ADS - E24 - ADS Crude Carrier kan tjene inn verdien i år, hvor?

HP17
ADS 22.04.2020 kl 12:24 124176

Sjekk E24 nå!
Slår stort opp om Tankaksjen ADS Crude Carrier som kan tjene inn børsverdien i år.
Dette er meget godt nytt og hvor høyt går det nå fremover?

https://e24.no/boers-og-finans/i/naxq9m/aksjen-som-kan-tjene-inn-boersverdien-i-aar
Redigert 21.01.2021 kl 09:37 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
02.05.2020 kl 01:05 4158

Ser at Artctic hadde et kursmål på 50 i januar. Noen som vet hva kursmålet deres er nå?

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/01/13/7488191/ads-crude-carriers-kan-tjene-inn-hele-borsverdien-pa-ett-ar
Redigert 21.01.2021 kl 00:20 Du må logge inn for å svare
Struts
02.05.2020 kl 04:56 4065

I tillegg til slutninger referert i går ettermiddag, ser jeg av annen ukerapport at flg VLCC er rapportert sluttet:

M/T =HUNTER SAGA= 299,995/19 Daewoo 11 mnd USD 110,000 (ukjent befrakter).
Redigert 21.01.2021 kl 00:20 Du må logge inn for å svare
CapitaL
02.05.2020 kl 09:05 3929

Hannisdahl:

Crude #Oil #tanker #shipping saw rates collapse w/w against falling exports (as we forecast) & contango. We do expect storage to lend support in coming months as well, & VLCC to avg $71k/d in May/June

Redigert 21.01.2021 kl 00:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.05.2020 kl 09:29 3887

Hannis har tydeligvis en skjult agenda om han påstår at en kollaps og snittrate på 85k i 2020 forsvarer 8 dollar som kursmål i FRO.
Tror han har bedt sine kunder være short, rett og slett.
85 k gir ca 1500 mill dollar i overskudd for Fro i 2020
De samme marginer har jo de fleste som har båter på spot.
Ratene skal veldig mye ned om det kun blir 1500 i overskudd for FRO
Med andre ord en veldig dårlig skjult skjult agenda
Redigert 21.01.2021 kl 00:20 Du må logge inn for å svare
CapitaL
02.05.2020 kl 10:07 3794

Spotratene har jo falt kraftig den siste uken.. det er ikke en påstand men fakta. Gå inn på VLCC fixtures appen og se de doble røde pilene...
Hannisdahl estimerer lave snittrater til neste år pga lite behov for frakt, og det er grunnlaget for kursmålene som jeg forstår det. Hannisdahl kunne nok presisert tidsperspektivet sitt bedre, det ser man av kommentarene på twitter...

For mitt vedkommende som aksjonær i ADS er uansett det mest interessante at lagring på vannet holder koken minst ut mai, som er mer enn nok tid til å sikre Stratus og Serenade lange lønnsomme kontrakter.
Redigert 21.01.2021 kl 00:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.05.2020 kl 10:07 3806

Ja du tror vel ikke Hannis jobber dag og natt uten en agenda? Hannisdahl er meget dyktig på å spå svingninger i de forskjellige shipping segmentene i motsettning til all den svadaen man får servert fra andre meglere.
Når det gjelder kursmål er jeg ikke like imponert, men det spiller mindre rolle, det er entry og exit som er det viktigste i shipping og der er de gode.

Når det er sagt, tank har nå igjen kommet såpass ned, på nivåer der det igjen begynner å bli interessant, om ikke lenge.
Redigert 21.01.2021 kl 00:20 Du må logge inn for å svare
Struts
02.05.2020 kl 10:14 3801

Hannibal Lecterdahl var bra i fjor, elendig i år. Da markedet var pill råttent hadde han kursmål 58. Da det eksploderte satte han like greit kursmålet ned til 28! Intet er endret ved at produksjonen er redusert med 9.7 mill ts/dag. Dvs det er jo endret, men langt fra å unngå fortsatt lagring på skip. Alternativet er å stenge ned produksjonen, det koster flesk, og alle venter med det "til noen andre" gjør det før dem. ADS er og blir førstevalget. Selvfølgelig min lille mening, så får de som vil ha OET, FRO, Hunt, DHT osv selvfølgelig få mene det. Skulle man følge Hannibals råd, slik han fremstår nå, ville konklusjonen være å selge alt i tank og putte pengene i tapssluk på tørrlastsiden.
Redigert 21.01.2021 kl 00:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.05.2020 kl 10:31 3783

Ads er definitivt ikke noe første valg, det vil Frontline alltid være for de aller fleste og derfor vil alltid Fro og de andre store likvide etablerte selskapene være skarpere priset.
Små,filleselskaper som Hunt og Ads vil aldri komme i nærheten hva gjelder prising, det har du også fått et klart svar på nå det siste 1/2 året hvor markedet har vært i ATH.
Ads er et greit kjøp rundt 20kr blank
Redigert 21.01.2021 kl 00:20 Du må logge inn for å svare
CapitaL
02.05.2020 kl 10:41 3775

ADS er førstevalget for meg.. så kan du ha FRO som førstevalg.. enkelt og greit. Bortsett fra at jeg ikke baisser FRO på FRO-trådene da;)
FRO er det mest veldrevne tankselskapet, ingen tvil om det, men potensiell oppside er større i ADS.. Og neste år er risikoen for kursfall dramatisk høyere i FRO, fordi alle de store gutta da skal ut av tank..
Redigert 21.01.2021 kl 00:20 Du må logge inn for å svare
Struts
02.05.2020 kl 10:48 3775

Voltaire skal en gang ha uttalt: Jeg er ikke enig i hva du sier, men jeg vil til døden forsvare din rett til å si det.
Redigert 21.01.2021 kl 00:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.05.2020 kl 11:02 3799

Jeg har aldri baisset ADS, lengre opp skriver jeg.

Misforstå meg rett, Ads er et meget bra selskap med solid seriøs ledelsede og de timet kjøpene og børsnoteringen perfekt.
Du hadde en rate peak nylig,det er denne jeg selvfølgelig sikter til, det var også mye hyling her på tråden og forventninger om at de 2 skipene kunne klare peaken.
Så langt ser det ut til at så ikke blir tilfelle.
Ratene er fortsatt fantastiske men det endrer seg ekstremt fort, med kun 3 skip er alt overlatt tilfeldighetene og man klarer ikke time noe som helst.
Skulle de klare 70-80 er det bra, men neppe være høyt nok til å booste aksjekursen opp enda et nivå, disse kursmålene til Hannisdahl er på grensen til useriøst og vil aldri inntreffe med mindre de treffer en 150k topp med alle 3 skipene.
Sist jeg var i kontakt med Larsen var policy å melde at som kunne meldes, tror neppe det er forandret.
Redigert 21.01.2021 kl 00:20 Du må logge inn for å svare
CapitaL
02.05.2020 kl 11:08 3788

Jeg har ikke mye tro på ADS fremover om de ikke får langvarige lager-avtaler nå.. om neste år blir så dårlig som forventet, er vinduet for å tjene penger før skraping/ ny klassing mye mindre. Deri ligger etter min mening risikoen.. Kommende uke blir temmelig avgjørende. Spennende;)
Redigert 21.01.2021 kl 00:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.05.2020 kl 11:40 3737

Det er mye skriverier dem siste dager jeg ikke forstår. JH skriver om slutninger på 70k-80k$ og men sier likevel at tce markedet ser lovende ut juni. Andre har meldt at siste dagers slutninger og kontraktinngåelser som er langt over det JH har beskrevet.
Likevel tenker jeg at disse rate-peakene er en forbannelse over aksjekursen. Hausing opp, men overdreven bearish sørger for å feste et lodd på aksjekursen på vei ned, og det selv om forecasten sier kanskje en tanke bedre bedre rater enn 2015 nivået.

Redigert 21.01.2021 kl 00:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.05.2020 kl 11:43 3749

Helt enig, Ads tåler ikke lengre perioder uten store inntekter før caset forvandles fra en utbytte ku til et gedigent value trap, tiden renner fort når alt skal gjøres på de 2 gjenværende år, det første noterings året var bare utgifter, utgifter de så langt ikke har fått betalt for.
Ads innebærer langt høyere rissiko en de store godt etablerte tankselskapene, derfor skal og er også prissettingen deretter.
Redigert 21.01.2021 kl 00:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.05.2020 kl 11:58 3703

Analyser skal være ut fra forventet overskudd og merverdier til eiere og dermed fundamentale verdier som skapes over ett tidsrom. Ingen kan forutse svingninger i kurser og rater over korte tidsrom. Går Fro ned til 8 er det kun basert på algoritmer og ikke fundamental tilstand i markedet.
Får ADS kontrakter på 80 k vil sikkert kursen gå ned, selv om det sikrer store verdier.
Får Ads 120k går den til 40-50 på trading.
Ikke noe i markedet viser snittpriser neste 2 år under 60-80k
Da skal målet for Fro være 200-250
Hunt 10-12
Oet 250-300
Ads 60
Hannis bruker historie og vanlige svingninger til å forutsi ut fra matematiske beregninger.
Det tar ikke hensyn til flåten blir mindre og Corona.
Store mengder olje må fraktes 2 ganger for å tilfredstille imo 2020 uansett om volumet blir mindre.
Contango vil spille en rolle i 2-3 år ikke 2 mnd.
Om 2-3 år er 20% av flåten skrapeklar.
Hovedårsaken tar ikke Hannis med seg og det er den desperate priskrigen som ikke vil stoppe før volumet er oppe igjen.
Priskrigen medfører 2-3-4 priser i markedet som dermed utgjør contango spillet
De som har skjønt dette hamstrer gamle skip.
Redigert 21.01.2021 kl 00:20 Du må logge inn for å svare
Pervorisk
02.05.2020 kl 12:05 3685

"Oil on water" kommer til å øke i lang tid fremover pga fysisk overproduksjon av olje, og lite tyder på at verdens oljeforbruk vil stige betydelig med det første - det er bare å følge med på resultatrapportene til de store oljeselskapene. Shell kutter f.eks utbytte for første gang siden 2. verdenskrig - sikkert for å ha råd til å leie inn ADS;-)
Med en cash break even på 15 (!), så kan jeg ikke forstå hvordan dette kan gå til helvete med dagens aksjekurs.
På 45 generes det 1,4 i fri cash/aksje.

Jeg tipper ADS kommer til å lande 2 x 12 mnd på 80.

Hør på denne:

https://podcasts.apple.com/us/podcast/value-investors-edge-live-18-on-water-in-tanker-markets/id1479608194?i=1000473123194
Redigert 21.01.2021 kl 00:20 Du må logge inn for å svare
tuja
02.05.2020 kl 12:21 3662

Tenker vi får repetere denne:

$60,000/day average for the remaining 6.5 months of 2020. OCF 12.60 NOK/share.

$40,000/day average for the 12 months of 2021. OCF 13.20 NOK/share.

$30,000/day average for the 6 months of 2022. (They reach their 20th birthday on different months: March 22, July 22 and October 22 so 6 months is an average.) OCF 4.20 NOK/share.

Adding all of it together I arrive at 52 NOK per share. (Fair value is slightly lower because of the time value of money but I expect most of this value to be earned and distributed in 2020 already so not a huge effect.)


Det skal ikke all verdens rater til for at ADSC er en doblingskandidat. Er flere enn Hannisdahl som har meninger om hvordan utviklingen fra 2020-2022 vil bli. Og blir dette fasiten, er det gull for ADSC:

The new rate outlook from Webber Research & Advisory is bullish. It estimates that full-year 2020 VLCC rates will average around $85,000 per day and rates in 2021 will average around $65,000 per day.

To put that in context, VesselsValue estimates a break-even rate for most VLCCs in the vicinity of $30,000 per day.

The analyst group also estimates that VLCC utilization rates will stay strong in 2022, at 89%, the same level as the year before, implying a strong rate environment through 2022.

Og flere forventer ny nedtur for olja. Så alt ligger til rette for fortsatt contango i lang tid.

Fortsatt god helg :)
Redigert 21.01.2021 kl 00:20 Du må logge inn for å svare
Struts
02.05.2020 kl 12:29 3638

Enig i det siste. Hadde vært ustyrtelig morsomt om ADS viser seg å være kjøper av M/T =LUCKY TRADER= 298,700/00 Hitachi. Da hadde de fått et fjerde søsterskip å boltre seg med! Jaja, den som lever får se osv.
Redigert 21.01.2021 kl 00:20 Du må logge inn for å svare
polakk
02.05.2020 kl 12:46 3619

Hva kan break-even raten være for ADS sine båter ?
Slik jeg tolker regnskapet så er dei betydelig høyere en f.eks Frontline og DHT i 2019.
Dersom jeg har tolket det rett, er det noen grunn til det ?
Ser at bunkers en forholdsvis stor post i regnskapet
Redigert 21.01.2021 kl 00:20 Du må logge inn for å svare
tuja
02.05.2020 kl 13:06 3646

•ADS breakeven USD 15k (fra rapporten)
Redigert 21.01.2021 kl 00:20 Du må logge inn for å svare
Struts
02.05.2020 kl 13:09 3635

Dronningen (eller kongen om De vil) av Tudor; den analysen er en av de bedre og mest konkrete jeg har sett på lang tid (bortsett fra da du også gjenga den i går). Tør man spørre; hvem (og i hvilken tråd) publiserte den?

Analysen er faktisk så bra at man blir nærmest misunnelig. Og så skjønner man sine egne begrensninger (litt), slikt kunne jeg aldri få til!
Redigert 21.01.2021 kl 00:20 Du må logge inn for å svare
Struts
02.05.2020 kl 13:19 3669

Takk! Og håper du ikke alltid tar like per …, eh, høy risiko!
Redigert 21.01.2021 kl 00:20 Du må logge inn for å svare
Elcheffe
02.05.2020 kl 13:20 3695

Tok en titt på marine trafficking akkurat nå. De viser at både Stratus og Serenade er i Sør Kina nå. En ligger til kai, en dundrer avgårde i 12.2 knop
Redigert 21.01.2021 kl 00:20 Du må logge inn for å svare
Grylls
02.05.2020 kl 13:20 3717

polakk:

De betaler FRO $750 per dag, pluss 1,25% av 'gross charter hire'

De sparer mye på drivstoff nå etter at de bygde om skipene sine i Q3 2019, og har spart inn $4,2m per 1. april (eller 35% av investeringskostnaden) Men de har et lite gunstig lån på LIBOR + 5,1% via SFL (økt fra tidligere LIBOR + 4,5%).

De betaler ADS for CFO-tjenester, NOK 110k per måned, eller i dollar ca. $132k per år.

Per 1. april har selskapet fylt rundt 500 dager av 2020 med et snitt på rundt $72k dagen. Det tilsvarer $36m, men Fro får også sin andel; ca. $450k. Det tilsvarer godt over ett ekstra prosentpoeng på lånet, men de drar også stordriftfordel fra Fro, og slipper å være en del av en pool.

Jeg gleder meg i hvert fall veldig til kvartalsrapporten her, for det kommer til å regne på oss aksjonærer, men det er også enkelte ting ved selskapet som kunne vært enda bedre.





Redigert 21.01.2021 kl 00:20 Du må logge inn for å svare
Struts
02.05.2020 kl 13:25 3717

Er det alltid, hva tenker du på i den forbindelse?
Redigert 21.01.2021 kl 00:20 Du må logge inn for å svare
Pervorisk
02.05.2020 kl 13:32 3707

Hater høy risiko - derfor liker jeg denne analysen;-)
Redigert 21.01.2021 kl 00:20 Du må logge inn for å svare
Struts
02.05.2020 kl 13:54 3723

OK, litt som "fattigstakkar" - selvironisk "nick" - bra!
Redigert 21.01.2021 kl 00:20 Du må logge inn for å svare
Struts
02.05.2020 kl 14:17 3671

For øvrig en liten kommentar til ettertanke mht bunker fra tidligere refererte ukerapport:

Interesting to note how low Bunker prices have dropped (in tandem with the collapse of crude oil prices):
VLSFO HSFO MGO
US Gulf - $172/mton - $121/mton - $237/mton
Rotterdam - $166/mton - $117/mton - $228/mton
Singapore - $220/mton - $155/mton - $245/mton
Redigert 21.01.2021 kl 00:20 Du må logge inn for å svare
Marketwatch
02.05.2020 kl 14:20 3657

Takker for ditt utrettelige arbeid med å advare oss aksjonærer om farene som lurer
i ADS. Tror imidlertid der er flere aksjer på OSE som også kan dra enda mer nytte av dine
advarsler, så takk og farvel.
Redigert 21.01.2021 kl 00:20 Du må logge inn for å svare
MorganKane
02.05.2020 kl 14:26 3657

Enig med Capital,

ADS har allerede sikret ca 13-14 kr netto overskudd i år. 2 kontrakter til om det så ikke blir mer enn 75 k i 45 dager sikrer et 3 kroner til. Også har du uansett skrapverdien som et ca kr 5 etter at du har trukket fra gjelda. Dvs ca 22 kr allerde i boks. Dette er altså absolutt laveste verdi som den kan falle til, om absolutt alt skjerer seg. På oppsiden så er det nesten ingen grenser. Jeg er ikke enig at man må ha langtidskontrakter. Godt hende det blir litt ruglete fremover, men man kommer ikke i balanse på lenge og når man først eventult gjør det på sensommeren så blir det en ny smittebølge og alt stopper opp igjen. Jeg tviler på at en skikkelig vaksine er klar allerede til høsten.
Redigert 21.01.2021 kl 00:20 Du må logge inn for å svare
tuja
02.05.2020 kl 14:52 3640

Ser at du har fått svar. Ja, er en meget god og nøytral analyse. Nå opereres det med at Stratus og Serenade skal få rater på 60k usd resten av året. Husk, Page er allerede booket til 69k usd mesteparten av 2020. Så der er vi allerede innaor iht analysen. Nei, ADSC må da være ett godt bet i tanksektoren, med deres dividend policy, samt gjeldsrate i forhold til forventet inntjening/skraping, eventuelt salg. Det siste tror jeg ikke på, men man vet aldri om det rette tilbudet kommer.
Legger ved linken uansett:

https://hammerinvesting.wordpress.com/2020/04/17/ads-crude-carrier-the-low-risk-play-in-a-sea-of-uncertainty/

Fortsatt god helg :)
Redigert 21.01.2021 kl 00:20 Du må logge inn for å svare
nordnes
02.05.2020 kl 15:50 3551

Spanskesyken som kom til Norge fra 1918- 20 varte i to år. De fleste dødsfallene kom i runde to.
Redigert 21.01.2021 kl 00:20 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
02.05.2020 kl 16:06 3510

Den dagen jeg opprettet nicket var det ikke selvironsik :)
Tror det var kort tid etter at jeg hadde gått på en smell på short med giring i DNO, da Berge Larsen sendte ut en privat pressemelding om oppkjøpstilbud. Det viste seg selvfølgelig å bare være tull, og et par dager etter var kursen under kursen jeg shortet for, men det hjelper ikke stort når man har handlet short med belåning. :)
Heldigivis lærer man av tidligere feil, og i det turbulente markedet vi har hatt de siste to månedene hjelper det godt å ha vært ute en vinternatt før.

Når det gjelder Hannisdahl tok han opp kursmålet igjen fra 28 til 33 i ASD. Og selv hans enda mer pessimistiske low case for tank har kursmål 25, så vanskelig å finne mye nedside her. Ulempen er at så få dekker ASD. Vet at Arctic hadde kursmål 50 tidligere, men har ikke fått med meg om det er endret.

Da Hannisdahl hadde kursmål 58 tror jeg han hadde et estimat på snittrater i 2020-2022 på ca 50. Selv om han får rett i at 2021 og 2022 blir ganske dårlig, kan snitt for ASD fort blir 50 likevel, ihvertfall om de tegner to lange kontrakter nå. Da skal det godt gjøres å forsvare et kursmål under 40.

ASD er jo sårbare dersom hele 2020-2022 hadde blitt dårlige, og da hadde nedsiden vært stor. Men tror det må bli fullstendig katastrofe fra i morgen for at dagens kurs ikke skal forsvares. Selv pessimistiske Hannisdahl tror jo på rater over 70 ut juni, så da bør det være mulig å sikre to gode kontrakter i løpet av to uker. Når det inngås ettårskontrakter på 85 tror heller ikke markedet at spotprisene det neste året blir dårlige. Normalt vil spotratene være høyere enn charterratene, men man får betalt for å ta risiko. Personlig håper jeg på ihvertfall en lang kontrakt.
Redigert 21.01.2021 kl 00:20 Du må logge inn for å svare
NOELLE
02.05.2020 kl 16:13 3496

Eneste jeg finner ordentlig verdi i for tiden, hvis man skal se på sikkerhet er ADS. 22 kr i boks, sikter mot 50+!!
Redigert 21.01.2021 kl 00:20 Du må logge inn for å svare
oppturen
02.05.2020 kl 18:00 3363

1 av disse er vel OET sine, de har allerede 5 båter på kontrakter som gjør at de dekker alle kostnader.
Så har de 3 VLCC og 4 suezmax + 2 til leveres i sommer + 3 Aframax.
Denne ene VLCC kontrakten vil da bringe inn ca NOK 9 i utbytte. Får de tilsvarende kontrakter på de resterende båtene vil de gi årlig utbytte på over 50 nok. Aksjekursen er rundt 70. Oet er mye høyere giret enn ADS og med gode langtidskontrakter er basis inntjening sikret for over 4 år fremover. Oet gir lavere risiko og høyere avkastning.
Redigert 21.01.2021 kl 00:20 Du må logge inn for å svare
renai
02.05.2020 kl 18:18 3338

Spot rater på tank, falder kraftigt pt.
Det fald ser ud til at fortsætte ind i næste uge.

Her er det med at holde godt fast til dørken, når tank skip.... STYPPPPPPPFPPPPPPPPPPPPppppppppppp........
Redigert 21.01.2021 kl 00:20 Du må logge inn for å svare