Hunter- En solskinnshistorie så langt

Fillidor
HUNT 09.04.2020 kl 21:07 152124

Må bare si det virker som Hunter har ett solid grep på ting, hele selskapet er en solskinnshistorie til nå. De har fått levert alle skip til riktig tid(om ikke før), treffer med scrubber i IMO20 og i tillegg historiske rater på sikre kontrakter langt fremmover. 4/8 skip levert, og flere kommer ila 2020. De tjener bøttevis med spenn. I tillegg gjort kjappe 30mill på salg av x1 skip som blir tilbakeleid. Skipene går for fulle mugger, kapteinene har blant annet sagt at det er de beste skipene de har seilt med.

Så langt går alt på skinner for Fredly & Co, må si de gjør en bra jobb. Sikker på at denne aksjen er kraftig underpriset og skal langt opp. P/E estimert til 2,46 ifølge Nordnet. Trur fundamentet er kraftig undertrykt mot sentimentet, men fundamentet vinner til slutt. Etterspørsel etter VLCC vil alltid ligge der, og disse moderne scrubber skipene vil ikke gå tomhendt. De neste Q-rapportene kommer til å gi utslag på kursen, nesten sikker på. Tåler betraktelig ratefall også ned mot 30.000 USD/dag, vil fortsatt tjene bra med penger, da break even er på 23.500USD/dag. Dollaren står også sterkt som styrker lønnen kraftig.
Sittter med lang horiont på denne.

Håper bare de velger å utvide flåten fremfor å selge skip. Hvis man skal opp på nivå med Store Ulv.

Utbytter er også ventet, som kan se saftig ut med disse ratene.

Aksjene er billig.
Redigert 21.01.2021 kl 09:39 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
26.04.2020 kl 20:09 7012

Ser ut som Hunt har klart lavest P/NAV av tankselskapene nå. Skyldes nok at de ikke får like mye del i tankfesten som resten av tankaksjene.
Redigert 21.01.2021 kl 07:35 Du må logge inn for å svare
Freecashflow
26.04.2020 kl 20:13 7057

Tenkte jeg kunne dele et lite regnestykke/.mulighet dette Hunter caset har. Dette for at de av dere som bytter aksjer med noen øre opp og ned hver uke kanskje kan se ting litt slik investorene ala Fredly gjør.
Med dagens rater og de ratene som det er forventet de neste 2 år vil Hunter kunne betale ned skipene sine på ca 2 år. Dette hvis man bruker all cash til å nedbetale gjeld. Da står de igjen med 7 skip uten gjeld. Vi sier da at hvert skip er verdt 100mill usd. Selger Hunter alle båtene med kurs 10. sitter de igjen med 7 milliardar kr. Deles dette på 575mill aksjer VIL hver av oss få utbetalt kr 12 pr aksje. Det kalles å være investor over tid. Lykke til med gamblingen
Redigert 21.01.2021 kl 07:35 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
26.04.2020 kl 20:18 7023

Hvis man er optimitstisk til tankmarkedet i 2021 mener jeg Hunt er et naturlig førstevalg. Jeg er ikke like optimistisk til perioden etter contangoen, men rabatten Hunt prises til nå er så stor at den likevel frister å ha med i porteføljen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.05.2020 kl 15:29 6151

Hvordan står det egentlig til i denne solskinnshistorien?
jeg leser 23 april 2018 kurs 3,63- den har altså steget 27 øre på 2 år..
Blue-chip aksjen Fro samme tidrom fra 38 til 93,5

Hunt så langt en tragisk historie.

Redigert 21.01.2021 kl 07:35 Du må logge inn for å svare
BillVonka
04.05.2020 kl 15:47 6104

Ikke for å fyre opp under noe Men hunter er som å se maling tørke
Redigert 21.01.2021 kl 07:35 Du må logge inn for å svare
Grylls
04.05.2020 kl 15:51 6080

Fredly kjøpte for snart ett år siden 63 millioner aksjer á 3,65kr.

Sammenlign posisjonen til selskapet nå med da, så skjønner man at det er rea her.
Redigert 21.01.2021 kl 07:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.05.2020 kl 18:31 5897

Rea ok, men hvor er solskinnet?. Jekla overskyet for tiden faktisk rett lenge har det hvert så. Som å se maling törke?, maling törker hurtigere en dette. Hva med 28ende, om ikke kursen da går opp, er det abandon ship for min del.
Redigert 21.01.2021 kl 07:35 Du må logge inn for å svare
Geezer
04.05.2020 kl 18:57 5819

Vi vet hva selskapet tjener, så lenge kursen er holder seg lav så er det bare å kjøpe. Hørte dere ikke hva Warren Buffet sa på lørdagens seanse?
Redigert 21.01.2021 kl 07:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.05.2020 kl 21:05 5552

Selskapet er p.t. ikke en solskinnshistorie, men burde ha vært det. Og jeg er delvis enig med Fredly at aksjekursen var/er KO-KO.

Men hvorfor er det ikke solskinn da? Fordi vi nå er inne i årets femte måned uten avklaring omkring hva som vil tilfalle aksjonærene når det går så bra som nå.

Vi er inne i den femte måneden i det året da Fredly antydet utbytte og at all fortjeneste skulle gå tilbake til aksjonærene. Og der står vi, uten at noe har skjedd.

Jeg tror personlig, og har ment det en tid, at dette er årsaken til at kursen har gått feil vei de siste dagene.

Fredly og co har skapt usikkerhet rundt GF med sine forslag som han vet vi aksjonærer ikke har innflytelse over. Men det kan straffe seg ved at mange selger seg ut, blir skeptiske, kjøper seg ikke inn igjen, man mister ganske enkelt tilliten, og så bærer det feil vei.

Så det som må skje ganske kjapt, er at selskapet må gå ut med en beskjed til aksjonærene hva man akter å gjøre. Normalt gjøres det ved kvartalspresentasjoner, men nå haster det vel snart. Ellers blir aksjekursen KO-KO-KO??
Redigert 21.01.2021 kl 07:35 Du må logge inn for å svare
coprime
04.05.2020 kl 22:11 5395

Sitter igjen å tenker etter genfors at LTI, emisjon etc. ikke er så problematisk egentlig. Hele bransjen utenom FRO prises til diskontert NAV omtrent, noe som kanskje sier mer om shipping enn HUNT. Så får vi se om HUNT klarer å bygge opp tilliten til aksjonærer. En ting er hvertfall sikkert, og det er at det ikke blir utbytte når CEO har 2,000,000 opsjoner med strike 3.95 som utløper de neste 12 månedene. På den andre siden burde man forvente høyere aksjekurs fremover ift dagens verdi.
Redigert 21.01.2021 kl 07:35 Du må logge inn for å svare
Treidar
04.05.2020 kl 23:24 5202

Det er noe uforløst og forknytt med hele denne angivelige tankerboomen. Hvis det løsner, så begynner det i morgen etter NYSE close når DHT har earnings. Hvis de smeller til så smeller sikkert alle til, men de små er jo litt mer sårbare på timing.
Redigert 21.01.2021 kl 07:35 Du må logge inn for å svare
Fillidor
04.05.2020 kl 23:36 5162

Syns fortsatt sola skinner jeg. Ser dere ikke hva som har skjedd med resten av børsen siste to månedene? Ned 30%, hentet seg heldigvis inn igjen 16%. Men Hunter har bare fått en liten "steinsprut i ruta" og ligger ned 10% siste 2mnd. Men særdeles fine innganger på 3,7-3,8 tallet som egentlig er hovedfokus for min del.
Har vært bortimot finanskrise og full storm på børsen, så snakker folk om "maling tørke"? haha, jeg må le litt. Mye sol bak spredte skybyger fremdeles. Vent på Q-rapportene som jeg sagt før, NUMBERS DONT LIE. Få det svart på hvitt så tenker jeg vi kommer over 5 tallet med god fart. Kan kanskje være lurte å gevinstsikre som Fearnley idag antyder. Hunter presenterer ikke noe dårligere enn de andre tankselskapene, de ligger i fin harmoni.
https://finansavisen.no/nyheter/bors/2020/05/04/7523820/fearnley-securities-opprettholder-kjopsanbefalinger-pa-tankrederi
https://finansavisen.no/nyheter/bors/2020/05/04/7523820/fearnley-securities-opprettholder-kjopsanbefalinger-pa-tankrederi
Redigert 21.01.2021 kl 07:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.05.2020 kl 00:15 5063

Klart selskapet tjener penger, sikkert masse penger men det forhindrer ikke at Hunter er ned 20,04% de siste 3 måneder.
Som flere her sier det må komme info fra ledelsen om hvor vi er på vei, hva kan vi forvente.
Redigert 21.01.2021 kl 07:35 Du må logge inn for å svare
Freecashflow
05.05.2020 kl 00:54 5016

Hvor Hunter er på vei?? Hva vi kan forvente oss ??
Når har du fått den infon fra noe børs noter selskap. De legger frem kvartals rapporter og svarer på spørsmål. Alt om Hunter kan leses der. Dvs hvor mange båter de har og hva de tjener. Dere tenker bare og håper kursen stiger så fort som mulig over kjøpskurs så dere kan selge og hoppe over til neste pennystock ala Nel og slike. Det er korrekt det Sissener jr sier i dag at småsparere burde vært forskånet fra å kjøpe enkelt aksjer.
Redigert 21.01.2021 kl 07:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.05.2020 kl 07:29 4824

Så jeg er plutselig småsparer nå, hvor har du det fra?. Jeg har investert på börsen i 30 år så jeg vet hvor info finnes og på dette forumet har jeg lest en masse svada fra personer som hauser aksjer de har forelsket seg i, du er en sånn. Forövrig så er jeg heller ingen tilbeder av Sissener, etterpå klokskap kan vi alle. Jeg tror heller ikke du kan en dritt om shipping.
Redigert 21.01.2021 kl 07:35 Du må logge inn for å svare
Freecashflow
05.05.2020 kl 09:14 4563

jeg kan ikke mye om shipping nei. Men det kunne heller ikke Fredly for noen måneder siden.... Jeg sitter i snitt 4 år i de selskap jeg tar posisjoner i. Enkelte selskap tenket jeg heller ikke å selge slik som Nestlé og Roche,. Hunter blir nok noe mindre da dette ikke er et shipping selskap men et case.. Hvs du mener med småsparer vet jeg ikke men de jeg kjenner mister fort tålmodighet og selger og kjøper heletiden og stort sett gjør det dårligere enn index. Jeg tipper du er en slik en utifra hva du skriver og tenker å gjøre
Redigert 21.01.2021 kl 07:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.05.2020 kl 20:24 4114

Hva skal man si, nå er det vel bare å ta på seg redningsvesten, hoppe i livbåten, og håpe på mirakler (i form av at ledelsen, som har rotet det godt til i de siste med tvetydig og rotete kommunikasjon, nå har noen gode kort i ermet de kan komme med i løpet av mai). Troen er litt skadeskutt, men tenker fremdeles å sitte long.
Redigert 21.01.2021 kl 07:35 Du må logge inn for å svare
finansakrobat-
05.05.2020 kl 20:34 4079

Her var det mange som ikke klarer å skille kursutviklingen med underliggende drift....Merkelige tanker fra flere figurer.
Redigert 21.01.2021 kl 07:35 Du må logge inn for å svare
t553136
05.05.2020 kl 20:37 4080

Jeg er Happy kan gå inn igjen på 3.78 og gå ut på 4.40 som sist stå på Hunter
Redigert 21.01.2021 kl 07:35 Du må logge inn for å svare
t553136
05.05.2020 kl 20:55 4026

Dette blir jo bare bedre for Hunter
Ocean Yield styrket driften særlig i tank-sektoren, hvor EBITDA-en gikk opp fra 14,5 millioner dollar i fjor til 19,3 millioner dollar i år i Q1
Redigert 21.01.2021 kl 07:35 Du må logge inn for å svare
Buyin85
05.05.2020 kl 21:29 7350

DHT kommer vel med tall om en liten time.
Redigert 21.01.2021 kl 03:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.05.2020 kl 22:34 7187

Dette skyldes utelukkende at OCY har fått langt flere tankskip i flåten i løpet av året. For eksempel 4 VLCC til Okeanis. OCY må ikke ses på som et shippingselskap, de er et finansieringsselskap.
Redigert 21.01.2021 kl 03:10 Du må logge inn for å svare
EXTrader
06.05.2020 kl 18:53 6725

Vell ! Når noe går ned så skal den jo alltid OPP litt teknisk info fra i dag 6 mai
Er dette helt ko-ko priset ? I tillegg trodde jeg nesten vi hadde en støtte på 3,95 som tilbakekjøpet endte på ! Skal vi opp eller ned ? Jeg tror opp.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Middels lang sikt, 6. mai 2020
Hunter Group viser en sterk utvikling innenfor en stigende trendkanal på mellomlang sikt. Stigende trender indikerer at bedriften er inne i en positiv utvikling og at kjøpsinteressen blant investorene er økende. Aksjen har dannet en dobbel-topp-formasjon og gitt signal om videre nedgang til 3.15 kroner. Ved reaksjon tilbake er det nå motstand ved 3.75 kroner. Aksjen tester støtten ved cirka 3.60 kroner. Dette kan gi en reaksjon opp, mens et brudd ned gjennom 3.60 kroner vil utløse et salgssignal. Positiv volumbalanse styrker aksjen på kort sikt. RSI-kurven viser en fallende trend, noe som er et tidlig signal om mulig vending ned også i kursen. Aksjen anses samlet sett teknisk nøytral på mellomlang sikt.

Redigert 21.01.2021 kl 03:10 Du må logge inn for å svare
finansakrobat-
06.05.2020 kl 19:06 6668

De har ikke foretatt tilbakekjøp, enda.
Redigert 21.01.2021 kl 03:10 Du må logge inn for å svare
kelle
06.05.2020 kl 22:50 6282

Det er akkurat dette jeg har vært bekymret for helt siden medio mars og som jeg har skrevet minst 10 innlegg om. Tankratene raser og likeså kursene. Ser med gru på hva som skjer sen sommer når de nye skipene skal ut i markedet, likeså for de 3 som går av 6 måneders kontrakt i sept/oktober.
Det kan faktisk bli så lite behov for tonnasje at mange vlcc må i verste fall må gå rett i bøyene.
I midten av mai er all lagerkapasitet på land fylt opp, i tillegg ligger det en masse tankere som lagertanker.
Med andre ord, er det olje nok for lang tid fremover med det forbruket som er forventet det første året.
Solgte det jeg hadde på 4,55, men var dum nok til å gå inn igjen med en lite post på rundt 4 kroner. Var meningen å være med til framleggelsen av 1. kvartalet for å se hvilken planer de hadde videre.
Vi burde alle rede nå fått greie på om det planer å innlemme den gamle holken som Fredly har kjøpt og om oppgjørsformen skal være en rettet emisjon med utstedelse av 115 mill nye aksjer.
Da er jeg stygt redd for at et fåtall for delta og at emisjonskursen settes til nærmere 3 kroner. Tidligere har jeg spådd 3,50

Det er på tide at (Hauserene ) de som påstår at de innsikt og som kan tenke og regne selv, kommer på banen med sine regnestykker og forteller oss små sparere som hopper ut inn, hvordan de ser på fremtiden.
Var kanskje i meste laget negativ her, men det ser ikke helt bra ut fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 03:10 Du må logge inn for å svare
Geezer
06.05.2020 kl 23:12 6277

Dette er komplekst, ingen tvil om det. Selv tror jeg vi får se minst 1 runde til med skyhøye rater. Dette begrunner jeg i at jeg ikke tror OPEC+ kutter så mye som det sies, de har vel aldri klart å holde ord i forhold til kutt tidligere, så hvorfor skal vi tro på dem nå? Bare vent til Juni kontrakten nærmer seg utløpsdato så er det rett ned med prisen.

I forhold til Hunt så kan jeg berolige deg med at selskapet med pågående kontrakter har reddet inn budsjettet for 2020 allerede. Får vi snittrater på under $23k for hele 2021 så er det fare på ferde, men det tror jeg ikke noe på. Hunts nye skip går til topp rater i spotmarkedet pga fart, de er raskere enn eldre skip og alle vil ha dem.
Jeg sitter long og øker beholdningen jevnt og trutt på disse nivåene.
Redigert 21.01.2021 kl 03:10 Du må logge inn for å svare
Jarsko
06.05.2020 kl 23:14 6424

Hunter sin aksjekurs har desverre ikke under noen omstendigheter gjenspeilet markedet eller underliggende verdier, dette kan vi nok skylde på ledelsen for da mtp lite eller ingen konkret informasjon til aksjonærene, men når det er sagt, så burde Hunter være godt stilt i et svakere marked og med sine nye skip være konkurransedyktig med lav BE. Hvis oljeprisene stiger og spreaden på drivstoff blir større så er jo veddemålet til Fredly absolutt reelt igjen.
Jeg timet inngangen dårlig og sitter med et forholdsvis stort papirtap, men velger å sitte da jeg har troen på Fredly og er svært spent på om det kommer noe håndfast 28/5.
Redigert 21.01.2021 kl 03:10 Du må logge inn for å svare
Geezer
06.05.2020 kl 23:27 6407

Gjorde en øvelse nå.
Dersom ratene faller til $30.000 på alle skip etter TC kontraktenes utløp så ligger vi an til et overskudd pr aksje på 93øre.
Ser vi $20.000 på alt utenom TC kontraktene så ligger vi an til et overskudd på 77øre.
Ingen grunn til å ligge våken om natten enda. Dette er en av de beste casene på børsen, at kursen ikke går som vi ønsker gir bare muligheter for oss.
Redigert 21.01.2021 kl 03:10 Du må logge inn for å svare
Nataz
06.05.2020 kl 23:35 6413

Quote; "I midten av mai er all lagerkapasitet på land fylt opp, i tillegg ligger det en masse tankere som lagertanker."

Dette er jo positivt! Når det er sagt så er HUNT mer eller mindre allerede cash positive for 2020 og godt inn i 2021. Det er uansett rævva håndtverk av HUNT i det siste. Nå er jo Fredlys stunt uglesett uansett hva som skjer.
Redigert 21.01.2021 kl 03:10 Du må logge inn for å svare
Jarsko
06.05.2020 kl 23:38 6412

Jokeren i dette caset er hva styret planlegger å bruke dette overskuddet til og hva som evt skjer med Fredly sin VLCC. Kortsiktig så vil jo utbytte være det nest foretrukne, men nedbetaling av gjeld bør være det foretrukne på lang sikt, dette senker jo kostnadene og gir enda lavere BE, som vil gjøre Hunter enda sterkere i et svakt marked.
Redigert 21.01.2021 kl 03:10 Du må logge inn for å svare
Geezer
06.05.2020 kl 23:43 6429

Ja, jeg ser helst at selskapet bruker pengene til å styrke balansen, men jeg forventer at de vil gjøre som de meldte på AGM å kjøpe egne aksjer så lenge de trades langt under NAV. Det eldre skipet blir antagelig betalt for via emisjon, de har langt på vei også meldt det. Emisjon er helt greit så lenge vi småaksjonærene får en rep. emi. i etterkant.
Dette er mine 2 cents
Redigert 21.01.2021 kl 03:10 Du må logge inn for å svare
kelle
06.05.2020 kl 23:48 6436

Geezer
Aksjer prises vanligvis om hva som skjer 8-9 måneder frem i tid.
At det blir et knallbra både 1 og 2. kvartal er det ikke noe tvil om og alle som vet. Men her er det fremtiden det er snakk om.
3. og 4 kvartalet vet vi lite eller ingen ting om . Det er derfor aksjen prises som den gjør. Usikkerhet er aksjemarkedets største fiende.

Jeg har jo i likhet med deg et håp om at vi kan få en kortvarig ny rate topp, slik at H.Disen og muligens også H. Saga kan inngå kjempeavtaler i midte/slutten av mai mnd.
Vi bør holde oss til det vi vet av sikkerhet, så for vi heller håpe og be om at det går bedre enn vi frykter.
Lykke til fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 03:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.05.2020 kl 23:55 6526

Lurer på planen med denne gamle tankeren, virker noe panikkartet det hele, kjøpt dyrt også.
Meningen var nok å booste aksjen på ett eller annet vis med dette kjøpet, men mye tyder vel på at dette er noe aksjonærene ikke vil sette pris på akkurat nå.
Gire opp på topp så stuper markedet 2 uker senere.

Skal de tilbakekjøpe kjøpe aksjer blir det en mare å være aksjonærene i perioden da aksje plukker for selskapet samtidig shorter selskapet for å presse ut svake hender.
Redigert 21.01.2021 kl 03:10 Du må logge inn for å svare
Nataz
07.05.2020 kl 00:01 6503

Nettopp, nå blir det feil uansett med den "Gamle" båten. Intensjonen med den skulle vert kommunisert.
Redigert 21.01.2021 kl 03:10 Du må logge inn for å svare
Jarsko
07.05.2020 kl 00:06 6505

Enig angående det å styrke balansen, men jeg håper at det kanskje blir en kombinasjon med utbytte. Grunnlaget for dette er ikke nødvendigvis at jeg på død og liv skal ha utbytte, men utbytte er forventet etter utspill fra Fredly og dette om utbytte er nevnt på side 5 i årsrapporten, hvor det står at «HUNTS dividend policy aims to yield a competative return on invested capital to the shareholders through a combination of dividends and share price development.»

Det er nok viktig for troverdigheten til ledelsen at de følger opp tidligere utspill og begynner å gi mer informasjon.
 
Hvis den gamle skipet skal tas inn så håper jeg også at de har allerede en lang avtale for dette, men dette passer aldeles ikke inn om det opprinnelige caset som da var er veddemål basert på IMO2020 og fuelspreaden, men det er tydelig at ting endres fort her i tank;)
Redigert 21.01.2021 kl 03:10 Du må logge inn for å svare
Geezer
07.05.2020 kl 00:13 6500

Jeg personlig bryr meg ikke utbytte, men selskapet må selvfølgelig gjennomføre det som er kommunisert til aksjonærene.

Enig i at det gamle skipet ikke passer inn i Hunt, men jeg har tillit til Fredly. Tror det ligger en plan bak den handelen.
Redigert 21.01.2021 kl 03:10 Du må logge inn for å svare
B34
07.05.2020 kl 00:46 6452

Vært mye diskusjon om Fredlys kjøp av 14 år gammel VLCC på forumet. I artikkel i DN 6. mai publisert kl. 18.10 avviser Fredly dette overfor DN.
Redigert 21.01.2021 kl 03:10 Du må logge inn for å svare
Campfire
07.05.2020 kl 01:40 6520

Personlig tror jeg aksjekursen ville vært vesentlig høyere i dag, om både oljeprisfallet og Covid-19 uteble. Altså normale, vesentlig lavere, sesongrater, effekten av scrubbere (høy vs lav svovelinnholdig fuel), eco-design og skraping av gamle båter. Dette tror jeg, til tross, for enorm inntjeningen for Q1, og mest sannsynlig Q2 og Q3 blir enorm.

Jeg er fortsatt bull Hunter på lang sikt. Begrunnelsen er:
- Få nybygg og en raskt eldrende global flåte. Antall VLCCer vil reduseres.
- Oljelagrene på land er snart fulle. Stoler man på hva Rystad, vil landbaserte lager fylles i mai måned. [ref. 1]
- Contangoen er fremdeles relativt høy. $67k/dag for 6 måneder og $51k/dag for 12 måneder [Ref. Cleaves Securities]. Allerede har et stort antall VLCCer blitt tatt i bruk til lagring. Dette antallet vil etter all sannsynlighet øke de kommende ukene/månedene. Jeg tror og håper dog ikke Hunter sine båter vil benyttes til lagring. Båter brukt til lagring = færre transportbåter.

- En dag vil forhåpentligvis alt være tilbake til normale omstendigheter. Tar man f.eks en rate på $25k/d, vil mange av de eldre båtene gå i minus. Husk at drivstofforbruket mellom en Scrubber fitted, eco-VLCC og en «gammel kinester» kan være så høyt som 45tonn/dag, (eller 2x). I det siste har vi sett at prisforskjellen på lav- og høysvovelinnholdig drivstoff reduseres. Dette er selvsagt en variabel det er vanskelig å spå, men siden IMO2020 inntrådde, har differansen i hvert fall vært markant i favør scrubber-fitted VLCC. [ref. 2]
Alt i alt tror jeg hele Coved-19 og oljeprisfall-perioden, kun vil være en enorm pengemaskin på kort sikt. Når ting normaliserer seg på lang sikt, tror jeg det opprinnelige caset til Hunter slå til.
Noe jeg dog er spent på er hvordan oljemarkedet vil se ut på sikt. Mye av caset var at mer og mer av oljen ble fraktet fra vesten, og mindre fra AG, altså lengre ruter og større behov for båter. Det blir spennende å se hvordan shale-produsentene responderer når oljeprisen omsider øker igjen.
Angående den nye bajen til Fredly, har jeg ingen spesielle formeninger. Jeg stoler på ledelsen og regner med de har en plan. Stoler dere ikke på ledelsen, anbefaler jeg dere heller ikke til å investere i firmaet. Dette gjelder generelt.
Det blir meget spennende å se hva de presenterer i Q1 og hvilke fremtidsutsikter firmaet har.

Merk: Dette skal ikke anses som kjøp- eller salgsanbefaling, kun mine personlige tanker.

[1] https://www.rystadenergy.com/globalassets/pdfs/rystad-energy_covid-19-report_29-april_2020_public-version.pdf
[2] https://shipandbunker.com/prices#VLSFO
Redigert 21.01.2021 kl 03:10 Du må logge inn for å svare
Geezer
07.05.2020 kl 08:40 6248

Fredly aviser at han har kjøpt den 14 år gamle tankeren.
"Rettelse: I en tidligere versjon av saken skrev DN at Arne Fredly hadde kjøpt en 14 år gammel supertanker. Dette avviser Fredly overfor DN."
https://www.dn.no/shipping/tankmarkedet/frontline/john-fredriksen/hangover-for-tankrederiene/2-1-803624

Kan vi da legge den saken død..?
Redigert 21.01.2021 kl 03:10 Du må logge inn for å svare
Campfire
07.05.2020 kl 09:10 6233

Gjerne for meg
Redigert 21.01.2021 kl 03:10 Du må logge inn for å svare
Black Peter
07.05.2020 kl 12:30 5957

Dette gjør ikke Contangoen mindre attraktiv, jeg merker meg at det er svært underkommunisert hva faktisk pris for Brent er og da hva faktisk Contango er.

OLJE(NY): SAUDI ARAMCO SETTER JUNI-OSP TIL EUROPA TIL USD -3,7 PR FAT VS ICE BRENT
(Oppdatert artikkel og endret overskrift)
Oslo (TDN Direkt): Saudi Aramco har satt den offisielle salgsprisen (OSP) for arabisk lettolje for levering i juni til Nordvest-Europa til en rabatt på 3,70 dollar pr fat versus ICE Brent, ifølge flere medierapporter torsdag.
Samtidig settes OSP for arabisk lettolje med juni-levering til USA på en premie på 0,75 dollar pr fat versus ASCI. OSP for arabisk lettolje til Asia med juni-levering heves med 1,40 dollar pr fat og settes dermed til en rabatt på 5,40 dollar pr fat versus den gjennomsnittlige Oman/Dubai-prisen.


Jeg tror Brent spot skal langt ned igjen i løpet av måneden slik vi har sett tidligere måneder, men jeg går mot markedet her, det jeg klar over.
Redigert 21.01.2021 kl 03:10 Du må logge inn for å svare
Black Peter
07.05.2020 kl 12:36 5956

Synes det er ganske rart at det går en uke før dette blir avkreftet. Nærmest som fake News å regne dette "kjøpet"!

Da kan det tyde på at 60k 18mnd står ved lag? Og kanskje også 110k/11mnd? Jeg håper alt går på TC. Spot virker risky.
Redigert 21.01.2021 kl 03:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.05.2020 kl 13:40 5805

Fredly har avvist at HAN har kjøpt et 14 år gammelt tankskip. Men hva med Hunter Group????
Redigert 21.01.2021 kl 03:10 Du må logge inn for å svare
Black Peter
07.05.2020 kl 14:35 5673

Det blir for dumt.
Redigert 21.01.2021 kl 03:10 Du må logge inn for å svare
Black Peter
07.05.2020 kl 14:38 5690

Tror ratene vender opp nå:

Maran Athena(2016) Modern Scrubber Brasil/Spore 76k(justert ned fra 80k). Open date er 10 mai fra Rotterdam. Saga skal losse der 12/5, så gode muligheter i spot om vi ikke allerede har inngått TC..
Redigert 21.01.2021 kl 03:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.05.2020 kl 12:00 5216


Hvor blir det av solskinnet? Her trenger man ikke mye krem.....

Mest på grunn av usikkerhet er aksjekursen nå lavere enn den burde være. Her tjener man penger i bøtter og spann og så faller kursen.
Som i så mange selskaper på Oslo Børs, må det gjøres et grep når det gjelder kommunikasjon. Dette holder ikke!
Redigert 21.01.2021 kl 03:10 Du må logge inn for å svare
RedSandberg
08.05.2020 kl 12:00 5218

Hvorfor er Hunt ned like mye som andre er opp i dag? Er det liksom helt kroken på døra for selskapet nå eller?
Redigert 21.01.2021 kl 03:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.05.2020 kl 12:08 5301

Enig! Slik ledelsen har kjørt det i det siste, er dette for tiden en drømmeaksje for Shortere og andre negative kursdrivere. Men hold ut, jeg er sikker på at Fredly & co kommer sterkt tilbake og som alle vet er de underliggende forhold gode, dog det tærer på å følge med på utviklingen i kursen for tiden.
Redigert 21.01.2021 kl 03:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.05.2020 kl 12:27 5246

Jeg synes det er et gjennomgående trekk i mange bransjer at man unngår å holde aksjonærer, brukere, almenheten ajour med utviklingen.

La oss ta et nærliggende eksempel:

Da Biotec, DOF, Next m.fl. fikk problemer i 2019, stanset mye av kommunikasjonen opp fordi ..."man måtte konsentrere seg om forhandlinger etc."
Bare sludder. Er det noen gang man ikke skal glemme sine aksjonærer, er det nettopp når det går dårlig eller kursen synker.

Jeg tror rett og slett det er så enkelt at ledere ikke utdannes i psykologi eller at man mangler ordinær, menneskelig innsikt, slik at mange ikke er i stand til å forstå reaksjoner hos aksjonærene og i markedet ellers. For å være litt generell er det mitt inntrykk gjennom mange år på børsen at man ved HH er så opphengt i avkastning, at man glemmer helheten.

I politiet unnlater man å trekke frem helheten når det går galt. F.eks. når budsjetter kuttes og beredskapen blir lavere, synes det viktigste for lederne er å skrive lange kronikker i avisene om at situasjonen ikke er endret. På tross av at alle andre ser at dette ikke stemmer. Da Hagen ble arrestert, valgte man å gjennomføre arrestasjonen til et annet sted fordi VG var til stede! Hadde man ikke forutsett dette under planleggingen? Går det an? Etter 18 måneder? Hvor er helhetstenkningen?

Innenfor helsesekstoren, som forøvrig har taklet koronakrisen veldig godt, er helsepolitikere opptatt med å forsvare at det er nok utstyr, mens Fylkesmannen i fylkene sender ut meldinger om at kommunene må kjøpe utstyr selv fordi det er vanskelig for staten å skaffe nok..... Total bom hva gjelder kommunikasjon her. Ellers ikke i forbindelse med myndighetenens takling av krisen. Hadde jeg vært leder i et større medisinfirma, hadde jeg sporenstreks tilbudt Espen Nakstad jobb som talsperson for selskapet til en lønn han ikke kunne avvise. Den lønnen ville vært tjent inn første dagen!

Osv., osv. Tilbake til Hunter: Hvorfor orienterer ikke Fredly og co oss aksjonærer om situasjonen når han utmerket godt vet at det hersker mye usikkerhet i markedet omkring selskapets strategi? Det er ingen unnskyldning å måtte vise til at det kommer noe ved presentasjonen for 1. kvartal eller at man har for mye å gjøre. Det er selskapets forbannede plikt å kommunisere med markedet når aksjekursen faller selvom inntjeningen er meget bra. Noen viser til at dette ikke er nødvendig når man orienterer fire ganger i året ellers, men det mener jeg er en helt feil strategi. Det hele handler om at vi aksjonærer eier selskapet, og da har vi en rett til å vite hva som skjer samtidig med at de større aksjonærene får den samme kunnskapen. For de vet alt! Jeg tør påstå at det i flere selskaper anses som et bry å ha med aksjonærer å gjøre, men bare fordi man er forpliktet til det innenfor lovverket. Her er det viktig å gå lenger enn det aller nødvendigste lovverket sier.

Snu på flisa nå, Fredly!
Redigert 21.01.2021 kl 03:10 Du må logge inn for å svare