<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Her kan du støte på tomme butikkhyller

Supermarkeder i Storbritannia, Frankrike, Tyskland, Italia og Spania sliter med innkjøpene, og kan gå tomme for flere basisvarer.

Publisert 3. mai 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 296 ord
PERFEKT STORM: En rekke utfordringer på én gang kan forårsake tidvis tomme butikkhyller i flere europeiske land. Foto: NTB

Nye forbruksmønstre etter coronapandemien, skyhøye levekostnader, flaskehalser i forsyningskjedene og innkjøpssjefer som vegrer seg for å inngå leverandøravtaler på høye råvareprisnivåer kan forårsake tidvis tomme hyller på supermarkeder i Europa og Midtøsten, opplyser bransjetopper og analytikere til Reuters.

– Inflasjonspresset som har oppstått i det siste betyr at kundene dropper enkelte produkter på en mer uforutsigbar og brutal måte enn de historisk sett har gjort. På grunn av de høyere prisene kjøper folk mindre mengder dagligvarer generelt, og de kan ha blitt mer forsiktige med å kaste mat, sier direktør Luke Jensen for det britiske, nettbaserte supermarkedet Ocado.

– 8-12 prosent mangler

For operatører av butikkjeder har det nå blitt vanlig å bruke kunstig intelligens (AI) til å overvåke og styre varebestillinger, noe eksempelvis Majid Al Futtaim Retail gjør for 90 prosent av forsyningene til Carrefour-butikkene sine i Midtøsten.

– Vi la nylig inn flere grossister og lagre i systemet for å sikre at vi kan møte etterspørselen, men til tross for dette mangler 8-12 prosent av artiklene i hyllene. Andelen pleide å være på 7-9 prosent før 2020, men har nå økt drastisk, sier toppsjef Hani Weiss til nyhetsbyrået.

Ekstremvær gir tomatkrise

Videre skaper naturligvis krigen i Ukraina, en av verdens største korneksportører, store problemer. I tillegg rammer ekstremvær i Spania europeiske tomatleveranser, mens dyrere frukt har tvunget produsenter som Kraft Heinz til å heve prisene.

– Supermarkeder i Storbritannia, Frankrike, Tyskland, Italia og Spania har hatt de største lagerproblemene, sier lederen for detaljhandel i Accenture Europe, Laurent Thoumine til Reuters. 

Produkter som mangler i butikkene inkluderer ifølge Nielsen IQs Data Impact ketchup, pasta, sjokolade, te, potetgull, tannkrem og dyremat.

– Visse ingredienser er helt enkelt mangelvare – som tomater til ketchup. Problemer ved noen fabrikker har også rammet matproduksjonen, sier Bernstein-analytiker Bruno Monteyne.