Q3 Norwegian

ToffeeMan
NAS 19.10.2019 kl 08:30 26311

Hva forventer vi? Holder vi spareplanen på 2mrd? Får vi oppdatering JV, RR og Boeing...
Forrige Q3-presentasjon ble det snakket positivt om IAG. Det blir spennende kommende uke!
Redigert 21.01.2021 kl 08:22 Du må logge inn for å svare
Strategi
19.10.2019 kl 09:07 10313

Tallene vil nok ikke imponere og det tror jeg de fleste er klar over.
Guidingen tror jeg blir meeeeget bra og det er der fremtiden ligger.
Tror vi har et dårlig børs år fremfor oss på generell basis, se på olje (Equinor) denne sektoren tror jeg kommer til å slite,det gjelder også mange andre sektorer.

I denne sammenheng ser jeg flytransport som en sikker vinner, folk kommer til å reise og Norwegian og andre i sektoren vil nyte godt av lav oljepris over tid.

Tror Norwegian kommer til å fly høyt fremover og at dagens lave prising basert på shorting , frykt og usikkerhet blir et kapittel vi har bak oss.
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Kantarell
19.10.2019 kl 10:07 10206

Når skal Nas signere avtale på drivstoff hedging-2020?
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Bearwizard
19.10.2019 kl 10:39 10140

Ja, hva kan vi forvente...Her er estimatene til Pareto:
Omsetning: 14.311 milliarder
EBITDAR: 3.626 milliarder
EBIT: 1.971 milliarder
EBT. 1.668 milliarder

Konsensus ligger noe høyere enn Pareto, så det blir spennende å se. Jeg tror at vi kommer til å ligge høyere enn Pareto estimatene. Har sett på Q3 i 2018 og forsøkt å sammenligne (basert på trafikktall primært, men mange usikkerheter...), og jeg tror på en EBT på ca. 2 milliarder. Hva "markedet" vil anse som gode tall er vanskelig å si, men vi bør nok ligge over Pareto estimatene for å få et kursløft. Forøvrig blir guidingen vel så viktig som tallene. Jeg har tenkt å være der på presentasjonen...det er vel en av de viktigste kvartalspresentasjonene i NAS historie..
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
mundus
19.10.2019 kl 11:05 10564

14.311 milliarder osv. ???? Nå må du bruke de små grå.
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
tesch
19.10.2019 kl 11:14 10527


Juli/aug/sep inntjeningsmessig har vært meget god . Over 14 milliarder er nok realistisk
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Bearwizard
19.10.2019 kl 11:27 10492

Og hva er det du ikke skjønner her...Tror du bør sette deg inn i tallene før du skriver noe....Det er jo slik at dersom man ikke skjønner noe så kan det være lurt å holde kjeft
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Kantarell
19.10.2019 kl 11:39 10454

Enig. Spennende å være med på presentasjonen ja ;)
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
gbkvinlog
19.10.2019 kl 11:46 10429

Blir veldig spennende. Lurer fælt på hvordan det ligger an med egenkapitalen opp mot grensen på 1,5 mrd.
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
mundus
19.10.2019 kl 12:25 10340

Er du mindre begavet. Hadde du skrevet 14.311 millioner hadde det vært riktig, men mrd?? Du må sette deg inn i tallene, din gjøk.
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Restplassno
19.10.2019 kl 12:33 10308

Med all respekt - du er vel den som er mindre begavet hvis du ikke forstår at han her mener 14 mrd, 311 millioner, mundus.
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
solb
19.10.2019 kl 12:40 10260

Du har ofte innlegg hvor du sjikanerer andre som uttaler seg. Kunne du være så vennlig og opptre mer sømmelig.Innleggene mister all troverdighet hvis de er fulle av gørr.
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Bearwizard
19.10.2019 kl 12:41 10251

Igjen, det er lurt å holde kjeft av og til...du må vel være den eneste her inne som ikke skjønte tallene. Å kalle noen for gjøk...vel jeg nøyer meg med å konstatere at du ligger på et annet nivå enn resten her inne
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Bearwizard
19.10.2019 kl 12:45 10222

Men jeg skal gjør det lettere slik at selv du forstår tallene

Omsetning: 14,311 milliarder
EBITDAR: 3,626 milliarder
EBIT: 1,971 milliarder

OK nå?
EBT. 1,668 milliarder
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Restplassno
19.10.2019 kl 12:52 10179

Haha, NÅ ja, NÅ skjønte han det vel.
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
EXTrader
19.10.2019 kl 12:57 10158

Håper de klarer og få et pluss regnestykke på dette 😂😂😂😂
https://www.sasgroup.net/en/index.php?weblink=bWFyaXVzLmxvcmVudHplbkBlMjQubm98MTE2NTl8MzEwMzQ=
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Restplassno
19.10.2019 kl 13:00 10141

Spareplanen fortsetter nok som planlagt, forventer jeg. Forventer ikke stort om JV, RR og Boeing, annet enn at man sier at man nærmer seg løsning osv. Alt det stresser jeg ikke med.

Det blir interessant å se om økt likviditet og flere innløsere har hatt effekt, altså at man har fått lettet på utestående summer hos kredittselskapene. Enten bedring eller guiding om bedring av denne situasjonen, er et nøkkelpunkt i denne presentasjonen, mener jeg.

Jeg forventer også guiding om planen videre og gjennom vinteren, forventet effekt av ny rutestruktur inn i vinteren, og oppdatert CASK for 2019. Jeg håper denne er lik som spådd i Q2.

Jeg håper resultatet (EBT) sniker seg inn på 1.800 mill. Usikker på om salg av fly osv går inn i dette resultatet, men jeg regner i alle fall 1,8 mrd eksl. dette. Jeg regner heller ikke med kostnader til utsettelsesprosses ifm obligasjon, eller noe som helst effekt av salg av NoFi
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
EXTrader
19.10.2019 kl 13:01 10130

Jeg tror Nas skal vente litt med Hedging enda ! Skal vi tro analytikerene ! 📊📉🛢

GLOBAL VEKSTBREMS Såkalte hedgefond er blitt mer og mer negative til utviklingen i oljeprisen fremover, ifølge ferske tall over såkalt shortsalg av oljeposisjoner.

Sist uke steg veddemålene på at den amerikanske lettoljen (WTI) skal falle 7,6 prosent, som betyr at de har nær tredoblet seg siden midten av september, ifølge Bloomberg Markets.

Oljeprisen i det siste vært under press på grunn av frykt for at handelskrigen og nedkjølingen av verdensøkonomien i stor grad vil påvirke etterspørselen etter olje. Samtidig har amerikanske råoljelagre steget.

– Oppfatningen av fallende etterspørsel driver prisene nedover. Ingen tror at etterspørselen kommer til å bli høyere, sier strateg Bob Laccino i Path Trading Partners til Bloomberg.
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.10.2019 kl 13:09 10101

NAS taper forsvarskontrakten men når det er til SAS så tror jeg det spøker for at dette er noe SAS taper på gitt kostnadsstruktur og forskjell til Norwegian.

Synd at Forsvaret ikke velger det miljøvennlige alternativet men sånn er det nå 🙂
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.10.2019 kl 16:30 9873

Bestilte nettopp nå en billett fra Middelhavet til Gardermoen. Under 500.- Hvorfor er de så billige? Konkurrentene tar ca 1000..-
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
rischioso
19.10.2019 kl 16:43 9830

Tallene vil ikke imponere ...

Guidingen vil helt sikkert være optimistisk som den har vært hele veien ned fra over 400nok/aksje, MEN hva hjelper vel det når de aldri leverer på guidingen - ikke en gang i nærheten ...

JetBlue meldingen hadde sikkert til hensikt å kunne legge en demper på MAX skuffelsen, MEN dessverre så vil MAX problematikken fortsette til godt ute i 2020 da det nylig og igjen er blitt meldt om ytterligere forsinkelser og ikke minst så er dette nå dukket opp som kan skape en ytterligere utsettelse

https://finansavisen.no/nyheter/bors/2019/10/18/7464830/boeing-kan-ha-villedet-amerikanske-luftfartsmyndigheter

* MAO, det virker å være en overvekt av negativitet som vil henge over caset de neste kvartaler ...
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
rischioso
19.10.2019 kl 16:44 9812

Logisk nok for konkurentene tjener penger - NAS taper penger hvert eneste kvartal - flott for folk flest, men en hodepine for aksjonærene ...
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
ToffeeMan
19.10.2019 kl 16:50 9778

NAS klarer da seg imponerende godt uten Maxene! Skuffelsen er ikke stor, Rischioso, men de bør være på vingene mars 2020!
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
rischioso
19.10.2019 kl 17:24 9725

Hva legger du i imponerende godt - du snakker da tydeligvis ikke om inntekter ...
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
19.10.2019 kl 17:54 9673

Jeg vil faktisk påstå at norwegian har klart seg overraskende godt problemene med flyene tatt i betraktning. De nye flyene var vel en av forutsetningene for at LH i det hele tatt kunne lykkes. Goldcare vil nok etterhvert sørge for at ting går i balanse. God drift vil sørge for lønnsomhet. Aksjonærene går lysere tider imøte.... er mitt tips
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
ToffeeMan
19.10.2019 kl 18:33 9609

Til å ha 18 fly ute av drift. Dekke mye av dette med å lease andre fly... Og klare innsparing på 2mrd. Jeg blir imponert av mindre!
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Fireglo
19.10.2019 kl 18:41 9599

"... ikke minst så er dette nå dukket opp som kan skape en ytterligere utsettelse"
https://finansavisen.no/nyheter/bors/2019/10/18/7464830/boeing-kan-ha-villedet-amerikanske-luftfartsmyndigheter

Det er ikke snakk om at man har oppdaget nye problemer med flyet, så ingen grunn til at dette skal skape ytterligere utsettelse. Det er meldinger fra piloter i 2016, som i simulator hadde fått føling med problemene som nå er under oppretting, men som burde vært settet nærmere på den gang hvis meldingene hadde blitt tatt på alvor. Det er selvfølgelig bekymringsverdig, som FAA synes, at Boeing ikke tok meldingene alvorlig den gang.
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Restplassno
19.10.2019 kl 19:28 9526

Hva legger du i "tallene vil ikke imponere"? Har du gjort et estimat siden du nå har snudd kappen for n-te gang?
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
rischioso
19.10.2019 kl 22:50 9336

Jeg er fortsatt aksjonær (dog ikke så tungt posisjonert som tidligere) så det er sagt, MEN jeg er kritisk til flere ting og det er det da lov å være:

Kritismen er sammensatt da det er flere grunner til at status er slik det er i dag.

(1) Kompensasjonen fra Boeing som uteblir

(2) Den stadige flyttingen av løsningstidspunkt på MAX problematikken

(3) Intensjonsavtale som virker å gi en heller ubetydelig nytteverdi for NAS, MEN en fri reise på første klasse inn til det Europeiske markedet for JetBlue som allikevel hadde planlagt ruter til og fra EU fra 2021.

(4) Den lite bærekraftige brannslukkingen gjennom salg av fly

(5) Fortsatt ingen bedring av betydning å se på hedging av oljeprisen noe som år etter år utgjør en betydelig del av underskuddet.

(6) Liten progresjon med å fjerne de verste tapsrutene hvor resultater av betydnig når det kommer til nyetableringer fortsatt lar vente på seg.

(7) Kjører milliardemisjon og like etterpå er man fortsatt i en svak finansiell situasjon noe som avspeiler en heller svak kontroll.

* Så ja, det er lov og være kritisk når man som trofast aksjonær basert på gjentagende overoptimistiske guidinger ikke blir belønnet med annet enn skuffelser og nye utvanninger ...
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Hammers
19.10.2019 kl 23:16 9264

I dag var det usedvanlig mye "håp og tro" å lese i Menighetsbladet! Personlig tror jeg Q3 vil bli katastrofalt dårlig.

- Krona faller som høstløvet fra trærne.
- MAX på bakken. Leie av erstatningsfly.
- Oljeprisen har vel vært relativ høy i perioden.
- Nedleggelse av div ruter! Her MÅ det spares - der det spares kan!
- Tap av norges største bedriftsavtale - den lukrative avtalen med forsvarets personell!

Hilsen Hammers......som ikke kommer på mer - i farten!
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.10.2019 kl 23:32 9216

Hvorfor så ivrig, du har da egen tråd å skremme på.
Er tiden din venn Hammer ?
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
TomW
19.10.2019 kl 23:36 9195

Gøy å se at du prøver deg på fundamentalanalyse, noe du selv har omtalt som gammelt brød.

- Ja krona har falt, faktisk ca 7-8% negativt i forhold til q3 18. 1% tilsvarer ca 162 millioner på årsbasis. Dette gir en negativ effekt på 300 millioner sammenlignet med fjoråret.
-Leie av fly er allerede innbakt i guidet cask på 0,43 i året
-Oljeprisen er 20% lavere enn q3 18. 1% tilvarer 110 millioner.på årsbasis. Utgjør dette mer enn valuta tro?
-Nedleggelse av ruter som ikke leverer burde ikke annses som dårlig?
-Norges største bedriftsavtale? Mener du at 250 millioner i året er Norges største avtale? Anbudet vektlegges 90% på pris. At Sas vinner denne, med 70% høyere kostnadsbase, er helt greit og egentlig ganske uvesentlig for et selskap som omsetter for 45 mrd. ( 0,25mrd/45mrd=0,55%)
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
ToffeeMan
20.10.2019 kl 08:29 8974

Det blir spennende på torsdag! Regner med at #Focus2019 går som planlagt, og at man når målet med innsparing på 2mrd. Det vil gi sterkt signal om hvilken vei dette går.
Salg av NOFI-aksjer vil vel vises i regnskapet på Q3?
Ha en fin søndag:-)
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
EliotS
20.10.2019 kl 09:11 8891

Mundus - Det kræver altså ikke så meget fantasi at se Bearwizard bruger amerikanske notation, hvor der bruges punktum i stedet for komma. Så din kommentar om at "bruke de små grå" falder til jorden.
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
EXTrader
20.10.2019 kl 09:18 8864


E24+ (FOR ABONNENTER)

Johann D. Sundberg
Børskommentator
Publisert:Publisert 20. oktober 2019 08:24

Børskommentar: Den viktigste linjen i Norwegian-regnskapet som kommer på torsdag
Trafikktallene indikerer et tålelig godt Norwegian-resultat i tredje kvartal. Men det hjelper ikke om flyselskapet ikke har fått orden på likviditeten.

Torsdag legger Norwegian frem sitt regnskap for tredje kvartal. Trafikktallene indikerer isolert sett at det ligger an til en resultatfremgang i forhold til tredje kvartal i fjor. Svak kronekurs trekker imidlertid i den andre retningen, selv om betydning av svak krone har avtatt noe i takt med internasjonaliseringen. USA var tross alt Norwegians viktigste marked i andre kvartal i år.

Nå vil det jo selvsagt være bra om Norwegian klarer å legge frem resultater som forteller at de er i ferd med å oppnå robust lønnsomhet. Trafikktallene indikerer i det minste at de er på vei dit. Men alt det kan faktisk bli relativt uviktig hvis ikke Norwegian har fått orden på likviditetssituasjonen.

Det gikk greit, inntil kredittkortselskapene strammet inn i fjor og i vinter. Nå må Norwegian faktisk vente til etter at reisen er gjennomført, før Norwegian har fått fullt oppgjør for billetten.

Nå har flyselskapet solgt aksjene i Bank Norwegian og fem fly. Det styrker likviditeten med rundt 1,4 milliarder kroner i løpet av andre halvår. I tillegg har Norwegian som kjent fått utsettelse på låneforfallene på to obligasjonslån.

Så store er kredittkortproblemene til Norwegian
Isolert sett er jo det selvsagt positivt. Men hvis ikke Norwegian har klart å få kredittkortselskapene til å løsne litt opp på utbetalingene, er det fortsatt risiko for at selskapet kan få det trangt til vinteren. Vi må huske at flytrafikk er en uforutsigbar bransje hvor uforutsette hendelser kan koste dyrt. Uten en romslig likviditet er det et åpent spørsmål om Norwegian vil tåle uforutsette hendelser.

Så den viktigste posten i regnskapet som legges frem torsdag er nok «Cash and cash equivalents» og hva selskapet sier om akkurat den posten. I andre kvartal sto 1,69 milliarder kroner på den posten. Hensyntatt Norwegians størrelse, er det egentlig fryktelig lite. Ettersom tredje kvartal er høysesong bør tallet ha økt ganske kraftig i tredje kvartal. Spørsmålet er om det har økt tilstrekkelig.
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
EliotS
20.10.2019 kl 09:23 8844

Det som jeg er mest interesseret i at se tal og beskrivelse omkring i tilleg til de strore strategiske emner er nysatsningen i Argentina. Det er værd at bemærk at Argentina har jo højsæson i vores vinter-måneder. Men der Argentina har også en valuta som bare faldet og faldet. Det argentinske peso faldt ca. 30 i august da det blev klart at Cristina Fernández de Kirchner mulihgvis kommer tilbage som præsident igen. Det er litt af en joker. Hvis Norwegian kan finde ud at tjene penge på tords af valutatsituationen så er det en interessant buffer i vinter-sæsonen men hvis det er et nyt tabsgivende eventyr er det en anden sak. Men jeg regner med at Karlsen følger dette eventyr nøje.
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Strategi
20.10.2019 kl 09:29 8819

E24 i dag.
https://e24.no/boers-og-finans/i/kJ1r9X/sas-bekrefter-at-det-overtar-milliardkontrakt-med-forsvaret

Forsvars kontrakten var 90 % fokusert på pris, Norwegian har fått innsyn.
REf; Norwegians uttalelse fra 19.10-2019
– Ble overrasket
Norwegians kommunikasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen skriver i en SMS til E24 lørdag at de først var overrasket over at de ikke vant kontrakten, ettersom pris vektlegges 90 prosent.

Derfor ba de om innsyn i kriteriene som ble lagt til grunn for tildelingen.

– Etter å ha fått innsyn er det helt åpenbart at den avtalen som nå har blitt inngått ikke ville vært mulig for oss å gjennomføre med lønnsomhet, selv om vi har mye lavere driftskostnader enn konkurrenten, skriver han.

Han mener Forsvaret har kommet godt ut av avtalen de har hatt med Norwegian de siste 12 årene.

– Og vi har hatt et et veldig godt samarbeid i alle år. Vi ønsker lykke til med det nye samarbeidet.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Heldigvis gikk ikke Norwegian ned i sumpa for å få denne avtalen som de etter eget sigende vill tapt penger på selv med lavere kostnader enn SAS.
Selv driver jeg stadig med anbud og å ta anbud på bunnprisnivå kan koste mer enn det smaker, spesielt når anbudet er av kort varighet på 4 år med sannsynligvis låste priser.

SÅ en stor takk til ledelsen i Norwegian som ikke tok denne kontrakten og isteden valgte å fokusere på lønnsomhet og strategisk operativ virksomhet.
Et tankekors er følgende,: Norwegian kursen hadde sikkert hoppet noen kroner kortsiktig på kontrakten for så å falt tilbake dersom den hadde vært inngått på taps priser.
Et annet aspekt er at Forsvaret som er viden kjent for å søle bort Milliarder av kroner på katastrofale beslutninger som slår feil, ikke har samfunnsansvar mot Miljø, Norwegian burde fått kontrakten selv om denne var høyere priset basert på samfunnsansvar og kommunikasjon ut mot folket.
Bærekraft er noe som nå står sementert i alle kontrakter, men er tydeligvis ikke et fokusområde i det norske forsvar.

Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Strategi
20.10.2019 kl 09:31 8787

Jeg må bare si det i store ord; JEG ER MEKTIG IMPONERT AV GREPENE NORWEGIAN NÅ TAR ; DE HAR ET FANTASTISK FOKUS PÅ DE RIKTIGE TINGENE:

GRØNN TEKNOLOGI
Norwegian vil kutte 140.000 tonn i CO₂-utslipp med ny app.
Flyselskapet Norwegian vil gjøre flytrafikken grønnere ved å bruke den nye appen SkyBreathe, som de hevder vil kutte forbruket av drivstoff med to prosent per flyging ved å kjøre smartere og mer effektivt.

Camilla Knudsen
Publisert:Publisert 18. oktober 2019 20:49

https://e24.no/teknologi/i/qLEBzO/norwegian-vil-kutte-140000-tonn-i-co-utslipp-med-ny-app

GOD LESNING

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
EliotS
20.10.2019 kl 09:31 8815

Jeg er et langt stykke af vejen enig med Johann Sundberg men jeg er egentlig ikke så bekymeret. NAS har fået ytereligere kredkortitinnløser ind og dette er helt sikkert for at bryde det duopol-ligende forhold de har haft til de eksisterende innløser. Det er især fint at Karlsen har udforderet NETS, som jeg mener mere generelt har udnyttet sin markedssituation unfair i de sidste par år på en rekke områder.

Hvis øvrige regnskabstal er gode er der jo ikke noget som retfærdiggøre at kreditkortinnløsene holder store beløb tilbage. En kreditvurderinge fra deres siden kan jo ikke være baseret på et selvopfyldende profeti, hvor alle problemer skylde at kreditkortinnløserne selv tilbageholder uforholdsmæssige store beløb og slet ikke hvor risikoen kan deles ud på flere innløser nu.
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Epona
20.10.2019 kl 10:22 8715

Enig i dine synspunkter og det ser ut til at du har rimelig innsikt i hva kredittkortselskapene foretar seg. Selv har jeg absolutt ingen tro på at NAS kommer i finansielle problemer, hverken nå ved q3 eller senere. Den globale lavprisalliansen som BK er i ferd med å bygge opp har allerede utkrystallisert seg i form av avtaler og felles bookinger med andre lavprisselskaper og flere vil komme.
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
EXTrader
20.10.2019 kl 11:16 5744

Godt resonert 🙌💸💸💸
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
Strategi
20.10.2019 kl 11:51 5680

Legger inn dette fra Norwegians hjemmesider, dette er jo ingen nyhet men allikevel viktig informasjon til de som er opptatt av aksjen og som ikke sitter på denne informasjonen i dag.

NORWEGIAN

På vei mot en mer bærekraftig luftfart
Mindre drivstoff
Vi er kåret til det mest drivstoffeffektive flyselskapet på flygninger mellom Europa og USA.

Lettere fly
Våre fly bygges med lettere materialer. Det reduserer vekten og sparer drivstoff.

Nytt vær- og vindsystem
Gir smartere rutevalg, mindre drivstoff og lavere CO2-utslipp.

Moderne flyflåte
Vi investerer i ny teknologi og har en av verdens mest moderne flyflåter.

30% mindre CO2
På ti år har vi redusert våre CO2-utslipp med 30 prosent per passasjer.

Flere direkteruter
Resultatet er færre avganger og landinger og en betydelig utslippsreduksjon.

Mer miljøvennlig vask
Reduserer CO2-utslipp med 16 000 tonn per år.

Winglets
Winglets på alle våre 737 fly reduserer luftmotstanden og sparer to prosent drivstoff per tur.
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
Marianne
20.10.2019 kl 12:22 5637

Her er usikkerhet på hva som er bakt inn i tallene. Salg av NOFI og salg av fly som ikke jeg har tatt hensyn til som i hvertfall kortsiktig bedrer likvidtetssituasjonen. Kronene smeller mer enn forventet. Tror kostnadene til MAX blir høyere enn forventet. Oljen er lavere.Tror kvartalet vil skuffe men time will show.
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
Kantarell
20.10.2019 kl 13:18 5731

Det er godt å se både positive og negative perspektiver på Nas. Men det er også tydelig at noe nettaviser konsekvent er kritiske til selskapet.
Selv om journalister kan skrive noe positive nyheter ber redaksjon om å henvise kun til negative nyheter om Nas.
Eksempel:
https://e24.no/boers-og-finans/i/EWEAAa/boerskommentar-den-viktigste-linjen-i-norwegian-regnskapet-som-kommer-paa-torsdag

Det er godt mulig at Q3 viser bedre tall enn 2018 Q3 MEN husk at selskapet sliter ekstremt...

Hvordan kan man bli medlem av en avis som kun skriver for egne interesser?
Redigert 21.01.2021 kl 02:39 Du må logge inn for å svare
Kantarell
20.10.2019 kl 13:21 5728

Det samme med denne artikkelen:
https://www.dn.no/luftfart/sas/norwegian/sas-bekrefter-vant-milliardkontrakt-med-forsvaret/2-1-691484

Snu det litt til en positivt nyhet: Hvordan kan Sas få bedre pris enn Nas og tjene noe penger i det hele tatt ;)
Redigert 21.01.2021 kl 02:39 Du må logge inn for å svare
TomW
20.10.2019 kl 13:21 5727

Hva får deg til å tro at Max kostnadene blir høyere enn forventet? De har ikke wetleaset flere fly enn hva som ble lagt til grunn ved cask guidingen ved q2.
Eneste jokeren ved dette er om det har påløpt mye forsinkelser som generere mer kompensasjon til passasjerene. I følge trafikktallene er punktligheten faktisk 0,2% bedre, men dette kan skyldes at LH går bedre. Blir spennende å se fasit.
Jeg tror RR problemene kan være det som eventuelt ødelegger for q3. Her har vi ikke noen særlig oversikt, men GK utalte vel at max og RR ga en ekstrakostnad på 1,5 mrd for 2019. 0,7 av dette er maxene så da har RR kostet 0,8 mrd. Dette fordeler seg ikke jenvt over kvartalene, men for enkelhetsskyld så kan man nok anta at max og RR har kostet minst 400 mill i q3.

Redigert 21.01.2021 kl 02:39 Du må logge inn for å svare
TomW
20.10.2019 kl 13:29 5708

Det er ganske opplagt at når SAS slår Nas på pris, i et anbud som vektes 90% på pris, med 70% høyere kostbase så er de dømt til å tape penger på disse rutene. Sas ønsket nok disse rutene av andre grunner enn lønnsomhet. Uansett så blåses denne avtalen opp i skyene. 250 millioner i året er mye penger, men for selskaper som omsetter for 45 mrd(trolig) i året er dette smuler.
Argentina er også en bitteliten del av Nas sin produksjon og den tilsvarer vel nesten det dobbelte av hva denne kontrakten gjør. Folk ser ut til å glemme at Nas ikke er en liten pølsebod på fornebu, men Europas 3 største flyselskap målt på ASK( 4 største i passasjer etter Wizz har vokst stort)
Redigert 21.01.2021 kl 02:39 Du må logge inn for å svare
Bearwizard
20.10.2019 kl 14:09 5656

Hvor er økonomijournalistene i det her..? Hvorfor stilles ikke de kritiske spørsmålene (hvordan kan SAS tjene penger på dette)? Journalistene (i den grad man kan kalle dem det) opptrer jo bare som mikrofonstativer...
Redigert 21.01.2021 kl 02:39 Du må logge inn for å svare
EliotS
20.10.2019 kl 14:32 5612

TomW - I forhold til din kommentar om Argentina. Jeg er helt enig i at NAS IKKE er en liten pølsebod på Fornebu men husk at det er ofte de siste 5 % af din omsætning som går galt eller godt som gør forskellen imellem et virkeligt godt resultat eller et halvdårligt resultat. Her i vinter-sæsonen kan Argentina blive en positiv overraskelse, hvis NAS har evnet at spiller deres kort rigtigt.

Men det centrale i casen for øjeblikket er:

- Opkøb av NAS: Det ligger i kortene at før eller siden må europæiske luftfart komme igennem en konsolidering

- Joint Venture: Vil Airbus flyene (incl. nye order) blive flyttet ud af NAS i et JV selskabet? eller vil endnu flere fly blive flytte (og sker dette kun hvis der ikke kommer et opkøb

- Lav-pris alliance: I feb 2019 prospektet står der at strategien at NAS jobber frem imod at blive et globalt flyselskab. Samarbejdet med med BlueJet er helt klart et skridt i rigtige retning. Der er også samarbejdsavtaler med både Britisk Airways og EasyJet, der bliver overset lidt i dette billede. Men jeg regner med at Kjos også taler med nogen i Asien. Hvis der i sommeren 2020 er en alliance mellem BlueJet og eksempelvis AirAsian så er NAS noget der ligner et fuldt globalt flyselskab.

- Kompensation fra Roll Royce og Boeing: Hele den historie kender de fleste men det vil være fint at Karlsen gør det tydligt i Q3, hvor beløb selskabet estimerer er tabt i dag og at der kommer lidt signal på hvor en kompensation kan komme.

Redigert 21.01.2021 kl 02:39 Du må logge inn for å svare
Marianne
20.10.2019 kl 14:52 5573

Grunnen til det er kostnadene ved q2 og Max beregnet til 450 mill mens det bare er guidet 250 mill på dette kvartalet. På tidspunkt for q2 var det en helt annen forventning til når flyene ville være i luften. I tillegg synes jeg at selskapet som regel guider mer positivt på dårlige nyheter. Priser på flyreiser falt mer enn forventet i august som er den beste måneden. September tallene var jo gode men ikke gode nok. Så har kronekursen falt mer den siste måneden mens oljen har vel vært omtrent lik . Dette er viktig kvartal . De reduserer kostnader men de reduserer også inntekter. Kronesmell for norwegian blir det overskriften ?
Redigert 21.01.2021 kl 02:39 Du må logge inn for å svare