NAS er konkurs uten tilførsel av egenkapital

Slettet bruker
NAS 01.04.2020 kl 00:22 3566

Det er på tide at aksjonærene tar inn over seg at Regjeringen/Staten ikke er villig til å støtte aksjonærene i NAS. Det strider mot all fornuft. Hverken obligasjonseierne eller aksjonærene bør få den minste hjelp i den situasjonen som har oppstått. Gjeldsgraden var horribel allerede før coronaviruset og det er ikke skattebetalernes oppgave å hjelpe investorer ut av denne knipen. De ansatte derimot bør man hjelpe og det er i samfunnets interesse at vi har leverandører i dette markedet som opprettholder sunn og god konkurranse.

Bjørn Kjos og HBK vil være helt ute så snart de har fått tilbake alle utlånte aksjer. Ellevill finansakrobatikk/-spekulasjon tok knekken på selskapets gründer og storaksjonær. Det er jo helt tragisk. Kjosfamilien har nå solgt seg ned og ut av livsverkene Norwegian og Bank Norwegian, delvis under tvang og delvis for å redde stumpene.

Hva skjer så videre? Vil NAS klare å få med seg obligasjonseierne på "forbearance"? Rekker de det før selskapet er insolvent? Merkelig stille fra den fronten og ingen har sett noen innkalling til bondholders meeting. Skjer det noe eller har ledelsen i NAS mistet troen på transje 2?

Hva kan så NAS vente seg fra Regjeringen/Staten utover den 3 trinns hjelpepakken? Sannsynligvis svært lite.

Dermed står vi igjen med aksjonærene og obligasjonseierne og en mulig deal dem i mellom som øker egenkapitalen tilstrekkelig til at transje 2 og særlig 3 blir utløst.

1) Konkvertering av obligasjonsgjelde til egenkapital (aksjer). Særlig de usikrede eller de med svakt pant (slots) bør ha interesse av dette.
2) Emisjon på samme kurs som konverteringskurs. Her kan Regjeringen motvillig komme til å garantere for fulltegning (ala Fredriksen i NAS forrige gang) og dermed risikere å komme inn som eier i et flyselskap, noe særlig Høyre er allergisk mot.

Sannsynlig utfall: Konvertering og emisjon i et omfang som tilsvarer minst en styrking av egenkapitalen med 5 milliarder NOK på kurs 2,50, altså 2 milliarder nye aksjer.

Ved å gjennomføre en slik transaksjon eller noe tilnærmet dette vil gjøre NAS rustet til å stå gjennom coronapandemien dersom varigheten ikke strekker seg for langt på grunn av restriksjoner i luftfarten og innreise til de landene NAS trafikkerer. Spania kan jo være lost case i langt tid for eksempel, det samme gjelder USA og Italia.

Redningen av NAS handler med andre ord ikke om å få tilgang på hjelpepakken. Det handler om å skaffe til veien nok egenkapital til å overleve lenge nok til at noenlunde normal aktivitet kan bli gjenopptatt.

PS: Jeg har ikke aksjer i NAS og er heller ikke short. Jeg har mange cashpoints tilgode. Jeg ønsker rimelige billetter til Spania og andre steder der jeg reiser privat. Jeg ønsker derfor at selskapet skal overleve.
Redigert 21.01.2021 kl 03:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.04.2020 kl 00:26 3547

På tide å løfte blikket og innse at vi har en Coronakrise.
Redigert 21.01.2021 kl 03:30 Du må logge inn for å svare
Hockeymonkey
01.04.2020 kl 00:29 3531

"Sannsynlig utfall: Konvertering og emisjon i et omfang som tilsvarer minst en styrking av egenkapitalen med 5 milliarder NOK på kurs 2,50, altså 2 milliarder nye aksjer."

Er vel eneste løsningen de har, med mindre Boing betaler estatning innen få uker, men jo lenger de venter jo lavere blir kursen for konvertering og emisjon. Det blir emisjonsaksjer til alle som har cash, tror ikke det blir trangt inn døra.
Redigert 21.01.2021 kl 03:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.04.2020 kl 00:30 3506

Erna & co har tenkt å fylle på ubegrenset her. I et meningsløst gjeldssluk.

Mye bedre å vrake dette, og starte nytt. Det er slett ikke pandemien alene
som har gjort dette.

Noen bruker derimot pandemien til å kuppe norsk luftfart. Krefter fra utlandet.

NAS er snart ikke norskeiet i sin nåværende form lenger. Å støtte dette videre
er også dødfødt av denne grunn.
Redigert 21.01.2021 kl 03:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.04.2020 kl 00:31 3496

Får håper investorene i NAS har gull de kan likvidere for å bli med på en eventuell emisjon dersom Boeing svikter.

Vil tro de fleste porteføljer har blødd kraftig, så ingenting å hente der.
Redigert 21.01.2021 kl 03:30 Du må logge inn for å svare
Mr Obelix
01.04.2020 kl 04:44 3351

Nas har de 2 siste kvartal snudd en del steiner for å bedre drift og situasjonen i selskapet, mye tydet på at de var på riktig vei. Enig at det ikke er skattebetalerne som skal redde Nas men pandemi og 90-95 % stopp i inntekter er ekstremt å få i tryne nå. Nå gjelder det å redde opptil 30000 arbeidsplasser✈️😤
Redigert 21.01.2021 kl 03:30 Du må logge inn for å svare
Strategi
01.04.2020 kl 07:01 3198

Mulig denne kan bebyttes for HBK Holding.

https://finansavisen.no/nyheter/debattinnlegg/2020/03/31/7513031/coronakrisen-kan-gi-grunnlag-for-force-majeure
Når det gjelder Norwegian og veien fremover er jeg overrasket at så mange "Nye" investorer er mest opptatt av konkurs og for å sannsynliggjøre denne fra en rekke vinklinger.

Noen av oss "andre" har en tro på at selskapet klarer seg igjennom, vil tro at Norwegian i likhet med intektsbortfallet får dekning fra staten på lik linje med andre selskaper som mister omsetning og inntjening på bakgrunn av regeringens nedstengning av samfunnet, i tillegg til evt. videre støtte.

For dere som da tror på konkurs og evig forbannelse så er vel dere ute av aksjen og burde nå være reinvestert i andre mer "bærekraftige selskaper".
Dere kan da slippe å spå konkurs og forbannelse over deres egne investeringer "det må jo være veldig Phsykisk tungt".
Redigert 21.01.2021 kl 03:30 Du må logge inn for å svare
Fred55
01.04.2020 kl 07:33 3141

Merkelig at så mange absolutt vil at NAS skal gå konkurs og at en argumenterer så kraftig for denne konkursen og begrunner det med at dagens aksjonerer skal blø og at staten ikke skal hjelpe NAS.
Aksjonerer som har vært med siste måneder har tapt ca 75% allerede og en kan jo ikke tro at med redningspakken så skal NAS opp til Kr 40 igjen ?De som er mest hatske på NAS sine aksjonerer ønsker vel sikkert at de heller ikke skal få skattefradrag for sine realiserte tap heller ?
Oppriktig så snakker vi om ett viktig selskap for Norge ett selskap som de aller fleste av oss har stor nytte av i forrige år og trolig kommende år. Stor gjeld ja men også store verdier i det de eier.
Går selskapet konkurs er det ikke snakk om ett NAS 2 over natten der noen plukker opp det de ønsker og begynner på nytt når krisen er over. Vi snakker om år i rettvister mye verdier som skal selges og fordeles ut. Boeing må fremdeles ut med erstatning til konkursboet. Noen vil sikkert forsøke seg med ett nytt fly selskap i Norge om noen år. I mellomtiden vil vi slite her hjemme i mange år med samme muligheter som i dag ( før krisen) billigturer kan en se langt etter gode muligheter det samme.
Så glem litt de aksjonerene som har tapt 75% av sine verider urealisert eller reaklisert. Fokuser heller på hvordan kan en la NAS overleve og at vi beholder godene. Må vel være det som er det overordnede mål. Vil vi at SAS skal gå konkurs + Vil vi at Widerøe skal gå konkurs ? Vil vi at Norsk Hydro skal gå konkurs osv osv. Alle disse selskapene har gjeld bygget opp på diverse måter. De har vokst tatt noen riktige grep noen feile men har kommet gjennom det.
NAS har stor gjeld ja det er helt riktig de har samtidig store verdier. Selvsagt har fly mindre verdi når de står på bakken det sier seg selv, men frem i tid har de igjen verdi.
NAS har gjort mye rett og noen feil, det har alle i en vekstfase. Samtidig har de tatt grep rundt dette og i forkant av krisen, men ble rammet i 2019 av MAX ulykken. Før den var over kommer denne krisen. De som ikke skjønner at det er tøft bør revurdere sine oppfatninger innen fly bransjen.
At aksjonerer skal tape mer er fullt mulig men at NAS bør reddes er min oppriktige mening og er også rimelig sikker på at det finnes en løsning der alle må bidra. De som er mest kritiske fokuserer på at en ikke skal hjelpe dagens NAS aksjonerer, men er vist enige i at SAS skal reddes selv om de eiers av Sverige og Danmark. Skjønner rett og slett ikke logikken i dette lengre.
Kan jo nesten lure på om det er misunnelse eller ønske om andres røde tall som tar overhånd for enkelte. Hvor er den sunne fornuften for å redde en bransje og tusenvis av arbeidsplasser og se fremover.
Mye rart og mange rare argumenter der ute. Håper at det vil endre seg litt og en heller ser viktigheten av NAS som selskap og nytterverdien Norgge har og ikke minst vi som personer. Eneste som trolig er glade er ved MGD men selv de bør jo fokusere på at NAS er blandt de mest miljøvennelige flyselskapene om de da ønsker fly i det hele tatt ?
Redigert 21.01.2021 kl 03:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2020 kl 16:46 2708

Innertier!
Redigert 21.01.2021 kl 03:30 Du må logge inn for å svare
Strategi
08.04.2020 kl 17:55 2580

GPACTOR.
SÅ DU MENER NÅ AT GLOBAL FLYINDUSTRI / samt flyselskaper skal gå konkurs???
Alle flyselskaper samt flyprodusenter får mange hundre milliarder i støtte globalt i USDOLLAR.
INGEN KLARER SEG SELV NÅ.
FÅ DETTE INN I DITT HODE.

Norwgian er avspist med smuler og uetiske krav av regjeringen, her kommer mye mer.
Dette vet også Norwegian at kommer til å skje eller knoker selskapet, dette kan ikke staten ( regjeringen ) stå for.

Redigert 21.01.2021 kl 03:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2020 kl 18:02 2535

Mener bestemt at hausserne var strålende fornøyd med hjelpepakken. Hva har skjedd i mellomtiden?

Det er ikke Statens oppgave å yte sosialhjelp til aksjonærer i børsnoterte selskaper. Vi lever i et kapitalistisk samfunn der markedet må ordne opp når ting går galt.

Situasjonsbetinget sosialisme er bare pinlig.
Redigert 21.01.2021 kl 03:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2020 kl 18:03 2521

Selvom det er pinlig så er det ikke noe mindre realitet dne dag i dag. Selv hypekaptialistiske USA bailer ut sine firmaer.
Redigert 21.01.2021 kl 03:30 Du må logge inn for å svare
Strategi
08.04.2020 kl 18:05 2488

Sikkert mange som tenker at jeg ikke er ved mine «felle fem»
Men jeg mener seriøst at kursen burde stige på dagens melding.
Dette er også «strategi» og utfallet her er fortsatt drift av Norwegian, å snakke om full utvanning av dagens aksjonærer er bare piss.
Omkostningene blir for store.
Småaksjonærene samt også de store kan ikke ta denne corona fakturaen, det ville vært svært uetisk.
Svaret får vi i mai, inntil da er mitt tips.... sitt stille i båten eller kjøp mer.
Dette går veien.
Redigert 21.01.2021 kl 03:30 Du må logge inn for å svare
q1w2e3r4
08.04.2020 kl 18:08 2443

Nå har jeg sagt det mange ganger. Boeing må ikke ut med mange milliarder til NAS. Boeing må godta at gjeld gjøres om og total restrukturering av de finansielle forhold. Kravet deres hos NAS overgår mulig erstatning.
Redigert 21.01.2021 kl 03:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2020 kl 18:10 2409

Takk for tips! Bare synd at du åpenbart har trått ut av den virkeligheten vi andre lever i.
Redigert 21.01.2021 kl 03:30 Du må logge inn for å svare
Strategi
08.04.2020 kl 18:11 2391

GPACTOR.

Flyselskaper må alle land faktisk ha, de er grunnpilarene i samfunnet når det gjelder logistikk og transport av landets innbyggere samt turisme.

Så enkelt er det.
Vi snakker her ikke om en cafe på grynerløkka hvor du har 250 andre muligheter innenfor en kvadrat kilometer.
Redigert 21.01.2021 kl 03:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2020 kl 18:12 2380

Staten har stengt ned "90 %" av virksomheten til NAS.

Derfor er de forpliktet til å delta realt i Newco.
Redigert 21.01.2021 kl 03:30 Du må logge inn for å svare
Nsxnsx
08.04.2020 kl 18:16 2343

Da mener du vel at frisører og hotelnæring etc ikke skal ha støtte heller ???

Argumentasjon din er jo på nivå med en 5åring GPA
Redigert 21.01.2021 kl 03:30 Du må logge inn for å svare
deltaker
08.04.2020 kl 18:27 2303

Jeg skrev for flere uker siden her at det ikke vil være nok med hjelp fra staten og en emisjon, men at det er nødvendig med en omfattende gjeldssanering. Nå har ledelsen forstått det og ønsker å konvertere en stor del av gjelden til EK. Det er det eneste riktige, og som gir selskapet en liten mulighet til å overleve. Dessverre betyr det også at dagens aksjonærer blir utvannet kraftig og at kursen får en kraftig smell.

Edit- Jeg skrev dette den 7/3 og mange latterliggjorde spådommen:

" Kan ikke se hvordan NAS skal kunne overleve. LH kutter 50& av avganger, og dette blir langvarig, fordi flyvegring og Cruise-vegring setter seg i margen. Jeg har i alle fall ikke tenkt å fly på en stund, og mange tenker på samme måte. Så når du har et selskap som er over-leveraged til de grader og med nesten ingen EK igjen, sier det seg selv at de vil gå konk eller i det minste måtte utføre en kriseemisjon på bunnivå. Men tror ikke emisjon hjelper denne gangen. Her må gigantgjelden på 60 mrd reforhandles, og en gjeldssanering betyr, som regel at aksjene nulles ut. Jeg tror kursmålet på 4 kr er optimistisk. Ingen, aboslutt ingen vil overta NAS nå, selv om de får aksjene gratis. Dette er et case for et oppkjøpsfond som kjøper gjelden til 30% av pålydende etter at aksjene er nullet ut. Da kan man bli med å kjøpe aksjer i det nye selskapet. Det er min spådom."
Redigert 21.01.2021 kl 03:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2020 kl 18:50 2224

staten har ikke stengt ned verken flyplasser som nas flyr til eller luft rommet,nas kan fly så mye dei vil,staten har kommet med reise restriksjoner
Redigert 21.01.2021 kl 03:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2020 kl 18:52 2210

Er nok en liten del av gjelden som gjøres om.
Redigert 21.01.2021 kl 03:30 Du må logge inn for å svare
klaesp
08.04.2020 kl 18:52 2210

Deler av gjelden hos leasingselskaper, banker og andre kreditorer søkes konvertert til aksjer i Norwegian.
Bruk av andre finansielle instrumenter til å konvertere annen relevant gjeld til egenkapital eller andre egenkapitalinstrumenter.
Hele eller deler av obligasjonslånene konverteres til aksjer i Norwegian.
Gjennomføring av en etterfølgende rettet emisjon med mulig fortrinn til eksisterende aksjonærer.
Redigert 21.01.2021 kl 03:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2020 kl 18:54 2193

Med andre ord en motregning kan utføres.
Redigert 21.01.2021 kl 03:30 Du må logge inn for å svare
vestlandsfugl
08.04.2020 kl 19:00 2145

Staten har ikke stengt noen flyplass eller luftrom. I dag gikk det fly til Gardermoen, Kjevik, Sola, Haugesund, Bergen, Ålesund, Molde, Kristiansund, Trondheim. Det var også en del fly i lufta i Nord-Norge, + noen Widerøe i sør i tillegg til de nevnte flyplassene.
Staten har ikke stengt en eneste flyplass. Men Korona-viruset har endret folks reisemønster, i stor grad etter Statens oppfordringer.
Vulkanaske, flygerstreik og epidemier lager ofte krøll i budsjettene i reiselivsselskapene, dette var stort krøll men ingen svart svane som noe vil ha det til.
Redigert 21.01.2021 kl 03:30 Du må logge inn for å svare
Blackbot
08.04.2020 kl 19:38 2043

Krigstypene er at dagens aksjonærer KAN sitte igjen med smuler og at en vanvittig utvanning vil finne sted.

Men hva har dette å si for aksjekursen ?
Selskapet har ikke sendt ut melding om at de er i brudd med lånevilkårene i obligasjonslånene. Ettersom dette er meldepliktig kan man vel anta at EK pr 31.03 ihvertfall er 1.5Mrd ? Denne prises med dagens kurs til 1.35Mrd.
Utvanning ja, men at aksjekursen skal ned mot 0 forstår jeg ingenting av. Isåfall må det reises sak mot styret og ledelse som har unnlatt å melde til markedet at aksjonærenes verdier ikke lenger eksisterer.

Jeg tror mange vil hive seg på krigstypene å selge alt de har av aksjer så fort børsen åpner, men det mener jeg det ikke er grunn til. Konverteres gjeld til EK skulle TEORETISK ikke endre aksjekursen nevneverdig. Om noe burde aksjekursen gå opp som følge av at selskapet kvitter seg med gjeld og forpliktelser.
Redigert 21.01.2021 kl 03:30 Du må logge inn for å svare
deltaker
09.04.2020 kl 00:02 1923

Ja, dette er i teorien riktig, dersom kreditorene er villige til å konvertere til en kurs som tilsvarer dagens aksjekurs. Problemet er at de fleste kreditorer vil ha null motivasjon til å gjøre dette, spesielt i et scenario der man tror at det blir likviditet fra staten. Hadde jeg vært kreditor ville jeg ha tenkt at det er liten oppside med å konvertere, ettersom jeg antar at kommende tap de neste 6 mnd ikke bare vil utradere den teoretiske egenkapitalen på 1, 5 mrd, men sikkert mange millarder ekstra. Så er det spørsmål om den bokførte egenkapitalen er reell i dagens marked? Uten å være noen ekspert på det, vil jeg anta at markedsverdi på fly har stupt, fordi global etterspørsel er en tiendedel av det den var, og mange tror vi aldri kommer tilbake til slik det var. I et slikt scenario, er det ingen reell egenkapital igjen. Hadde jeg vært obligasjonseier, ville jeg derfor ha krevd en betydelig emisjon først, der eksisterende aksjonærer går inn med mer penger for i neste omgang å konvertere til en veldig lav kurs. Uansett - alt dette er trolig bortkastet tid. Det er en voldsom overkapasitet i flybransjen, og det er naturlig at de svakeste går under. NAS er blant de aller svakeste med sine 60 mrd i gjeld og 1-2 mrd i EK. Selskapet kommer til å gå under og kanskje gjenoppstå under nytt navn, men uten langdistanse og med en omfattende gjeldssanering. Alt som skjer nå er bare spill for galleriet for at ledelse, konsulenter og enkelte banker skal suge til seg så mye som mulig før en formell konkurs. Til syvende og sist blir aksjonærene og kreditorer med dårlig sikkerhet sittende igjen med svarteper. Tro meg, jeg har vært med på dette før.
Redigert 21.01.2021 kl 03:30 Du må logge inn for å svare