Hunter- En solskinnshistorie så langt
Må bare si det virker som Hunter har ett solid grep på ting, hele selskapet er en solskinnshistorie til nå. De har fått levert alle skip til riktig tid(om ikke før), treffer med scrubber i IMO20 og i tillegg historiske rater på sikre kontrakter langt fremmover. 4/8 skip levert, og flere kommer ila 2020. De tjener bøttevis med spenn. I tillegg gjort kjappe 30mill på salg av x1 skip som blir tilbakeleid. Skipene går for fulle mugger, kapteinene har blant annet sagt at det er de beste skipene de har seilt med.
Så langt går alt på skinner for Fredly & Co, må si de gjør en bra jobb. Sikker på at denne aksjen er kraftig underpriset og skal langt opp. P/E estimert til 2,46 ifølge Nordnet. Trur fundamentet er kraftig undertrykt mot sentimentet, men fundamentet vinner til slutt. Etterspørsel etter VLCC vil alltid ligge der, og disse moderne scrubber skipene vil ikke gå tomhendt. De neste Q-rapportene kommer til å gi utslag på kursen, nesten sikker på. Tåler betraktelig ratefall også ned mot 30.000 USD/dag, vil fortsatt tjene bra med penger, da break even er på 23.500USD/dag. Dollaren står også sterkt som styrker lønnen kraftig.
Sittter med lang horiont på denne.
Håper bare de velger å utvide flåten fremfor å selge skip. Hvis man skal opp på nivå med Store Ulv.
Utbytter er også ventet, som kan se saftig ut med disse ratene.
Aksjene er billig.
Så langt går alt på skinner for Fredly & Co, må si de gjør en bra jobb. Sikker på at denne aksjen er kraftig underpriset og skal langt opp. P/E estimert til 2,46 ifølge Nordnet. Trur fundamentet er kraftig undertrykt mot sentimentet, men fundamentet vinner til slutt. Etterspørsel etter VLCC vil alltid ligge der, og disse moderne scrubber skipene vil ikke gå tomhendt. De neste Q-rapportene kommer til å gi utslag på kursen, nesten sikker på. Tåler betraktelig ratefall også ned mot 30.000 USD/dag, vil fortsatt tjene bra med penger, da break even er på 23.500USD/dag. Dollaren står også sterkt som styrker lønnen kraftig.
Sittter med lang horiont på denne.
Håper bare de velger å utvide flåten fremfor å selge skip. Hvis man skal opp på nivå med Store Ulv.
Utbytter er også ventet, som kan se saftig ut med disse ratene.
Aksjene er billig.
Redigert 21.01.2021 kl 09:39
Du må logge inn for å svare
Grylls
28.05.2020 kl 09:12
6835
Fantastisk guiding. Jeg håper ratene fortsetter oppover, og at de får Freya og muligens Saga på TC'er også. Synd at Freya misset sin, for det hadde vært toppen av kransekaka.
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
RedSandberg
28.05.2020 kl 09:16
6862
Håper alle svake hender som ikke evner å se verdi i dette har fått solgt seg unna etter åpningen nå så vi kan begynne den uungåelige oppturen igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
RedSandberg
28.05.2020 kl 09:18
6880
Helt latterlig å se algoene selge ned miniposter på ethvert kjøp som blir gjort.
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
TANK: DNB MARKETS OPPGRADERER TANK-AKSJER TIL KJØP
Oslo (TDN Direkt): DNB Markets oppgraderer tank-aksjer til kjøp fra hold og justerer en rekke kursmål.
Det fremgår av en sektorrapport fra meglerhuset torsdag.
Meglerhuset oppgraderer aksjene på bakgrunn av at oppbyggingen i globale oljelagre ser ut til å bare være 25 prosent av hva DNB-analytikerne tidligere fryktet, og en bedring i oljeetterspørsel og -priser ventes gi et oppsidepotensial i deres prognoser når volumene fra Opec+ henter seg inn.
DNB Markets nedjusterer rate-estimatene for VLCCer til 54.000 dollar pr dag for 2020, fra tidligere 69.000 dollar pr dag. For 2021 nedjusteres VLCC-estimatene til 19.000 dollar pr dag fra tidligere 30.000 dollar pr dag, mens estimatene for 2022 heves til 34.000 dollar pr dag fra tidligere 26.000 dollar pr dag.
Oversikt over meglerhusets anbefalinger og kursmål:
Aksje Anbefaling Kursmål Tidl. kursmål
Frontline Kjøp (hold) 98 88
Hunter Group Kjøp (hold) 4,8 4,4
DHT Holdings Kjøp (hold) USD 7,1 USD 7,6
Euronav Kjøp (hold) USD 13,5 USD 11
LK finans@tdn.no
Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Oslo (TDN Direkt): DNB Markets oppgraderer tank-aksjer til kjøp fra hold og justerer en rekke kursmål.
Det fremgår av en sektorrapport fra meglerhuset torsdag.
Meglerhuset oppgraderer aksjene på bakgrunn av at oppbyggingen i globale oljelagre ser ut til å bare være 25 prosent av hva DNB-analytikerne tidligere fryktet, og en bedring i oljeetterspørsel og -priser ventes gi et oppsidepotensial i deres prognoser når volumene fra Opec+ henter seg inn.
DNB Markets nedjusterer rate-estimatene for VLCCer til 54.000 dollar pr dag for 2020, fra tidligere 69.000 dollar pr dag. For 2021 nedjusteres VLCC-estimatene til 19.000 dollar pr dag fra tidligere 30.000 dollar pr dag, mens estimatene for 2022 heves til 34.000 dollar pr dag fra tidligere 26.000 dollar pr dag.
Oversikt over meglerhusets anbefalinger og kursmål:
Aksje Anbefaling Kursmål Tidl. kursmål
Frontline Kjøp (hold) 98 88
Hunter Group Kjøp (hold) 4,8 4,4
DHT Holdings Kjøp (hold) USD 7,1 USD 7,6
Euronav Kjøp (hold) USD 13,5 USD 11
LK finans@tdn.no
Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
AlfaQ
28.05.2020 kl 09:27
6812
Har vært litt skeptisk til Tank/Hunt og tok kun en halv-post tidligere i mai.
Synes dagens rapport var svært overbevisende. Særlig bra at så mye av de kommende kvartal er booket på gode rater.
Økte derfor til en hel-post idag. Skjønner ikke helt hvordan denne rapporten skal snus til noe negativt?
Synes dagens rapport var svært overbevisende. Særlig bra at så mye av de kommende kvartal er booket på gode rater.
Økte derfor til en hel-post idag. Skjønner ikke helt hvordan denne rapporten skal snus til noe negativt?
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
coprime
28.05.2020 kl 10:24
6508
Noen som vet om % days covered for Q3 og Q4 inkluderer de to siste skipene som kommer?- 3 667 kUSD i Net financial income var også litt mystisk for meg.
"The Company is cautiously optimistic for the outlook of the tanker market going forward and expects to be able to increasingly return capital to shareholders as the investment phase draws to a close, either through dividends, share buybacks or a combination of the two."
Dette antyder vel utbytter og tilbakekjøp i Q3 eller Q4, men hvis det plutselig skal komme reinvesteringer så endrer jo ting seg fullstendig.
Ellers ser ting greit ut.
EDIT: Ser at % days covered sannsynligvis vil omfatte alle skipene siden Idun allerede er booket ut Q4.
"The Company is cautiously optimistic for the outlook of the tanker market going forward and expects to be able to increasingly return capital to shareholders as the investment phase draws to a close, either through dividends, share buybacks or a combination of the two."
Dette antyder vel utbytter og tilbakekjøp i Q3 eller Q4, men hvis det plutselig skal komme reinvesteringer så endrer jo ting seg fullstendig.
Ellers ser ting greit ut.
EDIT: Ser at % days covered sannsynligvis vil omfatte alle skipene siden Idun allerede er booket ut Q4.
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
RedSandberg
28.05.2020 kl 10:31
6618
Charter coverage:
Q2: 89% @ 85,850
Q3: 65% @ 75,780
Q4: 36% @ 75,220
Fantastisk.
Q2: 89% @ 85,850
Q3: 65% @ 75,780
Q4: 36% @ 75,220
Fantastisk.
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
bullpapillon
28.05.2020 kl 10:49
6535
Ser ene nominees kontoen i London har økt beholdningen sin markant siste døgn. Kjøpt seg opp til 9. største aksjonær
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
Nataz
28.05.2020 kl 10:50
6535
Syns det var litt for mange overraskelser i denne rapporten. Heldigvis de fleste positive, som feks mer TC en forventet på nybygg. Eneste negative var at Freya ikke rakk TC. Revenue ca som forventet. Q2 blir ca 35mUSD (opp ~15mUSD QoQ). Ellers så er det jo ikke risk i aksjen ut året og vil tjene penger selv om spot går i 0. Risk nå er egentlig om nybygg blir forsinket.
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
Grylls
28.05.2020 kl 10:58
6473
Selv Disen har verftet klart å levere innen fristen, så tror ikke på forsinkelser utover.
Mener de burde kontrameldt at TC på Freya røyk - de kunne jo samtidig oppdatert med annen informasjon som hadde kompensert for den litt dårlige nyheten.
Ellers lurer jeg på hvorfor Saga har ligget ankret opp så lenge utenfor Amster...
Mener de burde kontrameldt at TC på Freya røyk - de kunne jo samtidig oppdatert med annen informasjon som hadde kompensert for den litt dårlige nyheten.
Ellers lurer jeg på hvorfor Saga har ligget ankret opp så lenge utenfor Amster...
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
kjelleking
28.05.2020 kl 11:23
6357
Saga ryktes å være på en lager opsjon med rate på 100 k- 110 k pr dag.Beregnet pool inntekter på 74.78 k pr dag. Hvis det er tilfelle, så er det ingen hast....
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
Black Peter
28.05.2020 kl 11:33
6407
Ja, du er inne på kjerner her. 3 båter ble levert sent i Q1, så seilingsdager i Q2 er veldig mye høyere enn i Q1. Det samme ser du for Q3, der 3 båter i praksis kommer inn rundt 1/7. Så med disse TCer blir dette vilt de neste kvartalene, og nå er i tillegg ratene på vei opp igjen.
Håper på en ny bølge med Contango og flere slutninger på TC.
Håper på en ny bølge med Contango og flere slutninger på TC.
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
Grylls
28.05.2020 kl 12:04
6259
Tviler på at det er tilfelle når det ikke fremgår av kvartalsrapporten som ble sluppet tidligere i dag.
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
Hva er det som gjør at denne fortsatt ligger langt under 4? Fantastiske utsikter fremover med masse overskudd. Også opp skarve 3 %? Gir ikke mening, helt patetisk. Så og si alle andre tank aksjer går opp mer uten en nyhet
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
RedSandberg
28.05.2020 kl 12:27
6126
Det er en parodi uten like. Man blir jo konspiratorisk når man ser aksjekurs 3.7 med et sånt resultat og en helt absurd fremtidig inntjening og guiding. Samtidig ser man selskaper som taper enorme summer med penger hver dag og har elendige utsikter i årevis foran seg gå så det griner. Hva i alle dager er det som skjer? Skal slutte å regne på investeringer og bare kjøpe aksjer i krisesituasjoner. Det er tydeligvis måten å bli rik på oslo børs.
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
GeirOve
28.05.2020 kl 12:34
6096
3% på en slik meding? Helt utrolig. Hadde det vert et annet selskap hadde den gått 20+
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
Kanskje det er en av "storaksjonærene" som vekter seg litt ned, vil bruke pengene andre steder, og det har ikke så mye å si i det store og hele, men uansett så tar det fra oss litt av resultat- og guiding festen vi kunne forvente oss i dag. Vi Huntere mistet jo også tankfesten pga. av litt rotete kommunikasjon fra ledelsen tidligere i vår. Ser ut som vår skjebne er å måtte nøye oss med stille og rolige te-selskap og no big partys, men som sagt, det er all grunn til å være fornøyde med jobben som er gjort i det siste av Fredly & co, og sakte men sikkert vil kurser og utbytte stå i stil med underliggende verdier i selskapet.
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
hadde vært misfornøyd selv med 20 % på en slik nyhet. Så dette her er faktisk helt patetisk
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
Nataz
28.05.2020 kl 12:44
6030
Bare 10%+ forbedring på BE skulle gått mer en 3%. BE 20K (17.5Kusd/d spart på hele flåten), scrubbere, nye båter. Gud bedre, men realiserte FRO og NOL for å plukke litt mer, men må finne en annen for å ikke gå i overvekt HUNT, Avance?
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
Dagen er ennå ung. Den skal nok en del opp de neste timene...
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
Null
28.05.2020 kl 12:54
5969
det er bare å bruke dagen til handel ;-)
jeg har tatt inn en del nye med tanke på det som kommer
jeg har tatt inn en del nye med tanke på det som kommer
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
Jeg har spadd inn HUNT i dag fra da den begynte å nærme seg 3,7 blank.
Satser på at markedet er med oss en stund nå.
Satser på at markedet er med oss en stund nå.
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
Fra det ene til det andre:
I DN i dag: "Saudi-Arabia og visse andre Opec-medlemmer vil forlenge produksjonskuttavtale til desember... Russland sier nei..bla bla.." Helt komisk å lese om denne bandittgjengen i Opec hvor man ikke kan stole på et eneste medlem, og som igjen gjør det vanskelig for oljeanalytikere å komme med realistiske estimater på tilbud og videre når vi nærmere oss en reell rebalanse i markedet. Jeg er ganske sikker på at det produseres en god del flere fat enn det disse julenissene snakker om på møtene sine/formidler til markedet. Derfor tror jeg også at ratene på kort sikt også kommer til å ble bedre enn JH og andre spåmenn har tvitret i det siste
I DN i dag: "Saudi-Arabia og visse andre Opec-medlemmer vil forlenge produksjonskuttavtale til desember... Russland sier nei..bla bla.." Helt komisk å lese om denne bandittgjengen i Opec hvor man ikke kan stole på et eneste medlem, og som igjen gjør det vanskelig for oljeanalytikere å komme med realistiske estimater på tilbud og videre når vi nærmere oss en reell rebalanse i markedet. Jeg er ganske sikker på at det produseres en god del flere fat enn det disse julenissene snakker om på møtene sine/formidler til markedet. Derfor tror jeg også at ratene på kort sikt også kommer til å ble bedre enn JH og andre spåmenn har tvitret i det siste
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
Arky
28.05.2020 kl 14:04
5611
Hunter har alltid gått opp eter kvartal rapportering i alle fall i det siste. Bra volum i dag styrker case
Motstand 3,60-3,80
Motstand 3,60-3,80
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
EXTrader
28.05.2020 kl 14:30
5478
Går nok tilbake til Kr 3,60 - Kr 3,65 i slutthandelen :-(
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
Journalist Marianne Skarsgård i Finansavisen klarer ikke å formidle de mange oppsidene (TC-er to nye båter, inndekning de neste kvartalene osv.). Hun klarer stort sett kun å gjengi deler av det analytikerne har fortalt om at resultatet var som forventet. Skuffende at journalisten ikke gidder å lese Q1-rapporten selv og dermed få med seg de positive guidingene... Ikke noe big deal, men litt irriterende da markedet ikke får den fulle og hele historien om at Hunter for øyeblikket innfrir på de aller fleste områder!
https://finansavisen.no/nyheter/bors/2020/05/28/7532598/fearnley-securities-pareto-securities-og-arctic-securities-om-fredlys-hunter-group
https://finansavisen.no/nyheter/bors/2020/05/28/7532598/fearnley-securities-pareto-securities-og-arctic-securities-om-fredlys-hunter-group
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
kodenavn
28.05.2020 kl 15:31
5295
Fearnley:
Hunter Group (Buy, TP NOK 6.3)
Hunter Group (Buy, TP NOK 6.3)
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
Grylls
28.05.2020 kl 15:58
5499
Slettet brukerskrev Ingen informasjon om utbytte ?
Ikke utbytte mens de er i investeringsfasen, men på sikt vil de returnere kapital til aksjonærene.
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
Nataz
28.05.2020 kl 16:01
5519
"Utbyttet" går til å redusere BE 2.5K/d per skip og styrker balansen. Altså betaler ned gjeld og får bedre betingelser.
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
RedSandberg
28.05.2020 kl 16:12
5451
EXTrader skrev Går nok tilbake til Kr 3,60 - Kr 3,65 i slutthandelen :-(
Om det så kom en melding om at selskapet blir kjøpt opp neste torsdag til 10 kr per aksje, så ville kursen hoppe til 4kr for så å gli nedover igjen mot 3.6. Bekmørkt.
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
Her er det ulne svaret fra Hunter på utbyttet. (Oversatt fra engelsk via Google Translate):
Legg særlig merke til følgende sørgelige forklaring: "Selskapet vil gå over i en ny fase der fokus i økende grad vil skifte mot å optimalisere kapitalstrukturen og tilbakeføring av kapital til aksjonærene."
Hvorfor skal vi tro på dette når selskapet ikke tilbakeførte noe til aksjonærene i 1. kvartal????
"Da vi kjøpte de første skipsbyggingskontraktene, uttalte vi at hovedmålet var å maksimere aksjonærene verdi. Selskapet har de siste to årene gjennomgått en periode med betydelige kapitalinvesteringer og har det langt på vei tatt levering av fire VLCC-er på budsjett og foran planen.
Handlingene våre i løpet av denne perioden, dvs. salget på 98 millioner dollar av H.No. 5457, $ 180 millioner salg-og-leaseback-transaksjonen og den nyeste tilførte TC-dekningen, viser tydelig vår forpliktelse overfor aksjonærene ved å fokusere på å dekke kapitalkrav mens vi unngår aksjonærfortynning til ugunstige aksjekursnivåer.
Ettersom byggingen av de resterende tre skipene nærmer seg ferdigstillelse og kapitalkrav er oppfylt, vil Selskapet vil gå over i en ny fase der fokus i økende grad vil skifte mot å optimalisere kapitalstrukturen og tilbakeføring av kapital til aksjonærene. Samtidig som selskapet sikrer en sunn økonomisk tilstand.
Vi er for tiden i en prosess med et syndikat av banker for å refinansiere Hunter Atla, Hunter Saga og Hunter Laga, som ble finansiert gjennom ovennevnte salg-og-leaseback i september 2019. Vi regner med å redusere kostnadene våre betydelig kapital og kontantbeholdning for disse skipene, om enn med et lavere lånebeløp. "
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
Nataz
28.05.2020 kl 16:20
5390
Svaret for Q1 ligger i den siste setningen. Ref.: "Vi regner med å redusere kostnadene våre betydelig kapital og kontantbeholdning for disse skipene, om enn med et lavere lånebeløp."
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
Jada, det er alltid en unnskyldning, men min hensikt har hele vært å anmode ledere av norske børsnoterte selskaper om å holde seg til sine løfter - og ikke komme med unnskyldninger senere for hvorfor man ikke gjorde som man sa. Nemlig å dele ut utbytte! Nå vet vi heller ikke om det blir utbytte i 2. kvartal i Hunter fordi ledelsen bevisst har valgt å uttrykke seg vagt, slik at aksjonærene må tolke budskapet.
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
Utbytte eller ei. Her har du en meget billig utbytteaksje som nå dessverre pga usikkerheten i markedet samt litt økonomi- og flåtejustering ikke betalte utbytte i Q1. De kunne sikkert betalt utbytte men venter mye heller til Q2-Q4 for å få mer en 0,001,-. For meg er dette en nobrainer. Sitter long og selger ikke et eneste verdipapir her før den er bikket 10kr;) Utbyttene kommer.
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
Enig med at det til tider blir både litt tvetydig og vagt fra ledelsen, og som Hunter investor man må nesten bli både Zen buddist og Olympisk mester i tålmodighet med tanke på at aksjekursen er så lav og på ingen måte gjenspeiler inntjening og de underliggende verdiene i selskapet. Dog i dag velger jeg allikevel å glede meg over gode tall og guding fremover som motiverer til å bli med videre. Med det knallsterke Q2 vi nå er inne i, så er jeg ganske sikker på at det kommer til å bli delt ut utbytte i 2. kvartal. Jeg tror Fredly & co vil ta inn over seg at dette er TANKmarkedet, og at de fleste investorene i dette markedet forventer utbytte dersom det ikke er særlig grunn til ikke å betale ut dette. Og med dette sagt, henter jeg en øl i kjøleskapet og går ut i hagen for å fyre opp grillen. Sommeren har kommet! God middag til alle sammen :)
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
t553136
28.05.2020 kl 17:31
5197
Jepp ennå veldig billig og veldig glad for all info i Q1 https://uploads-ssl.webflow.com/5b06a89af9e393ba01c3e0ea/5ecf96c8fd9cb2a6491f632c_1254744.pdf
Skjønner dette er en long aksje som vil betale seg godt i kurs og utbytte med break even ned not 20000$ tror Store Ulv leser dette med briller nå
Lykke til alle som er long hunt
Skjønner dette er en long aksje som vil betale seg godt i kurs og utbytte med break even ned not 20000$ tror Store Ulv leser dette med briller nå
Lykke til alle som er long hunt
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
Kom dere ut av skiten. Ruski og araberne skal holde på de store kuttene lenger en planlagt. Kursmål 1 kr - den med hull i !
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
Oi, der var den litt snåle sommerfuglen Chanos tilbake med sine lystige, innsiktsfulle innspill :)
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
t553136
28.05.2020 kl 18:54
9475
Sorry vet du ligger short I hunt, men denne må du bare innse at du bør reise vekk i fra shorten asså, ikke hunt
Redigert 18.01.2021 kl 22:07
Du må logge inn for å svare
kjelleking
28.05.2020 kl 21:01
9169
Dette blir gull for den langsiktige!
"Derisket "case" med fantastiske TC rater på 4 båter langt ut i 4 Q. Likte spesielt at de refinansierte, og fikk CBE ned til 20.5 k.+ at både Disen og Idun går rett ut i TC på 6 mnd til nydelige rater.
Med 89% av Q2 i boks med dagrate på 86 k $ tipper jeg det kan bli en dobling til ca kr 0,40 i inntjening pr aksje for Q2. Det er over 10 % av dagens aksjekurs på kr 3,725,-,.
Håper, og er rimelig sikker på at det blir kjøp av egne aksjer på disse nivåene. 7 stk pengemaskiner er snart i full drift!
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/05/28/7532472/hunter-group-vil-kjope-tilbake-tre-vlcc-er-fra-sfl-corp
finansavisen.no
Hunter Group tar tilbake tre VLCC-er fra John Fredriksens SFL Corp for å få ned kostnadene. Nå nærmer det seg utbyttetid.
Arne Fredlys tankrederi Hunter Group inngikk i fjor høst en salg- og tilbakeleieavtale med John Fredriksens skipseiende selskap SFL Corporation for rederiets tre første VLCC-er.
På det daværende tidspunktet ble det ansett som et gunstigere alternativ enn bankfinansiering. Det er imidlertid ikke tilfelle lenger.
Fredly og Hunter-sjef Erik A. S Frydendal jobber derfor med å få på plass en ny løsning, som innebærer at «Hunter Atla», «Hunter Saga» og «Hunter Laga», returnerer til Hunters eierskap.
Utvider bankfasilitet
I februar fikk rederiet på plass en lånefasilitet på 220 millioner dollar med et banksyndikat bestående av Danske Bank, DNB, Nordea og SEB. Rentepåslaget er 2,75 prosent over Libor.
Det er en utvidelse av denne fasiliteten partene er blitt enige om de indikative vilkårene for. Dersom den går i boks, kan Hunter benytte seg av kjøpsopsjoner for de tre VLCC-ene som ble solgt til SFL for 60 millioner dollar pr. stykk og leid tilbake på femårige bareboat-avtaler.
– Å refinansiere disse skipene med banklån er helt i tråd med planen og det vi har kommunisert hele veien. Da vi etablerte fasiliteten med Ship Finance var det fordi kombinasjonen av høyere lånebeløp og høy fleksibilitet fremsto som attraktiv på det tidspunktet, sier Frydendal til Finansavisen.
– Dersom vi skulle finansiert skipene med banklån ville vi vært nødt til å hente penger på nivåer under NAV - verdijustert egenkapital - noe som ville vært utvannende for aksjonærene dersom de ikke hadde anledning til å delta i emisjonen, tilføyer han.
Rederiet venter at refinansieringen vil gi betydelig lavere kapitalkostnader. Selskapets breakeven-rate ventes å lande rundt 20.500 dollar pr. dag når alle de syv skipene er levert.
De tre siste skipene ventes å bli levert fra DSME-verftet i Sør-Korea mellom juni og august.
Nye timecharter-avtaler
I mars ble det kjent at rederiet hadde inngått seks måneders timecharter-avtaler for «Hunter Atla», «Hunter Laga» og «Hunter Freya» til gjennomsnittlige dagrater på 80.000 dollar.
De to førstnevnte startet på sine kontrakter i mars og april, mens «Hunter Freya» bommet på leveringsvinduet for sin kontrakt på grunn av havneforsinkelser.
I kvartalsrapporten kunngjør rederiet at ytterligere to skip; «Hunter Disen» og «Hunter Idun», er sikret kontrakter på fem til ni måneder til dagrater mellom 72.500 og 85.000 dollar.
Oppstart er etter levering fra verftet. Samlet sett øker de fire slutningene ordrereserven med nær 60 millioner dollar.
89 prosent av fartøysdagene i andre kvartal er booket til en estimert snittrate på 85.850 dollar.
Forsiktig optimist
I det rederiet omtaler som et ekstremt volatilt kvartal beløp inntektene seg til 20,8 millioner dollar. Resultat etter skatt endte på 11,8 millioner dollar, eller nær 120 millioner kroner.
VLCC-ratene var for få uker siden oppe i 200.000 dollar dagen, før de falt tilbake igjen. Torsdag lå de over 60.000 dollar etter et overraskende dagshopp på over 40 prosent.
– Basert på det vi hører og ser, er vi forsiktige optimister med tanke på resten av året, og enda mer optimistiske når det gjelder 2021, sier Frydendal.
Optimismen skyldes blant annet laveste ordreboken siden 1997 og utsikter til økt skraping ettersom rundt 15 prosent av den eksisterende flåten nærmer seg en snittalder på 20 år.
– Det betyr ikke at det ikke er en fare for at ratene vil kunne svekke seg noe i det korte bildet, medgir Hunter-sjefen, og sier at nettopp det er en medvirkende årsak til at de har valgt å slutte ut en rekke skip på lengre kontrakter.
Nærmer seg utbytte
Arne Fredly har tidligere uttalt at pengene Hunter tjener skal tilfalle aksjonærene. Med solid innntjening som er sikret godt inn i andre halvår og et nybyggingsprogram som straks er ferdig, nærmer det seg «pay day».
– Investeringsfasen går mot slutten og målet er da å returnere overskuddslikviditeten til aksjonærene, sier Frydendal, som påpeker at det kan skje både gjennom utbytter og/eller tilbakekjøp av aksjer.
– Det handler om hva vi mener aksjonærene ønsker og hva vi tror er i deres beste interesse.
Hensynet er det samme når det gjelder en eventuell justering av flåten.
– Vi er pragmatiske i forhold til både kjøp og salg av skip. Hvis vi tror det er i aksjonærenes beste interesse, kan det være aktuelt både å kjøpe og selge, sier Frydendal.
"Derisket "case" med fantastiske TC rater på 4 båter langt ut i 4 Q. Likte spesielt at de refinansierte, og fikk CBE ned til 20.5 k.+ at både Disen og Idun går rett ut i TC på 6 mnd til nydelige rater.
Med 89% av Q2 i boks med dagrate på 86 k $ tipper jeg det kan bli en dobling til ca kr 0,40 i inntjening pr aksje for Q2. Det er over 10 % av dagens aksjekurs på kr 3,725,-,.
Håper, og er rimelig sikker på at det blir kjøp av egne aksjer på disse nivåene. 7 stk pengemaskiner er snart i full drift!
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/05/28/7532472/hunter-group-vil-kjope-tilbake-tre-vlcc-er-fra-sfl-corp
finansavisen.no
Hunter Group tar tilbake tre VLCC-er fra John Fredriksens SFL Corp for å få ned kostnadene. Nå nærmer det seg utbyttetid.
Arne Fredlys tankrederi Hunter Group inngikk i fjor høst en salg- og tilbakeleieavtale med John Fredriksens skipseiende selskap SFL Corporation for rederiets tre første VLCC-er.
På det daværende tidspunktet ble det ansett som et gunstigere alternativ enn bankfinansiering. Det er imidlertid ikke tilfelle lenger.
Fredly og Hunter-sjef Erik A. S Frydendal jobber derfor med å få på plass en ny løsning, som innebærer at «Hunter Atla», «Hunter Saga» og «Hunter Laga», returnerer til Hunters eierskap.
Utvider bankfasilitet
I februar fikk rederiet på plass en lånefasilitet på 220 millioner dollar med et banksyndikat bestående av Danske Bank, DNB, Nordea og SEB. Rentepåslaget er 2,75 prosent over Libor.
Det er en utvidelse av denne fasiliteten partene er blitt enige om de indikative vilkårene for. Dersom den går i boks, kan Hunter benytte seg av kjøpsopsjoner for de tre VLCC-ene som ble solgt til SFL for 60 millioner dollar pr. stykk og leid tilbake på femårige bareboat-avtaler.
– Å refinansiere disse skipene med banklån er helt i tråd med planen og det vi har kommunisert hele veien. Da vi etablerte fasiliteten med Ship Finance var det fordi kombinasjonen av høyere lånebeløp og høy fleksibilitet fremsto som attraktiv på det tidspunktet, sier Frydendal til Finansavisen.
– Dersom vi skulle finansiert skipene med banklån ville vi vært nødt til å hente penger på nivåer under NAV - verdijustert egenkapital - noe som ville vært utvannende for aksjonærene dersom de ikke hadde anledning til å delta i emisjonen, tilføyer han.
Rederiet venter at refinansieringen vil gi betydelig lavere kapitalkostnader. Selskapets breakeven-rate ventes å lande rundt 20.500 dollar pr. dag når alle de syv skipene er levert.
De tre siste skipene ventes å bli levert fra DSME-verftet i Sør-Korea mellom juni og august.
Nye timecharter-avtaler
I mars ble det kjent at rederiet hadde inngått seks måneders timecharter-avtaler for «Hunter Atla», «Hunter Laga» og «Hunter Freya» til gjennomsnittlige dagrater på 80.000 dollar.
De to førstnevnte startet på sine kontrakter i mars og april, mens «Hunter Freya» bommet på leveringsvinduet for sin kontrakt på grunn av havneforsinkelser.
I kvartalsrapporten kunngjør rederiet at ytterligere to skip; «Hunter Disen» og «Hunter Idun», er sikret kontrakter på fem til ni måneder til dagrater mellom 72.500 og 85.000 dollar.
Oppstart er etter levering fra verftet. Samlet sett øker de fire slutningene ordrereserven med nær 60 millioner dollar.
89 prosent av fartøysdagene i andre kvartal er booket til en estimert snittrate på 85.850 dollar.
Forsiktig optimist
I det rederiet omtaler som et ekstremt volatilt kvartal beløp inntektene seg til 20,8 millioner dollar. Resultat etter skatt endte på 11,8 millioner dollar, eller nær 120 millioner kroner.
VLCC-ratene var for få uker siden oppe i 200.000 dollar dagen, før de falt tilbake igjen. Torsdag lå de over 60.000 dollar etter et overraskende dagshopp på over 40 prosent.
– Basert på det vi hører og ser, er vi forsiktige optimister med tanke på resten av året, og enda mer optimistiske når det gjelder 2021, sier Frydendal.
Optimismen skyldes blant annet laveste ordreboken siden 1997 og utsikter til økt skraping ettersom rundt 15 prosent av den eksisterende flåten nærmer seg en snittalder på 20 år.
– Det betyr ikke at det ikke er en fare for at ratene vil kunne svekke seg noe i det korte bildet, medgir Hunter-sjefen, og sier at nettopp det er en medvirkende årsak til at de har valgt å slutte ut en rekke skip på lengre kontrakter.
Nærmer seg utbytte
Arne Fredly har tidligere uttalt at pengene Hunter tjener skal tilfalle aksjonærene. Med solid innntjening som er sikret godt inn i andre halvår og et nybyggingsprogram som straks er ferdig, nærmer det seg «pay day».
– Investeringsfasen går mot slutten og målet er da å returnere overskuddslikviditeten til aksjonærene, sier Frydendal, som påpeker at det kan skje både gjennom utbytter og/eller tilbakekjøp av aksjer.
– Det handler om hva vi mener aksjonærene ønsker og hva vi tror er i deres beste interesse.
Hensynet er det samme når det gjelder en eventuell justering av flåten.
– Vi er pragmatiske i forhold til både kjøp og salg av skip. Hvis vi tror det er i aksjonærenes beste interesse, kan det være aktuelt både å kjøpe og selge, sier Frydendal.
Redigert 18.01.2021 kl 22:07
Du må logge inn for å svare
canarias
28.05.2020 kl 21:34
9006
Som vi sier og har sagt teften for god business behersker få som Fredly , dette vil bli en lang og meget innbringende ferd for oss.
Redigert 18.01.2021 kl 22:07
Du må logge inn for å svare
Arky
28.05.2020 kl 22:23
8765
Hunter kan være intersant på disse nivåer
Etter de siste kvartalsrapporteringene har det gitt solid oppgang ved de siste rapporteringene.
Det kan nok være mulig med en test av 3,60 nivået i det korte bildet, men det kan da være en fin inngang for Long, dog litt usikker på hva høsten bringer...
Det bør uansett være mulig med 4,40 innen den tid...
Etter de siste kvartalsrapporteringene har det gitt solid oppgang ved de siste rapporteringene.
Det kan nok være mulig med en test av 3,60 nivået i det korte bildet, men det kan da være en fin inngang for Long, dog litt usikker på hva høsten bringer...
Det bør uansett være mulig med 4,40 innen den tid...
Redigert 18.01.2021 kl 22:07
Du må logge inn for å svare
Konservativ tilnærming av caset. 4,40 kommer nok rimelig kjapt. Men høsten ser etter mine synsinger litt mørkere ut. Men sitter stille. Tror etterspørsel vi ta seg opp. Flytrafikk, produksjon og industri sektoren kommer til å trenge mye cruude når vi etterhvert skal "normaliseres". Har bare lest at en god del VLCCer skal skrapes og ordreboken på nybygg er relativ liten. Oppside!
Redigert 18.01.2021 kl 22:07
Du må logge inn for å svare
Hvorfor så lavt?
Q2 vil bli bedre enn Q1..
Og da kan man se kr.6 rimelig raskt, tenker jeg..
Mulig midtsommer, eller sensommer..
Q2 vil bli bedre enn Q1..
Og da kan man se kr.6 rimelig raskt, tenker jeg..
Mulig midtsommer, eller sensommer..
Redigert 18.01.2021 kl 22:07
Du må logge inn for å svare
Grylls
28.05.2020 kl 23:54
8529
Her kommer de til å forsøke å lande flere TC'er hele veien, det er absolutt å foretrekke nå. Q2 og Q3 med garantert sterkere inntjening enn Q1. Q4 noe mer uvisst, men normalt sett den sterkeste perioden av året.
Refinansieringen er verdt 10% alene, men forutsetter LIBOR på dagens nivå.
Interessant var også denne delen:
"Illustratively, the quarter end 6-month Brent contango was $13/bbl, which theoretically could support 6-month TC rates of $120k/d."
Refinansieringen er verdt 10% alene, men forutsetter LIBOR på dagens nivå.
Interessant var også denne delen:
"Illustratively, the quarter end 6-month Brent contango was $13/bbl, which theoretically could support 6-month TC rates of $120k/d."
Redigert 18.01.2021 kl 22:07
Du må logge inn for å svare
Eier ikke lenger Hunt, kom meg ut m 155K på 3.80. 4.40 kommer relativt raskt?. tror heller 3.40 kommer, fatter ikke hva som er fel m denne aksjen som har alle förutsettninger for å stige til nye höyder men det lar tydeligvis vente. Langsiktig? ok det men å sitte å se på potensielle aksjer som stiger hver dag uten at det hender noe med Hunt det gidder jeg ikke. Investech har også en salgsanbefaling på kort sikt, m nedgang til 3.15 eller mere. Hell å lykke til dere som sitter long.
Redigert 18.01.2021 kl 22:07
Du må logge inn for å svare
Cutter
29.05.2020 kl 09:43
7916
Sitter klar med mer cash hvis 3,2 ses igjen. Ikke usannsynlig med dette uforutsigbare markedet. Lurer på hvilke kurser ledelsen setter igang tilbakekjøp på?
Redigert 18.01.2021 kl 22:07
Du må logge inn for å svare
Rom ble ikke bygget på en dag. Jeg tror dessverre at utålmodighet fort kan være ens verste fiende som aksjeinvestor. Men det finnes ingen fasit, og jeg ønsker deg lykke til i et for tiden generelt komplisert aksjemarked. Selv har jeg ståltro på at Hunter vil gi rikelig tilbake til aksjonærene etter hvert! Min tro er basert på Q1-rapporten og artikkelen om Fredly og tilbakekjøp av båter fra Frontline i Finansavisen i går, se litt lenger ned i tråden.
Redigert 18.01.2021 kl 22:07
Du må logge inn for å svare