OHS formasjon for Hydro- Veien videre
Jeg syntes å se en tydelig omvendt hode skulder formasjon for Hydro med brudd ut av fallende trendkanal. Ble håpet slukket i dag? eller overreagerte kursen bare
på negative nyheter fra USA?
på negative nyheter fra USA?
Redigert 21.01.2021 kl 08:53
Du må logge inn for å svare
Handels avtale med EU allerede utarbeidet, så de må forholde seg til den, om den går gjennom da. Er jo det borris gikk til valg på.
Redigert 21.01.2021 kl 01:08
Du må logge inn for å svare
svestnes
15.12.2019 kl 14:35
5098
La oss tenke ci-fi. Hva om asteroid med størrelse av everest treffer jorden? Du får vite i det øyeblikk jorden blir utryddet.
Redigert 21.01.2021 kl 01:08
Du må logge inn for å svare
Superoptimist
15.12.2019 kl 17:49
5039
Å produsere aluminium krever voldsomt med energi. At NHY er en ledende produsent av metallet uten de verste forurensninger skulle bety, for hele verden, at NHY skulle vært prisbelønnet.
At den nødvendige energiproduksjonen av metallet er som verst i Russland Kina og USA, brunkull verste forurenser, i tillegg subsidiert, se det. Finner du deg i det? Og se hva som skjer med Parisavtalen og det mislykkede klimamøtet nå i Madrid. Hva kan elendigheten skyldes? Money, money,money?
Jeg tror ikke egentlig at klimaet kommer til å ta livet av oss, nei, derimot penger og grådighet!
Om mine meninger er redningen for NHY vet jeg ikke, men .....
At den nødvendige energiproduksjonen av metallet er som verst i Russland Kina og USA, brunkull verste forurenser, i tillegg subsidiert, se det. Finner du deg i det? Og se hva som skjer med Parisavtalen og det mislykkede klimamøtet nå i Madrid. Hva kan elendigheten skyldes? Money, money,money?
Jeg tror ikke egentlig at klimaet kommer til å ta livet av oss, nei, derimot penger og grådighet!
Om mine meninger er redningen for NHY vet jeg ikke, men .....
Redigert 21.01.2021 kl 01:08
Du må logge inn for å svare
svestnes
15.12.2019 kl 19:23
4964
Hydro forurenser, men i forhold til Kina er det uvesentlig. Kina har hatt enorm økonomisk vekst i mange år. Som følge av det har ikke de bare forurenset miljøet, men også utnyttet arbeidskraft, inkl.små barn.
Politikerne har et ansvar å finne løsning på miljø utfordringene. Men hva gjør de i praksis. Mye papir arbeid, rapportering, konferanser, fly fram og tilbake, forurense enda mer. Utviklede land sender subsidier til andre og tredje verden med håp om å redusere utslippene. Ingen forbedringer så langt. Temperaturene øker, isen smelter, isbjørnene sliter med å finne seg mat og kommer i konflikt med mennesker. I de nordligste delene av Canada eller Grønnland har de laget fengsel for bjørn. Holder dem i bur uten mat og drikke i flere dager for å lære dem å ikke komme i kontakt med mennesker.
Vanskelig å gjøre noe med kapitalistene. Våkner opp, når de får problemmer med helsa og ikke klarer å puste.
Politikerne har et ansvar å finne løsning på miljø utfordringene. Men hva gjør de i praksis. Mye papir arbeid, rapportering, konferanser, fly fram og tilbake, forurense enda mer. Utviklede land sender subsidier til andre og tredje verden med håp om å redusere utslippene. Ingen forbedringer så langt. Temperaturene øker, isen smelter, isbjørnene sliter med å finne seg mat og kommer i konflikt med mennesker. I de nordligste delene av Canada eller Grønnland har de laget fengsel for bjørn. Holder dem i bur uten mat og drikke i flere dager for å lære dem å ikke komme i kontakt med mennesker.
Vanskelig å gjøre noe med kapitalistene. Våkner opp, når de får problemmer med helsa og ikke klarer å puste.
Redigert 21.01.2021 kl 01:08
Du må logge inn for å svare
bådleguten
15.12.2019 kl 20:57
4911
Kan vi vente utbyttefest framover?
Redigert 21.01.2021 kl 01:08
Du må logge inn for å svare
svestnes
16.12.2019 kl 07:00
4761
Vi får se hva styret foreslår på generalforsamlingen. Hydro har hatt god utbyttepolitik i flere år på rad.
Redigert 21.01.2021 kl 01:08
Du må logge inn for å svare
«Green Deal»: Årets julegave fra EU er både hard og myk
Klarer Norge å gjøre store europeiske ambisjoner om til konkrete handlinger, kan vi bli et foregangsland i Europa, skriver Rønnaug Sægrov Mysterud i Hydro.
I «Green Deal» løftes også fokuset på at forbrukerne kan ta miljøriktige valg. Hydro har tidligere tatt til orde for at forbrukerne i større grad skal kunne ta bevisste valg, herunder valg av materiale.
Nå har EU har lagt grunnlaget og planlegger de viktige politiske stegene videre. Vi må analysere hvor vi hører hjemme i sirkulæreøkonomien og gjøre de europeiske målsettingene til handlingsplaner både for virksomheter og samfunnet for øvrig. Klarer vi det, er dette en julegave fra EU.
mener
Rønnaug Sægrov Mysterud
https://finansavisen.no/meninger/debattinnlegg/2019/12/13/7481892/green-deal-arets-julegave-fra-eu-er-bade-hard-og-myk
Klarer Norge å gjøre store europeiske ambisjoner om til konkrete handlinger, kan vi bli et foregangsland i Europa, skriver Rønnaug Sægrov Mysterud i Hydro.
I «Green Deal» løftes også fokuset på at forbrukerne kan ta miljøriktige valg. Hydro har tidligere tatt til orde for at forbrukerne i større grad skal kunne ta bevisste valg, herunder valg av materiale.
Nå har EU har lagt grunnlaget og planlegger de viktige politiske stegene videre. Vi må analysere hvor vi hører hjemme i sirkulæreøkonomien og gjøre de europeiske målsettingene til handlingsplaner både for virksomheter og samfunnet for øvrig. Klarer vi det, er dette en julegave fra EU.
mener
Rønnaug Sægrov Mysterud
https://finansavisen.no/meninger/debattinnlegg/2019/12/13/7481892/green-deal-arets-julegave-fra-eu-er-bade-hard-og-myk
Redigert 21.01.2021 kl 01:08
Du må logge inn for å svare
https://www.tradegate.de/orderbuch_umsaetze.php?isin=NO0005052605
Vekkes tyskerenes interesse for Hydro opp, kan det bli artig. Men enn så lenge er det heller labert.
Vekkes tyskerenes interesse for Hydro opp, kan det bli artig. Men enn så lenge er det heller labert.
Redigert 21.01.2021 kl 01:08
Du må logge inn for å svare
Europeiske bilprodusenter står overfor strengere forskrifter og krav om å redusere karbondioksidutslippene ytterligere. Dette påvirker måten de velger materialene de bruker til å bygge sine kjøretøy på. Her er trendene vi ser i bilmarkedet i årene som kommer.
Trend 1: Aluminium er det raskt voksende bilmaterialet fremfor konkurrerende materialer
I en studie bestilt av European Aluminiums Automotive & Transport Board, spår DuckerFrontier at mengden aluminiums semis brukt i biler produsert i Europa vil øke med rundt 10 prosent, fra 179 kilogram i dag til nesten 200 kg innen 2025. Dette gjør aluminium til den raskeste- voksende bilmateriell sett mot konkurrerende materialer.
Mer enn halvparten av volumet vil forbli i form av aluminiumsstøp, selv om støpeinnholdet reduseres på grunn av nedbemanningen av forbrenningsmotorer og på grunn av eliminering i tilfelle elektrifisering. Bruken av valsede aluminiumsprodukter vil øke, og det ekstruderte aluminiuminnholdet vil også øke. Sistnevnte forventes å vokse til en bruttovekt på rundt 33 kg per bil (nesten 27 kg per bilnett). Faktisk vil ekstruderingsinnhold vokse mest prosentvis.
Dette kan være et konservativt estimat, siden Ducker baserer sine byggefrekvenser på LMC Automotive-analyse. Dette dekker EU-28 land, men utelukker Tyrkia.
Trend 2: Europeiske bilprodusenter vil kjempe for å nå CO2-utslippsmål
Europeiske bilprodusenter er langt fra å nå sine mål for utslipp av karbondioksid, basert på tallene i Duckers rapport fra 2019 for European Aluminium. Faktisk kan det hende de må utføre mirakler.
Hvorfor? Fordi de gjennomsnittlige utslippene fra nye bilregistreringer økte fra år til år, fra 119 gram per kilometer i 2017 til 121 gram per km i 2018. Økt salg av SUV-er, forsinkelser i ny teknologi og en økning i salget av dieseldrevne kjøretøy var årsakene til denne økningen.
OEMs må redusere dette beløpet med 21 prosent til 95 g / km, i henhold til 2020/21-målet.
Disse målene blir heller ikke enklere. EU-kommisjonen strammet inn reguleringen av CO2-utslipp for personbiler for 2025 og 2030. De ser slik ut:
En reduksjon på 15 prosent (sammenlignet med 2021) i 2025
En reduksjon på 37,5 prosent (sammenlignet med 2021) i 2030
Dette fungerer i aluminiums fordel, på grunn av den lette vekten, stivheten og den høye styrken som materialet leverer.
Trend 3: Etterspørselen etter aluminium med lite karbon vil øke
De enorme reduksjonene i CO2-utslipp som europeiske myndigheter krever av bilprodusenter, i bruksfasen av bilparkene deres, fører til at OEM-er erstatter mer av fossile drivstoffdrevne biler med biler drevet av elektrisitet. Ja, du vet allerede dette.
Men det du kanskje ikke vet, er at dette vil påvirke måten de velger materialene de bruker til å bygge bilene sine på, ganske enkelt fordi nullutslippskjøretøyer ikke har utslipp fra rør. Det vil ikke være noen utslipp av brukfase lenger. Det betyr imidlertid hvor og hvordan aluminium, og andre materialer for den saks skyld, blir produsert. Hvis OEM-er ser på substitusjon, må resirkulert eller lavkarbon-aluminium produsert med fornybar energi være en forutsetning.
Det er også verdt å nevne at hele livssyklusen CO2-fotavtrykket er fortsatt en utfordring når vi ser på elektriske kjøretøyer, selv om vi ser - spesielt innen batterier - betydelige forbedringer. Vi forventer også nye teknologier når det gjelder resirkulering av for eksempel litium, som vil være et stort gjennombrudd og vil påvirke livssyklusens fotavtrykk betydelig.
I årene fremover bør derfor bilprodusenter bruke en økende mengde lavkarbonmaterialer for å redusere produksjonsfaseutslipp. Og vi ser aluminium som en av de tydelige vinnerne, av to grunner:
Vekt er avgjørende for ytelse av e-mobilitet, og aluminium tilbyr lett vekt, høy styrke og resirkulerbarhet
Lav-karbon produkter vesentlig redusere aluminium karbonutslipp og gjøre den mer konkurransedyktig mot andre materialer
Trend 4: Salget av nullutslipps- og lavutslippskjøretøyer vil øke dramatisk
Salget av kjøretøy med null utslipp og lavutslipp (ZLEV) i Europa er lite. Batterielektriske kjøretøy utgjorde 1 prosent av salget av nye biler i EU i 2018, og hybridelektriske kjøretøy sto for 3,3 prosent.
Kjøretøyer drevet av fossile brenselprodukter sto for 92 prosent av salget av nye biler.
Men det var i går. I morgen? EU vil at ZLEV-er skal representere 15 prosent av det samlede salget i 2025, og 35 prosent i 2030.
Dette gir oss enda en grunn til å oppgi at aluminium - også lavkarbon-aluminium - vil være en integrert del av produksjonen av personbiler i løpet av en nær fremtid.
Og la oss ikke glemme at brenselcellekjøretøy kan bli et annet alternativ i det lange løp. Og her ser vi også en overdreven proporsjonal bruk av ekstrudert aluminium (~ 40 kg per bil), for eksempel for brenselcelle-systemet, hydrogentank, elektrisk motor, batteriet og kraftelektronikk.
https://www.shapesbyhydro.com/en/material_properties/what-are-the-booming-materials-in-the-automotive-market-trends-for-2020-and-beyond/
Trend 1: Aluminium er det raskt voksende bilmaterialet fremfor konkurrerende materialer
I en studie bestilt av European Aluminiums Automotive & Transport Board, spår DuckerFrontier at mengden aluminiums semis brukt i biler produsert i Europa vil øke med rundt 10 prosent, fra 179 kilogram i dag til nesten 200 kg innen 2025. Dette gjør aluminium til den raskeste- voksende bilmateriell sett mot konkurrerende materialer.
Mer enn halvparten av volumet vil forbli i form av aluminiumsstøp, selv om støpeinnholdet reduseres på grunn av nedbemanningen av forbrenningsmotorer og på grunn av eliminering i tilfelle elektrifisering. Bruken av valsede aluminiumsprodukter vil øke, og det ekstruderte aluminiuminnholdet vil også øke. Sistnevnte forventes å vokse til en bruttovekt på rundt 33 kg per bil (nesten 27 kg per bilnett). Faktisk vil ekstruderingsinnhold vokse mest prosentvis.
Dette kan være et konservativt estimat, siden Ducker baserer sine byggefrekvenser på LMC Automotive-analyse. Dette dekker EU-28 land, men utelukker Tyrkia.
Trend 2: Europeiske bilprodusenter vil kjempe for å nå CO2-utslippsmål
Europeiske bilprodusenter er langt fra å nå sine mål for utslipp av karbondioksid, basert på tallene i Duckers rapport fra 2019 for European Aluminium. Faktisk kan det hende de må utføre mirakler.
Hvorfor? Fordi de gjennomsnittlige utslippene fra nye bilregistreringer økte fra år til år, fra 119 gram per kilometer i 2017 til 121 gram per km i 2018. Økt salg av SUV-er, forsinkelser i ny teknologi og en økning i salget av dieseldrevne kjøretøy var årsakene til denne økningen.
OEMs må redusere dette beløpet med 21 prosent til 95 g / km, i henhold til 2020/21-målet.
Disse målene blir heller ikke enklere. EU-kommisjonen strammet inn reguleringen av CO2-utslipp for personbiler for 2025 og 2030. De ser slik ut:
En reduksjon på 15 prosent (sammenlignet med 2021) i 2025
En reduksjon på 37,5 prosent (sammenlignet med 2021) i 2030
Dette fungerer i aluminiums fordel, på grunn av den lette vekten, stivheten og den høye styrken som materialet leverer.
Trend 3: Etterspørselen etter aluminium med lite karbon vil øke
De enorme reduksjonene i CO2-utslipp som europeiske myndigheter krever av bilprodusenter, i bruksfasen av bilparkene deres, fører til at OEM-er erstatter mer av fossile drivstoffdrevne biler med biler drevet av elektrisitet. Ja, du vet allerede dette.
Men det du kanskje ikke vet, er at dette vil påvirke måten de velger materialene de bruker til å bygge bilene sine på, ganske enkelt fordi nullutslippskjøretøyer ikke har utslipp fra rør. Det vil ikke være noen utslipp av brukfase lenger. Det betyr imidlertid hvor og hvordan aluminium, og andre materialer for den saks skyld, blir produsert. Hvis OEM-er ser på substitusjon, må resirkulert eller lavkarbon-aluminium produsert med fornybar energi være en forutsetning.
Det er også verdt å nevne at hele livssyklusen CO2-fotavtrykket er fortsatt en utfordring når vi ser på elektriske kjøretøyer, selv om vi ser - spesielt innen batterier - betydelige forbedringer. Vi forventer også nye teknologier når det gjelder resirkulering av for eksempel litium, som vil være et stort gjennombrudd og vil påvirke livssyklusens fotavtrykk betydelig.
I årene fremover bør derfor bilprodusenter bruke en økende mengde lavkarbonmaterialer for å redusere produksjonsfaseutslipp. Og vi ser aluminium som en av de tydelige vinnerne, av to grunner:
Vekt er avgjørende for ytelse av e-mobilitet, og aluminium tilbyr lett vekt, høy styrke og resirkulerbarhet
Lav-karbon produkter vesentlig redusere aluminium karbonutslipp og gjøre den mer konkurransedyktig mot andre materialer
Trend 4: Salget av nullutslipps- og lavutslippskjøretøyer vil øke dramatisk
Salget av kjøretøy med null utslipp og lavutslipp (ZLEV) i Europa er lite. Batterielektriske kjøretøy utgjorde 1 prosent av salget av nye biler i EU i 2018, og hybridelektriske kjøretøy sto for 3,3 prosent.
Kjøretøyer drevet av fossile brenselprodukter sto for 92 prosent av salget av nye biler.
Men det var i går. I morgen? EU vil at ZLEV-er skal representere 15 prosent av det samlede salget i 2025, og 35 prosent i 2030.
Dette gir oss enda en grunn til å oppgi at aluminium - også lavkarbon-aluminium - vil være en integrert del av produksjonen av personbiler i løpet av en nær fremtid.
Og la oss ikke glemme at brenselcellekjøretøy kan bli et annet alternativ i det lange løp. Og her ser vi også en overdreven proporsjonal bruk av ekstrudert aluminium (~ 40 kg per bil), for eksempel for brenselcelle-systemet, hydrogentank, elektrisk motor, batteriet og kraftelektronikk.
https://www.shapesbyhydro.com/en/material_properties/what-are-the-booming-materials-in-the-automotive-market-trends-for-2020-and-beyond/
Redigert 21.01.2021 kl 01:08
Du må logge inn for å svare
nucleus
16.12.2019 kl 22:04
4557
Synes det egentlig er rart, at ikke elbil industri har satset hardere på aluminium. Redusert vekt, burde jo være en kraftig forbedring av rekkevidde. Eventuelt muligheten til å bære en større batterikapasitet. Vindkraftverk burde jo og en god argumentering for aluminium.
Redigert 21.01.2021 kl 01:08
Du må logge inn for å svare
freetexx
17.12.2019 kl 10:00
4405
Snudde pent på ny støtte på 32.5- Here we go
Redigert 21.01.2021 kl 01:08
Du må logge inn for å svare
isaach
17.12.2019 kl 21:41
4268
Ja,du er inne på noe her.Må vi vente til neste generasjon elbiler med bedre batterikapasitet før det event.tar av?Man snakker om 21/22.Noe lettvint kan man kanskje si at det tar tid å skifte til nye materialer som aluminium.Den dagen kundene etterspør miljøvennlige produkter løsner det vel kanskje?Hydro bør vel markedsføre seg bedre,ser at hydro nå er mer aktiv på dette.
Redigert 21.01.2021 kl 01:08
Du må logge inn for å svare
https://www.kitco.com/news/2019-12-17/METALS-Copper-hits-seven-month-high-on-worries-about-tight-supply.html
De mener kobberen skal tilbake til nivået den hadde i april omtrent, da sto NHY i 37.
Ikke umulig med et julerally i Hydro.....mener nå jeg.
De mener kobberen skal tilbake til nivået den hadde i april omtrent, da sto NHY i 37.
Ikke umulig med et julerally i Hydro.....mener nå jeg.
Redigert 21.01.2021 kl 01:08
Du må logge inn for å svare
svestnes
18.12.2019 kl 11:54
4106
Oslo børs er åpen i 3 dager fram til Jul. Fra 32 til 37 er ca.15%. Må øke med 5% hver dag. Utsiktene ser annerledes ut. Men noe økning er ikke utelukket.
Redigert 21.01.2021 kl 01:08
Du må logge inn for å svare
isaach
19.12.2019 kl 13:25
3892
Ser ut til at hydro reagerer negativt på svakere dollar.Er vel lite som tyder på fortsatt svekkelse.Hydro leverer til Tesla,men i hvilket omfang?Ny fabrikk i Tyskland bør gi muligheter for hydro.Norge importerer enormt med Teslabiler og noe bør vi vel få igjen?
Redigert 21.01.2021 kl 01:08
Du må logge inn for å svare
svestnes
19.12.2019 kl 13:39
3880
Norges Bank mener at kroner har styrket seg etter dagens rente beslutning. Sykt hvor lavt de priser den norske kronen.
Hydro kursen og krone kursen henger ikke i hop, uanset hvilken side du ser ifra. Økonomene har ikke forståerlig forklaring på hvorfor kronen er så lav.
Hydro kursen og krone kursen henger ikke i hop, uanset hvilken side du ser ifra. Økonomene har ikke forståerlig forklaring på hvorfor kronen er så lav.
Redigert 21.01.2021 kl 01:08
Du må logge inn for å svare
https://www.investing.com/currencies/usd-nok-chart
Historisk sett har NHY styrket seg når dollaren har svekket seg ser jeg.....da dette har tiltrukket flere utlendinger til den norske børsen der ofte NHY er en av aksjene de har vurdert.
Så håper i dag er bare en lokal unormalitet.
Nå våkner amerikanerne så det bedrer seg kanskje......:-)
Historisk sett har NHY styrket seg når dollaren har svekket seg ser jeg.....da dette har tiltrukket flere utlendinger til den norske børsen der ofte NHY er en av aksjene de har vurdert.
Så håper i dag er bare en lokal unormalitet.
Nå våkner amerikanerne så det bedrer seg kanskje......:-)
Redigert 21.01.2021 kl 01:08
Du må logge inn for å svare
tv68
19.12.2019 kl 13:52
3874
Kan fort slutte på 32,50 idag også! Alu prisen stiger.......
Redigert 21.01.2021 kl 01:08
Du må logge inn for å svare
nucleus
19.12.2019 kl 14:40
3860
Norske kronen har nåmere som tradisjon og være svært lav ved jul og nyttår. Spør meg ikke hvordan eller hvorfor. Men har jo vært slik i minst 3-4år nå. Må jo være noen type av valuta spekulasjon.
Redigert 21.01.2021 kl 01:08
Du må logge inn for å svare
Slutter den nå presis på 32.50 er det vel sterke indisier på manipulering.....noe som ikke er såååå veldig tillatt, sånn teoretisk da.
Men pytt,pytt. Sånn har det nå vært i alle år på oschlo børscht.
Men pytt,pytt. Sånn har det nå vært i alle år på oschlo børscht.
Redigert 21.01.2021 kl 01:08
Du må logge inn for å svare
svestnes
19.12.2019 kl 16:29
3627
Må være en blanding av oljepris, internasjonal handel, arbeidsledighet, inflasjon osv. Men jeg kan ikke se at noen av disse er sterkt preget.
Norge har ikke hatt så lav krone siden 1970. Kronen var høyere mot euroen i finanskrisen i 2008. Men nå er det ingen krise. Norge har hatt passelig økonomisk vekst i de siste årene.
Norge har ikke hatt så lav krone siden 1970. Kronen var høyere mot euroen i finanskrisen i 2008. Men nå er det ingen krise. Norge har hatt passelig økonomisk vekst i de siste årene.
Redigert 20.01.2021 kl 21:37
Du må logge inn for å svare
svestnes
19.12.2019 kl 16:36
3613
Manipulering av hvem og på hvilken måte?
Redigert 20.01.2021 kl 21:37
Du må logge inn for å svare
freetexx
19.12.2019 kl 16:38
3611
Ville du kjøpt aksjer i AS norge for et langtidsperspektiv? Vi er jo elendige på industri og fattig som F uten vår oljevirksomhet.. Vi klarer ikke engang å ta hånd om de store skogressursene våre.. Sverige utnytter alt av biomateriell, mens vi har bare borregård. Det er rett og slett ingen god fremtid for Norge slik det ser ut nå.Vi har rett og slett sett toppen og eldrebølgen vil brenne kapital
Redigert 20.01.2021 kl 21:37
Du må logge inn for å svare
svestnes
19.12.2019 kl 16:44
3589
Jeg er uenig. Norge har gode naturresurser som fisk, gas, olje, mineraler, skog og vannkraft. Jeg er sikker på at svenskene vil bytte industrien mot norsk olje og gas om de hadde bare mulighet til det.
Redigert 20.01.2021 kl 21:37
Du må logge inn for å svare
svestnes
19.12.2019 kl 16:48
3586
...og forresten jeg har investert i en aksje og det er Hydro.
Redigert 20.01.2021 kl 21:37
Du må logge inn for å svare
freetexx
19.12.2019 kl 16:50
3581
Ja alt som Samuel Eyde startet er gode investeringer;)
Redigert 20.01.2021 kl 21:37
Du må logge inn for å svare
19.12.2019, 23:28:36
Norsk Hydro: Strømbrudd påvirker produksjonen ved Paragominas og Alunorte
En høyspentmast som veltet 18. desember førte til strømbrudd for Hydros bauksittgruve Paragominas i Brasil og har midlertidig stanset produksjonen ved gruven. Produksjonen ved Hydros aluminaraffineri Alunorte har som en konsekvens blitt midlertidig redusert til mellom 50 og 70 prosent av kapasiteten for å forlenge levetiden til bauksittlagrene.
Den 244 kilometer lange bauksittrørledningen mellom Paragominas og Alunorte er etter strømbruddet tømt ved hjelp av reservekraft. Det er ingen personskader eller skader på produksjonsutstyr relatert til strømbruddet.
Hydro iverksetter nødvendige tiltak for å håndtere situasjonen, og det er forventet at ordinær strømforsyning til Paragominas er gjenopprettet innen 5-10 dager. Den finansielle effekten fra strømstansen er ventet å være begrenset, og vi forventer ingen påvirkning på kunder.
Investorkontakt
Stian Hasle
+47 97736022
Stian.Hasle@hydro.com
Pressekontakt
Halvor Molland
+47 92979797
Halvor.Molland@hydro.com
Javel ja.....
Dette forklarer nok en del av de pussige bevegelsene i aksjen i dag.
Lovlig sen børsmelding synes jeg. Men de store aktørene fikk vel nyheten gjennom sine kanaler tenker jeg.
Bra i morgen da forhåpentligvis inspirert av Alcoa.
Norsk Hydro: Strømbrudd påvirker produksjonen ved Paragominas og Alunorte
En høyspentmast som veltet 18. desember førte til strømbrudd for Hydros bauksittgruve Paragominas i Brasil og har midlertidig stanset produksjonen ved gruven. Produksjonen ved Hydros aluminaraffineri Alunorte har som en konsekvens blitt midlertidig redusert til mellom 50 og 70 prosent av kapasiteten for å forlenge levetiden til bauksittlagrene.
Den 244 kilometer lange bauksittrørledningen mellom Paragominas og Alunorte er etter strømbruddet tømt ved hjelp av reservekraft. Det er ingen personskader eller skader på produksjonsutstyr relatert til strømbruddet.
Hydro iverksetter nødvendige tiltak for å håndtere situasjonen, og det er forventet at ordinær strømforsyning til Paragominas er gjenopprettet innen 5-10 dager. Den finansielle effekten fra strømstansen er ventet å være begrenset, og vi forventer ingen påvirkning på kunder.
Investorkontakt
Stian Hasle
+47 97736022
Stian.Hasle@hydro.com
Pressekontakt
Halvor Molland
+47 92979797
Halvor.Molland@hydro.com
Javel ja.....
Dette forklarer nok en del av de pussige bevegelsene i aksjen i dag.
Lovlig sen børsmelding synes jeg. Men de store aktørene fikk vel nyheten gjennom sine kanaler tenker jeg.
Bra i morgen da forhåpentligvis inspirert av Alcoa.
Redigert 20.01.2021 kl 21:37
Du må logge inn for å svare
Superoptimist
20.12.2019 kl 05:52
3328
Skal elendighetene i dette selskapet aldri ta slutt?
Redigert 20.01.2021 kl 21:37
Du må logge inn for å svare
bådleguten
20.12.2019 kl 08:27
3241
Kan det være sabotasje?
Redigert 20.01.2021 kl 21:37
Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
20.12.2019 kl 08:33
3224
Lukter sabotasje, selv ikke Brasil detter digre strømstolper ned av seg selv
Redigert 20.01.2021 kl 21:37
Du må logge inn for å svare
Superoptimist
20.12.2019 kl 08:41
3211
De må vel være forsikret mot slikt?
Redigert 20.01.2021 kl 21:37
Du må logge inn for å svare
NHY:ENDRINGER IKKE FORVENTING FOR ALUNORTE-KAPASITETSUTNYTTELSE I 4.KV
Oslo (TDN Direkt): Norsk Hydro vil ikke ha behov for å endre forventningen om en kapasitetsutnyttelse på Alunorte på 75-85 prosent i fjerde kvartal 2019.
Det sier IR-direktør Stian Hasle til TDN Direkt fredag.
-Dette bør ikke ha en stor effekt, det er snakk om noen tusen tonn. Hvis man regner med et "worst case scenario" hvor vi går ned til 50 prosent i 10 dager, så snakker vi fortsatt ikke mer enn 40-50.000 tonn under forventet. Det kan bli mindre, så totalen her er ikke voldsomt mye tonnasje, sier han til TDN Direkt.
Videre sier Hasle at produksjonen at det ikke vil ta tid å bygge opp produksjonen etter strømforsyningen er tilbake.
-Det vil gå veldig raskt, sier han til TDN Direkt.
Oslo (TDN Direkt): Norsk Hydro vil ikke ha behov for å endre forventningen om en kapasitetsutnyttelse på Alunorte på 75-85 prosent i fjerde kvartal 2019.
Det sier IR-direktør Stian Hasle til TDN Direkt fredag.
-Dette bør ikke ha en stor effekt, det er snakk om noen tusen tonn. Hvis man regner med et "worst case scenario" hvor vi går ned til 50 prosent i 10 dager, så snakker vi fortsatt ikke mer enn 40-50.000 tonn under forventet. Det kan bli mindre, så totalen her er ikke voldsomt mye tonnasje, sier han til TDN Direkt.
Videre sier Hasle at produksjonen at det ikke vil ta tid å bygge opp produksjonen etter strømforsyningen er tilbake.
-Det vil gå veldig raskt, sier han til TDN Direkt.
Redigert 20.01.2021 kl 21:37
Du må logge inn for å svare
svestnes
20.12.2019 kl 09:28
3158
Hydro består ikke bare av en produksjon og heller ikke avhengig av den. Børsen og alum.prisen stiger i flere dager, men Hydro åpner stort sett i minus og slutter der den begynte på morgenen. Antyder bare for unormal, mulig ikke reel kurs utvikling.
Redigert 20.01.2021 kl 21:37
Du må logge inn for å svare
nucleus
20.12.2019 kl 10:06
3125
Svestnes, du må nok tenke på datoen, mange selger nok, for å få utgifsført reduksjon, iforhold til skatt. Jeg tror hvertfall det, men gjør det ikke selv. Da er det jo gerne pån igen i januar.
Redigert 20.01.2021 kl 21:37
Du må logge inn for å svare
tv68
20.12.2019 kl 11:03
3072
Slutter nok på 32,50 idag også! ;)
Redigert 20.01.2021 kl 21:37
Du må logge inn for å svare
svestnes
20.12.2019 kl 11:44
3027
Ingenting antyder på 3% økning, men mulig det blir brødsmuler like før Jul.
Redigert 20.01.2021 kl 21:37
Du må logge inn for å svare
isaach
20.12.2019 kl 13:58
2961
Tror man skal være fornøyd med brødsmuler.Hydro er blant taperne og vil være det temmelig lenge.Det eneste som kan få opp kursen er at en rakett fra Nord Korea kommer ut av kurs og slår ut kinesiske aluminiumsverk.
Redigert 20.01.2021 kl 21:37
Du må logge inn for å svare
bådleguten
20.12.2019 kl 14:03
2958
Denne kommer vi oss aldri ut av med gevinst, bare å håpe på at det blir utbetalt utbytter fremover. Vi er nok bare i startgropen på den lange marsjen.
Redigert 20.01.2021 kl 21:37
Du må logge inn for å svare