DOF ned mens SOFF opp
Kan noen forklare? Snart er kursen lik for de to selskapene. Fusjon 1:1?
Redigert 21.01.2021 kl 09:05
Du må logge inn for å svare
danmark1
06.11.2019 kl 11:15
6963
SOFF har fået nye kontrakter og udsættelse af betaling og det løfter aktien. DOF ligger med meget lille omsætning og det giver problemer for shorterne. Kursen holdes nogenlunde stabil og folk venter på nyt fra refinansieringen. DOF er i en meget bedre situation end SOFF, så det er kun et spørgsmål om tid, før DOF stikker af.
Redigert 21.01.2021 kl 07:21
Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
06.11.2019 kl 11:30
6928
selvom kursen er lik er ikke prisen på selskapet likt vettu, såpass burde du vite
Redigert 21.01.2021 kl 07:21
Du må logge inn for å svare
Tm3P
06.11.2019 kl 11:49
6885
I det tilfelle her tar han faktisk ikke så voldsomt feil :) Er vel rundt 10% flere aksjer i Dof.
Redigert 21.01.2021 kl 07:21
Du må logge inn for å svare
danmark1
06.11.2019 kl 12:28
6810
Når man ser på ordrebog og egenkapital er DOF kommet alt for langt ned. Shorterne hat virkelig trukket den ned, efter udmeldingen fra Danske Bank.
Redigert 21.01.2021 kl 07:21
Du må logge inn for å svare
Kontur
06.11.2019 kl 16:07
7212
Situasjonen for de to selskapene DOF og SOFF er så ulik at de knapt kan la seg sammenligne. Både når det gjelder flåteoppbygging, Backlog, finansieringsmodell, osv.
Begge driver med båt og begge selskap har mye gjeld men der stopper det
Begge driver med båt og begge selskap har mye gjeld men der stopper det
Redigert 21.01.2021 kl 07:21
Du må logge inn for å svare
danmark1
06.11.2019 kl 16:59
7149
Tommel op for Subsea: https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2019/11/06/7470240/dof-subsea-fikk-tommelen-opp
Redigert 21.01.2021 kl 07:21
Du må logge inn for å svare
Solstad er nesten oppe til DOFs emisjonskurs 1,00
Redigert 21.01.2021 kl 07:21
Du må logge inn for å svare
danmark1
08.11.2019 kl 13:25
6679
Så kan flåden, der er tilbage, får fine rater.
Redigert 21.01.2021 kl 07:21
Du må logge inn for å svare
DOF fikk en god 3 årskontrakt og et par tre båter på kortere kontrakt!
Soff går 15 % på under totalt under 1000 dagers kont , mens dof går såvidt opp på mer enn 1200 dagers arbeid totalt !
Det er noe som ikke rimer , DOF burde gå minst10% på gårsdagens kontrakter !
Soff går 15 % på under totalt under 1000 dagers kont , mens dof går såvidt opp på mer enn 1200 dagers arbeid totalt !
Det er noe som ikke rimer , DOF burde gå minst10% på gårsdagens kontrakter !
Redigert 21.01.2021 kl 07:21
Du må logge inn for å svare
kongsberg1
08.11.2019 kl 13:39
6634
Kommer nok sigen nå snart. Ellers veldig enig med deg Bjella.
Redigert 21.01.2021 kl 07:21
Du må logge inn for å svare
Met1976
08.11.2019 kl 13:53
6599
SOFF har fått over 8000fartøydøgn (inkludert opsjoner) siste dagene som toppet seg med de over 4000 som ble rapportert idag.
Redigert 21.01.2021 kl 07:21
Du må logge inn for å svare
hypotetic
08.11.2019 kl 14:06
6566
Usikkerhet gjør at all fornuft forsvinner og fondsforvaltere og andre har måttet selge for lenge siden. Begge disse selskapene er priset tilsvarende en dyr Oslo bolig. Begge selskapene er konkurspriset og det blir bare tull å diskutere om de skal opp/ned 1% eller 100% for uansett vil dette fortsatt være konkursprising av så store globale selskaper. Diskusjonen bør gå på om det blir konkurs, utvanning eller om Ek skal tilbake til gamle nivåer som vil tilsvare gjelden. Overlever disse selskapene og markedet kommer tilbake skal EK opp fra dagens 300mill til 20-30 milliarder. På slutten av 80 og begynnelsen av nittitallet solgte Oslo Kommune ut bygårdene sine for 0,5-1million kroner. Ingen ville ha disse bygårdene som i dag er priset til 200millioner. I Holmenkollen derimot kjøpte folk den gang hus til 5 millioner. Hus i Holmenkollen er usalgbart globalt også i dag men disse båtene vil det uten nybygging påny bli ekstrem etterspørsel etter i Brasil, Asia, Afrika og andre land som nå overtar oljeproduksjonen på dypvann. Her er det muligheter for en kursøkning som man aldri tidliger har sett på Oslo Børs. Pass dog på å fordele investeringen på flere Supply selskaper for det er ikke nødvendigvis lett å forutse hvem av soff og dof som blir den største vinneren selv om dof ser sterkere ut finansielt akkurat nå. Oppsiden kan bli større i soff.
Redigert 21.01.2021 kl 07:21
Du må logge inn for å svare
danmark1
09.11.2019 kl 11:28
6306
DOF står stærkest og burde ligge meget højere i forhold til SOFF. DOF vil formodentlig overtage hele DS og dermed have en god indtægtskilde i fremtiden. I netop de områder i verden du henviser til, vil DOF kunne stå stærkt.
Redigert 21.01.2021 kl 07:21
Du må logge inn for å svare
hstray
12.11.2019 kl 23:31
5697
Ser på dagens oppdatering av short registert at CONNOR, CLARK & LUNN INVESTMENT MANAGEMENT Ltd har startet inndekning og var 11.11 under synlig short grense på 0,5%
Dvs de mest sannsynlig har startet en rolig inndekning inn mot kvartalsresultat 28.11. Med dagens lave omsetning i aksjen vil inndekning ta litt tid
Dvs de mest sannsynlig har startet en rolig inndekning inn mot kvartalsresultat 28.11. Med dagens lave omsetning i aksjen vil inndekning ta litt tid
Redigert 21.01.2021 kl 07:21
Du må logge inn for å svare
Bulen
13.11.2019 kl 10:38
5500
Dagens volum må jo være urovekkende for en shorter :D
Redigert 21.01.2021 kl 07:21
Du må logge inn for å svare
Opticom2000
13.11.2019 kl 10:42
5497
https://investors.technipfmc.com/news-releases/news-release-details/technipfmc-enters-memorandum-agreement-moa-sell-g1201-subsea?fbclid=IwAR2jGrSSyxNTMK5Gp9wJ05YixHyDGI5Agqu79KJJbUkZfQkixkUPiwb__uk
Dette er dårlige nyheter for egenkapitalen til DOFSUB og DOF. TechnipFMC gjør en nedskrivning på ~40% av NB etter ordinære avskrivninger. Til sammenligning har DOFSUB kun gjort nedskrivninger på 13% etter ordinære avskrivninger. Egenkapitalen er massivt inflatert.
Dette er dårlige nyheter for egenkapitalen til DOFSUB og DOF. TechnipFMC gjør en nedskrivning på ~40% av NB etter ordinære avskrivninger. Til sammenligning har DOFSUB kun gjort nedskrivninger på 13% etter ordinære avskrivninger. Egenkapitalen er massivt inflatert.
Redigert 21.01.2021 kl 07:21
Du må logge inn for å svare
AlanS
13.11.2019 kl 10:57
5463
Dette gjelder kun G1200 og G1201 båter. Hvorfor mener du at dette er relevant for DOF og DOFSUB?
Redigert 21.01.2021 kl 07:21
Du må logge inn for å svare
hifidude
13.11.2019 kl 11:13
5452
Opticom2000 begynner å bli litt svett nå, avklaring nærmer seg og han har ikke hatt baller til å kjøre kursen ytterligere ned. Fjæra er spent...
Redigert 21.01.2021 kl 07:21
Du må logge inn for å svare
Kontur
13.11.2019 kl 11:50
5389
Finansieringsløsning nærmer seg nok for hver dag som går. Obligasjonseierne ser også ut til å være fornøyd med planen uten at det vites sikkert. Der ble vel gitt endel informasjon til det ene fondet forrige uke. I tilfelle konfidensiell informasjon vil jeg tro.
Aksjen vil nå ganske sikkert bli stående i ro inntil større oppdatering kommer. Få som ser poenget i å selge nå.
Aksjen vil nå ganske sikkert bli stående i ro inntil større oppdatering kommer. Få som ser poenget i å selge nå.
Redigert 21.01.2021 kl 07:21
Du må logge inn for å svare
danmark1
13.11.2019 kl 11:51
5385
Er alene i short. Det er ikke nogen nem situation.
Redigert 21.01.2021 kl 07:21
Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
13.11.2019 kl 12:08
5347
Når du må skrive ned en båt med en milliard har du bomma grovt. 10 år gammel og skrives ned med 1 milliard, Verdien burde ikke vært 1 milliard i utgangspunktet nå en gang. Her har nok revisoren strammet de opp. Men dof har skrevet ned sine båter mye og de må snart skrives opp.
Redigert 21.01.2021 kl 07:21
Du må logge inn for å svare
Kontur
13.11.2019 kl 12:38
5299
Skal vi tippe på hvilken dag finansieringsløsning kommer?
Redigert 21.01.2021 kl 07:21
Du må logge inn for å svare
AlanS
13.11.2019 kl 12:51
5263
Finansieringsløsning er nokså klar, men skjebnen til First Reserves sin andel er trolig under lupen nå.
Redigert 21.01.2021 kl 07:21
Du må logge inn for å svare
ctrlaltdel
13.11.2019 kl 13:58
5177
Ikke ofte jeg tipper, men dette er jeg med på. Er 101% sikker på at der vil bli redegjort for prosessen og løsningen ved Q3 fremleggelsen. Det har også blitt nevnt av selskapet så det er ikke vill tipping.
Redigert 21.01.2021 kl 07:21
Du må logge inn for å svare
Opticom2000
13.11.2019 kl 13:58
5173
Selv om det er noe ulike båttyper og utstyr mellom G1200 og deler av DOFSUB sin flåte så korrelerer annenhåndsverdiene mellom sub-segmentene innenfor Subsea godt. Derfor er det absolutt fair å anta at bokført verdi på skip som Vitoria og Niteroi er kraftig overvurdert. For ikke å snakke om Skandi Acergy som gikk av kontrakt i sommer etter 11 år på charter med eventyr-rate, en rate som man aldri vil kunne oppnå igjen.
Det vi vet er at DOF Subsea kun har gjort nedskrivninger på 14% av NB siden 2014 utover ordinære avskrivninger. I dag fikk vi svaret på at TechnipFMC måtte gjøre nedskrivninger på hele 40% bokført verdi på de nevnte skipene. Med andre ord så er DOF sine bokverdier med overveiende sannsynlighet kraftig oppblåst!
Det vi vet er at DOF Subsea kun har gjort nedskrivninger på 14% av NB siden 2014 utover ordinære avskrivninger. I dag fikk vi svaret på at TechnipFMC måtte gjøre nedskrivninger på hele 40% bokført verdi på de nevnte skipene. Med andre ord så er DOF sine bokverdier med overveiende sannsynlighet kraftig oppblåst!
Redigert 21.01.2021 kl 07:21
Du må logge inn for å svare
AlanS
13.11.2019 kl 14:12
5142
Det at TechnipFMC hadde for høy bokført verdi på en av sine båter har lite å si om DOFs sin bokføring av verdiene.
Om du mener at DOF borfører feil, må du anmelde dette. Da må du dokumentere grunndig det du mener.
Om du mener at DOF borfører feil, må du anmelde dette. Da må du dokumentere grunndig det du mener.
Redigert 21.01.2021 kl 07:21
Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
13.11.2019 kl 14:14
5138
HVis du ser på Q2 presentasjonen til DOF så er Skandi Acergy på kontrakt frem til April 2022. Så den har ikke gått av kontrakt. At Subsea 7 ikke har jobb til den for øyeblikket er en annen sak, men den generer fortsatt cash den. Ikke går den på noen eventyr-rate heller da den inngikk kontrakten i 2018.
Redigert 21.01.2021 kl 07:21
Du må logge inn for å svare
Opticom2000
13.11.2019 kl 14:42
5095
Det er all grunn til å sammenligne dette! Ingen grunn til å anta at DOF er noe dyktigere til å bokføre enn FTI. Det ubestridte faktum her er at DOFSUB kun har gjort marginalt med impairments utover normal depr. siden 2014. I dag må FTI gjøre en heftig impairment, ingen grunn til at det nevnte stålet skal være langt mindre verdt enn DOFSUB sitt stål som er uten eller på korte kontrakter, eller ligger i opplag. Når långivere ser slike transaksjoner blant peers så er det åpenbart at de kommer til å bli svært skeptiske til sikkerheten i assets.
Hva gjelder Skandi Acergy så får jeg henvise til en som kan industrien langt bedre enn vi som debatterer her, Jeremy Punnet. Dette er ett innlegg han hadde for ca. 2 måneder siden.
A microcosm of the subsea/offshore industry: the Skandi Acergy was redelivered to DOF on Monday, after 11 years from Tier 1 charterers Acergy and Subsea 7. When delivered in 2008 she was the largest subsea vessel built in Norway.
Now this amazing piece of engineering faces a deeply uncertain future. She will never be chartered out at such a rate again, and is unlikely to ever get such a long term charter. After being delivered in a boom now a likely future of sub-economic returns beckons.
Some nervous banks are unlikely to be happy with this development and it will be an issue as DOF seeks refinancing solutions. Subsea7 and Technip looking smart as they hand back chartered vessels. DOF, as the marginal supplier to a cyclical market, now looking unsustainable with current it’s capital structure. DOF simply don’t have the working capital to build, and the market doesn’t need, another contracting company, despite SS7 and Technip redelivering them a large fleet.
Like any pro-cyclical industry where values and leverage rise commensurately on the way up... the downside is a painful contraction in credit and asset values. Is your debt really worth 100c in the $?
Hva gjelder Skandi Acergy så får jeg henvise til en som kan industrien langt bedre enn vi som debatterer her, Jeremy Punnet. Dette er ett innlegg han hadde for ca. 2 måneder siden.
A microcosm of the subsea/offshore industry: the Skandi Acergy was redelivered to DOF on Monday, after 11 years from Tier 1 charterers Acergy and Subsea 7. When delivered in 2008 she was the largest subsea vessel built in Norway.
Now this amazing piece of engineering faces a deeply uncertain future. She will never be chartered out at such a rate again, and is unlikely to ever get such a long term charter. After being delivered in a boom now a likely future of sub-economic returns beckons.
Some nervous banks are unlikely to be happy with this development and it will be an issue as DOF seeks refinancing solutions. Subsea7 and Technip looking smart as they hand back chartered vessels. DOF, as the marginal supplier to a cyclical market, now looking unsustainable with current it’s capital structure. DOF simply don’t have the working capital to build, and the market doesn’t need, another contracting company, despite SS7 and Technip redelivering them a large fleet.
Like any pro-cyclical industry where values and leverage rise commensurately on the way up... the downside is a painful contraction in credit and asset values. Is your debt really worth 100c in the $?
Redigert 21.01.2021 kl 07:21
Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
13.11.2019 kl 14:54
5070
Hvis det er riktig, noe som høres veldig tvilsomt ut må de i såfall ha betalt DOF en god sum med cash for å komme seg ut av dealen da den strakk helt til April 2022. Vi får se på Q3, men båten ligger fortsatt under fleet hos subsea 7 også.
Redigert 21.01.2021 kl 07:21
Du må logge inn for å svare
AlanS
13.11.2019 kl 15:21
5026
Jeremy Punnets selskap gikk konkurs i 2018. Ingen ville betale for hans strategiske råd.
Er han guru for shortingsgjengen?
*****
Jeremy Punnet
Executive Director/ Founder Stamford Maritime
Stamford Maritime provides strategic advice to companies involved in the energy industry.
Jan 2013 – Dec 2018 6 years
Notice timeline for STAMFORD MARITIME LIMITED
Appointment of Liquidators19/12/2018
Er han guru for shortingsgjengen?
*****
Jeremy Punnet
Executive Director/ Founder Stamford Maritime
Stamford Maritime provides strategic advice to companies involved in the energy industry.
Jan 2013 – Dec 2018 6 years
Notice timeline for STAMFORD MARITIME LIMITED
Appointment of Liquidators19/12/2018
Redigert 21.01.2021 kl 07:21
Du må logge inn for å svare
danmark1
13.11.2019 kl 15:29
5004
Den enlige shorter virker desperat i dag. Omsætningen tillader heller ikke den store inddækning.
Redigert 21.01.2021 kl 07:21
Du må logge inn for å svare
MrDokken
13.11.2019 kl 15:33
4997
Jeg tror ikke du skal henvise til Jeremy videre. Her har han bommet, og han har også bommet før.
Han er flink å skrive, men det er også Ken Follett.
Det er flere andre i forumet som tydeligvis har mer innsikt enn han.
DOF Subsea og Subsea 7 har en kontrakt for Skandi Acergy. Den går til 2022.
Han er flink å skrive, men det er også Ken Follett.
Det er flere andre i forumet som tydeligvis har mer innsikt enn han.
DOF Subsea og Subsea 7 har en kontrakt for Skandi Acergy. Den går til 2022.
Redigert 21.01.2021 kl 07:21
Du må logge inn for å svare
Opticom2000
13.11.2019 kl 15:48
4970
Hehe, når industrien du skal gi råd til går konk så drypper det jo ikke så mye penger på strategisk rådgivere heller.
Synes det gir høy underholdningsverdi å prøve å forklare evolusjon til fanatisk religiøse som dere selv. Det interessante her er at vi stort sett har diskutert utfordringene i DOFSUB. Der hvor det står enda verre til enn i DOFSUB er faktisk i DOF ASA. Ett mulig utfall er at DOF ASA faktisk går konkurs og at en restrukturering snarere skjer kun i DOFSUB.
Hvis man ser på DOF Supply isolert sett så er det mye der som er lite interessant. PSV flåten er ~12 år i snitt. 4/16 skip har dekk på ish 600kvm som gjør de out of favour. Skandi Aukra som er en av de mer attraktive PSV'ene selskapet kontrollerer som er bygget i 2012 og har 1000kvm dekk eier selskapet kun 35% av, og har en belåning som tilsvarer markedsverdien 1 til 1 hvis man bruker SDSD sine siste transaksjoner til sammenligning. NIBD/EBITDA er enda verre stilt i Supply enn i Subsea. Det virker heller ikke som om de som har uttalt at de ønsker å konsolidere industrien heller kommer på banen, som bla. Siem. På toppen av det hele stikker Møgster sin co-investor.
Det lukter svært svidd. Om jeg hadde vært Møgster og om det hadde vært mulig ville jeg latt DOF ASA med Supply gå i veggen og heller konsentrert meg om å få en stake i ett restrukturert DOFSUB ut av ett konkursbo.
Synes det gir høy underholdningsverdi å prøve å forklare evolusjon til fanatisk religiøse som dere selv. Det interessante her er at vi stort sett har diskutert utfordringene i DOFSUB. Der hvor det står enda verre til enn i DOFSUB er faktisk i DOF ASA. Ett mulig utfall er at DOF ASA faktisk går konkurs og at en restrukturering snarere skjer kun i DOFSUB.
Hvis man ser på DOF Supply isolert sett så er det mye der som er lite interessant. PSV flåten er ~12 år i snitt. 4/16 skip har dekk på ish 600kvm som gjør de out of favour. Skandi Aukra som er en av de mer attraktive PSV'ene selskapet kontrollerer som er bygget i 2012 og har 1000kvm dekk eier selskapet kun 35% av, og har en belåning som tilsvarer markedsverdien 1 til 1 hvis man bruker SDSD sine siste transaksjoner til sammenligning. NIBD/EBITDA er enda verre stilt i Supply enn i Subsea. Det virker heller ikke som om de som har uttalt at de ønsker å konsolidere industrien heller kommer på banen, som bla. Siem. På toppen av det hele stikker Møgster sin co-investor.
Det lukter svært svidd. Om jeg hadde vært Møgster og om det hadde vært mulig ville jeg latt DOF ASA med Supply gå i veggen og heller konsentrert meg om å få en stake i ett restrukturert DOFSUB ut av ett konkursbo.
Redigert 21.01.2021 kl 07:21
Du må logge inn for å svare
AlanS
13.11.2019 kl 16:00
4947
Ta det med ro.
Basert på meget begrenset opplysninger om finansielle utfordringer falt DOF fra 6 til 1 krone.
Om ikke så lenge kommer DOF med en løsning. Det gjenstår å se hva denne blir og hvordan markedet priser DOF gitt nye forusetninger.
Basert på meget begrenset opplysninger om finansielle utfordringer falt DOF fra 6 til 1 krone.
Om ikke så lenge kommer DOF med en løsning. Det gjenstår å se hva denne blir og hvordan markedet priser DOF gitt nye forusetninger.
Redigert 21.01.2021 kl 07:21
Du må logge inn for å svare
Kontur
13.11.2019 kl 16:04
4940
Om du får rett så sitter du på den grønne gren med shorten.
Selv tror jeg du tar grundig feil denne gang og det spørs om det ikke hadde vært smart å hoppet ut litt tidligere. Var det på 3,80 du gikk inn?
Øyeblikket vi får vite nærmer seg dag for dag og jeg tror også at svaret forhåpentligvis foreligger ved Q3 pres. Håper det ikke drøyer til jul..
Selv tror jeg du tar grundig feil denne gang og det spørs om det ikke hadde vært smart å hoppet ut litt tidligere. Var det på 3,80 du gikk inn?
Øyeblikket vi får vite nærmer seg dag for dag og jeg tror også at svaret forhåpentligvis foreligger ved Q3 pres. Håper det ikke drøyer til jul..
Redigert 21.01.2021 kl 07:21
Du må logge inn for å svare
hifidude
13.11.2019 kl 16:14
4923
Aner jeg en smule desperasjon Opticom2000?
Sitere uriktig info...
Sitere uriktig info...
Redigert 21.01.2021 kl 07:21
Du må logge inn for å svare
hstray
13.11.2019 kl 16:39
4884
Snakket med noen bransjeaktører som tilfeldigvis hadde vært inne på forumet og lest noen av innleggene til Opticom2000. Fullstendig urealistiske scenarier var tilbakemeldingene. At Fmc nedskriver noen problembåter som har vært uten jobb og kontrakt over en lengre periode er ikke noe nytt. Nytt av dagen er at Opticom2000 har begynt å se på flåten til Dof ASA. Også her bommer han.
Redigert 21.01.2021 kl 07:21
Du må logge inn for å svare
hstray
13.11.2019 kl 16:56
4850
DOF har varselet i børsmelding at kapital til oppkapitalisere Dofsubsea vil gå via Dof. I tillegg ville aldri Helge Møgster vurdert konkurs i Dof ASA som ett alternativ. Arbeidsplasser på Austevoll betyr enormt. Skjønner ikke helt hvorfor du ikke legger vekk ditt ønske scenario når selskapet har avkreftet at dette vil skje.
Det er ikke kommet noen meldinger om at Mohn selger seg ut av Dof ASA. Kun trukket seg fra styrene. Igjen kommer du med egne slutninger og vurderinger som skal være sannheten. Nytt styremedlem i Dof ASA og subsea Hans Olav Lindal er tett forretningspartner med Mohn i bla Viken Crude, og representerer Mohn i styrene . Det er det ingen tvil om
Det er ikke kommet noen meldinger om at Mohn selger seg ut av Dof ASA. Kun trukket seg fra styrene. Igjen kommer du med egne slutninger og vurderinger som skal være sannheten. Nytt styremedlem i Dof ASA og subsea Hans Olav Lindal er tett forretningspartner med Mohn i bla Viken Crude, og representerer Mohn i styrene . Det er det ingen tvil om
Redigert 21.01.2021 kl 07:21
Du må logge inn for å svare
danmark1
13.11.2019 kl 17:02
4846
Man skal kende sin besøgelsestid. Det gjorde han ikke.
Redigert 21.01.2021 kl 07:21
Du må logge inn for å svare