Skraping av offshore borerigger 2020


Bunnen ratemessig er sannsynligvis passert for samtlige riggsegmenter mens aksjekursene for de fleste riggselskaper fortsatt trender jevnt og trutt nedover.
Etterspørselen etter offshore rigger er der definitivt og er stigende, men det er dessverre fortsatt for mange rigger til at den store rateoppgangen kommer i nærmeste fremtid. I tillegg til overkontrahering er en årsak til overtilbudet manglende skraping av gamle rigger. For eksempel ble det i 2019 kun skrapet 15 JU rigger.
Nå får vi se om det blir forløsning i 2020 og at markedsbalansen kan gjenopprettes noe. Selv om de fleste skrapekandidatene ligger i kaldt opplag, er det også eldre rigger som går av kontrakt og kan gå rett til spiker. Kilder er Bassøe, CompassMaritime, Ship&Bunker og Tradewinds.

Uke Navn Selger Bygd Imo nr Kilde
4 Valaris JU-68 Valaris 1976 8753627 B
4 Nabors 240 ADES 1983 8752324 B
4 Sagadril-1 Japan Drilling 1984 8751643 B
4 Actinia Transocean 1982 8750039 S&B

Dvs. hittil i 2020 er det skrapet:
Jackup: 3
Halvt nedsenkbar: 0
Boreskip: 1

Edit: Ticker er tilfeldig valgt blant riggselskapene.

Redigert 03.02.2020 kl 23:30 Du må logge inn for å svare
Surik
09.02.2020 kl 00:27 476

2 halvt nedsenkbare rigger registrert til skraping denne uka.

5 Ocean Confidence Diamond 1987 8758079 B
5 Valaris 6002 Valaris 2001 8764200 B

Sistnevnte gikk av kontrakt med Petrobras nå i januar og gikk rett til skraping.
I tillegg lurer jeg på om noen med TW-abonnement kan bekrefte eller avkrefte hvorvidt boreskipet Sertao (Dleif Drilling) er solgt til spiker eller om det har fått fornyet tillit.
https://www.tradewindsnews.com/offshore/drillship-finally-sold-at-auction-at-bargain-basement-price/2-1-752252

Ser ellers at det har sneket seg inn en feil i åpningsinnlegget, Transoceans Actinia er (var) halvt nedsenkbar og ikke et boreskip slik at hittil i 2020 er det skrapet:
Jackup: 3
Halvt nedsenkbar: 3
Boreskip: 0
Matsern
09.02.2020 kl 08:46 376

Riggselskapene skal innom null, før det går opp.
Skrur
09.02.2020 kl 11:10 283

Vil påstå at alle rigger som ligger i kald opplag er rigger som aldri kommer tilbake. Kalde rigger må ha rate på 800 000$ dagen for å ta igjen tapt inntekt siste 7 år osv.. Derimot 1 varm rigg som blir skrapet er et stort pluss for markedet og tilgjengelighet. Markedet er styrt av rigger i jobb, ny rigger og de som er varm uten jobb. Dette som er realiteten, selv om noen mer de flerre hundre kalde riggene skal begynne å borre😂 De riggene som i dag border i Norge er ikke eldre 10 år, oljeselskapene har større fokus på miljø og er villig til p betale godt for miljøvennlige rigger.De nyeste riggene sparer miljøet bedre og vil konkurrere fjordårets rigg ut.. Eks. Bil på 80 tallet brukte 2 liter på mila, 20 tallet brukte samme bil 1 liter på mila, 2015 bruker den samme bilen 0,55 mila. I dag ser vi biler som bruker 0,2- 0,4 liter på mila i 2020..
tenke meg det som skjer i rigg:

Rigg før 2000:
Rate opp til 200 000$

Rigg opp til 2015:

Rate opp til 400 000$

Rigg etter 2015 nyere:

Rate opp til 600 000$

Er det noe som er uenig i miljø filosofien min, det skal koste litt mere å ta vare på jorda og miljøet))