ADS crude carriers, kan tjene inn hele børsverdien på ett år.

tuja
ADS 22.01.2020 kl 12:49 19945



BørsXtra tirsdag - tankratene kan gi P/E på under 1, øker Frontline-kursmål, øker og kutter i laks
FRONTLINE: Nordea øker kursmålet til NOK 132 (120), gjentar kjøp. Fearnley Securities øker kursmålet til NOK 140 (100), gjentar kjøp.

ADS CRUDE CARRIERS: Dagens høye tankrater betyr at det minste VLCC-rederiet på Oslo Børs kan tjene inn hele børsverdien av selskapet på ett år. Selskapets stortankflåte har en cash breakeven-rate på cirka 15.000 dollar pr. skip pr. dag, mens spotmarkedsratene for VLCC-tonnasje nå svinger rundt 100.000 dollar. Hvis markedet holder seg på eller rundt dagens nivå resten av 2020, er det dermed duket for en kontantstrøm som overstiger børsverdien av selskapet . Etter hva Finansavisen får opplyst, er to av fartøyene, «ADS Page» og «ADS Serenade», utleid til rater som tilsvarer en timecharter-inntjening på henholdsvis 102.000 og 110.000 dollar dagen. Det tredje, «ADS Stratus», ble sluttet i november da markedet var lavere, men er nå utleid for en ny reise til rundt 100.000 dollar. Hvis det lykkes å sikre beskjeftigelse for alle tre skipene til 100.000 dollar året igjennom, ligger ADS Crude Carriers an til å tjene nær 92 millioner dollar, eller over 800 millioner kroner. Mandag formiddag var børsverdien av rederiet til sammenligning 739 millioner kroner. (FA)


Redigert 21.01.2021 kl 03:19 Du må logge inn for å svare
Flussyremannen
26.01.2020 kl 23:09 5733

Og rundt 60% av vessel days ble booked til en gjennomsnittsrate på 27,000$ i Q4, noe som etterlater 15% til spotmarkedet. Selskapet tjener fortsatt veldig gode penger med rater på 27,000, men deler av overskuddet går nok til nedbetaling av scrubbers. Man kan derfor ikke forvente noe kjemperesultat i Q4, men det er veien videre som er spennende, Q1 og utover. Selskapet tjener enorme summer for øyeblikket, så dette blir meget bra.
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
Lamps8
27.01.2020 kl 10:25 5600

Denne pandemien var en liten strek i regningen, får kjøpe tilbake på 21kr...
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.01.2020 kl 10:28 5595

Hvorfor ikke på 12 ? Du får satse på at så mange dauer at det ikke er så mange igjen til å kjøpe aksjen hehe.
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
CapitaL
27.01.2020 kl 10:50 5546

Får kjøpe meg inn på 22 jeg da.. så du får litt trim med å løpe etter :))
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
Lamps8
27.01.2020 kl 10:50 5557

At asset-prices spås opp hjelper ADS lite. Eneste som hjelper på ADS sin kurs er høye rater, de vil fort bli skuffende fremover med lavere oljeetterspørsel pga pandemi. 50000usd/day blir fort bare en fjern drøm.
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.01.2020 kl 11:47 5486

Nå er det vel ikke slik at det er en pandemi (enda i allefall), og viruset skremmer vel investorer mer enn helsepesonell.
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.01.2020 kl 12:23 5427

Fremdeles er prisene slik :

280 AG/USG 50 39.400
270 AG/Korea 80 60.400
260 V-Afr/Kina 83 62.800
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.01.2020 kl 12:23 5430

Endelig en med noe fornuft
Hvor lettskremt er verden egentlig i disse tider
For 20 år siden hadde dette ikke blitt nevnt i media
Antall dødsfall under en vanlig influensa raptus i Kina så dauer det 1000 pr dag
Media og eksperter inne div div som skremmer vettet av hele verden

Jeg vet det ikke, men tenker dette er like farlig som en strek influensa
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
trutta
27.01.2020 kl 14:14 5324

Ser at Stratus er i ferd med å ankre opp i AG. Noen som vet om den har fått kontrakt og til hvilke betingelser?
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.01.2020 kl 17:48 5237

Regner med at det disse avtalene som ble signert for over 100 000 dollar som blir lastet nå ?
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
trutta
27.01.2020 kl 18:11 5223

Nei det var for de to andre . De går for full fart i Indiahavet
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
tuja
27.01.2020 kl 18:17 5219

Dette ble formidlet på xi 14 jan.

"Det tredje, «ADS Stratus», ble sluttet i november da markedet var lavere, men er nå utleid for en ny reise til rundt 100.000 dollar."

Kan det være denne turen?
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.01.2020 kl 19:51 5154

Enig tuja:) Det er mine tanker også. De fikk over 100 000 på alle 3 båtene. Det er syk inntjening. 102 000 dollar dagen på laveste rate. Det var 40 og 42 dager seiling. Rett meg gjerne her. 3 båter på rate 102 000 dollar. 40 dager og dollarkurs 9. Korriger om det er feil! 15 000 dollar er det det koster hver dag å drifte en båt.

3 x 87 000 x 40 x 9 = 93 960 000 NOK / 23 900 000(antall aksjer) noe som gir inntjening pr aksje på 3,87 kroner. Helt vilt. Jeg regnet tidligere på det men ser at jeg tok jo bare 1 båt og ikke 3 :)
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
trutta
27.01.2020 kl 20:12 5130

Det må det være. Vet du hvor opplysningene stammer fra?
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
tuja
27.01.2020 kl 20:21 5114

Det som ble skrevet på xi var hentet fra FA:

"Etter hva Finansavisen får opplyst, er to av fartøyene, «ADS Page» og «ADS Serenade», utleid til rater som tilsvarer en timecharter-inntjening på henholdsvis 102.000 og 110.000 dollar dagen. Det tredje, «ADS Stratus», ble sluttet i november da markedet var lavere, men er nå utleid for en ny reise til rundt 100.000 dollar."

Jeg stoler på at det er genuine og rette opplysninger.
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.01.2020 kl 20:22 5135

Du må i allefall trekke fra de 15000 på alle 3 skipene, nå trakk du bare ut for 1 skip.
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.01.2020 kl 20:22 5469

Hannisdal opplyste om dette på Twitter og jeg tror Fa hadde en liten notis også dagen etterpå. Jeg trekker fra på alle 3 skip. Derfor brukte jeg 87 000 dollar i regnestykket når jeg ganger med 3. Men ser jeg satte det opp feil:) så rettet det no.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
tuja
27.01.2020 kl 21:16 5396

Innlegg på xi i dag:

Tankers International
@TankersInt
KHK Empress (2019 - Modern Scrubber) On Subs AG/Korea WS 70.00 GS Caltex Oil Corp. Feb 8-12 BP (TCE: RV USD 69.07K @ 41.63 days / Actual USD 76.79K @ 39.16 days) 1.66 idle days
Greie rater for scrubber skip

Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.01.2020 kl 00:01 5087

Tror vi må oppjusteres verdien på flåten vår :

https://www.tradewindsnews.com/tankers/even-oldies-are-goldies-in-fired-up-secondhand-vlcc-market/2-1-743603
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
FAR100
29.01.2020 kl 12:49 4866

hunt er opp 5-6 %. pass på..... denne kommer
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.01.2020 kl 21:16 4676

Da starter endelig Kina opp igjen etter nyttårsfeiringen og.....
oljetanker i brann i persia ?
Rateökning igjen ?

https://twitter.com/hdevreij/status/1222578343809355777
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
FAR100
29.01.2020 kl 21:21 4657

ikke mye oppgang her?

https://twitter.com/JHannisdahl/status/1222585935004651521

Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
d12m
29.01.2020 kl 23:06 4555

Hva kan vi håpe på for Q4? TCE på 30k+ og litt utbytte?
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Flussyremannen
30.01.2020 kl 04:07 4438

Mulig TCE havner på rundt 30k, men vi må huske at 25% av vessel days i Q4 gikk til installasjon av scrubber og disse skal også nedbetales mest sannsynlig dette kvartalet, så jeg ville ikke vert altfor optimistisk. Mulig det ikke blir utbytte, og om det blir tipper jeg maks 0,02-0,04USD per aksje, alt over er blir en bonus. Folk må ikke tro det blir utbyttefest i Q4. Q1 og utover derimot, da snakker vi nok flere kroner i kvartalet i utbytte.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
d12m
30.01.2020 kl 07:20 4355

276 * 0.75 * 30.000 = 6.2 mill i flåteinntekt. Det må da kunne bli noe utbytte av en sånn sum? Et par cent?
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
CapitaL
30.01.2020 kl 10:17 4218

Sannsynligheten for å tjene inn børsverdien på ett år, øker i takt med kursfallet;) Avventer inngang litt til jeg. Dersom man skulle få kjøpt aksjen for 20 kroner er oppsiden minst 100% og nedsiden bare 50% eller en tier, som er skrapverdien...
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Met1976
30.01.2020 kl 13:26 4072

Har økt litt på rett over 25, synes det er fin inngang- det er en god ratenyhet så er den opp mot 30 igjen...
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
tuja
30.01.2020 kl 13:37 4054

De tjener ivertfall godt med "pæng" nå, med 3 fartøy på rater over 100k usd.

:)
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.01.2020 kl 14:10 4006

Håper at ratene er tilbake over 50 000 dollar og helst litt til om ca. 20 dager når vi er klar for nye oppdrag. Tankeren som brenner i Persiabukta vil trolig bli skrapet etter en slik voldsom brann. Tviler på den får godkjenning til å jobbe videre. Nå er også minst 1 vlcc (kanskje 1 til som brenner) og flere mindre, 6 tankbåter skrapet hittil i år.
Når dennen jobben er utført har vi tjent inn minst 3,93 NOK , hittil i år :) Så neste utbytte blir mer enn dette. Q1-2020.
Husk at det har også har vært Kinesisk nyttår til nå og da er det alltid stille, så er det dette viruset i tillegg.

https://twitter.com/JHannisdahl/status/1222634148243873792
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Lamps8
30.01.2020 kl 15:15 5817

Veldig kjedelig med dette viruset. Hele caset baseres på å skumme fløten i 2 år før de skrapes, men hvis en god del av denne tiden går dårlig pga virustull så skal man være litt forsiktig. Likevel vanskelig å se for seg at den faller under 20kr.
Redigert 21.01.2021 kl 03:19 Du må logge inn for å svare
tuja
30.01.2020 kl 15:24 5797

Historien viser at nesten alltid når det gjelder virusutbrudd, så har det kortsiktig effekt på markedet. Det tror jeg også blir fasit denne gang. Kv 1 i ADSC bør bli meget bra, da de sannsynligvis kjører på slutninger over 100k usd i januar/begynnelse feb. Ikke værst med en break even på +/- 15usd.
Redigert 21.01.2021 kl 03:19 Du må logge inn for å svare
d12m
30.01.2020 kl 15:47 5753

Vet ikke om jeg syns det er kjedelig. For min del så er det en kjempegod anledning til å få kjøpt mer til en attraktiv kurs. Sånn sett er viruset hyggelig, men det fordrer jo at det ikke medfører kollaps i frakt.
Redigert 21.01.2021 kl 03:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.01.2020 kl 17:58 5667

Hahah kursmål 57 kroner ? Mannen burde settes inn i buret.

Jeg visste at alle løy i markedet men å lyve så ille som Hannisdal har gjort sjokkerer meg. Trodde faktisk han var litt mer serigøs enn andre.
Der kom beviset på at han er en svindler som alle andre. Dette er sjokkerende for å si det mildt. Ser ut som verden stanser opp nå å går rett i krasjmodus.

"På John Fredriksens Frontline har Cleaves Securities et kursmål på 16 dollar, mens Arne Fredlys Hunter Group og Okeanis Eco Tankers, der Øystein Stray Spetalen har kjøpt seg inn, har et kursmål på henholdsvis 8 kroner og 167 kroner. ADS Crude Carriers har et kursmål på 57 kroner."

Fy faen for noen drittsekker denne gjengen med Hannisdal i spissen er! De store gutta har solgt allerede og hausserne har fått cash for jobben.

Nå sier han at de har spådd dennen nedgangen lol!
Redigert 21.01.2021 kl 03:19 Du må logge inn for å svare
MarineroMarine
31.01.2020 kl 11:40 5429

We would take the opportunity to highlight one of our top picks in shipping at the moment: ADS Crude Carriers (BUY/N57/120% upside). The company has three vintage VLCCs (2002-built, Japan, sisters of Front Hakata), just having passed dry docking and now having full scrubber coverage. Two of the three vessels are said to have been fixed on AG/Far East voyages at $100k/d+ during January, with the third vessel also said to have fetched a strong rate, seemingly now in loading position outside Mina Al Ahmadi. We currently operate with a NAV of NOK 25/sh and forecast dividend yield of 19% in 2020E and 68% in 2021E. If we use the above S&Ps for valuation, the NAV rises 24% to N31/sh, all else equal. Assuming the vessels are scrapped at age 20y and accounting for the expected intermediate cash generation, we arrive at an equity value of NOK ~60/sh. The company is scheduled to release its 4Q19 report 27 February, and attention both before and after the report could be a catalyst for the share price.
Redigert 21.01.2021 kl 03:19 Du må logge inn for å svare
tuja
31.01.2020 kl 11:51 5406

Supert. Dividend yield på hhv 19 og 68% i 2020-2021 er bare hekt knall. Og TP på 57-60kr viser hvor underpriset aksjen er. 3 fartøy på over 100k pr dag i jan, starten på feb, teppebomber selskapet med cash. Her er det bare å laste det man kan.

:)
Redigert 21.01.2021 kl 03:19 Du må logge inn for å svare
d12m
31.01.2020 kl 11:55 5393

"We would take the opportunity to highlight one of our top picks in shipping at the moment: ADS Crude Carriers (BUY/N57/120% upside). The company has three vintage VLCCs (2002-built), just having passed dry docking and now having full scrubber coverage. Two of the three vessels are said to have been fixed on AG/Far East voyages at $100k/d+ during January, with the third vessel also said to have fetched a strong rate, seemingly now in loading position outside Mina Al Ahmadi. We currently operate with a NAV of NOK 25/sh and forecast dividend yield of 19% in 2020E and 68% in 2021E. If we use the above S&Ps for valuation, the NAV rises 24% to N31/sh, all else equal. Assuming the vessels are scrapped at age 20y and accounting for the expected intermediate cash generation, we arrive at an equity value of NOK ~60/sh. The company is scheduled to release its 4Q19 report 27 February, and attention both before and after the report could be a catalyst for the share price."


Og så kan vi legge til dette:
"Ship finance is said to have offloaded the vintage Front Hakata (2002-built, Japan), with price reported in a wide range from $31.5m to $34+. The vessel is scheduled for dry docking in 2020, which makes the price even more startling."


Front Hakata er søsterskipet til de 3 øvrige VLCCene Frontline fikk levert i 2002 og som idag er de 3 skipene til ADS.
Redigert 21.01.2021 kl 03:19 Du må logge inn for å svare
tuja
31.01.2020 kl 12:09 5364

Ser ut som det begynner å gå opp for investorer hvor billig ADSC er.

:)
Redigert 21.01.2021 kl 03:19 Du må logge inn for å svare
tuja
03.02.2020 kl 11:37 4976

https://finansavisen.no/nyheter/personlig-okonomi/2020/02/03/7494064/nordnet-kundene-satser-pa-shipping

Nordnets kunder har i januar kjøpt sykliske selskaper, som Yara, Hunter Group og Frontline.

– Selv om tankmarkedet har fått hard medfart i forbindelse med utbredelsen av corona-viruset i Kina, ser vi at våre kunder har stor tro på selskaper som Frontline og Hunter Group. Til tross for at første kvartal historisk er et dårlig kvartal, med kinesisk nyttår og nå virusepedemi, ser det fundamentale markedet bra ut og ratene er fortsatt godt over rederienes break even-nivåer, sier Johannesen.
Redigert 21.01.2021 kl 03:19 Du må logge inn for å svare
Importøren
03.02.2020 kl 17:50 4833

Kan vi snart få ett marked, hvor det vil være store penger i å lagre på skip? Også kalt contango marked?
https://www.thebalance.com/oil-price-forecast-3306219
Så fort viruset er under kontroll, kan det være store penger i å ha en VLCC fulllastet på anker, med disse spot prisene.
Hva tror dere?
Det vil i såfall sette fart på ratene atter en gang., dersom vi får ett contango marked.
Redigert 21.01.2021 kl 03:19 Du må logge inn for å svare
tuja
03.02.2020 kl 18:38 4768

Du er nok ikke alene om den tanken.

Hentet fra en FRO-tråd:


Keneid
I dag kl 08:45 927

Flipper skrev
NÅ Coronavirus Seen Slowing Scrubber Installs in China TOKYO/SINGAPORE, Jan 31 (Reuters) – Shipping ..

Ser ikke ut som at folk skjønner følgene av Corona-viruset. Sesongmessig er det helt normalt med ratenedgang. Likevel var ratene langt over forventet enn noen gang har vært i tidligere gode syklustopper. Ratene skyter nedover som følge av at langt lavere oljetetterspørsel, og særdeles mye frykt. Lavere etterspørsel er rett og slett fordi Kina er "stengt" og frykt for virus.
I det øyeblikket man finner en kur for smittede og vaksine for resten kommer børsene til å rekylere - og spesielt oljeselskap. Når kineserne tar opp arbeidet for fullt igjen kommer oljeetterspørselen til å bli høy. Hvis det tar ytterligere tid kommer kineserne til å lagre olje på sjøen i frykt for oljeprisen når livet går tilbake til normalen. Slik at har vært de siste 25-30 årene med større og mindre kriser - tror ikke det er noe annerledes nå.
Redigert 21.01.2021 kl 03:19 Du må logge inn for å svare
tuja
07.02.2020 kl 10:58 4407

ADSC går fortsatt med 3 fartøy med slutninger på over 100k usd. Skulle nesten tro de var konk slik som kursen blir maltraktert. Galemattias.
Redigert 21.01.2021 kl 03:19 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
07.02.2020 kl 11:13 4369

Rammer Corona-uroen ADS hardere enn andre selskap fordi de kun har en begrenset periode de skulle skumme fløten av et godt marked med gamle skip som snart må skrotes?
Redigert 21.01.2021 kl 03:19 Du må logge inn for å svare
tuja
07.02.2020 kl 12:51 4284

Husk at ADSC har scrubbere på samtlige skip, og vil av den grunn få ok inntjening på nye slutninger, tross nedgang i ratene. Premie på skip med scrubber er vel i størrelsesorden 15-20k usd opp på den reelle raten. Med breakeven på 15k usd, så er det liv laga.
Redigert 21.01.2021 kl 03:19 Du må logge inn for å svare
Lamps8
07.02.2020 kl 13:00 4265

Ja riktig. De skulle skumme fløten ut 2021, så skrape båtene. Så at Kina har shutdown er litt krise for ADS. De har gode rater til midten av februar, men de får dårlige scrubber premie pga vintage skip. Hadde tenkt til å kjøpe mer på 20-21kr, men nå kommer jeg til å avvente dette.
Redigert 21.01.2021 kl 03:19 Du må logge inn for å svare
Simo
08.02.2020 kl 14:04 4086

Tror vi skal legge vekk denne tanken om skraping i 2022. Tankmarkedet skal jo liksom bedre seg de neste årene nettopp fordi det ikke bestilles ny tonnasje og da kan prisene og interessen for 20 år gamle skip gjøre at vi får ett salg isteden på si $30m usd.
Redigert 21.01.2021 kl 03:19 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
08.02.2020 kl 14:18 4066

Er ganske ny i tank. Stemmer det at 20 år er maks alder for skip, eller er det mulig å få drive lenger med oppgraderinger?
Redigert 21.01.2021 kl 03:19 Du må logge inn for å svare
CapitaL
08.02.2020 kl 14:44 4037

Fakta er vel ut 3dje kvartal 2022? Og man skal heller ikke glemme en Breakeven på lave 15.000..
Skrapverdien er 10-12 kr pr aksje, så en kurs på 20 kroner er løp og kjøp for min del.
Om man tenker seg at snittraten blir 40k for året.. hvor er man da? ;)
Tenker man seg at Coronautbruddet ytterligere reduserer appetitten på nybygg, hvilket medfører at perioden med de gode ratene forlenges, så tror jeg faktisk de 3 japanskbygde skipene får forlenget levetid... evt selges til kostpris :))
Redigert 21.01.2021 kl 03:19 Du må logge inn for å svare
RLB76
08.02.2020 kl 15:03 4000

20 år er noe oljeselskapene selv har satt som grense men så kan de godta skip som har såkalt cap for ytterligere 5 år.
Redigert 21.01.2021 kl 03:19 Du må logge inn for å svare
Finsken
09.02.2020 kl 09:35 3796

Markedspris ser ut til å ligge på $75-80 millioner for flåten til ADS, så tar vi med scrubber så kan vi plusse på $10-12 millioner til.
Fortsatt godt levelige kontrakter på å inngå langsiktig charterkontrakt.
Selv forventer jeg at båtene seiler til de er nærmere 25 år.


https://compassmar.com/reports/Compass%20Maritime%20Weekly%20Market%20Report.pdf
Redigert 21.01.2021 kl 03:19 Du må logge inn for å svare