2020 Bulkers; første selskap på Oslo Børs med månedlige utbytter

just4fun
2020 13.09.2019 kl 10:52 20348

2020 Bulkers la ut en "super-bull" presentasjon i går ifm Pareto konferansen.

Hvis dagens rater på ca 35.000 usd/dag skulle holde seg ville selskapet generert 40 NOK per aksje/år i fri kontantstrøm hvis alle 8 skipene var i drift. Forutsatt at de oppnår 35% premie ift Capsize ratene og med 60% andel av sparte driftskostnader. Til sammenligning så endte kursen på 79.10 i går.

Når alle skipene er levert (kun 1 skip mottat til nå) vil de gi ut månedlige utbytter som er forventet å bli utbetalt i/etter Q1.

Selskapet vil ikke klare å få alle sine skip på disse ratene og med 100% utnyttelse, men viser iallefall potensialet. Skulle de klare å få en utnyttelsesgrad på 90% og snitt rater på ca 20.000 usd/dag er forsatt utbyttepotensialet stort.

Bulk Sandefjord som er i drift mottar i disse dager rater på 47.000 usd/dag og går på en 3 års kontrakt som er index regulert. Kan virke som om dette er Capsize raten +35% .
Selskapet oppgir en normal break-even på rett i overkant av 14.000 usd/dag da uten premie mot Capsize rater og splittfortjeneste på sparte drivstoffkostnader.

Ved 75% utdeling av fri kontantstrøm vil en rate på 20.000 i snitt v 90% utnyttelse gi ca 0.45 øre/aksje hver måned eller en direkteavkastning på pene 6.5%.

Kan nevne at de sluttet 2 av sine skip med leveranse nå i høst på snitt rett i overkant av 20.000 når ratene lå godt under 10.000 per dag, så her burde det være potensialet for en pen oppside både på utbytte og kurs.

Link til presentasjonen:

https://2020bulkers.com/cision/releaseDetail.html?releaseIdentifier=8EAA1A55CA3EFD5B

Skulle gjerne hatt litt info fra selskapet på hvordan de vil fordele utbyttene, jevne utbytter med en komfortable margin slik at de kan øke de på sikt? Eller vil de bestemme utbyttene per kvartal basert på inntjeningen som har vært i inneværende periode, som da vil føre til svært ujevne utbytter? Time will tell ...

Vi kunne lese i Finansavisen for noen dager tilbake at de vil prioritere utbytte fremfor vekst, men vil samtidig ikke utelukke helt investeringer i nye skip hvis en god anledning skulle by seg.
Så vil da anta at de ikke gir ut all fri kontantstrøm, men holder noe tilbake.
Redigert 21.01.2021 kl 09:13 Du må logge inn for å svare
JahMason
31.08.2020 kl 12:16 1280

Truck sales in China surged by 65% year-on-year in July, the fastest rate since Dec-09. Its high level of correlation with electricity generation provides an early warning of an increase in industrial activity.

https://www.reuters.com/article/us-china-autos/china-auto-sales-surge-in-july-log-fourth-straight-month-of-gains-idUSKCN257039
Slettet bruker
31.08.2020 kl 12:25 1264

Ja det ser fantastisk ut på papiret, man alikevel klarer ikke ratene å løfte seg videre, på tross av den massive skrapingen de siste år, så hva er feil, havnekøer?
JahMason
31.08.2020 kl 12:47 1230

Håper (og antar), ratene begynner å løpe oppover når vi entrer september måned. Altså i morgen :)
Mye import/eksport som må komme på plass før vinteren. Både jern og kull lagrene er lave, spesielt jern.

Det er vel egentlig spådd/antydet at 2021 blir et veldig bra år og at 2022/2023 blir enda bedre. Så vi står potensielt foran 3 veldig gode år i bulk. 2020 Bulkers er et potensielt asset play, samtidig som det betaler mnd. Utbytter. Kun 17% av aksjene er utenfor top 10 !!

CEO har også snakket om flere skip på bareboat - sale/lease for å betale mer utbytte. Skal ikke se bort i fra at det kommer. Hvis ingen kjøper 2-3 skip.