<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Russisk pengemaskin dundrer videre

Mer enn ti måneder etter Ukraina-invasjonen holder 14 Ikea-eide kjøpesentre fremdeles åpent i Russland. Ekspert drar nazi-parallell.

Publisert 4. jan. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 264 ord
Article lead
lead
PENGEMASKIN: IKEA driver 14 kjøpesentre i Russland under varemerket Mega. Her fra det største av dem, i Belaya Dacha sørøst for Moskva. Foto: Bloomberg
PENGEMASKIN: IKEA driver 14 kjøpesentre i Russland under varemerket Mega. Her fra det største av dem, i Belaya Dacha sørøst for Moskva. Foto: Bloomberg

To uker etter at president Vladimir Putin invaderte Ukraina stengte Ikea alle sine varehus i Russland. Samtidig kunngjorde konsernet at de 14 kjøpesentrene som drives under varemerket Mega ville holde åpent.

Og sentrene, hvorav tre i Moskva og to i St. Petersburg, holder fortsatt åpent, melder Dagens Industri.

Markedsleder

Rundt 124.000 kvadratmeter i samlet handelsareal, rundt 200 butikker pr. senter og over 250 millioner besøkende årlig gjør Mega til markedsleder i Russland.

– Det finnes ingen etiske grunner til å drive forretninger i eller med Russland overhodet. At Ikea-sfæren på denne måten fortsetter sin virksomhet tjener bare dem selv og det russiske regimet, sier detaljhandelsekspert Magnus Ohlsson som ifølge avisen har nesten 30 års fartstid i bransjen.

I en e-post til Dagens Industri forklarer pressetjenesten i Ingka Centres, Megas navn i Ikea-komplekset, at sentrene holdes åpne «for å forsikre at de mange menneskene har tilgang til ting de trenger, inklusive klær, mat og apotekvarer.»

Nazi-parallell

Avisen har gransket flere av sentrenes hjemmesider, og disse viser derimot at basisvarer er bortgjemt til fordel for vestlige luksusmerker som Levi’s, Massimo Dutti og Armani.

Ikea-sfæren oppgir ikke omsetning og resultater for Mega-sentrene, men av omsetningen i Ingka Group i regnskapsåret september 2021-august 2022 kom 439 av 467 milliarder svenske kroner fra Ikea Retail – det vil si Ikea-varehusene.

Bransjeekspert Ohlsson drar overfor Dagens Industri en parallell til historiens dom over selskaper som bedrev virksomhet i Tyskland under nazi-regimet.

– Hadde man drevet et kjøpesenter i Berlin i 1942 og påstått at man gjorde det av andre grunner enn å tjene penger, hadde man ikke kommet unna med det noen år senere, sier han.