<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Kollaps i Russland – dobling i India

Skoda-salget falt 17 prosent i fjor, tynget av en nedgang på hele 80 prosent i Russland. I India derimot, ble salget mer enn doblet.

Publisert 11. jan. 2023
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 211 ord
FORSIKTIG OPTIMISTISK: Skoda-sjef Klaus Zellmer. Foto: NTB

Den tsjekkiske bilprodusenten Skoda solgte 731.300 biler verden rundt i 2022, en nedgang på 16,7 prosent fra året før, viser tall fra selskapet onsdag.

Halvledermangel, problemer i forsyningskjeder, høyere energi- og råvarepriser samt krigen i Ukraina trekkes frem som årsaker. Sistnevnte bidro til en salgsnedgang på hele 80 prosent på det russiske markedet.

Skoda har imidlertid en velfylt ordrereserve, og venter bedring igjen i salget i år.

«Markedssituasjonen vil forbli spent i 2023, men vi er forsiktig optimistiske til at situasjonen vil bedre seg de kommende månedene», sier Skoda-sjef Klaus Zellmer, ifølge Reuters.

Skoda inngår i Volkswagen-gruppen sammen med merker som Volkswagen, Seat, Audi, Bentley, Porsche og Lamborghini.

Indisk dobling

Selskapet trekker frem at salget i India ble mer enn doblet i fjor – til 51.900 biler. Det indiske markedet er dermed blitt et av Skodas tre viktigste markeder.

I Vest-Europa falt Skoda-salget 7,8 prosent, i Sentral-Europa falt det 9,8 prosent, i Øst-Europa ekskludert Russland falt det 11,9 prosent, i Russland falt det 79,8 prosent, i Kina falt det 37,4 prosent, mens det i India var opp 127,7 prosent.

Tyskland var det største markedet med 134.300 salg, foran hjemmemarkedet Tsjekkia med 71.200 leveranser.

Octavia var Skodas mest solgte modell i fjor, med 141.100 salg. Enyaq utmerket seg positivt med en økning på 20,0 prosent.