PEN - Utbytte på ca 27% (m. nåkurs kr 5,78 og dollar på 10,60)
Etter avtalt AJE-salg, er intensjonen fra PEN-styret å tildele salgssummen i sin helhet som utbytte til aksjonærene, i form av PetroNor-aksjer og som cash ved lav PNOR-kurs. Med forbeholdene: styrets intensjon og utført transaksjon slik det er avtalt, så tilkommer det PEN-eiere et utbytte på 10 millioner dollar. PNOR overtar 30.juni 2020. Transaksjon forventes dermed utført i år.
$10 mill / 68.799.858 aksjer = $ 0,1453 = kr 1,5407 pr PEN-aksje (med dollarkurs nå kr 10,60).
Utbyttet tilsvarer ca 27% (med PEN-kurs nå kr 5,78)
Noen bedre?
Jf børsmelding 21/10 2019 https://newsweb.oslobors.no/message/487456
$10 mill / 68.799.858 aksjer = $ 0,1453 = kr 1,5407 pr PEN-aksje (med dollarkurs nå kr 10,60).
Utbyttet tilsvarer ca 27% (med PEN-kurs nå kr 5,78)
Noen bedre?
Jf børsmelding 21/10 2019 https://newsweb.oslobors.no/message/487456
Redigert 21.01.2021 kl 09:37
Du må logge inn for å svare
Jajaja
20.03.2020 kl 10:46
6201
Det finns en aktuell børsmelding om saken, så da er informasjonen åpen for alle.
Redigert 20.01.2021 kl 23:57
Alby
20.03.2020 kl 11:00
6172
See noen haaper paa 7,- I dag, jeg er fornoyd, hvis vi etablerer oss paa 6 tallet.
Fluefiskeren
20.03.2020 kl 12:08
6078
Tror du det blir noe utbytte fra salget nå som sliter med den lave oljeprisen? Det er jo ikke banket igjennom at den skal utbetales til aksjonærene så vidt jeg har sett. Kanskje en deling?
Jajaja
20.03.2020 kl 12:48
6012
Ja, det er en aktuell mulighet. Utbyttet er kun en børsmeldt intensjon fra selskapet.
Det som ikke er fremkommet er at jeg har regninger som skal betales. Det må også tas med i betraktning, ja? ;)
Det som ikke er fremkommet er at jeg har regninger som skal betales. Det må også tas med i betraktning, ja? ;)
Jajaja
20.03.2020 kl 16:07
5843
Litt repetisjon av informasjonen som er fremkommet i disse coronatider:
...bevegelse av personell, underleverandører og utstyr til og fra Gabon, og den økende globale begrensningen av bevegelse, vil sannsynligvis påvirke den planlagte timingen av DTM-7H-brønnen og den påfølgende letebrønnen. [..] beslutning om ikke å utføre ytterligere letebrønner. ...(Det gjelder vel nå foreløpig på Dussafu?)
https://www.oilfieldtechnology.com/offshore-and-subsea/20032020/panoro-energy-scales-back-operations-in-gabon/
...bevegelse av personell, underleverandører og utstyr til og fra Gabon, og den økende globale begrensningen av bevegelse, vil sannsynligvis påvirke den planlagte timingen av DTM-7H-brønnen og den påfølgende letebrønnen. [..] beslutning om ikke å utføre ytterligere letebrønner. ...(Det gjelder vel nå foreløpig på Dussafu?)
https://www.oilfieldtechnology.com/offshore-and-subsea/20032020/panoro-energy-scales-back-operations-in-gabon/
upsidedown
20.03.2020 kl 18:33
5701
Dette kan være begynnelsen til stabilisering av oljeprisen. Hvis USA tvinges til å redusere vil det bli lettere for Russland å akseptere kutt. De har signalisert at kutt var umulig så lenge USA utnyttet det til å opprettholde sin produksjon.
https://www.wsj.com/articles/opec-u-s-shale-producers-open-talks-amid-oil-rout-11584719936
https://www.wsj.com/articles/opec-u-s-shale-producers-open-talks-amid-oil-rout-11584719936
Jajaja
20.03.2020 kl 18:35
5693
Fluefiskeren skrev 👍
Ja, en ting til, et lite skråblikk. ;) Jeg har i årevis bidratt til å holde hjulene i gang i norsk næringsliv, ved å skyte inn penger fra belånte og hardt oppsparte kroner gjennom et langt yrkesliv. Men nå har det plutselig gått mye nedover bakke. Det skjer etter nedgang i oljepris, økt corona-tetthet og kursras for mine norske kroner.
Da forventer jeg at vår solidariske regjering, med det aller første, på solidarisk vis bevilger en større krisepakke til alle i samme båt. Men, neida. Nå registrer jeg at folk flest, flere samfunnsvitere ...og rikspolitikere vil ha enda mer solidaritet fra meg. De vil at jeg på solidarisk vis kutter enda mer av min oppsparte pensjon - attpåtil med tilbakevirkende kraft, med inndraging av fjorårets opptjente utbytter. :-)
God helg!
BTW Det glømte jeg å nevne. Heldigvis har det oppstått en oppside for oljeprisen. ;)
Da forventer jeg at vår solidariske regjering, med det aller første, på solidarisk vis bevilger en større krisepakke til alle i samme båt. Men, neida. Nå registrer jeg at folk flest, flere samfunnsvitere ...og rikspolitikere vil ha enda mer solidaritet fra meg. De vil at jeg på solidarisk vis kutter enda mer av min oppsparte pensjon - attpåtil med tilbakevirkende kraft, med inndraging av fjorårets opptjente utbytter. :-)
God helg!
BTW Det glømte jeg å nevne. Heldigvis har det oppstått en oppside for oljeprisen. ;)
Black Peter
20.03.2020 kl 21:52
5574
Eneste krisepakken vi trenger, er å kunne gå på polet å hente varene, gå ut uten å betale. Dette samfunnet vil jeg stemme for! Og jeg drikker gjerne belånt rødvin ;)
Fluefiskeren
21.03.2020 kl 10:16
5377
Det et mye tiltak mot Korona og lave oljepriser innen oljeindustrien nå. Lisensrunder blir avlyst og nedbemanninger skjer mange steder. Også her hjemme. Her er imidlertid litt fra Tunisia som viser at det fortsatt er noen som utvider virksomheten og produksjonen, men de gjør selvsagt tiltak mot sykdommen.
https://www.petroleumafrica.com/serinus-restarts-ec-1-production-in-tunisia/
https://www.petroleumafrica.com/serinus-restarts-ec-1-production-in-tunisia/
gunnarius
21.03.2020 kl 12:57
5239
Etter hvert som pesten brer om seg, blir man mer og mer klar over at det som BWE og PEN meldte ifm. Dussafu - hva angår risk og capex - var et helt riktig grep. Nå dreier det seg egentlig om å preservere produksjonen og håpe på at oljeprisen ikke fullstendig kollapser.
Det er fremdeles mulig å sikre et bærekraftig nivå, men dette vil trolig kun kunne oppnås om det på respektivt politisk lands nivå kan enes om en felles løsning -
opphøyet til på global basis. Kun en verdensomspennde enighet vil kunne sikre oljeprisen fra å falle fullstendig i grus.
Det er nok derfor at det i media gjengis hybridkonstellasjoner, som var helt utenkelig i de gode gamle OPEC-tidene.
Vil foreksempel OPEC+ nå kunne bli til OPEC++ (USA)?
Jokeren er USA og da særlig Trump. Som etterfølgende artikkel fra Reuters skisserer eller åpner for, tror jeg resultatet vil bli en global deal. Med en varighet til å matche pesten:
U.S. to send envoy to Saudi Arabia; Texas suggests oil output cuts
https://uk.reuters.com/article/uk-global-oil-usa-saudi-arabia/u-s-to-send-envoy-to-saudi-arabia-texas-suggests-oil-output-cuts-idUKKBN21801Z
Ved å kutte investeringene for 2020, slik det ble meldt fra PEN og BWE, kan også medføre at det satses på eller prioriteres videre vekst via M&A-aktiviteter i et asset-regime, hvor det nå bør kunne være fullt mulig å gjøre gode kjøp/avtaler. Da må for all del PEN tenke alternativt. Dvs. se utover Tunisia, som er helt ok slik det er, for å sikre seg assets eller produksjon annet steds i Afrika. Block 2B i Sør Afrika synes glimrende, selv om dette ligger noe frem i tid og først må bores før ny produksjon kan tillegges. Forutsetningen er at PEN først må stå sterkere finansielt, som først må sikres ved en eller annen form for funding, trolig for PENs del en lånefasilitet. Skal bli interessant å se om jeg treffer blink, men for BWE tror jeg det aktivt jobbes med noe nytt innen M&A, som enklere kan bli realisert ved meldt lavere capex i 2020.
Det er fremdeles mulig å sikre et bærekraftig nivå, men dette vil trolig kun kunne oppnås om det på respektivt politisk lands nivå kan enes om en felles løsning -
opphøyet til på global basis. Kun en verdensomspennde enighet vil kunne sikre oljeprisen fra å falle fullstendig i grus.
Det er nok derfor at det i media gjengis hybridkonstellasjoner, som var helt utenkelig i de gode gamle OPEC-tidene.
Vil foreksempel OPEC+ nå kunne bli til OPEC++ (USA)?
Jokeren er USA og da særlig Trump. Som etterfølgende artikkel fra Reuters skisserer eller åpner for, tror jeg resultatet vil bli en global deal. Med en varighet til å matche pesten:
U.S. to send envoy to Saudi Arabia; Texas suggests oil output cuts
https://uk.reuters.com/article/uk-global-oil-usa-saudi-arabia/u-s-to-send-envoy-to-saudi-arabia-texas-suggests-oil-output-cuts-idUKKBN21801Z
Ved å kutte investeringene for 2020, slik det ble meldt fra PEN og BWE, kan også medføre at det satses på eller prioriteres videre vekst via M&A-aktiviteter i et asset-regime, hvor det nå bør kunne være fullt mulig å gjøre gode kjøp/avtaler. Da må for all del PEN tenke alternativt. Dvs. se utover Tunisia, som er helt ok slik det er, for å sikre seg assets eller produksjon annet steds i Afrika. Block 2B i Sør Afrika synes glimrende, selv om dette ligger noe frem i tid og først må bores før ny produksjon kan tillegges. Forutsetningen er at PEN først må stå sterkere finansielt, som først må sikres ved en eller annen form for funding, trolig for PENs del en lånefasilitet. Skal bli interessant å se om jeg treffer blink, men for BWE tror jeg det aktivt jobbes med noe nytt innen M&A, som enklere kan bli realisert ved meldt lavere capex i 2020.
sibira
21.03.2020 kl 15:35
5159
Oljepris er alfa og omega for Pen .
Rystad Energy kommer med dystre spådommer om oljeprisen i dagens FA:
«Rystad Energy frykter oljeprisen under 10 dollar pr. fat
Rystad Energy frykter at en tsunami av olje vil treffe markedet og sende oljeprisen ned til nivåer man ikke har sett siden 1998»
Rystad Energy kommer med dystre spådommer om oljeprisen i dagens FA:
«Rystad Energy frykter oljeprisen under 10 dollar pr. fat
Rystad Energy frykter at en tsunami av olje vil treffe markedet og sende oljeprisen ned til nivåer man ikke har sett siden 1998»
Alby
21.03.2020 kl 15:35
5108
gunarius
Er det ikke så at Pen har en avtale å selge olje for rundt 50, kr ? Det gir da penger i kassa.
piff
21.03.2020 kl 15:49
5083
Er ikke så sikker på at det gir så mye på bunnlinjen ?
eks ved en olje pris på usd 20 pr boe og pen har ca 1/3 del til usd 56 pr boe gir dette et snitt på lit i underkant av usd 32.
Selskapet klarer seg ,men det er kun det. Er mange øvrige selskaper som kommer til og slit mye mer. Pen er for øvrig godt rustet, og blir ikke overrasket at de kliner til med ytterlig kjøp om på litt sikt.
eks ved en olje pris på usd 20 pr boe og pen har ca 1/3 del til usd 56 pr boe gir dette et snitt på lit i underkant av usd 32.
Selskapet klarer seg ,men det er kun det. Er mange øvrige selskaper som kommer til og slit mye mer. Pen er for øvrig godt rustet, og blir ikke overrasket at de kliner til med ytterlig kjøp om på litt sikt.
Galv
21.03.2020 kl 16:08
5055
Alby
Du kan ta det det heilt rolig.
Det er 9 grunner olje prisen går rett i dass- men den 10 er olje prisen kommer alltid tilbake.
Visdom ord for helgen til brattere ned turen var til brattere blir oppturen. 💰💵🛢kjøp pen aksjer
Du kan ta det det heilt rolig.
Det er 9 grunner olje prisen går rett i dass- men den 10 er olje prisen kommer alltid tilbake.
Visdom ord for helgen til brattere ned turen var til brattere blir oppturen. 💰💵🛢kjøp pen aksjer
sibira
21.03.2020 kl 17:05
4990
Jeg er helt enig - oljeprisen vil få en bratt opptur igjen - men når . ?
Redd det vil ta litt tid dette her
Redd det vil ta litt tid dette her
Davinci_me
21.03.2020 kl 18:11
4929
https://finansavisen.no/nyheter/olje/2020/03/20/7509592/oljeanalytiker-trond-omdal-tror-coronaviruset-kan-bidra-til-saudi-kutt
Vi fikk en solid oppgang på stigende omsetning fredag. Nå begynner posisjoneringen for oppgangen som ligger littfrem i tid. Panoro skule aldri vært handlet på 5tallet. Her er det bare å ta plass før det eksploderer. Er rimelig sikker på at vi får en dag med 50% stigning eller mer intradag iløpet av en uke...
Vi fikk en solid oppgang på stigende omsetning fredag. Nå begynner posisjoneringen for oppgangen som ligger littfrem i tid. Panoro skule aldri vært handlet på 5tallet. Her er det bare å ta plass før det eksploderer. Er rimelig sikker på at vi får en dag med 50% stigning eller mer intradag iløpet av en uke...
sibira
22.03.2020 kl 11:00
4675
Coronaviruset får store konsekvenser .
Hvordan vil corona påvirke oljeindustrien ?
Kan det bli aktuelt å måtte stenge ned virksomheten for en periode pga corona ?
Er vel avhengig av omfanget i det enkelte land vil jeg tro. Foreløpig er vel ikke Afrika så hardt rammet ser det ut til . Italia og Spania er vel verst ute her....
Hvordan vil corona påvirke oljeindustrien ?
Kan det bli aktuelt å måtte stenge ned virksomheten for en periode pga corona ?
Er vel avhengig av omfanget i det enkelte land vil jeg tro. Foreløpig er vel ikke Afrika så hardt rammet ser det ut til . Italia og Spania er vel verst ute her....
sibira
22.03.2020 kl 15:37
4524
Russland mener at det er ikke deres skyld - men Saudi Arabia sin skyld -at oljeprisen er så lav - se linken nedenfor :
https://in.reuters.com/article/oil-opec-russia/russia-gulf-nations-not-us-to-blame-for-oil-prices-fall-tass-idINKBN2190CH?feedType=RSS&feedName=businessNews&utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+reuters%2FINbusinessNews+%28News+%2F+IN+%2F+Business+News%29
https://in.reuters.com/article/oil-opec-russia/russia-gulf-nations-not-us-to-blame-for-oil-prices-fall-tass-idINKBN2190CH?feedType=RSS&feedName=businessNews&utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+reuters%2FINbusinessNews+%28News+%2F+IN+%2F+Business+News%29
Kaisovski
22.03.2020 kl 15:56
4511
Når the blame game eskalerer begynner ting å skje bak kulissene.
Idar1
22.03.2020 kl 16:23
4483
Tviler på at tallene i Afrika er riktige, de har nok ikke midler til å teste like mange som i vesten.
Fluefiskeren
22.03.2020 kl 16:36
4477
Det er nok riktig, men dødstallene er det vel grunn til å stole på. Disse er veldig lave heldigvis. Mange afrikanske land har nok av utfordringer fra før. Det er dessuten umulig å si hva situasjonen vil være om en måneds tid.
Alby
22.03.2020 kl 17:34
4419
Det blir spennende å se om vi i morgen fortsetter opp. Har vi nådd bunnen ?
Davinci_me
22.03.2020 kl 20:15
4287
Konkursprising av Panoro - og all elendighet er diskontert inn i kursen. Tipper vi åpner på 5.40-5.45. Ender i pluss!
sibira
23.03.2020 kl 00:04
4137
Skiferoljen i trøbbel i USA nå - se linken:
https://markets.businessinsider.com/news/stocks/not-even-higher-oil-prices-can-save-us-shale-1029020769
https://markets.businessinsider.com/news/stocks/not-even-higher-oil-prices-can-save-us-shale-1029020769
mimsa
23.03.2020 kl 01:28
4086
Er litt bekymret for at Panoro er på vei ut av tiden. Skal vel ned på tidligere emisjonskurs 0.42 øre (dvs 4.20kr) i løpet av uken før de sakte men sikkert rir inn i solnedgangen. Selger ikke Fredrik Sneve seg kraftig ned gjennom F2 Funds (sammen med Tom Hagen)???? Så har vi broren (I presume) Erik Sneve som leder Magnora som går fra olje til fornybar, hvor både Panoros leder John Hamilton og ikke minst vår geni-erklærte styremedlem Torstein Sannes begge kjøper seg opp. Hvorfor? Har de ikke lenger tro på Panoro eller fosil energi?
Med tanke på alle Italienere som har hus og bor i Tunisien på vinterstid er det vel mulig at vi ser et lite oppsving av Corona tilfeller på den kanten. Har alltid vært bekymret for denne Tunisien investeringen, vil også tro at opex er atskillig høyere i Tunisien enn Gabon. Så har vi PetroNor som skal foreta oppgjør av 10mil usd i løpet av sommeren for kjøpet av Aje andelen, ja om det blir godkjent? Det blir jo ulidelig spennende om Pnor fortsatt har muskler til det???
Med tanke på at stormen så vidt har begynt virker det nesten som om Hamilton og Sannes ikke har mye tro på den skuta de er satt til å lede. Hadde gitt litt mer tillit om de kjøpte i Panoro, men den gang ei. De har ihvertfall fått meg til å miste troen, og at vi er dårlig rustet til å møte denne stormen. Synes aksjonærene burde kreve en forklaring på dette. Det vekker iallefall ikke min tillit.
Med tanke på alle Italienere som har hus og bor i Tunisien på vinterstid er det vel mulig at vi ser et lite oppsving av Corona tilfeller på den kanten. Har alltid vært bekymret for denne Tunisien investeringen, vil også tro at opex er atskillig høyere i Tunisien enn Gabon. Så har vi PetroNor som skal foreta oppgjør av 10mil usd i løpet av sommeren for kjøpet av Aje andelen, ja om det blir godkjent? Det blir jo ulidelig spennende om Pnor fortsatt har muskler til det???
Med tanke på at stormen så vidt har begynt virker det nesten som om Hamilton og Sannes ikke har mye tro på den skuta de er satt til å lede. Hadde gitt litt mer tillit om de kjøpte i Panoro, men den gang ei. De har ihvertfall fått meg til å miste troen, og at vi er dårlig rustet til å møte denne stormen. Synes aksjonærene burde kreve en forklaring på dette. Det vekker iallefall ikke min tillit.
bmw5
23.03.2020 kl 09:15
3926
Så lenge Tuppen og lillemor er furtne og ikke kan samarbeide om kutt i oljeproduksjonen blir det ingen oppgang i oljeaksjer, men før eller siden kommer vel også di til fornuft. I disse korona tider kan man være glad for at Pen har hedget 30 % av sin produksjon på 57 usd ut året. Det betyr ganske mue for selskapet.
Foreigner
23.03.2020 kl 09:18
3924
https://oilprice.com/Energy/Crude-Oil/Trumps-Ultimate-Weapon-To-End-The-Oil-War.html
Gabon is in OPEC :(
Gabon is in OPEC :(
Ingen som har tro på at Magnora og Panoro kan bli slått sammen, altså som et energiselskap som opererer innen vind, olje, osv? Equinor driver jo på med det samme
solb
23.03.2020 kl 09:41
3839
Og ellers vurderer ingen at PEN selger olje i $ og ikke i norske kroner?
Alby
23.03.2020 kl 09:44
3841
solb
Beklager jeg skrev feil, trodde nesten du forsto det 😇😇
Rek2
23.03.2020 kl 09:44
3845
At PEN aksjonærene er frustrerte er det vel ingen nyhet siden PEN har dalt ifra 25 ,ned til 5kr....
men ser man seg rundt så er det vel ikke en aksje som er påvirket av hele situasjonen,og at ledelsen er på høyde med denne oljekrigen,viser den siste meldingen...
så det er bare å skalke alle skotter og se framover,,det er en ting som er sikkert ...at det er lys i tunnelen på andre siden....
men ser man seg rundt så er det vel ikke en aksje som er påvirket av hele situasjonen,og at ledelsen er på høyde med denne oljekrigen,viser den siste meldingen...
så det er bare å skalke alle skotter og se framover,,det er en ting som er sikkert ...at det er lys i tunnelen på andre siden....
solb
23.03.2020 kl 10:09
3783
Shorters har hatt en god start på dagen. En god del aksjer på lav kurs er nok hanket inn? Resten av dagen blir nok ikke like lukrativ vil jeg tro.
Drar seg mot grønt område nå? Hyggelig.
Drar seg mot grønt område nå? Hyggelig.
Fluefiskeren
23.03.2020 kl 10:20
3756
Gabon er da ikke et OPEC - land. De var det fra 1975 til 1994 ser jeg, men ikke nå lenger.
https://no.m.wikipedia.org/wiki/OPEC
https://no.m.wikipedia.org/wiki/OPEC
Fluefiskeren
23.03.2020 kl 10:23
3750
Takk for den. Synes dette sier mye.
«Notably, the 34 companies included in the analysis – which included large names such as Hess, Marathon, Pioneer Natural Resources, among others – posted negative cash flow in every single year over the past decade, IEEFA found.
«Notably, the 34 companies included in the analysis – which included large names such as Hess, Marathon, Pioneer Natural Resources, among others – posted negative cash flow in every single year over the past decade, IEEFA found.
mimsa
23.03.2020 kl 10:29
3735
Det er ikke så mye at jeg er frustrert over kurs-fallet, for det er noe de aller fleste selskapene opplever. Det jeg synes er foruroligende er at det kan være familiære bånd mellom F2 funds og Magnora og at daglig leder og et styremedlem i Panoro kjøper seg opp i Magnora privat. Jeg tenkte også tanken at dette kunne føre til tettere samarbeid mellom PEN og Magnora. At de har eierinteresser i begge selskapene og ser egeninteressen av et samarbeid ville vært en svært tvilsom afære. Jeg har ved flere anledninger bemerket dette på North tråden hvor Anders Onarheim hadde egeninteresser i "Et enklere liv" og North (styreformann i begge tror jeg) og fikk North til å kjøpe seg opp i "et enklere liv", og som ikke lenge etter gikk konkurs, med det resultat at aksjonærene i North tapte betydlige summer. Jeg ser dette som potensielt rotete og jeg synes det her burde vært på sin plass med en redgjørelse.
Anywhere
23.03.2020 kl 10:38
3716
Da må du be om en redegjørelse.
Alby
23.03.2020 kl 10:40
3709
Mimsa
Ville det være en god eller dårlig ide ?
solb
23.03.2020 kl 10:42
3698
Flere profesjonelle baissere er på plass her nå. Jobber iherdig med å skape usikkerhet og frykt for fremtiden. Jeg synes de skal skygge unna PEN. Her er tydeligvis tingene på stell. Ikke alle oljeprodusenter er fri for gjeld og selger betydelige andeler av sin prod. til langt over 50$/fat ut året.
Fluefiskeren
23.03.2020 kl 11:20
3627
Magnora er i hvert fall et av de selskapene som har greid seg bra under krisen. Opp over 13 % i dag.
Jeg vil likevel aldri investere i et slik selskap. Til det er jeg for glad i naturen vår. Det har vært veldig mye fokus på investeringsselskaper i vindenergi og det er ikke pent det som har skjedd. På subsidierte midler er vindindustrien solgt videre til utlandet og plassert i skatteparadiser rundt i verden. Bare en liten del blir igjen i Norge. Vi sitter igjen med en rasert natur.
Skulle gjerne også hatt en redegjørelse for hvorfor sentrale personer i PEN satser på dette, men det får vi nok aldri er jeg redd. Synes som tidligere sagt at det er oppsiktsvekkende at styreformann Sannes i Magnora sier at fremtiden er elektrisk samtidig som han sitter i styret i PEN.
Synes dette godt kunne være et spørsmål som ble rettet i Q/A seksjonen under en presentasjon.
Jeg vil likevel aldri investere i et slik selskap. Til det er jeg for glad i naturen vår. Det har vært veldig mye fokus på investeringsselskaper i vindenergi og det er ikke pent det som har skjedd. På subsidierte midler er vindindustrien solgt videre til utlandet og plassert i skatteparadiser rundt i verden. Bare en liten del blir igjen i Norge. Vi sitter igjen med en rasert natur.
Skulle gjerne også hatt en redegjørelse for hvorfor sentrale personer i PEN satser på dette, men det får vi nok aldri er jeg redd. Synes som tidligere sagt at det er oppsiktsvekkende at styreformann Sannes i Magnora sier at fremtiden er elektrisk samtidig som han sitter i styret i PEN.
Synes dette godt kunne være et spørsmål som ble rettet i Q/A seksjonen under en presentasjon.