Franske dagligvarekjeder er blitt enige om å tilby lavest mulige priser for visse matvarer for å hjelpe husholdninger med å håndtere den tiltagende inflasjonen, melder Bloomberg.
Frankrikes finansminister, Bruno Le Maire, kunngjorde tiltaket på en pressekonferanse mandag.
I avtalen vil butikkjedene senke sine egne marginer. Kuttet skal ifølge finansministeren utgjøre flere hundre millioner euro, som tilsvarer flere milliarder kroner.
Ifølge Alexandre Bompard, som er toppsjef for giganten Carrefour, vil priskuttene i hovedsak gjelde kjedenes egne merkevarer – merkevarer som kjedene selv eier.
Prisveksten tiltar
Forrige tirsdag kom nye tall for inflasjonen i Frankrike, som viste at prisveksten tiltok ytterligere i februar.
Totalinflasjonen kom inn på 6,2 prosent, opp fra 6,0 prosent i januar og 5,9 prosent i desember.
Konsensus i forkant var en prisvekst på 6,1 prosent.
Matvareprisene ledet an med en akselerasjon fra 13,3 prosents prisvekst i januar til 14,5 prosent i februar.
Carrefour-aksjen er ned rundt 0,6 prosent i Paris-handelen mandag formiddag. Casino Guichard-Perrachon er ned rundt 0,7 prosent.