Liten sannsynlighet for skraping i 2022!!
Cleaves sier det er liten sannsynlighet for at skipene skrapes mid 2022 gitt de lyse markedsutsiktene!
Gjentar kjøp.. Kursmål 53..
Muligheten vi har diskutert her på forumet om forlenget levetid på skipene har nå blitt mer sannsynlig enn det motsatte;)
Gjentar kjøp.. Kursmål 53..
Muligheten vi har diskutert her på forumet om forlenget levetid på skipene har nå blitt mer sannsynlig enn det motsatte;)
Redigert 21.01.2021 kl 09:10
Du må logge inn for å svare
tuja
13.02.2020 kl 09:21
14468
Har du link til analysen der de gjentar kjøp med TP på 53kr?
Tror ADSC er ett meget bra kjøp på dagens nivå.
Tror ADSC er ett meget bra kjøp på dagens nivå.
Redigert 21.01.2021 kl 01:21
Du må logge inn for å svare
tuja
13.02.2020 kl 09:59
14386
Takker. Ser bra ut.
:)
:)
Redigert 21.01.2021 kl 01:21
Du må logge inn for å svare
tuja
13.02.2020 kl 16:34
14259
Snart er det løp og kjøp over hele fjøla. Mange kjøpsartikler innen tanksegmentet siste dager:
https://finansavisen.no/investeringer/aksjeanalyse/2020/02/13/7497559/clarksons-platou-gir-investorer-en-ytterligere-sjanse-til-a-kjope-seg-inn-i-tankaksjer-pa-attraktive-nivaer
https://finansavisen.no/investeringer/aksjeanalyse/2020/02/13/7497559/clarksons-platou-gir-investorer-en-ytterligere-sjanse-til-a-kjope-seg-inn-i-tankaksjer-pa-attraktive-nivaer
Redigert 21.01.2021 kl 01:21
Du må logge inn for å svare
CapitaL
13.02.2020 kl 16:46
14221
- I 2021 og 2022 estimerer Kepler Cheuvreux rater på henholdsvis 82.000 og 86.000 dollar pr. dag.
Link: https://finansavisen.no/investeringer/aksjeanalyse/2020/02/13/7497559/clarksons-platou-gir-investorer-en-ytterligere-sjanse-til-a-kjope-seg-inn-i-tankaksjer-pa-attraktive-nivaer
Om ratene bare blir halvparten av det optimistene i Kepler spår, betyr det allikevel meget god inntjening for ADS. Da ser jeg ikke skraping som en option uansett.
Da begynner vi nok å snakke seilaser til langt inn i 2025.. Hvordan blir regnestykket for ADS da? ;)
Jeg ser at det snakkes om økt skraping av gamle skip på andre tråder. Jeg sier, tenk selv. Ville du ha slaktet gullkalven? Ikke jeg heller...
Link: https://finansavisen.no/investeringer/aksjeanalyse/2020/02/13/7497559/clarksons-platou-gir-investorer-en-ytterligere-sjanse-til-a-kjope-seg-inn-i-tankaksjer-pa-attraktive-nivaer
Om ratene bare blir halvparten av det optimistene i Kepler spår, betyr det allikevel meget god inntjening for ADS. Da ser jeg ikke skraping som en option uansett.
Da begynner vi nok å snakke seilaser til langt inn i 2025.. Hvordan blir regnestykket for ADS da? ;)
Jeg ser at det snakkes om økt skraping av gamle skip på andre tråder. Jeg sier, tenk selv. Ville du ha slaktet gullkalven? Ikke jeg heller...
Redigert 21.01.2021 kl 01:21
Du må logge inn for å svare
tuja
14.02.2020 kl 12:42
14013
Nærmer seg også kv.rapport:
Finanskalender
27 feb. Kvartalsrapport - Q4
Finanskalender
27 feb. Kvartalsrapport - Q4
Redigert 21.01.2021 kl 01:21
Du må logge inn for å svare
CapitaL
16.02.2020 kl 10:50
13791
Ratene for VLCCs er nå såpass lave at skip uten scrubber går med tap, iallfall i Midt-østen.. Da er det vel opplag neste, eller investering i scrubbere?
Det er nedtur og dårlig inntjening de kommende månedene, men man må allikevel ikke la seg lure og tro at dette vil vedvare..
Historisk så har rateboom medført økte bestillinger av skip, det typiske "sage av grenen man sitter på" opplegget til rederne. Det skjer jo ikke denne gangen, så hva er annerledes?
Det er rett og slett usikkerhet rundt teknologiskiftet, fordi skip med scrubbere ikke er løsningen for de kommende 20 årene.. Løsningen med scrubbere er rent kortsiktig og et dilemma for rederne. Man vet ikke hva som kommer rundt neste sving, om det blir gassdrift, en eller annen hybridløsning eller noe annet.. Det er store investeringer det er snakk om, og i tillegg er markedet for skipsfinansiering blitt strengere mht ESG krav osv.
Disse fakta betyr færre skipsbestillinger og økt alder på skipene før skroting.. Det er 20 år som er grensen som kan strekkes til 25 år for chartrere om visse krav oppfylles. Etter det er det spiker neste. Derfor mener de lærde at markedet vil være meget bra de kommende årene innen tank. Det er jo i grunnen logisk, økt etterspørsel etter olje og færre skip til å frakte denne oljen betyr økt inntjening for tankrederne;)
Overskriften på Cleaves anbefaling av ADS er " Don't be afraid, you will get paid" !!
Det er nok ikke uten grunn at Hannisdahl går ut så høyt tror jeg;)
Det er nedtur og dårlig inntjening de kommende månedene, men man må allikevel ikke la seg lure og tro at dette vil vedvare..
Historisk så har rateboom medført økte bestillinger av skip, det typiske "sage av grenen man sitter på" opplegget til rederne. Det skjer jo ikke denne gangen, så hva er annerledes?
Det er rett og slett usikkerhet rundt teknologiskiftet, fordi skip med scrubbere ikke er løsningen for de kommende 20 årene.. Løsningen med scrubbere er rent kortsiktig og et dilemma for rederne. Man vet ikke hva som kommer rundt neste sving, om det blir gassdrift, en eller annen hybridløsning eller noe annet.. Det er store investeringer det er snakk om, og i tillegg er markedet for skipsfinansiering blitt strengere mht ESG krav osv.
Disse fakta betyr færre skipsbestillinger og økt alder på skipene før skroting.. Det er 20 år som er grensen som kan strekkes til 25 år for chartrere om visse krav oppfylles. Etter det er det spiker neste. Derfor mener de lærde at markedet vil være meget bra de kommende årene innen tank. Det er jo i grunnen logisk, økt etterspørsel etter olje og færre skip til å frakte denne oljen betyr økt inntjening for tankrederne;)
Overskriften på Cleaves anbefaling av ADS er " Don't be afraid, you will get paid" !!
Det er nok ikke uten grunn at Hannisdahl går ut så høyt tror jeg;)
Redigert 21.01.2021 kl 01:21
Du må logge inn for å svare
CapitaL
18.02.2020 kl 11:33
13523
Ny slutning for ADS Serenade i dag.. AG/Vietnam WS 37,00
Redigert 21.01.2021 kl 01:21
Du må logge inn for å svare
Lamps8
18.02.2020 kl 11:54
13747
TC på 19 000USD, tjener knapt noenting. Utrolig at den holder seg så bra...
Redigert 21.01.2021 kl 01:21
Du må logge inn for å svare
tuja
18.02.2020 kl 12:01
13732
https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-market-will-rebound-its-just-a-matter-of-when-not-if-2/
The extended holidays and emergency measures to tackle the virus are estimated to reduce cargo volumes at Chinese ports including Hong Kong by over 6 million TEUs (20 foot equivalent units) in the first quarter of 2020 and forecast global container throughput growth would fall by at least 0.7% in 2020. Looking forward, the industry widely believes this dynamic will be short – lived. As it was the case with SARS in the past, the supply chains should hopefully resume, resulting in a demand surge, increased trade volumes and even higher than before the virus outbreak freight rates”, Kollintzas concluded.
Nikos Roussanoglou, Hellenic Shipping News Worldwide
The extended holidays and emergency measures to tackle the virus are estimated to reduce cargo volumes at Chinese ports including Hong Kong by over 6 million TEUs (20 foot equivalent units) in the first quarter of 2020 and forecast global container throughput growth would fall by at least 0.7% in 2020. Looking forward, the industry widely believes this dynamic will be short – lived. As it was the case with SARS in the past, the supply chains should hopefully resume, resulting in a demand surge, increased trade volumes and even higher than before the virus outbreak freight rates”, Kollintzas concluded.
Nikos Roussanoglou, Hellenic Shipping News Worldwide
Redigert 21.01.2021 kl 01:21
Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
18.02.2020 kl 12:15
13695
Var det ventet noe bedre enn dette da? Kan noen forklare meg hvordan man kommer fram til at WS 37 = TC 19000?
Redigert 21.01.2021 kl 01:21
Du må logge inn for å svare
Lamps8
18.02.2020 kl 12:21
13676
Man har nok håpet på en bedre scrubber-fordel, men at skipene er gamle oppveier nok dette og vel så det.
Redigert 21.01.2021 kl 01:21
Du må logge inn for å svare
CapitaL
18.02.2020 kl 12:40
13639
Tankperlen med mest utbytte... ringer det en bjelle Lamps8?
Når man endrer holdning til et selskap avhengig av om man er inne eller ute, ja da sier jeg som jeg sa til Hammers i går.. troverdigheten senkes noen hakk;)
Ellers er jeg enig i at ADS holder seg bra.. fordi det er en moneymaker, iallfall om man ser forbi nesetippen sin...
Breakeven er forresten oppgitt å være ca 15k, så ADS tjener fortsatt penger, og det er da noe gitt markedssituasjonen.. eller?
Når man endrer holdning til et selskap avhengig av om man er inne eller ute, ja da sier jeg som jeg sa til Hammers i går.. troverdigheten senkes noen hakk;)
Ellers er jeg enig i at ADS holder seg bra.. fordi det er en moneymaker, iallfall om man ser forbi nesetippen sin...
Breakeven er forresten oppgitt å være ca 15k, så ADS tjener fortsatt penger, og det er da noe gitt markedssituasjonen.. eller?
Redigert 21.01.2021 kl 01:21
Du må logge inn for å svare
Struts
18.02.2020 kl 12:48
13618
M/T "Astipalaia" 300,000/2001 Daewoo rapporteres solgt for USD 26.5 mill til MODEC. Ratene har (kortsiktig) gått ned, prisene går opp ...
Redigert 21.01.2021 kl 01:21
Du må logge inn for å svare
tuja
18.02.2020 kl 12:52
13624
For ikke å glemme at ADSC har hatt 3 fartøy på rater over 100k usd i 1,5 mnd. Så kv1 blir megabra, okke som. Kv4 blir nok også brukbart, men de har vel hatt noen omkostninger på montering av scrubbere. Når det roer seg med cornaviruset, blir det skikkelig rebound i markedet igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 01:21
Du må logge inn for å svare
Lamps8
18.02.2020 kl 12:52
13606
Står for alt jeg har skrevet, men tankmarkedet har endret seg ganske mye på 1,5mnd, som du sikkert er klar over.
Jeg handler alltid i caser med gunstig risk/reward situasjon, det er ikke ADS på 24kr etter min oppfatning, men jeg skal ikke legge skjul på at jeg håper den kommer ned til et mer gunstig nivå og tror også den skal gjøre det innen relativ kort tid.
Jeg handler alltid i caser med gunstig risk/reward situasjon, det er ikke ADS på 24kr etter min oppfatning, men jeg skal ikke legge skjul på at jeg håper den kommer ned til et mer gunstig nivå og tror også den skal gjøre det innen relativ kort tid.
Redigert 21.01.2021 kl 01:21
Du må logge inn for å svare
CapitaL
18.02.2020 kl 15:02
13524
Nå er det vel ikke tankmarkedet som har endret seg så mye. At Coscos VLCCer ville komme inn igjen, skjønte man jo av signeringen av handelsavtalen 15 desember... Det sykliske ratefallet var også forventet av de som kan tank. Nå er det viruset som herjer i tank, og selvsagt i resten av markedet.. Apple kom med resultatvarsel pga Corona nå som et eksempel. At du mener risk/reward var gunstig på 32 kroner, men ikke på 24 synes jeg høres rart ut.. Jeg mener risk/reward på 24 kroner er mye gunstigere enn på 32 kroner.. Da under forutsetning at verden ikke går under av Coronaviruset..... Akkurat nå får man ADS for 23,80.. aksjen bunnet ut på 22 sist virusfrykten nådde peak. Vi er kanskje på vei dit igjen nå.. det kan nesten se slik ut.. Da kjøper jeg mer.
Redigert 21.01.2021 kl 01:21
Du må logge inn for å svare
Lamps8
18.02.2020 kl 15:16
13497
Bullinnlegget mitt du henviser til ble skrevet av meg når de var på 24/25kr før oppgangen til 32 startet...
Redigert 21.01.2021 kl 01:21
Du må logge inn for å svare
CapitaL
18.02.2020 kl 15:33
13471
Tenkte på denne jeg:
" Lamps8
09.01.2020 kl 23:40
1608
Dagens rater gir 8kr utbytte i kvartalet, 32kr i utbytte i året. Vil nok ikke være så høye hele året, men vi får fort 25% av investeringen tilbake som utbytte etter Q1.
Hyggelig at folk har fått øynene opp for denne, mistenker at sperren på 32 kr må gi tapt i morgen."
Der høres du unektelig mer positiv ut enn i dag... det er du nok enig i?
Poenget mitt er uansett at når viruset en gang kommer under kontroll, så vil markedet raskt hente seg inn igjen.. antagelig raskere enn det falt;). Tror man det, er min mening at det å ta plass på ADS- toget nå,vil bli svært lønnsomt på litt sikt..
" Lamps8
09.01.2020 kl 23:40
1608
Dagens rater gir 8kr utbytte i kvartalet, 32kr i utbytte i året. Vil nok ikke være så høye hele året, men vi får fort 25% av investeringen tilbake som utbytte etter Q1.
Hyggelig at folk har fått øynene opp for denne, mistenker at sperren på 32 kr må gi tapt i morgen."
Der høres du unektelig mer positiv ut enn i dag... det er du nok enig i?
Poenget mitt er uansett at når viruset en gang kommer under kontroll, så vil markedet raskt hente seg inn igjen.. antagelig raskere enn det falt;). Tror man det, er min mening at det å ta plass på ADS- toget nå,vil bli svært lønnsomt på litt sikt..
Redigert 21.01.2021 kl 01:21
Du må logge inn for å svare
Lamps8
18.02.2020 kl 15:49
13438
Corona gjør risk scenarioet for ads litt annerledes. Ikke misforstå, mest sannsynlig er det lurt å kjøpe nå, men ikke verdt risikoen enda. Dog kun min mening.
Redigert 21.01.2021 kl 01:21
Du må logge inn for å svare
Struts
18.02.2020 kl 16:04
13414
Hehe, bra noen følger med ...
Redigert 21.01.2021 kl 01:21
Du må logge inn for å svare
zrythar
18.02.2020 kl 18:12
13325
19000 PR dag, er det inkludert 15000 for scrubber eller er dagsraten 19000 + 15000 (stubber) = 34000 PR dag?
Redigert 21.01.2021 kl 01:21
Du må logge inn for å svare
CapitaL
19.02.2020 kl 00:11
13141
Det stemmer nok ganske bra tror jeg.. TCE inkl idle days er kalkulert til 19 587 USD.. Scrubberbesparelsen mener jeg man kan legge på toppen., ca 13.500 usd/ dag. Det skulle da bli 33.000 usd dag totalt.. Tar forbehold om at jeg har forstått dette korrekt altså;) Spreaden mellom lav og høysvovelholdig drivstoff er jo ca 200 usd pr tonn og disse VLCCene bruker vel noe sånt som 70-80 tonn pr dag eller der omkring ..
Redigert 21.01.2021 kl 01:21
Du må logge inn for å svare
tuja
19.02.2020 kl 08:37
13004
Er slik jeg også tolker det. 19000usd + premie for scrubber i tillegg. Da ender slutningen i en totalpakke på 33-34000 usd pr dag. Godt over breakeven på 15000.
:)
:)
Redigert 21.01.2021 kl 01:21
Du må logge inn for å svare
tuja
19.02.2020 kl 10:16
12924
Kan det nærme seg slutten på salget før kv.rapport? Forståelig nok, med inntjeningen til selskapet siste tiden. Det bykser raskt avgårde på kontantbeholdningen med rater langt over breakeven. Og ADSC har vel gått 1,5mnd på rater mellom 102-110 usd på alle 3 farøy siden nyttår. Og den siste på 19k + scrubberpremie gid fortsatt god inntjening.
BULL!
BULL!
Redigert 21.01.2021 kl 01:21
Du må logge inn for å svare
CapitaL
19.02.2020 kl 10:27
12886
Det kan fort bli sånn at de som ventet på inngang nærmere 20 kroner ble for gjerrige ja;)
Volumvektet snitt nå 24,93..
Volumvektet snitt nå 24,93..
Redigert 21.01.2021 kl 01:21
Du må logge inn for å svare
zrythar
19.02.2020 kl 11:27
12837
Lek med tall: gjerne rett på meg:)
19000 dagsrate +15000 (scrubber) - 15000 (break Even) *3 (skip) * (350 dager?) *9.2 (dollar) /23000000 aksjer
Skipene kjører dermed in 8 kr pr aksje PR år på dagens veldig lave rater.
Båtene Har en skrap verdi på mellom 7-10 kr PR aksje
Skipene skal enten gå i 2 år 3 måneder til, eller gå igjennom omklassering ( riktig endelse?)
Jeg kjøpte inn på 30 så ratene må opp fra dagen nivå, men nedsiden må jo være begrenset på denne casen her...
19000 dagsrate +15000 (scrubber) - 15000 (break Even) *3 (skip) * (350 dager?) *9.2 (dollar) /23000000 aksjer
Skipene kjører dermed in 8 kr pr aksje PR år på dagens veldig lave rater.
Båtene Har en skrap verdi på mellom 7-10 kr PR aksje
Skipene skal enten gå i 2 år 3 måneder til, eller gå igjennom omklassering ( riktig endelse?)
Jeg kjøpte inn på 30 så ratene må opp fra dagen nivå, men nedsiden må jo være begrenset på denne casen her...
Redigert 21.01.2021 kl 01:21
Du må logge inn for å svare
Lamps8
19.02.2020 kl 11:43
12828
Må dessverre opplyse dere om at 19 000 er inkl scrubber-premie. Sjekk det ut selv så ser dere.
Redigert 21.01.2021 kl 01:21
Du må logge inn for å svare
zrythar
19.02.2020 kl 11:58
12808
Huff da, hvor finner jeg den informasjonen?
Redigert 21.01.2021 kl 01:21
Du må logge inn for å svare
tuja
19.02.2020 kl 12:06
12798
https://e24.no/boers-og-finans/i/e8wvx9/analytiker-imo-2020-vil-loefte-tankaksjene-enda-hoeyere-i-aar
Det økonomiske argumentet bak investeringene er at skip med scrubbere vil få bedre betalt – en såkalt «scrubber-premie» – fordi de fortsatt kan kjøre på billig bunkersolje med mye svovel. Når flere og flere skip uten scrubbere må bytte til drivstoff med lav svovel, forventes det at prisene på bunkersolje vil falle ytterligere, noe som vil gi enda større premie.
– Alle vil tjene veldig gode penger, men de som har installert scrubbere kan bli de store blir vinnerne. Premien på scrubbere man ser nå er høyere enn det jeg forventet for et år siden, sier Hannisdahl.
Han påpeker at såkalte VLCC-skip (veldig store tankskip) med scrubbere nå tjener 24.000 dollar mer per dag enn de uten.
– Det er en betydelig premie og enda mer enn det vi kalkulerte oss frem til i 2018 og 2019.
Det økonomiske argumentet bak investeringene er at skip med scrubbere vil få bedre betalt – en såkalt «scrubber-premie» – fordi de fortsatt kan kjøre på billig bunkersolje med mye svovel. Når flere og flere skip uten scrubbere må bytte til drivstoff med lav svovel, forventes det at prisene på bunkersolje vil falle ytterligere, noe som vil gi enda større premie.
– Alle vil tjene veldig gode penger, men de som har installert scrubbere kan bli de store blir vinnerne. Premien på scrubbere man ser nå er høyere enn det jeg forventet for et år siden, sier Hannisdahl.
Han påpeker at såkalte VLCC-skip (veldig store tankskip) med scrubbere nå tjener 24.000 dollar mer per dag enn de uten.
– Det er en betydelig premie og enda mer enn det vi kalkulerte oss frem til i 2018 og 2019.
Redigert 21.01.2021 kl 01:21
Du må logge inn for å svare
tuja
19.02.2020 kl 12:37
12746
ADS Crude Carriers:
ADS Crude Carriers (ADSC) ble etablert i 2018, da rederiet kjøpte tre 2002 bygget VLCCer fra Frontline for $67,5m en-bloc. Etter kjøpet ble det montert scrubber på båtene. ADSC er et bet på IMO 2020 og et sterkt spotmarked frem mot 2022. ADSC er en del av Fredriksen-gruppen med Ship Finance som største aksjonær. Det er en fordel med tilgang til en sterk organisasjon for drift av skipene. Rederiet har en sterk følsomhet til det underliggende markedet, sett i lys av at båtene handler i spotmarkedet. Båtene har en break-even rate på ca $15.000 per dag.
Båtene er per i dag 18 år, og ADSC kan ikke vente på at markedet blir bedre om det mot formodning skulle bli svakt. Det er rimelig å anta at båtene blir skrapet når de fyller 20. ADSC strategi er sannsynligvis å pløye ut alt overskudd i utbytte, før de selger skipene for skraping 2022. ADSC vil kunne betale ut USD $0,047 (0,41,- NOK) for hver $1000 fraktratene er over nullpunktet på $15.000. Dette er også demonstrert av figur 8, utbyttekapasitet ADSC.
Figur 8. Utbyttekapasitet ADSC
Om markedet skulle være veldig sterkt kan det tenkes at flåten vil bli klassifisert for å seile videre, men det er ikke noe en investor bør belage seg på. Gitt at ADSC har gitt en lav pris for VLCC-trioen er det lite nedsiderisiko tilknyttet annenhåndsverdi. Salget av Ridgebury Pride (302,800 dwt) fra 2000 for $25m, demonstrer dette. Siden det har markedet strammet seg til ytterligere. ADSC vil med dagens rater kunne betale ut mer enn hele markedsverdien før skipene eventuelt skrapet i 2022. Det er verdt å merke seg at verdien av skrap har en sterk påvirkning på ADSC’s NAV. Om det skulle vise seg at mange av skipene som er bygget i perioden 2000-2006 blir skrapet, kan man tenke seg at verdien av skrapmetall vil kunne falle. Dette er verdt å følge med på.
https://aksjefokus.no/2020/01/tankmarkedet2020/
ADS Crude Carriers (ADSC) ble etablert i 2018, da rederiet kjøpte tre 2002 bygget VLCCer fra Frontline for $67,5m en-bloc. Etter kjøpet ble det montert scrubber på båtene. ADSC er et bet på IMO 2020 og et sterkt spotmarked frem mot 2022. ADSC er en del av Fredriksen-gruppen med Ship Finance som største aksjonær. Det er en fordel med tilgang til en sterk organisasjon for drift av skipene. Rederiet har en sterk følsomhet til det underliggende markedet, sett i lys av at båtene handler i spotmarkedet. Båtene har en break-even rate på ca $15.000 per dag.
Båtene er per i dag 18 år, og ADSC kan ikke vente på at markedet blir bedre om det mot formodning skulle bli svakt. Det er rimelig å anta at båtene blir skrapet når de fyller 20. ADSC strategi er sannsynligvis å pløye ut alt overskudd i utbytte, før de selger skipene for skraping 2022. ADSC vil kunne betale ut USD $0,047 (0,41,- NOK) for hver $1000 fraktratene er over nullpunktet på $15.000. Dette er også demonstrert av figur 8, utbyttekapasitet ADSC.
Figur 8. Utbyttekapasitet ADSC
Om markedet skulle være veldig sterkt kan det tenkes at flåten vil bli klassifisert for å seile videre, men det er ikke noe en investor bør belage seg på. Gitt at ADSC har gitt en lav pris for VLCC-trioen er det lite nedsiderisiko tilknyttet annenhåndsverdi. Salget av Ridgebury Pride (302,800 dwt) fra 2000 for $25m, demonstrer dette. Siden det har markedet strammet seg til ytterligere. ADSC vil med dagens rater kunne betale ut mer enn hele markedsverdien før skipene eventuelt skrapet i 2022. Det er verdt å merke seg at verdien av skrap har en sterk påvirkning på ADSC’s NAV. Om det skulle vise seg at mange av skipene som er bygget i perioden 2000-2006 blir skrapet, kan man tenke seg at verdien av skrapmetall vil kunne falle. Dette er verdt å følge med på.
https://aksjefokus.no/2020/01/tankmarkedet2020/
Redigert 21.01.2021 kl 01:21
Du må logge inn for å svare
CapitaL
19.02.2020 kl 13:55
12666
Det lurer jeg også på.. for hvis det er korrekt er reell rate 5500 usd dag, og rederiet gir i praksis bort hele scrubberpremien til chartrer. Og hvis det skulle være tilfelle så er det ingen vits i å investere 3-4 millioner dollar i scrubbere iallfall..
Redigert 21.01.2021 kl 01:21
Du må logge inn for å svare
Struts
19.02.2020 kl 14:17
12637
Amen - lav inngangsverdi, scrubbere, tre søsterskip som trader spot! Ingen haker beheftet, bortsett fra alderen og den kjenner de fleste på gangen. På den annen side har yngre damer (beklager, skuter) den ulempe at de er dyre i drift pga belåning. ADS' skip tok inn i overkant av USD 100' pr skute på tre slutninger mot slutten av fjoråret. Det vil vel vise seg i q1 resultatene, og brukt både mot utbytte og nedbetaling av scrubbere+gjeld (som annonsert). Om de nå får tre slutninger rundt break/even, "so what"? Er man så kortsiktig at man tenker rater fra dag til dag, da er det vel på tide å selge og investere i en A-jolle? Etter min enkle oppfatning er ADS det beste lille børsnoterte tank-selskap å investere i, vel å merke om man har tro på noe utover en influensa-epidemi i Østen. Ytterligere en fordel, det er lite kjent.
Redigert 21.01.2021 kl 01:21
Du må logge inn for å svare
CapitaL
19.02.2020 kl 14:18
12635
Han som skrev det blogginnlegget er aksjonær i HUNT og OET.. og ikke overraskende mener han at HUNT er et bedre bet enn eksempelvis FRO;)
Han antar også at ADS sine baljer blir skrapet ved fylte 20.. og ikke nok med det, men han klarer faktisk også å tenke seg at verdien på skrapmetall vil falle på det tidspunktet.. Sorry altså, men det der blir bare for dumt...
Mitt syn er at om markedet holder seg bra, vil rederne kvie seg for å kvitte seg med pengemaskinene sine, og i stedet ta kostnaden på ca 4 musd for ny klassing..
Den fremste shippinganalytikeren deler mitt syn, og sier at sannsynligheten for skraping har blitt mindre ettersom oljeetterspørselen vil øke mer enn antall skip til å frakte den samme oljen;)
Han antar også at ADS sine baljer blir skrapet ved fylte 20.. og ikke nok med det, men han klarer faktisk også å tenke seg at verdien på skrapmetall vil falle på det tidspunktet.. Sorry altså, men det der blir bare for dumt...
Mitt syn er at om markedet holder seg bra, vil rederne kvie seg for å kvitte seg med pengemaskinene sine, og i stedet ta kostnaden på ca 4 musd for ny klassing..
Den fremste shippinganalytikeren deler mitt syn, og sier at sannsynligheten for skraping har blitt mindre ettersom oljeetterspørselen vil øke mer enn antall skip til å frakte den samme oljen;)
Redigert 21.01.2021 kl 01:21
Du må logge inn for å svare
tuja
19.02.2020 kl 14:41
12628
Spot on. Ser på inngang rundt dagens nivå som meget bra. ADSC vil levere fine utbytter de nærmest 2 år. En no-brainer i mitt hode.
:)
:)
Redigert 21.01.2021 kl 01:21
Du må logge inn for å svare
tuja
19.02.2020 kl 18:04
12537
Automatisk teknisk analyse. Middels lang sikt, 19. feb 2020
ADS Crude Carriers har brutt den stigende trendkanalen på mellomlang sikt, noe som i første omgang indikerer svakere stigningstakt. Aksjen har tatt ut objektivet ved 24.91 kroner etter brudd på en rektangelformasjon. Kursen har nå falt noe tilbake, men formasjonen indikerer videre oppgang. Aksjen har brutt opp gjennom motstanden ved cirka 24.20 kroner og videre oppgang er dermed signalisert. Volumtopper og volumbunner korresponderer godt med topper og bunner i kursen. Dette svekker trendbruddet. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på mellomlang sikt.
Anbefaling en til seks måneders sikt: Kjøp
ADS Crude Carriers har brutt den stigende trendkanalen på mellomlang sikt, noe som i første omgang indikerer svakere stigningstakt. Aksjen har tatt ut objektivet ved 24.91 kroner etter brudd på en rektangelformasjon. Kursen har nå falt noe tilbake, men formasjonen indikerer videre oppgang. Aksjen har brutt opp gjennom motstanden ved cirka 24.20 kroner og videre oppgang er dermed signalisert. Volumtopper og volumbunner korresponderer godt med topper og bunner i kursen. Dette svekker trendbruddet. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på mellomlang sikt.
Anbefaling en til seks måneders sikt: Kjøp
Redigert 21.01.2021 kl 01:21
Du må logge inn for å svare
CapitaL
20.02.2020 kl 10:33
12348
Det kan se ut som om fordelen med scrubber blir mindre etter hvert. Da er det bra at ADS har hatt fordelen fra begynnelsen av året..
- pressure from potential Chinese VLSFO supply has had a similar impact on the spot VLSFO-HSFO spread, with it falling from a high of US$290/t late last year to around US$165/t currently. Obviously, these narrower spreads increase the payback period for a scrubber, making the economics of an installation not as attractive as it looked last year.
As we see more scrubber fitted ships coming online, it will increasingly eat into the advantage of burning HSFO. Therefore, we believe the spreads are unlikely to trade back out to the highs seen last year.
Source: ING
Link: https://www.hellenicshippingnews.com/the-surprising-move-in-marine-fuel-spreads/
Jeg tenker at dette er med og øker usikkerheten mht bestilling av nybygg.. Næh, vi utsetter ordren av nybygg et par år til liksom;)
- pressure from potential Chinese VLSFO supply has had a similar impact on the spot VLSFO-HSFO spread, with it falling from a high of US$290/t late last year to around US$165/t currently. Obviously, these narrower spreads increase the payback period for a scrubber, making the economics of an installation not as attractive as it looked last year.
As we see more scrubber fitted ships coming online, it will increasingly eat into the advantage of burning HSFO. Therefore, we believe the spreads are unlikely to trade back out to the highs seen last year.
Source: ING
Link: https://www.hellenicshippingnews.com/the-surprising-move-in-marine-fuel-spreads/
Jeg tenker at dette er med og øker usikkerheten mht bestilling av nybygg.. Næh, vi utsetter ordren av nybygg et par år til liksom;)
Redigert 21.01.2021 kl 01:21
Du må logge inn for å svare
Lamps8
24.02.2020 kl 10:22
11891
Da kjøper vi igjen. Nedsiden herfra er minimal.
Redigert 21.01.2021 kl 01:21
Du må logge inn for å svare