NAS - Det Norske staten og flyselskaper - Tapte inntekter

Kantarell
NAS 31.03.2020 kl 15:15 2010

Regjering har allerede stilt opp med lånegaranti på 6 milliarder kroner for Sas, Widerøe og Nas. Dette er bra men det er fortsatt ikke nok for å redde tusenvis av arbeidsplasser i Norge.

Regjering har ansvar for alle norske statsborgere og ansatte i Norge.

Regjering må bidra mer enn å låne penger til selskaper som sliter allerede med andre problemer.

Regjering må gi en krisepakke for store bedrifter som gir kompensasjon for tapte inntekter!

Redigert 20.01.2021 kl 11:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.03.2020 kl 15:20 1978

NAS har lånt nok nu, det som nå trengs er en kraftig emisjon på 20-30 milliarder slik at selskapet kommer seg igjennom krisen.

NAS har alt fått kompensasjon glemmer dere redusert arbeidsgiveravgift, borfall av flysete avgift, kraftig reduksjon av arbeidsgiverperioden ved permisjon, lavere mva, osv.

Hva har eierne bidratt med i denne fasen?
Redigert 31.03.2020 kl 15:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.03.2020 kl 15:26 1938

Norge må trekke støtten til SAS, da Sverige og Danmark trakk den kommiterte støtten til Norwegian.
Om kreditorene og leverandørene i Norwegian ikke klarer å bli enig om noe som det norske folk kan
godta, og be sin regjering om å støtte, vel så må Norge konsentrere seg om reetablering ved NAS2 eller "NAS2".
Det vil da kunne baseres på billig anskaffede fly i en flyselskaps konkurstid verden over, rekordlave renter
og rekordlave jetfuelpriser. Superbillig jetfuel kan sikres for lang tid fremover, og lagres for eksempel i Norge.
Slettet bruker
31.03.2020 kl 15:35 1894

Vi bruker heller 10 - 12 mrd. kr. på å reetablere NAS2 eller "NAS2".
Hvorav f.eks. staten bidrar med 5 - 6 mrd. kr. Og norske bedrifter, fond og private
med resten. Evt. noe fra Norden.
Totalbalanse på 30 - 36 mrd. kr. Gjeld 20 - 24 mrd.
Istedenfor din løsning som fordrer 20 - 30 mrd. , og fortsatt vil slite med gjeld på
45 - 55 mrd. kr.
Det kan påregnes stor rabatt på anskaffelser av fly i en verdensomspennende konkurstid
for flyselskaper.
Dog har NAS1 store bestillinger på fly og opsjoner på fly. Det er uklart hva dette er verd.
Neppe verd så mye på kort sikt, men kanskje på lengre ? Videre er det usikkerhet rundt
skjebnen til MAX-flyene. De kan gå dukken.
Redigert 31.03.2020 kl 15:36 Du må logge inn for å svare
Kantarell
31.03.2020 kl 15:35 1892

https://www.nettavisen.no/okonomi/noen-vil-tjene-grovt-okonomisk-pa-ettervirkningene-av-koronaviruset/3423946626.html

Jeg mener at Norge må gjør alt i sin makt for å redde arbeidsplasser. Hjelp flyselskaper!
Redigert 31.03.2020 kl 16:18 Du må logge inn for å svare
Kantarell
31.03.2020 kl 16:51 1722

Liten betraktning om Kjos salg av aksjer.
Når Kjos & Co sier til media at de ikke skal selge noen aksjer i det hele tatt og gjør det likevel. Hvordan tror dere at ledelse /J.S & G.K & Co reagerer på dette?
Slettet bruker
31.03.2020 kl 17:00 1687

Kanskje de trader NAS-aksjer for å forsøke å rette opp noe av verdifallet ?
Kanskje de sikrer verdier til reetablering gjennom NAS2 eller "NAS2" ?
verdensmester
31.03.2020 kl 17:20 1618

Kantarell, situasjonen var noe helt annet da de sa det. Kjos og Kise skylder ca 150 millioner på en TRS avtale som må betales. Samt at de har masse gjeld på nåværende aksjer slik at verdien av aksjene ikke er i nærheten av gjelden. De selger det de klarer i Bank Norwegian også, Deres barn selger sine aksjer i banken også, trolig for å bistå far. Dette er garantert ikke noe de gjør av hjertens lyst eller at de ser andre bedre investeringer, de har intet valg dessverre. Det er etter min mening dypt tragisk. Jeg håper bare at det såpass med penger at de kan kjøpe seg inn emisjonen og være med på redning av selskapet og oppturen som vil komme.
Fred55
31.03.2020 kl 18:11 1559

Har bestemt meg for ikke og kommentere Mr Burgundy da opplever at det meste derfra er vas fri fantasi og er lik en som styrrte likt her inne tidligere ( Frodon)
Men det du skriver her viser vel litt ..........
Bortfall flysete avgift...... Som du sikkert vet er det minimalt med fly seter tilgjengelig
Redusert arb giver avgift. De aller fleste er jo permittert har ikke du fått det med deg ? ( Gjelder mange andre selskaper også)
Reduksjon av arb giver perioden. Riktig fra 16 til 2 dager gjelder for alle arb givere i Norge

Greit at du driver og kverulerer på absolutt alt lirer av deg i bøtter og spann og forsøker å fremstå seriøs. Men her tar du faktisk kaken.
Slettet bruker
31.03.2020 kl 18:16 1535

Kunnskap er makt, hadde forventet at aksjonærer satt seg bedre inn i pakkene som er rettet mot flyindustrien:

Midlertidig oppheving av flypassasjeravgiften for flyginger i perioden fra 1. januar 2020 til og med 31. oktober 2020.
Midlertidig fjerning av samtlige flyplassavgifter (Avinor) til og med 30. juni.
Midlertidige endringer i lufthavnavgiftene. Private flyplasser, som i Torp og Haugesund, skal kompenseres for bortfall av lufthavnavgifter.
Slettet bruker
31.03.2020 kl 18:24 1509

Kan de skylde 150 mill på en TRS ?
Er dette sant ?
Kan noen forklare hvordan de 150 fremkommer ?
stud_trd
31.03.2020 kl 18:26 1496

Og forskjellen utgjør ?

Du utbroderer som reneste storkaren. Hadde vært festlig og sett bevis for at du er obligasjonseier i det hele tatt, for kjenner din type og væremåte ganske bra etterhvert.

;-)
Kantarell
31.03.2020 kl 18:30 1474

T
o
u
c
h
è
!
Slettet bruker
31.03.2020 kl 18:38 1448

Så Så, Mr Burgundy opererer som regel bare når skolene er stengt.
Timer
31.03.2020 kl 23:23 1272

Det er dypt tragisk at industrieventyret til Kjos strander pga Korona smitten. Det er lite sannsynlig at betingelsene staten setter til NAS kan gjennomføres da de mange ulike kreditorene neppe aksepterer betingelsene. Sverige og Danmark trakk sin støtte til NAS mens Norge støtter SAS uten betingelser. Nå må regjering og storting finne en løsning som gjør at også NAS overlever og da med tilstrekkelig finansiering. Dersom det ikke er mulig er ny emisjon eneste løsning og da kommer man ikke utenom staten som majoritetsaksjonær. Kjos må gjerne være med som aksjonær om han ønsker det samt at det bør være rom for alminnelig deltakelse dersom det er interesse for det. NAS vil nok overleve som selskap men det vil nok være med bitter bismak for Kjos dersom selskapet ender på utenlandske hender. Staten må kjenne sin besøkelsestid og ikke ri prinsipper.
Redigert 31.03.2020 kl 23:25 Du må logge inn for å svare