OPEC+: Hva blir utfallet av dagens møte ?

Slettet bruker
FRO 09.04.2020 kl 13:24 75762

Noen som er med å gjette på utfallet av dagens møte i OPEC+ - og hvilke konsekvenser utfallet av møtet vil ha for tankratene på kort og mellomlang sikt?

https://finansavisen.no/nyheter/olje/2020/04/09/7516744/oljeprisen-stiger-i-hap-for-mote-i-opec


Min gjetning:
Jeg tror at man må redusere oljeproduksjonen med nærmere 20 millioner fat pr dag før det vil få særlig effekt på tankratene i det korte bildet. Dette fordi verdens oljeforbruk antas å være redusert med mellom 20-25% grunnet tiltak for å bekjempe coronaviruset.. Jeg tipper Opec-møtet ender opp med en reduksjon på 20 millioner fat.
Redigert 21.01.2021 kl 06:50 Du må logge inn for å svare
Empire
12.04.2020 kl 09:37 5253

Jeg tror noe av roten til forvirring er at dere ser på produksjon og ikke til spread i futures markedet. Hvis man følger logikken over, så tilsier mer olje i markedet en høyere andel lagring, men man har glemt det økonomiske insentivet for at lagring skal forekomme og dermed økt etterspørsel etter tonnasje for lagring.

Hvis vi tar utgangspunkt i spot pris og levering 6 måneder frem for olje, så er spread på ca. 5,5 dollar. Hvis vi tar utgangspunkt i noen av de siste 6 mnd kontrakter innen tank (ca. 70 000 Usd/day), så tilsier dette en lagerkost pr. bøtte på ca. 1 dollar pr. måned. Når spread er ca. 5 dollar og det koster ca. 1 dollar å lagre denne bøtten pr. måned, hvor øknomisk er da lagring for 6 måneder? Spread var f.eks 13 dollar for litt siden og regnestykket var dermed helt annerledes. Om 5 dollar i spread står seg eller ikke i tiden fremover, er den egentlige historien som dere bør følge og ikke nødvendigvis olje produksjon og hva som skjer når det pumpes mer olje enn det som etterspørres. Det er mer interssant for oljeprodusentene. For Contago markedet, er det spread i forwardskurven som er avgjørende i forhold til mendge olje som lagres og dermed mengde skip som etterspørses til det formålet.

Svaret for contago markedet ligger mer i forward kurven for olje og mindre i total produksjon for olje. Ja, de henger sammen og selvfølgelig påvirker produksjon og forventninger inn på forwardkurven, men det kan fort oppstå forvirring når man blander dette sammen for å kunne forklare hvorfor Contago oppstod og hvor den nå kanskje er på vei. Når det er sagt, så vil enkelte selskaper kunne tjene på lagring av olje selv om spread skulle svekkes videre, som f.eks Trafigura.

Den logiske slutningen må defor være: Hvis det øknomiske insentivet til contagomarkedet fortsatt skal være sterkt, så må enten spread i forwardkurven øke på en eller annen måte eller så må tankratene ned?
Redigert 21.01.2021 kl 06:50 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
12.04.2020 kl 10:05 5140

Jeg tenker i utgangspunktet på samme måte som deg. Virker usannsynlig at ikke ratene skal holde seg høye de neste par månedene. Skjønner ikke hvorfor Hannisdahl fryktet rater på 20k per dag ved en kuttavtale. Mulig han har mindre greie på hvordan oljeprisen påvirkes enn av hvordan oljeprisen påvirker tankmarkedet. Det som bekymrer meg mer er hvordan markedet vil være på lang sikt. Det har jo vært ventet at vi vil ha ett superkvartal per år framover, mens de tre andre kvartalene knapt gir inntekter. Hvis det er usikkerhet om vi får dette superkvartalet blir jo caset dårligere. Derfor ser jeg gjerne at selskapene slutter lange kontrakter på OK priser nå mens ratene er høye. På dagens kurser føler jeg meg ganske trygg på at nedsiden er begrenset, men vil nok ta litt gevinst på dager med kraftig oppgang, som vi antakelig får på tirsdag. OET og ASD vil jeg nok vente lengst med å selge, da jeg tror de har mest oppside.
Redigert 21.01.2021 kl 06:50 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
12.04.2020 kl 10:10 5120

Godt poeng. Det optimale for tank er en veldig dyp men kortvarig resesjon, med en langvarig resesjon er det antakelig liten oppside for mange av tankaksjene.
Redigert 21.01.2021 kl 06:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.04.2020 kl 10:27 4977

Du refererer ofte til Hanisdahl, uten å si noe om hva han faktisk sier. Hva konkret er det Hannisdahl sier? Hvis du gjengir argumentene og premissene for argumentene hans, så blir det mulig å diskutere om disse er relevante.

Nb. Jeg har ikke tilgang til analyser og artikler som er bak betalingsmur.

Redigert 21.01.2021 kl 02:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.04.2020 kl 11:51 4781

Nå glemmer du helt og beregne utbytte med i din oppside her. Da kan du umulig komme til at oppside antagelig er liten her.
Redigert 21.01.2021 kl 02:40 Du må logge inn for å svare
really
12.04.2020 kl 12:06 4761

Vet ikke helt hvor du henter futurene dine, men ser du på CME f.eks. Er mai prisen 23,19 og august 33,27 og svakt stigende etterpå. Ca 10 USD/b for 3 måneder gir et overskudd før kost på rundt 20 MUSD for en VLCC. Det er 222 000 USD/d som kan forsvare en ganske heftig rate.

Så er jo spørsmålet hvordan det ser ut i august. Den bratte front enden av contangoen kan jo forskyves om det ikke har skjedd noe som påvirker balansen i markedet.
Redigert 21.01.2021 kl 02:40 Du må logge inn for å svare
Gasman
12.04.2020 kl 12:11 4721

I finansavisen 16. mars hadde Cleaves (og Kepler Chevreux) Fronline som doblingskandidat (kursen var da ca NOK 80).
Cleaves (Hannisdahl) så imidlertid den kommende oljeavtalen som et usikkerhetsmoment som kunne endre caset drastisk.
Så hvis de med den usikkerheten så aksjen som doblingskandidat, ratene etter det har vært ekstreme og avtalen landet perfekt for vårt case...
Hvorfor er ikke aksjen doblingskandidat lenger?
Nå ser vi jo ikke noe sted at Hannisdahl har nedjustert kursmålet, så det kan hende det står ved lag, men det er små drypp, hint som tyder på at han ikke er like bull lenger.
Redigert 21.01.2021 kl 02:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.04.2020 kl 12:16 4730

Så vidt jeg vet har disse fortsatt kursmål 160.
Redigert 21.01.2021 kl 02:40 Du må logge inn for å svare
really
12.04.2020 kl 12:19 4745

Utfordringen for tank er hva som venter når detter normaliserer seg. De to store spørsmålene er hva er det nye normale oljeforbruket og hvor lang tid tar det å redusere overfylte lagre til et normalt nivå.

Om corona får en varig virkning på oljeforbruket kan vi få et nytt normalforbruk som er vesentlig lavere enn det vi har sett de siste par årene. Redusert handel og reising kan forårsake det. Det vil skape et midlertidig overskudd av tankere. Ikke veldig sannsynlig med svært lave oljepriser, men mulig.

Har lave oljepriser vart lenge vil investeringene i oljeutvinning ha falt så mye at produsentene ikke klarer å dekke etterspørselen når den stiger igjen. Da kan det bli Ny contango.

Scenariene en kan tenke seg er mange.
Redigert 21.01.2021 kl 02:40 Du må logge inn for å svare
Flipper
12.04.2020 kl 12:28 4737

Takk for den linken med interessant artikkel. Har lurt på hvorfor alle andre produsenter
er '' brydd '' med en så liten aktør som Mexico. De har nok med å forøke å pumpe det
de produserer i dag og jeg er ikke at et slikt elendig land er noen trussel i det '' store ''
bildet.

Man skal også se til hvor korrupt landet er, og masse av pengene går i Privat lommer.

Til slutt får vi se, om alle andre overholder kvotene sine; det har meg bekjent ALDRIG
skjedd før ....
Redigert 21.01.2021 kl 02:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.04.2020 kl 12:32 4760

Nok en gang: Det er umulig å ta stilling til det noen antyder at Hannisdahl muligens mener, uten at vi får presentert argumentene og premissene som ligger til grunn for det som eventuelt er konklusjonen til Hannisdahl. Fint om de av dere som til stadighet refererer til Hannisdahl kan bidra til å belyse dette.

Minne avslutningsvis om at ALLE har en agenda, inkludert Hannisdahl. Oppfordrer derfor alle til å være kritiske til ubegrunnede spådommer.
Redigert 21.01.2021 kl 02:40 Du må logge inn for å svare
Flipper
12.04.2020 kl 12:55 4689

Matusalem

Tonnasje tilgjengelig for frakt vis storage tonnasje Rystad artikkel, riktig nok fra mars, men
som man ser omtaler den også april, oljesalg er jo basert på fremtidig leveringer.....

Korte punkter, fra linken på slutten:

Flytende lagring bruker normalt VLCC-er, kaparitet rundt 2,0 millioner fat.

Aanslår 802 VLCC-er aktive globalt samlet kapasitet på 250 mdwt = 1,8 milliarder fat samlet

Av flåten som seiler rundt 50% pga. ballast til lastehavn.

Rundt halvparten av verdens flåte til forbrukerdestinasjoner
'' tilgjengelige fartøyer omtrent 57.**

BOY dersom dette er riktig, da er ikke jeg i tvil om tankmarkedet fremover
blir knallrater over lang tid...

Link

https://shipinsight.com/articles/world-running-out-of-oil-storage-space-says-rystad
Redigert 21.01.2021 kl 02:40 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
12.04.2020 kl 12:56 4692

Denne ligger ikke bak betalingsmur:
https://e24.no/boers-og-finans/i/9v4BqW/oljekutt-vil-stoppe-det-villeste-tankmarkedet-paa-lang-tid-aksjene-vil-nok-falle-kraftig

– Vil nok falle kraftig
Tankmarkedet har den siste tiden vært brennhett på grunn av kollapsen i de to oljelandenes tidligere kuttsamarbeid, der det isteden ble lansert en priskrig med en kraftig oppjekking av oljeproduksjonen.

Det betyr langt større etterspørsel etter tankskip, og markedet frykter nå at dette ikke vil skje dersom det kommer nye produksjonskutt.

– Basecaset vårt er at Opec+ kommer til en enighet i løpet av kort tid, men det er veldig usikkert. I et slikt scenario vil nok tankaksjene falle kraftig, sier analytiker Joakim Hannisdahl i Cleaves Securities til E24.

Han påpeker at det er «høy risiko» å investere i tankaksjer nå.

– Kollapset
En flom av olje i markedet betyr også at de globale oljelagrene fylles opp i full fart, som igjen gjør at tankskip blir attraktive for å lagre olje.


Én avgjørende faktor for om såkalt flytende lager lønner seg, er om fremtidige oljepriser er høyere enn dagens oljepris. I en slik situasjon, som på fagspråket kalles «contango», kan man lagre olje og selge den dyrere i fremtiden.

Contangoen har vært svært høy i det siste og bidratt til stor tankoptimisme, men denne har nå falt kraftig tilbake i kjølvannet av oljeprishoppet de to siste dagene.

– Det har vært en signifikant bidragsyter til å drive opp tankaksjene, men nå har den kollapset. Det har vært en stor kapitalflom inn i tankaksjer på grunn av investorer som normalt sett ikke ser på shipping, men som har fått med seg nyheten om at tankskip skal lagre olje, forklarer analytikeren.

Sist uke var betalingen teoretisk på 140.000 dollar per dag for lagring på et tankskip med et halvt års eksponering, mens nivået nå ligger på 48.000 dollar per dag, ifølge Hannisdahl.


Han mener en kuttenighet også vil dra ned den nå skyhøye fraktinntjeningen til skipene i spotmarkedet til normale nivåer.

Torsdag lå den på rundt 240.000 dollar dagen for de største skipene, VLCC-er, mens i et normalt marked kunne ha ligget på mellom 20.000 dollar og 30.000 dollar på denne tiden av året.

– Og hvis priskrigen skulle vedvare så vil oljeprodusenter kutte investeringene sine, slik at produksjonen av olje nok vil falle i 2021, spesielt i USA. Det vil ødelegge tankcaset for 2021 og 2022 også, sier analytikeren.

– Villeste tankmarkedet på veldig lang tid
– Har det brennhete tankmarkedet vært for godt til å være sant?

– Det vi har sett i det siste er det villeste tankmarkedet på veldig lang tid. Man har fått det beste fra alle verdener med contangoen i oljefutureskurven og høy etterspørsel etter frakt, svarer Hannisdahl.

Han påpeker at flere av tankrederiene den aller siste tiden har møtt usikkerheten ved å slutte skipene sine på lengre kontrakter til lavere rater enn i spotmarkedet.

– Det er alltid gøy å tjene en kvart million dollar om dagen på et skip, men det kan bli et svært tungt marked. Det er veldig rasjonelt og mange av tankselskapene gjør en god jobb ved at de bruker dette ekstraordinære markedet til å slutte deler av flåten sin og fortsatt sitte igjen med en del spoteksponering.

Oslo Børs-noterte ADS Crude Carriers besluttet denne uken å slutte et av sine skip for rundt seks måneder for 69.000 dollar dagen.

– Det er selvfølgelig «bittersweet», men når det er så volatilt som nå så kan spotmarkedet fort falle tilbake til 20.000 dollar dagen innen et par uker. Så da ser det ut som en fornuftig avgjørelse, fremhever Hannisdahl.
Redigert 21.01.2021 kl 02:40 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
12.04.2020 kl 12:58 4669

Du kan jo ikke løsrive utbyttet fra kursutviklingen. Utbyttet er en konsekvens av at inntektene er gode, ikke noe som kommer som en bonus i tillegg til gode inntekter. Det kan godt være at tankaksjene betaler astronomisk utbytter i 2020 og at kursen deretter gruses. Normalt skal kursen falle like mye som utbyttet som betales ut.
Redigert 21.01.2021 kl 02:40 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
12.04.2020 kl 13:06 4622

Cleaves har et kursmål på 12 dollar for FRO. Altså langt under 160.
https://static.wixstatic.com/media/5f38c3_0a793f7ee1ae4916bbcc02dcf44d1131~mv2.png/v1/fill/w_740,h_421,al_c,q_90,usm_0.66_1.00_0.01/5f38c3_0a793f7ee1ae4916bbcc02dcf44d1131~mv2.webp

Det er Haugen som har kursmål 160
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/03/16/7507732/billige-tankaksjer

Jeg har ikke tilgang til analyser fra dem, men hvis noen andre har det hadde det vært fint om de kunne legge inn en link.

Ser i artikkelen fra 16 mars at Hannisdahl allerede da var mer avmålt til den langvarige effekten av contango enn bl.a. Haugen:

"Stor usikkerhet

Hannisdahl mener det er viktig å huske at dagens situasjon i tankmarkedet kan avta like fort som den oppstod. Kommer Saudi og Russland til en enighet om å gjenopprette prissamarbeidet, så tror han de ekstra oljelastene vil bli borte og at kontangoen i oljeprisen vil mest sannsynlig falle bort.

– Dagens situasjon kan vare i uker, måneder, og kanskje over ett år. Det er veldig usikre tider for tiden, men hver dag på disse nivåer gir rundt 2,5 millioner kroner i kontanter rett i lommen til en VLCC-reder etter at regningene er betalt."


Redigert 21.01.2021 kl 02:40 Du må logge inn for å svare
Empire
12.04.2020 kl 13:18 4573

Det stemmer det du viser til really. Med den spread som du ref til, så vil Contago markedet se annerledes ut enn med mitt eksempel. Men jeg forstår ikke helt hva du vil frem til, utover at du mener jeg ikke vet hva jeg snakker om, noe som gjerne har vært gjennomgangsmelodien fra deg til meg i flere ulike case over tid. Det jeg skrev var ment som et eksempel der du kjøper olje til dagens spot pris og selger i oktober/november. Bruker man andre tidsperioder og andre type olje, vil spread variere tildels kraftig og dermed også teoretisk oppnådde Contago rater, som i ditt eksempel på 220 000 Usd/day. De teoretisk oppnådde ratene vil f.eks rederne bare oppnå hvis de kjøper og selger oljen selv, noe de færreste av dem driver med.

Mye kan endre bildet på oljeprisen(e) som du sier og f.eks på Mandag kommer Saudi med sine priser for Mai måned, noe som sammen med rulleringer i slutten av en måned, ofte har en stor innvirkning på Fronth month prisene. Når Saudi har gitt tildels kraftige rabatter (under spot) frem til nå, så er det kanskje naturlig at mai ser ut som den gjør(?) og jeg synes det ligger mye spenning i om Saudi varlser andre takter fra i morgen.
Redigert 21.01.2021 kl 02:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.04.2020 kl 13:42 4496

Nå hadde Frontline en fortjeneste i fjor på 0,82 dollar pr aksje.
Utbytte på 0,5 dollar.
Nå er ratene opp mot 4-8 ganger større enn 2019.
Frontline forsvarer en kurs på rundt 80 med rater fra 2019.
DNB har kurs 88 basert på 2019 estimat så kan vi jo lure på hva den anbefalingen blir når man oppdaterer.
Ser man ikke caset FRO i dag og er redd for fremtiden på dagens kurser så bør man ikke være i markedet.
De betalte analyser er mye høyere og tar høyde for dagens situasjon. Så får vi se hva folk sier når de blir offentlig.
Redigert 21.01.2021 kl 02:40 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
12.04.2020 kl 13:49 4458

Jeg har tilgang til oppdaterte analyser fra både DNB, Pareto og Cleaves. DNB har justert target litt opp, men ikke mye. De har nå target på 88 for FRO. Pareto har justert mye opp. Cleaves har ikke endret sine, men er mer negative i uttalelsene sine.

Det var jo ikke ratene i 2019 som gjorde at FRO forsvarte en kurs på 80. Kursen bestemmes jo basert på forventningene framover. Alle har jo snakket om et bullmarked for tank de neste 2-3 årene. Hvis det skulle endre seg, vil kursen naturlig også forandre seg. Jeg er ingen erfaren tankinvestor, men har fått med meg såpass at markedet er veldig syklisk og at det komme ekstreme bullperioder og lange bearperioder i mellom. Derfor prøver jeg å forstå så godt jeg kan hva som nå kan ventes i årene framover. Har lenge registrert at DNB har vært skeptiske, men så lenge andre analytikere, og særlig Cleaves som jeg følger mest med på, har vært superbull har jeg ikke tillagt DNB så mye vekt. Når Cleaves nå begynner å argumentere på samme måte som DNB er jeg skeptisk til å satse så mye på tank som jeg har gjort den siste måneden.

Corona har snudd markedet på hodet og jeg prøver å finne ut om de kortsiktige gevinstene oppveier de langvarige negative effektene.
Redigert 21.01.2021 kl 02:40 Du må logge inn for å svare
Flipper
12.04.2020 kl 13:59 4417

Empire - Takk for gode poenger.

Det kan også ses i et scenario.

Pga. så mye av verdenflåten er bundet opp til lagring ( mye bundet opp på
ballast legger ), tipper jeg, når lagring når topper seg, vil oljeprisen presses
opp og olje blir solgt FRA lager, derfra flere skip seiler ....

Etter noe tid på det tidspunkt blir det det igjen lagrer kjøp, som igjen gir gode
rater, men OBS., forbruket nå på kort sikt pga. Corona kan det kanskje på et
tidspunkt vise seg at flåten blir for stor og derav laverere rater en kort periode.
pga. lavere oljepris.

I det cenrioet blir den ny runde som vi har sett til nå, nok en runddans med
lagring, og fortsetter, inntil Corona'n går på hell. Dersom det utvikles en
Vaksine, da blir alt snudd på hodet; men, da øker forbruk igjen. Kanskje
er vi tilbake til et tank market, som vi forventet, før Corona og den voldsomme
Saudi pumping; at tank markedet igjen er i balanse, det vil øke behovet for
seiling....

Det er så mange variabler i disse tanker / regnestykker, at jeg ser for meg en
voldsom volaitet; og vurderer å selge 50 % når Kuren på FRO, gir meg god
profit. ( en god forretning blir aldri en dårlig forretning ),som jeg '' endelig har
lært '' å ikke være grådig; så å sitte med 50 % aksjer og 50 i kontanter
kanskje ikke er så dumt. Fleksibilitet og Cash is King, og jeg ønsker muligheten
å ikke bli '' låst '' med alt i FRO ( for meg ), og alltid ha Cash å leke videre .....

Redigert 21.01.2021 kl 02:40 Du må logge inn for å svare
zavva
12.04.2020 kl 14:09 4395

Nytt OPEC+ møte i dag 1600GMT.

Enten er de enige med Mexico med noen endringer eller så kaster de ut Mexico og fordeler de 400.000 fatene mellom seg.
Redigert 21.01.2021 kl 02:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.04.2020 kl 14:15 4374

Mexico må jo få ei gulrot de også. Dem har vel tross alt betalt gode penger for å sikre seg mot akkurat denne situasjonen.
Redigert 21.01.2021 kl 02:40 Du må logge inn for å svare
Flipper
12.04.2020 kl 14:18 4348

Fattigstakkar

Trodde Haannisdal snakket om OLJEPRIS når snakket, $ 20, og ikke ratenivaet
på tank.

Kuttet på fredag, selv med Corona er milevis nok til ha noen invirkning. Verden er
til de grader overfylt med olje, og husk, at olje lager er først og fremst på tank skip;
og ligger på reden rundt om på verdens hav og i nærheten av de største forbruks
nasjoner, ikke lang seiling for å levere. Da kan det dippe litt på shipping ratene,
men ikke lenge, da kommer en ny runde med lagring etc.

Tonnasjen som er bundet opp på T/C ( skeleton crew ) trenger ikke nytt mannskap
som slapper av ombord, tjener gode penger, og sender masse til sin familie på
Fhilepinnene LOL

Med hva redere med eldre skip har håvet inn så langt har jeg ikke noen tro på
skraping før det har gått lang tid. En tørrdokking som pr. Klassifiskjons Selskaper
er hvert 4de år, men fleksibel. Som det står i dag vil det bli trangt i døra for ny-
klassing ( scrubbers også ) og jeg tipper at i denne Emergency at '' reglene for
nuklassing '' vil lempes på, det blir umulig å få nyklassing.

Ja, man kan inspeksjon av alt under vannlinjen med rykkere, men de igjen er
klassifikasjons selskapenes egne folk, må ha ekspertise, samt resten, mens
@ sea; men det går ingen fly, så det er p.t. utopi.

Spennende tider, og dette blir nok siste gang i min levetid, før jeg tar reisen
til krematoriet, igjen å få oppleve.


verden
Redigert 21.01.2021 kl 02:40 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
12.04.2020 kl 14:23 4325

Det kan vel ikke tolkes annerledes enn at han frykter rater på 20k. Jeg synes heller ikke det virker særlig logisk.
Redigert 21.01.2021 kl 02:40 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
12.04.2020 kl 14:43 4235

Jeg har prøvd å sette meg inn i effektene av Opec+ møtet - både i forhold til oljemarkedet generelt og effekten på oljeprodusenter og tank.

Det jeg konkluderer med er at det er så mange momenter ingen har kontroll over at dette er gambling uansett. Noen får rett og noen tar feil....kanskje ikke med bakgrunn i de premissene de selv så for seg.

Vi vet at Q1 ble bra, og at Q2 blir veldig bra. Mer forutsigbart kan vi vel aldri si om en volatil næring som tank? Lykke til for de som har svarene for 2021 og 2022...
Redigert 21.01.2021 kl 02:40 Du må logge inn for å svare
Flipper
12.04.2020 kl 14:46 4224

Grillkrydder

Et godt poeng. Det ville ikke forbause meg om det er Klausuler i Hedgingen til Mexico som kan
brukes av motparten, til ikke å betale, dersom Mexico gjør en eller annen divergens, i forhold
til den avtalen.

Da er jo Mexico helt Låst, og dette burde være argument på at Mexico IKKE KAN redusere, og
burde nok til å bli akseptert ....IMO
Redigert 21.01.2021 kl 02:40 Du må logge inn for å svare
Flipper
12.04.2020 kl 14:52 4193

Bennyfyfasan

Klart det.

Til å begynne med, når kjøpte FRO, hadde jeg rett, '' for the Right reason ''

Etter Corona og så pumping, fikk jeg rett '' for the Wrong reason '' -:)
Redigert 21.01.2021 kl 02:40 Du må logge inn for å svare
ziik
12.04.2020 kl 15:38 4049

Opec kaller inn til haste møte kl 1800 norsk tid. Nå klarer ikke hjertet mitt noen dårlige nyheter som påvirker fro negativt.
Redigert 21.01.2021 kl 02:40 Du må logge inn for å svare
Flipper
12.04.2020 kl 16:04 3948

Saudiene får virkelig uvanlig massivt press fra det amerikanske politiske etablissementet

http://uk.mobile.reuters.com/article/amp/idUKKCN21T0U1?__twitter_impression=true

Redigert 21.01.2021 kl 02:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.04.2020 kl 16:14 3882

Hvis målet til OPEC+ er å få oljeprisen opp, så bør hastemøtet nå klokken 18, resultere i at de reduserer oljeproduksjonen med minimum 5-10 millioner fat ekstra.

https://www.dn.no/olje/saudi-arabia/mexico/usa/fortsatt-ingen-enighet-med-mexico-innkaller-til-nytt-mote-i-opec/2-1-790859
Redigert 21.01.2021 kl 02:40 Du må logge inn for å svare
Flipper
12.04.2020 kl 17:03 3713

Trafigura sier at etterspørselen etter olje er redusert til 36 millioner fat per dag

Boy

https://www.investorvillage.com/groups.asp?mb=19168&mn=266746&pt=msg&mid=20551953
Redigert 21.01.2021 kl 02:40 Du må logge inn for å svare
really
12.04.2020 kl 19:42 3380

contangoen har vært svært volatil de siste dagene og poenget var ikke å ramme deg men peke på at akkurat i dag ser det helt annerledes ut enn de tallene du presenterte. Samtidig trakk jeg frem at par scenarier som også kan være interessante.

Slik jeg oppfatter det er ikke oljefuturen helt representativ. Det selges mye olje til vesentlig forskjellige priser til det futtene viser. Mange som er i skvis nå og det skaper muligheter for dem som kan trade i dette markedet. Og det er ikke rederne som er store i det markedet. Derfor må en trekke fra en del for å finne smertegrensen for tankratene.

Og om du opplever at jeg har snakket deg ned over tid så har det sammenheng med din uhemmede haussing av enkelte aksjer. Så langt har jeg hatt rett der, men en dag kan det snu der også.
Redigert 21.01.2021 kl 02:40 Du må logge inn for å svare
Nottet
12.04.2020 kl 19:44 3371

Ble avtalen 9,7 istedenfor 10?
Redigert 21.01.2021 kl 02:40 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
12.04.2020 kl 19:46 3369

Snakk om 19m nå: https://twitter.com/Amena__Bakr/status/1249392987328655361
Redigert 21.01.2021 kl 02:40 Du må logge inn for å svare
allers
12.04.2020 kl 19:47 3382

Fra current ja. Hva er reelt tall da
Redigert 21.01.2021 kl 02:40 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
12.04.2020 kl 19:52 3365

Tja, må vel trekke fra 3 mill kanskje. Men det er mer enn markedet har priset inn per nå tror jeg.
Redigert 21.01.2021 kl 02:40 Du må logge inn for å svare
Auditq
12.04.2020 kl 20:13 3237

USA skal kutte 0,35 for Mexico... Så 9,995...
Redigert 21.01.2021 kl 02:40 Du må logge inn for å svare
really
12.04.2020 kl 20:34 3109

Virker lite realistisk. Om Opec plus venner kutter 9,7, hvordan kommer en seg til 19? Legg til 3-4 mbod for de andre store så har en kanskje et kutt på 13 totalt. Og fra hvilken baseline? Produksjonen har de siste månedene ligget mellom 100 og muligens opp mot 105 etter SA’s økning. Etterspørselen har etter det jeg forstår falt under 80. Den eneste mulige forklaring på 19 er at Baseline er pre SA rampup. Men i så fall er reduksjonen 19 fra rundt 105.

Det er ikke umulig at produksjonen må ned 19 etter hvert som lagrene fylles, men det ser ikke ut til å være avtalt så langt. For hvem skal ta de kuttene?
Redigert 21.01.2021 kl 02:40 Du må logge inn for å svare