VOW - Tenk om..........?

Hammers
VOW 06.04.2020 kl 15:10 16088

Like før Q4/19 lå VOW på mellom kr 35-36.
Resultatet ble presentert - det skuffet og kursen falt tungt. Korona kom og cruiseskipene ble dokket - kursrasen økte i tyngde.
Ja, det stoppet ikke før kr 12! Kursen hadde mao falt til ca 1/3 av de opprinnelige 36.
66% av verdiene hadde blitt barbert bort ila KORT tid, men var det en REELL grunn til dette?

Tenk om.....;
- Resultatfallet hadde en NATURLIG forklaring?
* Til DNB M sier Badin; Vi skuffet noe, men vi inntektsfører etter IFRS 15 (Cost to cost). Hovedinntektene kommer i fm SLUTTLEVERING.
* Flere større leveringer kommer nå i Q1/20. Vi kommer til å levere en MARKANT VEKST inn i det nye året.
* ALTSÅ; Kun en forskyvning av de inntektene analytikerne trodde skulle komme i Q4. 👍

- Dokking av cruiseskip er et GODE for VOW - ikke en katastrofe;
* I børsmelding ca en ukes tid før Q1 gikk ut het det. Ordrene strømmer på. Ca 16 nye bare ila de siste par ukene.
* Rederne benytter dokkingen til å få utført nødvendig vedlikehold og ettersyn. Klargjør skipene til tiden ETTER Korona.
* ALTSÅ; Ingen katastrofe. Snarere det motsatte. 👍

- NÅ begynner den KRITISKE å bli irritert; Hva med KRONA da. NOK har gått i dass, så DET må vel fanken ta svekke resultatet?
* Tja, man kunne kanskje tro det, men VOW selger i €/$ og har sine inntekter i NOK. Dess svakere NOK dess mere peng i kassa.
* For HVER % krona faller vil verdien av betalingen for godt utført jobb stige ca tilsvarende i verdi. 👍

- IRRITASJONEN tiltar; Hva med KORONA. Møntørene får da for fan ikke reist nå til dags? ALT stanser!
* Ikke noe problem. VOW står ikke for selve produksjonen, men benytter LOKALE aktører til dette. Man outsourcher arbeidet til stedet det utføres.
* Den nevnte børsmeldingen forteller også at selskapet ikke ser noen spesielle problemer med Korona. Kun små finjusteringer.
* Justeringer som f.eks at skip som skal vedlikeholdes må dokke i en nabohavn til der jobben opprinnelig skulle utføres. 👍

- Nå må du FAN TA MEG gi deg - din helvetes HAUSSER! Hvorfor falt kursen som den gjorde? Vet du DET, din Helv.... dritt?
* Endelig ble det stille fra min kant!
* NEI, egentlig er det ingen som helt skjønner hvorfor! Kursen bare falt til 1/3 av det opprinnelige. Akkurat som resten av børsen falt.
* En FLOTT kjøpsmulighet som de nervøse skapte. For mange selskaper kom fallet HELT uten grunn. VOW er et av dem.
* Men kjære kritiker; Kursen må FORTSATT stige med 50% for å komme tilbake til utgangspunktet.👍

Hilsen Hammers


Redigert 21.01.2021 kl 05:22 Du må logge inn for å svare
anca
21.04.2020 kl 06:49 1227

Mulig vi skal ned å teste noen støtter i følge Haugen i bua i analysen i FA TV 20 /4.
Satser på rekyl etter dette....
Redigert 20.01.2021 kl 20:57 Du må logge inn for å svare
Hammers
16.04.2020 kl 23:30 1498

Hva mener du egentlig med det?
Personlig tror jeg det blir gode tall. Ref det jeg tidligere har skrevet.

Hilsen Hammers
Redigert 20.01.2021 kl 20:57 Du må logge inn for å svare
RGTBJØRN
16.04.2020 kl 22:38 1549

Jo lengre vi nærmer oss mai jo større sjans til helvete er løs.
Redigert 20.01.2021 kl 20:57 Du må logge inn for å svare
Hammers
16.04.2020 kl 22:34 2595

Jeg beklager at mine skriverier fikk deg til å gå glipp av 100 lapper.
Trolig i NEL - som du nevnte her om dagen. Det KAN IKKE være i noe annet selskap.
Har trolig spart mange flere lapper for dem som har lyttet ang mine andre vurderinger.

Har jeg hatt rett i NEL? Et selskap jeg ALDRI har brukt TA på. Gidder bare ikke. Kun SUNN FORNUFT.
Kursmessig har jeg selvsagt bommet, men da jeg skrev om selskapet var det pga nettopp oppnådde resultater. DRIFT.
Der har jeg truffet 100%. Selskapet har ALDRI tapt så mye penger som i dag - samtidig som kursen knapt har vært høyere.

Kursen har en EKSPONENTIELL tapskurve.......som burde vært snudd opp/ned:
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=eksponentiell
Kursstigningen henger absolutt ikke på greip - akkurat som stigningen til NAS heller ikke gjør det.

Å sitte å vente på "en kjempekontrakt i NEL - er nærmest som å sitte og vente på kjempejordskjelvet under Tokyo by.
Den eneste forskjellen er at ALLE vet at jordskjelvet kommer. Kontrakten i NEL er bare noe man HÅPER PÅ.
Dessuten håper man på at selskapet en gang i framtiden skal tjene noen NOK på driften.

At NEL skal få noen NOK som skal fordeles på >1,3 MRD aksjer.
Dette i motsetning til VOW der pengene allerede strømmer inn - og kun skal fordeles på drøyt 100 mill aksjer.
Vi får se hvordan dette går til slutt. Vi har jo en konkurranse gående.

Hilsen Hammers........ingen narsistisk klovn - og ganske så ulik Trump! Faktisk HELT!
Redigert 20.01.2021 kl 20:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.04.2020 kl 21:52 2641

blokker mer gjerne,
Hammers,
Poenget mitt er at det pr dags dato ikke lenger er vekstselskap - enn så lenge i 2020. Da er P/E på 70 eller 80 ikke forsvarlig. I følge analysen til Lian ser han ikke på selskapet som vekstaksje i 2020.

Hva du skriver som er ljug og bullshit.

En ting er alle personangrep.
neo annet er all desinformasjon du kommer med,. f. eks.
1. du skrev de nesten ikke hadde gjeld når realtitetn er 235 mill
2. du skrev at selskapet hadde /har stort overskudd. Resultat før skatt i 2019 er minus 9
pluss mye annet rart som jeg ikke gidder åmkommentere.
Jeg kjøpte Vow delvis på grunn av dine skriverier og skryterier. hadde + 60 % og solgte på 35, da jeg oppdaget at mye av det du hadde skrevet var bare ljug.

Syens du skal slutte med å femheve deg selv og hvor uovertruffen du er. Du har bommet på mange aksjer, -for min del tapte jeg ca 100 lapper pga at jeg trodde du var seriøs. Det er mitt ansvar og jeg var dum, men fortsatt i aksje etter aksje, fremstår du som en skrytende narsistisk klovn på linje med Trump.

Som du ser, Lian fra Dnb som er sammen med Badin i video presentasjonen, han har endret syn på vekstpotensialet til Vow ca en måned etter denne videoepresentasjonen

Nok er nok, jeg håper jeg slipper å skrive mer om Vow. Kanskje jeg en gang i fremtiden kjøper aksjen som jeg tross alt har en del kjennskap til...

Selv om du ikke tror på P/E tall - bortsett fra i andre selskaper, så er P/E en ganske nøyaktig indikator på etablerte selskap. Ebitda er en rettesnor som kan være nyttig, men få selskap viser bare slike tall , og tallet kan være direkte misvisende når et selskap har fått mye gjeld. Det er flere enn meg som ikke har tillit til slike tall. F. eks. Warren Buffet.
Redigert 20.01.2021 kl 20:57 Du må logge inn for å svare
Hammers
16.04.2020 kl 20:42 2703

Brumlemann. Jeg har opphevet blokkaden av deg - inntil videre:

Du slenger ut tomme og generelle påstander om meg. Fint hvis du KONKRETISERER:
"det meste du skriver er bullshit og manipulative påstander..," sier DU.

Cruise 1/3 av total omsetning;
Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg må henvise til dette YouTube innslaget, men etter ca 15,10 vises en skisse med estimater. Til å få vann i munnen av. Spesielt når man også ser fra ca 17. min og utover.
Der forteller Badin om GODE marginer innen cruise og land.

https://www.youtube.com/watch?v=b5QPJJ4pIKI&t=935s
De som ikke har sett videoen tidligere bør absolutt gjøre det!

Klart det; når kjøpere innen cruise og på land tjener inn annleggene etter ca 6-10 års drift så kan man oppnå gode marginer på varene. (Dette sies ikke i videoen, men er tidligere kommunisert i andre innslag).
Ikke rart VOW har blitt så populære som de har blitt.

Mulig du ikke finner kontrakter, men den totale backlog'en er altså på ca NOK 1,5 MRD (inkl ca 700 mill i options).
Med slik ordrereserve har man GOD til å vente litt på den neste STORE kontrakten. Den kommer nok når som helst.
PÅ LAND - for VOW forventer ingen store nye cruisekontrakter i disse dager.

Ang Lians nedjustering av estimatene;
Massevis av "tro" og gjetting ute og går. Han vet nok like lite om Koronas herjinger som alle oss andre.

Om jeg ser på tallene? KUN i VOW; Normalt kun hovedtallene og graver meg ikke ned i materien. Slikt jeg ikke behersker.
Måtte gjøre det denne gangen for å finne de ENGANGSUTGIFTENE du glatt hoppet over da du triumfere med underskudd.

Når jeg uttaler meg om andre selskaper gjør jeg det ENTEN ved teknisk analyse - og eller en sjelden gang m/SUNN FORNUFT.

Da jeg anbefalte ALLE å komme seg ut av gml NAS v/kr 305 var det pga sunn fornuft + EGEN auksjonserfaring. Egen tråd.
Da jeg anbefalte ALLE å komme seg ut av BDRILL på kr 112 (gml aksje) var det pga TA. Egen tråd.
Bare 2 raske eksempler jeg kommer på i farta.

Hilsen Hammers.......som også kommer på at anbefalingen av SSHIP på kr 8 (før 36) var pga "eget resonnement".
Selvsagt liggende på egen tråd - den også. Alle 3 har forresten vært innertiere - akkurat som så mye annet jeg skriver om.
Redigert 20.01.2021 kl 20:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.04.2020 kl 18:53 2793

du gir deg aldri Hammers. Jeg synes det meste du skriver er bullshit og manipulative påstander..,

Jeg forholder meg til Lian i Dnb som har studert og laget tilsammen 100 sider med analyser over Vow. Tipper han har bedre peiling enn meg eller deg.
Lian har estimert ingen vekst i 1. kv. 2020. I 2022 har han estimert vekst på 100 % mer enn i 2020. Det er vel på bakgrunn av tall han har innhentet.
Han skriver
"We have adjusted our forecasts due to the coronavirus outbreak and have made large negative estimate revisions for 2020–2022, as we see a risk of backlog revenues being delayed, near-term new orders being limited for newbuilds, retrofits and land-based, and lower aftersales due to cruise lines temporarily halting operations and cutting costs. Our updated forecasts have essentially pushed out our estimates for the company’s growth trajectory by c12 months, yielding 56% lower EBITDA for 2020e, 45% for 2021e and 30% for 2022e, reflecting the steep anticipated growth."

Der er han i hvertfall litt på linje med meg, Jeg har bare skimmet gjennom det han har skrevet, men kan ikke finne at han mener landbasert skal ta over Jfr ditt utsagn om: Dagens driver (Cruise) vil i 2024 kun bestå av ca 1/3 av total omsetningen.

Jeg er ikke bekymret i og for seg for arbeideren, annet enn at når det er karantene, lockdown og reiseforbud, er det ikke helt greit. Hvor stor effekt dette får, vet jeg ikke, men jeg vil tro at det kan bety at flere oppdrag må utsettes. Dette uavhengig av reiseforbud..

Da jeg sjekket hjemmesiden til Etia, var det lenge siden de rapporterte om store kontrakter....
Mulig at Vow ikke "skrur", men i følge oversikt på proff hadde de 68 ansatte i 2018, Tviler på alle jobber på kontor.....

Jeg håper det går bra med Vow , bortsett fra det er litt spennende med veddemålet. For den saks skyld håper jeg ingen taper penger. Det jeg reagerer på er at du Hammers hele tiden kommer med personangrep og usanne påstander. For du ser jo selv aldri på tallene. Og at du ofte uttaler deg om selskap du overhodet ikke har peiling på.
Redigert 20.01.2021 kl 20:57 Du må logge inn for å svare
Hammers
16.04.2020 kl 17:14 2856

Huff, så nysgjerrig jeg har blitt med årene. Nå måtte jeg faktisk ta en NY titt på Brumlemanns innlegg.
Se hva han denne gang har klart å lire av seg;

Hans påstand;
"Omsetningsveksten for Vow (Edit; VOW) kommer i 2022 for det er da flere cruiseskip skal ferdigstilles - om det da ikke blir kanselleringer.
Landbaserte kontrakter kan kanskje tikke inn, men i Corona Frankrike hvor Etia holder til og andre corona land i Europa,
er det ikke lett å drive business og gjennomføre prosjekter".

Fakta når det gjelder ferdigstillelse av SKIP:
2020; 8 skip.
2021; 6 skip.
2022; 9 skip (altså ikke noen markant vekst i forhold til 2020).

Hva som ellers skjer med Korona er det selvsagt ingen som vet.
ALT blir bare spekulasjoner - noe Brumlemann gjør med negativt fortegn - til det kjedsommelige.

Skipene skal uansett seile i 30 år, så disse bygges uavhengig av enkelthendelser!
Hvis EN konker - er det alltids en annen som er klar til å overta plassen.
Går ALT til helvete - så gjør det i prinsippet det for ALLE selskaper på børsen!

Når det gjelder LANDBASERT;
- Brumlemann har tidligere vært "bekymret" for arbeidernes reiser til skip.
- Jeg måtte da fortelle ham at lokale bedrifter utfører jobben.
- Altså ingen reiseproblematikk.
- Trolig samme konsept til lands.
- Selvsagt en ledelse til stede, men VOW er ellers ikke et selskap som "skrur"! VOW praktiserer "outsourcing".

Til slutt en ny gjentagelse;
LAND vil etter hvert være VOW's hovedområde. Dagens driver (Cruise) vil i 2024 kun bestå av ca 1/3 av total omsetningen.
En ENORM vekst er forventet i følge DNB Markeds analytiker - og allerede til neste år er "land" på høyde med cruise.
Som VOW selv skriver i siste børsmelding; Vi jobber mot store og tunge aktører.
Nestle er ETT eksempel. Leveranse til EN av over 40 fabrikker. Gigantordre kan forventes bare fra den kanten.

Hvis man ønsker å være med på "enorm vekst", hjelper det lite å grave seg ned i småsaker det året SSHIP kjøpte ETIA.
Det ekstrordinære året man endret navn til VOW, året regnskapstallene ikke var sammenlignbare, når ekstrautgifter påløp OG det året selskapet ble børsnotert på skikkelig vis.

Det KOSTER som kjent å kjøpe FRØ, men nå er det vår - og de kan begynne å spire!
Det er fra nå av avklastningen etter hvert kan innhøstes. For ETIA har det startet suverent; Allerede 4 større kontrakter.
Nærmest før blekket var tørt på kjøpskontrakten.

Hilsen Hammers.......som sier som Aasmund Olavson Vinje da han kikket utover Rondane;
"Det strøymer paa meg, so eg knapt kan anda".
Bare å vente litt - til det begynner å spire!
Redigert 20.01.2021 kl 20:57 Du må logge inn for å svare
rischioso
16.04.2020 kl 15:50 2923

RE - Hammers. Hva Nel har av P/E er irrelevant, fordi Nel kan ha gigantiskvekst. Nel har jeg ikke aksjer i (men solgte på ca 3 etter din salgsanbefaling- og du bommer jo aldri ): Cluet med Nel er at det kan tikke inn gigaordre hvilken dag som helst. De er dog ganske solide med P/B på 8

* Det er ingenting som heter solid med en lav P/B da det betyr at det er lave forventninger til inntekt - P/B er aksjekursen delt på bokført EK og når selskapet ikke har gjeld men gjennomfører årlige milliardemisjoner så får man et greit forhold mellom P/B, men P/E (aksjekursen sett opp i mot inntjening pr aksje) blir jo katastrofal når selskapet ikke tjener, men går med dundrende underskudd - mao, verdisettingen av selskapet er ene og alene forventninger om at selskapet en eller annen gang i fremtiden vil kunne gå med overskudd - skulle man ha ventet på overskuddet som du virker å gjøre og fastsatt en kurs etter hva de leverer i dag så ville kursen ha vært knappe 20% av dagens ….

RE - Jeg har ikke satt meg mer inn i Nel , men det har jeg gjort i Vow. . Vow er etter min mening et selskap som ikke har noen utsikter til voldsom vekst - snarere tvert imot. Da er P/E på 70 hinsides fornuftig.

* Du har ingen tro på vekst eller høy vekst og har ikke investert i caset - fair enough, men både DNB og Pareto har tro på vekst og ikke minst de som er investert i caset og da skjønner jeg ikke helt at du er den som er mest aktiv her inne? Du har klart og tydelig - om ikke overbevisende så i alle fall utallige ganger fått sagt din mening - er det da ikke på tide at andre som faktisk har investert i caset og ikke minst har troen får komme til ordet?

Missforstå meg rett - har ingenting i mot gode diskusjoner inneholdende motforestillinger, men da fra en felles plattform og samme mål. Det blir liksom intetsigende å skulle diskutere min investering med noen som ikke har et ønske om å investere, men tilbringer all sin tid her inne for å fortelle om det.

Nå er det fint vær så jeg benytter anledningen til å gå ut en tur - det er det andre som også burde gjøre … ;)
Redigert 20.01.2021 kl 20:57 Du må logge inn for å svare
rischioso
16.04.2020 kl 15:26 2952

Takk for det - time will show, men er rimelig sikker på at kursen om ikke lenge vil befinne seg over 30 tallet - det skal ikke mer til enn 1 eneste kontraktsmelding og sannsynligheten for det er overveiende stor.

Når det kommer til deg og din(e) investering(er) - er du helt ute av markedet pr i dag eller er du inne noen plass? PLT?
Redigert 20.01.2021 kl 20:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.04.2020 kl 15:19 2964

Risch
Ønsker deg lykke til med Vow, men er redd det blir en skuffelse. Kan være bra hvis du ønsker å sitte noen år.

Disse 16 aftersale ordrene er io ikke kommet den dagen "bruktbilselger" Badin snakker for sin syke mor - aksjekursen. De har nok kommet jevnt og trutt i løpet av dette året. Poenget mitt er at after sale er sånn c 15 mill pr kvartal. 50 % økning blir bare ca 22 mill - men økning tror jeg ikke på. Spørsmålet er hva de får gjennomført - ikke hvilke ordre som har kommet inn.

Omsetningsveksten for Vow kommer i 2022 for det er da flere cruiseskip skal ferdigstilles - om det da ikke blir kanselleringer. Landbaserte kontrakter kan kanskje tikke inn, men i Corona Frankrike hvor Etia holder til og andre corona land i Europa, er det ikke lett å drive business og gjennomføre prosjekter. Tror ikke du skal forvente deg for mye.
Redigert 20.01.2021 kl 20:57 Du må logge inn for å svare
rischioso
16.04.2020 kl 15:03 2986

Det sier seg selv at man tar kontakt med selskapet før man skriver analysen og ikke når den er ferdig - mao, tidspunktet for publisering av 16 servicekontrakter og tidspunktet for ferdigstillelse av analysen forteller at servicekontraktene ikke var kjent når analysen ble skrevet.

Også ville ikke DNB ha estimert reduserte servicekontrakter om de hadde kjennskap til disse - det burde være innlysende …

Vi skal heller ikke bli overrasket om det tikker inn flere i nærmeste fremtid nå som alt av cruise går i dokk - også kan det tikke inn meldinger om landbaserte konrakter noe Pareto så for seg i sin analyse … ;)
Redigert 20.01.2021 kl 20:57 Du må logge inn for å svare
rischioso
16.04.2020 kl 14:54 3002

God input.

Både NEL og VOW går under kategorien vekstaksjer og ikke verdiaksjer og i vekstaksjer så er fokuset på vekst og ikke på verken overskudd, underliggende verdier eller utbytte. Over tid så ender ofte vekstaksjer opp med å bli verdiaksjer og av samme grunn blir det meningsløst å skulle fokusere på P/E i vekstfasen … ;)
Redigert 20.01.2021 kl 20:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.04.2020 kl 14:43 3019

Vel kan jo spørre Lian i Dnb eller Pareto (har ikke hatt kontakt med pareto) , men er temmelig sikker på at begge har hatt samtaler med Vows CFO før de skrev analysen.

Som jeg har påpekt ingen har fått vite størrelsen på aftersale ordrene. Totalt har aftersale vært på 65 mill så vidt jeg husker. Det jeg lurer på når kan Vow, effektuere aftersal ordre, når det er lockdown og skipene befinner seg delsvis i middelhavet. og i Miami.

Hammers. Hva Nel har av P/E er irrelevant, fordi Nel kan ha gigantiskvekst. Nel har jeg ikke aksjer i (men solgte på ca 3 etter din salgsanbefaling- og du bommer jo aldri ): Cluet med Nel er at det kan tikke inn gigaordre hvilken dag som helst. De er dog ganske solide med P/B på 8

Jeg har ikke satt meg mer inn i Nel , men det har jeg gjort i Vow. . Vow er etter min mening et selskap som ikke har noen utsikter til voldsom vekst - snarere tvert imot. Da er P/E på 70 hinsides fornuftig.
Redigert 20.01.2021 kl 20:57 Du må logge inn for å svare
Hammers
16.04.2020 kl 14:30 3033

Hva er fortjenesten og PE for NEL (også "grønt) som verdsettes minst 4-5 x så høyt som VOW?

Hilsen Hammers
Redigert 20.01.2021 kl 20:57 Du må logge inn for å svare
rischioso
16.04.2020 kl 14:26 3041

Det er flere indikatorer som underbygger at de 16 siste after sales/service kontraktene ikke var med i analysen:

(1) I analysen fremkommer det at man estimerer nedgang i serviceavtaler hvor det samtidig tikker inn hele 16 serviceavtaler - dette underbygger helt klart at de ikke var inkludert i analysen.

(2) Videre så bør man merke seg at 20.03 var en fredag og analysen kom på morgenen mandag den 23.03 hvor det ikke blir laget en analyse i helgen - mao, analysen var ferdig på det tidspunktet de 16 service kontraktene tikket inn, men analysen ble først publisert på nett mandag morgen den 23.03.

* Mao, det er verdt å merke seg at det er en viss forskjell på analysens produksjonsdato og publiseringsdato … :)

Både Pareto og DNB har et kursmål på 36nok, hvor Pareto vektlegger sannsynligheten for en raskere enn ventet vekst i det landbaserte segmentet og argumenterer for at dette nedjusterer risikoen fremover.
Redigert 20.01.2021 kl 20:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.04.2020 kl 13:31 3099

Rsich du skriver: "Videre så er det viktig å få med seg at de 16 after sales kontraktene som tikket iinn nylig ikke var kjent når DNB gjennomførte sin analyse og dermed kunne de heller ikke forutse at cruiseselskapene faktisk ivret etter å få gjennomført installasjoner under dokking i påvente av at de igjen vil bli operative noe som helt klart hadde endret analysen når de gikk ut i fra det motsatte …" sitat slutt.
Dette er ikke korrekt. Oppdateringen med de 16 aftersale ordrene (som ingen vet størrelsenpå) kom 20. 3.. Mens Dnb s rapport er datert 22. 3.

Hammers forholder seg til Ebitda men det onde tunger snakker om det er en måte å legge frem resultatet for å punte på brura eller å gjøre det på en måte for å narre investorer og revisorer. Fortjeneste før renter skatt avskrivinger og nedskriving, er ganske greit så lenge selskap ikke har mye gjeld eller aktiva som må nedskrives, eller ikke har skatt de må ut med.Slik var Vow for ett år siden, men gjelden er økt betydelig etter oppgkjøp av Etia og det samme er aktiva som skal av- eller nedskrives.

Uansett et firma uten vekst eller faktisk fortjeneste skal ikke ha en P/E på bortimot 80.
Redigert 20.01.2021 kl 20:57 Du må logge inn for å svare
Hammers
16.04.2020 kl 13:22 3119

Beklager at jeg bryter inn i diskusjonen, men....
Jeg har til og med tatt en titt på B's innlegg om gedigent underskudd - eller hva han påstår.

Dette har jeg selvsagt forklart et par ganger tidligere, men "for de som ALDRI ønsker å skjønne";
- 2019 er et ekstraordinært år for VOW pga oppkjøpet av ETIA.
- En ENGANGSUTGIFT i forbindelse av oppkjøpet er med i regnskapet.
- En ENGANGSUTGIFT i forbindelse med "fair value adjustment of conversion rights, due to increase in share price".
- Disse to postene utgjør en engangsutgift på tilsammen ca NOK 39 mill.

- Driften (som JEG snakker om) går imidlertid så det suser (EBITDA 46 mill) - og enda mer SUS kan forventes utover i 2020.
- ALL historikk viser dette - og det er NÅ den landbaserte delen er under oppstart i VOW-systemet!
- Nå når roen har senket seg og ETIA er implementert!

Ellers enig med Rich i rekkefølgen på meldingene/vurderingene.
Mens Brumlemann snakker om noe "eldre" rapporter - snakker vi andre om rykende varm ferskvare.
Ferskvare som ble skrevet av VOW selv - og dette KUN ca 1 uke før Q1 ble avsluttet.

Når det gjelder valutaen. VOW går med SOLID OVERSKUDD på sine leveringer.
Dette OVERSKUDDET vil uansett måtte bli sterkt påvirket av den svake krona.
Noe annet er UMULIG!

Hilsen Hammers......som for ordens skyld nevner at jeg ikke er noen "regnskapsmann".
Engangsutgifter har jeg likevel hørt om! Også overskudd og underskudd.
Redigert 20.01.2021 kl 20:57 Du må logge inn for å svare
rischioso
16.04.2020 kl 12:45 3159

RE - En analytiker innhenter seff info fra selskapet, før de skriver en dyptgående analyse.

* Uavhengig om de henter inn eller ikke så er det viktig å understreke at analytikerne ikke sitter på noen inside info/kurssensitiv info som markedet ikke allerede kjenner til hvor du virket å formidle det motsatte.

Videre så er det viktig å få med seg at de 16 after sales kontraktene som tikket iinn nylig ikke var kjent når DNB gjennomførte sin analyse og dermed kunne de heller ikke forutse at cruiseselskapene faktisk ivret etter å få gjennomført installasjoner under dokking i påvente av at de igjen vil bli operative noe som helt klart hadde endret analysen når de gikk ut i fra det motsatte …

Også viktig å ta til seg det selskapet selv melder av nyere dato (ref operational update) da det de formidler er dagens virkelighet i motsetning til det DNB tidligere formidlet basert på ting de ikke viste, men heller så for seg.

Når det kommer til den regnskapsmessige eksersisen så er det den som er synderen og ikke Hammers hvor de fleste selskap med loven i hånd gjerne pynter på regnskapet gjennom regnskapstekniske lovlige metoder, men det er jo noe som gjøres hvert kvartal og vises det bedring fra et kvartal til et annet alternativt bedring mellom de samme kvartaler med 1 års mellomrom så vil realiteten allikevel være en bedring også om den er marginal.

Det er derfor viktig å ikke se alt i svart eller hvitt da det finnes veldig mange nyanser. Ja, det er ikke å forvente at det vil tikke inn mange kontrakter fra nybygg i denne perioden, men til gjengjeld så har markedet overrasket gjennom at after sales kontraktene har økt noe som balanserer ut totalen og dermed er det ingen som sitter med fasit i hånden pr i dag verken analytikere eller markedet og av samme grunn blir det et bet - et bet hvor oddsa virker å ha en positiv overvekt og av samme grunn har jeg tatt et bet på akkurat det.

Det er i skrivende stund hele 57% opp til toppen (22,9 vs 36nok) før corona slo til og om det skulle vise seg at corona-effekten vil bli minimal (om noe) slik selskapet selv har oppdatert markedet nylig så snakker vi om en betydelig reprising … ;)
Redigert 20.01.2021 kl 20:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.04.2020 kl 12:11 3196

Risch
kun kort svar. Dnb markets er offisiell analytiker for Vow. jfr Vows hjemmeside. En analytiker innhenter seff info fra selskapet, før de skriver en dyptgående analyse.
I 1. kvartal 2020 dersom Dnbs estimat slår til, betyr det en reell omsetningsreduksjon på ca 10 % eller mer i forhold til fjoråret (når tall fra etia er medtatt.) Eller kanskje noe mer.

I følge Hammers er det ikke noe problem med Lockdown / reiseforbud, fordi Vow har underleverandører. Uenig i det, men hvis det er korrekt, skal også disse ha betalt i dollar. Hvis Dnbs estimat slår til betyr det i så fall at omsetningsvikten er enda større ser man på aktiviteter bak tallene.

Hammers ljuger til kjedsommelighet at selskapet går med overskudd. Å ha driftsoverskudd før renter, skatt , avskrivninger og nedskrivinger er ikke det samme som å ha overskudd. I følge rapprt fra 2. halvår gikk selskapet med ganske stort underskudd.Se selv på hjemmesiden - https://www.scanship.no/wp-content/uploads/2020/03/200226-Vow-ASA-Second-Half-2019-Presentation.pdf Se under kapittel Profit and loss dvs minus 9,2 mill.
Redigert 20.01.2021 kl 20:57 Du må logge inn for å svare
Hammers
16.04.2020 kl 11:51 3223

Rich.
Når VOW i tillegg allerede er ett av de kun ca 20 % selskapene (ref Spetalen) som faktisk går med overskudd på børsen,
ja så sier det det meste. Dere kan jo se hva vinnerlistene i disse dager består av.

Elendige selskaper som bare pumper penger inn i et stort svart hull. Penger man deretter aldri mer ser snurten av!
Hverken selskapene eller aksjonærene.

I f.eks NAS har Netfonds sjef (Johannesen) faktisk gått ut og ADVART sine kunder mot den handelen de bedriver i aksjen.
Kursen bare fortsetter å gå........kanskje fordi den en gang har stått i 305 (gammel kurs)?
Den dagen felle til slutt smeller sammen skjønner nok også de.

Hilsen Hammers...........som foretrekker de som faktisk driver forretningen med overskudd.
Redigert 20.01.2021 kl 20:57 Du må logge inn for å svare
rischioso
16.04.2020 kl 11:27 3252

RE - Dnb dekker Vow og er på en måte er positiv til Vow langsiktig, de skriver i sin rapport 22.3.tittelen; "Coronavirus to delay growth" Hvorfor det? De vet mer enn de fleste, og har garantert snakket med Badin og finansdirektøren : Faktisk har Dnb estimert totalt salg i 1. kvartal til å være 100 mill noe som er marginalt mer enn 1. kv. 2019 I 1.kv 2020er jo Etia inkludert og de er jo kjøpt for den nette sum av 196 mill...

* Når det gjelder redusert vekst så er ikke det noe DNB har fått vite av selskapet for kurssensitiv info skal deles i markedet - mao, det er noe DNB har gått ut i fra nettopp fordi det vil være en realitet for de fleste selskaper i disse Korona tider.

Selskapet har nylig meldt følgende:

Vow ASA : Operational Update

"We are particularly impressed with how our customers in the cruise industry
have responded to the global call for action, docking many of their ships to
slow down the spread of Covid-19. At the same time, they continue to be
committed to their pledge to offer even more sophisticated, climate and
environmentally friendly cruise experiences in the future," says Henrik Badin,
CEO of Vow ASA.

For Vow this means that all existing newbuild projects are continuing with only
minimal adjustments in the plans. The shipyards ask for reassurance that Vow's
deliveries are in progress and Vow has confirmed that its supply chain remains
intact and that deliveries are being prepared according to plan. Vow's current
projects and deliveries during 2020 are all for cruise newbuilds scheduled to
enter operations in 2022 and later.

"We are not expecting confirmation of any large newbuild contracts in the
current situation, but we are pleased to see that new orders are being placed
with our Aftersales business. During the past couple of weeks, we have seen
sixteen new confirmed. Our order backlog is at a record-high level, and our
financial position is strong," Henrik Badin says.

* Mao, dokkingen har ført til at flere cruiseselskaper benytter anledningen til å få gjort installasjoner i påvente av at de kommer i operativ tjeneste noe som betyr at selskapet ikke bare får utført som planlagt, men også at de vil få mer noe de siste 16 kontraktene bekrefter.

https://newsweb.oslobors.no/message/499041

Coronabeskjed fra Vow
Vow har fått bekreftet 16 ordrer de siste ukene.

https://finansavisen.no/nyheter/bors/2020/03/20/7509572/coronabeskjed-fra-vow

* Med disse realiteter i minnet i tillegg til at det fordelaktige valutaforholdet pga den svake kronen så vil det forholdet gå rett inn på bunnlinjen noe som vil utgjøre rundt 20% som et påslag på kontraktsverdien hvor hele backloggen har økt tilsvarende i verdi.

Når så DNB estimerer med en marginal vekst - om den så er marginal er jo noe de fleste selskaper ikke vil oppnå i disse tider og er jo i seg selv en trigger og når vi så kjenner til at etterspørselen mest sannsynlig vil øke fremover under dokkingen (noe de 16 nye kontraktene underbygger) og selskapet har understreket at de kan levere på forespørsel i fra verfta og i tillegg så vil hver dollar/euro tjent gi rundt 20% mer i kroner så ligger faktisk det meste til rette for at Q1 ikke bare vil overraske positivt, men bli helt knall som Hammers allerede har redegjort for … ;)
Redigert 20.01.2021 kl 20:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.04.2020 kl 10:06 3298

Jeg har ikke sagt at det ikke finnes vekstpotensiale i Vow. Problemet er bare at pga corona virus har veKstpotensialet forsvunnet helt. Hvor lenge vet ingen. Hvis det ikke skjer noen kanselleringer, skal i følge f. eks. Dnbs analytiker, omsetningen dobles i 2022. Da begynner backlog å slå inn. Men backloggen, er ikke bankers.

Slik situasjonen er nå, får ingen cruiseskip seilingtillatelse eller tillatelse til å ankomme havner og slippe pasasjerer i lang. Hvor lenge det vil vare, vet ingen. Imiddelhavet kan det vare ett år. Cruiseindustrien har fått seg et skudd for baugen for å si det sånn. I en slik situasjon, mener jeg det er mest sannsynlig omsetningen i Vows hovedvirksomhet vil falle veldig mye. Rederiene må gå på sparebluss. Og kanselleringer kan komme fort.

Når det gjelder landbasert virksomhet, har det skjedd enorme ting i verden. For det første er det veldig mange reiserestriksjoner, det hemmer seff. så er det lockdown mange steder, det betyr ingen virksomhet, så har det underet skjedd med Corona viruset at verden plutselig har blitt grønn, mye grønnere enn noen kan forestille seg. I tiden som kommer i verden vil fokus være mer på å sette hjulene i gang tror jeg, enn å bygge opp en grønn virksomhet. Tror jeg.

Hammers mener at det at de største ikke selger ut, er et argument for at kursen går. Men kursen var på 35 / 36, de solgte seg ikke ut da, selv om de visste at årsreultatet ble temmelig dårlig. og at det ikke var noen reell omsetningsøkning gjennom 2019. De kjøpte seg heller ikke opp da kursen var 12,20
Altså Vow er pr dato, IKKE EN VEKSTAKSJE...
Redigert 20.01.2021 kl 20:57 Du må logge inn for å svare
Hammers
16.04.2020 kl 09:33 3334

Det kan ikke jeg svare generelt på, men i VOW sitter Top 20 på ca 82% av aksjene. Ledelsen eier ca 55% - det de 4 største.
Jeg TROR nok at disse vet langt bedre enn hvermansen her inne.

Under 20 mill aksjer er tilgjengelige for "alle andre" utenom top 20!
TENK hva som vil skje når de første STORE landbaserte kontraktene kommer, og hele flokken skal begynne å knive om aksjer som i prinsippet ikke finnes.

Hilsen Hammers
Redigert 20.01.2021 kl 20:57 Du må logge inn for å svare
Bubbly
16.04.2020 kl 08:34 3381

Det finnes mye vekstpotensiale i VOW, det er bare å lese seg opp om hva de holder på med. De holder ikke utelukkende på med cruisebestillinger, men kontrakter der, ja.
Redigert 20.01.2021 kl 20:57 Du må logge inn for å svare
oivindl
16.04.2020 kl 07:43 3428

"Under hele koronauroen har Top 20 beholdt roen. De eier i dag samme antall som for 15 uker siden. De som VET BEST!"

Er dette noe som gjelder alle aksjer hvor TOP 20 ikke selger?
Er det normalt at Top 20 sitter på mer informasjon enn andre aksjonærer?
Redigert 20.01.2021 kl 20:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.04.2020 kl 00:54 3523

hehe
---- Alt OK,? KNALL Q1? Alt kommer litt an på øyet som ser eller leser, Hammers, (selv om du ikke kan se hva jeg svarer- hvis jeg tror på deg der). Det er kanskje like bra, Ser du fortsetter med personangrepene dine. Det tar nok aldri slutt...Synes personlig du aldri kommer med faktisk info

Dnb dekker Vow og er på en måte er positiv til Vow langsiktig, de skriver i sin rapport 22.3.tittelen; "Coronavirus to delay growth" Hvorfor det? De vet mer enn de fleste, og har garantert snakket med Badin og finansdirektøren : Faktisk har Dnb estimert totalt salg i 1. kvartal til å være 100 mill noe som er marginalt mer enn 1. kv. 2019 I 1.kv 2020er jo Etia inkludert og de er jo kjøpt for den nette sum av 196 mill...

TIdligere har Dnb skrevet en rapport 27.2. med tittel: "Short-term pain, long-term gain." slik jeg leser det er det ting som tyder på at kjøpet av Etia vil ta tid før det ev blir vellykket. "We have increased our cost estimates for Vow’s land- based business on the back of the H2 report, and in turn lowered our short-term earnings forecasts."

Forresten hvis inntekt blir forskjøvet i 4. kvartal, blir det ikke også forskjøvet i 1. kvartal.

SUMMA SUMMARUM INGEN VEKST OG LAVERE INNTJENING...

I den rapporten skriver de også at aksjen etter deres mening har falt mer enn fortjent. Det er jeg uenig i...

Hilsen Brumlemann som forsøker å omtale caset.
Redigert 20.01.2021 kl 20:57 Du må logge inn for å svare
Hammers
15.04.2020 kl 22:57 3598

Ris Otto.
Takk for at DU svarer Brumle - for jeg gidder ikke mer av det intetsigende maset hans - og har blokkert.
Av ditt svar skjønner jeg at det trolig de samme ubegrunnede påstandene han har "stående på repeat"!
Vi kan uansett alle mene ulikt, men seriøse meninger må BEGRUNNES - ikke bare slenges ut.

Personlig tror jeg at Q1 blir KNALL - av følgende grunner:
- Kun 1 UKE før kvartalet var over kom børsmeldingen om at alt var OK mtp drift/Korona. Slikt meldes ikke uten grunn.
- Badin har forklart at den "skuffelsen" som kom i Q4 vil bli forskjøvet som inntekt i Q1.
- Kronesvekkelsen bør ha en betydeligt extra innvirkning på fortjenesten!
- Under hele koronauroen har Top 20 beholdt roen. De eier i dag samme antall som for 15 uker siden. De som VET BEST!
- Jeg tipper at kvartalsrapporten kommer rundt "Annual Report" den 30.april, men vet ikke eksakt.

Hilsen Hammers
Redigert 20.01.2021 kl 20:57 Du må logge inn for å svare
rischioso
15.04.2020 kl 19:35 3709

.... så var det akkurat det igjen da - det med å kun diskutere sak og ikke person. Om noen har lyst til å dele sine personlige meritter - på godt og vondt - så står man helt fritt til det, men det vi ikke står fritt til er gjentagende spekulering som ender opp med å direkte eller indirekte påstå at andre meddebattanter er løgnere - da bør vi endre fokus for slikt kommer det aldri noe godt ut av og ødelegger det forumet er ment å være - og det ønsker vi jo ikke … ;)

Ha en fortsatt fin kveld!
Redigert 20.01.2021 kl 20:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.04.2020 kl 17:28 3769

Risch
tillater meg å være uenig i dine vurderinger, heller mer mot Andreassen som sier det blir null avkastning i mange år og at folk kommer til å fokusere på vekstaksjer. Jeg tror ikke Vow blir vekstaksje i de nærmeste 2 år, og der er jeg også uenig med Dnbs analyse. Men ingen vet med sikkerhet...

Ellers er det stille fra Hammers. Hvis det blir repetisjon av det som skjedde sist da Vow hadde en topp, kan du regne med at Hammers ved neste bunn sier, Jeg solgte jo på 25 og nå har jeg kjøpt på bunnen igjen. Skjer om igjen og om igjen. Rart at folk tror på ham. Kun for få dager siden hevdet han at det var en omvendt hode skulder på gang. Ser ikke sånn ut. Senest i dag kom han med kryptiske bullshit at det er 1+ 1 og prøvde å manipulere folk til å tro at det er oppgang på gang.
....
Redigert 20.01.2021 kl 20:57 Du må logge inn for å svare
rischioso
15.04.2020 kl 15:04 3846

Som jeg var inne på så vil de fleste selskaper levere et svakere resultat de kommende kvartaler, MEN det er også kjent og allerede priset inn gjennom fallet og kriseprisingen vi nå har vært igjennom - så vil markedet begynne å se over de neste kvartaler hvor forventningene vil være positive basert på at det vises til svakere smittetakt WW og ikke minst de enkelte lands planer om gjenåpning - mao, markedet reagerer aldri på noe man når man står midt oppi det - det er allerede reagert på i forkant noe vi har sett utallige bevis på gjennom at selskap har levert knallgode resultater, men allikevel har kursen fallt - hvorfor?

Jo, nettopp fordi det var allerede priset inn - det markedet så priset inn var dårlige utsikter fremover - altså frem i tid.

Det samme vil skje nå og fremover - reprisingen med positivt fortegn vil starte selv om det kommer svakere resultater nettopp fordi det allerede er priset inn og nye forventninger til bedringer lengre fremover vil være førende for reprisingen.

Det vil alltid være enkeltaksjer som vil få litt juling undervegs, men generelt så vil markedet være i en reprisingsmodus fremover basert på de enkelte lands enorme økonomiske hjelpepakker med tidvise og midlertidige dipper basert på meldinger om at ting kan ta noe lengre tid noen plasser, volatil oljepris, tidvise oppblomstringer av viruset og at en eventuell vaksine kan trekke ut i tid.

Rentenivået er på bunn og er estimert å bli liggende slik i mange år fremover noe som vil øke eksponeringen mot aksjemarkedet som igjen vil trigge reprisingen.
Redigert 20.01.2021 kl 20:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.04.2020 kl 12:59 3926

vel fint vi er "enige", men jeg mener at vi kun har fått en forsmak på hva som kommer. Aksjemarkedet blir priset bl. a. ut fra hensyn til vekst, fortjeneste, resultater, anbefalinger, ledelse, tiltak myndighetene setter i gang, rentenivå, skattenivå og generell økonomisk situasjon.
Den sterkeste faktor er etter min mening konkrete resultater, Ingen kan bortforklare dårlig inntjening. Når earnings sesongen kommer skikkelig er det min teori, starten på en bratt nedtur.
Redigert 20.01.2021 kl 20:57 Du må logge inn for å svare
rischioso
15.04.2020 kl 12:38 3953

RE - Sannheten er at ingen vet hvor langt ned markedet går

* Når du sier knapt startet så snakker du om selve krisen - kriseprisingen har startet for lenge siden og vil derfor starte på reprisingen lenge før krisen er over. Det er slike realiteter og andre indikatorer som ligger bak Goldman Sachs sin påstand, men ingen kan være 100% sikre om når - inkludert deg.

Da er vi enige om noe om ikke annet og av samme grunn kan det i realiteten være over før eller senere - du tipper senere og jeg i likhet med Goldman Sachs setter et bet på før - om en stund har vi fasit … ;)

Redigert 20.01.2021 kl 20:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.04.2020 kl 12:33 3964

min mening er at krisen knapt har startet.
Alle som er eksponert i aksjer eller har fordel av at folk lytter til sånne råd, vil hevde slik somGoldman sacks eller denne Rud.

Sannheten er at ingen vet hvor langt ned markedet går
Redigert 20.01.2021 kl 20:57 Du må logge inn for å svare
rischioso
15.04.2020 kl 12:03 4011

Krisen er ikke over, MEN reprisingen vil også starte før den over. Venter man til krisen er over er reprisingen ferdig for lengst da markedet alltid priser inn det være seg positivitet eller negativitet i forkant og av samme grunn mener Goldman Sachs at bunnen allerede er nådd … :)

Goldman Sachs says U.S. stock prices have probably hit bottom already

https://fortune.com/2020/04/13/goldman-sachs-stock-prices-hit-bottom/

Redigert 20.01.2021 kl 20:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.04.2020 kl 11:36 4062

Det skal en stund til før høns blir gjennomvåte. Jeg er oppvokst på landet ;)
Redigert 20.01.2021 kl 20:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.04.2020 kl 11:27 4075

Krisen er ikke over, det ble spekulert tidligere at flere cruiserederier skulle konke. De fleste har falt 70 - 80 %. Nå har en gjennomført en vellykket emisjon og de har fått delvis friskmelding at de har nok penger til industrien tar seg opp igjen. Vedlikehold er ok, men hvor stor lønnsomhet gir det når sannsynligvis de fleste Cruiserederier kommer til å være ekstremt forsiktige med pengebruk.
Jeg tror du kan vente lenge før det er lurt å plukke aksjer i Vow....
Redigert 20.01.2021 kl 20:57 Du må logge inn for å svare
rischioso
15.04.2020 kl 11:18 4097

Det gjelder å holde tunga rett i munn og ikke blande kortene - enig i at ordrer til nybygg kan bli satt på vent noe også ledelsen har meldt, MEN ser vi på de siste 16 nye ordrene som nylig tikket inn så er det aftersales ordrer noe cruiseselskapene nå benytter anledningen til når de allikevel ikke er operative og det gjelder hele cruiseflåten world wide så om mange vil ha et ønske om å gjøre det samme så vil det bli veldig mye å gjøre for VOW fremover.

Det som først ble stoppet pga coronakrisen (cruise, fly, transport etc) vil også være de første til å starte opp igjen når krisen tillater det og av samme grunn vil nok disse også ha et ønske om å få gjennomført installasjoner i ventetiden slik at de er good to go når krisen avblåses - noe de nylige 16 ordrene bekrefter og mitt bet er at det veldig snart vil bli meldt om flere.

Av samme grunn bruker jeg sure børsdager til å plukke på dippene så får tiden vise hvor lurt det var for som de fleste kjenner til - etter regn så kommer sol ... :)
Redigert 20.01.2021 kl 20:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.04.2020 kl 11:01 4119

neivel? men mesteparten av omsetningen er til cruiseindustrien. Backlog er til Cruise.
Ok for nesten en måned siden hevdet bruktbilselger Badin at det hadde kommet 16 nye ordre innen vedlikehold av eksisterende anlegg. Han sa ingenting om hvor store ordrene var.
Nesten ingen selskap kan prises til 80 i P/E unntatt dersom det er muligheter for eksplosiv vekst. Vow har ikke organisk vekst i det hele tatt. Marginene og konkurransen blir mer kritiske for Vow.
Redigert 20.01.2021 kl 20:57 Du må logge inn for å svare