Oljefondet passert 10.000 milliarder:

Slettet bruker
NORGE 25.10.2019 kl 12:57 641

Ser at det flagges høyt i Norges bank i dag etter som oljefondet passerte 10.000 milliarder kroner
Jeg vil si dette er veldig trist og farlig utvikling for AS Norge
Hvordan har det gått med andre land der valutaen har kollapset helt, Italia og Hellas har enorm interngjeld i EU systemet grunnet valuta problemer.
Tyrkia, Ukraina, Russland, Venezuela, Brasil, Argentina og alle land hvor valutaen har kollapset har alle enorme problem
Politikerne jubler, de evner fan ikke se at dette fører til stor elendighet for AS Norge
Alt som AS Norge forbruker av elektronikk kommer fra utlandet , alt eller det meste av utstyr olje og til laksnæringa får skyhøye priser.
Selv Filippinske sjøfolk koster nå 50 % mer enn for 2 år siden målt i kroner.
For jobben jeg holder på med akkurat nå var dette veldig gunstig , jeg og gruppen min signerte 2 store kontrakter på levering av frossen fisk fra Norge i denne uka.
Det har tatt nesten 2 mnd å få disse kontraktene i havn, vi har innbakt i prisen valutasikring ved hjelp fra DNB. Der er de knall gode disse guttene.
Pen bonus for meg ha ha ha
Målet er egentlig nådd, men nå har vi flere muligheter som ser ut til å løsne når de første avtalene er i boks

Trist dette med norske krona som er eneste grunn til oljefondet nå stiger

https://finansavisen.no/nyheter/makro/2019/10/25/7466528/oljefondet-har-passert-10.000-milliarder-kroner
Redigert 20.01.2021 kl 15:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.10.2019 kl 13:26 620

Bra oppsummert 👍
Slettet bruker
25.10.2019 kl 14:16 586

Vi hadde et seminar forrige uke hvor fisk eksportørene, fisk produsentene og de finans foretakene som jobber sammen med oss var samlet.
Krone svekkelsen er bra for å få ut mye fisk, men på sikt ser alle mørkt på dette.
1 % renteøkning hadde vert nok til å få opp kronekursen
I Russland tok de tak og satte renta opp til 11% og så justerte de den ned da valutaen kom opp
Det er også mulig å gjøre andre tiltak sier bank folkene vi er sammen med
Når de får en dram på kvelden så er vi alle enige om at Norske Bank og Norske politikere egentlig er stokk dum

I kveld har vi samling sammen med folkene på sjømannskirka, vi skal spise gravlaks og reinsdyr filet og en lokal dessert som husmora på Kirka er ekspert på .
Redigert 25.10.2019 kl 14:18 Du må logge inn for å svare