NAS - Kun for aksjonærer i selskapet
Jeg har opprettet en egen tråd for aksjonærer. TEMA: General forsamling den 04.05.2020
1. Åpning av generalforsamlingen ved styrets leder, Niels Smedegaard. Opptak av fortegnelse over møtende aksjonærer
2. Valg av møteleder og en person til å undertegne protokollen sammen med møteleder
3. Godkjennelse av innkalling og agenda
4. Endring av vedtektene
5. Rettet emisjon med kontantoppgjør
6. Rettet emisjon ved konvertering av obligasjonslån til aksjer
7. Rettet emisjon ved konvertering av leasinggjeld til aksjer
8. Opptak av fortegnelse over møtende aksjonærer
9. Fullmakt til å utstede aksjer, herunder fullmakt til å utstede aksjer i en etterfølgende emisjon
10. Fullmakt til å utstede konvertible lån
Begrunn gjerne mot eller for! Men prøv å redegjøre hvorfor du mener det du skriver.
Be om tilgang hvis du ikke har fått invitasjon.
https://www.facebook.com/groups/2693912087509965/
1. Åpning av generalforsamlingen ved styrets leder, Niels Smedegaard. Opptak av fortegnelse over møtende aksjonærer
2. Valg av møteleder og en person til å undertegne protokollen sammen med møteleder
3. Godkjennelse av innkalling og agenda
4. Endring av vedtektene
5. Rettet emisjon med kontantoppgjør
6. Rettet emisjon ved konvertering av obligasjonslån til aksjer
7. Rettet emisjon ved konvertering av leasinggjeld til aksjer
8. Opptak av fortegnelse over møtende aksjonærer
9. Fullmakt til å utstede aksjer, herunder fullmakt til å utstede aksjer i en etterfølgende emisjon
10. Fullmakt til å utstede konvertible lån
Begrunn gjerne mot eller for! Men prøv å redegjøre hvorfor du mener det du skriver.
Be om tilgang hvis du ikke har fått invitasjon.
https://www.facebook.com/groups/2693912087509965/
Redigert 21.01.2021 kl 09:41
Du må logge inn for å svare
hstray
14.04.2020 kl 20:40
4781
Hei alle. Jeg er en svært liten men engasjert Norwegian investor. Jeg har ment lenge at visst staten ikke kommer opp med en bærekraftige redningspakke til Norwegian iform av betydelig kompensasjonsmidler/kontantstøtte ref. hva resten av næringslivet får så er det små muligheter for å komme seg gjennom Covid-19 krisen. Vi ser konturene nå at Nas må låne 6-10 mrd og kanskje mer hvor staten garanterer for 90% på kommersielle vilkår( de vilkårene er ikke gode for Nas) og pengene skal tilbakebetales
Vi ser nå at sommeren som er høysesong og store deler av 2020 går fløyten for norsk flyselskaper og i særstilling Nas som har turister som primær kundegruppe. Norsk helsemyndigheter advarer mot å booke utenlands ferie gjennom hele 2020.
Derfor vil jeg gå igang med å samle støtte for å stemme ned Nas forlslag på EOG.
Da får staten muligheten til å gi en bærekraftige løsning for selskapet som er forpliktende gjenom krisen eller alternativ 2. konkurs.
Får vi med oss alle Nordnet aksjonærene og endel andre aksjonærer bør det være mulig å samle mer enn 50% støtte til forlslag å stemme ned alle forslag fra Nas STYRET. Dette bør kommuniseres tydelig i media i forkant.
Vi bør også få inn ett nytt forslag på EOG. Styret må orientere om fremdrift rundt kompensasjonsavtale med Boeing og om det er blitt gitt tilbud og ev detaljer i tilbud eks cash støtte. Det kan bli aktuelt å iverksette en etterforskning av styre og ledelse.
Turkish Airlines fikk 150$ i cash som del kompensasjon av Boeing med 12 max fly i januar. Norwegian har 18.
Legger vi oss på samme fordelingsnøkkel som hos Tyrkish så får de $12,5 i cash kompensasjon per max fly.
For Norwegians 18 max fly er det $225.
Det er 2666 millioner NOK.
Dette var deal som kun omhandler 2019. Skal vi ta med 2 kvartaler i 2020 på samme fordelingsnøkkel så kan vi legge til $112,5$. NAS skal da ha 3820 milloner. Nesten 4 milliarder.
Før dagens aksjonærer gir fra seg selskapet må vi vite om Nas har vært i posisjon til å gjør en avtale med Boeing.
Sak 2. på agenda. Norwegian ved CEO eller CFO skal beskrive hvilke muligheter de har for å kansellere hele, eller deler 737 max bestillingen med Boeing og om det er gjort forsøk på dette. De skal også informere om hvor mye PDP(pre- delivery payment) som er betalt på 737.max fly og ev andre bestilte og ikke leverte max fly.
Dette er svært relevant å vite for dagens aksjonærer, og at alle muligheter for å styrke EK og likviditets posisjon er blitt gjort før man går til steget og utvanner dagens aksjonærer til null og niks.
Har noen synspunkter på dette, og hvordan agenda til EOG kan endres. Må muligens komme som benkeforslag visst Nas styret ikke vil endre agenda på aksjonæres forespørsel
Vi ser nå at sommeren som er høysesong og store deler av 2020 går fløyten for norsk flyselskaper og i særstilling Nas som har turister som primær kundegruppe. Norsk helsemyndigheter advarer mot å booke utenlands ferie gjennom hele 2020.
Derfor vil jeg gå igang med å samle støtte for å stemme ned Nas forlslag på EOG.
Da får staten muligheten til å gi en bærekraftige løsning for selskapet som er forpliktende gjenom krisen eller alternativ 2. konkurs.
Får vi med oss alle Nordnet aksjonærene og endel andre aksjonærer bør det være mulig å samle mer enn 50% støtte til forlslag å stemme ned alle forslag fra Nas STYRET. Dette bør kommuniseres tydelig i media i forkant.
Vi bør også få inn ett nytt forslag på EOG. Styret må orientere om fremdrift rundt kompensasjonsavtale med Boeing og om det er blitt gitt tilbud og ev detaljer i tilbud eks cash støtte. Det kan bli aktuelt å iverksette en etterforskning av styre og ledelse.
Turkish Airlines fikk 150$ i cash som del kompensasjon av Boeing med 12 max fly i januar. Norwegian har 18.
Legger vi oss på samme fordelingsnøkkel som hos Tyrkish så får de $12,5 i cash kompensasjon per max fly.
For Norwegians 18 max fly er det $225.
Det er 2666 millioner NOK.
Dette var deal som kun omhandler 2019. Skal vi ta med 2 kvartaler i 2020 på samme fordelingsnøkkel så kan vi legge til $112,5$. NAS skal da ha 3820 milloner. Nesten 4 milliarder.
Før dagens aksjonærer gir fra seg selskapet må vi vite om Nas har vært i posisjon til å gjør en avtale med Boeing.
Sak 2. på agenda. Norwegian ved CEO eller CFO skal beskrive hvilke muligheter de har for å kansellere hele, eller deler 737 max bestillingen med Boeing og om det er gjort forsøk på dette. De skal også informere om hvor mye PDP(pre- delivery payment) som er betalt på 737.max fly og ev andre bestilte og ikke leverte max fly.
Dette er svært relevant å vite for dagens aksjonærer, og at alle muligheter for å styrke EK og likviditets posisjon er blitt gjort før man går til steget og utvanner dagens aksjonærer til null og niks.
Har noen synspunkter på dette, og hvordan agenda til EOG kan endres. Må muligens komme som benkeforslag visst Nas styret ikke vil endre agenda på aksjonæres forespørsel
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
stud_trd
14.04.2020 kl 20:50
4732
Jeg reagerte på dekningen av NAS på nyyhetene i dag. Skal sies at jeg ikke fikk med meg de første to minuttene på TV2, men innslaget på NRK følte jeg nesten var litt positivt. Dekningen generelt var merkelig med tanke på at Norge står i fare for å "miste" sitt flyselskap, og sett i sammenheng med at JS sier hold på aksjene, så kan man jo tenke sitt.
Ser selvfølgelig at det hadde vært positivt om JS hamstret aksjer nå, men er vel sannsynlig at han er forhindret fra det. Et stort redningslån med omtrent nullrente ville jo være en gavepakke til aksjonærer, og JS ville jo da signalisert det i store baner - og regeringen vil jo ikke settes i bås med å forfordele noen.
Skjønner heller ikke det med Kjos og Kise og veddemålet. Greit de ikke er insidere, men er de sveiseblinde, eller vet de noe de ikke kan si noe om ?
Synes dette blir mer og mer merkelig, og fatter ikke følgende:
- Hvorfor sier JS hold på aksjene ? (For å hindre totalt kollaps, eller er det noe positivt som lurer ?)
- Hvorfor inngikk Kjos og Kise veddemålet ? Vet de noe positivt og ble rammet av terminoppgjør underveis som krevde nedsalg, eller er de sveiseblinde ?)
- Norge spiller hardball, mens mange andre land sørger for krisepakker som monner. (Lar de NAS virkelig konke, eller gjør de seg kostbare for å ha stien ren ?)
Skal bli spennende å se. Har tatt på meg kapteinslua og er med på forsøket på nødlanding, og også en eventuell "chrash and burn". Vurderte å snitte meg ned ytterligere i dag, men avventer litt.
Uansett spennende tider ! ;-)
Ser selvfølgelig at det hadde vært positivt om JS hamstret aksjer nå, men er vel sannsynlig at han er forhindret fra det. Et stort redningslån med omtrent nullrente ville jo være en gavepakke til aksjonærer, og JS ville jo da signalisert det i store baner - og regeringen vil jo ikke settes i bås med å forfordele noen.
Skjønner heller ikke det med Kjos og Kise og veddemålet. Greit de ikke er insidere, men er de sveiseblinde, eller vet de noe de ikke kan si noe om ?
Synes dette blir mer og mer merkelig, og fatter ikke følgende:
- Hvorfor sier JS hold på aksjene ? (For å hindre totalt kollaps, eller er det noe positivt som lurer ?)
- Hvorfor inngikk Kjos og Kise veddemålet ? Vet de noe positivt og ble rammet av terminoppgjør underveis som krevde nedsalg, eller er de sveiseblinde ?)
- Norge spiller hardball, mens mange andre land sørger for krisepakker som monner. (Lar de NAS virkelig konke, eller gjør de seg kostbare for å ha stien ren ?)
Skal bli spennende å se. Har tatt på meg kapteinslua og er med på forsøket på nødlanding, og også en eventuell "chrash and burn". Vurderte å snitte meg ned ytterligere i dag, men avventer litt.
Uansett spennende tider ! ;-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
karamell
14.04.2020 kl 20:57
4698
Kan det tenkes at den store alliansen som BK tidligere snakket om fremdeles er aktuell, bestilte fly er planlagt brukt som en del av dette og dermed ikke kansellert?
Dette forstyrrer igjen erstatning fra Boeing da Nas ikke kan bruke fremtidige flykjøp som forhandlingsmiddel før Nas berges og allianse er mulig.
Dette forstyrrer igjen erstatning fra Boeing da Nas ikke kan bruke fremtidige flykjøp som forhandlingsmiddel før Nas berges og allianse er mulig.
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
Akhillevs
14.04.2020 kl 20:58
4694
hstray. Meget godt skrevet. Takk for ditt brennende engasjement. Absolutt berettigede spørsmål du stiller rundt ledelsens håndtering av Boeingavtalene. Det er på tide disse spørsmålene blir besvart.
Har du hatt noen ytterligere dialog med noen større aksjonærer? (Har forståelse for at du må vise diskresjon i forhold til disse).
Jeg er forøvrig meget undrende til statens likegyldighet i forhold til flyselskapenes behov for støtte.
Har du hatt noen ytterligere dialog med noen større aksjonærer? (Har forståelse for at du må vise diskresjon i forhold til disse).
Jeg er forøvrig meget undrende til statens likegyldighet i forhold til flyselskapenes behov for støtte.
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
svestnes
14.04.2020 kl 21:02
4679
Gode forslag. Men hvordan tenkte du å samle støtte for å stemme ned forlslaget på GF? Vil du oppfordre andre å stemme ned eller?
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
Strategi
14.04.2020 kl 21:11
4628
Stud_trd
Du tenker mye av det samme som meg, hva hadde Kjos i lomma når han inngikk dette sværtrisky veddemålet, det må jo ha vært noe svært kursdrivende som kunne sikre 40 kr. Hvorfor tilbakekalte ikke Kjos og Kise snoren tidligere.
Hvorfor kommenterte ikke norwgian matching halt, det kom aldri frem hvem som satte denne og hvorfor?
Det har ikke kommet noe nyheter fra selskapet som har vært kursdrivende siden februar.
Jeg føler det her har foregått og foregår et spill med en skult agenda og at selskapet har noe i hatten som kan trekkes opp.
Selskapet har heller ikke vært aksjonærvennlige.
Tror det er mye de kunne gjort for å stabilisere.
Men........er dessverre fascinert av selskapet og kan ikke Gromstad dette ikke kan reddes på en aksjonærvennlige måte.
Må også si at jeg er veldi
Du tenker mye av det samme som meg, hva hadde Kjos i lomma når han inngikk dette sværtrisky veddemålet, det må jo ha vært noe svært kursdrivende som kunne sikre 40 kr. Hvorfor tilbakekalte ikke Kjos og Kise snoren tidligere.
Hvorfor kommenterte ikke norwgian matching halt, det kom aldri frem hvem som satte denne og hvorfor?
Det har ikke kommet noe nyheter fra selskapet som har vært kursdrivende siden februar.
Jeg føler det her har foregått og foregår et spill med en skult agenda og at selskapet har noe i hatten som kan trekkes opp.
Selskapet har heller ikke vært aksjonærvennlige.
Tror det er mye de kunne gjort for å stabilisere.
Men........er dessverre fascinert av selskapet og kan ikke Gromstad dette ikke kan reddes på en aksjonærvennlige måte.
Må også si at jeg er veldi
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
Akhillevs
14.04.2020 kl 21:13
4638
Mange gode poeng her. Jeg er også veldig usikker på betydningen av det JS sier her. Han ber oss altså holde på aksjene, selv om han selv privat har ingen, samtidig som han presenterer tidendes skisse til utvanning av aksjonærene (Nyttige idioter). Merkelig. Egentlig en stor frekkhet, og utrolig lite aksjonærvennlig. Eller ligger det en skjult lovnad om «belønning»her?
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
TomW
14.04.2020 kl 21:16
4566
Kjos sitt veddemål ble vel gjort før corona slo inn. Og vi har jo hørt ledelsen snakket om den fantastiske sommersesongen nå i etterkant. Det er nok dette som fikk HBK til å inngå veddemålet.
Kantarell
14.04.2020 kl 21:25
4518
Lag gjerne en informasjon kampanje på nett. Send oss linken på denne tråden slik vi kan skrive en felles underskrift kampanje som kan sendes videre til myndigheter og offentlige media. For eksempel aftenposten eller morgenbladet....
Strategi
14.04.2020 kl 21:26
4508
Hstray
Flott initiativ og godt skrevet.
Jeg er 100% for at aksjonærene står sammen som en gruppe slik at vi får tyngde på generalforsamlingen.
Usikker på hvordan dette skal organiseres i praksis, men jeg er iallfall veldig positiv til dette.
Når det gjelder Norwegian og dets ledelse så setter vi alle spørsmålstegn rundt diverse avtaler som skulle vært kommunisert, hvorfor skjer ikke dette.
Er det en skjult agenda.?
Har jo vært i overkant mye tåkelegging her.
Fullstendig eni
Flott initiativ og godt skrevet.
Jeg er 100% for at aksjonærene står sammen som en gruppe slik at vi får tyngde på generalforsamlingen.
Usikker på hvordan dette skal organiseres i praksis, men jeg er iallfall veldig positiv til dette.
Når det gjelder Norwegian og dets ledelse så setter vi alle spørsmålstegn rundt diverse avtaler som skulle vært kommunisert, hvorfor skjer ikke dette.
Er det en skjult agenda.?
Har jo vært i overkant mye tåkelegging her.
Fullstendig eni
TomW
14.04.2020 kl 21:28
4500
Skulle gjerne hatt tro på at ledelsen hadde en plan som også belønnet aksjonærene, men etter flere skuffelser ved tidligere anledninger klarer jeg ikke helt å tro dette. Så jeg vil være svært skeptisk inntill jeg får noe mer spesifikt. Som hstray er inne på så er spesielt denne Boeing delen noe vi trenger avklaring rundt. Dette er en situasjon som har pågått i over et år og kostes oss aksjonærer milliarder. Dette er IKKE penger som skal tilfalle andre enn dagens aksjonærer. Dette er en del av vår kapital. Og har ledelsen/styret gjort nok her? Resultatet tilsier at de ikke har gjort det. Mens andre selskaper har kommet til enighet, har vi gang på gang fått lovord om måneder/uker før avklaring. Så nå står vi her, fortsatt uten avklaring og konsekvensen kan være at vi nulles ut med milliardbeløp tilgode. Dette kommer Nas tilgode før eller siden, men vi risikerer at dette tilfaller andre.
hstray
14.04.2020 kl 21:49
4439
Jeg har og har hatt dialog mer noen store Norwegian aksjonærer. Har også snakket med BK. Dette bør gjøres ved at dagens aksjonærer går sammen i en gruppe, gjerne i regi av nordnet som har finansiell og juridisk kompetanse de muligens kan støtte opp med. Økonom Mads Johannessen har vært ute å foreslått dette nylig på tvitter da nordnet har over 21% av aksjemajoriten i Norwegian. De ønsker da å støtte egne kunder best mulig, og nordnet kan samtidig få betydelig omtale og markedsføring i media.
Dette bør frontes i media, og vil da automatisk sette press på selskapet, obligasjonseiere og staten. Sissener jr kan hevde at alt er tapt for aksjonærene. Men ved en konkurs er alt tapt også obligasjonseierene og staten. En tydelig røst hvor ett flertall vil stemme ned forlslag fra Nas på EOG vil sette Nas ytterligere i spill og vi kommer nærmere stupet. Men dette er også eneste mulighet dagens aksjonær har for å ikke bli fullstendig utvannet ref Nas forlslag hvor vi skal sitte igjen med 0,04% av selskapet.
Schram er opphengt i å bygge ett nytt Norwegian, det er desverre uten dagens aksjonærer
Dette bør frontes i media, og vil da automatisk sette press på selskapet, obligasjonseiere og staten. Sissener jr kan hevde at alt er tapt for aksjonærene. Men ved en konkurs er alt tapt også obligasjonseierene og staten. En tydelig røst hvor ett flertall vil stemme ned forlslag fra Nas på EOG vil sette Nas ytterligere i spill og vi kommer nærmere stupet. Men dette er også eneste mulighet dagens aksjonær har for å ikke bli fullstendig utvannet ref Nas forlslag hvor vi skal sitte igjen med 0,04% av selskapet.
Schram er opphengt i å bygge ett nytt Norwegian, det er desverre uten dagens aksjonærer
Strategi
14.04.2020 kl 22:33
4303
Det kan jo se ut til at brødrene Kjos samt Kise har tilrettelagt dette fallet på forhånd (sikret seg selv) de ventet til de hadde solgt ut beholdning med å presentere planen for media og aksjonærene.
Stygg sak, ser ut til at de nå totalt sitter med ca 250 000 aksjer som er next to nothing.
De har tydeligvis ivaretatt seg selv.
https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2020/04/14/7517341/kjos-og-kise-ikke-blant-norwegians-topp-50-storste-aksjonaerer-lenger
Ser man på trykket som har vært kjort på de åpne NAS trådene siste 1-2 måneder hvor man har sett et mylder av nye nick som har overøst trådene med drit, kan man trekke slutninger som passer godt inni det store bildet.
Hvem det er som står bak dette angrepet vites ikke men at det har vært en agenda fra en eller flere store aktører er sikkert .
Stygg sak, ser ut til at de nå totalt sitter med ca 250 000 aksjer som er next to nothing.
De har tydeligvis ivaretatt seg selv.
https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2020/04/14/7517341/kjos-og-kise-ikke-blant-norwegians-topp-50-storste-aksjonaerer-lenger
Ser man på trykket som har vært kjort på de åpne NAS trådene siste 1-2 måneder hvor man har sett et mylder av nye nick som har overøst trådene med drit, kan man trekke slutninger som passer godt inni det store bildet.
Hvem det er som står bak dette angrepet vites ikke men at det har vært en agenda fra en eller flere store aktører er sikkert .
Epona
14.04.2020 kl 23:23
4203
Føler det foregår et skittent spill i betydningen at det holdes noe skjult for aksjonærene, uvitende hva. Håper noen tar tak og støtter selvsagt initiativ.
Redigert 14.04.2020 kl 23:24
Du må logge inn for å svare
hstray
14.04.2020 kl 23:30
4174
Kise bekrefter ikveld at alle Norwegian aksjene er solgt for å dekke inn svak likviditet, og det i prinsippet har de fått klar beskjed om å selge av dansk. Bjørn Kjos eier ikke en aksje i selskapet han grunnla og bygde opp gjennom 20 år. Trist
Strategi
15.04.2020 kl 06:53
4057
Er ganske enig i den åpne tråden fra "deltaker".
Kan hende det kunne vært bra å hyre inn noen politiske nøkkelpersoner og en av de beste advokatene.
Det er så mye lurv og fandenskap som har foregått i dette selskapet at man blir helt matt.
Skulle tro Bjørn Kjos nærmest tok en planlagt avlivning av selskapet da han tok dette veddemålet, det var da shortere virkelig tok tak i aksjen.
Hvor er erstatningen fra Boeing og RR, hvorfor komuniseres ingen ting.
Uansett, jeg går ned med skuta.
Legger ved linken til tråden opprettet av "deltaker"
https://finansavisen.no/forum/thread/94594/view
Kan hende det kunne vært bra å hyre inn noen politiske nøkkelpersoner og en av de beste advokatene.
Det er så mye lurv og fandenskap som har foregått i dette selskapet at man blir helt matt.
Skulle tro Bjørn Kjos nærmest tok en planlagt avlivning av selskapet da han tok dette veddemålet, det var da shortere virkelig tok tak i aksjen.
Hvor er erstatningen fra Boeing og RR, hvorfor komuniseres ingen ting.
Uansett, jeg går ned med skuta.
Legger ved linken til tråden opprettet av "deltaker"
https://finansavisen.no/forum/thread/94594/view
Kantarell
15.04.2020 kl 06:54
4069
https://e24.no/boers-og-finans/i/xPkWwG/enighet-om-krisepakke-til-amerikanske-flyselskap
Får man noe lignede i Norge?
Får man noe lignede i Norge?
Strategi
15.04.2020 kl 06:57
4060
Litt av innholdet til "Deltaker" ikke dumt det heller.
Poenget er jo at man ikke har tunge nok folk i styret og ledelse i NAS. Hadde man hatt noen som Skogen Lund, Clemet, Helge Lund eller noen andre med godt nettverk inn mot regjeringen, hadde dialogen vært mye lettere. Her er det behov for en omfattende PR-kampanje, der man involverer de beste PR-rådgiverne, aviser og sosiale medier. Det henger rett og slett ikke på greip at AA mottar 60 mrd kroner i støttepakke, mens NAS mottar 300 mill og en betinget pakke med umulige betingelser. Konvertering av gjeld er uansett døden for aksjonærene, så hvorfor gå for det. Har burde man gå for konkurs eller en betydelig bedre pakke som ultimatum til regjeringen. Nå har NAS gjort det altfor lett for myndighetene ved å være snill gutt og forsøke å følge de umulige spillereglene. Bråk og mediestøy er det eneste som vil hjelpe nå.
Poenget er jo at man ikke har tunge nok folk i styret og ledelse i NAS. Hadde man hatt noen som Skogen Lund, Clemet, Helge Lund eller noen andre med godt nettverk inn mot regjeringen, hadde dialogen vært mye lettere. Her er det behov for en omfattende PR-kampanje, der man involverer de beste PR-rådgiverne, aviser og sosiale medier. Det henger rett og slett ikke på greip at AA mottar 60 mrd kroner i støttepakke, mens NAS mottar 300 mill og en betinget pakke med umulige betingelser. Konvertering av gjeld er uansett døden for aksjonærene, så hvorfor gå for det. Har burde man gå for konkurs eller en betydelig bedre pakke som ultimatum til regjeringen. Nå har NAS gjort det altfor lett for myndighetene ved å være snill gutt og forsøke å følge de umulige spillereglene. Bråk og mediestøy er det eneste som vil hjelpe nå.
Kantarell
15.04.2020 kl 08:14
3973
JS har bedt om å holde på aksjer. Det gjør vi nok. Vi hamstrer enda mer aksjer slik at vi kan styrke kursen noen lunde.
I mellom tiden må noen skribenter, vekke politikere interesse for flyindustrien selv om vi kan anta at de allerede denne måned kan komme med ny krisepakke for Nas, Widerøe og Sas.
I mellom tiden må noen skribenter, vekke politikere interesse for flyindustrien selv om vi kan anta at de allerede denne måned kan komme med ny krisepakke for Nas, Widerøe og Sas.
Strategi
15.04.2020 kl 08:19
3956
Enig.
Det er aksjonærene som eier Norwegian, dette er det ingen tvil om.
Nå ser det til at ledelsen i Norwegian selger seg 100 % ut.
Dette betyr igjen at de skal jobbe 100 % for å ivareta eiernes interesser.
Hittil ser jeg ikke at dette er på agendaen til ledelsen.
Det er aksjonærene som eier Norwegian, dette er det ingen tvil om.
Nå ser det til at ledelsen i Norwegian selger seg 100 % ut.
Dette betyr igjen at de skal jobbe 100 % for å ivareta eiernes interesser.
Hittil ser jeg ikke at dette er på agendaen til ledelsen.
Epona
15.04.2020 kl 08:35
3882
Donald har uttalt seg om støtten til de amerikanske flyselskapene: Enighet om krisepakke til amerikanske flyselskap
Finansminister Steven Mnuchin og de ti største flyselskapene i USA har blitt enige om detaljene i en 25 milliarder dollar stor krisepakke.
Avtalen inkluderer hjelp til å betale lønninger og til å unngå konkurser i luftfarten som sysselsetter 750.000 i USA.
– Vi ser fram til at jobbe med flyselskapene for å ferdigstille avtalene og utbetale midlene, sier Mnuchin i en uttalelse.
Hjelpen består av 70 prosent pengestøtte og resten lån, der staten er sikret en mindre eierandel som garanti. Flyselskapene, som Delta Air Lines, American Airlines, United Airlines og Southwest Airlines, var motvillige til å gi fra seg aksjer i frykt for at de skulle nasjonaliseres.
Selskapene hadde likevel lite forhandlingsrom ettersom koronapandemien har ført til 95 prosent mindre etterspørsel av flyreiser i USA. Uten statlig hjelp risikerer selskapene masseoppsigelser, og finansdepartementet krevde at skattebetalere blir kompensert dersom selskapene ikke klarer å betale tilbake lånene.
Kravet kan gi staten mellom 1 og 3 prosent av selskapenes aksjer dersom lånene misligholdes.
President Donald Trump sier avtalen vil hjelpe ansatte i flyselskapene og beskytte skattebetalerne.
– Flyselskapene vår er nå i en god posisjon, og de vil komme seg gjennom en veldig tøff tid som ikke var forårsaket av dem, sa Trump.
Ifølge avtalen kan ikke flyselskapene som mottar økonomisk hjelp, avskjedige noen før 30. september.
(©NTB)
(TU.no)
Finansminister Steven Mnuchin og de ti største flyselskapene i USA har blitt enige om detaljene i en 25 milliarder dollar stor krisepakke.
Avtalen inkluderer hjelp til å betale lønninger og til å unngå konkurser i luftfarten som sysselsetter 750.000 i USA.
– Vi ser fram til at jobbe med flyselskapene for å ferdigstille avtalene og utbetale midlene, sier Mnuchin i en uttalelse.
Hjelpen består av 70 prosent pengestøtte og resten lån, der staten er sikret en mindre eierandel som garanti. Flyselskapene, som Delta Air Lines, American Airlines, United Airlines og Southwest Airlines, var motvillige til å gi fra seg aksjer i frykt for at de skulle nasjonaliseres.
Selskapene hadde likevel lite forhandlingsrom ettersom koronapandemien har ført til 95 prosent mindre etterspørsel av flyreiser i USA. Uten statlig hjelp risikerer selskapene masseoppsigelser, og finansdepartementet krevde at skattebetalere blir kompensert dersom selskapene ikke klarer å betale tilbake lånene.
Kravet kan gi staten mellom 1 og 3 prosent av selskapenes aksjer dersom lånene misligholdes.
President Donald Trump sier avtalen vil hjelpe ansatte i flyselskapene og beskytte skattebetalerne.
– Flyselskapene vår er nå i en god posisjon, og de vil komme seg gjennom en veldig tøff tid som ikke var forårsaket av dem, sa Trump.
Ifølge avtalen kan ikke flyselskapene som mottar økonomisk hjelp, avskjedige noen før 30. september.
(©NTB)
(TU.no)
Akhillevs
15.04.2020 kl 08:55
3792
Forbilledlig.
Likte spesielt denne uttalelsen fra Trump i ditt innlegg:
«– Flyselskapene vår er nå i en god posisjon, og de vil komme seg gjennom en veldig tøff tid som ikke var forårsaket av dem, sa Trump.»
Forhåpentligvis vil vi i Norge komme til den samme logiske konklusjonen. Men den sitter åpenbart langt inne.
Likte spesielt denne uttalelsen fra Trump i ditt innlegg:
«– Flyselskapene vår er nå i en god posisjon, og de vil komme seg gjennom en veldig tøff tid som ikke var forårsaket av dem, sa Trump.»
Forhåpentligvis vil vi i Norge komme til den samme logiske konklusjonen. Men den sitter åpenbart langt inne.
Kantarell
15.04.2020 kl 09:30
3710
Dette bekrefter det vi har peket på i flere uker: En tøff tid som IKKE var forårsaket av dem.
TomW
15.04.2020 kl 09:31
3698
Var vel NHO luftfart som sa det så fint, "de som taper mest på dette er de som får mist" Er ganske utrolig at de har lagt opp til at de fleste bedrifter som kan vise til tap av inntekter grunnnet krisen kan få dekket kostander, foruten luftfarten som er de som rammes hardest. Er jo egentlig bare å ta av seg hatten for den logikken
Ron Jeremy
15.04.2020 kl 09:37
3648
NHO luftfart må vel ha rette kontaktene i regjeringen? Stoler på at dem følger med på hva som skjer rundtomkring.
TomW
15.04.2020 kl 09:48
3600
Det har de nok, spørsmålet er om regjeringen er villige til å endre seg med tanke på den harde linjen de har lagt seg på.
Var det ikke hareide som sa at Norwegian måtte beholdes i Norske hender? Med denne restruktureringen vil minst 90% av selskapet falle i utenlandske eierskap, trolig med. Samtidig vil de etter restruktureringen oppfylle alle krav og med det ha rett på alle pakker myndighetene måtte komme med. Så det eneste de oppnådde med denne startegien var å overføre alle verdier fra norske hender til utenlandske hender og ikke en krone spart
Var det ikke hareide som sa at Norwegian måtte beholdes i Norske hender? Med denne restruktureringen vil minst 90% av selskapet falle i utenlandske eierskap, trolig med. Samtidig vil de etter restruktureringen oppfylle alle krav og med det ha rett på alle pakker myndighetene måtte komme med. Så det eneste de oppnådde med denne startegien var å overføre alle verdier fra norske hender til utenlandske hender og ikke en krone spart
Ron Jeremy
15.04.2020 kl 09:51
3594
Riktig! Derfor håper jeg at det er en dialog med NHO, regjeringen og norske investorer, eller ender det som du så riktig skisserer, i utlandet.
Fred55
15.04.2020 kl 09:56
3578
Her er linken der JS faktisk oppfordrer til å holde på aksjene.Den er fra mandag etter børs slutt.
Er jo ektremt merkelig om dagens JS som er kritisert mye for elendig kommunikasjon i ett intervju takker dagens aksjonerer for støtten og oppfordrer de til å være med videre. Tror ikke at han sier det om utvanningen skulleblitt som Trygve sier.
Det meste av det somskries på Finansavisen og mange andre media er jo nesten som en skulle tro at avisen sattpå short posisjoner. Er jokun ensformig mo NAS. Spørsmålet en kan stille seg er om hva selskap hiver de seg ovver etterpå. SAS. En kan lese linken og danne seg ett bilde sett fra litt annen vinkel
https://e24.no/naeringsliv/i/AdwB6n/norwegian-sjefen-takker-stoettespillerne-en-betydelig-oppside-for-dem-som-vil-bli-med-videre
Er jo ektremt merkelig om dagens JS som er kritisert mye for elendig kommunikasjon i ett intervju takker dagens aksjonerer for støtten og oppfordrer de til å være med videre. Tror ikke at han sier det om utvanningen skulleblitt som Trygve sier.
Det meste av det somskries på Finansavisen og mange andre media er jo nesten som en skulle tro at avisen sattpå short posisjoner. Er jokun ensformig mo NAS. Spørsmålet en kan stille seg er om hva selskap hiver de seg ovver etterpå. SAS. En kan lese linken og danne seg ett bilde sett fra litt annen vinkel
https://e24.no/naeringsliv/i/AdwB6n/norwegian-sjefen-takker-stoettespillerne-en-betydelig-oppside-for-dem-som-vil-bli-med-videre
Kantarell
15.04.2020 kl 10:06
3524
Kan de fleste skribenter som spekulerer i norske finansaviser settes i samme kategori som D-Trump. Litt humor skader ikke?!
https://www.tv2.no/mening-og-analyse/11372608
Dessverre klarer de å påvirke kursen akkurat som det passer dem. Å feilinformere og modifisere sannheter er daglige arbeidsvaner for mange journalister.
https://www.tv2.no/mening-og-analyse/11372608
Dessverre klarer de å påvirke kursen akkurat som det passer dem. Å feilinformere og modifisere sannheter er daglige arbeidsvaner for mange journalister.
svestnes
15.04.2020 kl 10:42
3426
Jeg har nå oppfordret Regjeringen til å revurdere lånegarantien gitt Norwegian og komme med direkte økonomisk støtte til bedrifter i flybransjen.
Sendte også link med artikkel i E24 om Amerikansk krisepakke.
Sendte også link med artikkel i E24 om Amerikansk krisepakke.
svestnes
15.04.2020 kl 11:02
3365
Takk. Sendte også forslag til styret gjennom Tore Østby. Men fikk følgende svar:
"Takk for interessen og tilbakemeldingene. Jeg beklager at vi ikke kan være mer konkrete nå, men dette vil bli nærmere avklart etter hvert som vi nærmer oss."
"Takk for interessen og tilbakemeldingene. Jeg beklager at vi ikke kan være mer konkrete nå, men dette vil bli nærmere avklart etter hvert som vi nærmer oss."
Fred55
15.04.2020 kl 11:08
3345
Og legger en ved denne linken så kan en jo faktisk stille enda flere kritiske spørsmål Og er vel en del dekning bar det som er skrevet om Kinesiske kronglemater. Tenke seg til da. Kinesere får servert store muligheter inn mot Norge/norden/europa. De er blitt avvist via 5 G nettet. De er avvist rundt omkring i verden med mange mulige argumenter. De har kapitalen i ryggen de er store de får ting til.
Litt rart at dette ikke tidligere er gravd i fra disse skribentene i Finansavisen/E24 og andre. Er det mangel på kompetanse ? eller ansetter Trygve kun på lav lønn og dermed det blir som det blir angående opplysninger og god gammedags sammenligning og undersøkende før det kommer på trykk ?
https://finansavisen.no/nyheter/finans/2020/04/14/7516324/northcape-star-bak-flydealer-verdt-flere-milliarder
Litt rart at dette ikke tidligere er gravd i fra disse skribentene i Finansavisen/E24 og andre. Er det mangel på kompetanse ? eller ansetter Trygve kun på lav lønn og dermed det blir som det blir angående opplysninger og god gammedags sammenligning og undersøkende før det kommer på trykk ?
https://finansavisen.no/nyheter/finans/2020/04/14/7516324/northcape-star-bak-flydealer-verdt-flere-milliarder
svestnes
15.04.2020 kl 11:12
3324
Viktig at vi er organisert og strukturert. Det er 19 dager til GF.
Klarer hstray lage link med felles underskrift? I mellom tiden, kan folk stemme på forslaget til Geir Sætre her:
https://dittforslag.arbeiderpartiet.no/d/proposal/5235/hold-liv-i-alle-tre-flyselskapene?fbclid=IwAR12BLm02XunuszG1IpcBMKQ1UVEup6coeNatc_8nJsDPfnFMZghC3OqlOM
Klarer hstray lage link med felles underskrift? I mellom tiden, kan folk stemme på forslaget til Geir Sætre her:
https://dittforslag.arbeiderpartiet.no/d/proposal/5235/hold-liv-i-alle-tre-flyselskapene?fbclid=IwAR12BLm02XunuszG1IpcBMKQ1UVEup6coeNatc_8nJsDPfnFMZghC3OqlOM
svestnes
15.04.2020 kl 11:20
3283
Jeg har ikke tilgang til artikkelen. Folk har mulighet å komme med forskjellig innspill og sende e post til NAS og Regjeringen.
Aksjonærene kan komme med forslag å bytte ut ledelsen. Jeg sa til Tore Østby at det er på tidspunkt å bytte JS. Han klarer ikke å svare på viktige spørsmål.
Aksjonærene kan komme med forslag å bytte ut ledelsen. Jeg sa til Tore Østby at det er på tidspunkt å bytte JS. Han klarer ikke å svare på viktige spørsmål.
Blackbot
15.04.2020 kl 11:26
3253
Og der satt kreditorene med postkasser i skjegget:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/RRewRx/maeland-regjeringen-vil-endre-konkursregler
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/RRewRx/maeland-regjeringen-vil-endre-konkursregler
Strategi
15.04.2020 kl 11:39
3146
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/RRewRx/maeland-regjeringen-vil-endre-konkursregler
Et problem i dag er at det ved åpning av gjeldsforhandling er for lite midler igjen
til å få til en løsning for virksomheten. Dette skyldes blant annet at gjeldsforhandling åpnes for sent, ifølge en redegjørelse fra departementet som VG har fått tilgang til.
Positivt
Et problem i dag er at det ved åpning av gjeldsforhandling er for lite midler igjen
til å få til en løsning for virksomheten. Dette skyldes blant annet at gjeldsforhandling åpnes for sent, ifølge en redegjørelse fra departementet som VG har fått tilgang til.
Positivt