Hunter Group blir en vinner i 2020.
VLCC tankerne, Very Large Cash Carriers vil seile inn vanvittige pengesummer i 2020 og 2021. Ratene som vil oppnås vil sannsynligvis ligge oppunder 100.000 dollar dagen . Med Hunters break even rate på 19.000 dollar vil Hunter tjene vanvittig mye penger. Fredly vil helt sikkert ri på Hunterhesten så lenge ratene er så gode. Utbyttene vil bli svært høye og aksjekursen vil løfte seg.
På et tidspunkt vil han benytte seg av opsjonene og kjøpe tilbake skipene fra Ship Finance for så å selge de til en lukrativ pris. Her vil det regne penger på aksjonærene i minimum 2 år fremover. Fredly er en superintelligent og flink investor som vet å utnytte mulighetene som byr seg i markedet.Han har allerede gjort mye smart med Hunter og mer vil komme. Mitt kursmål er minimum kr 10 og i tillegg vil vi få flere kroner i utbytte pr aksje over en toårsperiode.
På et tidspunkt vil han benytte seg av opsjonene og kjøpe tilbake skipene fra Ship Finance for så å selge de til en lukrativ pris. Her vil det regne penger på aksjonærene i minimum 2 år fremover. Fredly er en superintelligent og flink investor som vet å utnytte mulighetene som byr seg i markedet.Han har allerede gjort mye smart med Hunter og mer vil komme. Mitt kursmål er minimum kr 10 og i tillegg vil vi få flere kroner i utbytte pr aksje over en toårsperiode.
Redigert 21.01.2021 kl 09:37
Du må logge inn for å svare
Freecashflow
07.01.2020 kl 19:30
8149
Hunter har bare 3 båter aktiv, så selskapet er fortsatt bare i startfasen. Det fine med Hunter er at for hver kvartal rapport fremover har selskapet tjent enda mere penger. Det er et godt utgangspunkt for høyere aksjekurs. Disse ratene er helt crazy. Hunter tjener over 100 000 usd pr.dag i 2 mnd på den siste kontrakten. ca 60 millioner netto inn på 60 dager!!! på 1 båt!. Tror jeg sitter stille i båten og lar daglige svingninger fly forbi
Redigert 21.01.2021 kl 07:46
Du må logge inn for å svare
Freecashflow
07.01.2020 kl 19:45
8083
130.000 usd x 9 = 1170000 pr dag pr båt.
7 båter x 1170000 = 8190000 pr dag.
8190000 x360 dager = 3 Milliarder pr år. 3 milliarder/550mill aksjer = ca kr 7 pr aksje.. Så har vi verdien av 7 båter i tillegg. Ser ikke før meg å la noen kjøpe mine aksjer på en stund. Men børsen er full av tradere som ikke regner men kun ser på bevegelser i kursen.
7 båter x 1170000 = 8190000 pr dag.
8190000 x360 dager = 3 Milliarder pr år. 3 milliarder/550mill aksjer = ca kr 7 pr aksje.. Så har vi verdien av 7 båter i tillegg. Ser ikke før meg å la noen kjøpe mine aksjer på en stund. Men børsen er full av tradere som ikke regner men kun ser på bevegelser i kursen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:46
Du må logge inn for å svare
Nets
07.01.2020 kl 19:47
8072
Sitte stille i båten er smart.
Kjøre termin med løpetid f. eks. september - for å øke eksponeringen - er kanskje enda smartere?
Time will tell...
Kjøre termin med løpetid f. eks. september - for å øke eksponeringen - er kanskje enda smartere?
Time will tell...
Redigert 21.01.2021 kl 07:46
Du må logge inn for å svare
habbiten
07.01.2020 kl 19:52
8048
Er vel ikke sannsynlig at de klarer å seile 360 dager i året, men hvis de klarer 5 turer på 60 dager per tur hver i året, og får 100 000$ per dag i fortjeneste per skip, så blir fortjenesten på ett år 210 mill $, og det er jo isåfall utrolig bra. Betaler Hunter 0,1 $ i utbytte per aksje per kvartal kommer kursen til å gå fort opp, kanskje til 15 kr, men da kan det sikkert være greit å komme seg ut :)
Redigert 21.01.2021 kl 07:46
Du må logge inn for å svare
Kroneflipperen
07.01.2020 kl 20:00
8024
Yup, daglige svingninger er bare støy. Løft blikket så er den casen her bankers
Redigert 21.01.2021 kl 07:46
Du må logge inn for å svare
Full ratefest i tankmarkedet
Fredriksen kan tjene 10 milliarder
Dagens rater gir en kontantstrøm på cirka 35 millioner dollar pr. skip
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/01/07/7486724/tankrederiene-styrer-mot-milliardinntjening
(BARE FOR ABONNENTER)
Et utdrag fra artikkelen:
«Pareto Securities anslår at Hunter-skipet i løpet av en periode på cirka fem måneder vil seile inn et EBITDA-resultat på 12-13 millioner dollar, tilsvarende 15 prosent av kostprisen.
Hvis spotmarkedet for de store råoljetankerne skulle holde seg på dagens nivå vil rederier med VLCC-tonnasje få en kontantstrøm på 30-40 millioner dollar pr. skip i året. Det betyr at de syv fartøyene Hunter Group har fått bygget på Daewoo-verftet i Sør- Korea vil være tjent inn på to og et halvt år.
– Markedet ser ganske stramt ut for øyeblikket og ratene for et moderne skip med scrubber ligger nok rundt disse nivåene (130.000 dollar dagen). Ellers tror jeg vel at en reise fra Vest-Afrika til Kina tar nærmere 70 dager enn 60 dager, sier adm. direktør Erik A.S. Frydendal i Hunter Group til Finansavisen.»
Flere uttalelser/sitater fra FRO CEO Hvide Macleod i artikkelen. Har er mer bull en noen sinne.
I papiravisen er artikkelen over dobbeltsiden 4-5 med bilder av Fredly og Frediksen som gliser "fra øre til øre".
Også hovedoppslaget på forsiden.
Fredriksen kan tjene 10 milliarder
Dagens rater gir en kontantstrøm på cirka 35 millioner dollar pr. skip
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/01/07/7486724/tankrederiene-styrer-mot-milliardinntjening
(BARE FOR ABONNENTER)
Et utdrag fra artikkelen:
«Pareto Securities anslår at Hunter-skipet i løpet av en periode på cirka fem måneder vil seile inn et EBITDA-resultat på 12-13 millioner dollar, tilsvarende 15 prosent av kostprisen.
Hvis spotmarkedet for de store råoljetankerne skulle holde seg på dagens nivå vil rederier med VLCC-tonnasje få en kontantstrøm på 30-40 millioner dollar pr. skip i året. Det betyr at de syv fartøyene Hunter Group har fått bygget på Daewoo-verftet i Sør- Korea vil være tjent inn på to og et halvt år.
– Markedet ser ganske stramt ut for øyeblikket og ratene for et moderne skip med scrubber ligger nok rundt disse nivåene (130.000 dollar dagen). Ellers tror jeg vel at en reise fra Vest-Afrika til Kina tar nærmere 70 dager enn 60 dager, sier adm. direktør Erik A.S. Frydendal i Hunter Group til Finansavisen.»
Flere uttalelser/sitater fra FRO CEO Hvide Macleod i artikkelen. Har er mer bull en noen sinne.
I papiravisen er artikkelen over dobbeltsiden 4-5 med bilder av Fredly og Frediksen som gliser "fra øre til øre".
Også hovedoppslaget på forsiden.
Redigert 21.01.2021 kl 07:46
Du må logge inn for å svare
canarias
07.01.2020 kl 23:07
7690
Fantastiske framtidsutsikter her, ratene er knallbra allerede og pengene fosser inn.
Redigert 21.01.2021 kl 07:46
Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
07.01.2020 kl 23:20
7652
Hunter er gull, har gått merkelig lite. Det blir en pengemaskin men spørs hvor lenge de får holde på før det kommer et oppkjøp.
Redigert 21.01.2021 kl 07:46
Du må logge inn for å svare
Hunter Group ASA blir IKKE kjøpt opp!
http://vxz.eu/2019-09-11__HUNT_4__Investor-Presentation@Pareto_Oil-&-Offshore-Conference_2019
Blir noe kjøpt, er det de 7 VLCCene (Hunter Tankers AS), men ikke før Fredly vil det - og det vil han neppe med dagens rater - mm noen betaler "sinnssyke" priser som USD 200 mill pr VLCC.
http://vxz.eu/2019-09-11__HUNT_4__Investor-Presentation@Pareto_Oil-&-Offshore-Conference_2019
Blir noe kjøpt, er det de 7 VLCCene (Hunter Tankers AS), men ikke før Fredly vil det - og det vil han neppe med dagens rater - mm noen betaler "sinnssyke" priser som USD 200 mill pr VLCC.
Redigert 21.01.2021 kl 07:46
Du må logge inn for å svare
habbiten
08.01.2020 kl 00:05
7550
Alt på børs er vel til salgs hvis prisen er riktig. Tviler på at Hunt blir solgt for penger, men kan jo selge skipene med oppgjør i aksjer.
Redigert 21.01.2021 kl 07:46
Du må logge inn for å svare
Per dag:
(rate USD 130 000 - kostnader USD 19 000) * 365 = USD 40 515 000 per år
http://vxz.eu/2019-09-11__HUNT_6__Investor-Presentation@Pareto_Oil-&-Offshore-Conference_2019
USD 30 000 000 [fri kontantstrøm] * NOK/USD 8,90 * 7 VLCC / 575 362 013[aksjer] ≈ NOK 3,25 per aksje
USD 35 000 000 [fri kontantstrøm] * NOK/USD 8,90 * 7 VLCC / 575 362 013[aksjer] ≈ NOK 3,80 per aksje
USD 40 000 000 [fri kontantstrøm] * NOK/USD 8,90 * 7 VLCC / 575 362 013[aksjer] ≈ NOK 4,33 per aksje
Rederiskatten er neglisjerbar.
(rate USD 130 000 - kostnader USD 19 000) * 365 = USD 40 515 000 per år
http://vxz.eu/2019-09-11__HUNT_6__Investor-Presentation@Pareto_Oil-&-Offshore-Conference_2019
USD 30 000 000 [fri kontantstrøm] * NOK/USD 8,90 * 7 VLCC / 575 362 013[aksjer] ≈ NOK 3,25 per aksje
USD 35 000 000 [fri kontantstrøm] * NOK/USD 8,90 * 7 VLCC / 575 362 013[aksjer] ≈ NOK 3,80 per aksje
USD 40 000 000 [fri kontantstrøm] * NOK/USD 8,90 * 7 VLCC / 575 362 013[aksjer] ≈ NOK 4,33 per aksje
Rederiskatten er neglisjerbar.
Redigert 21.01.2021 kl 07:46
Du må logge inn for å svare
ruda
08.01.2020 kl 07:32
7344
Hunter Group skal ha sikret en ny last til den første av sine syv VLCC-ere, «Hunter Atla», til 130.000 dollar dagen.
Pareto Securities opplyser at «Hunter Atla» skal frakte råolje fra Vest-Afrika til Kina for kinesiske Unipec, og anslår at reisen tar over 60 dager
Pareto Securities opplyser at «Hunter Atla» skal frakte råolje fra Vest-Afrika til Kina for kinesiske Unipec, og anslår at reisen tar over 60 dager
Redigert 21.01.2021 kl 07:46
Du må logge inn for å svare
ruda
08.01.2020 kl 07:51
7307
Hunter har en cash break-even rate på under 20.000 dollar om dagen for hvert av tankskipene
Redigert 21.01.2021 kl 07:46
Du må logge inn for å svare
Freecashflow
08.01.2020 kl 08:38
7195
Hvis det stemmer som de sier i finansavisen at båtene er nedbetalt på 2 år betyr dette at de 7 skipene minst kan generere usd 100 mill netto ved salg. Det betyr sånn ca kr 12 pr aksje som kan deles ut i cash til eierene!!. Da er det meningsløst å selge til Kr 5 -:)
Redigert 21.01.2021 kl 07:46
Du må logge inn for å svare
Her bl.a. hva de 7 VLCCene koster:
http://vxz.eu/HUNT_VLCCs
Blir det en fri kontantstrøm på USD 35 mill/skip, er det bare å regne: USD 85 mill / USD 35 mill = 2,4
Men basert på det Fredly og HUNT har sagt tidligere, blir ikke skipene nedbetalt hurtigere enn over ca 16 år. Den fri kontantstrømmen blir utbetalt som utbytte til aksjonærene.
Ser frem til å få 3-4 kroner i utbytte i 2021. Det bør mangedoble aksjekursen.
http://vxz.eu/HUNT_VLCCs
Blir det en fri kontantstrøm på USD 35 mill/skip, er det bare å regne: USD 85 mill / USD 35 mill = 2,4
Men basert på det Fredly og HUNT har sagt tidligere, blir ikke skipene nedbetalt hurtigere enn over ca 16 år. Den fri kontantstrømmen blir utbetalt som utbytte til aksjonærene.
Ser frem til å få 3-4 kroner i utbytte i 2021. Det bør mangedoble aksjekursen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:46
Du må logge inn for å svare
Tar man ut 3-4 kroner skal da kursen gå ned med samme beløp. Men du mener at den vil mangedoble seg pga dette? Gjerne for meg,men akkurat den forstod jeg ikke.
Redigert 21.01.2021 kl 07:46
Du må logge inn for å svare
Krosta
08.01.2020 kl 15:50
6692
Ja, aksjen vil mangedoble seg hvis man får et utbytte på 3-4 kr.
Utbytte på 4 kr når kursen er 5,5 kr tilsvarer en direkteavkastning på i overkant av 70%. Er kursen i 20 kr vil direkteavkastningen være på 20%. Får man utbytte på 4 kr i 2021 skal nok aksjekursen godt over 20 kroner.
Utbytte på 4 kr når kursen er 5,5 kr tilsvarer en direkteavkastning på i overkant av 70%. Er kursen i 20 kr vil direkteavkastningen være på 20%. Får man utbytte på 4 kr i 2021 skal nok aksjekursen godt over 20 kroner.
Redigert 21.01.2021 kl 07:46
Du må logge inn for å svare
awkward
08.01.2020 kl 15:58
6709
Investor Øystein Stray Spetalen har siden oktober i fjor stått oppført med rundt en million aksjer i Arne Fredlys tankrederi Hunter Group gjennom investeringsselskapet Tycoon Industrier, men denne uken dukker han også opp med en million Hunter-aksjer som eies privat.
Det er ikke kjent når aksjene han eier privat ble kjøpt. Aksjonærlistene viser posisjoner frem til og med onsdag sist uke.
- E24 -
Matmons og Spettet i skjønn disharmoni
Det er ikke kjent når aksjene han eier privat ble kjøpt. Aksjonærlistene viser posisjoner frem til og med onsdag sist uke.
- E24 -
Matmons og Spettet i skjønn disharmoni
Redigert 21.01.2021 kl 06:36
Du må logge inn for å svare
awkward
08.01.2020 kl 16:01
6699
Poenget er gjerne at et selskap som er i en posisjon til å utbetale 3-4 kroner i året, ikke kommer til å stå i 5,5 kroner når den tid kommer.
Og det er en sannhet med modifikasjoner det der med at kursen skal gå ned.
Det stemmer godt på selskapene som jevnlig betaler ut utbytte.
Men på selskap som er på vei inn i utbytteposisjon, så er sjelden utbyttet (tilstrekkelig) priset inn i kursen.
Og det er en sannhet med modifikasjoner det der med at kursen skal gå ned.
Det stemmer godt på selskapene som jevnlig betaler ut utbytte.
Men på selskap som er på vei inn i utbytteposisjon, så er sjelden utbyttet (tilstrekkelig) priset inn i kursen.
Redigert 21.01.2021 kl 06:36
Du må logge inn for å svare
Struts
08.01.2020 kl 16:11
6670
Det som KAN (og bør) bli interessant å få følge i uker og måneder som kommer, samt eventuelt få bekreftet (uavhengig av befraktningsmarkedet) blir neste salg av en moderne VLCC i annenhåndsmarkedet. Hunter solgte et resalg i fjor for USD 98 m. meg bekjent har intet tilsvarende skip siden blitt omsatt. Når man tjener USD 5 mill (netto)eller mer per reise, hvorfor skulle man selge? Med mindre det er en kjempegulrot i vente?
Akkurat nå kan det ikke være lett å verdiansette et resalg VLCC, eller for den saks skyld fjorårets årgang. Og inntil "Next done" vil normalt anslagene være konservative.
Fredly er pragmatisk - det er for så vidt både eierne av FRO, EOT og ADS.
Midtøsten-konflikten vil også bli en faktor.
Innbiller jeg meg da.
Akkurat nå kan det ikke være lett å verdiansette et resalg VLCC, eller for den saks skyld fjorårets årgang. Og inntil "Next done" vil normalt anslagene være konservative.
Fredly er pragmatisk - det er for så vidt både eierne av FRO, EOT og ADS.
Midtøsten-konflikten vil også bli en faktor.
Innbiller jeg meg da.
Redigert 21.01.2021 kl 06:36
Du må logge inn for å svare
Nei vi er ikke det , nå er vi sammen i Pareto bank som jeg har handlet jevnt og trutt i etter råd fra nettopp Spetalen
Er heller ikke helt ute av HUNT
Er heller ikke helt ute av HUNT
Redigert 21.01.2021 kl 06:36
Du må logge inn for å svare
Kroneflipperen
08.01.2020 kl 17:30
6482
Er nok ikke dumt det, men ikke selg deg ut av HUNT eller tank for den saks skyld, da tror jeg du vil angre deg Monsemann! :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:36
Du må logge inn for å svare
Takk for det
Hadde ca 2 mill aksjer i HUNT , tok ned risiko med ca 1/2
Hadde ca 2 mill aksjer i HUNT , tok ned risiko med ca 1/2
Redigert 21.01.2021 kl 06:36
Du må logge inn for å svare
awkward
08.01.2020 kl 19:28
6262
Det var bare et flåsete sleivspark fra min side, da antallet aksjer passet så godt :)
PARB har jo vært en hyggelig reise, så gratulerer med den!
PARB har jo vært en hyggelig reise, så gratulerer med den!
Redigert 21.01.2021 kl 06:36
Du må logge inn for å svare
Litt utfyllende til de gode svarene til Krosta og awkward.
Tommelfingerregelen er at utbytte aksjer prises i forhold til bankrente, utbytte og hvor stabilt utbyttet er.
Med dagens lave renter, som mer sannsynlig vil falle enn øke, samt jo mer stabilt utbyttet er over tid, særlig med utsikter til fortsatt samme eller høyere utbytte, bør kursen til enhver solid utbytteaksje over tid komme opp i 10-20 ganger årlig utbytte, dvs en direkteavkastning på 5-10%. Mye bedre enn banken, med "liten" risiko. EK-bevis prises nå til rundt 20 ganger årlig utbytte, også fordi det nærmer seg utbytte i mars-april.
Dagen prising av HUNT, FRO og andre tankaksjer, sier at markedet ennå ikke tror særlig på at de gode tankratene vil vare lenge, men bare er et kort blaff.
Tommelfingerregelen er at utbytte aksjer prises i forhold til bankrente, utbytte og hvor stabilt utbyttet er.
Med dagens lave renter, som mer sannsynlig vil falle enn øke, samt jo mer stabilt utbyttet er over tid, særlig med utsikter til fortsatt samme eller høyere utbytte, bør kursen til enhver solid utbytteaksje over tid komme opp i 10-20 ganger årlig utbytte, dvs en direkteavkastning på 5-10%. Mye bedre enn banken, med "liten" risiko. EK-bevis prises nå til rundt 20 ganger årlig utbytte, også fordi det nærmer seg utbytte i mars-april.
Dagen prising av HUNT, FRO og andre tankaksjer, sier at markedet ennå ikke tror særlig på at de gode tankratene vil vare lenge, men bare er et kort blaff.
Redigert 21.01.2021 kl 06:36
Du må logge inn for å svare
Aldri feil å ta (noe) gevinst.
En av mine viktigste regler i aksjemarkedet er:
Bedre å gå glipp av (noe) gevinst enn å gå på et tap. Er nye muligheter hver dag. PARB er en av dem.
En av mine viktigste regler i aksjemarkedet er:
Bedre å gå glipp av (noe) gevinst enn å gå på et tap. Er nye muligheter hver dag. PARB er en av dem.
Redigert 21.01.2021 kl 06:36
Du må logge inn for å svare
Sikkert ett dumt spørsmål, men relativt uerfaren innen tank.
Påvirkes kursen her nevneverdig etter oljepris ? Skjønner rater er den største kurs driveren.
Påvirkes kursen her nevneverdig etter oljepris ? Skjønner rater er den største kurs driveren.
Redigert 21.01.2021 kl 06:36
Du må logge inn for å svare
Er som Spetalen sier: milliardærer selger alltid for tidlig
Redigert 21.01.2021 kl 06:36
Du må logge inn for å svare
Veldig høy oljepris (>> USD 100 / fat) vil sannsynligvis dempe forbruket -> mindre behov for transport av olje -> lavere rater.
Omvendt ved veldig lav oljepris.
Omvendt ved veldig lav oljepris.
Redigert 21.01.2021 kl 06:36
Du må logge inn for å svare
Slettet brukerskrev Er som Spetalen sier: milliardærer selger alltid for tidlig
Kanskje derfor de er blitt milliardærer? ;)
Vett til å selge/snu i tide, og ikke så grådige som mange HO skribenter, som misser toppen, deretter satser på julenissen, og blir sittende hele veien ned, også etter at tapssonen er nådd, mens de pøser ut det neste hausse-innlegget dummere en det forrige, fordi de tror det er mulig å påvirke aksjekurser med HO-innlegg.
Vett til å selge/snu i tide, og ikke så grådige som mange HO skribenter, som misser toppen, deretter satser på julenissen, og blir sittende hele veien ned, også etter at tapssonen er nådd, mens de pøser ut det neste hausse-innlegget dummere en det forrige, fordi de tror det er mulig å påvirke aksjekurser med HO-innlegg.
Redigert 21.01.2021 kl 06:36
Du må logge inn for å svare
Flussyremannen
09.01.2020 kl 00:20
5817
Hvorfor reiser ikke oljetankerne til Venezuela og fyller bensin på tanken for den nette sum av 0,06 øre literen og selger den på Shellstasjonen i Odda for 17.65 kroner literen? Gullgruve.
Redigert 21.01.2021 kl 06:36
Du må logge inn for å svare
For så å bli "sanksjonert til døde" av Trump.
Redigert 21.01.2021 kl 06:36
Du må logge inn for å svare
6 øre til innlands bruk
Hva tror du det koster ekstra å dra dit å bunkre når de skal helt andre steder å fylle skipene
Hva tror du det koster ekstra å dra dit å bunkre når de skal helt andre steder å fylle skipene
Redigert 21.01.2021 kl 06:36
Du må logge inn for å svare
finansakrobat-
09.01.2020 kl 17:04
5126
Jasså..
Redigert 21.01.2021 kl 06:36
Du må logge inn for å svare
canarias
09.01.2020 kl 17:42
5026
Hunter var råsterk i dag, vi har vår fulle tillit til Fredly.
Redigert 21.01.2021 kl 06:36
Du må logge inn for å svare
canarias
09.01.2020 kl 18:32
4962
Nærmer oss 6 kroner nå, det vil snart fosse dividendpenger inn på kontoene våre, her og i Frontline er vi virkelig tungt inne
Redigert 21.01.2021 kl 06:36
Du må logge inn for å svare
Yuri_Milner
09.01.2020 kl 20:14
4785
God dag for Hunter i dag, men de beste dagene har enda ikke kommet. Bare vent til Q4 og når nyheter om utbytte kommer!
Redigert 21.01.2021 kl 06:36
Du må logge inn for å svare
Freecashflow
09.01.2020 kl 20:16
4789
4 båter skal vel levere utover året. Inntektene vil stige i været. Hva er normal P/E i tank bransjen ??. Hvis de tjener 2kr pr aksje i 2020 og en P/E på 10-12 så bør kursen være........ tja er det mulig ??
Redigert 21.01.2021 kl 06:36
Du må logge inn for å svare
Noen som tørr anslå kurs på ett tidsperspektiv på 5-6 mnd om ratene holder seg som nå ?
Redigert 21.01.2021 kl 06:36
Du må logge inn for å svare