Havyard skal gjøre skipsfarten grønn
lolle02
05.11.2020 kl 13:44
4435
thypoon skrev Ja hva sa jeg
Kom dere ut før lyset slukkes
Redigert 21.01.2021 kl 07:57
Du må logge inn for å svare
Lim Gordon
05.11.2020 kl 13:50
4432
Er dere spekulanter så hold dere langt unna dette, skipsreparasjonsvirksomhet har trange kår i Norge!
Redigert 21.01.2021 kl 07:57
Du må logge inn for å svare
KalleAnka123
05.11.2020 kl 13:53
4478
lolle02 skrev Kom dere ut før lyset slukkes
Hvorfor steg aksjen 35%? Alt jeg fant på newsweb var at de måtte nedbemanne. Er ikke dette en dårlig nyhet?? LOL
Redigert 21.01.2021 kl 07:44
Du må logge inn for å svare
Hildebart
05.11.2020 kl 13:55
4472
Nedbemanning = Reduserte kostnader.
Redigert 21.01.2021 kl 07:44
Du må logge inn for å svare
KalleAnka123
05.11.2020 kl 13:58
4463
Nedbemanning = dårlige tider.
Redigert 21.01.2021 kl 07:44
Du må logge inn for å svare
Hildebart
05.11.2020 kl 14:02
4463
Vi visste det var dårlige tider. Vi visste ikke de skulle nedbemanne. Legg de to sammen og man får et positivt resultat av de to faktorene.
Redigert 21.01.2021 kl 07:44
Du må logge inn for å svare
KalleAnka123
05.11.2020 kl 14:04
4478
Ja, det gir mening. Da kjøper jeg!
Redigert 21.01.2021 kl 07:44
Du må logge inn for å svare
Møre75
05.11.2020 kl 14:38
4439
Dem skal vel bli kjempe grønn etter hvert så skal ikke se de kommer med kjempe kontrakter snart
Redigert 21.01.2021 kl 07:44
Du må logge inn for å svare
Rhods
05.11.2020 kl 15:26
4382
Den som var heldig å få seg en gevinst på nedbemanning her bør sterkt vurdere å ta gevinst. Vi har i dag en verftsindustri i Norge der nær sagt alle skal inn og prøve overleve innefor service&repair eller som rene hoffleverandører til brønnbåtselskaper. Dette er selskaper som har enorme utfordringer med å snu en hel bedriftskultur fra å levere beste kvalitet til petroleumsnæringen til å skulle levere god nok kvalitet til fiskerederi, oppdrettselskaper osv. Dette gjennomsyrer alt, overdimensjonert OH, produksjon som er vant til å tenke og bruk tid på den beste kvaliteten de kan oppnå, innkjøp , HSEQ, administrasjon. Legg til lavere omsetning, dårligere marginer i kontraktene og at de beste folka går til andre næringer mens resten skal prøve å lære seg hva god nok kvalitet er og hvordan man i alle dager skal klare å tjene penger på disse tingene man aldri har gjort før. Skeptisk. Hadde de enda drevet med et nytt, spennende og fremtidsrettet produkt. Service & repair er ikke det.
Redigert 21.01.2021 kl 07:44
Du må logge inn for å svare
thypoon
05.11.2020 kl 15:30
4382
Nå skal Hyard kutte tapssluk og satse på teknologien og design. Mye smartere det i det grønne skiftet. Lite frie aksjer og enorm oppside. Styrket egenkapital gjennom akkord med datterselskap.
KJØP!
KJØP!
Redigert 21.01.2021 kl 07:44
Du må logge inn for å svare
Dagens melding om at Havyard legger om virksomheten til å bli et rent reparasjonsverft kan vise seg å være en meget god endring av strategi:
Risikoen ved nybygg blir borte, og selskapet kan fokusere på å fase inn grønne løsninger for skip. Svend Egil Larsens kursmål på 32 kroner i DN kan plutselig vise seg å ikke være så langt unna.
Risikoen ved nybygg blir borte, og selskapet kan fokusere på å fase inn grønne løsninger for skip. Svend Egil Larsens kursmål på 32 kroner i DN kan plutselig vise seg å ikke være så langt unna.
Redigert 21.01.2021 kl 07:44
Du må logge inn for å svare
Takk for link d12m. Denne er fra 2019, men fortjener absolutt å bli lest igjen. Meldingen innebærer at approval phase er enda nærmere.
https://www.havyard.com/news/2019/prototype-for-hydrogen---one-step-closer/
04.november, 2019
Prototype for hydrogen - one step closer
Havyard is taking the next step towards a hydrogen system pilot for large ships. The company is entering the approval phase and has signed agreements with providers of hydrogen tanks and fuel cells.
If large vessels are to sail zero emission at high speed over long distances, battery solutions does not contain enough energy. Fuel cells running on hydrogen is a solution to this, and the Havyard Group, with Havyard Design & Solutions and Norwegian Electric Systems, is now conducting pioneering work on the development of a system that will become the biggest of its kind for ships.
The first phase of the Havyard Group’s ground-breaking work is completed, and the company is now entering into the approval stage for the hydrogen system together with Linde Engineering as tank supplier and PowerCell Sweden AB as supplier of fuel cells.
The project manager for the Havyard Group’s FreeCO2ast project, Kristian Osnes, says Linde is a significant player in the market for designing and manufacturing equipment for cryogenic gases.
We believe they are the right partner for finding solutions that will ensure safe storage and control barriers for cryogenic hydrogen on board ships. The regulations for these solutions have not yet been developed, and we are pleased to have Linde on-board when entering the approval process, which we expect to be very challenging.
The Havyard Group has chosen PowerCell to deliver fuel cells.
PowerCell's core technology for fuel cells is well documented through their cooperation with Bosch for the car industry, and we are looking forward to working with them to create the right solutions for the maritime sector.
Kristian Osnes says that fuel cells have similarities with the battery technology that NES has already worked with in a number of ferry projects, he therefore thinks the cooperation will provide high quality maritime solutions, as they take the zero-emissions goal one step further – from battery to hydrogen.
A comprehensive solution that works
The agreement entails that the Havyard companies, together with PowerCell and Linde, will design a hydrogen solution and take the first step towards certification. This solution will be offered to Havila Kystruten for retrofitting.
This encourages us to have a comprehensive solution in mind from the start. We will deliver a system that is safe, that takes up little space, that is easy to retrofit and, of course, that does the job.
The development of the hydrogen system is part of a PilotE project in which the Havyard companies and the research institutions Sintef and Prototech are working together
Zero emissions also over long distances
The head of research and development at Havyard Group, Kristian Voksøy Steinsvik, says PilotE is very useful when it comes to simplifying the application process in relation to the range of Norwegian research and development funding instruments, and not least in terms of the support, which lessens the risk inherent in spearheading the development.
With PilotE on the team, you can dare to be a first mover at the same time as having a broad focus on developing tools and methods that will benefit both us and the industry, regardless of the type of technical solution we land on.
Havyard Design and Solutions has sound experience of simulation tools and virtual prototyping of ships. This combined with Norwegian Electric Systems’ expertise in green technology and integration will ensure optimal interaction with the other power systems on the ship.
The interaction will provide us with experience to deliver complete hydrogen solutions for several types of ships. The system we are developing is designed in modules and can be installed both in newbuilds and retrofitted in existing ships. In this way, we will contribute to development of large-scale vessels that can sail emission free over long distances, or significant emission cuts from vessels that use hybrid propulsion systems.
Front page photo: Illustration of the ship’s propulsion systems with integrated LH2 tank and fuel cells. Photo: Havyard
https://www.havyard.com/news/2019/prototype-for-hydrogen---one-step-closer/
04.november, 2019
Prototype for hydrogen - one step closer
Havyard is taking the next step towards a hydrogen system pilot for large ships. The company is entering the approval phase and has signed agreements with providers of hydrogen tanks and fuel cells.
If large vessels are to sail zero emission at high speed over long distances, battery solutions does not contain enough energy. Fuel cells running on hydrogen is a solution to this, and the Havyard Group, with Havyard Design & Solutions and Norwegian Electric Systems, is now conducting pioneering work on the development of a system that will become the biggest of its kind for ships.
The first phase of the Havyard Group’s ground-breaking work is completed, and the company is now entering into the approval stage for the hydrogen system together with Linde Engineering as tank supplier and PowerCell Sweden AB as supplier of fuel cells.
The project manager for the Havyard Group’s FreeCO2ast project, Kristian Osnes, says Linde is a significant player in the market for designing and manufacturing equipment for cryogenic gases.
We believe they are the right partner for finding solutions that will ensure safe storage and control barriers for cryogenic hydrogen on board ships. The regulations for these solutions have not yet been developed, and we are pleased to have Linde on-board when entering the approval process, which we expect to be very challenging.
The Havyard Group has chosen PowerCell to deliver fuel cells.
PowerCell's core technology for fuel cells is well documented through their cooperation with Bosch for the car industry, and we are looking forward to working with them to create the right solutions for the maritime sector.
Kristian Osnes says that fuel cells have similarities with the battery technology that NES has already worked with in a number of ferry projects, he therefore thinks the cooperation will provide high quality maritime solutions, as they take the zero-emissions goal one step further – from battery to hydrogen.
A comprehensive solution that works
The agreement entails that the Havyard companies, together with PowerCell and Linde, will design a hydrogen solution and take the first step towards certification. This solution will be offered to Havila Kystruten for retrofitting.
This encourages us to have a comprehensive solution in mind from the start. We will deliver a system that is safe, that takes up little space, that is easy to retrofit and, of course, that does the job.
The development of the hydrogen system is part of a PilotE project in which the Havyard companies and the research institutions Sintef and Prototech are working together
Zero emissions also over long distances
The head of research and development at Havyard Group, Kristian Voksøy Steinsvik, says PilotE is very useful when it comes to simplifying the application process in relation to the range of Norwegian research and development funding instruments, and not least in terms of the support, which lessens the risk inherent in spearheading the development.
With PilotE on the team, you can dare to be a first mover at the same time as having a broad focus on developing tools and methods that will benefit both us and the industry, regardless of the type of technical solution we land on.
Havyard Design and Solutions has sound experience of simulation tools and virtual prototyping of ships. This combined with Norwegian Electric Systems’ expertise in green technology and integration will ensure optimal interaction with the other power systems on the ship.
The interaction will provide us with experience to deliver complete hydrogen solutions for several types of ships. The system we are developing is designed in modules and can be installed both in newbuilds and retrofitted in existing ships. In this way, we will contribute to development of large-scale vessels that can sail emission free over long distances, or significant emission cuts from vessels that use hybrid propulsion systems.
Front page photo: Illustration of the ship’s propulsion systems with integrated LH2 tank and fuel cells. Photo: Havyard
Redigert 21.01.2021 kl 07:44
Du må logge inn for å svare
Aktiestrateg
06.11.2020 kl 09:35
4146
Vad tror ni om dagen för Havyard?
Verkar vara lite vinsthemtagningar nu på morgonen för att sedan klättra vidare upp under dagen kanske - återstår att se!
Verkar vara lite vinsthemtagningar nu på morgonen för att sedan klättra vidare upp under dagen kanske - återstår att se!
Redigert 21.01.2021 kl 07:44
Du må logge inn for å svare
HYARD kommer solid tilbake. Har benyttet dagens gevinstsikring på å laste ytterligere opp med aksjer mens kursen ennå er under 6 kroner. Husk at snittkursen til den jevne Havyard-investor som har handlet i høst nå trolig er et sted mellom 5 og 11 kroner. I følge tidligere meldinger fra selskapet kan det ventes godkjenninger på Havyards hydrogenløsninger om ikke lenge / senere i høst? Dette vil være en solid trigger. I tillegg kan nye kontrakter meldes. Selskapet har nå kuttet den tapsbringende rene verftsvirksomheten, antall ansatte er redusert, og selskapet kan øke evt annen ønsket kompetanse innen teknologi og grønne løsninger. Dette er gode grep fra selskapet rigget for fremtiden innen hydrogen og el.
Man bør også merke seg statsminister Erna Solbergs nylige omtale av Havyard i samme setning som at hun sa at regjeringen vil satse på hydrogenløsninger fremover, og gi sin støtte til dette. Havyard kan plutselig få gullkortet fra statlig hold. Da er aksjekursen ikke under tosifret kurs lenge.
"I forrige uke kom to rappe børsmeldinger om gjenåpning av verftsaktiviteter og gjennombrudd for en broløsning til skip. Nyvinningen skal gi «enklere og mer fleksibel bruk, økt driftssikkerhet og er en solid plattform for fremtidens digitale og grønne revolusjon til sjøs», ifølge børsmeldingen.
Statsminister Erna Solberg omtalte også aksjen i varme ordelag under Høyres landsmøte. Hun nevnte at Norge skal satse på hydrogen i tiden fremover, og ramset opp «tre spennende prosjekter» fra norsk sektor – deriblant Havyards prototype-prosjekt på bruk av hydrogen i store skip."
https://finansavisen.no/nyheter/markedskommentarer/2020/10/19/7578516/dagens-vinner-er-opp-420-prosent-pa-en-maned
Man bør også merke seg statsminister Erna Solbergs nylige omtale av Havyard i samme setning som at hun sa at regjeringen vil satse på hydrogenløsninger fremover, og gi sin støtte til dette. Havyard kan plutselig få gullkortet fra statlig hold. Da er aksjekursen ikke under tosifret kurs lenge.
"I forrige uke kom to rappe børsmeldinger om gjenåpning av verftsaktiviteter og gjennombrudd for en broløsning til skip. Nyvinningen skal gi «enklere og mer fleksibel bruk, økt driftssikkerhet og er en solid plattform for fremtidens digitale og grønne revolusjon til sjøs», ifølge børsmeldingen.
Statsminister Erna Solberg omtalte også aksjen i varme ordelag under Høyres landsmøte. Hun nevnte at Norge skal satse på hydrogen i tiden fremover, og ramset opp «tre spennende prosjekter» fra norsk sektor – deriblant Havyards prototype-prosjekt på bruk av hydrogen i store skip."
https://finansavisen.no/nyheter/markedskommentarer/2020/10/19/7578516/dagens-vinner-er-opp-420-prosent-pa-en-maned
Redigert 21.01.2021 kl 07:44
Du må logge inn for å svare
Stev
07.11.2020 kl 22:24
4146
Løft på Mandag, Biden i førersete
Redigert 21.01.2021 kl 07:44
Du må logge inn for å svare
Nsxnsx
12.11.2020 kl 09:37
3889
thypoon skrev Ja hva sa jeg
Opp eller ned fra 4.7 ? Usikker på om jeg skal gå ALL INN .....elller UT :)
Redigert 21.01.2021 kl 07:44
Du må logge inn for å svare
murpy
12.11.2020 kl 09:39
3897
Avventer emisjon.
Redigert 21.01.2021 kl 07:44
Du må logge inn for å svare
Møre75
12.11.2020 kl 10:36
3849
Blir vel ingen emisjon på så lav kurs ,, regner med hvis det skjer så er kursen 10-12 kr
Redigert 21.01.2021 kl 07:44
Du må logge inn for å svare
murpy
12.11.2020 kl 11:17
3825
Ja jøss, optimist kaller man det.
Redigert 21.01.2021 kl 07:44
Du må logge inn for å svare
Nsxnsx
13.11.2020 kl 09:57
3684
thypoon skrev Ja hva sa jeg
15% opp ...?? noen nyheter jeg ikke har fått med meg ??
Redigert 21.01.2021 kl 07:44
Du må logge inn for å svare
Nsxnsx
13.11.2020 kl 09:59
3730
Ikke meg imot altså :)
Redigert 21.01.2021 kl 07:44
Du må logge inn for å svare
Nsxnsx
13.11.2020 kl 10:18
3717
Over 20% nå...ingen som følger med ??
Redigert 21.01.2021 kl 07:44
Du må logge inn for å svare
Anders9ls1
13.11.2020 kl 10:26
3733
Ny flåteavtale for datterselskap
Datterselskapet Norwegian Greentech AS har sikret flåteavtale med det norske rederiet Wilson ASA. Rammeavtalen innebærer leveranser av rensesystemer for ballastvann til den aktuelle flåten, som etter planen vil bli utført i perioden 2020 til 2024. For ytterligere informasjon, vennligst se vedlagte pressemelding.
www.oslobors.no
Datterselskapet Norwegian Greentech AS har sikret flåteavtale med det norske rederiet Wilson ASA. Rammeavtalen innebærer leveranser av rensesystemer for ballastvann til den aktuelle flåten, som etter planen vil bli utført i perioden 2020 til 2024. For ytterligere informasjon, vennligst se vedlagte pressemelding.
www.oslobors.no
Redigert 21.01.2021 kl 07:44
Du må logge inn for å svare
awkward
13.11.2020 kl 10:30
3717
Den der er en gamechanger!
Redigert 21.01.2021 kl 07:44
Du må logge inn for å svare
KalleAnka123
13.11.2020 kl 10:32
3703
Pump & dump. Rører den ikke før på 5kr.
Redigert 21.01.2021 kl 07:44
Du må logge inn for å svare
awkward
13.11.2020 kl 10:35
3680
Norwegian Greentech AS har inngått sin desidert største avtale da de har signert
flåteavtale med det Norske rederiet Wilson ASA.
Avtalen innebærer at Norwegian Greentech skal levere rensesystemer for Ballastvann til alle Wilson
sine eide skip, hovedsakelig i perioden 2020 til 2024.
Wilson er et av de største fraktebåtrederiene i Europa innen sitt segment, og det desidert største i
Norge. Flåten består pr. i dag av 120 skip, hvorav brorparten er eiet av rederiet selv.
Virker mer enn som så
flåteavtale med det Norske rederiet Wilson ASA.
Avtalen innebærer at Norwegian Greentech skal levere rensesystemer for Ballastvann til alle Wilson
sine eide skip, hovedsakelig i perioden 2020 til 2024.
Wilson er et av de største fraktebåtrederiene i Europa innen sitt segment, og det desidert største i
Norge. Flåten består pr. i dag av 120 skip, hvorav brorparten er eiet av rederiet selv.
Virker mer enn som så
Redigert 21.01.2021 kl 07:44
Du må logge inn for å svare
Nsxnsx
13.11.2020 kl 10:35
3692
KalleAnka123 skrev Pump & dump. Rører den ikke før på 5kr.
Der solgte jeg alt :) +52 % på en liten time....mulig det var for tidlig men ALLTID riktig å ta gevinst :)
Redigert 21.01.2021 kl 07:44
Du må logge inn for å svare
KalleAnka123
13.11.2020 kl 10:37
3683
Her er det bare å selge med god gevinst. Tenkte å kjøpe denne på 4,5, men gjorde ikke. Vet ikke hvorfor. Fulgte mer på Soff og Mseis. Jeg garanterer at jeg kan få den igjen på 4 tallet. Bra med planer og sånt, men ting tar tid. Og hvordan skal de finansiere dette? Ikke godt å si.
Redigert 21.01.2021 kl 07:44
Du må logge inn for å svare
Hunte
13.11.2020 kl 10:42
3656
Jobben starter NÅ, så her blir det ikke venting med oppstart. Dette er en sykt stor kontrakt, Wilson er gedigen innen Shipping!
Redigert 21.01.2021 kl 07:44
Du må logge inn for å svare
Anders9ls1
13.11.2020 kl 10:43
3649
Monsteravtale!
Redigert 21.01.2021 kl 07:44
Du må logge inn for å svare
Anders9ls1
13.11.2020 kl 10:49
3610
Her selges ikke en aksje under 10.
Redigert 21.01.2021 kl 07:44
Du må logge inn for å svare
Anders9ls1 skrev Monsteravtale!
Seiler opp som en konkurrent til "selveste" VOW?? Da er vel dette også et grønt selskap da?
Redigert 21.01.2021 kl 07:44
Du må logge inn for å svare
Montana
13.11.2020 kl 10:59
3559
OMG! Dėt blir en glad Jul! :D
Redigert 21.01.2021 kl 07:44
Du må logge inn for å svare
Montana
13.11.2020 kl 10:59
3559
OMG! Dėt blir en glad Jul! :D
Redigert 21.01.2021 kl 07:44
Du må logge inn for å svare
Anders9ls1 skrev Monsteravtale!
Jeg prøver i stor grad å holde språket pent, pyntelig og sofistikert.. Men tillater meg nå å spørre; hva faen skjer med prisingen av dette selskapet?
Redigert 21.01.2021 kl 07:44
Du må logge inn for å svare
AksjeKong1
13.11.2020 kl 11:15
3484
Anders9ls1 skrev Her selges ikke en aksje under 10.
Nei bare å holde på denne en stund fremover 😊 ikke lenge siden den var i ca 12 kr, og det uten denne monsterkontrakten 🥇
Redigert 21.01.2021 kl 07:44
Du må logge inn for å svare