<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Lavpriskjeden knuser konkurrentene

I 2022 kunne Rema 1000 juble over å ha vunnet kampen om dagligvaremarkedet. Nå har imidlertid Kiwi tatt over tronen som landets største kjede.

Publisert 11. juli 2023
Oppdatert 11. juli 2023
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 225 ord
GÅR FORBI: Kiwi inntar tronen som landets største kjede. Foto: NTB

Kiwi har i løpet av året økt sin markedsandel med 1,7 prosentpoeng, noe som nå gjør dem til den største dagligvarekjeden i landet. Med dette har lavpriskjeden overtatt ledelsen fra Rema 1000, som tidligere var den dominerende aktøren i dagligvaremarkedet i 2022, skriver E24

Basert på tallene for første halvår har Kiwi nå en markedsandel på 24,2 prosent, mens Rema 1000 har en markedsandel på 23,9 prosent. Extra ligger på tredjeplass med en markedsandel på 17,3 prosent.

Totalt har omsetningen til dagligvarekjedene økt med 5,1 prosent. Kiwi opplevde den største veksten med en omsetningsøkning på 12,3 prosent, mens Extra og Rema opplevde vekst på henholdsvis 5,9 og 6,4 prosent, ifølge E24.

En taktisk beslutning

Professor Øystein Foros ved NHH (Norges Handelshøyskole) peker på et strategisk grep som Kiwi gjorde i februar. Mens det var forventet at det skulle være store prisendringer i butikkene, valgte Kiwi å holde prisene uendret. Selv om konkurrentene umiddelbart fulgte Kiwis strategi, mener Foros at dette hadde en innvirkning på folks oppfatning av lavpriskjeden.

Etter at Kiwi ikke satte opp prisene i februar, hadde butikkjeden 600.000 flere kunder den første uken etter månedsskiftet. 

– Det er få faktiske forskjeller mellom Kiwi, Rema og Extra, så dette handler nok om persepsjon. Det er ingen tvil om at man skal gi honnør til PR-teamet i Kiwi og NorgesGruppen, forklarer Foros til E24.