Vi skal ned minst 20% til fra dagens nivå!
WallStreeet
30.03.2020 kl 22:41
3143
Denne krisen er ikke over! Oljepris på 22dollar og i fritt fall og Corona er på fremmarsj i USA. De som tror at det er bare å komme seg inn i markedet så fort som fy... dere er advart. Vi skal minst 20% ned. USA, U.K., Tyskland, Italia osv er stengt. Vi snakker om verdens største økonomier. Pass på pengene deres. Ikke lytt til analytikere og meglere som skriker at aksjer er billig nå.
Redigert 21.01.2021 kl 05:07
Du må logge inn for å svare
Det morsomme er at noen snakker om oljepris på 70$... Lagrene på nesten 8 milliarder fat verden over vil være stappfulle... Og det er heller tvilsomt om verden vil komme opp på samme forbruk som tidligere på grunn av minsket verdenspopulasjon når dette er ferdig. Økonomien vil gå i langvarig stå før dette er over. Aktivitetsnivået vil være permanent lavere enn tidligere. Jeg spår at det vil ta opp mot to år før vi ser 50$ fatet igjen! Da er det galematias å kjøpe på Oslo oljebørs...
Hvert år dør 56 millioner mennesker, de fleste av alderdom. Det er 153 000 om dagen. Coronaviruset har tatt livet av 37 000 personer på ca 80 dager. 462 om dagen i snitt. Har jeg regnet rett da snakker vi økt dødlighet globalt på 0.3%.Fødselstallet ligger vel nærmere 135 millioner så dette viruset må få litt mer vann på mølla om det skal klare å å minske verdenspopulasjonen.
tuja
30.03.2020 kl 23:40
2900
Stort sett alle fly er på bakken, flere land har strenge karanteneregler. Sist ut er 1,4 milliarder mennesker i India. Forbruket er på ett lavmål. BNP i alle land vil få en kraftig knekk. Og USA er langt fra toppen i pandemien. Og børsene har kun falt litt over 20% totalt etter siste ukes rekyl. Tror nok det skal settes en ny bunn før dette er over.
Anders9ls1
30.03.2020 kl 23:58
2826
Hva hvis det kommet noe konkret utav Trump og Putin sine samtaler? Da vil oljen snu over natten. Oljelagere er fulle og behovet er minimalt iforhold, men aksjemarkedene setter pris på at vi vet, fremfor usikkerhet. Dette er grunn #1 til oppgang i US i dag.
Så ser vi at tyskland har FULL kontroll på koronan og er klar for alt som måtte komme.
Italia har i dag den største nedgangen i smittetilfeller på 14 dager.
Trump har heller ikke stengt ned NY på tross av fullstendig kaos, vel vitende om at hvis han først begyner å stenge ned så må han stenge hele landet etterhvert. Da først kan vi begynne å snakke om resesjon og fullstendig krakk, men inntil videre har ikke det skjedd, og ikke gir han noe signal om det heller, da dette vil være hans personlige undergang også.
Den eneste måten Trump overlever dette på er å stå i stormen å redde økonomien. Jeg tar et bet på at det skjer og er inne i markedet.
Så ser vi at tyskland har FULL kontroll på koronan og er klar for alt som måtte komme.
Italia har i dag den største nedgangen i smittetilfeller på 14 dager.
Trump har heller ikke stengt ned NY på tross av fullstendig kaos, vel vitende om at hvis han først begyner å stenge ned så må han stenge hele landet etterhvert. Da først kan vi begynne å snakke om resesjon og fullstendig krakk, men inntil videre har ikke det skjedd, og ikke gir han noe signal om det heller, da dette vil være hans personlige undergang også.
Den eneste måten Trump overlever dette på er å stå i stormen å redde økonomien. Jeg tar et bet på at det skjer og er inne i markedet.
WallStreeet
31.03.2020 kl 00:10
2779
U.K. forsøkte seg på samme strategi, men måtte kapitulere... NYC er så og si stengt. Bare se på bilder. Haugevis av hotellrom som står ledig. Ingen spiser ute. Ingen på business reise. Ingen turister. Trump sa at USA vil være «open for business» første påske dag. Nå er datoen satt til 30.april, og jeg tror det blir nok noen flere forskyvninger. Det er også trist å lese at andre store byer som Detroit og Chicago ser en sterk økning. USA er i start fasen. De neste 1-2 uker vil være svært avgjørende for hvor godt de har truffet med sin strategi. Da vil man også se at Dow igjen er på 19-tallet om ikke lavere.
Anders9ls1
31.03.2020 kl 00:28
2706
Trump og US er i en helt annen liga enn UK. Hvis US krakker så krakker resten av verden. Dette vet de selvfølgelig bedre enn noen andre. Trump er heller ikke alene om disse valgene, så hvorfor har de ikke handlet tidligere hvis resultatet som nå ventes vil være deres undergang?
Hva de har sagt og gjort så langt er kun for å dempe et fullstendig krakk på en og samme tid, så ja, som du sier, de neste ukene får vi svar på mye.
Jeg kan strekke meg til å tro at det kommer noen SOLIDE oppganger før enda et betydelig fall, inntil de på en eller annen måte kan si og vise at de har kontroll, men at det vil nogenlunde utgjevne seg i sin helhet.
At vi ikke er å snuser på disse nivå og kanskje enda høyere over sommeren, det har jeg ingen tro på.
Hva de har sagt og gjort så langt er kun for å dempe et fullstendig krakk på en og samme tid, så ja, som du sier, de neste ukene får vi svar på mye.
Jeg kan strekke meg til å tro at det kommer noen SOLIDE oppganger før enda et betydelig fall, inntil de på en eller annen måte kan si og vise at de har kontroll, men at det vil nogenlunde utgjevne seg i sin helhet.
At vi ikke er å snuser på disse nivå og kanskje enda høyere over sommeren, det har jeg ingen tro på.
Anders9ls1
31.03.2020 kl 00:42
2665
Og annonseres det en vaksineløsning fra USA i tilegg (dette tror jeg vil skje, selv om de ikke har utviklet den selv) så kan verden for fult begynne å se fremover igjen, og da med alles øyne rettet mot USA - i svært positivt fortegn.
bambi_1
31.03.2020 kl 00:52
2626
Jeg så en oversikt over månedlige dødsfall i USA, fra en ikke verifisert kilde på Twitter. De mente at det vi nå opplevde en kraftig reduksjon i dødeligheten blant befolkningen der. Det ble forklart med mindre bil og arbeids ulykker, mindre vold og at folk tok bedre vare på hverandre. Ikke gitt at det fortsetter, men heller ikke gitt at det blir noe fall i befolkningen
Her står viten på den ene siden og politikere, finansfolk og the 1% på den andre siden. Seriøse vitere er opptatt av sannheten og virkeligheten. Den andre siden har en hel annen agenda. Viktig diskusjon dog, for som det nevnes her, så er hele troverdigheten til politikere, finansfolk og the american way i potten. Detter korthuset de har bygd sammen, om corona forårsaker flere kriser ( her er det mange å velge imellom), som i praksis betyr: Om den varer for lenge/ sørger for betydelig redusert aktivitet utover det de har tatt høyde for, så blir konsekvensene nødvendigvis at aksjemarkedet kollapser.
De vil bruke alle lovlige og ikke lovlige midler for at det ikke skjer, for om lokomotivet crasher, crasher verdensøkonomien.
Jeg har forståelse for at man så lenge man kan må vise at man har kontroll. For den dagen verden få snusen i at de ikke har det i det hele tatt, da er helvete løs, og konsekvensene blir da enda større. Derfor maser mange finansfolk å gi penger til de og ikke corona.
Jeg holder meg forøvrig til viten i virusvurdering, og da ser det mye mørkere ut nå, enn bare for en uke siden.
Var klar over at tall fra https://www.worldometers.info/coronavirus/ ikke er reelle av mange forskjellige årsaker, og er manipulerbare. De blir også mindre prioritert etterhvert ( redde liv overgår innrapportering). Det skjedde i 2003 og skjer igjen.
Var også klar over at temporære forandringer er sammensatte:
For øyeblikket så slår virkningen av de ulike former for shut down i for flere land, især på smittetempo, som da midlertidig går ned. Disse vil ta seg opp igjen og kan i en viss grad «reguleres» gjennom grad av shutdown og atferdsendringer. Flere land forventer en midlertidig topp i disse dager, som blir avløst av en ny topp i slutten av mai. Hva som skjer etter det vet ingen. Alt for mange faktorer i spill, sålenge vi ikke oppnår en viss grad av gruppeimunitet,
USA:
Her har virus hatt fritt spillerom veldig lenge, men nå følger de WHO sin anbefaling om testing testing og testing.
Du kan gange antall smittede med 5 for å danne deg et bilde om antall testede. Om en måned har de testet nesten 4 millioner amerikanere av 330 millioner, med dagens tempo ( jfr.Trump) Det er slett ikke verst, men hovedproblemet ligger i at mange var smittet før de satt igang, så en viss kontroll har de ikke nå; det ville de ha hatt om de hadde innført tiltak med en gang, slik som Tyskland gjorde.
De kommer til å angripe dette på en ekstrem måte og det må de, fordi de mangler mye ifht. helsesystemer i Europa. Men selv om de overgår Europa med all slags tiltak, så var de for sent ute, og når djevelen er ut av boksen i de grader, er den vanskelig å kontrollere.
Det vi ikke vet så mye om, er smittefrekvens, hvor bra shutdown vil sinke smitte, og hvor lenge det tar før minst halvparten av befolkningen er smittet ( for deretter kan hjulene gå litt fortere). Det er mer sannsynlig at de når så mange smittede at virus har større vanskeligheter med å finne ikke infiserte personer, enn at de kan gi en vaksine til sin befolkning ( tidligst 2021).
Tyskland er det eneste landet i Europa som prøver seg på det. Norge ligger godt an og det er mange årsaker til det, men de har forsømt storsatsing på testing, noe som ikke er bra. Ingen fare på kapasitet inntil videre.
For meg selv forenkler jeg litt: dette er en skogbrann som er ut av kontroll, utenom Kina; og hvor det kommer nye ulmebranner hele tiden. Har jeg ikke nok brannmenn så kan noen av disse branner utvikle seg til nye branner ( episenter).
USA er ikke ett land, men mange stater, men de kan ikke gjøre det de vil i slike situasjoner, fordi de er fullstendig overgitt sentrale myndigheters handling.
Det er heller ikke noe fordel, når man har demokratiske og republikanske stater.
Privat initiativ er dog mye større der enn i Europa hvor vi forventer at Staten ordner opp.
Jeg ser derfor bort fra alt «støy» og vil heller se på egenskaper ved virus i sin omgivelse ( i videste forstand)
Utfra det så er det meget usannsynlig at USA kommer til å bli veldig hardt rammet. Ikke så ille som Italia og Spania, men heller ikke så svakt som Tyskland.
I børssamnenheng er det forholdsvis uinteressant. Virus er jo guddommelig for børser på mange måter: bli kvitt endel fattige, svake, gamle og ulovlige, ha et gedigent sugerør inn i statskassa, og kaste folk på gata for å sile de beste tilbake i jobb innen to år. Maktsforskyvning til de som har mest makt fra før, og en enda større konsentrasjon av kapital, fått av staten. Hva mer kan man ønske seg.
Allikevel er haken at gavepakkene på alle disse områder kan vise seg å ikke være nok ( flyselskaper). Og det er da dramaet starter.
Det er greit at banken min tillater avdragsfrihet og øker lånerammen til 100% av min boligverdi, fordi jeg ble arbeidsløs, men om jeg ikke få ny jobb innen en viss tid og boligverdien faller med 30% fpr både banken og jeg problemer.
Slik er det med denne krisen også men da i XXL form.
Hittil vedder investorer på at boligverdien min ikke vil falle med 30% og at jeg klarer å få jobb innen det går til helvete.
Jeg vedder imot, og sitter kontant. Jeg tror at USA ikke klarer å demme opp for dette viruset, fordi viruset slår sentralbanksjefen ( konsekvensene av virus er større enn konsensus).
Man skal aldri vedde mot markedet sies det
Jeg har gjort det siden børsen sto i 900, og hittil har enhver stor krise blitt avsluttet med resignasjon....det har jeg ikke sett ennå, og det er alt for mange optimister.
Bra på en måte: Vi gir oss ikke så lett ifht.virus!
Men ifht. aksjer så kan det bli katastrofalt.
Håper det var nyttig. Rett fra levra.
De vil bruke alle lovlige og ikke lovlige midler for at det ikke skjer, for om lokomotivet crasher, crasher verdensøkonomien.
Jeg har forståelse for at man så lenge man kan må vise at man har kontroll. For den dagen verden få snusen i at de ikke har det i det hele tatt, da er helvete løs, og konsekvensene blir da enda større. Derfor maser mange finansfolk å gi penger til de og ikke corona.
Jeg holder meg forøvrig til viten i virusvurdering, og da ser det mye mørkere ut nå, enn bare for en uke siden.
Var klar over at tall fra https://www.worldometers.info/coronavirus/ ikke er reelle av mange forskjellige årsaker, og er manipulerbare. De blir også mindre prioritert etterhvert ( redde liv overgår innrapportering). Det skjedde i 2003 og skjer igjen.
Var også klar over at temporære forandringer er sammensatte:
For øyeblikket så slår virkningen av de ulike former for shut down i for flere land, især på smittetempo, som da midlertidig går ned. Disse vil ta seg opp igjen og kan i en viss grad «reguleres» gjennom grad av shutdown og atferdsendringer. Flere land forventer en midlertidig topp i disse dager, som blir avløst av en ny topp i slutten av mai. Hva som skjer etter det vet ingen. Alt for mange faktorer i spill, sålenge vi ikke oppnår en viss grad av gruppeimunitet,
USA:
Her har virus hatt fritt spillerom veldig lenge, men nå følger de WHO sin anbefaling om testing testing og testing.
Du kan gange antall smittede med 5 for å danne deg et bilde om antall testede. Om en måned har de testet nesten 4 millioner amerikanere av 330 millioner, med dagens tempo ( jfr.Trump) Det er slett ikke verst, men hovedproblemet ligger i at mange var smittet før de satt igang, så en viss kontroll har de ikke nå; det ville de ha hatt om de hadde innført tiltak med en gang, slik som Tyskland gjorde.
De kommer til å angripe dette på en ekstrem måte og det må de, fordi de mangler mye ifht. helsesystemer i Europa. Men selv om de overgår Europa med all slags tiltak, så var de for sent ute, og når djevelen er ut av boksen i de grader, er den vanskelig å kontrollere.
Det vi ikke vet så mye om, er smittefrekvens, hvor bra shutdown vil sinke smitte, og hvor lenge det tar før minst halvparten av befolkningen er smittet ( for deretter kan hjulene gå litt fortere). Det er mer sannsynlig at de når så mange smittede at virus har større vanskeligheter med å finne ikke infiserte personer, enn at de kan gi en vaksine til sin befolkning ( tidligst 2021).
Tyskland er det eneste landet i Europa som prøver seg på det. Norge ligger godt an og det er mange årsaker til det, men de har forsømt storsatsing på testing, noe som ikke er bra. Ingen fare på kapasitet inntil videre.
For meg selv forenkler jeg litt: dette er en skogbrann som er ut av kontroll, utenom Kina; og hvor det kommer nye ulmebranner hele tiden. Har jeg ikke nok brannmenn så kan noen av disse branner utvikle seg til nye branner ( episenter).
USA er ikke ett land, men mange stater, men de kan ikke gjøre det de vil i slike situasjoner, fordi de er fullstendig overgitt sentrale myndigheters handling.
Det er heller ikke noe fordel, når man har demokratiske og republikanske stater.
Privat initiativ er dog mye større der enn i Europa hvor vi forventer at Staten ordner opp.
Jeg ser derfor bort fra alt «støy» og vil heller se på egenskaper ved virus i sin omgivelse ( i videste forstand)
Utfra det så er det meget usannsynlig at USA kommer til å bli veldig hardt rammet. Ikke så ille som Italia og Spania, men heller ikke så svakt som Tyskland.
I børssamnenheng er det forholdsvis uinteressant. Virus er jo guddommelig for børser på mange måter: bli kvitt endel fattige, svake, gamle og ulovlige, ha et gedigent sugerør inn i statskassa, og kaste folk på gata for å sile de beste tilbake i jobb innen to år. Maktsforskyvning til de som har mest makt fra før, og en enda større konsentrasjon av kapital, fått av staten. Hva mer kan man ønske seg.
Allikevel er haken at gavepakkene på alle disse områder kan vise seg å ikke være nok ( flyselskaper). Og det er da dramaet starter.
Det er greit at banken min tillater avdragsfrihet og øker lånerammen til 100% av min boligverdi, fordi jeg ble arbeidsløs, men om jeg ikke få ny jobb innen en viss tid og boligverdien faller med 30% fpr både banken og jeg problemer.
Slik er det med denne krisen også men da i XXL form.
Hittil vedder investorer på at boligverdien min ikke vil falle med 30% og at jeg klarer å få jobb innen det går til helvete.
Jeg vedder imot, og sitter kontant. Jeg tror at USA ikke klarer å demme opp for dette viruset, fordi viruset slår sentralbanksjefen ( konsekvensene av virus er større enn konsensus).
Man skal aldri vedde mot markedet sies det
Jeg har gjort det siden børsen sto i 900, og hittil har enhver stor krise blitt avsluttet med resignasjon....det har jeg ikke sett ennå, og det er alt for mange optimister.
Bra på en måte: Vi gir oss ikke så lett ifht.virus!
Men ifht. aksjer så kan det bli katastrofalt.
Håper det var nyttig. Rett fra levra.
Jeg så antagelig samme oversikt postet på Zerohedge. Man sier vel at de fleste ulykker skjer i hjemmet, men kanskje ikke dødsulykker, så det kan nok stemme.
Ser du mener at HA og de andre klubbene her står sammen med politikere og finansfolk. Interessant.
Mdg1
31.03.2020 kl 08:57
2161
Jeg tor de bygger opp helsevesenet til å klare å ta imot mye flere pasienter. Så om ca 1 mnd slipper de viruset fritt på en kontrollert måte i USA. Da vil flokkimmunitet nås i løpet av 4-6 mnd og Korona er historie, samtidig som samfunnet går som normalt.
suspekt
31.03.2020 kl 09:14
2081
bakken skrevInnlegget er slettet
Mye er billig i dag, mange selskap tjener fortsatt penger, selv om kursene er gruset pga frykt. I mange aksjer er det på tide å komme seg inn.
Fluefiskeren
31.03.2020 kl 09:19
2058
Det er ikke det at den har tatt livet av 37 000 personer som er det største problemet. Det er bare det at den kunne tatt livet av vanvittig mange flere hadde det ikke vært for alle tiltakene som er gjort. Det er jo bare å se til Italia og Spania som var de som kom sent i gang med tiltak. Her er det en prekær mangel på senger, smitteutstyr, kister, krematorier osv. Jeg tror vi skulle vært der for å forstå omfanget. Antall døde pr. dag er nå mye høyere enn dine 462. Bare Italia pluss Spania alene ligger langt over 1000 med 1349 i går. Husk dette kommer i tillegg til andre dødsfall, og at det har skjedd så raskt. Hadde man kunne fordele det over et helt år hadde det vært annerledes. De opplever et mareritt av dødsfall, men hadde verden ikke gjort noe hadde det sett helt annerledes ut. Da hadde det nok vært snakk om en million eller mer døde uten at det heller hadde hatt noen effekt på verdens populasjon. Man venter jo også en babyboom etter dette.
Joppe84
31.03.2020 kl 09:24
2023
bakken skrevInnlegget er slettet
Det komiske er at dere vurderer ting så kortsiktig. Hadde dere tenkt mer som en investor og mindre som spekulant, så hadde dere handlet med begge hender nå for å sitte langsiktig. Selv om børsene faller 20% til, så vil dere sitte med en enorm oppside de neste årene.
Slutt med forsøk på å treffe bunnen. Skaff dere posisjoner i store gode blue chips og sitt over tid.
Krakket nå var en glimrende mulighet for å selge, kjøpe og reetablere en diversifisert portefølje. Det er det man burde gjøre.
Slutt med forsøk på å treffe bunnen. Skaff dere posisjoner i store gode blue chips og sitt over tid.
Krakket nå var en glimrende mulighet for å selge, kjøpe og reetablere en diversifisert portefølje. Det er det man burde gjøre.
Fluefiskeren
31.03.2020 kl 09:26
2008
Tror du virkelig det skal så lite til for at viruset skal være historie? Spanskesyken varte i omtrent tre år. Det er vaksiner som må til for å forkorte tiden. Og hvordan går man frem for å slippe viruset fri på en kontrollert måte?