LNG sesongen er i gang. På tide å laste opp med Flex
Etter kræsj fra rekordrater på $200k som følger av varmere vinter enn normalt og da påfølgende lavt gassforbruk er en ny vinter nå i fremmarsj.
Sjansen for ny El Nino denne vinteren er lav, og vi kan dermed forvente høyere etterspørsel.
Ratene har allerede beveget seg til $70k for TFDE. FLNG har kun X-DF og MEGI, og har nå 6 skip på vannet.
Breakeven for FLNG etter SLB med Glovis ligger rundt $50k.
Det er forventet at ettersom markedet strammer seg til og ratene stiger, vil FLNG sikre skip på TC noe som vil gjøre aksjen mindre volatil. Vertfall halvparten av flåten skal gå på kontrakter, resten i spot.
Blir spennende å følge med fremover. Ratene er så langt i takt med sitt tidligere sesongmessige mønster.
Teknisk er ikke noe spesielt kjøpssignal gitt enda.
Sjansen for ny El Nino denne vinteren er lav, og vi kan dermed forvente høyere etterspørsel.
Ratene har allerede beveget seg til $70k for TFDE. FLNG har kun X-DF og MEGI, og har nå 6 skip på vannet.
Breakeven for FLNG etter SLB med Glovis ligger rundt $50k.
Det er forventet at ettersom markedet strammer seg til og ratene stiger, vil FLNG sikre skip på TC noe som vil gjøre aksjen mindre volatil. Vertfall halvparten av flåten skal gå på kontrakter, resten i spot.
Blir spennende å følge med fremover. Ratene er så langt i takt med sitt tidligere sesongmessige mønster.
Teknisk er ikke noe spesielt kjøpssignal gitt enda.
Redigert 21.01.2021 kl 09:29
Du må logge inn for å svare
Marketwatch
09.11.2019 kl 12:28
6926
Markedet har alltid rett sies det. Må imidlertid si at kursen i Flex er spesiell. Selskapet har hatt/har
13 skip under bygging, der fremdrift og finansiering går etter plan. Selskapet kan i byggeperioden
ventes å gå ca i balanse (skipene kommer gradvis i drift og genererer inntekter).Utsiktene innen Lng
har aldri vært bedre, lng er også en del av det grønne skiftet. Det er de to siste år skutt inn ca 8 milliarder
kroner i egenkapital. Det utgjør ca kr 150,- pr aksje. Selskapet er også positivt på innsidekjøp.
Ut fra dette er det vanskelig å forestille seg, at hovedaksjonærer ville selge under kr 200,- pr aksje om det kom et bud.
Er det Fredriksen som legger lokk på denne aksjen også, slik han f.eks. synes å gjøre i Axa? Kanskje han skal ha flere aksjer?
13 skip under bygging, der fremdrift og finansiering går etter plan. Selskapet kan i byggeperioden
ventes å gå ca i balanse (skipene kommer gradvis i drift og genererer inntekter).Utsiktene innen Lng
har aldri vært bedre, lng er også en del av det grønne skiftet. Det er de to siste år skutt inn ca 8 milliarder
kroner i egenkapital. Det utgjør ca kr 150,- pr aksje. Selskapet er også positivt på innsidekjøp.
Ut fra dette er det vanskelig å forestille seg, at hovedaksjonærer ville selge under kr 200,- pr aksje om det kom et bud.
Er det Fredriksen som legger lokk på denne aksjen også, slik han f.eks. synes å gjøre i Axa? Kanskje han skal ha flere aksjer?
Redigert 20.01.2021 kl 22:12
Du må logge inn for å svare
tapogvinn
09.11.2019 kl 13:55
6870
Jeg har vanskelig for å se at aksjekursen til Flex er spesiell sammenlignet med andre LNG-selskap. Generelt er aksjene for tiden veldig upopulære.
Det er trolig vanskelig å spå ratene flere år frem i tid. Men det er utvilsomt usikkerhet knyttet til 2021-2023. LNG-himmelen er absolutt ikke skyfri.
Det er trolig vanskelig å spå ratene flere år frem i tid. Men det er utvilsomt usikkerhet knyttet til 2021-2023. LNG-himmelen er absolutt ikke skyfri.
Redigert 20.01.2021 kl 22:12
Du må logge inn for å svare
Det som skiller Flex fra andre er eksponeringen mot spot. Dette gir aksjen høyere beta og kursen skal ha større utslag i retningen som ratene tar. Nedturen kom sammen med ratene sist, men har merkelig nok fortsatt ned når ratene vendte kraftig opp. Dette gir en divergens mellom kurs og inntjening som ikke er god å forstå seg på.
Redigert 20.01.2021 kl 22:12
Du må logge inn for å svare
Marketwatch
09.11.2019 kl 14:26
6836
Så du mener det i dag er gode grunner til at det som har skutt inn egenkapital i Flex ikke skal få
igjen mer enn halvparten av inskutte midler?
Nei, Flex må nok begynne å markedsføre seg som et grønt selskap, det er der pengene ligger!
igjen mer enn halvparten av inskutte midler?
Nei, Flex må nok begynne å markedsføre seg som et grønt selskap, det er der pengene ligger!
Redigert 20.01.2021 kl 22:12
Du må logge inn for å svare
tapogvinn
09.11.2019 kl 16:49
6732
At investorer ikke får igjen investert kapital er vel ikke et kjøpssignal i seg selv? Du finner mange slike eksempler på børsen.
Redigert 20.01.2021 kl 22:12
Du må logge inn for å svare
Men hvor ofte ser du det i selskaper som har god inntjening i tidlig fase og opererer i voksende markeder. Er vel også få markeder som vokser like fort som lng.
Redigert 20.01.2021 kl 22:12
Du må logge inn for å svare
Worth
09.11.2019 kl 20:52
6560
Det som er interessant etter Flex la ut aksjonærlister, er at BW-Group kjøper seg opp i FLNG. Gjør opp deres egne meninger, men de mener iaf at det er rabatt på dagens prising!
Redigert 20.01.2021 kl 22:12
Du må logge inn for å svare
Marketwatch
09.11.2019 kl 21:02
6565
Flåsete kommentar!
Redigert 20.01.2021 kl 22:12
Du må logge inn for å svare
Hammers
09.11.2019 kl 22:33
6500
At "noen" mener noe her inne ut fra eget hue spiller ingen rolle. I aksjemarkedet er det ALLTID majoriteten som bestemmer.
I FLEX bestemte de seg for lenge siden. Fjompene sitter igjen og forsvarer sine egne feilinvesteringer:
https://www.tradingview.com/x/oAyO4FmH/
Som kinamann sier det;
En som ser at han har gjort en tabbe - han gjør en NY tabbe ved å ikke rette opp i den første.
Hilsen Hammers
I FLEX bestemte de seg for lenge siden. Fjompene sitter igjen og forsvarer sine egne feilinvesteringer:
https://www.tradingview.com/x/oAyO4FmH/
Som kinamann sier det;
En som ser at han har gjort en tabbe - han gjør en NY tabbe ved å ikke rette opp i den første.
Hilsen Hammers
Redigert 20.01.2021 kl 22:12
Du må logge inn for å svare
Er ikke det værste chartet dette Hammers. Vet du liker å fokusere på bruddet ved 82 støtten, men støtten på 78 er noe sterkere. Så har vi rsi. Per i dag er kursen lavere på et høyere rsi nivå.
For min del hadde det vært fint om den falt til 65 og reboundet der for å danne OHS rundt 80 nivået. Dette fordi jeg er på sidelinjen inntil den bryter trend.
For min del hadde det vært fint om den falt til 65 og reboundet der for å danne OHS rundt 80 nivået. Dette fordi jeg er på sidelinjen inntil den bryter trend.
Redigert 20.01.2021 kl 22:12
Du må logge inn for å svare
tapogvinn
09.11.2019 kl 23:39
6435
Marketwatch skrev Flåsete kommentar!
Javel? Mulig jeg ikke helt forstår hva du mener. Men om du tenker at investorer er garantert å få tilbake innsatsen om de har kjøpt seg inn på et høyere kursnivå, så ser jeg ikke helt logikken i det.
I kategorien flåsete synes jeg mer ditt utsagn om at Fredriksen legger lokk på aksjekursen hører hjemme.
I kategorien flåsete synes jeg mer ditt utsagn om at Fredriksen legger lokk på aksjekursen hører hjemme.
Redigert 20.01.2021 kl 22:12
Du må logge inn for å svare
OKH4
10.11.2019 kl 12:05
6179
FLNG vender op nu, https://www.norskbulls.com/SignalPage.aspx?lang=en&Ticker=FLNG.OL
Redigert 20.01.2021 kl 22:12
Du må logge inn for å svare
Ubekreftet enn så lenge. Se chartet. FLNG er mester på falske kjøpssignal.
Redigert 20.01.2021 kl 22:12
Du må logge inn for å svare
aksjemann1
11.11.2019 kl 09:07
5655
Det er bare et tidsspørsmål før kursen fyker i været. Lurt å sitte helt i ro, kommer nok noen innsidekjøp eller kursmål som setter det hele i gang veldig snart
Redigert 20.01.2021 kl 22:12
Du må logge inn for å svare
LNG Carriers: Spot rates took a big beating over the past week as charterers are holding back with hopes of lower rates against a handful of vessels competing for short term employment. Our Chart of the Week lists potential concerns for investors but highlights that FLNG and GLOG are attractively priced.
https://www.cleaves.no/single-post/2019/11/11/Shipping-Weekly-462019
https://www.cleaves.no/single-post/2019/11/11/Shipping-Weekly-462019
Redigert 20.01.2021 kl 22:12
Du må logge inn for å svare
11.11 Daily
https://www.tradingview.com/x/1ia7aP28/
Venter fortsatt spent på et brudd. Enten på trend eller 78. Gjenstår å se.
https://www.tradingview.com/x/1ia7aP28/
Venter fortsatt spent på et brudd. Enten på trend eller 78. Gjenstår å se.
Redigert 20.01.2021 kl 22:12
Du må logge inn for å svare
Man må gjøre hjemmeleksa her... f.eks denne artikkelen som er kun to uker gammelt
Asian liquefied natural gas prices will likely be at their seasonally adjusted lowest in a decade by the end of 2019, as rapidly rising production outstrips weak demand, impacted by a global economic slowdown and the U.S.-China trade war, traders told Reuters.
Most trade sources in a Reuters survey forecast spot Asian LNG for December delivery to go no higher than $6 per million British thermal units (MmBtu), which would be the lowest for that month since Refinitiv began collecting such data in 2010, Kallanish Energy learns.
It said January and February prices were unlikely to rise much above December’s level. Six dollars per MmBtu is lower than the current price of financial LNG contracts, indicating traders see them as overvalued.
New terminals boost LNG supplies
Supplies of LNG have been boosted in the past year by new terminals in Australia, Russia and certainly the U.S. This increase has upended gas markets in Europe, bringing continent-wide inventories to multi-year highs.
Spikes in crude oil and European gas prices over the past two weeks failed to alter the bearish mood. Industry sources said low spot buying from Asia and full stocks in Europe were the major reasons for weak prices this winter.
“I don’t see a clear premium market this winter. Japan is not growing, India’s buying is opportunistic, China was supposed to be the big place, but now it’s not. In Europe, once stocks are totally full there is no way this flow continues,” one trade source told Reuters.
Europe could weather problems
Traders identified potential issues that in a normal year would boost prices: a looming Ukraine-Russia gas dispute; surprise outages; sudden cold spells like the 2018 “Beast from the East”, to name a few. But stocks are so high, Europe could weather such problems.
“You really need a combination of a cold winter in both Asia and Europe and a cut in Russian transit to end the winter with low storage levels,” a European-based trader told Reuters. “We could survive a strong cut in Russian flows through 2020.”
Refinitiv gas analysts sounded a note of caution, however, saying in their winter report the northwest European market would be tighter compared to last year’s unusually mild winter.
With robust and reliable supply in Asia-Pacific and healthy stock levels, there’s no need for big buyers such as Japan, China and South Korea to import spot cargoes from Atlantic producers unless a protracted cold snap occurs.
South Korea may shut coal plants
Some traders noted South Korea demand may be boosted by a proposed shutdown, yet to be approved by the government, of more than a dozen coal plants this winter.
Traders are learning not to expect the demand surge from China that in previous years boosted prices to multi-year highs and turned it into the world’s second-largest purchaser of LNG.
Not only are Chinese players better organized for winter buying, but the country’s exponential growth has the trade dispute hanging over it. China slapped tariffs on U.S. LNG last year, and back-and-forth trade levies have taken their toll on economic growth forecasts as well as industrial demand.
Neither do traders expect much demand for LNG on the spot market from Japan, the world’s top LNG buyer, which is well supplied by its long-standing contracts with U.S. producers.
“Many Japanese buyers are overcommitted to term cargoes. New projects in the U.S. starting up have Japanese term customers, so if these volumes come in, I don’t see how there will be a need for spot,” a Japan-based industry source told Reuters.
Asian liquefied natural gas prices will likely be at their seasonally adjusted lowest in a decade by the end of 2019, as rapidly rising production outstrips weak demand, impacted by a global economic slowdown and the U.S.-China trade war, traders told Reuters.
Most trade sources in a Reuters survey forecast spot Asian LNG for December delivery to go no higher than $6 per million British thermal units (MmBtu), which would be the lowest for that month since Refinitiv began collecting such data in 2010, Kallanish Energy learns.
It said January and February prices were unlikely to rise much above December’s level. Six dollars per MmBtu is lower than the current price of financial LNG contracts, indicating traders see them as overvalued.
New terminals boost LNG supplies
Supplies of LNG have been boosted in the past year by new terminals in Australia, Russia and certainly the U.S. This increase has upended gas markets in Europe, bringing continent-wide inventories to multi-year highs.
Spikes in crude oil and European gas prices over the past two weeks failed to alter the bearish mood. Industry sources said low spot buying from Asia and full stocks in Europe were the major reasons for weak prices this winter.
“I don’t see a clear premium market this winter. Japan is not growing, India’s buying is opportunistic, China was supposed to be the big place, but now it’s not. In Europe, once stocks are totally full there is no way this flow continues,” one trade source told Reuters.
Europe could weather problems
Traders identified potential issues that in a normal year would boost prices: a looming Ukraine-Russia gas dispute; surprise outages; sudden cold spells like the 2018 “Beast from the East”, to name a few. But stocks are so high, Europe could weather such problems.
“You really need a combination of a cold winter in both Asia and Europe and a cut in Russian transit to end the winter with low storage levels,” a European-based trader told Reuters. “We could survive a strong cut in Russian flows through 2020.”
Refinitiv gas analysts sounded a note of caution, however, saying in their winter report the northwest European market would be tighter compared to last year’s unusually mild winter.
With robust and reliable supply in Asia-Pacific and healthy stock levels, there’s no need for big buyers such as Japan, China and South Korea to import spot cargoes from Atlantic producers unless a protracted cold snap occurs.
South Korea may shut coal plants
Some traders noted South Korea demand may be boosted by a proposed shutdown, yet to be approved by the government, of more than a dozen coal plants this winter.
Traders are learning not to expect the demand surge from China that in previous years boosted prices to multi-year highs and turned it into the world’s second-largest purchaser of LNG.
Not only are Chinese players better organized for winter buying, but the country’s exponential growth has the trade dispute hanging over it. China slapped tariffs on U.S. LNG last year, and back-and-forth trade levies have taken their toll on economic growth forecasts as well as industrial demand.
Neither do traders expect much demand for LNG on the spot market from Japan, the world’s top LNG buyer, which is well supplied by its long-standing contracts with U.S. producers.
“Many Japanese buyers are overcommitted to term cargoes. New projects in the U.S. starting up have Japanese term customers, so if these volumes come in, I don’t see how there will be a need for spot,” a Japan-based industry source told Reuters.
Redigert 20.01.2021 kl 22:12
Du må logge inn for å svare
Dessuten så er Japan over på kjerneenergi, blir utbygging av terminaler mange steder utsatt, også fordi man står for grunnleggende spørsmål rund hvordan man skal bygge ut sin infrastruktur (især Afrika.) og er den største kinesiske terminalen som tar imot 13 % av totalbehovet , ut av drift en stund fremover ( sammenstøt under orkanen sust). Kontrahering av nye LNG fartøyer som er mottatt eller mottas om kort tid.hjelper heller ikke stort.
Så har vi eb avkjøling i verdensøkonomien som foreløpig er sirup, som kankaste bransjen ut i en langvarig nedtur..
Vi har vel sett hva som har skjedd intigmmarkedet som fortsatt er ganske elendig, selvom håp og analyser opp mot 300 kroner per aksje ble skrevet, mens markedet sunket enda dypere i skitten ( det kunne jo alle se; nykontraheringer og lite vilje tilmopphugging osv., samt rater uten fortjenestemuligheter,.
Aksjen er i 15 nå så Na er kursen barbert til 100, mens andre ser den nå som en konkurskandudat med kursmål 5.
Det samme håper jeg ikke skje i FLNG ELLER HLNG Som fungerer i den motsatte delen av markedet og med en total annen policy og foretningsmodell.
Prisen på gas falt igår nye 5,5 prosent. TA på de fleste aksjer indikerer store sjanser for ytterligere nedgang, og brudd på støttelinjer..
Der forbauser meg gang på gang at norsk media aldri hoster opp nyheter som påvirker en bransje, men heller tier om det, inntil de før for mye klager fra småinvestorer. På kommentarfeltene blir du utestengt om du kommer med relevante nyheter man ikke vil vi skriver om.
Tilbake til gas: Det ser jo ikke bra ut i årene som kommer. Ved interesse omhvordan USA navletitter på utviklingen fremover , gammel analyse, men nyttig om du kun leser det som er sv interesse for oss,, så kan du pløye deg gjennom denne: https://www.ngsa.org/download/analysis_studies/FINAL-NGSA-EVA-2019-2020-Winter-Outlook.pdf
At HLNG sitt nye skip er på jomfruturen nå, når ratene er elendige, så er det ekstremt uheldig med timingen.. dette fortsetter iogså i q1 neste kvartal, og det er ingen triggere så umiddelbart så de fleste vil tape penger nå og neste år. Vedvarer konflikten med Kina kan det gås fra uvær til orkan...
Ergerlig at noen ikke opplyser ismåinvestorer om realitetene. Nå er ikke langsiktige spådommer ( 2021/ 2022 verdifulle fordi vi er i store endringer på energifronten, men kortsiktig ser det jo ikke bra ut.
Så har vi eb avkjøling i verdensøkonomien som foreløpig er sirup, som kankaste bransjen ut i en langvarig nedtur..
Vi har vel sett hva som har skjedd intigmmarkedet som fortsatt er ganske elendig, selvom håp og analyser opp mot 300 kroner per aksje ble skrevet, mens markedet sunket enda dypere i skitten ( det kunne jo alle se; nykontraheringer og lite vilje tilmopphugging osv., samt rater uten fortjenestemuligheter,.
Aksjen er i 15 nå så Na er kursen barbert til 100, mens andre ser den nå som en konkurskandudat med kursmål 5.
Det samme håper jeg ikke skje i FLNG ELLER HLNG Som fungerer i den motsatte delen av markedet og med en total annen policy og foretningsmodell.
Prisen på gas falt igår nye 5,5 prosent. TA på de fleste aksjer indikerer store sjanser for ytterligere nedgang, og brudd på støttelinjer..
Der forbauser meg gang på gang at norsk media aldri hoster opp nyheter som påvirker en bransje, men heller tier om det, inntil de før for mye klager fra småinvestorer. På kommentarfeltene blir du utestengt om du kommer med relevante nyheter man ikke vil vi skriver om.
Tilbake til gas: Det ser jo ikke bra ut i årene som kommer. Ved interesse omhvordan USA navletitter på utviklingen fremover , gammel analyse, men nyttig om du kun leser det som er sv interesse for oss,, så kan du pløye deg gjennom denne: https://www.ngsa.org/download/analysis_studies/FINAL-NGSA-EVA-2019-2020-Winter-Outlook.pdf
At HLNG sitt nye skip er på jomfruturen nå, når ratene er elendige, så er det ekstremt uheldig med timingen.. dette fortsetter iogså i q1 neste kvartal, og det er ingen triggere så umiddelbart så de fleste vil tape penger nå og neste år. Vedvarer konflikten med Kina kan det gås fra uvær til orkan...
Ergerlig at noen ikke opplyser ismåinvestorer om realitetene. Nå er ikke langsiktige spådommer ( 2021/ 2022 verdifulle fordi vi er i store endringer på energifronten, men kortsiktig ser det jo ikke bra ut.
Redigert 20.01.2021 kl 22:12
Du må logge inn for å svare
bernes
12.11.2019 kl 06:35
4923
Hoegh Galleon som tok sin første last nå er på 18 mnd interim charter før den skal inn på AIE project i Port Kembla, Australia.
Redigert 20.01.2021 kl 22:12
Du må logge inn for å svare
Gode innlegg. Ikke noe fart i gassprisen foreløpig. Er som det står i innlegget avhengig av kald vinter og lagertrekk.
Redigert 20.01.2021 kl 22:12
Du må logge inn for å svare
reveneven
12.11.2019 kl 09:07
6525
Rotete innlegg og her er det så mye feilinformasjon at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne en gang.
Redigert 21.01.2021 kl 06:48
Du må logge inn for å svare
pipers75
12.11.2019 kl 10:13
6445
Kanskje av flere grunner på tide å starte en ny tråd? :-)
Redigert 21.01.2021 kl 06:48
Du må logge inn for å svare
Vikusen
12.11.2019 kl 10:36
6443
Farlig aksje. Holde meg unna til etter Q3.
Redigert 21.01.2021 kl 06:48
Du må logge inn for å svare
aksjemann1
12.11.2019 kl 11:00
6380
FLEX er veldig attraktivt priset nå. Vil være sannsynlig at flere fond plukker den opp på dette prisnivået. Det er nå vinteren begynner i Kina med minusgrader de neste dagene i Beijing. I tillegg har FLEX stort sett alltid gått 10-20% opp fra dette RSI nivået.
Redigert 21.01.2021 kl 06:48
Du må logge inn for å svare
Lav rsi og nært støttenivå er tiltalende, men ingen garanti. Vi får se hvor den stenger. Selskapet er billig. Ingen tvil om det.
Redigert 21.01.2021 kl 06:48
Du må logge inn for å svare
Redigert 21.01.2021 kl 06:48
Du må logge inn for å svare
fleken
12.11.2019 kl 20:58
6194
Kan Bwo ha noe med den lave kursen å gjør? Kan det være bwo som står bak shortingen for å få de første aksjene til en billig penge. Da kan de by mere for resten av selskapet å allikevel ha et bra snitt. For de kjøper vel ikke 560t aksjer for morro skyld?
Redigert 21.01.2021 kl 06:48
Du må logge inn for å svare
MD12
12.11.2019 kl 21:03
6183
Enig. BW Group har en agenda. Kursen gikk overaskende bratt ned og det hele virket styrt. Her er noe på gang.
Redigert 21.01.2021 kl 06:48
Du må logge inn for å svare
tapogvinn
12.11.2019 kl 21:30
6188
Lite trolig.
Redigert 21.01.2021 kl 06:48
Du må logge inn for å svare
Hammers
12.11.2019 kl 21:38
6179
Dette er et STYGT teknisk bilde!
Et som er tegnet av tradernes handel i aksjen.
Det virker som om rottene i lang tid har forlatt de synkene FLEX-skipene;
https://www.tradingview.com/x/CNugGnwt/
Hilsen Hammers........som ber dere se hva som skjedde med den siste støtten - ved den stiplede linjen.
Et som er tegnet av tradernes handel i aksjen.
Det virker som om rottene i lang tid har forlatt de synkene FLEX-skipene;
https://www.tradingview.com/x/CNugGnwt/
Hilsen Hammers........som ber dere se hva som skjedde med den siste støtten - ved den stiplede linjen.
Redigert 21.01.2021 kl 06:48
Du må logge inn for å svare
OKNilsen
13.11.2019 kl 03:46
6050
Atlantic LNG: TFDE day rates slip
Published date: 11 November 2019
Spot charter day rates for tri-fuel diesel-electric (TFDE) LNG carriers eased on Monday in the Atlantic basin amid increased vessel availability in the region.
West of Suez TFDE rates fell to $120,000/d on Monday from $123,000/d at the previous close and narrowed their premium to rates in the Pacific basin, which were unchanged at 115,000/d. Vessel availability increased in the basin after a number of carriers that were being used as floating storage units unloaded their cargoes in early November. There were still nine vessels being used as floating storage in the Atlantic on Monday, market participants said, down from more than 30 in late October.
Fortsetter å holde seg sterke ratene
Published date: 11 November 2019
Spot charter day rates for tri-fuel diesel-electric (TFDE) LNG carriers eased on Monday in the Atlantic basin amid increased vessel availability in the region.
West of Suez TFDE rates fell to $120,000/d on Monday from $123,000/d at the previous close and narrowed their premium to rates in the Pacific basin, which were unchanged at 115,000/d. Vessel availability increased in the basin after a number of carriers that were being used as floating storage units unloaded their cargoes in early November. There were still nine vessels being used as floating storage in the Atlantic on Monday, market participants said, down from more than 30 in late October.
Fortsetter å holde seg sterke ratene
Redigert 21.01.2021 kl 06:48
Du må logge inn for å svare
Varsom
13.11.2019 kl 08:08
6003
Takk Hammers! Denne er visst bare å holde seg unna enn så lenge skjønner jeg.
Redigert 21.01.2021 kl 06:48
Du må logge inn for å svare
aksjemann1
13.11.2019 kl 12:23
5825
Da er det positive takter i FLEX på en ellers rød børs. Kan være siste anledning til å få grisebillige aksjer. Fortsatt ekstremt gode spot rater. Cleaves er ute med gode ord om FLNG idag. BW er bekreftet interessert i FLEX, ved å kjøpe seg opp 1%, hva vil skje videre her vil den nærmeste tiden vise. Vinteren er i gang og LNG forbruket går opp. Det ser meget lysere ut
Redigert 21.01.2021 kl 06:48
Du må logge inn for å svare
Klimbull
13.11.2019 kl 13:45
5698
Vi får se om du traff bunnen
Redigert 21.01.2021 kl 06:48
Du må logge inn for å svare
Heheh, morsom type han Kallekleven.
"BW Group joins LNG carrier owner's largest investors at what Oystein Kalleklev calls 'Black Friday' prices"
"BW Group joins LNG carrier owner's largest investors at what Oystein Kalleklev calls 'Black Friday' prices"
Redigert 21.01.2021 kl 06:48
Du må logge inn for å svare
sheepman
13.11.2019 kl 14:38
5466
Hva sier Cleaves i dag?
Redigert 21.01.2021 kl 06:48
Du må logge inn for å svare
Oaxen
13.11.2019 kl 15:12
5394
Hvor fikk du sitatet fra?
Redigert 21.01.2021 kl 06:48
Du må logge inn for å svare
Leste på Tradewinds. Desverre ikke lov å kopiere inn mer av teksten.
Redigert 21.01.2021 kl 06:48
Du må logge inn for å svare
Redigert 21.01.2021 kl 06:48
Du må logge inn for å svare
Varsom
13.11.2019 kl 16:58
5237
Har du kjøpt deg inn igjen RS?
Redigert 21.01.2021 kl 06:48
Du må logge inn for å svare
OKNilsen
13.11.2019 kl 19:18
5038
LNG Rates
Spot Market (USD/Day) This week Change
East of Suez 155-165 000 cbm $122,500 -$2,500
West of Suez 155-165 000 cbm $112,500 -$2,500
1 Year T/C 155-160 000 cbm $81,000 -$1,000
Fra Fearnleys, veldig sterke rater fortsatt, vært snitt 135k qtd i q4. 85/k dagen ca rett i kassa.
Spot Market (USD/Day) This week Change
East of Suez 155-165 000 cbm $122,500 -$2,500
West of Suez 155-165 000 cbm $112,500 -$2,500
1 Year T/C 155-160 000 cbm $81,000 -$1,000
Fra Fearnleys, veldig sterke rater fortsatt, vært snitt 135k qtd i q4. 85/k dagen ca rett i kassa.
Redigert 21.01.2021 kl 06:48
Du må logge inn for å svare
OKNilsen
13.11.2019 kl 19:22
5028
Joakim Hannisdahl
@JHannisdahl
·
51s
Replying to
@RStrand3
and
@XtraInvestorcom
Tnx. It is definitely interesting the BW is buying shares in $FLNG. I would view it as strategic...
Morsomt hvis BW ser på dette som et strategisk move, ser Cleaves snakker om det. Har noen sett en nyere aksjonærlister enn 31 oktober? Kunne vært interessant å se om BW har kjøpt enda mer siden da?
@JHannisdahl
·
51s
Replying to
@RStrand3
and
@XtraInvestorcom
Tnx. It is definitely interesting the BW is buying shares in $FLNG. I would view it as strategic...
Morsomt hvis BW ser på dette som et strategisk move, ser Cleaves snakker om det. Har noen sett en nyere aksjonærlister enn 31 oktober? Kunne vært interessant å se om BW har kjøpt enda mer siden da?
Redigert 21.01.2021 kl 06:48
Du må logge inn for å svare
Varsom skrev Har du kjøpt deg inn igjen RS?
Kjøpt litt i går og litt i dag. Kjøpssignal gitt, men vil se den over 82 igjen før jeg legger skikkelig cash i posisjonen.
Redigert 21.01.2021 kl 06:48
Du må logge inn for å svare
Ser på dette som en investering fra BW's side. Oppkjøp er ikke særlig sannsynlig mtp Sohmen og JFs historie.
Det vi kan lese ut av dette er: 1. FLNG er billig. 2.BW deler Kalleklevs utsikter på markedet. BW er ikke akkurat amatører innen shipping for å si det mildt.
Det vi kan lese ut av dette er: 1. FLNG er billig. 2.BW deler Kalleklevs utsikter på markedet. BW er ikke akkurat amatører innen shipping for å si det mildt.
Redigert 21.01.2021 kl 06:48
Du må logge inn for å svare
peterdawn
13.11.2019 kl 20:03
4931
Takk Hammers; stoler på deg. Har solgt meg ut. Blir spenende å se hva som skjer videre.
Redigert 21.01.2021 kl 06:48
Du må logge inn for å svare
fleken
13.11.2019 kl 21:21
4808
I følge finansavisen så hår det ryktes det att BW group har kjøpt seg opp til 5%. Da kan det vel være noe i det jeg spurte om i går om det er BW group som står bak shortingen for å komme billig inn. Hvor mye skal de ha 10% eller kansje mer?
Redigert 21.01.2021 kl 06:48
Du må logge inn for å svare
Noen med fa+ tilgang som kan se hva det står om eierandel på 5% ??
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2019/11/13/7472015/sohmen-familiens-bw-group-satser-pa-john-fredriksens-flex-lng
Da er de isåfall plutselig største aksjonær utenom JF.. Forandrer bildet litt.
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2019/11/13/7472015/sohmen-familiens-bw-group-satser-pa-john-fredriksens-flex-lng
Da er de isåfall plutselig største aksjonær utenom JF.. Forandrer bildet litt.
Redigert 21.01.2021 kl 06:48
Du må logge inn for å svare
fleken
13.11.2019 kl 21:36
4769
Shipping: Sohmen-familiens BW Group har kjøpt 560.000 aksjer i John Fredriksens Flex LNG, som tilsvarer en eierandel på 1 prosent. Selv har BW Group en stor LNG-flåte.
Bjørn Segrov
John Fredriksen og Andreas Sohmen-Pao er konkurrenter i mange shippingnisjer, også i frakt av flytende naturgass, LNG. Nå har Sohmen-Paos BW Group i Singapore kjøpt seg inn i Fredriksens børsnoterte gassrederi Flex LNG. Foreløpig står den oppført med 1 prosent av aksjene, men det går rykter om at det skal ha kjøpt seg opp til 5 prosent.
– Vi kommenterer ikke rykter, sier BW Groups informasjonsansvarlige Lisa Lim i Singapore onsdag kveld lokal tid.
Posten som står registrert i aksjonærlisten på 560.000 aksjer til 44 millioner kroner basert på kursen onsdag formiddag gjør Sohmen-familien til Flex-rederiets syvende største aksjonær, men utgjør såvidt over 1 prosent av de utestående aksjene i selskapet. Fredriksen eier 44,6 prosent og har ytterligere noen aksjer via en TRS-avtale.
– Vi ønsker alle nye aksjonærer velkommen i Flex LNG spesielt nå som det er Black Friday-pris på aksjen, sier Flex LNG-sjefen Øystein M. Kalleklev til Finansavisen.
«Total kontroll»
Pareto Securities’ Eirik Haavaldsen har ingen tro på at dette er noe annet enn en investering i «en aksje som i hvert fall på stålet er priset svært lavt nå».
– Fredriksen har total kontroll i Flex, og BWs LNG-strategi er også relativt forskjellig fra hva Flex gjør, sier Haavaldsen.
Arctic Securities’ aksjesjef Ivar Larsen sier at man har sett før at BW har tatt finansielle posisjoner i segmentet de kan. Han tror dette er det samme.
– Fredriksen og Sohmen er vel ikke akkurat bestevenner, så uansett kommer ikke BW Group noen vei i Flex, sier Larsen.
Ifølge Bloomberg har samtlig 11 analytikere som dekker Flex LNG en kjøpsanbefaling, hvor gjennomsnittlig kursmål er 99 prosent over dagens kurs.
BWs aksjekjøp er nok ikke noe fiendtlig oppkjøp med tanke på at Fredriksen gjennom Geveran kontrollerer 44 prosent av aksjene pluss et par prosent på såkalt Total Return Swap (TRS). Dette pluss at Fredriksens shippingmann Marius Hermansen og Joao de Silva fra Seatankers sitter i styret medfører at Fredriksen i praksis har full kontroll på selskapet.
29 – 13
Onsdag ettermiddag ble Flex-aksjen omsatt til 82,10 kroner på Oslo Børs, opp 4,19 prosent fra tirsdagens sluttkurs, men 43,18 prosent lavere enn på samme tid i fjor. I midten av oktober i fjor var aksjen oppe i 157,25 kroner.
For en måned siden ble det kjent at BW Group antagelig er i ferd med å øke sitt nybyggingsprogram for store LNG-tankere, skip som kan frakte flytende naturgass, fra fem til syv fartøyer.
Rederigruppen, som medregnet nybygg nå kontrollerer en samlet flåte på cirka 400 fartøyer, skal ha erklært opsjoner på ytterligere to LNG-skip med en lastekapasitet på 174.000 kubikkmeter hver.
Med de to siste LNG-skipene på toppen av fem tilsvarende nybygg som allerede er i bestilling vil denne delen av BW Groups flåte komme opp i 29 fartøyer, inkludert tre FSRU-er, skip som benyttes som flytende lagrings- og regassifiseringsterminaler.
Flex LNG har i dag en flåte på 13 spesialtankskip for transport av flytende naturgass, hvorav åtte er nybygg som ferdigstilles på verftene i Sør-Korea i perioden til og med 2021.
Ingen perlevenner
Fredriksen og Andreas Sohmen-Pao og faren Helmut Sohmen er ikke akkurat perlevenner. De har hatt flere sammenstøt opp gjennom årene.
Fredriksen mener fortsatt at han fikk altfor lite betalt for aksjene han eide i Sohmens tidligere børsnoterte gassrederi BW Gas. Der endte striden i retten på Bermuda.
I 2016 og 2017 arbeidet Fredriksen for å slå tankrederiet DHT Holdings sammen med Frontline etter å ha kjøpt seg opp i selskapet. To ganger avviste styret i DHT tilbudene fra Frontline, for deretter å snu seg rundt og kjøpe hele VLCC-flåten til BW Group. Det gjorde Sohmen-familien til DHTs største eier med 33,5 prosent av aksjene.
I 2016 vurderte Fredriksen å kjøpe flere av det daværende børsnoterte gassrederiet Auroras LPG-tankere. Dette rederiet ble overtatt av BW Group via Auroras vesentlig større konkurrent BW LPG.
For snart 11 år siden hadde Fredriksen kjøpt seg opp til en eierandel på 5,3 prosent i BW Gas. En stund etterpå solgte Fredriksen sine aksjer til BW til kurs 21 kroner og innkasserte 384 millioner kroner.
Men Fredriksens daværende gassrederi Golar LNG satt på 240.000 aksjer og nektet å godta innløsningstilbudet fra Sohmen-familiens selskap på 21 kroner pr. aksje.
Golar argumenterte med at den reelle verdijusterte egenkapitalen i BW Gas var mellom 50 og 60 kroner pr. aksje.
Rettssak på Bermuda
Saken endte i rettssalen i Hamilton på Bermuda. Fredriksen-siden og rederens sa Fredriksens daværende våpendrager Tor Olav Trøim prosederte på Sohmen hadde senket verdiene i rederiet ved å overføre skip til høye priser fra sine egne private selskaper til rederiet, mens det var børsnotert.
Sohmen-Pao mente retten måtte foreta sin verdivurdering med utgangspunkt i det som var situasjonen i 2009, ikke i 2011.
I retten tapte Golar og fikk ikke mer for aksjene i oppgjøret om tvangsinnløsningen.
Det lyktes ikke Finansavisen å komme i kontakt med sjefen for BW LNG, Yngvil Åsheim, onsdag.
flex lng
Bjørn Segrov
John Fredriksen og Andreas Sohmen-Pao er konkurrenter i mange shippingnisjer, også i frakt av flytende naturgass, LNG. Nå har Sohmen-Paos BW Group i Singapore kjøpt seg inn i Fredriksens børsnoterte gassrederi Flex LNG. Foreløpig står den oppført med 1 prosent av aksjene, men det går rykter om at det skal ha kjøpt seg opp til 5 prosent.
– Vi kommenterer ikke rykter, sier BW Groups informasjonsansvarlige Lisa Lim i Singapore onsdag kveld lokal tid.
Posten som står registrert i aksjonærlisten på 560.000 aksjer til 44 millioner kroner basert på kursen onsdag formiddag gjør Sohmen-familien til Flex-rederiets syvende største aksjonær, men utgjør såvidt over 1 prosent av de utestående aksjene i selskapet. Fredriksen eier 44,6 prosent og har ytterligere noen aksjer via en TRS-avtale.
– Vi ønsker alle nye aksjonærer velkommen i Flex LNG spesielt nå som det er Black Friday-pris på aksjen, sier Flex LNG-sjefen Øystein M. Kalleklev til Finansavisen.
«Total kontroll»
Pareto Securities’ Eirik Haavaldsen har ingen tro på at dette er noe annet enn en investering i «en aksje som i hvert fall på stålet er priset svært lavt nå».
– Fredriksen har total kontroll i Flex, og BWs LNG-strategi er også relativt forskjellig fra hva Flex gjør, sier Haavaldsen.
Arctic Securities’ aksjesjef Ivar Larsen sier at man har sett før at BW har tatt finansielle posisjoner i segmentet de kan. Han tror dette er det samme.
– Fredriksen og Sohmen er vel ikke akkurat bestevenner, så uansett kommer ikke BW Group noen vei i Flex, sier Larsen.
Ifølge Bloomberg har samtlig 11 analytikere som dekker Flex LNG en kjøpsanbefaling, hvor gjennomsnittlig kursmål er 99 prosent over dagens kurs.
BWs aksjekjøp er nok ikke noe fiendtlig oppkjøp med tanke på at Fredriksen gjennom Geveran kontrollerer 44 prosent av aksjene pluss et par prosent på såkalt Total Return Swap (TRS). Dette pluss at Fredriksens shippingmann Marius Hermansen og Joao de Silva fra Seatankers sitter i styret medfører at Fredriksen i praksis har full kontroll på selskapet.
29 – 13
Onsdag ettermiddag ble Flex-aksjen omsatt til 82,10 kroner på Oslo Børs, opp 4,19 prosent fra tirsdagens sluttkurs, men 43,18 prosent lavere enn på samme tid i fjor. I midten av oktober i fjor var aksjen oppe i 157,25 kroner.
For en måned siden ble det kjent at BW Group antagelig er i ferd med å øke sitt nybyggingsprogram for store LNG-tankere, skip som kan frakte flytende naturgass, fra fem til syv fartøyer.
Rederigruppen, som medregnet nybygg nå kontrollerer en samlet flåte på cirka 400 fartøyer, skal ha erklært opsjoner på ytterligere to LNG-skip med en lastekapasitet på 174.000 kubikkmeter hver.
Med de to siste LNG-skipene på toppen av fem tilsvarende nybygg som allerede er i bestilling vil denne delen av BW Groups flåte komme opp i 29 fartøyer, inkludert tre FSRU-er, skip som benyttes som flytende lagrings- og regassifiseringsterminaler.
Flex LNG har i dag en flåte på 13 spesialtankskip for transport av flytende naturgass, hvorav åtte er nybygg som ferdigstilles på verftene i Sør-Korea i perioden til og med 2021.
Ingen perlevenner
Fredriksen og Andreas Sohmen-Pao og faren Helmut Sohmen er ikke akkurat perlevenner. De har hatt flere sammenstøt opp gjennom årene.
Fredriksen mener fortsatt at han fikk altfor lite betalt for aksjene han eide i Sohmens tidligere børsnoterte gassrederi BW Gas. Der endte striden i retten på Bermuda.
I 2016 og 2017 arbeidet Fredriksen for å slå tankrederiet DHT Holdings sammen med Frontline etter å ha kjøpt seg opp i selskapet. To ganger avviste styret i DHT tilbudene fra Frontline, for deretter å snu seg rundt og kjøpe hele VLCC-flåten til BW Group. Det gjorde Sohmen-familien til DHTs største eier med 33,5 prosent av aksjene.
I 2016 vurderte Fredriksen å kjøpe flere av det daværende børsnoterte gassrederiet Auroras LPG-tankere. Dette rederiet ble overtatt av BW Group via Auroras vesentlig større konkurrent BW LPG.
For snart 11 år siden hadde Fredriksen kjøpt seg opp til en eierandel på 5,3 prosent i BW Gas. En stund etterpå solgte Fredriksen sine aksjer til BW til kurs 21 kroner og innkasserte 384 millioner kroner.
Men Fredriksens daværende gassrederi Golar LNG satt på 240.000 aksjer og nektet å godta innløsningstilbudet fra Sohmen-familiens selskap på 21 kroner pr. aksje.
Golar argumenterte med at den reelle verdijusterte egenkapitalen i BW Gas var mellom 50 og 60 kroner pr. aksje.
Rettssak på Bermuda
Saken endte i rettssalen i Hamilton på Bermuda. Fredriksen-siden og rederens sa Fredriksens daværende våpendrager Tor Olav Trøim prosederte på Sohmen hadde senket verdiene i rederiet ved å overføre skip til høye priser fra sine egne private selskaper til rederiet, mens det var børsnotert.
Sohmen-Pao mente retten måtte foreta sin verdivurdering med utgangspunkt i det som var situasjonen i 2009, ikke i 2011.
I retten tapte Golar og fikk ikke mer for aksjene i oppgjøret om tvangsinnløsningen.
Det lyktes ikke Finansavisen å komme i kontakt med sjefen for BW LNG, Yngvil Åsheim, onsdag.
flex lng
Redigert 21.01.2021 kl 06:48
Du må logge inn for å svare