NAS - Hvor mye faller aksjen med oljepris på 100?
Oppskriften for katastrofe i NAS er lagt. Pengesekken er tømt, verdiene er solgt, belånt og snart pantsatt. Og da kom droneangrepet som kan få olje prisen opp til usd 100. Med økte drivstoffkostnader, som er en av de største utgiftene til NAS (utenom på de flyene de har satt i museum på bakken), hvordan vil dette påvirke økonomien som allerede er veldig anstrengt?
Er det noen objektive investorer, som tror NAS fortsatt klarer å unngå emisjon i løpet av vinteren...?
«Tror oljeprisen kan nå 100 dollar etter droneangrep»
https://finansavisen.no/nyheter/bors/2019/09/15/6956796/tror-oljeprisen-kan-na-100-dollar-etter-droneangrep
Er det noen objektive investorer, som tror NAS fortsatt klarer å unngå emisjon i løpet av vinteren...?
«Tror oljeprisen kan nå 100 dollar etter droneangrep»
https://finansavisen.no/nyheter/bors/2019/09/15/6956796/tror-oljeprisen-kan-na-100-dollar-etter-droneangrep
Redigert 21.01.2021 kl 08:08
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »
for eit tragisk liv du må ha, bruker så mye tid på ein tråd som omhandler NAS når du ikke har aksjer der ein gang.SØK HJELP OG PRØV Å FÅ DEG EIT LIV
Bearwizard
15.09.2019 kl 18:33
6166
Han kommer til å fortsette så lenge noen gidder å kommentere det han skriver...jeg har sluttet å lese det han kommer med (og selvsagt har jeg ingen kommentarer heller...)
ron1972
15.09.2019 kl 18:35
6147
Det er trist, du trenger ikke lese innlegg til en del debattanter her for og vite hva som skrives, noen feks (skade)frodon mener det går konk i morgen mens andre feks tigeren mener vi skal i 500 i morgen.
Og resten av tiden sitter de i sandkassen sin og krangler.
Alle ser jo at de har en agenda med det de skriver men det er veldig lite matnyttig for oss andre, vi er long eller short etter vår egen overbevisning.
Og resten av tiden sitter de i sandkassen sin og krangler.
Alle ser jo at de har en agenda med det de skriver men det er veldig lite matnyttig for oss andre, vi er long eller short etter vår egen overbevisning.
Redigert 15.09.2019 kl 19:04
Du må logge inn for å svare
ToffeeMan
15.09.2019 kl 18:42
6098
Fy faen jævla idiot! Forum forpestes av apekatta Frodon. Trist!! Snakk om å gripe etter fnugg av NEGATIVITET. Huff☹️
pysaok
15.09.2019 kl 18:44
6089
Ifølge sensitivitetsanalysen i q2-rapporten til NAS vil 1 % økning i jet fuel medføre 110 millioner kroner i økte kostnader per år. Men hvis jeg forstår riktig er det effekten hvis man ser bort fra hedging av jet fuel-pris. De har hedget 27 % av gjenværende fuel for 2019 ifølge q2-rapporten. Forhåpentligvis vil flere flyselskaper bli rammet av økt fuel-pris, slik at flere kan måtte øke billettprisene. Men det vil naturligvis påvirke etterspørselen.
NAS er vel omtrent det flyselskapet i verden med lavest hedging. Kjos og Karlsen har drevet vill gamling. Nå kan det gå rett til helvete.
hstray
15.09.2019 kl 19:42
5871
Hadde de vært full hedget siste 2 år kunne de ihvertfall pakket sammen. Donald Trump vil ikke ha høy oljepris, så åpner nok for import fra iran og Venezuela til Saudi er BACK
minsin
15.09.2019 kl 20:25
5746
Frodon boy ...
På en av de andre trådene har jeg gitt deg ett indikasjonen/regnestykke på hvilken effekt drivstoff utgiftene har på NAS kontra de andre flyselskapene..
har ikke tatt med hedging bevisst - da blir beregningen i forhold til andre fly selskap mere komplisert og mere tidkrevende
Jeg har registrert at i stede for å arrestere meg på mine påstander - velger du å flykte fra dialogen.
Drivstoff utgiftene er en ting --- hvilken effekt IMO2020 har på NAS er en anna ting..
Det later til at du bevisst flykter ... når du blir arrestert på dine påstander/indisier ..
Så når jeg forklarer deg enkelt hvordan situasjonen ligger ann ... begynner du med "finanskostnader" "X" og "Y" ... og sånnt vas..
hmm kan ikke huske at du hadde noen "finansielle beregninger "i det hele tatt - kun basert på grafer og TA.
Er litt rart at du hele tiden gauler om "emisjon" når du ikke har satt deg inn i selskapet i det hele tatt ... du har faktisk hadd noen kjempe blemmer i forhold til økonomi beregninger....
Emisjon kan helt utelukkes på 6-12 mnd... helt- slå deg til ro med det du gutten min ...;-)
.
På en av de andre trådene har jeg gitt deg ett indikasjonen/regnestykke på hvilken effekt drivstoff utgiftene har på NAS kontra de andre flyselskapene..
har ikke tatt med hedging bevisst - da blir beregningen i forhold til andre fly selskap mere komplisert og mere tidkrevende
Jeg har registrert at i stede for å arrestere meg på mine påstander - velger du å flykte fra dialogen.
Drivstoff utgiftene er en ting --- hvilken effekt IMO2020 har på NAS er en anna ting..
Det later til at du bevisst flykter ... når du blir arrestert på dine påstander/indisier ..
Så når jeg forklarer deg enkelt hvordan situasjonen ligger ann ... begynner du med "finanskostnader" "X" og "Y" ... og sånnt vas..
hmm kan ikke huske at du hadde noen "finansielle beregninger "i det hele tatt - kun basert på grafer og TA.
Er litt rart at du hele tiden gauler om "emisjon" når du ikke har satt deg inn i selskapet i det hele tatt ... du har faktisk hadd noen kjempe blemmer i forhold til økonomi beregninger....
Emisjon kan helt utelukkes på 6-12 mnd... helt- slå deg til ro med det du gutten min ...;-)
.
Redigert 15.09.2019 kl 20:29
Du må logge inn for å svare
Frodon
15.09.2019 kl 20:29
5723
Kan du dokumentere at jeg mener NAS går konkurs imorgen? Du sitter vell ikke på forumet å juger? 😂😂😂
rischioso
15.09.2019 kl 20:30
5701
TS,
RE en potensiell oljepris på 100usd/fatet
Ikke lett å skulle oppnå enn pris på 100usd/fat når store deler av prod stoppen er forventet å være tilbake igjen allerede i løpet av 24 timer, ei heller 90, 80 eller 70 - i alle fall ingen etablering på 70 tallet. Kan nok i verste fall bli en midlertidig peak godt oppe på 60 tallet, for så og etablere seg noe høyere enn i dag frem til full prod er tilbake med forbehold om at ikke det ikke eskalerer politisk.
Kilder: Deler av produksjonen kan gjenopptas mandag
29 minutter siden · Eivind Bøe
Saudi-Arabias statseide oljekjempe Saudi Aramco tar sikte på å gjenopprette en tredjel av produksjonen som er stanset innen utgangen av mandag, skriver Wall Street Journal og viser til myndighetskilder.
Det er et steg tilbake fra tidligere håp om at landet raskt kunne pumpe for fullt ved starten av uken.
– Vi bør være i stand til å ha 2 millioner fat per dag i gang igjen innen i morgen, sier en kilde som har kjennskap til saken til avisen.
https://aksjelive.e24.no/article/50M8wz
RE en potensiell oljepris på 100usd/fatet
Ikke lett å skulle oppnå enn pris på 100usd/fat når store deler av prod stoppen er forventet å være tilbake igjen allerede i løpet av 24 timer, ei heller 90, 80 eller 70 - i alle fall ingen etablering på 70 tallet. Kan nok i verste fall bli en midlertidig peak godt oppe på 60 tallet, for så og etablere seg noe høyere enn i dag frem til full prod er tilbake med forbehold om at ikke det ikke eskalerer politisk.
Kilder: Deler av produksjonen kan gjenopptas mandag
29 minutter siden · Eivind Bøe
Saudi-Arabias statseide oljekjempe Saudi Aramco tar sikte på å gjenopprette en tredjel av produksjonen som er stanset innen utgangen av mandag, skriver Wall Street Journal og viser til myndighetskilder.
Det er et steg tilbake fra tidligere håp om at landet raskt kunne pumpe for fullt ved starten av uken.
– Vi bør være i stand til å ha 2 millioner fat per dag i gang igjen innen i morgen, sier en kilde som har kjennskap til saken til avisen.
https://aksjelive.e24.no/article/50M8wz
Frodon
15.09.2019 kl 20:32
5683
ToffeeMan skrevInnlegget er slettet
Du synes det bare er litt negativt for NAS om ca 26% av kostnadene til selskapet øker 10-15%...?
Redigert 15.09.2019 kl 20:35
Du må logge inn for å svare
Frodon da. Er det noen spesiell grunn til at du ikke svarer minsin, mens alle andre fàr svar?
Redigert 15.09.2019 kl 20:44
Du må logge inn for å svare
minsin
15.09.2019 kl 20:42
5626
hmm enig .. risotto..
Oljeprisen vil neppe gå opp til 80-100 usd ...
vi kan få en peak i oljeprisen ... max 72-73 usd
kan hende vi får en noe økt varig oljepris på en 2-3 pst ,, vi opplevde ett fall på 3pst basert på at Trump planla/skulle lette litt på sanksjonene til Iran
dette er nå historie .. blir neppe lettelser -- nå som ting kan tyde at grupperinger fra iran står bak dette.
En par tre droner i seg selv bør ikke klare å drive oljeprisen i seg selv..
Vil derfor påstå at dette har liten eller ingen effekt på NAS ... forøvrig har NAS tidligere opplevd oljepris langt over 100 usd fatet ..
Oljeprisen vil neppe gå opp til 80-100 usd ...
vi kan få en peak i oljeprisen ... max 72-73 usd
kan hende vi får en noe økt varig oljepris på en 2-3 pst ,, vi opplevde ett fall på 3pst basert på at Trump planla/skulle lette litt på sanksjonene til Iran
dette er nå historie .. blir neppe lettelser -- nå som ting kan tyde at grupperinger fra iran står bak dette.
En par tre droner i seg selv bør ikke klare å drive oljeprisen i seg selv..
Vil derfor påstå at dette har liten eller ingen effekt på NAS ... forøvrig har NAS tidligere opplevd oljepris langt over 100 usd fatet ..
Frodon
15.09.2019 kl 20:42
5634
73% er da ikke hedget, som vil påvirke regnskapene. I tillegg kommer IMO2020 nå, som er ventet å slå hardt inn i regnskapene i fly bransjen. De fly selskapene som har overskudd, står nok tryggere enn selskapene som leverer store underskudd 😉
Frodon
15.09.2019 kl 20:44
5628
Du ble ikke utestengt lenge av admin 😂😂😂 Er du tilbake igjen for å bidra eller for å bli utestengt igjen?
Frodon
15.09.2019 kl 20:47
5616
Jeg personlig synes du skriver tull og tøys fra ende til annen, derfor gidder jeg ikke å bruke tid på å «arrestere» deg. Jeg har prøvd å hjelpe deg og forklare i lang tid, men etter du kjøpte NAS aksjer, slo du av bryteren 😉
Hvilke ting er det jeg har blitt arrestert på? Du prøver å stå frem som seriøs, også sitter du bare å gjengir jug som andre finner på...?
Hvilke ting er det jeg har blitt arrestert på? Du prøver å stå frem som seriøs, også sitter du bare å gjengir jug som andre finner på...?
minsin
15.09.2019 kl 20:58
5698
hehe ... har ikke bryter , men liker utfordringer
hvilken negativ effekt har IMO 2020 for NAS ?? grei litt ut om det sett i forhold til konkurrerende selskaper??
har bare sett påstander om at det "går rett til "#¤%& - isåfall hvordan beregner du det ?
90 pst av trådene du starer avsluttes med spørsmålstegn - altså ingen inngående forklaringer
hvem gjengir jeg for øvrig ?? kan ikke huske at jeg har gjengitt noen... utenom fra regnskapene/børsmeldinger etc til NAS ... er det de som juger ..regnskapene??
hvilken negativ effekt har IMO 2020 for NAS ?? grei litt ut om det sett i forhold til konkurrerende selskaper??
har bare sett påstander om at det "går rett til "#¤%& - isåfall hvordan beregner du det ?
90 pst av trådene du starer avsluttes med spørsmålstegn - altså ingen inngående forklaringer
hvem gjengir jeg for øvrig ?? kan ikke huske at jeg har gjengitt noen... utenom fra regnskapene/børsmeldinger etc til NAS ... er det de som juger ..regnskapene??
Herman*
15.09.2019 kl 21:05
5941
Innlegget er slettet
Flyselskaper vil alltid lete etter unnskyldninger for å øke billettprisen, og da økte drivstoff utgifter slår bredt ut i markedet-er det nettopp det som vil skje. 60 dollar er en svært moderat oljepris, og hvis oljeprisen etterhvert nå roer så på f eks 65 dollar, burde det være til å leve med for verdensøkonomien generelt og luftfartsindustrien spesielt. Ser vi 80-90 dollar over lengre tid, vil selvsagt NAS og andre slite litt.
Redigert 15.09.2019 kl 21:10
Du må logge inn for å svare
NAS har sikret finansieringen.
Da er det bare å gjøre klar for triggere, milliarderstatning fra RR og Boing, lettelser fra kredittkortselskapene, JV m m.
Umulig å biasse NAS som setter kursen for kr 50-60 innen kortbruk og deretter?
Da er det bare å gjøre klar for triggere, milliarderstatning fra RR og Boing, lettelser fra kredittkortselskapene, JV m m.
Umulig å biasse NAS som setter kursen for kr 50-60 innen kortbruk og deretter?
Redigert 21.01.2021 kl 00:01
Du må logge inn for å svare
Herman*
15.09.2019 kl 21:12
6032
Har spådd 46 kroner før noen nye triggere. 18-20% er ikke mye i en gruset aksje.
Redigert 21.01.2021 kl 00:01
Du må logge inn for å svare
minsin
15.09.2019 kl 21:13
6025
Jupp Onkel 69 ...
Det er en spesiell grunn , han mener jeg skriver vas og tull ...
Her er en dialog og utgreining/"dialog" mellom meg og Frodon ... så får du vurder hvor mye tull jeg skriver , i forhold til Frodon
https://finansavisen.no/forum/thread/48014/view
Det er en spesiell grunn , han mener jeg skriver vas og tull ...
Her er en dialog og utgreining/"dialog" mellom meg og Frodon ... så får du vurder hvor mye tull jeg skriver , i forhold til Frodon
https://finansavisen.no/forum/thread/48014/view
Redigert 21.01.2021 kl 00:01
Du må logge inn for å svare
pysaok
15.09.2019 kl 21:20
5994
Ja det har du rett i. Hvis 1 % økning i fuel pris koster 110 mill i året, og 73 % er uhedget blir det 110x0.73=80,3 mill i økt forventet kostnad per 1 % økning i fuel-prisen. Så dersom angrepet i Saudi fører til langvarig økt oljepris vil det selvfølgelig gi økte kostnader for Norwegian. Det blir spennende å se hvordan det utvikler seg i Saudi og hvor lang tid det vil ta før de er tilbake til normal produksjon. Jeg har ikke lest om NAS har hedget noe av fuel-kostnadene for neste år, men kanskje noen andre vet noe om det?
Redigert 21.01.2021 kl 00:01
Du må logge inn for å svare
Frodon
15.09.2019 kl 21:30
5952
Bra du linker opp der, tror faktisk du kom med månedens gullkorn!! Det var i hvert fall desidert det morsomste innlegget jeg har lest på forumet denne måneden ;)
Ironien er at du tror på det du skriver og ikke skjønner hvorfor det er morsomt....eller skjønner du det selv?
«minsin
I dag kl 16:43
Nope ... du tar feil igjen Frodon
Flyselskapets skjebne ... er ikke avhengig av mislighold av gjelden i det hele tatt.
hverken emisjon eller ... obligasjonslånet klarer å felle NAS.
Dersom reint hypotetisk at Sissner ... klarer å stoppe utsettelsen av obligasjonsgjelden . Vil NAS komme med andre løsninger. Garantert.
Prosessen med både det "ene eller det andre" er kommet for langt til at ...NAS stopper opp«
https://finansavisen.no/forum/thread/20617/view/901442/0
Ironien er at du tror på det du skriver og ikke skjønner hvorfor det er morsomt....eller skjønner du det selv?
«minsin
I dag kl 16:43
Nope ... du tar feil igjen Frodon
Flyselskapets skjebne ... er ikke avhengig av mislighold av gjelden i det hele tatt.
hverken emisjon eller ... obligasjonslånet klarer å felle NAS.
Dersom reint hypotetisk at Sissner ... klarer å stoppe utsettelsen av obligasjonsgjelden . Vil NAS komme med andre løsninger. Garantert.
Prosessen med både det "ene eller det andre" er kommet for langt til at ...NAS stopper opp«
https://finansavisen.no/forum/thread/20617/view/901442/0
Redigert 21.01.2021 kl 00:01
Du må logge inn for å svare
Herman*
15.09.2019 kl 21:34
5930
Du må også justere for eventuelt økte billettinntekter. Det er dog lettere sagt enn gjort, men en kan jo ha en hypotese om at halvparten av de økte kostnadene blir hentet inn på inntektssiden. Er det noen av dere som har fulgt bransjen lenge nok til å mene noe kvalifisert om den hypotesen? Uansett, så bør det ligge nok triggere i løypa til å sende kursen over 60 kroner, kanskje allerede før q3 rapporten.
Redigert 21.01.2021 kl 00:01
Du må logge inn for å svare
Frodon
15.09.2019 kl 21:34
5930
Og da legger jeg til at muligheten for hevn fra Saudi og kanskje USA mot Iran ligger i luften. HVIS det braker løs, kan drivstoff prisene øke betydelig. Feltet i Saudi renset ca 7 mill fat olje pr dag for svovel, så drivstoff priser vil garantert bli påvirket
Redigert 21.01.2021 kl 00:01
Du må logge inn for å svare
Herman*
15.09.2019 kl 21:41
5890
En langvarig krig mellom USA og Iran vil selvsagt være svært ødeleggende. Minner dog også om at hvis ting roer seg i midt østen mens handelskrigen fortsetter langt inn i 2020, så ser vi fort 50 dollar uten at det er noe vi bør drømme om. 60-70 er et mer bærekraftig nivå. Frodon: Har du ikke dekket inn shorten din? Synes du skal vurdere å gå long for å få med deg en del triggere. Det er ingen skam å snu...:-)
Redigert 21.01.2021 kl 00:01
Du må logge inn for å svare
minsin
15.09.2019 kl 21:53
5821
Grunnen til at jeg skrev det er rett og slett at det ikke blir emisjon på 6-12 mnd sikt
Obligasjonslånet blir håndtert :-)
- kanskje ett pittelite steg tilbake , men dog utmerket håndtert - til fordel for eksisterende aksjonærer.
Det finnes flere løsninger på dette -- Sissner boy kontrollerer visstnok ei pittelita gruppe ..begrenset hvor mye støy de klarer å lage.
tipper inneværende måned får vi se i hvilken grad jeg har rett ...
Obligasjonslånet blir håndtert :-)
- kanskje ett pittelite steg tilbake , men dog utmerket håndtert - til fordel for eksisterende aksjonærer.
Det finnes flere løsninger på dette -- Sissner boy kontrollerer visstnok ei pittelita gruppe ..begrenset hvor mye støy de klarer å lage.
tipper inneværende måned får vi se i hvilken grad jeg har rett ...
Redigert 21.01.2021 kl 00:01
Du må logge inn for å svare
Frodon
15.09.2019 kl 22:19
5728
Hvilken short er det du prater om?
Kan NAS leie ut Max 737 flyene som transportfly under en krig eller vil de ha flyforbud under en krig også? Det må være mulig å tjene noe penger på det skrapjernet??
Kan NAS leie ut Max 737 flyene som transportfly under en krig eller vil de ha flyforbud under en krig også? Det må være mulig å tjene noe penger på det skrapjernet??
Redigert 21.01.2021 kl 00:01
Du må logge inn for å svare
Restplassno
15.09.2019 kl 22:22
5717
Har dere målt ferdig pikkene deres, så vi kan snakke litt om Norwegian igjen snart??
Redigert 21.01.2021 kl 00:01
Du må logge inn for å svare
minsin
15.09.2019 kl 22:24
5698
Angrepene har hatt begrenset effekt på børsen i saudi... så kan man tolke det som man vil.
https://aksjelive.e24.no/article/g7jkVq
https://aksjelive.e24.no/article/g7jkVq
Redigert 21.01.2021 kl 00:01
Du må logge inn for å svare
minsin
15.09.2019 kl 22:32
5661
Frodon skrevInnlegget er slettet
Tigeren har jeg faktisk blokkert, passer meg fint om ca 12 nickene følger med blokkeringen ... lite faglig utbytte derfra
Redigert 21.01.2021 kl 00:01
Du må logge inn for å svare
Bearwizard
15.09.2019 kl 22:32
5663
Har nå rapportert Frodon (fikk vite av noen andre, siden jeg ikke leser det han skriver) på generelt grunnlag om denne evinnelige påstanden om at flere her inne har flere nick (jeg skal visstnok ha 50). Har bedt administrator om å se på det...det er en form for hersketeknikk som vi ikke trenger på forumet
Redigert 21.01.2021 kl 00:01
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »