FRO - Frontline over 200 kroner


Gullalderen innen tank er tilbake, med rekordhøye rater.

Flere meglerhus gjør oppjusteringer i tanksektoren etter det største ratehoppet på over ti år. Shippinganalytiker tror knapphet på nye skip vil holde markedet sterkt i flere år fremover.
– Selv om ratene har kommet opp ser vi fortsatt at det bestilles ekstremt få nybygg. Så lenge det vedvarer ser det ut til å bli en av de beste shippingsyklusene på lang tid, sier analytiker Joakim Hannisdahl i Cleaves Securities til E24. Inntjeningen til tankskip har skutt i været i det siste, ikke minst for den største skipstypen (VLCC) hvor ratehoppet i forrige uke var det største på mer enn ti år, ifølge meglerhuset.

– Det som skjer nå er klassisk – spotratene går voldsomt, så kommer de lange certepartiene (lengre kontrakter) opp, sier Hannisdahl.
– Det neste er at selgere av skip begynner å be om høyere pris, så tar det litt tid før kjøpere aksepterer de høyere prisene, men med inntjeningen vi ser nå er det tilnærmet uunngåelig. Da stiger annenhåndsverdiene, som er den viktigste driveren for aksjekurser, sier han.
https://aksjelive.e24.no/instrument/FRO.OSE

Frontline skal tilbake til de høye nivåer aksjen har vært på tidligere. I 2008 før finanskrisen var kursen på over 300 kroner, og det kvartalsvise utbyttet var på 3 dollar pr aksje (!)

Aksjen vil fortsette reprisingen og en kraftig stigning ut året. Kommer selskapet i tillegg med utbytte fra og med 3. eller 4. kvartal, ser vi Frontline i 200 kroner rundt / rett etter årsskiftet 2019 / 2020. Ta gjerne frem denne tråden tidlig i 2020, og arrester meg om så ikke skjer. Men tror ikke jeg skal ta så mye feil. De som har lastet tungt opp og er tålmodige i Frontline blir rike.

Lykke til!
Redigert 09.10.2019 kl 13:23 Du må logge inn for å svare
Frontman
09.10.2019 kl 14:02 7927

Frontman er med, ikke tungt lastet. Men pen gevinst allerede
pengex
09.10.2019 kl 14:08 7897

Trenger en korrigering snart så man får plass.
golf`ern
09.10.2019 kl 16:11 7532

-og så var dagens gevinstsikring igang....

Ser det er US som styrer showet nå som de åpnet tror ikke det er gevinstsikring men en som skal ut, vil nok stige utover kvelden der borte:-)
nordnes
09.10.2019 kl 17:01 7380

«Danske Bank oppjusterte onsdag kursmålet på Frontline til 164 kroner fra tidligere 95 kroner samtidig som de opprettholder kjøp.»

https://investor.dn.no/?_ga=2.140706225.2021790915.1519587010-1227411142.1519330618#!/Oversikt
Bassefix
09.10.2019 kl 19:50 7019

#oil #tanker spot rates surges on, w #VLCC at highest levels since the GFC. With increasing earnings comes rising asset prices, which I believe could lift share prices even higher #shipping #OOTT $FRO $ADSCME $DHT $EURN $TNK $OET $HUNT $NAT $STNG $INSW $TNP https://t.co/rDcsxlzNIq
Matmons
09.10.2019 kl 20:37 6864

Ja såg dette
Men aksjekursene vil ikke skyte skikkelig fart før prisene på skip begynner å stige , det pleier ta fra 3 mnd til 6-8 mnd
Dette følger hverandre
Først stiger spotratene
Så kommer de lange ratene etter
Så slår dette inn på verftene som vil ha bedre betalt og da kommer også hele flåten opp i pris
Avhengig av hvor mye disse spotratene går og hvor lenge det varer, så får man en justering av skipsverdiene
Her kan være veldig mye å gå på dersom denne rate oppturen blir langvarig
nordnes
09.10.2019 kl 21:47 6632

Det ser ut som Wall street slutter i fin grønnfarge, da kan morgendagen forhåpentligvis bli bra.
Redigert 09.10.2019 kl 21:48 Du må logge inn for å svare
Matmons
09.10.2019 kl 21:53 6576

Fron var ned i USA tidligere
Sikkert noen som tok gevinst
Nå ser jeg den har karret seg i 0
Ser du Kise vil inn i BN styret igjen ?
rosgun
09.10.2019 kl 22:07 6475

Ser ut som Fredriksen har ligget et hestehode foran konkurrentene nok en gang. Litt av en forretningsmann må jeg si !

Eier 30% av scrubberfirma (for å sikre seg plass til installstallasjon i egne skip-blir trangt inn døra til 1.1.2020)
https://www.freightwaves.com/news/shipping-magnate-goes-all-in-with-imo-2020-wager

40% av flåten har scrubbere. Har det blitt flere pr i dag?
https://www.seatrade-maritime.com/news/americas/frontline-ups-scrubber-installations-to-40-of-fleet/

Tenker også på Huntergroup som har 1 skip med scrubbere og får vel 6 til ila 2020......(VLCC)


men Frontline har jo 70 skip,(20 VLCC) dvs ca 30 skip har scrubbere til 2020. Med disse ratene som er nå og som ser ut til å stige ytterligere så vil inntjeningen i Hunter være upåklagelig på det ene skipet de har, men hva vil egentlig Frontline tjene som har 70 skip med disse rekordratene gjeldene fra nå og fremover.

https://www.frontline.bm/fleet/

Noen som kan gi noen estimater ? Evt utbytter i 4.kvartal eller lignende....?
Redigert 09.10.2019 kl 22:21 Du må logge inn for å svare
Hammers
09.10.2019 kl 22:21 6386

Ref Fredly:
HUNTER har 100% scrubbere.
HUNTER har halv pris i forhold til FRO - når tallene sammenlignes.
HUNTER er trolig ganske ukjent for de fleste.....med verdi ca 2,7 mrd......mot FRO's ca 20 mrd.

Hilsen Hammers.....festkledd!
rosgun
09.10.2019 kl 22:23 6360

Ja, det er vel bare å gange opp verdiene, antall skip x med ratene pr skip og hvor mange som er i drift så vil vel fortsatt Frontline være på billigsalg her vil jeg tro. Hunter har jo bare en båt. De andre båtene tjener jo ikke penger enda, men fortjenesten de vil få er vel priset allerede inn.

100 000 dollar pr dag er vel spådd snart.......

https://www.nettavisen.no/nyheter/vlcc-naer-100000-dollar/1857310.html

Frontline:20 VCCL x gjennomsnittelig rate= 20 x 100 000=2 000 000 pr dag/NOK 18 mill. PR DAG

Hunter:1 VCCLx gjennomsnittelig rate=1x 100 000=100 000 pr dag/NOK 915 000. PR DAG

Dette utgjør en differanse på ca 17 millioner NOK pr dag......119 millioner i uka....476 millioner i mnd..

Blir vel 20 gangeren dette bare på VCCL skip.

Så kan du plusse på 50 skip til på Frontline med lavere rater enn VCCL, men fortsatt stigende også.......

La oss si snitt på 30 000 dollar.... 50x30 000=1 500 000 pr da/NOK 14 millioner pr dag,100 millioner i uka ,400millioner i mnd

Så der Frontline får 876 millioner i mnd pr dags dato ,10,5 mrd pr år i 2020 og i 2021)
får Hunter 1 mill, 4 mill i uka, 16 millioner i mnd pr dags dato (x6 skip til dvs 100 millioner fra engang i 2020), 600 mill i 2020 og 1,2 mrd i 2021

Hmmm, ja det er jo rart om Hunt skal være like mye verdt som Frontline i dag.(selvom de får 6 skip til ila 2019/2020). Dettte utgjør en differanse pr i dag på 1:55 i favør inntjening til Frontline pr mnd(876 vs 16), så kursforholdet de imellom bør jo ikke akkurat likestilles spør du meg :)....eller hvis Frontline er verdt 10mrd så er Hunter verdt 2 mrd............. forhold 1:5 vs inntjeningsforhold er 1:55.....................
Hvis Hunter er verdt 10 mrd så må jo Frontline vurderes like høyt i forhold 1:55, men det blir vel litt høyt selv for Frontline...?
isåfall tilbøyelig med 3x100(20mrd)= kurs Frontline 300 kr (60mrd) og Hunt : 5 (2,7mrd) x3, 15 kr.....(9 mrd)

Jaja, er vel et greit bet det.......på sikt, dvs ila 2020/2021.

Ila 2019 er jeg ikke overrasket om Frontline står i 170/200 og Hunt i 7/10 kr (Noe som også er litt over kursmål og anbefalinger men full ut realistisk)



Men for all del Hunter har bare så vidt startet ferden og kjøpene så de vil absolutt være et spennende alternativ til Frontline. Har man aksjer i begge så er man nok sikret de nærmeste månedene hvis man er redd for å gå glipp av oppgangen i det ene eller andre selskapet. Vil uansett tro de følger hverandre tett i % vis oppgang i takt med rater og utsiktene i markedet.
Redigert 09.10.2019 kl 23:54 Du må logge inn for å svare
nordnes
09.10.2019 kl 22:28 6334

Ref Bank Norwegian, Nofi; Ja jeg så at Kise er på vei inn igjen, kanskje det er positivt, hva tenker du om det ? Jeg har ikke så mange Nofi igjen, men jeg har aksjer i håp om at de flagger ut.
Reserven
09.10.2019 kl 22:42 6262

Så enkelt er det ikke. Spot rate bare for ledige skip som ikke er på lengre kontrakter.
Hammers
10.10.2019 kl 00:02 5992

Ref ditt vedlegg:
Ingen tvil om at tank er i vinden som aldri før. Dette gjelder hele sektoren.

Som "reserven" skriver; Spotratene gjelder for skip som er ledige for ny frakt. Skip på kontrakter må holdes utenfor.
Uten at jeg kjenner detaljene er vel flere av FRO's skip på kontrakter? Hvilke rater får egentlig de?

HUNT får sitt 3. skip levert ila oktober (1 i tillegg solgt m/god fortjeneste).
Deretter 4 nye leveringer fortløpende fram til juli neste år.

Hvis rateoppgangen vedvarer virker denne timingen som å komme direkte til grøtfatet!
Nei, ikke noen simpel vassgraut, men den edleste rømmegrøt man kan tenke seg - den med et DIGERT smørøye i midten.

Personlig tror jeg det er mest fornuftig å velge en aksje som er lavere verdsatt framfor en som er priset fullt ut.
Da får man raskt stigningen med seg når det "tapte skal tas igjen!

Hilsen Hammers
rosgun
10.10.2019 kl 00:18 5921

Ja, det kan du ha helt rett i, men tenker 50/50 er greit også sånn i tilfelle frontline toget går lynraskt til 200...... blir vanskelig å sitte helt utenfor det merker jeg.
Matmons
10.10.2019 kl 00:39 5868

Frontline har for tiden

VLCC ............. Antall 22 stk
Suesmax .........Antall 28 stk
LR2 / Aframax..Antall 20 stk

Altså nøyaktig 70 båter
De fleste er i spot markedet
Her er det mye å gå på

Høyeste utbytte som noen gang er utbetalt er 1. kvartal 2004
Da fikk vi 5$ pr aksje
Året under 1 fikk vi 12,6$

https://www.frontline.bm/about-frontline-ltd/
Redigert 10.10.2019 kl 00:43 Du må logge inn for å svare
rosgun
10.10.2019 kl 07:49 5512

De er ikke tilbake i markedet står det her men mulig du har andre kilder. Dette var ikke den riktige kilden. Det er to kinesiske skip som er booket, ingen fra Cosco.

Har jeg misforstått så si ifra.

Ser det er første innlegget ditt, så sikkert usikker på hva du skal skrive;) Men gratulerer med første innlegget ditt da👍Neste gang finner du helt sikkert riktig kilde også👍. Stå på!
Redigert 10.10.2019 kl 07:57 Du må logge inn for å svare
Flipper
10.10.2019 kl 12:47 5071

FRO - Frontline over NOK 200.

Analytikere vet ikke mer enn oss, og de GIR lavere indikasjoner
enn folk flest. De store skal INN, må vite....

Husk, at rateoppgangen, KAN, være kort / medium; da det oppsvinget
og dagens rater, var et resultat av, Cosco flåten + Trump's mulige
Ban på tonnasje som har lastet i Venezuela !

Verdens største oljeselskap, XOM, tør ikke slutte tonnasje som har
fraktet olje fra Venesula.

Utslaget vedr. VLCC også Suezmax, hvor mange skip MÅ
offline for å installere scrubbers er også et tall vi ikke vet helt,
men, det er antydetet 20 % av VLCC WW fleet.

Har solgt mye annet, ja, selv med tap, for å investere kortsiktig med
provenyet fra de.
Når føler at jeg har gjordt en god deal, så selger jeg den parten av FRO.

Minner om at en god deal, aldri blir en dårlig deal. Kun Griske, og Giske Ha ha

Jeg var overvektig i noen aksjere, som ser ut til å ta litt tid; MEN, når hva jeg tror, så vil, de jeg har solgt, finne veien tilbake dit.

En gammel ex skipsmegler ...
Redigert 10.10.2019 kl 12:49 Du må logge inn for å svare
Flipper
10.10.2019 kl 13:01 4980

Den artikkelen er og blir Bullocks !


Bloomberg, med VILJE, undergraver fakta og er rett og slett uforstandig, eller deliberate. Big Money want's INN.

Flipper
10.10.2019 kl 13:07 4946

Artikkelen din er fra 24 Januar, 2019

Serøst er det ikke fra din side, og jeg har merket meg nicket ditt - Aksjel

Flipper, fant den på Twitter i dag og så ikke datoen i farten, bra observert.
Syntes en dog punktene var relevante, til tross det var vurdert i Januar.

Føltes også godt å bli sett :-)
Håper korreksjonen er ferdig i dag og at kursen fortsetter ferden.
Frekstad
10.10.2019 kl 14:14 4619

Utvasking av småaksjonærer antar jeg.
golf`ern
10.10.2019 kl 16:00 4253

Jøss, vært nede på 96kr. Snart 100 nå.
Hva har jeg gått glipp av?

Gammel artikkel og sånn sett uheldig å publisere den nå uten å gjøre oppmerksom på at den er gammel, men vi kan vel konkludere i etterpåklokskapens navn at det var en veldig god artikkel (selv om den har et spørsmålstegn i "The best time to invest in shipping?"). For tanksektoren har gått som en kule helt fra januar egentlig :-)
Flipper
10.10.2019 kl 17:36 3932

Saudi Oil Output
Saudi Arabia Says Its Oil Output Fell 660,000 bpd in Sept After Attacks
October 10, 2019 Reuters

Saudi Arabia, the world’s largest oil exporter, told OPEC that the kingdom’s oil production in September fell by 660,000 barrels per day (bpd) compared with August to 9.13 million bpd in the wake of attacks on its energy installations. Secondary sources said Saudi Arabia’s oil production was even lower, falling month-on-month in September by 1.28 million bpd to 8.56 million bpd, OPEC’s monthly report showed. The Sept. 14 attacks targeted two of state oil giant Saudi Aramco’s plants, initially knocking out half of the kingdom’s oil production — 5% of global output.
The Organization of the Petroleum Exporting Countries said that in September the group’s overall production was 1.32 million bpd lower month/month at 28.49 million bpd.

OPEC, in the report, lowered its forecast for non-OPEC supply growth in 2020 by 50,000 bpd to 2.2 million bpd, due to downward revisions for Kazakhstan and Russia.

But the Vienna-based group left unchanged its 2020 forecast for global oil demand growth at 1.08 million bpd.

OPEC trimmed its forecast for world economic growth in 2020 to 3% from 3.1%, saying “it seems increasingly likely that the slowing growth momentum in the U.S. will carry over to 2020”.

Full Article.

https://boereport.com/2019/10/10/saudi-arabia-says-its-oil-output-fell-660000-bpd-in-sept-after-attacks/


Flipper
10.10.2019 kl 19:15 3679

Nigeria Demands $62B from Oil Majors

Det er ikke måte på hvor korrupt Nigeria er
Bloomberg) -- Nigeria is seeking to recover as much as $62 billion from international oil companies, using a 2018 Supreme Court ruling the state says enables it to increase its share of income from production-sharing contracts.

The proposal comes as President Muhammadu Buhari tries to bolster revenue after a drop in the output and price of oil, Nigeria’s main export. It’s previously targeted foreign companies, fining mobile operator MTN Group Ltd. almost $1 billion for failing to disconnect undocumented SIM-card users, and suing firms including JPMorgan Chase & Co. in a corruption scandal.

In the latest plan, the government says energy companies failed to comply with a 1993 contract-law requirement that the state receive a greater share of revenue when the oil price exceeds $20 per barrel, according to a document prepared by the attorney-general’s office and the Justice Ministry. The document, seen by Bloomberg, was verified by the ministry.

While the government hasn’t said how it will recover the money, it has said it wants to negotiate with the companies. In its battle with MTN, the fine imposed on the company was negotiated down from an initial penalty of $5.2 billion.

Nigerian presidency spokesman Garba Shehu didn’t answer three phone calls or respond to a text message requesting comment.

Under the production-sharing contract law, companies including Royal Dutch Shell Plc, ExxonMobil Corp., Chevron Corp., Total SA and Eni SpA agreed to fund the exploration and production of deep-offshore oil fields on the basis that they would share profit with the government after recovering their costs.

When the law came into effect 26 years ago, crude was selling for $9.50 per barrel. The oil companies currently take 80% of the profit from these deep-offshore fields, while the government receives 20%, according to the document. Oil traded at $58.29 a barrel on the London-based ICE Futures Europe Exchange.

Most of Nigeria’s crude is pumped by the five oil companies, which operate joint ventures and partnerships with the state-owned Nigerian National Petroleum Corp.

Representatives of the oil companies met Justice Minister Abubakar Malami Oct. 3 in the capital, Abuja, according to two people familiar with the discussions who asked not to be identified because the meeting wasn’t public. Malami told them that while no hostility is intended toward investors, the government will ensure all the country’s laws are respected, the people said.

Ruling Challenged

Oil companies including Shell have gone to the Federal High Court to challenge the government’s claim that they owe the state any money, arguing that the Supreme Court ruling doesn’t allow the government to collect arrears. They also contend that because the companies weren’t party to the 2018 case, they shouldn’t be subject to the ruling.

“We do not agree with the legal basis for the claim that we owe outstanding revenues,” Shell’s Nigerian unit said in an emailed response to questions.

Chevron spokesman Ray Fohr said the company doesn’t comment on matters before the court. Its units in Nigeria “comply with all applicable laws and regulations,” he said by email.

Exxon and Total declined to comment, while Eni officials didn’t immediately respond to requests for comment.


Frontline er $11,31 i USA i øyeblikket. Tilsvarer 103 kroner. Ser bra ut for morgendagen.
Flipper
10.10.2019 kl 21:54 3220

Så nå at journalisten i Finansavisen KLARTE å sette inn et bilde av et Container fartøy. Kanskje
vedkommende tror at flytende last transporteres i containere LOL

Så mye for ANALytikere
canarias
10.10.2019 kl 22:08 3151

Vi sitter på gullegget her, bare vent til dividendene begynner å fosse inn på kontoen.
Reserven
11.10.2019 kl 02:33 2798

Fra en notis på side 70 i dagens FA:
"Kina planlegger å be USA om å løfte sanksjonene mot det kinesiske kjemperederiet Cosco Shipping når de to landene møtes torsdag og fredag for samtaler."
alvor
11.10.2019 kl 07:59 2513

Tradewinds melder om panikkrater på 160.000 dollar for VLCC