
5101
drekkapilsen
Hva har lekket? Kan ikke se noe.
Hva har lekket? Kan ikke se noe.
Redigert 21.01.2021 kl 08:51
Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
28.10.2019 kl 12:35
5082
Det har bare lekket til noen tydeligvis, ikke kommet ut noe offentlig enda.
Redigert 21.01.2021 kl 08:51
Du må logge inn for å svare
JALLA
28.10.2019 kl 16:37
4990
Er veldig spent på Rater på de 5-6 AHTS jobber som ligger ute nå.... OMC og Shell
Redigert 21.01.2021 kl 08:51
Du må logge inn for å svare
Kontur
28.10.2019 kl 17:22
4968
Ratene er gode, men ikke gode nok til å forklare dagens kursoppgang.
Redigert 21.01.2021 kl 08:51
Du må logge inn for å svare
Met1976
28.10.2019 kl 17:48
4993
Nei oppgangen idag har ingenting med rater eller kontrakter å gjøre
Når det er sagt er det gode tider fopr AHTS, skal ikke mye jobber til de neste 2-3 dagene for å holde nivået høy heller, mange båter er opptatt frem til helgen. På PSV er det dessverre helsvart og med ca 75 båter i spotten kommer det til å holde seg slik, det er knapt så det dekker driften de ratene vi ser idag og det er 3 ganger så mange PSVer som AHTSer i som skal holdes i aktivitet...vi får håpe flere forsvinner på kontrakter over vinteren, pr nuh er det bare ca 5 av de 75 i spotten som skal vekk men mange kan få forlengelse før de fysisk er på plass i spotten.
Når det er sagt er det gode tider fopr AHTS, skal ikke mye jobber til de neste 2-3 dagene for å holde nivået høy heller, mange båter er opptatt frem til helgen. På PSV er det dessverre helsvart og med ca 75 båter i spotten kommer det til å holde seg slik, det er knapt så det dekker driften de ratene vi ser idag og det er 3 ganger så mange PSVer som AHTSer i som skal holdes i aktivitet...vi får håpe flere forsvinner på kontrakter over vinteren, pr nuh er det bare ca 5 av de 75 i spotten som skal vekk men mange kan få forlengelse før de fysisk er på plass i spotten.
Redigert 21.01.2021 kl 08:51
Du må logge inn for å svare
Met1976
29.10.2019 kl 08:50
4839
3 båter på jobb for Shell med å flytte West phoenix- Normand Ranger, Normand Drott og Havila Jupiter 3 dager fast + opptil 11 dager, SOFF båtene med 750-800k/dag og Havila 750k/dag.... nå drar de store AHTSene til SOFF inn millioner så det synger etter. Kommer fortsatt til å være stramt for AHTS denne uken så kommer det flere jobber....
Redigert 21.01.2021 kl 08:51
Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
29.10.2019 kl 09:25
4814
knallsterkt marked og straks skal også west Mira og Deepsea yantai ut. Ingen i opplag kommer heller, da veldig få er aktuelle. Tipper også dof sender enda en til brasil i løpet av vinteren. AHTS-markedet blir nok veldig bra neste år.
Redigert 21.01.2021 kl 08:51
Du må logge inn for å svare
Met1976
29.10.2019 kl 09:46
4811
Ja redusksjonen i antall AHTS (isolert sett) for spotten i Nordsjøen ser ut til å ha gitt ønsket effekt, riktignok svinger det mye men disse flaskehalsene med kjemperater kommer nokså jevnlig etterhvert og som du sier- lite båter i opplag som er aktuelle for nordsjøen. I januar forsvinner 2 av de mest populære også til Sør Afrika da blir det fort veldig bra for de som er av samme kaliber som KL båtene, og noen av båtene til DOF, Havila og Siem.
Redigert 21.01.2021 kl 08:51
Du må logge inn for å svare