Hvem vil Frontline kjøpe opp først? Hunter eller Okeanis?

Frodon
FRO 19.08.2019 kl 19:38 47180

Hvis Frontline skulle kjøpt enda flere skip nå, hvilke selskap er mest attraktive å kjøpe opp?
Redigert 21.01.2021 kl 09:07 Du må logge inn for å svare
spurswild
20.09.2019 kl 20:00 4957

The Winter is coming… :) Er veldig positiv til Fro, men gikk et halvt år for tidlig inn i Fro. Bedrer meg :)
Redigert 21.01.2021 kl 01:47 Du må logge inn for å svare
Frodon
20.09.2019 kl 22:04 4864

Fikk du med deg dette?

"Da begynner det å bli bra kaos, siden noen får utsatt sin plass i køen for å installere scrubbere fordi andre byr høyere sum for å få byttet scrubber på sitt skip".

Skal vi regne med at Fro og Gogl har et fortrinn her, siden Fro eier scrubber selskapet?

Hva tenker du om alle shipping selskapene nå? Er det mulig å se hvem som kan bli vinnerne og hvem som kan bli taperne, eller er det for tidlig?

Hvis vi ser på noen enkle indikatorer, eks p/b og p/e:

- Frontline pb 1,3, pe 24,2
- BW LPG pb 0,9, pe -26,4
- Avance Gas pb 0,7, pe -14,6
- Ocean Yield pb 1,2, pe 192,9
- Höegh LNG pb 0,7, pe 28,7
- Oceanteam pb 0,4, pe 6,9
- TORM pb 0,7, pe 240,6
- Concordia Maritime pb 0,5, pe -4,2
- Okeanis Eco Tankers pb 0,9, pe -46,
- Golden Ocean pb 0,6, pe 65,8
- DFDS pb 1,5, pe 8,8
- Wallenius Wilhelmsen pb 0,4, pe 25,7
- Stolt-Nielsen pb 0,5, pe 41,3
- American Shipping pb 1,4, pe 55,5
- Belships pb 1,0, pe 8,6
- Wilh. Wilhelmsen A og B pb 0,4, pe 4,9
- Odfjell ser. A og B pb 0,5, pe -2,6
- Havyard Group pb 0,5, pe -1,4
- Viking Supply pb 0,4, pe 0,3
- Hunter Group pb 11,5, pe 131
Redigert 21.01.2021 kl 01:47 Du må logge inn for å svare
dreamliner
20.09.2019 kl 22:14 4850

Du har glemt Hunter og ADS Crude Carriers.
Redigert 21.01.2021 kl 01:47 Du må logge inn for å svare
Frodon
20.09.2019 kl 22:35 4828

Hunter kommer ikke bra ut på slike tall, siden de holder på å bygge opp selskapet, men jeg har lagt de inn i oversikten. ADS Crude Carriers fant jeg ikke tallene på. Har du dem?

Se på Wilh Wilhelmsen, hva er galt med det selskapet? Eller er de bare sykt billig??
Redigert 21.01.2021 kl 01:47 Du må logge inn for å svare
canarias
20.09.2019 kl 22:54 4803

Fredly og oss større aksjonærer selger ikke Hunter med slike flotte utsikter i tankmarkedet, vi vil nok se kurser langt over 10 kroner på Hunter pluss fete dividender
Redigert 21.01.2021 kl 01:47 Du må logge inn for å svare
Frodon
20.09.2019 kl 23:09 4787

Hvorfor Hunter istedenfor eks Frontline og Okeanis? Hvilke andre selskap tror du blir vinnerne utover?
Redigert 21.01.2021 kl 01:47 Du må logge inn for å svare
spurswild
21.09.2019 kl 00:02 4744

Har ikke sett disse tallene selv, men mange av disse selskapene er ikke i tank.... Som sagt er eg dypt inn i fro og liker det selskapet og ser at min analyse ser til å gå inn, Kommer til å tjene bra på den. Liker nøkkeltall selv, men er viktig å ikke se seg blind på slikt. Spesielt i dette segmentet
Redigert 21.01.2021 kl 01:47 Du må logge inn for å svare
Empire
21.09.2019 kl 11:54 4565

Å være først ute med ny teknologi er ikke alltid optimalt. Hvis man spør Euronav, så snakker de om "second mover advantage" innen scrubbere, men det er gjerne enklere å se i ettertid hva som var smart å gjøre. Hvis teknologien fungerer og spread utvikler seg som de fleste tror, så bør "first mover" le hele veien til banken?

Det er vel en grunn til at Fredriksen har investert i scrubber selskap. Både for å trygge seg selv, men også tjene penger på det. Spørsmålet er kanskje om f.eks ole86 har rett i sin kritikk, men det jobbes nok kontinuerlig med å finne nye gode løsninger. Det er gjerne litt "learn by failing" i disruptive perioder når ny teknologi tas i bruk.

Jeg vil si at Fro er kanskje en av de klare vinnerne innen tank så langt. Meget god oppgang i aksjekurs, samt flåteutvidelse setter selskapet i" pole position" etter min mening. De prises kanskje ikke uten grunn til en premium.

Lpg har jeg ment vil få en ny reprising i høst og avance (som er mitt bet) har kanskje ikke hatt en like sterk sensommer/høst som fro, men jeg er fornøyd og segmentet tjener meget gode penger nå etter år med tildels store tap.

"Taperen" eller den som prestert mye dårligere enn forventningene, hvis man ser på aksjekurs vs rater er nok Golden og tørbulk segmentet. Golden har hatt en skuffende utvikling, eller mangel på utvikling, men jeg tror ikke det er tiden for å gi opp der. Tørbulk segmentet tjener penger som gress og kursen må vel da snart komme etter? Segmentet er kanskje mer kjent for sinnsyke oppturer og nedturer, enn de to andre nevnte. Kanskje vi snart ser ketchup flaske effekten også her?

Shipping har hatt et veldig bra år og vil sannsynligvis fortsette å ha det sett under ett, men noen selskaper vil nok gjøre det bedre enn andre innen samme segment, så velg med omhu.

F.eks Wilhelmsen prising over børs lider nok i større grad under handelskrig enn andre selskaper. Ved en løsning, så ser jeg for meg en reprising, da selskapet ikke har levert tall som tilsier noen krise etter min mening.
Redigert 21.01.2021 kl 01:47 Du må logge inn for å svare
Frodon
21.09.2019 kl 13:22 4506

Tja, jeg likte et intervju med 2020 bulkers fra Dnb markets. Der snakket de om at 2020 bulkers hadde truffet godt med timing av kjøpene sine når skipsprisene var lave. Det gjorde at de fikk lavere finansierings kostnader og at de da har et fortrinn på konkurrentene. Jeg har ikke sjekket ut om det stemmer, men det kan overføres til scrubbers. De som har kjøpt kvalitet (med service avtale?) til billig pris med lav finansierings kostnad, kan raskt bli vinnerne i den fighten. Det var guidet at det skulle ta 30-35 dager å gjøre prosessen med scrubbers. Flere selskap melder at de har tatt ut skipene sine fra tjeneste, ankommet til destinasjon for å få montert scrubbers, men pga forsinkelse har de blitt liggende å vente en stund. Noen bruker så mye som 60 dager på monteringen og da blir mange skip liggende i kø å vente på sin tur.

Så de første vinnerne er kanskje de som er ferdig med å montere scrubbers nå, hvis de ikke får problemer med scrubberne?

Okeanis Eco tankers er ca ferdig med alle sine monteringer, se listen under. Resten av skipene har scrubbers. VLCC`ene har scrubbers montert når de er ferdig bygget. Det kommer 2 stk nye VLCC den neste måneden.

19.6.2019 Aframax Poliegos ute i 30 dager montering scrubber
19.7.2019 Aframax Nissos Therassia ute i 35 dager montering scrubber
19.8.2019 Aframax Nissos Schinoussa ute i 35 dager montering scrubber
19.7.2019 Suezmax Milos ute i 30 dager montering scrubber
19.8.2019 Suezmax Kimolos ute i 30 dager montering scrubber
19.9.2019 Suezmax Folegandros ute i 30 dager montering scrubber, den har nettopp begynt nå

Har du hørt noe mer om problemene til Feen med scrubberne, som Frontline bruker? Blir Frontline sine skip liggende i kø når de skal montere scrubbers i Q4 2019? Jeg har også veldig tro på Frontline, og det var nok lurt å sikre tilgang til fuel. Hadde de bare hatt monopol på fuel... ;)

Flex LNG har gjort det enda dårligere enn Gogl. Av det jeg ser i analyser nå, venter de 2-3 måneder med høye rater innen LNG før ratene går mye ned igjen. Det høres ikke bra ut... Det er flere analyser på Gogl som bommer nå. Litt usikker på hva som skjer, om analytikere bommer, sover eller gjør det med vilje, men flere venter lavere utbytter i Gogl i 2019 enn de allerede har utbetalt. Kommer det et nytt løft når feilene blir oppdaget?

Jeg fant heller ingen krise i Wilhelmsen, men da er det en kandidat til å gå opp 150-200% hvis de fortsetter å tjene penger.
Er det noen som vet hva som kan være galt med disse selskapene? De er priset vanvittig billig på disse indikatorene

Oceanteam pb 0,4, pe 6,9
Wilh. Wilhelmsen A og B pb 0,4, pe 4,9
Viking Supply pb 0,4, pe 0,3
Redigert 21.01.2021 kl 01:47 Du må logge inn for å svare
Empire
21.09.2019 kl 14:34 4454

Har ikke hørt noe mer om feen, kanskje ole86 har en update?

Glemte helt gass segmentet. Ja, de er ihvertfall taperne som du sier. Det tilhører jo års syklusen, så det er kanskje ikke så rart at meglere mener det. Det begynner dog å skje ting med flytende lagre i Kina for vinteren, så det er enda håp på en god tilstramning, før ratene på ny bikker nedover når snøen nok engang trekker seg tilbake. Flytende lagre var en av hovedriverne for lng fjor, så man kan jo håpe at de blir det i år også :)

Hvor mye utbytte er det de ulike meglerne mener H2 2019 vil gi for Golden? Jeg ser ingen grunn til at ikke eps og utbytte skal bli bedre H2 enn H1, når man ser på snittratene for Q3 så langt. Oppnådde snitt dagrater for Golden vil jo ligge under og det er klart man skal sitte lett gjennom Q4 når man ser på historien, men mine forventninger er et sterkere H2 enn H1 på utbytte siden fra Golden.
Redigert 21.01.2021 kl 01:47 Du må logge inn for å svare
Frodon
21.09.2019 kl 15:27 6400

Fra Pareto analysen:

» Clearly encouraged by the recent spot rate strength the BoD is reverting to a 10-cent dividend though – more than expected by both us and consensus. We expect much of the same through Q4, with scrubber installations and fleet inefficiencies likely to continue to boost rates«

Eks Pareto ligger inne med utbytte på usd 0,33 for hele 2019, consensus ligger inne med usd 0,11 for hele 2019. De øker utbyttet til usd 0,40 for 2020. Har du regnet på hvor mye utbytte de ender på i 2019 og hva de kanskje vil gi ut neste år?
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Ole86
21.09.2019 kl 15:59 6372

Frontline installerer scrubbere fra andre produsenter enn bare Feen (FMSI).
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Frodon
21.09.2019 kl 16:13 6361

Vet du hvilke shipping selskap som har problemer med scrubbere de har montert? Vet du noe om forsinkelsene rundt montering av scrubbers? Er det fortsatt kun Vistin og Hunters du har satset på, eller ser du muligheter i andre selskap også?
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Noni
21.09.2019 kl 16:16 6357

Nettopp kommet inn fra butikken. Jeg har ikke sett noe om dette nå.
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Ole86
21.09.2019 kl 18:14 6263

Det er en veldig lang rekke med produsenter og redere som sliter med scrubberne sine. Det er også veldig mye forsinkelser på verft, for ikke å snakke om verft som har tatt på seg installajonsjobber og ikke er i stand til å gjøre jobben.

Jeg har satset alt på Vistin og Hunter når det kommer til IMO2020.
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Frodon
21.09.2019 kl 18:58 6226

Vet du noe om scrubberne til Okeanis? De skal ha siste skipet inne nå, da skal alle ha montert scrubberne...i teorien 😜
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Nets
21.09.2019 kl 19:19 6220

Mottok en tilbakemelding fra FMSI på mitt spørsmål (medio mars) vedr. driftsproblememer med scrubbersystemene til FMSI. Da fikk jeg til svar at det har vært endel utfordringer med analyse-systemene designet av av tidligere aksjonær og medgrunnlegger. Etter at vedkommende ble kjøpt ut, gikk FMSI over til velrenommerte underleverandører også for analysedelen. Jeg har forstått det dithen at systemene har fungert etter dette.

På spørsmålet om scrubberinstalleringen til Frontline, har Macleod uttalt at "barnesykdommene" er løst i Fredriksengruppen. Det kan forventes store utfordringer for mindre flåter når de nå skal igang med installeringen. Det er allerede store forsinkelser når det gjelder scrubberinstallasjoner og dette vil øke i tiden fremover.
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.09.2019 kl 23:04 6121

Legger liten vekt på hva Fredriksen, Fredly & co sier i media. Skuespill for galleriet, samt forsøk på å påvirke "motstanderen" = kjøper/selger. Men jeg tror Fredly når han sier at han er misfornøyd med verdsettelsen av HUNT og at han mener at aksjekursen er for lav.

Vil tro at de største Okeanis aksjonærene er villige til å selg billigere enn Fredly.

Med mindre noen betaler fantasipriser, tror jeg ikke at Fredly ønsker å selge nå. Han vil seile, tjene penger, betale utbytte, og slik få opp aksjekursen. Når alle 7 VLCC seiler er utbytte på 10 øre/kvartal (40 øre i året) absolutt realistisk. Det forutsetter at hver VLCC netto seiler inn USD 10.000/dag. Med 40 øre utbytte/år bør aksjekursen komme over 4 kroner.
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.09.2019 kl 23:09 6121

Er vel mest naturlig at FRO ønsker maks fleksibilitet, men HUNT har sagt at de foreløpig kun ønsker å seile i spot markedet.
For siste spørsmål, se mitt svar til Frodon i posten over.
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.09.2019 kl 23:15 6109

FRO er ukens selskap i lørdagsdelen av dagens FA. Ikke noe nytt det er verd å kjøpe avisen for. Investtech er bull på FRO med kjøp.

Alle 3 spurte analytikere er bull på FRO med kjøpsanbefaling.
Kursmål:
NOK 125   Petter Haugen, Kepler Cheuvreux   KJØP
NOK 138   Joakim Hannisdahl, Cleaves Securities   KJØP
NOK 100   Lukas Daul, ABG Sundal Collier   KJØP

Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.09.2019 kl 23:18 6112

Befrakter betaler "bunker, port and canal charges" i TILLEGG til TCE raten:
https://www.clarksons.com/glossary
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Ole86
21.09.2019 kl 23:20 6106

De har stort sett valgt Alfa Laval scrubbere, så skal ikke være noe å si på kvaliteten i hvert fall.
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Ole86
21.09.2019 kl 23:22 6099

Ikke så overraskende at FMSI selv svarer dette. Hadde de levert hva de lover så hadde Frontline installert kun deres scrubbere og til langt lavere priser enn hva Frontline kjøper for tiden.
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.09.2019 kl 23:28 6091

Ole86, i følge HUNT 2019-Q2 skulle første VLCC (Hunter Atla - 5455) leveres mandag denne uken (16.09). Vet du om skipet er levert, og nå seiler for befrakter?

Antar at du ikke vet noe om hvor det seiler og til hvilken TCE? Og gjør du det kan du neppe fortelle oss det?
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.09.2019 kl 23:39 6098

Ole86, side 4 i HUNT presentasjonen på Pareto Oil & Offshore Conference 2019 (grønnfargen har jeg lagt på):
http://vxz.eu/2019-09-11__HUNT_4__Investor-Presentation@Pareto_Oil-&-Offshore-Conference_2019

Noen ideer om hva Fredly planlegger under "Future opportunities"?
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
vagabonder
22.09.2019 kl 00:00 6086

Skipet gjør sea treal, altså utprøving / testing av skipet før det begynner på vanlig jobb.
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Frodon
22.09.2019 kl 00:06 6075

Jeg synes det er veldig rart hvis noen vil selge nye VLCC billig til Fredriksen. Så jeg tipper de neste oppkjøpene blir bytteforhold med cash og aksjer i Frontline, som Empire har vært inne på.

2020 Bulkers skal innføre månedlige utbytter. Har noen regnet på hvor mye utbytter de vil komme med hver måned?

Hvis Hunter skal seile og utbetale utbytter, håper jeg de sparer penger til de dårlige tidene også. Det ser ut som ratene er ventet ned igjen i 2021. Hva med 2022-2023-2024...?

Hmm, utbytte på 40 øre høres lite ut når alle skipene er levert. Med en aksjekurs på 5,5, vil det gi 7,2% i direkteavkastning.
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.09.2019 kl 00:14 6068

Takk til Frodon og vagabonder for info om hva Atla gjør.

Frodon, ville ikke hausse ;)
Satser selv på +20 øre/kvartal i 2020-H2.

I følge side 6 i HUNT presentasjonen på Pareto Oil & Offshore Conference 2019
http://vxz.eu/2019-09-11__HUNT_6__Investor-Presentation@Pareto_Oil-&-Offshore-Conference_2019
tjener HUNT USD 7.640/dag på hver VLCC som ikke seiler ;-)
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Frodon
22.09.2019 kl 00:39 6050

Takk for infoen ;)

Dette er fra Pareto analysen om Hunter:
"We currently have a VLCC estimate for 2020 of USD 55,000/day. Assuming a USD 10,000/day scrubber benefit for HUNT, the company with 100% brand new ships then trade at a FCF-yield next year of 17.6% -with only ~3/4of the fleet then contributing on a 100% basis. On a complete fully-invested basis a USD 40,000/day rate and a 10,000/scrubber benefit would now imply ~20% FCF-yield"
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Frodon
22.09.2019 kl 01:07 6038

Hehe, alt kommer an på ratene ;) Har du satt opp utbytte nivåer i forhold til ratenivåer?

Dnb markets ser følgende rater utover: "While we maintain our 2020 rate forecast of USD41k/day, we forecast average September–December rates of USD55k/day (up from USD32k/day YOY), peaking at USD75k/day in November. We have lowered our 2021 VLCC rate forecast to USD38k/day (USD43k/day)".

Pareto har usd 55.000 pr dag for VLCC i 2020. Med de ratene har Pareto følgende tall i analysene sine:

Frontline EV/EBITDA 8,2 i 2019 og 4,2 i 2020. P/NAV 1,44. NAV pr aksje kr 58,2. EV/GAV 1,14, p/e 3,2 i 2020, utbytte 21,5% i 2020, kursmål kr 89,6
Hunter EV/EBITDA N/A i 2019 og 5,1 i 2020. P/NAV 0,91. NAV pr aksje kr 4,3. EV/GAV 0,97. P/E 3,2 i 2020, utbytte 0% i 2020, kursmål kr 4,5
Okeanis Eco Tankers EV/EBITDA 13,8 i 2019 og 4,5 i 2020. P/NAV 0,72. NAV pr aksje kr 91,8. EV/GAV 0,92, p/e 2,2 i 2020, utbytte 23,1% i 2020, kursmål kr 104
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Ole86
22.09.2019 kl 07:58 5929

Vet ikke, men tviler sterkt på at det blir kjøp av flere skip.

Angående Atla så er det sea trails ja. Burde gå relativt knirkefritt da skipet er nr 6 i rekken av identiske skip produsert av DSME.
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Nets
22.09.2019 kl 09:43 5856

Det kjenner jeg ikke til - bare registrerer at Fredriksengruppen skal installere/har installert et stort antall scrubbersystemer. Macleod har ved flere anledninger uttalt at Frontline og Fredriksengruppen er meget tilfredse med eksponeringen i FMSI.

Har du oversikt over hvor stor spreaden er rent kostnadsmessig fra de ulike scrubbertilbyderene - også når det gjelder driftskostander?
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Empire
22.09.2019 kl 10:13 5832

Avhengig av type kontrakt vi snakker om, så stemmer det. For "freight rates" og "voyage trip", så er ikke bunkers en del av betalingen og rederne vil prøve å få kompensert dette gjennom høyere usd/day.

Mulig jeg misforstod hva vi snakket om :)

Dette har blitt en veldig bra tråd, med mange gode innspill og meninger. Takk til dere alle
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
canarias
22.09.2019 kl 13:36 5706

Kursen på Hunter kan lett komme opp i 8 kroner,Fredly vil legge ned mye arbeide fremover i Hunter og han har de rette trådene å trekke i.
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.09.2019 kl 17:47 5564

Excel ark med utbyttenivåer i forhold til ratenivåer har bare noe for seg hvis HUNT melder hver eneste slutning for alle
VLCC-ene.

En tommelfingerregel:
Med USD/NOK ≈ 9, gir hver USD 1.000 alle 7 VLCC-er hver dag seler inn i ren netto (etter absolutt alle utgifter og skatt) et potensielt utbytte på 1 øre/kvartal (4 øre pr. år) = 1 øre per år for hver USD 250 i ren netto per VLCC, etter formelen
575 362 013 [aksjer] * NOK 0,01 / USD/NOK 9 / 7 / 365 ≈ USD 250.

Blir neppe flere emier og slik flere aksjer. Men Fredly har 15 000 000 opsjoner/warrants han kan løse inn:
https://newsweb.oslobors.no/message/449724
https://newsweb.oslobors.no/message/450991


De løser nok Fredly inn, og øker fra i dag 167 500 000 aksjer til 182 500 000 og nær 31% av aksjene:
https://newsweb.oslobors.no/message/479539

..... ..... ..... ..... ..... ..... ..... ..... ..... .....

Er overbevist om at Fredly allerede har planlagt når han senest skal ha solgt alle 7 VLCC-ene (senest i løpet av 2020) og hva Hunter så skal drive på med. Når VLCC-ene blir solgt, vil delvis være avhengig av når en inntreden i et eller flere andre forretningsområder er mest lønnsomt, evt på bekostning av lavere pris for VLCC-ene.

Kanskje Fredly allerede har en rammeavtala med Fredriksen på en serviett? Er deler av oppgjøret i (FRO) aksjer, må ikke de nødvendigvis deles ut videre til HUNT aksjonærene, men HUNT kan selge dem samlet til en eller flere investorer/fond (f.eks. Fredriksens Hemen Holding, se [1] nederst) som det inngås avtale med parallelt med (en bloc) salget av VLCC-ene.

De 7 VLCC-ene har en samlet kostpris på USDm 603,15. Blir de solgt for USDm 90/stk, gir det en gevinst på USDm 26,85, før evt skatt. Har noen greie på skatten på gevinsten ved salg av de 7 skipene, så vær så snill og fortell oss andre det.

De 7 skipene er finansiert med 40% egenkapital, så etter et salg av alle 7 for USDm 90/stk, vil HUNT ha en egenkapital på ca USDm 268,11 = NOKm 2413 (2,4 milliarder), før evt gevinstskatt.

For hver USDm 1 de 7 skipene blir solgt for over USDm 90, øker gevinsten med USDm 7 ≈ NOKm 63 (før gevinstskatt). Så ved salg i området USDm 90 - 100, vil HUNT sitte igjen med en egenkapital i området USDm 268 - 338 (NOKm 2.413 - 3.043) = NOK 4,19 - 5,29 per aksje (før gevinstskatt).

..... ..... ..... ..... ..... ..... ..... ..... ..... .....

Noe ekstraordinært utbytte etter salg av VLCCene har jeg liten tro på. Pengene skal reininvesteres i nye forretningsområder med betydelig potensiale for både fortjeneste og verdistigning. Over tid maks 3-4 forskjellige forretningsområder for ikke å miste fokus og oversikt. Hvert som et eget 100% eiet datterselskap av holdingselskapet Hunter Group ASA, slik som i dag Indicator AS og Hunter Tankers AS.

Tror Fredly ser det som mer interessant å selv drive både selskaper og forretningsutvikling, slik at han "personlig" har 100% kontroll - istedenfor å være medaksjonær i tilsvarende typer selskaper drevet av andre, hvor han har mye mindre han skal ha sagt.

Går over årene businessen bra, kan ved "for stor" egenkapital, ekstraordinære utbytter bli aktuelt, i tillegg til ordinært kvartalsvis utbytte.

----- ----- ----- ----- ----- -----

[1]
Trafigura dealen gjorde at Fredriksen fikk redusert sin eierandel i FRO. Det kan Fredriksen kompensere for med en deal med HUNT, hvor FRO kjøper HUNTs 7 VLCC-er med hovedsaklig oppgjør i FRO aksjer, som Fredriksen/Hemen kjøper samlet av HUNT for en avtalt pris. En pakkeløsning hvor FRO trenger minimalt eller null med cash for å kjøpe HUNT sine VLCCer, og Fredriksen samtidig får øket sin eierandel i FRO tilbake til omtrent der den var før Trafigura dealen. En slik pakkeløsning er det sannsynligvis enklest å få til med HUNT og SFL som eiere av de 7 VLCC-ene.

En topp løsning ønsker Fredriksen å øke sin eierandel i FRO. En FRO emi mot bare Fredriksen er problemfylt, likeså for Fredriksen over tid å gjøre FRO innside kjøp i markedet som vil drive FRO kursen opp betydelig.

Avhengig av prisen, er et FRO kjøp av HUNTs VLCC-er enten inn-vannende, eller i verste fall nøytralt. Ønsker Fredriksen å gjøre alvor av uttalelsene om å la andre overta driften av FRO ved å selge seg ned til dem, er han nok først interessert i å få totalt flere FRO aksjer, og flest mulig selv = mest mulig penger til Fredriksen ved et betydelig nedsalg.

• FRO kan kjøpe HUNTs 7 VLCC-er med bare aksjer, og overta HUNTs leasing avtale(r) med SFL. Gjør prisen mindre viktig.
• HUNT får 100% oppgjør i cash.
• Sannsynligvis billigste og enkleste måte for Fredriksen "nå" å øke sin eierandel i FRO.
   Med prisen på HUNT VLCC-ene, og oppgjørsfordeling i cash/FRO-aksjer, kan Fredriksen "skreddersy" sin eierandel i FRO.
• win-win for alle parter.

Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.09.2019 kl 18:22 5527

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2019/09/22/6962731/de-fire-gylne-regler-i-tankmarkedet-som-kan-gi-ny-supersykel
De fire gylne regler i tankmarkedet som kan gi ny supersykel
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Ole86
22.09.2019 kl 18:35 5503

De dyreste tilbyderene er typisk 50% dyrere enn de billigste. (Wärtsilä og Alfa Laval er i den dyreste enden av skalaen)
Driftskostnadene varierer også mye. Én del av det er jo h or effektivt scrubbersystemet er (hvor mye vann man trenger for å nå 0,1/0,5% Svovel), men noe som er minst like viktig er hvor mye nedetid man har på systemet. Det blir fort veldig dyrt å seile på MGO fordi scrubbersystemet stadig ryker.
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Frodon
23.09.2019 kl 12:41 5227

Rart ikke Frontline aksjen går mer opp idag. Er rate oppgangene allerede priset inn? Det er de ikke i Okeanis enda 😜

Ratene på VLCC er opp 5,3% siste dagen og opp 53,9% siste uken.

- Ratene på Suezmax er opp 43,6% siste dagen og opp 101,2% siste uken

- Ratene på Aframax er opp 16% siste dagen og opp hele 184,9% siste måneden.
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Cutter
23.09.2019 kl 13:24 5173

Hunter Saga har også begynt å røre på seg.
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.09.2019 kl 19:09 5021

Hadde aksjemarkedet vært logisk, hadde det vært altfor lett å tjene penger. Altfor mange roboter, tradere og andre (ekstremt) kortsiktige spekulanter fører til mye rart.

Sikkert flere som selger på "nyheten", at Saudi Arabia vil trenge mye lenger tid enn de offisielt har sagt for å komme tilbake til full produksjon. Hvor dum må man være for å tro på det Saudi Arabia eller noen av alle nabolandene der nede sier? Så dum at man for sin egen sikkerhet burde la seg umyndiggjøre og sperre inne.
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Empire
23.09.2019 kl 20:11 4979

Pr avdeling sier dager, økonomisjefen sier uker, ingeniøren sier måneder?
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Frodon
23.09.2019 kl 20:36 4957

Hvis vi hadde hatt mye mer tid på oss til aksjer, kunne vi tracket alle skipene til disse selskapene og faktisk sett ca hvilke rater de fikk ved avreise....men det blir for krevende for min del. Er det noen her som kan lage en robot som kan tracke skip vs ratene? ;);)

Hvis vi ser ratene bli stabilt høye, vil kursene komme etter. Av det jeg kan se, blir Q3 dårlig i mange shipping selskap, der vil tørrlast levere langt bedre. Også kan det se ut som det bytter om i Q4? Hvilke selskap satser du på nå? Det er fortsatt mange shipping selskap som er vanvittig billige. Mulig jeg må gå mer i dybden på dem og finne ut hva greia er, før de ikke er priset billig mer?

Empire, da er det sikkert noe midt i mellom et sted ;)
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.09.2019 kl 21:06 4919

Krise for Saudi-Arabia - kan ta måneder før oljeproduksjonen er helt oppe igjen
https://finansavisen.no/nyheter/olje/2019/09/23/6962815/krise-for-saudi-arabia-kan-ta-maneder-for-oljeproduksjonen-er-helt-oppe-igjen
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Noni
23.09.2019 kl 21:15 4908

Nei, hvem vet, har ikke satt meg inn i dette.
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Realisten
23.09.2019 kl 21:15 4920

Er disse dataene fritt tilgjengelig? Rater ved avreise på hvert skip.
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.09.2019 kl 21:17 4929

At (du mener at) et shipping selskap er vanvittig billig, er null garanti for at aksjekursen vil gå opp, selv om ratene stiger (mye).

Har et par ganger gjort den tabben å kjøpe aksjer i selskaper som er priset langt under harde verdier, t.o.m. under cashbeholdingen, og kursen fortsatte ned etter at jeg kjøpte.

Det er viktig at ledelsen (CEO & CFO) har marked- og media-tekke. Et eksempel er Microsoft. Har aldri likt Steve Ballmer, men Steve Ballmer mer en tredoblet inntektene, overskuddet og utbytte. Allikevel var kursen på det meste ned ca 85% siden han overtok. Egentlig er MSFT nå betydelig overpriset, men nåværende CEO Satya Nadella og CFO Amy E. Hood har sjelden marked- og media-karisma.

Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Frodon
23.09.2019 kl 22:27 4853

Når angrepene skjedde, leste jeg at Saudi-Arabia stengte ned mye av produksjonen med vilje, fordi de var redde for nye angrep. Er det ca 75% av den totale produksjonen til Saudi-Arabia som er oppe igjen eller er det 75% av produksjonen på det bombede området som er oppe igjen?
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Frodon
23.09.2019 kl 22:33 4843

Det vet jeg dessverre ikke, Empire vet det kanskje? Det jeg mente var at hvis vi tracket skip x og y når det dro fra havnen med ny last, kunne vi sett hvor mye dagsraten var på den dagen. Det ville ikke gitt et nøyaktig estimat, men en god indikasjon.

Jeg tar det for gitt at det sitter investorer med mye mer info enn oss på dette temaet. Det finnes investorer som følger med på mye mer detaljert info enn det vi gjør. Det er til og med mulig å lese retning på økonomier ved å følge med på salget til McDonalds i de forskjellige landene ;);)
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Frodon
23.09.2019 kl 22:47 4831

Hehe, det høres kjent ut, jeg har også gått på slike smeller før, og prøver så godt jeg kan å unngå de på nytt ;);) Jeg har holdt meg unna skip generelt i lang tid med vilje, utenom Golden Ocean, Hurtigruten og Royal Caribbean Cruises. Men nå som IMO2020 kom, klarte jeg ikke å holde meg unna. Av de aksjene jeg har sjekket ut til nå, har Okeanis vært det selskapet som har vært mest underpriset med størst oppside. Da er det litt betryggende at Stig Myrseth og Spetalen er enige i den konklusjonen

https://finansavisen.no/forum/thread/32339/view/941345/0
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare