Kjempe tall i dag, men skuffer på ytterlige informasjon

Fred55
NAS 07.01.2020 kl 13:45 11950

En litt merkelig dag ang NAS i dag. Leverte meget bra tall i dag og bedre en forventet. Mye ros til det de der klarer å få til.

Ut over det er jeg faktisk litt skuffet over manglende informasjon rundt rep emisjonen på 7 mill aksjer og ikke minst rundt en avtale med Boeing. Ville faktisk forventet at de kom med noe i dag. Spesielt med tanke på uttalelser tidligere i desember der GK håpet og antok at de ville komme i mål innen utgangen av 2019. En ser jo at de ikke har det.Hadde vel da vært naturlig med noen ord rundt dette i en melding fra selskapet ?
Samtidig har de noen frister ang denne emisjonen på 7 mill aksjer. Heller ikke her gies det noen signaler.

Finner det litt merkverdig at de velger å ikke si noe rundt disse 2 sakene som vitterlig nok mange er meget interessert i å få noe status på. Dagens lille oppgang er jo ikke noe direkte å skryte av er vel der vi lå for få dager siden, før vi ruslet nedover på 30 tallet.

Vel å bra å reise rundt å gjøre seg kjent med ansatte er utrolig viktig og nyttig. Men en må også huske på at en har små aksjonerer som ønsker å få litt info om vesentlige ting som beskrevet over.
Er selvsagt like positiv i dag som tidligere til NAS, men har samtidig lov til å være litt skuffet over manglende informasjoner. På den måten lar de andre ta en del styring over kurs utviklingen og spekulasjoner om NAS. Er jo rene gavepakken slik som finansavisen skriver og slår opp innlegg om NAS :-)
Nå kjører de full side om alle som har fått erstatning og der mangler jo selvsagt NAS......Så langt
Redigert 20.01.2021 kl 13:40 Du må logge inn for å svare
Investor 33
07.01.2020 kl 14:03 8365

Min tipping på kursen til NAS. Februar mnd kurs 55 kr, mai/juni mnd 65-70 kr og oppkjøp rundt 90-100 kr i nov-des mnd.
Da får vi se om jeg har rett i minne antagelser rundt NAS.
omac
07.01.2020 kl 14:09 8293

Rep. emisjonen må styrebehandles og børsmeldes når det er vedtatt. Det er bare å vente til styret har gjennomført det møtet så kommer det melding.
abban
07.01.2020 kl 14:52 8087

Kommer denne meldingen i dag?
Fred55
07.01.2020 kl 15:00 8039

Ja tipping er ok det :-)
Men sier jo litt at troverdighten og frustrasjonen over manglende info fra NAS gjør at den trolig sliter med å holde seg over kr 40 etter de tallende de leverte i dag og ikke minst har levert i flere måneder nå. For meg så viser det vel rimelig klart at mange som meg er litt oppgitt over måten de velger å informere om vesentlige ting.
Når det gjelder emisjonen så er det vel rimelig klart at de der skal ha en plan klar allerede som skal godkjennes den 9 eller 10.01.20.
Spørsmålet er jo hva de selv ønsker nå. Har vært av en oppfatning om at de ønsker denne, men ting tyder vel nærmest på at de holder igjen med info i fare for at den kommer ? Eller motsatt vei de holder igjen for å sikre ett løft med melding når beslutningen er tatt ? Mange måter en kan velge å tolke dette på :-)

Vi for se. Første målet må jo å være å klare seg over 40 kr i tiden fremover. Om de ønsker det da vel å merke :-)
Grannesen
07.01.2020 kl 15:32 7927

NAS kjenner nok nå beløpet de får fra Boeing og ser at de ikke trenger emisjonen. Tipper kursen blir liggende på 40,- frem til emisjonen er avblåst. Da stiger denne kjapt:-)
Marketwatch
07.01.2020 kl 16:03 7773

Legger vel en demper på kursen at de ikke synes å ha sikret noe av drivstoffprisen, særlig så
usikker som situasjonen med Iran/Irak er nå. Litt gambling vil jeg si.
Slettet bruker
07.01.2020 kl 16:11 7701

Lemp ut, aksje kun for 4% tradere og short som har sikkerhet.


Disse selskapene har fått Boeing-kompensasjon
American Airlines er det siste flyselskapet som har sikret seg kompensasjon med produsenten Boeing.
https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2020/01/07/7486747/disse-selskapene-har-fatt-boeing-kompensasjon
Epona
07.01.2020 kl 16:12 7680

Manglende info fra selskapet avføder spekulasjoner og usikkerhet, som i seg selv ikke er bra. Om de har gode grunner for å holde noe tilbake, ja, da må de grunnene være meget gode, etter min mening.
Bearwizard
07.01.2020 kl 16:18 7635

Kursutviklingen i dag taler vel et ganske så tydelig språk; det er sterke krefter som ønsker å holde kursen under 40. Isolert for dagen så kan det virke frustrerende, men jeg tror at det er positivt på noen dagers sikt. Ligger vi under eller like rundt 40 på fredag så kan rep emi med god samvittighet avlyses, og da tror jeg at det vil løsne. Det har vært mulig for alle å handle aksjen godt under 40 i lang tid nå (jeg tok min rep emi på 37,42), så det er ingen som har grunn til å klage dersom rep emi avlyses.

Det som er virkelig interessant med dagens tall er jo at Q4 resultatene blir veldig gode, og det ligger an til at NAS kan komme med et resultat for 2019 i nærheten av 0...hvem skulle trodd det for bare kort tid siden..?

Det lover iallefall svært godt for 2020, og så får vi heller tåle at det på kort sikt er spekulanter som styrer. Sitt på aksjene..dette blir bra!
Epona
07.01.2020 kl 16:31 7537

Enig i det du skriver, men det ble påstått at rem-emi'n ikke lovlig kan avlyses uten at det da blir brudd med børsreglene ... ??
Bearwizard
07.01.2020 kl 16:34 7508

Den kan avlyses jo, les referat fra ekstraordinær generalforsamling....
omac
07.01.2020 kl 16:37 7470

Tenkte nøyaktig det samme og tok min på 36,5.
Aksjen rykker opp til 48 når rep. emi blir avblåst og erstatning kommer. Der kommer den til å ligge lenge så da selger jeg. Dette er spådd i kaffegruten og må ikke forveksles med fakta
Epona
07.01.2020 kl 16:38 7460

Takk for svar. Da er det dags for avlysning rep-emi'n før den er igangsatt. Pluss erstatning fra Boeing og kanskje fra RR ...
EliotS
07.01.2020 kl 16:55 7382

Bestyrelsen har lov til at avlyse en emisjion men det kan klart opfattes som manipulation, hvis selskabet på fredag oplyser at emisjonen er aflyst for så at mnadag at annoncere Boeing avtalen og den går i kurs 47-49 NOK.
Epona
07.01.2020 kl 17:21 7253

Ja, men samtidig er det jo viktig NÅR hendelsene inntreffer, i forhold til infoen de selv måtte sitte med.
Bearwizard
07.01.2020 kl 18:20 7059

Jeg greier ikke å se at den situasjonen du beskriver kan oppfattes som manipulasjon...som jeg skrev tidligere så har alle over lang tid kunnet handle aksjen til langt under 40....spørsmålet til deg blir da: hvor lang tid synes du det må gå mellom en avlysning av rep emi og info om Boeing avtale uten ar det skal kalles manipulasjon? en uke...to uker...en måned?......
Herman*
07.01.2020 kl 18:50 6955

Styret har desverre ikke avlyst rep emisjonen, og den vil nok bli gjennomført om de tror det vil komme kursdrivende nyheter innen tegningsfristens utløp.
Epona
07.01.2020 kl 19:10 6885

Det behøver ikke være "dessverre", verken for aksjonærer eller selskapet som jo vil få inn xtra cash. Alle har hatt muligheter til å få billige aksjer. Så det er heller spørsmål hvilket tog man skulle ta eller tatt, alt ettersom. Plattformen står støtt.
Fred55
07.01.2020 kl 19:28 6816

Blir klart mye diskusjoner rundt manipulasjon slik som det nå utvikler seg. Har ikke noen formening rundt det ene eller andre her og er forsiktig med å ha for sterke meninger i noen retninger.
Samtidig når så mange snakker om en mulighet for det og vi er så nær en informasjon rundt erstatning og en ser så liten reaksjon ut fra dagens positive tall. Så er det betimelig å spørre/undre seg over årsak til at de ikke vil komme med noen som helst uttalelse rundt dette nå i dag. Uansett er det på grensen til det litt uforståelige. Nye sjefen bruker tid å si at han skal besøke mange ansatte nå den første tiden ( om han ikke sitter værfast i Stavanger :-) Klart det har en stor nytteverdi.
Samtidig har GK uttalt at de trolig ville ha en avtale på plass innen utgangen av 2019. Som forøvrig er passert med en uke. Klart ting tar tid, men når konkurenter Finnair, Esyjet, rainair osv øker passasjertall. Så faller dette tallet for NAS. Men NAS tjener med ref tallene. Noe som jo er målet i den pågående snu operasjonen til NAS. Alt bra så langt :-)
Men burde være en form for åpenhet rundt det pågående rep emsijonen på Kr 40. Tallene i dag og ikke minst erstatningen. Som jeg har skrevet før sammen med mange andre så har disse 3 tingene en viss sammenheng. Og om/når vi eventuelt får vite noe, så har det selvsagt sammenheng med kursen i NAS når dette kommer og en eventuell emisjon på Kr 40.
Er jo rimelig å anta at kursen vil falle ned igjen i morgen når viktig informasjon uteblir. Faller den langt nok ned i en periode med uvisshet så vil jo knapt gode erstatninger løfte den over en emisjonskurs på kr 40. Om en da undres over strategien og om det er noe en ønsker eller ei? Ikke vet jeg og er vel det mange spekulerer i nå. Dagens omsetning på over 230 mill kr med en så ssvak avslutning sier vel litt om de som styrer NAS og hva deres mål er kan en jo undres over.Lykke til for oss trofaste NAS som nå er litt skuffet over lite informasjon.
Kantarell
07.01.2020 kl 19:59 6702

Bearwizard: Jeg forstår ikke helt logikken din når det gjelder rep. emisjon; Du sier at man burde være fornøyd fordi man har hatt tid til å kjøpe aksjer rundt 36-37 kroner og at det spiller ingen rolle med en rep. emi. på 40,-.

I utgangspunktet, har man som små aksjonær, "behov" for rep. emi. nettop fordi man fikk ikke være med i obligasjonslån avtalen som kun de "rike" kunne få (minst 100 000 aksjer). Verken du eller jeg har hatt muligheten til å kjøpe så mange "aksjer". Kursen for siste emisjonen gikk til 42 fra 46. Alle små aksjonær tapte penger denne dagen. (Analytikere mente at kursen burde være 44 ikke 42).

En rep. emisjon vil kun lønne seg hvis den går tilbake til 44-48,- slik at alle aksjonær kan kjøpe en aksje til kurs 40 selv om den er verdt 44-48 kroner denne dagen!

Fred55: American airlines eier 24 max fly om jeg husker godt og de har krav til en større erstatning enn Nas. At de holde hemmelig summen av erstatningen fører også til negativt kurs utvikling.
https://www.google.com/search?q=american+airlines+stock&oq=american+airlines+st&aqs=chrome.1.69i57j0l7.10744j1j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Jeg har fortsatt tro at både rett emisjon og Boeing kompensasjon er rundt hjørne..

Dessuten, akkurat som AA, burde NAS komme til en avtale og senere avtale videre for kompensasjon for ytterligere forsinkelser.

Redigert 07.01.2020 kl 20:13 Du må logge inn for å svare
gbkvinlog
07.01.2020 kl 20:35 6618

Husk at nas har mange ferdige fly stående i USA. Pluss de 18 de selv har kontroll på. Så de har flere enn 18.
Bearwizard
07.01.2020 kl 21:20 6464

Kantarell; jeg har vel strengt tatt ikke sagt at man burde være fornøyd...det jeg sier er kun at alle har hatt muligheten til å kjøpe aksjen langt under emi kurs, og derfor ikke bør klage dersom rep emi blir avlyst. Jeg skjønner ikke hvorfor man skal sitte og vente på en rep emi på 40...dersom man ikke har tro på NAS og turde kjøpe på 37+- så bør man kanskje vurdere andre aksjer. For min del var det en enkel beslutning å ta min egen rep emi til gunstig kurs (basert på interessen i den retta emisjonen og generell tro på selskapet). Det er jo ikke nødvendigvis positivt for oss småaksjonærer heller at det blir 7 mill nye aksjer. Argumentet ditt om at rep emi vil lønne seg fordi man kan kjøpe til 40 selv om den er verdt 44-48 "denne dagen" er jo forsåvidt sant, men man har jo "tjent" enda mer hvis man handlet aksjen i markedet til under emi kurs. Uansett vil ikke 7 mill aksjer hindre utvanning av den enkelte; skal man opprettholde eierandelen sin er man nødt til å supplere emi aksjer med kjøp av "ordinære" aksjer i markedet. Jeg håper iallefall at rep emi blir avlyst slik at det kan opprettes en slags "normaltilstand" rundt aksjen så fort som mulig.
Kantarell
07.01.2020 kl 22:04 6330

Jeg har nok tenkt det samme og kjøpt flere aksjer.
norx
07.01.2020 kl 22:35 6187

De som venter på en rep. emi kan jo bruke ventetiden på å lese seg opp litt først...
F.eks, starte med denne, https://www.pwc.no/no/pwc-aktuelt/fortrinnsrettsemisjon-hvordan-sette-tegningskursen.html

Redigert 07.01.2020 kl 22:36 Du må logge inn for å svare
Restplassno
07.01.2020 kl 23:34 5982

Jeg mener det er soleklart bedre å kjøpe i rep emi om noen uker - HVIS - kurs er godt over 40, enn å kjøpe til 37 i november. Det gir mye lavere risiko. La oss si at man hadde kjøpt til 37 og olja hadde gått i 100 i desember. Trump har ødelagt mye av oppgangen som skulle ha skjedd siste uka. Poenget er at kjøpet på 37 ikke gir en garanti at kursen er 45 i januar, men om kursen ER 45 i januar kan man jo enkelt og greit velge å kjøpe til 40. Selv har jeg kjøpt litt siden november-trafikktall, og fyller selvsagt på i emisjonen dersom kursen er over 40.

Rep emi er bra for småaksjonærer. Man får økt andelen sin til samme pris som i fortrinnsrettsemisjonen. Kursen går mulig ørlite ned, men Nas blir tilført egenkapital som også er bra for selskap og aksjekurs. Vi småaksjonærer blir ikke isolert sett vannet ut av rep emi, snarere tvert imot.

Regner med styret er hissige på å få ut melding om at avtale om erstatning er inngått før fredag for å få kursen godt over emikurs slik at de kan dra inn ettersøkt likviditet. Regner med det kommer en melding i morgen kveld eller torsdag kveld.
Redigert 07.01.2020 kl 23:35 Du må logge inn for å svare
Fred55
08.01.2020 kl 09:06 5705

Mange gode vurderinger her. Blir riktig både det du skriver og argumentet for å kjøpe for under 40 om en gjorde det tidligere i november/desember. Sånn sett er begge gode investeringer vel å merke om kursen blir over det en kjøpte for :-)
Når vi i dag våkner opp til enda en tragisk fly ulykke, så må en vel nesten være realistisk å forvente en nedgang generelt på fly aksjer all over. Noe som igjen sterkt tyder på at det ikke vil bli noen rep emisjon for små aksjonerer til kr 40. En slik tragedie og det som nå pågår i midt østen vil nok prege verdensbilde en god tid fremover. Tviler på at melding om erstatning nå vil kunne løfte oss videre oppover.

Epona
08.01.2020 kl 09:19 5627

Godt mulig at en erstatning ikke vil løfte kursen nevneverdig, men noe man kanskje har glemt oppe i det hele er hva Bjørn Kjos har til hensikter og som kan hende vil gi voldsom boost til kursen: https://e24.no/boers-og-finans/i/Onx15V/bjoern-kjos-vil-lage-global-lavprisallianse
rischioso
08.01.2020 kl 09:26 5590

Klart en erstatning i størrelsen 2,5 - 3,5 milliarder vil løfte kursen. Dette sammen med at MAX snart vil være på vingene i tillegg til flere andre ting som forventes matrialisert som JV, Rolls Royce osv for å nevne noe.

Gårsdagens trafikktall gir en god indikasjon på at det går mot et overskudd for året i 2020 og da snakker vi om en reprising - en solid sådan ... ;)
Redigert 08.01.2020 kl 09:26 Du må logge inn for å svare
Fred55
08.01.2020 kl 09:30 5572

Du misforsto meg nok litt der. Kursen skal opp og kraftig opp. Jeg snakker om i dag og denne uken ifbm den tragiske ulykken. Altså isolert sett i denne perioden. Enig i det du skriver og linken du viser til. Derfor jeg er NAS aksjonær :-)
Nybraaten
08.01.2020 kl 09:40 5717

Taxi2jehova skrev Innlegget er slettet
Det her er op af bakke, at den falder hurtigt tilbage på de gode tal i går, forstår jeg ikke
EXTrader
08.01.2020 kl 10:12 5640

Taxi2jehova skrev Innlegget er slettet
Må si meg enig med deg i dette ! Helt idiotisk, Begynner jo å lure på hva de holder på med ? Det hadde jo snart vært på sin plass !
Redigert 08.01.2020 kl 10:13 Du må logge inn for å svare
omac
08.01.2020 kl 10:40 5559

De forhandler og at det trekker ut tyder på at NAS kan få til en meget god avtale og ikke gir ved dørene, dette ordner seg
EXTrader
08.01.2020 kl 10:43 5547

Det må jo komme noe snart uansett ! 10 Jan, er emisjons fristen, hvor er prospektet på denne ?
EXTrader
08.01.2020 kl 11:09 5478

Ser ut som vi er på vei opp igjen
Redigert 08.01.2020 kl 11:11 Du må logge inn for å svare
Artige
08.01.2020 kl 11:14 5449

Hvordan er reglene her? Må de bestemme seg før 10. Jan for hva de gjør eller kan de avlyse i perioden?
omac
08.01.2020 kl 14:23 5052

Siste 150 handler er på 100 ordre hver. Robotene jobber godt med å holde denne rundt 40