2020 Bulkers; første selskap på Oslo Børs med månedlige utbytter
2020 Bulkers la ut en "super-bull" presentasjon i går ifm Pareto konferansen.
Hvis dagens rater på ca 35.000 usd/dag skulle holde seg ville selskapet generert 40 NOK per aksje/år i fri kontantstrøm hvis alle 8 skipene var i drift. Forutsatt at de oppnår 35% premie ift Capsize ratene og med 60% andel av sparte driftskostnader. Til sammenligning så endte kursen på 79.10 i går.
Når alle skipene er levert (kun 1 skip mottat til nå) vil de gi ut månedlige utbytter som er forventet å bli utbetalt i/etter Q1.
Selskapet vil ikke klare å få alle sine skip på disse ratene og med 100% utnyttelse, men viser iallefall potensialet. Skulle de klare å få en utnyttelsesgrad på 90% og snitt rater på ca 20.000 usd/dag er forsatt utbyttepotensialet stort.
Bulk Sandefjord som er i drift mottar i disse dager rater på 47.000 usd/dag og går på en 3 års kontrakt som er index regulert. Kan virke som om dette er Capsize raten +35% .
Selskapet oppgir en normal break-even på rett i overkant av 14.000 usd/dag da uten premie mot Capsize rater og splittfortjeneste på sparte drivstoffkostnader.
Ved 75% utdeling av fri kontantstrøm vil en rate på 20.000 i snitt v 90% utnyttelse gi ca 0.45 øre/aksje hver måned eller en direkteavkastning på pene 6.5%.
Kan nevne at de sluttet 2 av sine skip med leveranse nå i høst på snitt rett i overkant av 20.000 når ratene lå godt under 10.000 per dag, så her burde det være potensialet for en pen oppside både på utbytte og kurs.
Link til presentasjonen:
https://2020bulkers.com/cision/releaseDetail.html?releaseIdentifier=8EAA1A55CA3EFD5B
Skulle gjerne hatt litt info fra selskapet på hvordan de vil fordele utbyttene, jevne utbytter med en komfortable margin slik at de kan øke de på sikt? Eller vil de bestemme utbyttene per kvartal basert på inntjeningen som har vært i inneværende periode, som da vil føre til svært ujevne utbytter? Time will tell ...
Vi kunne lese i Finansavisen for noen dager tilbake at de vil prioritere utbytte fremfor vekst, men vil samtidig ikke utelukke helt investeringer i nye skip hvis en god anledning skulle by seg.
Så vil da anta at de ikke gir ut all fri kontantstrøm, men holder noe tilbake.
Hvis dagens rater på ca 35.000 usd/dag skulle holde seg ville selskapet generert 40 NOK per aksje/år i fri kontantstrøm hvis alle 8 skipene var i drift. Forutsatt at de oppnår 35% premie ift Capsize ratene og med 60% andel av sparte driftskostnader. Til sammenligning så endte kursen på 79.10 i går.
Når alle skipene er levert (kun 1 skip mottat til nå) vil de gi ut månedlige utbytter som er forventet å bli utbetalt i/etter Q1.
Selskapet vil ikke klare å få alle sine skip på disse ratene og med 100% utnyttelse, men viser iallefall potensialet. Skulle de klare å få en utnyttelsesgrad på 90% og snitt rater på ca 20.000 usd/dag er forsatt utbyttepotensialet stort.
Bulk Sandefjord som er i drift mottar i disse dager rater på 47.000 usd/dag og går på en 3 års kontrakt som er index regulert. Kan virke som om dette er Capsize raten +35% .
Selskapet oppgir en normal break-even på rett i overkant av 14.000 usd/dag da uten premie mot Capsize rater og splittfortjeneste på sparte drivstoffkostnader.
Ved 75% utdeling av fri kontantstrøm vil en rate på 20.000 i snitt v 90% utnyttelse gi ca 0.45 øre/aksje hver måned eller en direkteavkastning på pene 6.5%.
Kan nevne at de sluttet 2 av sine skip med leveranse nå i høst på snitt rett i overkant av 20.000 når ratene lå godt under 10.000 per dag, så her burde det være potensialet for en pen oppside både på utbytte og kurs.
Link til presentasjonen:
https://2020bulkers.com/cision/releaseDetail.html?releaseIdentifier=8EAA1A55CA3EFD5B
Skulle gjerne hatt litt info fra selskapet på hvordan de vil fordele utbyttene, jevne utbytter med en komfortable margin slik at de kan øke de på sikt? Eller vil de bestemme utbyttene per kvartal basert på inntjeningen som har vært i inneværende periode, som da vil føre til svært ujevne utbytter? Time will tell ...
Vi kunne lese i Finansavisen for noen dager tilbake at de vil prioritere utbytte fremfor vekst, men vil samtidig ikke utelukke helt investeringer i nye skip hvis en god anledning skulle by seg.
Så vil da anta at de ikke gir ut all fri kontantstrøm, men holder noe tilbake.
Redigert 21.01.2021 kl 09:13
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »
JahMason
12.08.2020 kl 12:59
7307
phantom1 skrev Scorpio, Genco,MOL, Eagle kvitter seg med skip...
Bra det da :) Så lenge det ikke bestilles nye skip, så vil de fleste kvitte seg med sine og de vil ende opp på skraphaugen. Nye og effektive skip vil alltid være attraktivt for selskaper som vil satse, som vil være størst osv.
Redigert 21.01.2021 kl 08:34
Du må logge inn for å svare
JahMason
12.08.2020 kl 13:01
7301
phantom1 skrev Hva er fortjeneste på scrubber idag?
Dette er for JUNI
In June 2020, the Company achieved average time charter equivalent earnings of
approximately US$22,000 per day, gross. The Company's two vessels trading on
index-linked time charter earned approximately US$33,900 per day, gross,
including average daily scrubber benefits of approximately US$1,600 per day. The
Company's six vessels trading on fixed time charter earned approximately
US$19,500 per day, gross, including average daily scrubber benefits of
approximately US$1,100 per day for two of the vessels.
In June 2020, the Company achieved average time charter equivalent earnings of
approximately US$22,000 per day, gross. The Company's two vessels trading on
index-linked time charter earned approximately US$33,900 per day, gross,
including average daily scrubber benefits of approximately US$1,600 per day. The
Company's six vessels trading on fixed time charter earned approximately
US$19,500 per day, gross, including average daily scrubber benefits of
approximately US$1,100 per day for two of the vessels.
Redigert 21.01.2021 kl 08:34
Du må logge inn for å svare
Kan vel betale ut 7 kroner i utbytte om de knaller til. Men mer sannsynlig de sprer det utover høsten.
Redigert 21.01.2021 kl 08:34
Du må logge inn for å svare
phantom1
12.08.2020 kl 13:15
7262
Hva koster en scrubber fitting?
Redigert 21.01.2021 kl 08:34
Du må logge inn for å svare
JahMason
12.08.2020 kl 13:35
7231
Det er jeg sikker på at du klarer å finne ut av på egenhånd :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:34
Du må logge inn for å svare
JahMason
12.08.2020 kl 21:44
7113
Ikke lett å oppdrive topp20 liste, men topp 10 sitter på rundt 80% av selskapet så vidt jeg kan se. Så det er svært få frie aksjer. Ingen av de store som selger nede på 50-60 tallet.
Kan bli fin oppgang hvis det kommer gode nyheter angående utbytte i morgen! :)
Kan bli fin oppgang hvis det kommer gode nyheter angående utbytte i morgen! :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:34
Du må logge inn for å svare
JahMason
13.08.2020 kl 08:53
6995
2020 Bulkers' driftsinntekter kom inn på 10,8 millioner dollar i det første kvartalet. Brutto time charter-inntjening i juni var på rundt 23.200 dollar dagen, opp 1.200 dollar pr. dag fra måneden før. Hittil i andre kvartal har selskapet i snitt hatt en time charter-inntjening på 23.100 dollar.
Driftsresultatet endte i andre kvartal på 4,7 millioner dollar mot minus 1 million dollar samme tid i fjor.
Resultatet etter skatt snudde fra minus 1 million til pluss 2,4 millioner dollar. Selskapet vil utbetale et utbytte på 0,01 dollar for juli.
2020 Bulkers-aksjen har falt nesten 35 prosent på Oslo Børs i år.
Driftsresultatet endte i andre kvartal på 4,7 millioner dollar mot minus 1 million dollar samme tid i fjor.
Resultatet etter skatt snudde fra minus 1 million til pluss 2,4 millioner dollar. Selskapet vil utbetale et utbytte på 0,01 dollar for juli.
2020 Bulkers-aksjen har falt nesten 35 prosent på Oslo Børs i år.
Redigert 21.01.2021 kl 08:34
Du må logge inn for å svare
Et godt halvår tross corona. 2H ventes å bli knallsterkt i Bulk.
Det guides for økt utbytte fra og med September inntjening.
Så vi får se.
Det guides for økt utbytte fra og med September inntjening.
Så vi får se.
Redigert 21.01.2021 kl 08:34
Du må logge inn for å svare
oldgrumpy
14.08.2020 kl 10:02
6705
Nå er vel alle skipene i 2020bulkers på faste tce kontrakter til årsslutt !? På en måte er dette en trygg havn i shipping. Håper på muligheter for svært gode tce avtaler på nyåret da forhåpentligvis markedet er sterkere og positive vaksinenyheter.
Redigert 21.01.2021 kl 08:34
Du må logge inn for å svare
ks1977
14.08.2020 kl 11:43
6636
6 av de 8 er på TC og de 6 dekker praktisk talt alle kostnader for de 8.
Så det er 2 på spot
Så det er 2 på spot
Redigert 21.01.2021 kl 08:34
Du må logge inn for å svare
just4fun
14.08.2020 kl 13:40
6571
De vil prøve å få på plass noen faste kontrakter for 1 halvår 2021 i 3 eller 4 kvartal da inntjeningen vanligvis er lav i dette halvåret ifg TDN.
Redigert 21.01.2021 kl 08:34
Du må logge inn for å svare
ks1977
14.08.2020 kl 15:48
6494
Blir spennende å se hvordan spotratene går, samt hvor mye is de har i magen. Med cash break-even på 14k og premium på 35% (?) over Cape + scrubberdeling så skal det litt til for at de går med saftig underskudd.
Redigert 21.01.2021 kl 08:34
Du må logge inn for å svare
JahMason
17.08.2020 kl 07:51
6309
Kursmål i denne fra 78-103kr. Tjener penger selv i elendige markeder. Nå står oppturen foran oss og selskapet betaler all inntekt (98%) fra index + scrubber fra 2 skip. De resterende 6 skipene dekker ALLE kostnader. Potensiell pengemaskin de neste 6-12mnd? :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:34
Du må logge inn for å svare
JahMason
21.08.2020 kl 12:17
5937
Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er ned 3,5 prosent til 17.918 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
2020 Bulkers tjener penger uavhengig av ratene. Egentlig litt greit at de holdes nede så skraping fortsetter. Så får vi håpe ratene stiger inn mot desember, slik at selskapet har 4 skip med mulighet til spot eller bedre TC.
2020 Bulkers tjener penger uavhengig av ratene. Egentlig litt greit at de holdes nede så skraping fortsetter. Så får vi håpe ratene stiger inn mot desember, slik at selskapet har 4 skip med mulighet til spot eller bedre TC.
Redigert 21.01.2021 kl 08:34
Du må logge inn for å svare
Frem til nyttår har de 4 båter på fast rate og 2 på flytende rate. De 4 med fast dekker 97% av utgiftene til 2020.
Neste år blir alle 6 båtene på flytende rater.
De 4 på fast har 19, 21, 22, 22k usd per dag i dag. Så lenge index en + nybåt bonus + skrubberbonus er høyere enn det er det bra for 2020.
Vi får håpe på økende rater fremover :)
Neste år blir alle 6 båtene på flytende rater.
De 4 på fast har 19, 21, 22, 22k usd per dag i dag. Så lenge index en + nybåt bonus + skrubberbonus er høyere enn det er det bra for 2020.
Vi får håpe på økende rater fremover :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:34
Du må logge inn for å svare
JahMason
21.08.2020 kl 15:08
5844
Håper selvfølgelig på høyere rater :)
Men økt skraping og flere kvartal hvor 2020 Bulkers er eneste selskap i sektoren med positiv cashflow øker interessen. Kan bli en veldig god høst uansett :)
Men økt skraping og flere kvartal hvor 2020 Bulkers er eneste selskap i sektoren med positiv cashflow øker interessen. Kan bli en veldig god høst uansett :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:34
Du må logge inn for å svare
JahMason
22.08.2020 kl 11:43
5653
Dette ble sagt August 2019:
2020 Bulkers upgraded to buy on new Newcastlemaxes
BTIG analyst Gregory Lewis says the ships should be valued at at least $60m each.
Dollarkursen stod ca det samme som i dag i august 2019. Kjøpene av skip ble gjort før dette til en lavere dollarkurs. Kanskje rundt 8.65-8.70$ (om ikke lavere). De første skipene ble levert/kjøpt tidlig 2019.
Anslår du skipene m/scrubber etter 1-2år på vannet får du kanskje 45-50musd. 45*8*8.95= 3.1milliarder for skipene.
Mcap 1.3milliarder.
Håper på en syklisk opptur, utbytter og 20-års levetid per skip, historisk lav ordre for nybygg og historisk lave jernlagre i Kina, økt output i Brasil fra Vale 2H grunnet covid-19 og stimulus for infrastruktur osv fremover.
2020 Bulkers upgraded to buy on new Newcastlemaxes
BTIG analyst Gregory Lewis says the ships should be valued at at least $60m each.
Dollarkursen stod ca det samme som i dag i august 2019. Kjøpene av skip ble gjort før dette til en lavere dollarkurs. Kanskje rundt 8.65-8.70$ (om ikke lavere). De første skipene ble levert/kjøpt tidlig 2019.
Anslår du skipene m/scrubber etter 1-2år på vannet får du kanskje 45-50musd. 45*8*8.95= 3.1milliarder for skipene.
Mcap 1.3milliarder.
Håper på en syklisk opptur, utbytter og 20-års levetid per skip, historisk lav ordre for nybygg og historisk lave jernlagre i Kina, økt output i Brasil fra Vale 2H grunnet covid-19 og stimulus for infrastruktur osv fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 08:34
Du må logge inn for å svare
JahMason
22.08.2020 kl 19:08
5531
2020 Bulkers kjøpte disse skipene for 44musd med tilsvarende dagens dollarkurs. Altså økt potensielt med 10-16musd per skip.
Kommer det en lengre opptur skal man ikke se bort i fra at noen skip blir solgt og pengene delt ut til trofaste aksjonærer :)
Kommer det en lengre opptur skal man ikke se bort i fra at noen skip blir solgt og pengene delt ut til trofaste aksjonærer :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:34
Du må logge inn for å svare
phantom1
22.08.2020 kl 19:30
5510
Litt tall for weekend. Forward kurven forandrer seg jo, men per idag, summen av alle forevetning forover folk vil binde seg på. Med 6 skip på index er de jo i «the mercy of the spot såfremt de selger papir, men dere ser jo verdien nedenfor. Kontra lange perioder er jo index eksponert til spot, og 2 nedturer så kan man stå igjennom markedet om du ikke blir lang og dype, da er det meste vekk.
Forward futures assesment.
AUG-20- usd 18850
SEP-20- usd 19625
OCT-20 - usd 20800
Q4-20 - usd 18800
Q1-21 - usd 9500 (Yes 9.5)
Q2-21- usd 12450
Cal-21 - usd 13650
Cal-22 - usd 13100
Cal-23 - usd 13100
BCI timecharter average Weighted average of the 5 T/C routes 180000 17918 -652
Baltic Exchange Capesize 180k 2160 -79
Cape:
Cape curve slipped further down to close a slow but still heavily negative week as Sep opened trading down to $19,000 before a quick recovery up to $19,750 pre index. Spot posted a loss of $652 and the afternoon once again saw very slow activity. Lows of the day were Sep $19,000, Oct $20,500 & Q4 $19,500. Spread Sep/Oct widened out to -$1,350.
-----------------------------
Route Description Size(MT) Value($) Change
C2 Tubarao to Rotterdam (long tons) 160000 7.761 -0.217
C3 Tubarao to Qingdao 160000 or 170000 17.115 -0.29
C5 W.Australia to Qingdao 160000 or 170000 7.232 -0.295
C7 Bolivar to Rotterdam 150000 or 160000 9.335 -0.08
C8_14 Gibraltar/Hamburg TransAtlantic R/V 180000 17900 -350
C9_14 Continent/Mediterranean trip China-Japan 180000 34260 -790
C10_14 China-Japan TransPacific R/V 180000 17563 -1075
C14 China-Brazil R/V 180000 17127 -564
C16 Revised backhaul 180000 3900 -450
C17 Saldanha Bay to Qingdao 170000 13.405 -0.275
5TC Weighted T/C Average 17918 -652
C8_14-25% C9_14-12.5% C10_14-25% C14-25% C16-12.5%
Forward futures assesment.
AUG-20- usd 18850
SEP-20- usd 19625
OCT-20 - usd 20800
Q4-20 - usd 18800
Q1-21 - usd 9500 (Yes 9.5)
Q2-21- usd 12450
Cal-21 - usd 13650
Cal-22 - usd 13100
Cal-23 - usd 13100
BCI timecharter average Weighted average of the 5 T/C routes 180000 17918 -652
Baltic Exchange Capesize 180k 2160 -79
Cape:
Cape curve slipped further down to close a slow but still heavily negative week as Sep opened trading down to $19,000 before a quick recovery up to $19,750 pre index. Spot posted a loss of $652 and the afternoon once again saw very slow activity. Lows of the day were Sep $19,000, Oct $20,500 & Q4 $19,500. Spread Sep/Oct widened out to -$1,350.
-----------------------------
Route Description Size(MT) Value($) Change
C2 Tubarao to Rotterdam (long tons) 160000 7.761 -0.217
C3 Tubarao to Qingdao 160000 or 170000 17.115 -0.29
C5 W.Australia to Qingdao 160000 or 170000 7.232 -0.295
C7 Bolivar to Rotterdam 150000 or 160000 9.335 -0.08
C8_14 Gibraltar/Hamburg TransAtlantic R/V 180000 17900 -350
C9_14 Continent/Mediterranean trip China-Japan 180000 34260 -790
C10_14 China-Japan TransPacific R/V 180000 17563 -1075
C14 China-Brazil R/V 180000 17127 -564
C16 Revised backhaul 180000 3900 -450
C17 Saldanha Bay to Qingdao 170000 13.405 -0.275
5TC Weighted T/C Average 17918 -652
C8_14-25% C9_14-12.5% C10_14-25% C14-25% C16-12.5%
Redigert 21.01.2021 kl 08:34
Du må logge inn for å svare
JahMason
23.08.2020 kl 16:10
5299
Hvis det ikke skulle forandre seg er jeg veldig glad for at jeg ikke sitter i Golden Ocean eller noen andre større selskap :)
2020 Bulkers har fra gode forhold frem til desember. Da står 6 skip på kontrakt men de er indeks regulert. Så ingen garanti for ekstrem avkastning, men garanti for inntjening. Selskapet sa selv de ville prøve å lande noen TC kontrakter for neste år tilfelle ratene skulle falle i lavsesong (Q1-Q2). Så står de med 2 skip i spot fra desember uten kontrakt. Her kan man tjene mye hvis ratene går opp, men så langt er ikke 2020 B. Kjent for å ta høy risiko. Vi får se hvordan det spiller seg ut.. Alle 8 skipene er Newcastlemax og tjener 10-30% premium over capesize ratene + scrubber fordel. Med BE på 14.500$ Antar jeg historien gjentar seg og 2020 Bulkers blir eneste Dry Bulk som tjener penger 1H 2021 :)
2020 Bulkers har fra gode forhold frem til desember. Da står 6 skip på kontrakt men de er indeks regulert. Så ingen garanti for ekstrem avkastning, men garanti for inntjening. Selskapet sa selv de ville prøve å lande noen TC kontrakter for neste år tilfelle ratene skulle falle i lavsesong (Q1-Q2). Så står de med 2 skip i spot fra desember uten kontrakt. Her kan man tjene mye hvis ratene går opp, men så langt er ikke 2020 B. Kjent for å ta høy risiko. Vi får se hvordan det spiller seg ut.. Alle 8 skipene er Newcastlemax og tjener 10-30% premium over capesize ratene + scrubber fordel. Med BE på 14.500$ Antar jeg historien gjentar seg og 2020 Bulkers blir eneste Dry Bulk som tjener penger 1H 2021 :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:34
Du må logge inn for å svare
JahMason
23.08.2020 kl 21:29
5171
Rettelse/tillegg, BE for selskapet er $14’000 usd/dag fra 1.Januar 2021. Ettersom lånet betales gradvis/fortløpende.
Redigert 21.01.2021 kl 08:34
Du må logge inn for å svare
Er en myte at 19/20 k er lav rate for cape, historisk siste 8 år er det godt og raten ligger neppe over 20 k i lengre perioder.
Redigert 21.01.2021 kl 08:34
Du må logge inn for å svare
JahMason
24.08.2020 kl 08:57
4932
Skrapet 30 capesize så langt i år. Til sammenligning ble det skrapet 29 capesize i hele 2019 (!!).
Legger til grunn at Vale faser ut (skraper) opp mot 25 bulk skip fra sin flåte og at skrapingen av den globale flåten ikke er over for i år. Nærmere 40-50 capesize kan bli skrapet totalt i år.. Da vil nok ratene komme :)
Legger til grunn at Vale faser ut (skraper) opp mot 25 bulk skip fra sin flåte og at skrapingen av den globale flåten ikke er over for i år. Nærmere 40-50 capesize kan bli skrapet totalt i år.. Da vil nok ratene komme :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:34
Du må logge inn for å svare
JahMason
24.08.2020 kl 11:24
4837
Dette sa selskapet i oktober 2019 - Da stod sluttkursen i 85kr.
Newcastlemax-skipene Bulk Seoul og Bulk Shanghai selges for 84 millioner dollar (770 millioner kroner), med en leieavtale på 13 år.
Salget vil øke likviditeten til 2020 Bulkers med 21 millioner dollar. Selskapet venter dermed å erklære sitt første månedlige utbytte i november i år
Med forbehold om lignende avtaler for resterende skip, rater og forventede drivstoffpriser i 2020, venter selskapet å generere i overkant av 50 millioner dollar i fri kontantstrøm for året sett under ett.
«Styret ser stor sannsynlighet for å returnere en betydelig andel av dagens markedsverdi til aksjonærene i løpet av de kommende to-tre årene», skriver selskapet.
Newcastlemax-skipene Bulk Seoul og Bulk Shanghai selges for 84 millioner dollar (770 millioner kroner), med en leieavtale på 13 år.
Salget vil øke likviditeten til 2020 Bulkers med 21 millioner dollar. Selskapet venter dermed å erklære sitt første månedlige utbytte i november i år
Med forbehold om lignende avtaler for resterende skip, rater og forventede drivstoffpriser i 2020, venter selskapet å generere i overkant av 50 millioner dollar i fri kontantstrøm for året sett under ett.
«Styret ser stor sannsynlighet for å returnere en betydelig andel av dagens markedsverdi til aksjonærene i løpet av de kommende to-tre årene», skriver selskapet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:34
Du må logge inn for å svare
JahMason
24.08.2020 kl 13:01
4783
Denne fra februar - BIMCO. Etter denne artikkelen kom Covid-19, så det er nok økt skraping.
Demolitions this year are expected to include up to half of the VLOCs that were converted from very large crude carriers between 2007 and 2011. At the start of February, 33 of these ships were still sailing, but many of the long-term contracts on which they had been employed – transporting iron ore between Brazil and China – are now coming to an end. With the current market offering little incentive to keep ships of more than 20 years old sailing, many will be heading to the scrapyards.
Given the high volume of Valemax ships delivered in the past two years, totalling 12 million DWT, and a further three 400,000 DWT ships slated for completion this year, demolitions of older vessels will not result in a shortage of VLOCs.
Demolitions this year are expected to include up to half of the VLOCs that were converted from very large crude carriers between 2007 and 2011. At the start of February, 33 of these ships were still sailing, but many of the long-term contracts on which they had been employed – transporting iron ore between Brazil and China – are now coming to an end. With the current market offering little incentive to keep ships of more than 20 years old sailing, many will be heading to the scrapyards.
Given the high volume of Valemax ships delivered in the past two years, totalling 12 million DWT, and a further three 400,000 DWT ships slated for completion this year, demolitions of older vessels will not result in a shortage of VLOCs.
Redigert 21.01.2021 kl 08:34
Du må logge inn for å svare
JahMason
25.08.2020 kl 11:42
4609
4.3% of the capesize fleet is >20y after ~50 vessels have been scrapped year-to-date
Redigert 21.01.2021 kl 08:34
Du må logge inn for å svare
JahMason
25.08.2020 kl 14:44
4530
Forandret seg positivt nå kanskje?? Det er jo ofte sånn at spot går først, så flytter papirmarkedet seg etter...
Redigert 21.01.2021 kl 08:34
Du må logge inn for å svare
JahMason
26.08.2020 kl 11:14
4398
Minner om denne;
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/08/13/7555655/vi-er-de-eneste-som-tjener-penger
"FFA-markedet for resten av året ligger i dag 21.000 for en standard capesize, som ifølge Halvorsen bør gi en inntjening for en newcastlemax med scrubbere på rundt 29.000 dollar pr. dag."
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/08/13/7555655/vi-er-de-eneste-som-tjener-penger
"FFA-markedet for resten av året ligger i dag 21.000 for en standard capesize, som ifølge Halvorsen bør gi en inntjening for en newcastlemax med scrubbere på rundt 29.000 dollar pr. dag."
Redigert 21.01.2021 kl 08:34
Du må logge inn for å svare
JahMason
27.08.2020 kl 11:03
4247
"The Company currently has around US$240 million of net debt, corresponding to approximately US$30 million per ship. Based on the amortization profile of the debt and lease financing, debt will be repaid by approximately US$15 million per year, corresponding to an annual average debt reduction of US$1.85 million per ship."
Sist jeg sjekket lå NB (new build/prompt deli.) for std. Capesize på 49m usd. En Newcastlemax m/scrubber ligger da godt over 50m usd.
Sist jeg sjekket lå NB (new build/prompt deli.) for std. Capesize på 49m usd. En Newcastlemax m/scrubber ligger da godt over 50m usd.
Redigert 21.01.2021 kl 08:34
Du må logge inn for å svare
JahMason
31.08.2020 kl 12:16
1459
Truck sales in China surged by 65% year-on-year in July, the fastest rate since Dec-09. Its high level of correlation with electricity generation provides an early warning of an increase in industrial activity.
https://www.reuters.com/article/us-china-autos/china-auto-sales-surge-in-july-log-fourth-straight-month-of-gains-idUSKCN257039
https://www.reuters.com/article/us-china-autos/china-auto-sales-surge-in-july-log-fourth-straight-month-of-gains-idUSKCN257039
Ja det ser fantastisk ut på papiret, man alikevel klarer ikke ratene å løfte seg videre, på tross av den massive skrapingen de siste år, så hva er feil, havnekøer?
JahMason
31.08.2020 kl 12:47
1409
Håper (og antar), ratene begynner å løpe oppover når vi entrer september måned. Altså i morgen :)
Mye import/eksport som må komme på plass før vinteren. Både jern og kull lagrene er lave, spesielt jern.
Det er vel egentlig spådd/antydet at 2021 blir et veldig bra år og at 2022/2023 blir enda bedre. Så vi står potensielt foran 3 veldig gode år i bulk. 2020 Bulkers er et potensielt asset play, samtidig som det betaler mnd. Utbytter. Kun 17% av aksjene er utenfor top 10 !!
CEO har også snakket om flere skip på bareboat - sale/lease for å betale mer utbytte. Skal ikke se bort i fra at det kommer. Hvis ingen kjøper 2-3 skip.
Mye import/eksport som må komme på plass før vinteren. Både jern og kull lagrene er lave, spesielt jern.
Det er vel egentlig spådd/antydet at 2021 blir et veldig bra år og at 2022/2023 blir enda bedre. Så vi står potensielt foran 3 veldig gode år i bulk. 2020 Bulkers er et potensielt asset play, samtidig som det betaler mnd. Utbytter. Kun 17% av aksjene er utenfor top 10 !!
CEO har også snakket om flere skip på bareboat - sale/lease for å betale mer utbytte. Skal ikke se bort i fra at det kommer. Hvis ingen kjøper 2-3 skip.
-
«
- 1
- 2 »