Usympatiske menn kjører Audi og BMW

Slettet bruker
15.02.2020 kl 11:23 5403

Selvopptatte menn, som er usympatiske og egoistiske, kjører gjerne statusbiler som Audi, BMW og Mercedes. De bryter oftere trafikkreglene.

Auda...har både BMW og Audi ute på gårdsplassen.....

https://www.dinside.no/motor/usympatiske-menn-kjorer-audi-og-bmw/72131526
Redigert 15.02.2020 kl 11:24 Du må logge inn for å svare
sus1
17.02.2020 kl 21:01 2405

Hvilken type kryss en rundkjøring?
Vinfrid
17.02.2020 kl 21:47 2403

sus1, I følge trafikkreglenes § 1. (Definisjoner) Punkt b. er et Vegkryss: "Sted hvor veg krysser eller munner ut i annen veg."
I en rundkjøring er det ingen veier som krysser hverandre, derimot munner alle veiene ut i rundkjøringen (som er en vei som går rundt i ring). M.a.o er en ikke en rundkjøring ETT (1) veikryss, men flere kryss (T-kryss).
Redigert 17.02.2020 kl 21:48 Du må logge inn for å svare
sus1
17.02.2020 kl 22:51 2398

Selvfølgelig feil. Rundkjøring er og blir en forkjørsvei. Når noen skal blinke til både høyre og venstre inne i rundkjøringen er det ikke rart det blir forvirring.
Vinfrid
18.02.2020 kl 07:51 2381

sus1, Angående blinking i rundkjøringer står det følgende i Lovkommentarene til trafikkreglene: "det gis tegn til høyre før en forlater rundkjøringen, men normalt ikke ved kjøring inn i rundkjøringen". M.a.o i strid med det man lærer nå om dagen. En annen ting som er litt merkelig er at tidligere, (f.eks på 80 og 90 tallet) lærte man at man absolutt IKKE skulle venstreblinke inn i rundkjøringer. Det har ikke vært noen endring i ordlyden i paragraf 14 (signal og tegn) siden den gang, men nå lærer elevene altså at man SKAL venstreblinke på vei inn. Merkelig at man skiftet mening totalt, men jeg tipper det har med å gjøre at rundkjøringene nå har blitt mindre.
Redigert 18.02.2020 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
Risk-reward1
18.02.2020 kl 09:30 2660

Det å kalle selve rundkjøringen en forkjørsvei er helt greit. En vei uten start og ende. Og så?
Det er da ikke noe argument for hverken blinklysbruken, plassering eller filskift!
Det er heller ikke et argument for ikke å anse HELE rundkjøringen (altså med veiene inn og ut av rundkjøringen) som et kryss. Uten disse veiene er rundkjøringen meningsløs.
Dessuten, på en helt ordinær forkjørsvei, så skal blinklys også brukes til både høyre og venstre når man skal "ta av" veien. Og det er det dere gjør i rundkjøringen, dere "tar av" i en retning.
Jeg har gitt link på at rundkjøringer er å anse som kryss, så det burde vært unødig å diskutere.
Jeg har også gitt link på en lett forståelig tegning på hvordan man skal bruke blinklys og plassere seg i rundkjøringer. Burde også være veldig lett å forholde seg til!

I stedet driver dere med urelevant polemikk!

RR
Risk-reward1
18.02.2020 kl 09:40 2654

Ja, det finnes. Ikke mange, og gjerne ganske store kryss/rundkjøringer. Har en i nærområdet jeg kjører ganske ofte. Her er det både skiltet og merket som du beskriver. Problemet her er alle som ikke legger seg i venstre og dermed skal følge venstre fil ut av rundkjøringen, men som bare skjærer over i høyre på vei ut. Det er ikke et problem at de i høyrefeltet inn i rundkjøringen viser tegn til venstre for de som kommer inn fra høyre, men unødvendig da de skal blinke til høyre om de skal ut den veien. Hvis ikke skal de videre i rundkjøringen.
Har en slik rundkjøring 4 veier inn/ut, er det informativt om man skal til venstre(vei 3) og ligger i høyre, at man signalisere det for de som kommer inn fra vei 2. Er veien til venstre vei 2 (altså et slags T-kryss der det ikke er noe vei inn og ut rett frem) er det unødig å blinke til venstre, være seg man er i høyre eller venstre felt

RR
Risk-reward1
18.02.2020 kl 09:44 2651

Konseptet bak rundkjøringer ligger i økt sikkerhet og bedre flyt.
Den kan være alle typer kryss. Endrer ikke på det faktum at du skal bruke blinklys begge veier, avhengig av hvor du skal.

RR
Risk-reward1
18.02.2020 kl 09:46 2645

At det forvirrer deg, som beskrevet, skyldes nok dine begrensninger i trafikken.

"Dette er riktig:
Senk farten, skaff deg oversikt over hvor du skal, høyre, rett frem eller til venstre
Plasser bilen til riktig side, eventuelt i riktig kjørefelt
Gi tegn på forhånd hvis du skal til høyre eller venstre
Følg med på trafikkflyten inne i rundkjøringen, finn en ledig luke
Sett på tegn til høyre når du passerer utkjøringen som er like før den du skal ut, la tegn stå på hele tiden hvis du skal til høyre"
https://www.abcnyheter.no/motor/2013/06/08/174963/dette-gjor-de-aller-fleste-feil

RR
Slettet bruker
18.02.2020 kl 09:59 2637

Det er ikke noe faktum at du skal bruke blinklys begge veier så lenge det ikke er et påbud om det. Blinklys UT er nok. Altså til høyre.
Redigert 18.02.2020 kl 10:00 Du må logge inn for å svare
Risk-reward1
18.02.2020 kl 10:09 2629

Det er jo trist at du enda ikke har skjønt trafikkflyt, og at det er det det handler om.
"Gi tegn på forhånd hvis du skal til høyre eller venstre"

Nei, det er ikke noe påbud. Dessverre, når det er så mange som ikke skjønner nytten av det for å bedre flyten

RR
Vinfrid
18.02.2020 kl 13:49 2615

Risk-reward1, ser du er opptatt av venstreblinking i rundkjøring. Trafikkreglenes paragraf 14 (signal og tegn) er uforandret siden de nye trafikkreglene kom i 1987. Den gang og i flere år etter var det nærmest forbudt å blinke til venstre på tur inn, nå lærer man at man på liv og død skal venstreblinke selv om paragrafen ikke er endret. Er ikke det litt merkelig? Norge er forøvrig også ganske alene om det, i noen land får man faktisk bot for det. Personlig ser jeg noen få fordeler med det, men nytten er overdrevet. Høyreblinkingen ut er klart viktigst.

Hør også hva de sier fra ca. 2min og 40sek ut i denne svenske videoen: https://www.youtube.com/watch?v=RawRoVCn9xc
Redigert 18.02.2020 kl 13:50 Du må logge inn for å svare
Vinfrid
18.02.2020 kl 14:43 2606

Risk-reward1, spørsmål: Mener du man også skal venstreblinke når man skal helt rundt (U-sving)?
Slettet bruker
18.02.2020 kl 16:49 2593

I hvilke land får man bot for dette ?
Vinfrid
18.02.2020 kl 18:36 2582

investMidt, Slovenia og Tyskland har jeg sett blitt nevnt i diskusjoner om rundkjøring. Du så den Svenske videoen jeg linket til eller? Kan også nevne at Transportstyrelsen i Sverige (tilsvarer norske Vegvesen) har en guide for rundkjøringer hvor det står følgende: "Det finns inget krav på att ge tecken vid infart eftersom det endast finns ett val av körriktning."

Noen vil sikkert si at dette er Sverige, vi bor i Norge. Ja, det stemmer, men trafikkreglene er ganske like i de fleste land, heldigvis.
Slettet bruker
18.02.2020 kl 19:38 2570

Det er mulig at en del bilførere her bor i India eller UK?
Risk-reward1
19.02.2020 kl 07:01 2541

Svensk video................. funkar, funkar inte. Funkar funkar inte!
Vi holder oss til Norge, tror jeg ;)

Hvorfor er det merkelig at den ikke er endret. Den er tydelig, "2. Ved svinging eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn."
Bruk av blinklys er utelukkende til informasjon for andre!

Har du fulgt med i trafikken og forstår flyten og bildet du er en del av, så kan du ikke ha unngått å merke fordelene ved at det blinkes til venstre i rundkjøringer!
Se for deg at du kommer til 4-veis rundkjøring. Enkle men brede felt inn i rundkjøringen, slik det ofte er. Motsatt retning kommer det en bil. Dere ankommer rundkjøring slik at dersom han skal til venstre må du stoppe for han.
1. Du ser ingen blinklys, så du antar han skal rett frem. Derfor avpasser du din fart som at du kan kjøre. Du stoler selvsagt ikke på det, men når han da svinger til venstre må du bremse hardere ned, evt stoppe for å la han få passere. Den oppbremsingen eller stansen forplanter seg videre bak deg!
2. Han blinker til venstre, så du er ikke i tvil hvor han skal. Du kan slippe gassen og trille mot rundkjøringen og ved det skli rett inn bak han. Ingen bak deg trenger å bremse eller stoppe opp heller.

Ved 1. må de som skal inn fra hans høyre og før deg også stoppe og vente. Ofte er det selv med ett felt inn, plass til 2 biler i bredden, og de som skal til høyre legger seg helt til høyre. Når de også ser venstre blinkingen kan de ofte kjøre raskere inn i rundkjøringen, enn om det ikke blinkes. For når det ikke gjøres så kan det selvsagt være at han skal rett frem.

I tillegg kommer det at svært mange av de som ikke blinker til venstre også legger seg feil inn i rundkjøringen, og med det signaliserer at de enten skal til høyre eller rett frem, men skjærer over til venstre. Selv skjønner de ikke en dritt av de feil signalene de gir. Eller de er "på forkjørsvei" så de kan gjøre som de vil, og/eller skjønner ikke trafikkflyt, trafikkbildet og hvordan de selv utgjør en del av dette bildet.

Ja, det er "noen få fordeler med det". Hver gang du skal til venstre! :)

RR
Risk-reward1
19.02.2020 kl 07:02 2538

Selvsagt!
Det er jo viktig informasjon til bilister fra 2 veier inn i rundkjøringen ved 4-veis rundkjøring

RR
Risk-reward1
19.02.2020 kl 07:17 2534

"Det finns inget krav på att ge tecken vid infart eftersom det endast finns ett val av körriktning."
Tatt ut av kontekst! Det gjelder for svenskene kun der det er 2 felt inn i rundkjøringen, og venstre felt er alene om å kunne kjøre til venstre.
Var det derfor du ikke linket til det også.......?

Her er en animasjon som viser bruk av blinklys
https://no.wikipedia.org/wiki/Fil:NonUK_Roundabout_8_Cars.gif

"Gjør det til en vane å blinke også når du skal svinge til venstre, er rådet fra politiet og Trygg Trafikk."
https://www.gjensidige.no/godtforberedt/content/gi-et-lite-vink-blink

"– En rundkjøring er egentlig som et vanlig kryss med en sirkel i midten. Derfor bør en blinke til venstre som i vanlige kryss før du kjører inn i rundkjøringen."
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2016/08/29/195238814/irriterende-fa-blinker-til-venstre-i-rundkjoring

Jeg kan heller ikke finne noe som bekrefter at det forbud mot venstre blinking i Tyskland. Dette tror jeg ikke noe på!

Har folk fortsatt ikke skjønt det, så er det ikke håp!
I rest my case

RR
Risk-reward1
19.02.2020 kl 07:20 2532

Jeg har kjørt bil i India. Tror ikke du helt vet hvordan trafikken er der, men du skal være veldig glad for at det ikke er slik her!

RR
Vinfrid
19.02.2020 kl 08:41 2516

Risk-reward1, du skriver: "Tatt ut av kontekst! Det gjelder for svenskene kun der det er 2 felt inn i rundkjøringen, og venstre felt er alene om å kunne kjøre til venstre."
Det står står ikke noe om det i den svenske guiden. Teksten står også rett ved siden av et bilde av en helt vanlig rundkjøring, ingenting som skulle tilsi at venstre felt er alene om å kunne kjøre til venstre på det bildet. Du vil sikkert si at dette er i Sverige. Stemmer det men, trafikkreglene er ganske veldig like i de fleste land. I lovkommentarene til trafikkreglene står det flere steder at norge har valgt å følge EU landene. Heldigvis vil jeg si, ville vært galskap om det var forskjellige.
Det med venstreblinking er noe man lærer i norge, og muligens et og annet land til.
Det har ikke vært noen endring i ordlyden i paragraf 14 (signal og tegn) siden de nye trafikkreglene kom i 1987. Jeg tok lappen på lett motorsykkel, bil og lastebil etter 1987 og har således hatt 3 teorikurs. På alle de 3 kursene lærte man at man absolutt IKKE skulle venstre blinke i rundkjøringer.
En bekjent av meg som er kjørelærer sa det var i 2003 man begynte å lære elevene å blinke til venstre. Han var sterk motstander av det i førsten, men har endret mening litt. Nå synes han det i kan ha noe for seg i små rundkjøringer, men ikke når man skal helt rundt (U-sving), og det er jeg veldig enig i. Har sett flere ganger at biler som står på armen til venstre for venstreblinkeren tror at den skal ut på deres arm og dermed kjører inn i rundkjøringen og må hogge i bremsen da venstreblinkeren fortsetter videre helt rundt. Dette skjer typisk i små rundkjøringer hvor man ikke rekker å høyreblinke ut. En annen ting er at de som venstreblinker ofte er jævlig dårlig til å høyreblinke ut.

En annen ting som er litt merkelig er at en del av rundkjøringene har beplantning eller en eller annen kunst på sentraløya som hindrer sikt. Pussig at lages slike rundkjøringer. Biler på motsatt side ser jo ikke blinklys.
Risk-reward1
19.02.2020 kl 09:24 2511

Her er hele avsnittet;
"Så ska du blinka
Det finns inget krav på att ge tecken vid infart eftersom det endast finns ett val av körriktning. När du byter körfält eller annars flyttar dig i sidled ska du ge tecken."
.... eller annars flytter dig i sidled

Illustrasjonen(e) er 2 felt i rundkjøringen
https://msverige.se/resa-med-bil/bila-i-sverige/trafiksakerhet-regler/rondellkorning/

Det er ikke et KRAV om å blinke INN i rundkjøringen da kjøreretning er en vei, men det skal gis tegn når du flytter deg sideveis. Det foregår også til venstre.

Etter 1987 skulle vi i lang tid også bruke "mljø-papir" å tørke oss bak med! Vet du grunnen til at et ikke er på markedet lengre?
Verden går fremover og ikke alt må § bestemmes!

Argumentet for ikke å bruke blink ved U-sving faller på sin egen urimelighet. De du hevder må bråbremse gjelder i så fall innkjøring før dem også. Bare tull!
Dersom man ikke blinker venstre og skal ta U-sving, har man ALL grunn til å tro de skal ut i hvert fall i tredje som "din" kommer inn. DA må man bråbremse om det er U-sving på gang. Så lenge venstreblinket er på, så er det INGEN grunn til å tro at sjåføren skal ut på tredje. Da må man bare se når det skiftes til høyreblink, og det skjer i dette tilfellet ikke før man er på høyde med tredje.
Min erfaring er det motsatte, at vi som blinker til venstre for å informere dere andre, er veldig flinke til også å blinke ut til høyre!

Nei, det er ikke merkelig. Det er helt bevisst for å få ned hastigheten. Nødvendig, det er jeg i tvil om.

RR
Slettet bruker
19.02.2020 kl 09:38 2504

Ja, hvis alle hadde gjort som du beskriver. Rundkjøringer er blitt en liten risikosport. Hvis bilen mot deg kjører i feil fil og ikke angir kjøreretning, er det du som får skylda hvis du feiltolker, og det smeller.
Det er rart hvis du kjører bil og ikke har samme erfaring som meg i rundkjøringer når trafikken er stor.
Redigert 19.02.2020 kl 10:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.02.2020 kl 11:00 2481

Så hvorfor gjøre det verre med å blinke til venstre i tillegg når du skal INN i en rundkjøring? Har du tenkt å kjøre motsatt vei enn de andre?
Risk-reward1
19.02.2020 kl 13:35 2466

Du er usedvanlig treg, og har nå havnet i en situasjon der du finner på tull for å forsøke å forsvare det du mener.
Du får få denne igjen. Særlig mer banalt enkelt er det ikke mulig å fremstille det, så det burde være håp.............
https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fwww.tv2.no%2Fa%2F7105580%2F&psig=AOvVaw1Y53WC5vr0kTvjHQIlzV73&ust=1581850313546000&source=images&cd=vfe&ved=0CAIQjRxqFwoTCODJ0vyx0-cCFQAAAAAdAAAAABAD

RR
Zorin
19.02.2020 kl 13:38 2463

Siden jeg er verken usympatisk, selvopptatt og egoistisk - i tillegg til at jeg er for grønn energi, klima og miljø samt lysbakken - naturligvis - så er jeg også for elbiler! Har derfor plukket ut min neste elbil.

https://finansavisen.no/nyheter/bil/2020/02/18/7498922/pininfarina-battista-kommer-til-norge
Vinfrid
19.02.2020 kl 20:17 2426

Risk-reward1, Angående den svenske guiden du linket til så er ikke det Transportstyrelsen sin guide. I guiden til Transportstyrelsen står det kun følgende i avsnittet: "Det finns inget krav på att ge tecken vid infart eftersom det endast finns ett val av körriktning." Men det er selvsagt riktig at man skal blinke ved svinging og feltskifte noe som forøvrig er i tråd med trafikkreglenes paragraf 14. Om du mener det skal venstreblinkes på tur inn i rundkjøringen fordi du plasserer deg direkte inn i det innerste feltet så er det selvsagt feil. Når du kommer inn mot en rundkjøring er det å regne som et T-kryss, og veien du svinger inn på (altså rundkjøringen) er en tverrgående gate med to felt.

Om vi tenker oss et vanlig T-kryss hvor veien du svinger inn på er enveiskjørt 2 felts gate hvor trafikken kommer fra venstre. Når du svinger (til høyre) inn på denne gaten og du plasserer deg direkte i det venstre feltet, ville du da noen gang blinket til venstre?? Dette blir egentlig akkurat det samme som i en rundkjøring. Om du derimot først legger deg i høyre felt og kjører noen meter i dette feltet og så skifter til venstre, blir det selvsagt annerledes og du skal blinke fordi du skifter felt.

Mange mener at en rundkjøring er et helt vanlig kryss, det er feil. Selv Kjell Seim i Vegvesenet som har mastergrad i rundkjøringer sier at en rundkjøringer er en ring-gate med en serie T-kryss.

Om du ser for deg rundkjøringen som veldig stor, la oss si 300m i diameter, og kurven er så slakk at du nærmest føler at du kjører på en rett vei så er det veldig lett å skjønne at det blir et T-kryss der hvor hver arm møter rundkjøringen. Altså som Kjell Seim sier, en ring-gate med en serie T-kryss.

Skulle gjerne svart mer på kommentaren din, men får ta det senere. Må ut et ærend nå.
sus1
20.02.2020 kl 00:44 2405

Hva kaller du vanligvis sånne svar Rr?
"At det forvirrer deg, som beskrevet, skyldes nok dine begrensninger i trafikken."
fabian2
20.02.2020 kl 01:22 2401

Etter at det ble forbudt å bruke blinklys i Bergen , virket det så godt , at bystyret i siste møte vedtok at det ikke kjøres med radioen på inne i rundkjøringer dersom bilen har åpne vinduer
Slettet bruker
20.02.2020 kl 07:40 2384

fabian2: hvorfor har du mellomrom før komma?
Slettet bruker
21.02.2020 kl 10:15 2290

Du er i alle fall ikke interessert å skape flyt i trafikken.
Som nevnt tviler jeg at du kjører bil og noen gang har ventet i en rundkjøring på din tur til komme inn. Det kan selvfølgelig være at du kommer fra en by med lekerundkjøringer hvor det bare er en vei inn og en vei ut.

Redigert 21.02.2020 kl 10:23 Du må logge inn for å svare
Risk-reward1
21.02.2020 kl 10:38 1351

Fakta?

Jeg har matet deg og andre med teskje, og snakket om å skape FLYT, og dere skjønner det ikke. Da kan dere i min verden ikke skjønne trafikkbildet og deres del av det, og da står jeg igjen med begrensinger i trafikken som årsak.
Beklager at du føler deg krenket! Men hver dag kjører jeg i rundkjøringer. Jeg opplever selv hvordan jeg har nytte av de som bruker blinklys, og hvordan jeg blir litt forsinket av de som ikke gjør det. Jeg ser hvordan de jeg blinker for, for dem bevisst eller ikke, drar nytte av det også. Det skaper bedre flyt som beskrevet og linket til mange kilder.
Og litt forsinket for meg lir litt mer for de bak meg osv. osv. Jo mer trafikk, desto viktigere er det selvsagt å bedre flyten.

Er akkurat som å legge seg inn fra et akselerasjonsfelt. Du har de som skal ha 3 sekunders avstand før de legger seg inn og skaper kø, og de som legger seg inn rett bak, og lar avstanden komme sakte og naturlig. De som niholder på sin plass, og de som slipper gassen for å la andre gli inn i trafikken. De som ligger og dunker i venstre og gidder flytte seg for trafikk bak som kjører fortere enn dem, og de som har skjønt at venstrefeltet er et forbikjøringsfelt. Osv.
Det er mye som skaper flyt på den ene siden og kø på den andre.

Jeg anser meg som ferdig med denne tråden.

RR
sus1
21.02.2020 kl 21:20 1334

Flott, da drar vi opp slangen og slutter med mat til deg.
Risk-reward1
22.02.2020 kl 09:58 1322

Og hva kaller du vanligvis slike svar?

sus1
20.02.2020 kl 00:44
153
Risk-reward1 skrev
At det forvirrer deg, som beskrevet, skyldes nok dine begrensninger i trafikken. "Dette er riktig: ..
Hva kaller du vanligvis sånne svar Rr?
"At det forvirrer deg, som beskrevet, skyldes nok dine begrensninger i trafikken."

:D
RR
Slettet bruker
22.02.2020 kl 11:01 1313

Jeg kjører audi A4 1985 mod.
Og bruker blinklys inn og ut av alle disse rundkjøringene som finnes.
Sliter..
Når det kommer trafikklys i rundkjøringen, da har jeg sluttet og kjører bil :-)
Slettet bruker
22.02.2020 kl 15:26 1303

1985 A4; det er en veldig sjelden bil.
Slettet bruker
23.02.2020 kl 09:51 1281

Å bruke blinklys, er ikke tøft. Har noen sett Vin Diesel bruke blinklys kanskje?
Redigert 23.02.2020 kl 09:59 Du må logge inn for å svare
Risk-reward1
23.02.2020 kl 10:54 1269

Har du noen gang sett han kjøre i vanlig trafikk, og ikke film set-up? :)

RR
Slettet bruker
23.02.2020 kl 11:09 1265

Men vi som kjører Porsche er de mest sympatiske og har størst K... av alle.
Risk-reward1
23.02.2020 kl 11:12 1263

Når du tror bilen din ER en penisforlenger, så har du sannsynligvis en ganske kort en siden du trenger en forlenger :)

RR
Fjordgubben
23.02.2020 kl 11:18 1258

Joda, spesielt siden den ikke kom i produksjon før i 1994, før det het den Audi 80...
Slettet bruker
23.02.2020 kl 20:09 1237

Hei
Jeg er på din side. Remember?
Vin Diesel var sarkastisk ment. Men noe må det være siden så mange driter i å bruke blinklys. Dette gjelder ikke bare i rundkjøringer.
Sjåfører under 30 år i små varebiler er de verste i trafikken så langt jeg har observert.
Redigert 23.02.2020 kl 20:15 Du må logge inn for å svare
Risk-reward1
24.02.2020 kl 13:56 1182

Jeg svarte deg også ironsk. Smilet var kanskje ikke nok for å få det frem

RR
sus1
24.02.2020 kl 21:00 1173

Tenk at vi endelig fikk en tråd hvor alle er enig. Vi blinker ut av rundkjøringen og de med hjerne kjører ikke med stjerne.
Stephen
24.02.2020 kl 21:21 1182

Vurderer å gamble hardt på børsen; kjøpe Tatra lastebil og villa i Madserud Ale, Er det gateparkering der?

Mvh Stephen