<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Oppgang for norsk detaljhandel

Tall for november viser en oppgang i norsk detaljhandel.

Publisert 27. des. 2022
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 185 ord
HANDEL: Tall for november viser oppgang for norsk detlajhandel. Dreamstime

SEB skriver at til tross for en rolig uke på makrofronten viser tall for norsk detaljhandel en oppgang på 0,9 prosent i november etter å ha falt 0,3 prosent i oktober. 

– De fleste næringene i detaljhandelen hadde vekst i det sesongjusterte omsetningsvolumet fra oktober til november. Det største bidraget til den samlede veksten kom fra salg av drivstoff, som hadde en oppgang på 3,4 prosent fra oktober til november, sier seniorrådgiver Anders Falla Aas i SSB.

Konsumprisindeksen viser en nedgang i drivstoffpriser på 4 prosent i samme periode, noe som kan bidra til å forklare økningen i omsetningen til bensinstasjoner. 

Bred vekst

Videre påpekes det at det også var vekst i andre segmenter.

– Elektronikkbutikker, sportsbutikker og netthandel bidro også til veksten denne måneden. Noe av økningen i november for disse næringene kan skyldes at flere er tidlig ute med julehandelen i november, sier Anders Falla Aas videre.

SEB skriver også at husholdningenes varekonsum har holdt seg i god stand til tross for stadig lavere forbrukertillit. Husholdningenes varekonsum steg 2,6 prosent i november, som innebærer fjerde måned på rad med oppgang.