Tapssluk skal bli gullgruve

fattigstakkar
REC 15.02.2020 kl 12:23 761

Brøt min egen anbefaling og la den inn under industri. Lager ny under grønne aksjer. Bruk den :)

Interessant artikkel i Finansavisen: https://finansavisen.no/nyheter/industri/2020/02/14/7497941/rec-silicons-tapssluk-skal-bli-gullgruve-igjen

Den stemmer godt med mitt inntrykk av presentasjonen i går. TT er langt mer positiv til polysiliconsalg til Kina enn jeg hadde forventet. De fleste her inne har også ment at ML primært er interessant for batterileveranser, men TT er uenig. Det han sier er stikk i strid med analytikere som har avskrevet at REC kan konkurrere med Kina.

Samtidig viser artikkelen at Butte er langt mindre verdt enn MK og andre optimister har drømt om:

"– Men vi selger ikke Butte for et beløp som ikke dekker hele vår gjeld, pluss det so trengs for å å starte opp og drive Moses Lake, sier han.
REC Silicons nettogjeld var på rundt 120 millioner dollar ved årsskiftet."

Det koster ikke mer enn 20 mill å starte opp ML. Det tilsier et beløp godt under 200musd, kanskje ned mot 150mill. At han er usikker på om de får det er oppsiktsvekkende, og jeg håper ikke de selger så billig. Stiller mye heller opp i en emisjon.

MEN, selv om Butte åpenbart må justeres ned i verdisettingen av REC, mener jeg det mer enn oppveies av utsiktene for ML. Og det TT sier her gjør at man virkelig kan begynne å drømme:

"– Prisene har vært stabile og lave i lang tid. Nå forsvinner 10 prosent av markedet over natten, samtidig som etterspørselen vokser. På et eller annet tidspunkt er derfor prisene nødt til å ta seg opp, sier han.
– Det er dessuten ingen selskaper som kommer til å investere i ny kapasitet før den langsiktige prisen ligger på 16 dollar pr. kilo, tilføyer han"
Redigert 19.01.2021 kl 16:37 Du må logge inn for å svare
milk
15.02.2020 kl 12:29 735

Spennende!! Ikke mer å si om den saken... :-D